eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.2هزار دنبال‌کننده
630 عکس
97 ویدیو
47 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
مهر السنة ۵۰۰ سکه درهم یا ۵۰۰ درهم؟ (۲) به قلم استاد گرانقدر اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین 🔺️در کتاب عقد المنیر مهر السنة را ۵۰۰ درهم شرعی می داند که به اوزان دیگر درآورده تا محاسبه آن به سهولت انجام پذیرد: وأما مهر السنة. فهو خمسمائة درهم شرعي، توازن👈 ثلاثمائة وخمسين مثقالا شرعيا، و👈مائتين واثنين وستين مثقالا صيرفيا ونصف مثقال صيرفي. و 6300 حبة من الحمصة. العقد المنير نویسنده : الحسيني المازندراني، السيد موسى    جلد : 1  صفحه : 287 https://lib.eshia.ir/15286/1/287 پس ٥٠٠ درهم شرعی یعنی: ٣٥٠ مثقال شرعي و همچنین برابر با ۲۶۲/۵ مثقال صيرفي خواهد بود. 📌هر مثقال نقره برابر با 4/6083 گرم می باشد. مثقال از واحد های رایج اندازه گیری جرم در کشورهای اسلامی بوده است و بر 3 نوع است: ۱. مثقال شرعی ۲. مثقال صیرفی ۳. مثقال معمولی. هر مثقال شرعی برابر ۳٫۴۵۶ گرم هر مثقال صیرفی برابر ۴٫۶۰۸ گرم هر مثقال معمولی نیز برابر با ۴٫۶۸۷۵ گرم 📌پس بنابراین چه با مثقال صیرفی چه با مثقال شرعی حساب کنیم باید یک عدد استخراج شود:👇👇👇 ضرب مثقال صیرفی در گرم: 1٬209٫6= ۴/۶۰۸ × ۲۶۲/۵ ضرب مثقال شرعی در گرم: 1٬209٫6 = ۳/۴۵۶ × ۳۵۰ قیمت نقره در تاریخ ۶ دی ۱۴۰۲: هرگرم نقره ۹۹۹: ۴۰,۷۷۰ تومان هرگرم نقره ۹۲۵: ۳۷,۷۵۰ تومان هر مثقال (ساچمه): ۱۸۷,۸۵۰ تومان مهر السنه بر اساس نقره ۹۹۹ یعنی ضرب قیمت در گرم: 49٬315٫392= ۴۰/۷۷۰ × 1٬209٫6 چهل و نه میلیون و سیصد و پانزده هزار تومان مهر السنه بر اساس نقره ۹۲۵ : 45٬662٫4= ۳۷/۷۵۰ × 1٬209٫6 چهل و پنج میلیون و ششصد و شصت و دو هزار و چهارصد تومان 🔺️یک نکته دیگر ارزش نقره در طول تاریخ کمی متفاوت بوده است. 🔺️نکته بعدی با توجه به نوسانات طلا و سقوط ارزش ریال در ایران زیاد بودن این قیمت (۴۹ یا ۴۵ میلیون) نباید ما را متعجب کند. پس ارزش واقعی مهر السنه باز کمتر از این حد است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 اندیشکده مستعدان برگزار می‌کند 🟢 نشست بصیرتی سیاسی 🔴 موضوع: « انتقام سخت چه شد؟»
بر اساس بیانات مقام معظم رهبری
            و عملکرد سران عالی نظام
🟢 مهمان: حجت الاسلام سعید صلح‌میرزایی مسؤول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در قم 🔸 زمان: یکشنبه ۲۴ دی ساعت ۱۸:۳۰ ✳️ هماهنگی برای شرکت حضوری اعضای خارج از اندیشکده مستعدان انجام نشده است، لطفا مراجعه نفرمایید. 📱علاقه مندان میتوانند از طریق لینک زیر جلسه را دنبال بفرمایند: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد» تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی 3️⃣ یادداشت سوم: نقد تحلیل فهرستی 💢تمرکز اصلی غالب نقدهایی که به روش تحلیل فهرستی شده، بر این است که قرائن و شواهد مذکور، موجب قطع یا اطمینان و یا حتی ظن معتبر نمیشود. 🔰نقد اول: ادعای این نظریه این است که تحلیل فهرستی، همان روش اعتبارسنجی قدما است. ◾️اگر چنین بود بود، پس چرا مرحوم کلینی اهتمام فراوانی به ذکر اسناد دارند؟ یکی از علل طول کشیدن نگارش کافی در حدود 20 سال، اهتمام ایشان به ذکر کامل و دقیق اسناد است. پس ذکر اسناد توسط ایشان، تشریفاتی نبوده و میخواستند بستر اعتبارسنجی را برای سایرین فراهم کنند. ◾️همچنین در هیچ کتابی به تفاوت اعتبارسنجی شیعه و اهل سنت مبنی بر تمرکز شیعه بر کتابت و تمرکز اهل سنت بر نقل شفاهی، اشاره نشده است. ◾️علاوه بر این، فقهای شیعه در مقام عمل، روایات را به روش رجالی اعتبارسنجی میکردند. ▪️بعنوان مثال مرحوم شیخ طوسی در نقد یک روایتی میفرمایند: «وَ هَذَا الْخَبَرُ ضَعِيفٌ وَ طَرِيقُهُ رِجَالُ الزَّيْدِيَّة». (1) امثال این مطلب در کتب قدما زیاد است. 🔰نقدم دوم: صاحبان این نظریه میگویند علت نگارش کتب فهرستی در شیعه، تعیین کتب و نسخ مورد اعتماد آنهاست. ◾️اما صاحبان این فهرست ها و دیگران، اشاره ای به این مطلب نکردند. ▪️بعنوان مثال مرحوم نجاشی علت نگارش فهرست خود را، سرزنش مخالفان مبنی بر پیشینه نداشتن شیعه ذکر میکنند. (2) لذا کتاب را برای پاسخ به این شبهه نوشتند. ▪️مرحوم شیخ طوسی نیز در مقدمه فهرست خود، علت نگارش کتاب را عدم جمع آوری کتب شیعه به طور مستوفی ذکر میکنند. (3) 📚منابع: 1- تهذیب الاحکام، ج6، ص168. 2- رجال النجاشی، ص3: «فإني وقفت على ما ذكره السيد الشريف من تعيير قوم من مخالفينا أنه لا سلف لكم و لا مصنف‏» 3- فهرست كتب الشيعة و أصولهم و أسماء المصنفين و أصحاب الأصول‏، ص 3: «فإنّي لمّا رأيت جماعة من شيوخ طائفتنا من أصحاب الحديث عملوا فهرست كتب أصحابنا و ما صنّفوه من التصانيف و رووه من الأصول، و لم أجد منهم أحدا استوفى ذلك‏ ... » ▪️هرگونه تقصیر و قصور در بیان و تقریر، از نگارنده است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد» تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی 4️⃣ یادداشت چهارم: نقد تحلیل فهرستی 💢نقدهای دیگری که به تحلیل فهرستی وارد است، بدین شرح است: 🔰نقد سوم: این نظریه مبتنی بر تمرکز شیعه بر کتابت حدیث در فرایند انتقال روایات است. ◽️اگر منظور این باشد که شیعه هیچ نقل شفاهی نداشته و اصحاب به هیچ نقل شفاهی اعتماد نمیکردند، اشتباه است. نقل شفاهی روایات در میان اصحاب، کم نبوده است. ▫️نشانه اش، راویان بدون کتاب اند، مانند جناب زراره و عمر بن حنظله. ▫️مثلا جناب زراره هرچند کتب معدودی داشتند، اما حجم گسترده روایی ایشان، نشان از نقل بسیاری از آنها به صورت شفاهی دارد. 🔰نقد چهارم: اگر احراز شود که مثلا مرحوم کلینی از روی نسخه معتبری از کتاب راوی ثقه نقل میکنند، مورد قبول است؛ اما: ▫️اولا از کجا میتوان فهمید که ایشان از روی کتاب اولین نگارنده حدیث نقل میکنند؟ گاهی تمام افراد سند دارای کتاب هستند و امکان دارد از کتاب آنها باشد. ▫️ثانیا بسیاری از کتب اولیه، مشهور و معروف نیست. ▫️ثالثا شاید صاحب کتاب، روایات شفاهی داشته باشد و روایت مذکور، از آن دسته باشد. ▫️رابعا از کجا احراز میشود که نسخه معتبری از آن کتاب، نزد مثلا مرحوم کلینی بوده است؟ ▫️خامسا عبارت «یرویه جماعة» نیز نهایتا شهرت کتاب در زمان صاحب کتاب را ثابت میکند، نه شهرت کتاب در زمانهای بعد و نه شهرت تمام نسخه های آن. ♦️به نظر میرسد این نظریه در مقام تطبیق و احراز صغری، با مشکلات فراوانی روبروست. ▪️هرگونه تقصیر و قصور در بیان و تقریر، از نگارنده است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد» تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی 4️⃣ یادداشت پنجم (آخر): نقد تحلیل فهرستی 💢آخرین نقد، مربوط به استناد صاحبان نظریه به عبارت برخی فقها همچون شیخ طوسی است. ♦️صاحبان این نظریه، به این عبارت از شیخ طوسی تمسک کردند: «حتى أن واحدا منهم إذا أفتى بشي‏ء لا يعرفونه سألوه من أين قلت هذا؟ فإذا أحالهم على كتاب معروف، أو أصل مشهور و كان راويه ثقة لا ينكر حديثه، سكتوا» (1) ◻️اولا مرجع ضمیر در عبارت «و کان راویه ثقة» دو احتمال دارد: 1. صاحب کتاب 2. راوی کتاب. ▪️قرینه ای بر مرجع آن وجود ندارد و اگر دومی باشد، نیازمند تحلیل رجالی است. ◻️ثانیا عبارت ایشان، قبل (2) و بعدی (3) دارد که با تحلیل رجالی سازگارتر است. ▪️بعنوان مثال شیخ طوسی میفرمایند این روش اعتبارسنجی، عادت اصحاب از زمان پیامبر صلی الله علیه و آله تا امام صادق علیه السلام بوده است، (3) درحالیکه قطعا روش اصحاب پیامبر چنین نبوده است؛ چرا که کتب چندانی در آن زمان نوشته نشده بود. 📚منابع: 1- العدة فی اصول الفقه، ج1، ص126. 2- همان: «أن خبر الواحد إذا كان واردا من طريق أصحابنا القائلين بالإمامة و كان ذلك مرويا عن النبي صلى اللَّه عليه و آله و سلم أو عن واحد من الأئمة عليهم السلام و كان ممن لا يطعن في روايته و يكون سديدا في نقله و لم تكن هناك قرينة تدل على صحة ما تضمنه الخبر، لأنه إن كانت هناك قرينة تدل على صحة ذلك كان الاعتبار بالقرينة و كان ذلك موجبا للعلم - و نحن نذكر القرائن فيما بعد - جاز العمل به» 3- العدة فی اصول الفقه، ج1، ص 126 و 127: «و هذه عادتهم و سجيتهم من عهد النبي صلى اللَّه عليه و آله و سلم و من بعده من الأئمة عليهم السلام، و من زمن الصادق جعفر بن محمد عليه السلام الّذي انتشر العلم عنه و كثرت الرواية من جهته، فلو لا أن العمل بهذه الأخبار كان جائزا لما أجمعوا على ذلك و لأنكروه، لأن إجماعهم فيه معصوم لا يجوز عليه الغلط و السهو» ▪️هرگونه تقصیر و قصور در بیان و تقریر، از نگارنده است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
◾️شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلثَّالِثِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : « أَرْبَعَةٌ أَنَا لَهُمْ شَفِيعٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ اَلْمُحِبُّ لِأَهْلِ بَيْتِي وَ اَلْمُوَالِي لَهُمْ وَ اَلْمُعَادِي فِيهِمْ وَ اَلْقَاضِي لَهُمْ حَوَائِجَهُمْ وَ اَلسَّاعِي لَهُمْ فِيمَا يَنُوبُهُمْ مِنْ أُمُورِهِمْ » . از حضرت امام على النقى از آباء گرام خود از امير المؤمنين عليه السّلام نقل شده كه پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند : « چهار دسته هستند كه من شفيع آنها هستم در روز قيامت ، ▫️ دوستدار اهل بيتم و علاقمند بآنها ▫️ دشمن با دشمنان ايشان ▫️ برآورنده نيازهاى آنها ▫️ كوشش‌كننده در راه گرفتارى ايشان » . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 بحار الأنوار ، ج ۲۷، ص ۸۵ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
تدوین شده .mp3
15.69M
🎙صوت نشست "بصیرتی سیاسی" 🔴 موضوع: « انتقام سخت چه شد؟» بر اساس بیانات مقام معظم رهبری و عملکرد سران عالی نظام 🟢 مهمان: حجت الاسلام سعید صلح‌میرزایی مسؤول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در قم 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان
🎙صوت نشست "بصیرتی سیاسی" 🔴 موضوع: « انتقام سخت چه شد؟» بر اساس بیانات مقام معظم رهبری و عملکرد سرا
🔰 پیام مخاطبان 👇👇👇👇 سلام علیکم و رحمة الله.... بابت بارگذاری صوت جلسه بصیرتی یکشنبه سپاسگزارم... مأجور باشید إن شاء الله... مباحث حاج آقا صلح میرزایی هم تربیتی بود هم بصیرتی هم فرهنگی استفاده کردیم... از حضرتعالی و مسئولين مؤسسه تشکر و آرزوی توفیق دارم ...
🔰بررسی لیله الرغائب نخستین شب جمعه‌ی ماه رجب با استناد به روایتی پربحث، «لیلة الرغائب» نامیده شده و در زبان فارسی نیز به «شب‌ آرزو‌ها» شهرت یافته است. کلمه‌ی «رغائب» جمع «رغیبة» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل باشد و همچنین به معنای عطا و بخشش فراوان است.  بنابراین «لیلة الرغائب» هم می‌تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به خواسته‌ها در آن بسیار است و هم می‌تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است. در هر صورت تعبیر به شب آرزوها با آن سازگاری دارد اگرچه که مطابق آن نیست. اعمال این شب شامل روزه گرفتن در اولین پنجشنبه‌ی ماه رجب و نمازی ۱۲ رکعتی در شب جمعه با اذکاری خاص است. اما منشأ و ریشه‌ی این نامگذاری و این اعمال تنها به یک روایت از حضرت رسول (ص) بازمی‌گردد که محل اختلاف آراء قرار گرفته است. قدیمی‌ترین منبع شیعی موجود که روایت فضیلت اولین شب جمعه ماه رجب و اعمال آن را بدون ذکر سند نقل کرده، «اقبال الاعمال» سید بن طاووس (متوفای ۶۶۴ ه.ق‌) است.[1] البته قبل از کتاب اقبال الاعمال این روایت در «مفید العلوم و مبید الهموم» منسوب به محمد بن عباس خوارزمی  هم نقل شده اما درباره انتساب کتاب به خوارزمی و نیز مذهب او اختلاف‌نظر وجود دارد؛ پس تا عصر سید بن طاووس این روایت میان شیعیان رواج نداشته و اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که اصل این حدیث در منابع اهل سنت بوده است و از این طریق و به نقل از آن‌ها وارد کتاب‌های دعائی و روایی شیعه شده است. در بعضی کتب اهل سنت، این حدیث ساختگی معرفی شده است. ابن جوزی (متوفای ۵۹۷ ه.ق) در کتاب الموضوعات این حدیث را جعلی معرفی می‌کند[2]. محی‌الدین نووی (متوفای ۶۷۶ ه.ق‌)  نیز در شرح صحیح مسلم، نماز لیلة الرغائب را بدعتی زشت دانسته که گروهی از علماء در ردّ آن کتاب نوشته‌اند[3]. ابن اثیر(متوفای ۶۰۶ ه.ق‌)  نیز حدیث را جعلی می‌داند.[4] در میان علماء شیعه نیز مرحوم علامه محمد تقی شوشتری (متوفی ۱۴۱۶ ه.ق‌)[5] و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی[6] این روایت را غیرمعتبر می‌دانند. البته علمایی از اهل سنت هم این روایت را بدون ذکر جعلی بودن آن، در کتب خود نقل نموده‌اند. در میان علماء شیعه نیز، علاوه بر سید بن طاووس، علامه‌ حلی، علامه‌ مجلسی و مامقانی آن را جعلی ندانسته اند. با توجه به توضیحاتی که گذشت اگر جعلی بودن روایت احراز شود، عمل به این روایت بدعت و حرام خواهد بود اما اگر جعلی بودن آن احراز نشود و تنها مشکل، ضعف سند آن باشد به سه صورت امکان دارد مشروعیت این اعمال ثابت شود: اول آن که قائل شویم تسامح در ادله‌ی سنن معتبر است و روایات مرسل و غیر صحیح در این موارد حجت است. راه دوم این است که با توجه به روایات «من بلغ» قائل شویم که اگرچه استحباب این اعمال ثابت نیست اما اگر به قصد رجاء و امید درک ثواب انجام شود، دارای ثواب خواهد بود. سوم آن که به اطلاقات ادله‌ی نماز و دعا تمسک کنیم؛ عموماتی وجود دارد که نماز مستحب است و هر کس می‌خواهد زیاد و هر کس که می‌خواهد کمتر بخواند بنابراین به قصد قربت مطلقه که همان قصد عمومات است این اعمال را به جا آورد. 📚منابع: [1] الإقبال بالأعمال الحسنة، ۱۳۷۶ش، ج۳، ص۱۸۵ [2] الموضوعات لابن الجوزی،ج۲،ص۱۲۶ [3] شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰ [4] جامع الاصول، ج۶، ص۱۵۴، ح۴۲۶۸ [5] النجعه فی شرح اللمعه، ج‌۳، ص ۱۰۳ [6] جامع المسائل،ج۲، ص۱۷۲ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید