جلسه 13.mp3
13.73M
📙برگزاری سیزدهمین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم .
⏰ مدت زمان فایل: 38:08
🔶 موضوع: بررسی پاکدامنی در قرآن کریم براساس سوره های مبارکه انبیاء و مؤمنون 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/10.mp4
دانلود و یا استماع جلسه دهم تفسیر سوره دخان استاد بهجت پور به صورت تصویری از آدرس فوق
49.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷تفسیر سوره دخان
🌸استاد عبدالکریم بهجت پور
🌺جلسه دهم
https://eitaa.com/mtamhid
10 سوره دخان استاد بهجت پور جلسه 10.mp3
8.57M
🌷صوت تفسیر سوره دخان
🌸استاد عبدالکریم بهجت پور
🌺جلسه دهم
https://eitaa.com/mtamhid
لینک استماع و دانلود تصویری ده جلسه اول تفسیر سوره دخان استاد بهجت پور در ماه مبارک امسال
http://hamgambavahy.ir/post/238
موسسه فرهنگی قرآن و عترت تمهید قم
https://eitaa.com/mtamhid
لینک تولیدات همکاران علمی موسسه در ماه مبارک رمضان امسال
http://hamgambavahy.ir/post/237
موسسه فرهنگی قرآن و عترت تمهید قم
https://eitaa.com/mtamhid
عزیزان پژوهشگر دوره جدید سال 98_99
با سلام و تبریک عید ولادت امام حسن علیه السلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
لطفا پیرامون مبحث گام تحول مطالبی که در لینک ذیل گذاشته شده است، مطالعه فرمایید.
http://hamgambavahy.ir/post/239
ان شاء الله عزیزان مطالبی که به عنوان تمرین از تفاسیر گردآوری می فرمایید، به گونه ای خوب ارائه دهید که قابل انتشار در سایت همگام با وحی به نام خودتان باشد و ان شاء الله تکمیل کننده محتوای این موضوعاتی که زده ام. در قسمت شناسه در سایت تقریبا اکثر شناسه های سوره هایی که دوستان در حال کار روی آنها می باشند را آورده ام. اگر سوره ای را انتخاب نموده اید که شناسه اش در قسمت شناسه نیست، بفرمایید تا بارگذاری نمایم. دقت فرمایید شناسه هایی که در سایت گذاشته شده است، آخرین نظر استاد است و از کتاب شناخت نامه هم دقیق تر است. hamgambavahy.ir
لینک شناسه ده سوره ابتدایی نزول در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم بهجت پور
این ده سوره و نظرات استاد در مکی و مدنی بودن سوره ها و داوری بین جداول، ظرفیت یک مقاله علمی پژوهشی را دارد.
شناسه سوره علق (مکی 1)
http://hamgambavahy.ir/post/210
شناسه سوره قلم (مکی 2)
http://hamgambavahy.ir/post/211
شناسه سوره مزمل (مکی 3)
http://hamgambavahy.ir/post/212
شناسه سوره مدثر (مکی 4)
http://hamgambavahy.ir/post/214
شناسه سوره حمد (مکی 5)
http://hamgambavahy.ir/post/215
شناسه سوره مسد (مکی 6)
http://hamgambavahy.ir/post/216
شناسه سوره تکویر (مکی 7)
http://hamgambavahy.ir/post/217
شناسه سوره اعلی (مکی 8)
http://hamgambavahy.ir/post/218
شناسه سوره لیل (مکی 9)
http://hamgambavahy.ir/post/219
شناسه سوره فجر (مکی 10)
http://hamgambavahy.ir/post/220
برگرفته شده از hamgambavahy.ir
لینک شناسه سوره یازدهم نزول تا بیست و دوم نزول در ویراست جدید جلد اول
شامل سوره های مبارکه ضحی، انشراح، عصر، عادیات، کوثر، تکاثر، ماعون، کافرون، فیل، فلق، ناس، و توحید
ان شاء الله به زودی شناسه دو سوره دیگر جلد اول یعنی نجم و عبس را خواهم گذاشت.
عزیزانی که در دوره تربیت پژوهشگر تفسیر تنزیلی شرکت کرده اند، ان شاء الله با عنایت بیشتر بحث مکی و مدنی سوره ها و داوری های استاد را درباره جداول ملاحظه نمایند.
نکات نغزی در تحلیل مکی و مدنی برخی از این سور آمده است، که ان شاء الله در هنگام خواندن و لذت بردن، دعا برای حقیر و استاد هم فراموش نشود.
شناسه سوره ضحی (مکی 11)
http://hamgambavahy.ir/post/222
شناسه سوره انشراح (مکی 12)
http://hamgambavahy.ir/post/223
شناسه سوره عصر (مکی 13)
http://hamgambavahy.ir/post/224
شناسه سوره عادیات (مکی 14)
http://hamgambavahy.ir/post/225
شناسه سوره کوثر (مکی 15)
http://hamgambavahy.ir/post/226
شناسه سوره تکاثر (مکی 16)
http://hamgambavahy.ir/post/227
شناسه سوره ماعون (مکی 17)
http://hamgambavahy.ir/post/228
شناسه سوره کافرون (مکی 18)
http://hamgambavahy.ir/post/229
شناسه سوره فیل (مکی 19)
http://hamgambavahy.ir/post/230
شناسه سوره فلق (مکی 20)
http://hamgambavahy.ir/post/231
شناسه سوره ناس (مکی 21)
http://hamgambavahy.ir/post/232
شناسه سوره توحید (مکی 22)
http://hamgambavahy.ir/post/233
برگرفته شده از hamgambavahy.ir
فضیلت سوره #اعلی در ویراست جدید جلد اول با تحلیل استاد بهجت پور
در فضیلت قرائت سوره، روایات متعددی وارد شده است که در اینجا دو روایت ذکر میشود. از امام صادق رسیده است:
«مَنْ قَرَأَ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى فِی فَرِیضَةٍ أَوْ نَافِلَةٍ قِیلَ لَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ ادْخُلِ الْجَنَّةَ مِنْ أَی أَبْوَابِ الْجَنَّةِ شِئْتَ، إِنْ شَاءَ اللَّه؛ کسى که سورهی اعلى را در نمازهای واجب و مستحب بخواند، روز قیامت به او گفته مىشود: از هر یک از درهاى بهشت مىخواهى وارد شو، ان شاء اللَّه.»
در روایت دیگرى یکى از یاران امیر مؤمنان على مىگوید: «صَلَّیت خَلْفَهُ عِشْرِینَ لَیلَةً فَلَیسَ یقْرَأُ إِلَّا سَبِّحِ اسْمَ رَبِّک الْأَعْلَى وَ قَالَ: لَوْ یعْلَمُونَ مَا فِیهَا لَقَرَأَهَا الرَّجُلُ کلَّ یوْمٍ عِشْرِینَ مَرَّةً وَ أَنَّ مَنْ قَرَأَهَا فَکأَنَّمَا قَرَأَ صُحُفَ مُوسَى وَ إِبْرَاهِیم؛ بیست شب پشت سر آن حضرت نماز خواندم، او جز سورهی "سبح اسم ربک الأعلى" را در نماز نمىخواند و مىفرمود: اگر مىدانستند چه برکاتى در آن است، هر کس هر روز ده بار آن را تلاوت مىکرد، و هر کس آن را بخواند، گویى کتب و صحف موسى و ابراهیم را تلاوت کرده است.»
از دو روایت بالا استفاده میشود که راهکار رستگاری که در سوره بیان شده و موافق کتب انبیای بزرگ یعنی ابراهیم و موسی است، آنچنان جامعیت دارد که گویا عصارهی تمام رهنمودهای این کتب آسمانی و قرآن را در خود جای داده است. ازسوی دیگر روشن است که عمل درست و دقیق به راه رستگاری، که در سورهی اعلی بیان شده است، موجب میشود انسان از هرگونه بدبختی اخروی رهایی یابد و به مقامات بهشتی برسد. گستردگی این مقامات بهگونهای است که به خوانندهی عملکننده گفته میشود: از هر دری از درهای بهشتی که تمایل دارد، داخل شود.
موسسه تمهید
https://eitaa.com/mtamhid
هدایت شده از انصارالقرآن
خلاصه جلسه دوم از بیان سوره قصص
https://eitaa.com/joinchat/1450573873C10080e6de5
هدایت شده از انصارالقرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 پنجمین جلسه بیان تفسیر سوره مبارکه قصص با حضور استاد خانلو از اساتید موسسه تمهید قم
⏰ ۱۲دقیقه
🔷 بیان تفصیلی بخش اول سوره (ادامه، تا پایان آیه ششم)
🌺
با ما همراه باشید
https://eitaa.com/joinchat/1450573873C10080e6de5
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
جلسه پانزدهم.mp3
11.14M
📙برگزاری پانزدهمین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم .
⏰ مدت زمان فایل:30:56
⏹#جلسه_پانزدهم
🔶 موضوع: خلاصه ای از گام دوم سیرآیات فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن
به همراه تحلیل فرایندی و کشف نکات روشی از ترتیب بیان روشهای استفاده شده از آیات مرحله دوم 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
هدایت شده از کانال سخنرانی سیاسی
المدرسة، جلسه 15.mp3
11.17M
«المدرسة القرآنیة» جلسه پانزدهم
به مناسبت ماه مبارک رمضان، مباحث مهم کتاب «المدرسة القرآنیة» از علامه شهید سیدمحمدباقر صدر (ره) بهصورت درسگفتار در طول این ماه توسط حجتالاسلام دکتر محمدیفرد به فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی تقدیم میشود.
کتاب «المدرسة القرآنیة»، اثر علامه شهید سیدمحمدباقر صدر (ره) است، که با عنوان «پژوهشهای قرآنی» نیز به چاپ رسیده است. این کتاب، بهرغم حجم مختصرش، از هنگامی که به چاپ رسید، ایده «نظریه پردازی قرآنی» را وارد ادبیات علوم قرآنی کرد و توسط اندیشمندان جهان اسلام، مورد استقبال قرار گرفت. توجه به این کتاب، از کلیدهای ورود به تولید «علوم انسانی دینی» است و شیفتگان قرآن و مباحث علم دینی، قطعا بی نیاز از آن نیستند.
#شهید_صدر
#علم_دینی
✅https://eitaa.com/allamehsadr
تفسیر سوره دخان استاد بهجت پور به صورت زنده هم اکنون
http://live.whc.ir/
44.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷تفسیر سوره دخان
🌸استاد عبدالکریم بهجت پور
🌺جلسه یازدهم
https://eitaa.com/mtamhid
سوره دخان استاد بهجت پور جلسه 11.mp3
8.27M
🌷صوت تفسیر سوره دخان
🌸استاد عبدالکریم بهجت پور
🌺جلسه یازدهم
https://eitaa.com/mtamhid
هدایت شده از آینده روشن؛ تفسیر سوره قصص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 ششمین جلسه بیان تفسیر سوره مبارکه قصص با حضور استاد خانلو از اساتید موسسه تمهید قم
⏰ ۷دقیقه
🔷 بیان تفصیلی بخش دوم سوره (آیه هفتم)
🌺
با ما همراه باشید
https://eitaa.com/joinchat/1450573873C10080e6de5
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی استاد بهجت پور
درباره استاد بهجت پور
👇👇
حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پورمتولد 1344 در دزفول، در سال 1360 وارد حوزه علمیه شد. اساتید دوره سطح ایشان آیات معزز وجدانی، محامی، قاضی دزفولی، پایانی و اعتمادی؛ اساتید دوره خارج: آیات معزز شبیری زنجانی، هاشمی شاهرودی، وحید خراسانی، بهجت، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، و از همه مهمتر مرحوم آیتالله معرفت.
ایشان فارالتحصیل سطح 4 حوزه در رشته تفسیر و علوم قرآن است که از رساله علمی خود در سال 1380 دفاع کرد. ایشان یکی از برجستهترین شاگردان مرحوم آیت الله معرفت، عضو هیات علمی (دانشیار) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و صاحب نظریه و سبک تفسیر تنزیلی (به ترتیب نزول) میباشد.
از مهمترین آثار ایشان میتوان به تفسیر تنزیلی مبانی، اصول، قواعد و فوائد، تفسیر همگام با وحی (ج 1 تا 6)، درآمدی بر اصول تحول فرهنگی با الهام از نزول تدریجی قرآن، سیر فرهنگسازی پوشش اسلامی با رویکرد تفسیر تنزیلی، شناختنامه تنزیلی سوره های قرآن کریم نام برد.
سه اثر وزین دیگر از ایشان که با سبک تفسیر تنزیلی در دست انتشار است، عبارتند از: روش فرهنگسازی پاکدامنی در جامعه، اهداف قرآن در قرآن، قواعد تفسیر موضوعی تنزیلی. ایشان هم اکنون مدیر حوزه علمیه خواهران کشور و عضو شورای عالی آموزش و پرورش میباشند.
ایشان سوابقی همچون مدیریت مدارس حوزه علمیه قم، معاونت فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، قائم مقام نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد، معاونت آموزش حوزه علمیه قم، و ریاست پژوهشکده دانش نامه نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را در کارنامه خود دارد.
مقالات چندی در زمینه تحول اجتماعی و مدیریت فرهنگی و مباحث تفسیر و علوم قرآنی توسط ایشان نگارش شده و پایاننامههایی نیز با راهنمایی و مشاورت ایشان در حوزه و دانشگاه به ثمر نشسته است که علاقهمندان به سایتهای مربوطه مراجعه نمایند.
عناوین مقالات چاپ شده تاکنون: چرا نام اهل بیت در قرآن نیامده است؟
فرهنگ قرآن انسانی یا عربستانی
بازشناسی امدادهای غیبی در ایجاد زمینه های ظهور مهدی
سیری در زندگی علمی آیت الله معرفت
بررسی آرای ذهبی درباره تاویل
بررسی دیدگاه شیعه در مورد سنت صحابه
خویش را تاویل کن «نقد نقد آیت الله معرفت»
نقش اهل بیت و صحابه در تفسیر
نقش ترتیب نزول در تفسیر تربیتی قرآن
رویکردی نو در تفسیر بر اساس ترتیب نزول
روش طرح توحید در قرآن (خداشناسی یا خدا پرستی)
اعجاز تشریعی قرآن
سلامت خردمندانه؛ مفهوم سلامت بر اساس متون اسلامی در پرستاری
تبیین ضرورت استفاده از مفاهیم اسلامی در نظریه پردازی پرستاری
بررسی تحلیل علامه طباطبایی ره از بازخواست هاورن ع توسط موسی ع
عدم اطاعت سنت، موجب کفر است.
روش کشف الگوی اسلامی مهندسی فرهنگی
سبک زندگی فاطمی
رسالت قرآن؛ پیشینه، فواید
توسعهپذیری ظرفیت فقهی قرآن
بررسی سیر تنزیلی آیات تحدی
ارزیابی دیدگاه صاحب نظران در تبیین اهداف قرآن
روش طرح مفهوم ربوبیت در قرآن (نمونه موردی پنج سوره ابتدایی نزول)
بررسی تطبیقی دیدگاه ایت الله معرفت و علامه طباطبایی در منبعیت گفتار صحابه و تابعان در تفسیر
تحلیلی بر سیر نزولی آیات الاحکام
کفتگو: تفسیر تنزیلی و کارکردهای آن در حل مسائل
نگرشی کاربردی به رفتارشناسی ملکه سبا در تعامل با مردم در تفسیر آیات 23 و 24 سوره نمل
نقش تفسیر تنزیلی در پیشرفت
ترسیم صورت بندی تطورات گفتمانی گفت وگوهای قرآنی
پیشرفت جامعه اسلامی در قرآن، عرصهها و راهکارها
تبیین روشمند و علمی بودن «بی تاثیری اختلاف قرائات بر تحریف قرآن» از دیدگاه استاد معرفت
بازشناسی ساختار مباحث توحید در کلام امامیه
هدایت شده از آینده روشن؛ تفسیر سوره قصص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 هفتمین جلسه بیان تفسیر سوره مبارکه قصص با حضور استاد خانلو از اساتید موسسه تمهید قم
⏰ ۹دقیقه
🔷 بیان تفصیلی بخش دوم ( آیه هشتم و نهم )
🌺
با ما همراه باشید
https://eitaa.com/joinchat/1450573873C10080e6de5
هدایت شده از شهید صدر و ایده علم دینی
🔸شهیدسیدمحمدباقر صدر:
قرآن مانند دیگر کتابها نیست که برای آموزش و پژوهش علمی تألیف شده باشد. این کتاب، فرایند دگرگونسازی کامل و همهجانبه عقلی، روحی و ارادی انسان و فرایند پایهگذاری امت و پیریزی تمدن است. ممکن نیست که این مهم به یکباره انجام شود، بلکه ماهیت چنین کاری، نیازمند فعالیتی تدریجی است؛ ازاینرو باید قرآن کریم بهتدریج نازل میشد تا کار سازندگی را استحکام بخشد و پایههای آن را یکبهیک بنا کند و رسوبهای جاهلیت را با حکمت و پایداری ریشهکن سازد.
بهدلیل همین بردباری و حکمت در فرایند دگرگونسازی و سازندگی، اسلام در حلّ مشکلات فردی و اجتماعی و درمان ریشهای نابسامانیها راه تدریج را در پیش گرفته و در برابر برخی از آنها در چندین مرحله مقاومت کرده تا بتواند آن را ریشهکن کند. داستان تحریم شرابخواری و اعلان تدریجی آن نمونهای از این امر است. اگر قرآن به یکباره همه احکام و تعالیم جدیدش را نازل میکرد، مردم از آن میگریختند و این کتاب نمیتوانست انقلاب عظیمی را که در تاریخ برپا کرد به ثمر رساند. (موسوعه شهیدصدر، ج19، ص: 225)
✅https://eitaa.com/allamehsadr
هدایت شده از شهید صدر و ایده علم دینی
المدرسة، جلسه 16.mp3
11.13M
«المدرسة القرآنیة» جلسه شانزدهم
به مناسبت ماه مبارک رمضان، مباحث مهم کتاب «المدرسة القرآنیة» از علامه شهید سیدمحمدباقر صدر (ره) بهصورت درسگفتار در طول این ماه توسط حجتالاسلام دکتر محمدیفرد به فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی تقدیم میشود.
کتاب «المدرسة القرآنیة»، اثر علامه شهید سیدمحمدباقر صدر (ره) است، که با عنوان «پژوهشهای قرآنی» نیز به چاپ رسیده است. این کتاب، بهرغم حجم مختصرش، از هنگامی که به چاپ رسید، ایده «نظریه پردازی قرآنی» را وارد ادبیات علوم قرآنی کرد و توسط اندیشمندان جهان اسلام، مورد استقبال قرار گرفت. توجه به این کتاب، از کلیدهای ورود به تولید «علوم انسانی دینی» است و شیفتگان قرآن و مباحث علم دینی، قطعا بی نیاز از آن نیستند.
#شهید_صدر
#علم_دینی
✅https://eitaa.com/allamehsadr
هدایت شده از شهید صدر و ایده علم دینی
المدرسة، جلسه 17.mp3
5.01M
«المدرسة القرآنیة» جلسه هفدهم
به مناسبت ماه مبارک رمضان، مباحث مهم کتاب «المدرسة القرآنیة» از علامه شهید سیدمحمدباقر صدر (ره) بهصورت درسگفتار در طول این ماه توسط حجتالاسلام دکتر محمدیفرد به فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی تقدیم میشود.
کتاب «المدرسة القرآنیة»، اثر علامه شهید سیدمحمدباقر صدر (ره) است، که با عنوان «پژوهشهای قرآنی» نیز به چاپ رسیده است. این کتاب، بهرغم حجم مختصرش، از هنگامی که به چاپ رسید، ایده «نظریه پردازی قرآنی» را وارد ادبیات علوم قرآنی کرد و توسط اندیشمندان جهان اسلام، مورد استقبال قرار گرفت. توجه به این کتاب، از کلیدهای ورود به تولید «علوم انسانی دینی» است و شیفتگان قرآن و مباحث علم دینی، قطعا بی نیاز از آن نیستند.
#شهید_صدر
#علم_دینی
✅https://eitaa.com/allamehsadr