تحلیل روایات فضیلت سوره توحید در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی (به زودی)
فضیلت سوره توحید
در حدیثى از پیغمبر اکرم9 نقل شده است، که فرمود:
«أَ یعْجِزُ أَحَدُکُمْ أَنْ یَقْرَأَ ثُلُثَ الْقُرْآنِ فِی لَیلِهِ فَلَمَّا رَأَى أَنَّهُ قَدْ شَقَّ عَلَیهِمْ قَالَ: مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ فِی لَیلِهِ فَقَدْ قَرَأَ فِی لَیلَتِئِذٍ ثُلُثَ الْقُرْآنِ ؛[1] آیا کسى از شما عاجز است از اینکه یک سوم قرآن را در یک شب بخواند؟! چون دید که این کار بر آنان دشوار است، فرمود: هر کس در شب سورۀ اخلاص را بخواند در آن شب یک سوم قرآن را خوانده است.»
در روایت دیگرى از امام صادق7 آمده است:
«أَنَّ النَّبِی9 صَلَّى عَلَى سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍ فَقَالَ: لَقَدْ وَافَى مِنَ الْمَلَائِکةِ سَبْعُونَ أَلْفاً وَ فِیهِمْ جَبْرَئِیلُ7 یصَلُّونَ عَلَیهِ فَقُلْتُ لَهُ: یا جَبْرَئِیلُ! بِمَا یسْتَحِقُّ صَلَاتَکمْ عَلَیهِ، فَقَالَ: بِقِرَاءَتِهِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ رَاکباً وَ مَاشِیاً وَ ذَاهِباً وَ جَائِیاً؛[2] هنگامى که رسول خدا9 بر جنازۀ سعد بن معاذ نماز گزارد، فرمود: هفتاد هزار ملک که در میان آنها جبرئیل نیز بود، بر جنازۀ او نماز گزاردند! من از جبرئیل پرسیدم: او به خاطر کدام عمل مستحق نماز گزاردن شما شد؟ گفت: به خاطر تلاوت "قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ" در حال نشسته و ایستاده، سواره و پیاده، و رفت و آمد.»
و در حدیث دیگرى از امام صادق7 مىخوانیم:
ادامه در لینک ذیل:
👇👇👇👇👇👇
http://hamgambavahy.blog.ir/post/160
https://eitaa.com/mtamhid
jadavele tartib nozol sovar.pdf
906K
جداول ترتیب نزول سوره ها// برگرفته از تفسیر همگام با وحی ج 1 مقدمه @mtamhid
🌹🌹🌹تفسیر منحصر به فرد آیه اول سوره #توحید با توجه به #فضا و #جونزول و #ارتباط_سوره #توحید و #کافرون در تفسیر #همگام_با_وحی
استاد #بهجت_پور در آیه اول سوره توحید یعنی «قل هو الله احد» برخلاف سایر مفسرین، #هو را #ضمیرشأن ندانسته اند و با توجه به ارتباط سوره توحید با سوره کافرون، آن را اشاره به معبود مستفاده از آیات سوره کافرون می دانند.
با هم تفسیر آیه اول سوره توحید در ویراست جدید تفسیر #همگام با وحی را می خوانیم:
خدای متعال در آغاز سوره، با تعبیر «قُل» حضرت محمد را مأمور اعلام وحدت ذات و صفات خدای متعال میکند؛ همچنانکه در سورهی کافرون با همین تعبیر «قُل»، ایشان را امر به اعلام موضع صریح توحیدی خویش کرد. آن حضرت در سورهی کافرون از معبودی غیر از معبودهای معهودِ کافران نام برد، پس در این سوره به بیان صفات و ویژگیهای آن معبود میپردازد و در اولین آیه، خدا را «اَحَد»، یعنی ذاتی که قبول کثرت و تعدد نمیکند، میخواند. گفته شده «هُوَ» ضمیر شأن است؛ یعنی مرجعِ ضمیر، کلمهی «اَلله» است که پس از ضمیر قرار گرفته است. گفتنی است اینگونه عبارات برای تثبیت و توجهدادن مخاطبان به مطلب است. ضمیر غایب «هُوَ» اشاره به غایب بودن خداوند از چشمها و دور بودن از حواس دارد و رمز و اشارهای به نهایتِ خفا و دوری ذات باری تعالی از دسترس افکارِ محدود مخلوقات میباشد. با توجه به ارتباط سورهها میتوان احتمال داد که «هُوَ» اشاره به معبود مستفاد از آیات سورهی کافرون است: «لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ». «أحَد» وصفی که از «وحدت» گرفته شده است، مثل
ادامه مطلب در لینک زیر:
👇👇👇👇
http://hamgambavahy.blog.ir/post/161
https://eitaa.com/mtamhid
🔻 دیدار مدیر حوزه علمیه خواهران کشور با خانواده طلبه شهیده فاطمه اسدیان
🔸به گزارش خبرگزاری کوثر، حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، مدیر حوزه علمیه خواهران کشور، در سفر به شهرکرد، با خانواده طلبه شهیده فاطمه اسدیان دیدار و گفتگو کرد.
🔸 خانم ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران کشور، خانم داودی، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور، حجت الاسلام یدالله رحمانی، مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری و برخی از معاونان این مدیریت نیز در این دیدار معنوی حضور داشتند.
🔸 گفتنی است شهیده معلم و طلبه فاطمه اسدیان در نخستین روز از شهریور 1347 در شهركرد دیده به جهان گشود، مادرش عفت سقایی و پدرش رضا اسدیان نام داشت.
🔸 ین شهیده فرزند سوم خانواده بود، پس از دوران تحصیل دبستان و راهنمایی در كلاس های عقیدتی و مذهبی شركت می كرد و وجودش سرشار از فراگیری آموزه های مذهبی بود.
🔸این شهیده طلبه شش ماه در تربیت معلم فاطمه زهراء (علیها السلام) اصفهان در رشته زبان انگلیسی درس خواند و زمانی كه به علت بمباران خوابگاه تعطیل شد به شهركرد بازگشت؛ هنوز 24 ساعت از آمدنش نگذشته بود كه در تاریخ 20 اسفندماه سال 1366 بر اثر بمباران هوایی رژیم بعث عراق در محل زندگیش روبروی شهرداری سابق شهركرد به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
➕ متن کامل + گزارش تصویری:
http://kowsarnews.ir/news/view/81975
@kowsarnews
جلد ششم تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور شامل سوره های انعام ، صافات و لقمان (55 تا 57 نزول) منتشر شده است.
عزیزانی که قصد تهیه آن را با تخفیف 30 درصد ویژه طلاب دارند، با دفتر مؤسسه تماس حاصل نمایند.
ادمین: @mtamhid1
تلفن موسسه: 02532920244
همراه: 09352591957
ایمیل: m.tamhid@chmail.ir
سایت: hamgambavahy.blog.ir
قم، انتهای زنبیل آباد، خ اباالفضل، ک 2، دانش 6 پ 29
https://eitaa.com/mtamhid
#موضوعات_پژوهشی مستخرج از آثار استاد بهجت پور (1)
🌺کتاب روش نهادینه سازی پوشش اسلامی🌺
1. اختصاصی یا عمومی بودن آیات پوشش زنان پیامبر ص در سوره احزاب
2. حکمت تاخیر طرح پوشش اسلامی به دوران مدینه و تطبیق آن بر جوامع امروزی
3. ویژگی های جامعه ایمانی مطرح شده در سیر نزول و مقایسه آن با آیه 35 سوره احزاب.
4. بررسی تعداد آیات پوشش؛ نقدی بر فراوان انگاری آیات پوشش.
5. تحلیل و مقایسه بیانی آیه پوشش (احزاب:59) و آیه پاکدامنی (نور/31)
6. روش قرآنی ترویج پوشش؛ اثباتی یا سلبی؟
7. پوشش اسلامی معیار در قرآن و نقش روایات در تبیین حدود آن
8. تفاوت ساحت تربیت و امر به معروف و نهی از منکر در موضوع پوشش اسلامی
9. ارزیابی روشهای فرهنگسازی پوشش اسلامی با تأکید بر رویکرد تفسیر تنزیلی
10. حجاب یا ستر؛ تحلیل آماری الفاظ بهکار رفته در آیات و رویات در موضوع پوشش اسلامی
11. طبقه بندی مولفه های زیر ساخت پوشش اسلامی با تحلیل سیاقی آیه 35 سوره احزاب.
#پاک_دامنی #پاکدامنی #عفاف #پوشش #ستر #حجاب
#تفسیر_تنزیلی
#روش
#مقاله
#مقالات
#پایانـنامه
.
🌺#موضوعات_پژوهشی مستخرج از آثار استاد بهجت پور (2)
🌺 (کتاب روش نهادینه سازی پاکدامنی)🌺
🌹
1. تحلیل علل ذکر مکرر ماجرای قوم لوط در سوره های مکی و تقلیل ذکر آن در سوره های مدنی
🌹
2. ارزیابی دیدگاه مفسران معاصر در عبارت «لا تکرهوا فتیاتکم علی البغاء ان اردن تحصنا» (نور33)
🌹
3. ترسیم چهره پاکدامن حضرت مریم س و حضرت یوسف ع در قرآن؛ تشابهها، تفاوتها و پیامها
🌹
4. راهکارهای تضمین عفت عمومی در قرآن با تاکید بر آخرین سوره های نازل شده.
🌹
5. آسیب شناسی اعتیاد جنسی در قرآن
🌹
6. تحلیل چرایی طرح مسائل خانواده با محوریت زنان در سوره های مدنی
🌹
7. تحلیل حمایت قرآن از قوانین تقویت عفت زنان
🌹
8. راهکارهای قرآنی افزایش اخلاص در بندگی
🌹
9. روش قرآنی تربیت عباد الرحمن
🌹
10. نحوه مواجهه با جامعه آلوده غیر دینی با تاکید بر آیات مکی مشیر به عفت.
🌹
11. رابطه تربیت و امر به معروف و نهی از منکر در مسأله پاکدامنی با تأکید بر آیات قرآن
🌹
12. روش قرآنی مقابله با تهاجم اخلاقی به اقلیت مؤمنان با تأکید بر سوره های مکی
🌹
13. روش استوارسازی تقوای جنسی با تأکید بر آیات نیمه دوم سوره های مکی
🌹
14. ارزیابی روش اخلاقیون در مباحث #اخلاق_جنسی
🌹
15. ارزیابی دیدگاه شهید مطهری در مسأله اخلاق جنسی
🌹
16. چگونگی تبدیل ارزش اخلاقی به هنجار اجتماعی با الگوگیری از سوره های مدنی
🌹
17. روشهای حفظ هنجارهای اخلاق جنسی در قرآن
🌹
18. چالشهای عفتشکن از منظر قرآن
🌹
19. آسیبهای طلاق و بیوگی در مسأله عفت و تدابیر قرآنی برای جلوگیری از آنها
#پاک_دامنی #پاکدامنی
#تفسیر_تنزیلی
#روش
#مقاله
#مقالات
#پایانـنامه
.
💯 تسهیل شکوفایی استعداد جامعه بانوان/ وجوب طلب علم برای مرد و زن
🔰 حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور، مدیر حوزه علمیه خواهران در گفتوگویی، مطرح کرد:
🔹 باید ساختارها در محیطهای علمی به گونهای اصلاح شود که زنان بتوانند در کنار انجام وظایف خانوادگی به تحصیل هم بپردازند، زیرا روایت «اطلبوا العلم» برای همه اعم از زن و مرد تجویز شده است.
🔹 اصل متخذه از قرآن این است که مسائل فیزیولوژیکی زنان مانعی برای دریافت دانش و تحصیل آنان نیست. فهم حِکمی از قرآن میگوید زن دارای ویژگیهایی است از اینرو باید دانشهایی به آنان آموخته شود که چون زنان ریزبین هستند، این رویکرد را داشته باشند.
🔹 هر جایی که خالق از منظر خالقیت محدودیت برای زن قائل شده ما هم باید محدودیت قائل شویم در غیر این صورت خیر؛ بنابراین اگر گفته شود زن هم میتواند کار کند باید اجازه کار بدهیم.
🔹 در اصل مسئله ورود زنان به ورزشگاهها مشکل شرعی وجود ندارد. محدودیت ایجاد شده برای ورود زنان به ورزشگاههای فوتبال ناشی از فضای بد این محیطهاست.
🔹 فقیه در محاسبه مصلحت و مفسده، ممنوعیتی قائل میشود؛ فقیه همیشه حکمش را ناظر به وضع فعلی میدهد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/2013383
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#حجت_الاسلام_بهجت_پور
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com