استاد بهجت پور در ذیل نکات روش شناختی سوره قلم در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی پیرامون آیات استثنایی سوره ها:
👇👇👇
یکی از چالشهای مهم در فهم انسجام و سازواری قرآن، آیات استثنایی است. نمونهی آن در این سوره ادعا شده بود. ادعای وجود آیات استثنایی از منطق و برهان قوی برخوردار نیست. عمده مشکل دراینباره، به تصور نادرست اشخاص از قرآن بر میگردد؛ آنها از قرآن نظمی مشابه کتب تألیفی و مکتوبات علمی انتظار دارند و یا این متن را در عداد کتب آموزشی ارزیابی کردهاند، حالآنکه قرآن، نگارش متنی شفاهی است که با رویکرد تربیت عملی و میدانی مخاطبان اولیه، نازل شده و مطالب جاودانهی خود را در لابهلای گفتوگو با مخاطبان اولیه جا داده است. قرآن با این زوایهی دید، انسجام یافته، و هیچگاه دچار بریدگی و شکستگی مضامین نمیشود. شرقشناسان و اشخاصی که قرآن را جَستهجسته و بریدهبریده میبینند، با پیشفرضهای نادرستی سراغ قرآن میروند، و مشابه متون مدرسهای، علمی، و منابعی که واجد قضایای کلی و آموزشی است، قرآن را ارزیابی کردهاند، درنتیجه به وحدت و انسجام قرآن دست نیافته، و دچار سردرگمی شدهاند.
#نکته_ناب
استاد بهجت پور در تفسیر همگام با وحی ویراست جدید
ذیل آیه کل نفس بما کسبت رهینه در سوره مدثر
👇👇👇👇
تکرار رفتارهای خاص، شخصیت انسان را می سازد و از او صبور، یا ناشکیبا، و، صادق یا دروغگو، و غیر آن ... می سازد. تکرار نماز خواندن از انسان، مصلی و استمرار اطاعت از انسان، بنده می سازد. و بهتدریج نفس انسان، شخصیتی موافق رفتارهای تکرار شده پیدا می کند.
#نکته_ناب_تنزیلی
در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی ذیل سوره تکویر
👇👇👇
نکتهی مهم: شیوهی کشف هندسهی تحول اسلامی باتوجه به سیر نزول تدریجی سورهها
حکمت قرآن اقتضا میکند که معارف و ارزشهای بیانشده در آیات و سور، بهطور گسترده و تصادفی درکنار یکدیگر قرار نگرفته باشند؛ بلکه میان آنها رابطهای معنادار از نوع تقدم و تأخر، اولویت و غیر آن برقرار باشد. خداي حكيم با اصالتی که به برخی از مفاهیم دینی داد و زمانی که به پردازش هر مفهوم اختصاص داد، این مفاهیم را همچون حلقههایی از یک زنجیرهی تربیتی، پشت سر هم قرار داد، بهگونهای که نادیده گرفتن هر حلقه، موجب بریده شدن زنجیره، و درنتیجه تحقق نیافتن اهداف تربیتی مورد نظر ميشود. برای نمونه، چند مفهوم محوری «احساس فقر به پروردگار»، «توجه به عدالت پروردگار»، «پذیرش رسول رب»، «احساس ترس از آینده و داشتن دغدغه نسبت به آن»، «درخواست هدایت توحیدی از خدای متعال»، «اقبال به قرآن بهعنوان منشور هدایت به راه مستقیم» و در آخر «اقدام عملی به پذیرش برنامهی رهایی» در سورههای علق، قلم، مزمل، مدثر، حمد، تکویر و اعلی (سورههای اول تا هشتم نزول) بهبار نشسته است. در مقدمه (ص 59 تا 61) نکاتی پیرامون کشف هندسهی تغییر و تحول دینی بیان شد که علاقهمندان مراجعه نمایند.
#نکتهـناب #روشـشناختی
تفسیر سوره انشراح (مکی 12)
ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
١. خدای متعال حتی درمقام ایجاد انگیزه برای رسول اکرم ص، به یادآوری نعمتهای خود بر او میپردازد. از این مطلب استفاده میشود که اصل ایجاد انگیزه، عمومیت داشته و حتی بزرگترین شخصیت انسانی، یعنی پیامبر اکرم ص نیز برای پیگیری امر دین و وظیفهی اجتماعی نیاز به تکرار انگیزه و شادابی آن دارند.
https://eitaa.com/mtamhid
#نکتهـناب #روشـشناختی
تفسیر سوره #انشراح (مکی 12)
ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
٢. نشان دادن آثار و ثمرات گذشتهی عمل به یک برنامهی تربیتی، در ایجاد انگیزه برای پیگیری و تداوم آن، تأثیر بسزایی دارد. چنانکه در این سوره، خداوند پس از بیان آثار مثبت تحمل سختیها در گذشته، و بیان این حقیقت که آسانیها در دل سختیهاست، پیامبر را مأمور به ورود در میدان سختیهای جدید میکند: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَب».
https://eitaa.com/mtamhid
#نکتهـناب #روشـشناختی
تفسیر سوره #انشراح (مکی 12)
ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
استاد عبدالکریم #بهجت_پور
#مهم و #زیبا و #خواندنی
#کشف فقط با توجه به #سیرـتنزیلی سوره های قرآن
لذت ببرید از #روش قرآن در نهادینه سازی مفاهیم دینی
👇👇👇
٤. تاکنون از میان دوازده سورهای که در ترتیب نزول بررسی شد، بخش عمدهی آنها خطاب به پیامبر اکرم
بود.
این موضوع نقش تواناسازی، حمایت، هشدار، تربیت و آموزش سخنگویان و مُبَلّغان دین را در منظومهی هدایتی ـ تربیتی دینی بهخوبی نمایان میسازد.
در اینجا جهت یادآوری، محتوای سورههای گذشته را مرور می کنیم:
الف) در سورهی علق (مکی 1) خدای تعالی پس از آنکه پیامبر را مأمور به خواندن نام پروردگار و بیان ویژگی خالقیت او بر هستی و انسان و ربوبیت او بر مردم نمود، حضرت را از اتفاقات آینده، آگاه، و موضعی را که باید داشته باشد، اعلام میکند.
ب) خدای متعال در سورهی قلم (مکی 2) حضرت را که دربرابر تهمتها و فشارهای کافرانِ صاحب قدرت و ثروت قرار گرفته، ابتدا تسلی داده، تشویق میکند، و از بیصبری و یا انفعال دربرابر آنان برحذر میدارد.
ج) در سورهی مزّمّل (مکی 3) با دستوراتی آن حضرت را برای تلقی و دریافت گفتاری سنگین ـ قرآن یا دستوری خاص و ویژه، مانند انذار عموم، چنانکه از سورهی مدثر استفاده میشود ـ آماده میسازد و وی را به فارغ کردن دل برای خدا، توکل بر او و صبر امر میفرماید.
د) خدای متعال در سورهی مدّثّر (مکی 4) آن حضرت را به مراقبت بر لباس، اجتناب از پلیدیها و دوری از منتگذاری و زیادهطلبی امر کرده و از او میخواهد تا دربرابر مشکلاتِ انذارِ مردم، شکیبا باشد.
ﻫ) در سورهی مسد (مکی 6) نیز، خدای متعال از آن حضرت دلجویی کرده، ابولهب و همسرش را که اسباب اذیت و آزار آن حضرت هستند، به عذاب، تهدید مینماید.
و) خدای متعال در سورهی تکویر (مکی 7) در حمایت از پیامبر با مردم سخن گفته و شبههی جنون، بخل پیامبر اکرم
و تأثیرات شیطان بر آن حضرت را منتفی اعلام میکند.
ز) سورهی اعلی (مکی 8) از رفع دلواپسیهای آن حضرت درمورد فراموشی آیات، یاد کرده و عنایت خدای متعال را برای تحمل آسان آیات الهی، باتوجه به تحولی که در شخصیت حضرت ایجاد میشود، متذکر میشود.
ح) خدای متعال در سورهی فجر (مکی 10) درمقام تسلای خاطر آن حضرت، نمونههایی از عذابهای دنیوی را که مخصوص اقوام مفسد است، ذکر میکند.
ط) سورهی ضحی (مکی 11) از الطاف گذشته و مستمر خدای متعال بر آن حضرت یاد میکند و بر آن اساس، وی را به انجام رفتارهای شایستهی اجتماعی درمورد یتیمان، فقرا و سؤالکنندگان، و ذکر نعمتهای پروردگار امر میکند.
در سورهی انشراح (مکی 12) نیز خداوند با بیان اصل شکفته شدنِ آسانی از دل سختیها، حضرت را برای پذیرش سختیهای جدید آماده کرد.
ذکر این نکته ضروری است که حجم این گفتوگوهای مستقیم، چهرهی اصلی غالب سورههای آغاز نزول قرآن را تشکیل میدهد؛ این موضوع، خود ضرورت اهتمام بسیار زیاد به تربیت مُبَلِّغان و مُرَوِّجان دینی را در آغاز دعوت دینی نمایان میسازد؛ زيرا اين گروه پیش از هر كس ديگری بايد نمونه و مدل كاملی از دینداری و ارزشهاي موجود در دین باشند، و برای بهعهدهگرفتن بار دعوت دینی متناسب با پیشرفت آن، توانا شوند.
https://eitaa.com/mtamhid
مؤسسه تخصصی در زمینه #تفسیرـتنزیلی
🌸🌸🌸
#نکتهـناب #روشـشناختی
تفسیر سوره #عصر (مکی 13)
ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
استاد عبدالکریم #بهجت_پور
#مهم و #زیبا و #خواندنی
#کشف فقط با توجه به #سیرـتنزیلی سوره های قرآن
🌸🌸🌸
👇👇👇👇
شناساندن خطرات پیش روی انسان و بیان آن به زبانهای گوناگون در آغاز رسالت، یکی از مهمترین راههای تربیتی است که در قرآن پیگیری شده است.
شناساندن خطرات موجب میشود تا انگیزهی تلاش برای اقدامات ایمنیبخش، بالا رود و آمادگی برای جدی شمردن برنامههای اصلاحی افزایش یابد.
ازاینرو، در سورهی مدّثّر 4/ 2، پیامبر به اعلام خطر به مردم امر شد: «قُمْ فَأَنذِرْ». سپس با بیان اصول سلوک بهسمت جهنم: (مدثر 4/ 38 تا 48)، راه نجات، اقبال به پندنامهی قرآن، معرفی شد: (مدثر 4/ 49).
در سورهی تکویر (مکی 7)، خدای متعال پس از یادآوری تهدیدگونهی ملاقات انسان با پیشفرستادههای خود در قیامت (تکویر 7/ 14)، قرآن را بهعنوان منشور هدایت معرفی فرمود: «عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا أَحْضَرَتْ * ... * فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ * إِنْ هُوَ إِلا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ * لِمَن شَاء مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ» (تکویر 7/ 26 تا28)
و در سورهی أعلی 8/ 14و 15، برنامهی رهایی از آتش جهنم را تزکیه و پاک شدن انسان از ناشایستهها و نمازی از سر ذکر و یاد پروردگار شمرد: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى * وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى». گفته شد که در مفهوم رستگاری، درک گرفتاری و دغدغهی رهایی از آن نهفته است.
در سورهی لیل 9/ 17 و 18، نیز خدای متعال از عطای مال به انگیزهی تزکیه و نجات از جهنم یاد کرد: «وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى * الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى»،
و سرانجام در سورهی عصر (مکی 13)، برنامهی نجات از زیانباری و خسارت دیدن انسان بیان شد. این روش، یعنی ترغیب برای حرکت بهسمت برنامهی تکاملی، با چهرهی هشدار و اعلام خطر، و سپس بیان برنامه، در بسیاری از آیات قرآن رعایت شده است.
🌸🌸🌸
موسسه تمهید
مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی
ایتا: @mtamhid
ادمین: @mtamhid1
تلفن موسسه: 02532920244
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
جلسه 29.mp3
10.92M
📙برگزاری بیست ونهمین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم .
⏰ مدت زمان فایل:30:20
⏹#جلسه_بیست ونهم
🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات دسته چهارم58 و 59 از سوره مبارکه نور و دسته پنجم آیه 60 از سوره مبارکه نور 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
📢📢📢📢📢
گزیده ای از سخنان رهبری
🎤رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از الزامات 👈در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار 👈و دارای شناخت از شرایط و اولویتهای کشور دانستند
✍️ و با تأکید بر اینکه «اقتصاد و فرهنگ» در صدر اولویتهای کشور است، ✅نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، ✅اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی،
✅موضعگیریهای انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند....
۷ /خرداد/ ۱۳۹۹
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
جلسه 30.mp3
11.21M
📙برگزاری سی امین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم .
⏰ مدت زمان فایل:31:7
⏹#جلسه_سی ام
🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات دسته ششم، آیات 1 الی 2 از سوره مبارکه تحریم و دسته هفتم از آیات 11 الی 12 سوره مبارکه تحریم 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
روش فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن 30.docx
19.5K
📙برگزاری سی امین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم .
خلاصه نگاشت استاد از بحث به صورت فایل ورد برای عکس نوشته و ...
⏹#جلسه_سی ام
🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات دسته ششم، آیات 1 الی 2 از سوره مبارکه تحریم و دسته هفتم از آیات 11 الی 12 سوره مبارکه تحریم 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8