eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
463 دنبال‌کننده
497 عکس
123 ویدیو
251 فایل
موسسه و مرکز تخصصی تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: https://eitaa.com/ANSAREQURAN تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد بهجت پور در ذیل نکات روش شناختی سوره قلم در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی پیرامون آیات استثنایی سوره ها: 👇👇👇 یکی از چالش‎های مهم در فهم انسجام و سازواری قرآن، آیات استثنایی است. نمونه‎ی آن در این سوره ادعا شده بود. ادعای وجود آیات استثنایی از منطق و برهان قوی برخوردار نیست. عمده مشکل دراین‎باره، به تصور نادرست اشخاص از قرآن بر می‎گردد؛ آن‎ها از قرآن نظمی مشابه کتب تألیفی و مکتوبات علمی انتظار دارند و یا این متن را در عداد کتب آموزشی ارزیابی کرده‎اند، حال‎آن‎که قرآن، نگارش متنی شفاهی است که با رویکرد تربیت عملی و میدانی مخاطبان اولیه، نازل شده و مطالب جاودانه‎ی خود را در لابه‎لای گفت‎وگو با مخاطبان اولیه جا داده است. قرآن با این زوایه‎ی دید، انسجام یافته، و هیچ‎گاه دچار بریدگی و شکستگی مضامین نمی‎شود. شرق‎شناسان و اشخاصی که قرآن را جَسته‎جسته و بریده‎بریده می‎بینند، با پیش‎فرض‎های نادرستی سراغ قرآن می‎روند، و مشابه متون مدرسه‎ای، علمی، و منابعی که واجد قضایای کلی و آموزشی است، قرآن را ارزیابی کرده‎اند، درنتیجه به وحدت و انسجام قرآن دست نیافته، و دچار سردرگمی شده‎اند.
استاد بهجت پور در تفسیر همگام با وحی ویراست جدید ذیل آیه کل نفس بما کسبت رهینه در سوره مدثر 👇👇👇👇 تکرار رفتارهای خاص، شخصیت انسان را می‎ سازد و از او صبور، یا ناشکیبا، و، صادق یا دروغ‎گو، و غیر آن ... می‎ سازد. تکرار نماز خواندن از انسان، مصلی و استمرار اطاعت از انسان، بنده می‎ سازد. و به‌تدریج نفس انسان، شخصیتی موافق رفتارهای تکرار شده پیدا می‎ کند.
در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی ذیل سوره تکویر 👇👇👇 نکته‎ی مهم: شیوه‎ی کشف هندسه‎ی تحول اسلامی باتوجه به سیر نزول تدریجی سوره‎ها حکمت قرآن اقتضا می‌کند که معارف و ارزش‌های بیان‎شده در آیات و سور، به‎طور گسترده و تصادفی درکنار یک‎دیگر قرار نگرفته باشند؛ بلکه میان آن‌ها رابطه‌ای معنادار از نوع تقدم و تأخر، اولویت و غیر آن برقرار باشد. خداي حكيم با اصالتی که به برخی از مفاهیم دینی داد و زمانی که به پردازش هر مفهوم اختصاص داد، این مفاهیم را همچون حلقه‌هایی از یک زنجیره‎ی تربیتی، پشت سر هم قرار داد، به‎گونه‌ای که نادیده گرفتن هر حلقه، موجب بریده شدن زنجیره، و درنتیجه تحقق نیافتن اهداف تربیتی مورد نظر مي‎شود. برای نمونه، چند مفهوم محوری «احساس فقر به پروردگار»، «توجه به عدالت پروردگار»، «پذیرش رسول رب»، «احساس ترس از آینده و داشتن دغدغه نسبت به آن»، «درخواست هدایت توحیدی از خدای متعال»، «اقبال به قرآن به‎عنوان منشور هدایت به راه مستقیم» و در آخر «اقدام عملی به پذیرش برنامه‎ی رهایی» در سوره‎های علق، قلم، مزمل، مدثر، حمد، تکویر و اعلی (سوره‎های اول تا هشتم نزول) به‎بار نشسته است. در مقدمه (ص 59 تا 61) نکاتی پیرامون کشف هندسه‎ی تغییر و تحول دینی بیان شد که علاقه‎مندان مراجعه نمایند.
تفسیر سوره انشراح (مکی 12) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی ١. خدای متعال حتی درمقام ایجاد انگیزه برای رسول اکرم ص، به یادآوری نعمت‎های خود بر او می‎پردازد. از این مطلب استفاده می‎شود که اصل ایجاد انگیزه، عمومیت داشته و حتی بزرگ‌ترین شخصیت انسانی، یعنی پیامبر اکرم ص نیز برای پی‎گیری امر دین و وظیفه‎ی اجتماعی نیاز به تکرار انگیزه و شادابی آن دارند. https://eitaa.com/mtamhid
تفسیر سوره (مکی 12) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی ٢. نشان ‎دادن آثار و ثمرات گذشته‌ی عمل به یک برنامه‌ی تربیتی، در ایجاد انگیزه برای پی‎گیری و تداوم آن، تأثیر بسزایی دارد. چنان‌که در این سوره، خداوند پس از بیان آثار مثبت تحمل سختی‌ها در گذشته، و بیان این حقیقت که آسانی‎ها در دل سختی‎هاست، پیامبر را مأمور به ورود در میدان سختی‎های جدید می‎کند: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَب‏». https://eitaa.com/mtamhid
تفسیر سوره (مکی 12) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم و و فقط با توجه به سوره های قرآن لذت ببرید از قرآن در نهادینه سازی مفاهیم دینی 👇👇👇 ٤. تاکنون از میان دوازده سوره‎ای که در ترتیب نزول بررسی شد، بخش عمده‌ی آن‌ها خطاب به پیامبر اکرم… بود. این موضوع نقش تواناسازی، حمایت، هشدار، تربیت و آموزش سخن‎گویان و مُبَلّغان دین را در منظومه‌ی هدایتی‌ ـ‌ تربیتی دینی به‌خوبی نمایان می‎سازد. در این‎جا جهت یادآوری، محتوای سوره‎های گذشته را مرور می کنیم: الف) در سوره‌ی علق (مکی 1) خدای تعالی پس از آن‌که پیامبر را مأمور به خواندن نام پروردگار و بیان ویژگی خالقیت او بر هستی و انسان و ربوبیت او بر مردم نمود، حضرت را از اتفاقات آینده، آگاه، و موضعی را که باید داشته باشد، اعلام می‎کند. ب) خدای متعال در سوره‌ی قلم (مکی 2) حضرت را که دربرابر تهمت‎ها و فشارهای کافرانِ صاحب قدرت و ثروت قرار گرفته، ابتدا تسلی داده، تشویق می‌کند، و از بی‎صبری و یا انفعال دربرابر آنان برحذر می‎دارد. ج) در سوره‎ی مزّمّل (مکی 3) با دستوراتی آن حضرت را برای تلقی و دریافت گفتاری سنگین ـ قرآن یا دستوری خاص و ویژه، مانند انذار عموم، چنان‌که از سوره‎ی مدثر استفاده می‎شود ـ آماده می‎سازد و وی را به فارغ‎ کردن دل برای خدا، توکل بر او و صبر امر می‎فرماید. د) خدای متعال در سوره‎ی مدّثّر (مکی 4) آن حضرت را به مراقبت بر لباس، اجتناب از پلیدی‎ها و دوری از منت‎گذاری و زیاده‎طلبی امر کرده و از او می‎خواهد تا دربرابر مشکلاتِ انذارِ مردم، شکیبا باشد. ﻫ) در سوره‎ی مسد (مکی 6) نیز، خدای متعال از آن حضرت دل‎جویی کرده، ابولهب و همسرش را که اسباب اذیت و آزار آن حضرت هستند، به عذاب، تهدید می‎نماید. و) خدای متعال در سوره‎ی تکویر (مکی 7) در حمایت از پیامبر با مردم سخن گفته و شبهه‌ی جنون، بخل پیامبر اکرم… و تأثیرات شیطان بر آن حضرت را منتفی اعلام می‎کند. ز) سوره‌ی اعلی (مکی 8) از رفع دلواپسی‎های آن حضرت درمورد فراموشی آیات، یاد کرده و عنایت خدای متعال را برای تحمل آسان آیات الهی، باتوجه به تحولی که در شخصیت حضرت ایجاد می‌شود، متذکر می‎شود. ح) خدای متعال در سوره‎ی فجر (مکی 10) درمقام تسلای خاطر آن حضرت، نمونه‎هایی از عذاب‎های دنیوی را که مخصوص اقوام مفسد است، ذکر می‎کند. ط) سوره‎ی ضحی (مکی 11) از الطاف گذشته و مستمر خدای متعال بر آن حضرت یاد می‌کند و بر آن اساس، وی را به انجام رفتارهای شایسته‎ی اجتماعی درمورد یتیمان، فقرا و سؤال‎کنندگان، و ذکر نعمت‎های پروردگار امر می‌کند. در سوره‎ی انشراح (مکی 12) نیز خداوند با بیان اصل شکفته ‎شدنِ آسانی از دل سختی‎ها، حضرت را برای پذیرش سختی‎های جدید آماده کرد. ذکر این نکته ضروری است که حجم این گفت‎وگوهای مستقیم، چهره‌ی اصلی غالب سوره‎های آغاز نزول قرآن را تشکیل می‎دهد؛ این موضوع، خود ضرورت اهتمام بسیار زیاد به تربیت مُبَلِّغان و مُرَوِّجان دینی را در آغاز دعوت دینی نمایان می‎سازد؛ زيرا اين گروه پیش از هر كس ديگری بايد نمونه و مدل كاملی از دین‎داری و ارزش‎هاي موجود در دین باشند، و برای به‌عهده‌گرفتن بار دعوت دینی متناسب با پیشرفت آن، توانا شوند. https://eitaa.com/mtamhid مؤسسه تخصصی در زمینه
🌸🌸🌸 تفسیر سوره (مکی 13) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم و و فقط با توجه به سوره های قرآن 🌸🌸🌸 👇👇👇👇 شناساندن خطرات پیش روی انسان و بیان آن به زبان‎های گوناگون در آغاز رسالت، یکی از مهم‎ترین راه‎های تربیتی است که در قرآن پی‎گیری شده است. شناساندن خطرات موجب می‎شود تا انگیزه‎ی تلاش برای اقدامات ایمنی‎بخش، بالا رود و آمادگی برای جدی شمردن برنامه‎های اصلاحی افزایش یابد. از‎این‎رو، در سوره‎ی مدّثّر 4/ 2، پیامبر به اعلام خطر به مردم امر شد: «قُمْ فَأَنذِرْ». سپس با بیان اصول سلوک به‎سمت جهنم: (مدثر 4/ 38 تا 48)، راه‎ نجات، اقبال به پندنامه‎ی قرآن، معرفی شد: (مدثر 4/ 49). در سوره‎ی تکویر (مکی 7)، خدای متعال پس از یادآوری تهدیدگونه‌ی ملاقات انسان با پیش‎فرستاده‎های خود در قیامت (تکویر 7/ 14)، قرآن را به‎عنوان منشور هدایت معرفی فرمود: «عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا أَحْضَرَتْ * ... * فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ * إِنْ هُوَ إِلا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ * لِمَن شَاء مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ» (تکویر 7/ 26 تا28) و در سوره‎ی أعلی 8/ 14و 15، برنامه‎ی رهایی از آتش جهنم را تزکیه و پاک‎ شدن انسان از ناشایسته‎ها و نمازی از سر ذکر و یاد پروردگار شمرد: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى * وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى». گفته شد که در مفهوم رستگاری، درک گرفتاری و دغدغه‌ی رهایی از آن نهفته است. در سوره‎ی لیل 9/ 17 و 18، نیز خدای متعال از عطای مال به انگیزه‌ی تزکیه و نجات از جهنم یاد کرد: «وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى * الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى»، و سرانجام در سوره‌ی عصر (مکی 13)، برنامه‌ی نجات از زیان‎باری و خسارت ‌دیدن انسان بیان شد. این روش، یعنی ترغیب برای حرکت به‎سمت برنامه‌ی تکاملی، با چهره‎ی هشدار و اعلام خطر، و سپس بیان برنامه، در بسیاری از آیات قرآن رعایت شده است. 🌸🌸🌸 موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
جلسه 29.mp3
10.92M
📙برگزاری بیست ونهمین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم . ⏰ مدت زمان فایل:30:20 ⏹ ونهم 🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات دسته چهارم58 و 59 از سوره مبارکه نور و دسته پنجم آیه 60 از سوره مبارکه نور 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
📢📢📢📢📢 گزیده ای از سخنان رهبری 🎤رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از الزامات 👈در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار 👈و دارای شناخت از شرایط و اولویتهای کشور دانستند ✍️ و با تأکید بر اینکه «اقتصاد و فرهنگ» در صدر اولویتهای کشور است، ✅نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، ✅اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، ✅موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.... ۷ /خرداد/ ۱۳۹۹
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
جلسه 30.mp3
11.21M
📙برگزاری سی امین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم . ⏰ مدت زمان فایل:31:7 ⏹ ام 🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات دسته ششم، آیات 1 الی 2 از سوره مبارکه تحریم و دسته هفتم از آیات 11 الی 12 سوره مبارکه تحریم 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
روش فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن 30.docx
19.5K
📙برگزاری سی امین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم . خلاصه نگاشت استاد از بحث به صورت فایل ورد برای عکس نوشته و ... ⏹ ام 🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات دسته ششم، آیات 1 الی 2 از سوره مبارکه تحریم و دسته هفتم از آیات 11 الی 12 سوره مبارکه تحریم 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8