جداسازی جامعه همراه باقرآن از جامعه بی تفاوت نسبت به قرآن درترتیب نزول تاسوره فرقان 42نزول
در قرآن میان انسانهایی که بنده ی متقی و تسلیم حقند و سرانجام آنها سعادت است و طغیانگرانی که بنده ی خواهش های حقیر نفسند و سرانجامشان تقص انسانی و ماندن در خود حیوانی و شقاوت و دوزخ ابدی است، فرق گذاشته میشود، خیر از شر جدا میشود و با برنامه قرآن در سیر نزول تدریجی قرآن، راه هر کدام به خوبی نمایان میگردد.
وقتی که ما بتوانیم مردم را به سمت زانوزدن در مقابل این کتاب بزرگ کشاندیم، این کتاب خود مخاطب قرآنی خود را که اکنون در یک جامعه به معنای واقعی در حال قرآنی شدن است، به سمت جامعه ای کامل و سعادتمند که در دنیا پرثمر و در آخرت امامان نور هستند، هدایت نموده و از جوامعی که ناقص و پلید مانده اند و در آخرت با اهل باطل و تابعان اصحاب آتشند، جدا میکند و می توانیم شاهد جداسازی عملی مردم در زمینه های نمونهای ذیل باشیم:
دقت شود که از سوره علق (سوره اول مکی) تا سوره فرقان (سوره 42 نزول) پیامهای قرآن به خوبی به جداسازی جامعه ایمانی از غیر آنها نمود که در جای خود باید از آن بحث شود و چگونگی رسیدن به هر کدام از این بندها و چگونگی استفاده از آنها و ... مفصل است که شاید روزی از آن گفتگو نمودیم.
در قرآن ما به #سوره_فرقان که می رسیم می خوانیم: تبارک الذی نزل الفرقان
یکی از #اسم_های_قرآن، فرقان است. فرصت نیست که از اسم های قرآن در ترتیب نزول بگوییم، ولی اجمالا عرض کنیم که قرآن برای نامگذاری خود ابتدا هذا الحدیث، سپس ذکر، سپس قرآن و پس از آن کتاب و در سوره فرقان، فرقان شد. فارق میان سبک زندگی مسلمانانه و سبک زندگی مجرمانه
با هم این سیر را که برگرفته از جلد سوم #تفسیرهمگام_باوحی ذیل آیه اول سوره فرقان است، تعقیب کنیم:
جداسازی میان عابد و طاغی در سورهی علق (مکی 1)، میان متقین و مجرمین در سورهی قلم (مکی2)،
میان اصحاب یمین و مجرمان در سورهی مدثر (مکی 4)، میان مشمولان نعمت الهی و مشمولان غضب و گمراهی در سورهی حمد (مکی 5)، میان اهل خشیت و شقیترینها در سورهی اعلی (مکی 8)، بین توفیق یافتگان حرکت به سمت بهشت و مشتاقان به جهنم در سورهی لیل (مکی 9)، میان اشخاصی که دارای نفس مطمئنهاند و کسانی که نفسهای مضطرب دارند در سورهی فجر (مکی 10)، میان اهل زیانباری نفس و اهل نجات در سورهی عصر (مکی 13)، میان هدایت پذیران و گمراهان در سورهی نجم (مکی 23)، میان جامعهی اهل تزکیه و جامعهی اهل طغیان در سورهی شمس (مکی 26)، میان مؤمنان به خدای عزیز حمید و دشمنان انتقامگیر و شکنجهگر آنها در سورهی بروج (مکی 27)، بین آنان که میزان سنگین دارند و کسانی که میزانهایشان سبک است در سورهی قارعه (مکی 30)، میان چهرههای شادمان و منتظر رحمت الهی و چهرههای غبار آلود، غمزده و ذلیل در قیامت در سورهی قیامت (مکی 31)، میان متقین و محسنین و مکذبین در سورهی مرسلات (مکی 32)، بین بندهی اهل انابه و تجاوزگران مریب و ناسپاسان لجوج در سوره ی ق (مکی 34)، میان اصحاب میمنه و اصحاب مشئمه در سورهی طارق (مکی 36)، میان جامعهی متقی و جامعهی مجرم در سورهی بلد (مکی 37)، میان بندگان رها شده از کید شیطان و فرومایگان گرفتار در بند او در سورهی ص (مکی 38)، میان جامعهی در راه هدایت و جامعهی غوطهور در گمراهی
این جداسازیها و ترغیب و ترهیبی که از هر کدام صورت گرفته، راه درست را برای آنان که بخواهند، روشن میکند و امکان فاصله گرفتن از مسیرهای انحرافی را فراهم مینماید. آیا فایده و خیری مهمتر و بیشتر از این فایده برای انسان وجود دارد که راه سعادت خود را از شقاوتش باز شناسد و برای پیمودن این راهانگیزهاش تقویت شود و بینشش فزونی یابد.
#فوایدتفسیرتنزیلی
#ارتباط_سوره_ها
#تفسیرهمگام_باوحی
https://eitaa.com/mtamhid
به اطلاع می رساند کلاس تفسیر تنزیلی استاد بهجت پور، یک شنبه پس از نماز مغرب و عشاء از ساعت 18:30 برگزار می گردد. جهت ثبت نام و هماهنگی حضور با دفتر موسسه تماس حاصل نمایید.
نگارش کتاب #روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن توسط استاد بهجت پور به اتمام رسیده و مراحل آماده سازی برای چاپ را طی می نماید و به زودی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت
https://eitaa.com/mtamhid
نگارش #جلدششم #تفسیرـهمگامـباـوحی، اولین تفسیر به #ترتیبـنزول (#تنزیلی) شیعه ، به اتمام رسیده و مراحل آماده سازی آن تمام شده و آماده چاپ می باشد.
در این جلد سوره های 55 تا 57 نزول، یعنی سوره های انعام، صافات و لقمان تفسیر شده اند و با حال و هوای نزول قرآن در مقطع علنی شدن مسلمانان در جامعه مکه و دو قطبی شدن جامعه آشنا می شویم وبسیاری از چرایی ها پیرامون سوره های ذکر شده با دستیابی به متغیر جو نزول و فضای نزول به خوبی حل می شود.
به زودی بخشی از نوآوری های استاد در این جلد را برایتان گزارش خواهیم کرد.
#همگامـباـوحی
#تفسیرـقرآن
#استادـبهجتـپور
https://eitaa.com/mtamhid
به اطلاع می رساند انتشارات مؤسسه تمهید کتابهای استاد #بهجتـپور را با #تخفیفـویژه سی درصد تقدیم طلاب محترم می نماید. جهت تهیه با مؤسسه تماس حاصل نمایید.
https://eitaa.com/mtamhid
#نتایجـپژوهش
#روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن
از آنجا که برای اولین بار در کتاب #روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن به بررسی #سیرـنزولی آیات مرتبط با پاکدامنی در قرآن پرداخته شده است، این هفته در این کانال با ما همراه باشید تا در نکاتی که روزانه گذاشته می شود، از #نتایج این پژوهش مطلع گردید. شما می توانید با سرچ کلیدواژه #نتایجـپژوهش و یا #روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن ، این مطلب را پیگیری نمایید.
#روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن
#نکته اول
برپایه ی اطلاعات به دست آمده، #اصلاح فردی و اجتماعی در پدیده #اخلاقـجنسی، مرهون اقداماتی آگاهانه و هوشمندانه بود که به تدریج در فضای فرهنگی و اجتماعی مطرح شد. اقدامات یادشده به جنبه های غریزی رفتار جنسی انسان توجه کرد، اما باعنایت دادن به مصالح طولانی مدت انسان، خطر میل های سیری ناپذیر و کنترل ناشده در امور جنسی را گوشزد کرد. قرآن توانست با ایجاد دو جریان اجتماعی متفاوت و متعارض جنبه ی تعدیل رفتار جنسی را مخصوص زیست با اندیشه ی ایمانی و جنبه عدم تعدیل را پیامد زیستن با تفکر و فرهنگ جاهلیت قرار دهد.
#نتایجـپژوهش
#روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن
#مؤسسهـتمهید
#استادـبهجتـپور
https://eitaa.com/mtamhid
#روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن
ادامه #نکته اول
#قرآن جریان آلودگی جنسی و تمایلات مرتبط با آن را محصول بینشی تاریک و زیست در فرهنگ جاهلی می شمرد. در این زیست فرهنگی، آلودگی جنسی جنبه ی سیری ناپذیر می گیرد، انواعی از کام جویی های نامشروع، بلکه نامعقول تجربه می شود و مردم در آن، به آلودگی های خود افتخار می کنند. این جریان دربرابر اندیشه هایی که به پاکی دعوت می کنند، واکنش منفی نشان می دهند و هشدارهای مصلحان را جدی نگرفته، بلکه آن ها را به سخره می گیرد. مردم این فرهنگ، حتی #پاکـدامنان را تحمل نمی کنند و آنها را به هم رنگی با خود وادار می کنند و درصورت همراهی نکردن #پاکـدامنان، افراد و گروه های پاک را مستحق تنبیه و مجازات می شمرند. این گروه حتی اگر در اجتماع مؤمنان زندگی کنند و به ظاهر دربرابر اسلام سر تسلیم فرو آورند، اما درصدد اشاعه ی فحشای جنسی برآمده و تلاش دارند تا به بهانه های مختلف، به آلودگی اجتماع مؤمن دامن زنند. این دسته اگر هم دیگر را پیدا کنند، و سلطه ای اجتماعی پیدا کنند، کاملا عکس #روش ها و رویه های دینی #اصلاحـطلبانه حرکت می کنند. این دسته، کاری می کنند تا معروف ها و هنجارهای اسلامی اعم از عقلی و شرعی، جای خود را به ضد هنجارهای عقلی و شرعی دهد و درنهایت حتی با حفظ نام اسلام، فرهنگ رفتاری را به امری خلاف آن تبدیل کنند.
#نتایجـپژوهش
#روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن
#مؤسسهـتمهید
#استادـبهجتـپور
https://eitaa.com/mtamhid
#روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن
ادامه #نکته اول
اما در جبهه ی #پاکـدامنی اقدامات دیگری رقم می خورد. این جریان بینش های لازم و مقدماتی مناسبی پذیرفته است تا در پرتو آن بتواند از آلودگی های جنسی فاصله بگیرد.
این جمعیت درباره ی توسعه ی کام خواهی های جنسی خارج از کادر مشروع و روش های معقول، هشدار داده می شوند. روشن می شوند که #خویشتنـدار نبودن درباره ی لذت غریزی جنسی، سر از عمل قوم لوط و زیاده روی در آورده، اجتماع را به تنوع طلبی جنسی و تجربه های نامعقول و نامتعارف جنسی معتاد می کند که در این شرایط کسی سخن مصلحان را نمی شنود و ولایت شیطان مانع واکنش های مثبت به دعوت مشفقانه اجتماع می گردد. #قرآن چشم #مؤمنان را به #رحمانیتـپروردگار باز کرده و آن ها را به #عبادتـشاکرانهـیـپروردگارـرحمان دعوت می کند.
#اثر_تربیتی عبادت پروردگار رحمان، ترک برخی مفاسد بینشی و رفتاری ازجمله آلودگی جنسی به زنا است. #پرستش و عبادت مستمر، موجب می شود که انسان به شدت از صحنه های فساد اخلاقی فاصله گیرد و درصورت #اخلاص و #جامعیتـاخلاص (#مخلَص شدن عابد)، توان مقاومت دربرابر فشار آلودگان برای تن دادن به آلودگی فراهم می شود. این دسته از مردم توان خواهند یافت تا به این فشارها پاسخ منفی دهند و هزینه این مقاومت را بپردازند. اخلاص همه جانبه در اثر توجه به جهان آخرت و بهشت و نعمت های جاودانه ای که خدای متعال برای بندگان مهیا کرده، حاصل می شود: «إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ»
#نتایجـپژوهش
#روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن
#مؤسسهـتمهید
#استادـبهجتـپور
https://eitaa.com/mtamhid
#روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن
ادامه #نکته 1
طبیعی می نماید که با شکل گیری این دو #جبهه، رقابتی شدید بین این دو شکل گیرد؛ به خصوص در محیط سلطه ی جریان آلودگی، فشار بیش تر می شود. نمونه ی آن جریان، شبکه های مجازی و رسانه ای و تجارت لهو و لعب که بر هنر و فرهنگ آلودگی و فحشا تمرکز کرده و سعی در طبیعی، بلکه اصیل شمردن آلودگی دارد. #قرآن در این شرایط که با ظهور مسلمانان و دو قطبی شدن اجتماع در مکه پدید آمد، تدابیری به موقع به اجرا گذاشت که به زودی آن ها را با هم مرور خواهیم کرد. ان شاء الله
#نتایجـپژوهش
#روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن
#مؤسسهـتمهید
#استادـبهجتـپور
https://eitaa.com/mtamhid
باسلام و تسلیت ایام
کلاس تفسیر تنزیلی استاد بهجت پور فردا شب (یک شنبه شب) بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می گردد.
معاونت آموزش موسسه تمهید
رحلت سید المرسلین صلی الله علیه و اله و شهادت سبط اکبرش امام مجتبی علیه السلام بر دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت باد.
موسسه تمهید
رحلت سید المرسلین صلی الله علیه و اله و شهادت سبط اکبرش امام مجتبی علیه السلام بر دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت باد.
موسسه تمهید @mtamhid
هدایت شده از خبرگزاری حوزه در کرمان
❇️ همایش ملی «روش پژوهشی آیت الله العظمی سبحانی» در کرمان برگزار شد
📡 http://hawzahnews.com/detail/News/468159
🆔 @hawzahnews_Kerman
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
❇️ همایش ملی «روش پژوهشی آیت الله العظمی سبحانی» در کرمان برگزار شد 📡 http://hawzahnews.com/detai
مقاله سرکار خانم یوسفی غروی از محققین گروه تفسیر تنزیلی مؤسسه تمهید در این همایش رتبه دوم را کسب کرد.
این مهم را به ایشان تبریک عرض می کنیم
***دی وی دی سلسله مباحث نظری تفسیر تنزیلی استاد بهجت پور منتشر شد***
جهت تهیه دی وی دی با دفتر موسسه تماس حاصل فرمایید.
ایتا: @mtamhid
ادمین: @mtamhid1
تلفن موسسه: 02532920244
ایمیل: m.tamhid@chmail.ir
سایت: hbv.ir
نشانی: قم، انتهای زنبیل آباد، خ اباالفضل، ک 2، دانش 6 پ 29
yon.ir/3Q9yw
موضوعات پیشنهادی جهت تنظیم #پایانـنامهـتنزیلی سطح 3 یا کارشناسی ارشد
جهت مشاوره و راهنمایی پایان نامه های تنزیلی با دفتر مؤسسه تماس حاصل نمایید.
تلفن موسسه: 02532920244
ادمین: @mtamhid1
http://yon.ir/FpQLu
موضوعات پیشنهادی جهت تنظیم #پایانـنامهـتنزیلی سطح 3 یا کارشناسی ارشد و سطح چهار و دکترا
http://yon.ir/UTnXH
لیست برخی پایان نامه های دفاع شده (تنزیلی)
http://yon.ir/Qjt0D
سخنرانی استاد بهجت پور . موضوع: جمع قرآن امروز عصر / قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام https://eitaa.com/mtamhid