به کانال اطلاع رسانی کلاس ها و برنامه های مؤسسه تمهید قم خوش آمدید
به اطلاع می رساند، دروس تفسیر تنزیلی و خارج فقه استاد بهجت پور در سال تحصیلی 98ـ97 از هفته دوم مهر ماه آغاز می گردد.
جهت اطلاعات بیشتر از ساعت 8 تا 11 با شماره 32920244 تماس گیرید.
www.hbv.ir
توضیحاتی پیرامون سبک تفسیر تنزیلی و چرایی نگارش کتاب مبانی، اصول، قواعد و فواید را در سایت موسسه پیگیری بفرمایید.
http://www.hbv.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=231:%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%88-%DA%86%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D9%82%D9%88%D8%A7%D8%B9%D8%AF-%D9%88-%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF&catid=65&Itemid=195
رویکرد #تفسیرتنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
#کتاب_تفسیر_تنزیلی #تفسیرتنزیلی
https://eitaa.com/mtamhid
جداسازی جامعه همراه باقرآن از جامعه بی تفاوت نسبت به قرآن درترتیب نزول تاسوره فرقان 42نزول
در قرآن میان انسانهایی که بنده ی متقی و تسلیم حقند و سرانجام آنها سعادت است و طغیانگرانی که بنده ی خواهش های حقیر نفسند و سرانجامشان تقص انسانی و ماندن در خود حیوانی و شقاوت و دوزخ ابدی است، فرق گذاشته میشود، خیر از شر جدا میشود و با برنامه قرآن در سیر نزول تدریجی قرآن، راه هر کدام به خوبی نمایان میگردد.
وقتی که ما بتوانیم مردم را به سمت زانوزدن در مقابل این کتاب بزرگ کشاندیم، این کتاب خود مخاطب قرآنی خود را که اکنون در یک جامعه به معنای واقعی در حال قرآنی شدن است، به سمت جامعه ای کامل و سعادتمند که در دنیا پرثمر و در آخرت امامان نور هستند، هدایت نموده و از جوامعی که ناقص و پلید مانده اند و در آخرت با اهل باطل و تابعان اصحاب آتشند، جدا میکند و می توانیم شاهد جداسازی عملی مردم در زمینه های نمونهای ذیل باشیم:
دقت شود که از سوره علق (سوره اول مکی) تا سوره فرقان (سوره 42 نزول) پیامهای قرآن به خوبی به جداسازی جامعه ایمانی از غیر آنها نمود که در جای خود باید از آن بحث شود و چگونگی رسیدن به هر کدام از این بندها و چگونگی استفاده از آنها و ... مفصل است که شاید روزی از آن گفتگو نمودیم.
در قرآن ما به #سوره_فرقان که می رسیم می خوانیم: تبارک الذی نزل الفرقان
یکی از #اسم_های_قرآن، فرقان است. فرصت نیست که از اسم های قرآن در ترتیب نزول بگوییم، ولی اجمالا عرض کنیم که قرآن برای نامگذاری خود ابتدا هذا الحدیث، سپس ذکر، سپس قرآن و پس از آن کتاب و در سوره فرقان، فرقان شد. فارق میان سبک زندگی مسلمانانه و سبک زندگی مجرمانه
با هم این سیر را که برگرفته از جلد سوم #تفسیرهمگام_باوحی ذیل آیه اول سوره فرقان است، تعقیب کنیم:
جداسازی میان عابد و طاغی در سورهی علق (مکی 1)، میان متقین و مجرمین در سورهی قلم (مکی2)،
میان اصحاب یمین و مجرمان در سورهی مدثر (مکی 4)، میان مشمولان نعمت الهی و مشمولان غضب و گمراهی در سورهی حمد (مکی 5)، میان اهل خشیت و شقیترینها در سورهی اعلی (مکی 8)، بین توفیق یافتگان حرکت به سمت بهشت و مشتاقان به جهنم در سورهی لیل (مکی 9)، میان اشخاصی که دارای نفس مطمئنهاند و کسانی که نفسهای مضطرب دارند در سورهی فجر (مکی 10)، میان اهل زیانباری نفس و اهل نجات در سورهی عصر (مکی 13)، میان هدایت پذیران و گمراهان در سورهی نجم (مکی 23)، میان جامعهی اهل تزکیه و جامعهی اهل طغیان در سورهی شمس (مکی 26)، میان مؤمنان به خدای عزیز حمید و دشمنان انتقامگیر و شکنجهگر آنها در سورهی بروج (مکی 27)، بین آنان که میزان سنگین دارند و کسانی که میزانهایشان سبک است در سورهی قارعه (مکی 30)، میان چهرههای شادمان و منتظر رحمت الهی و چهرههای غبار آلود، غمزده و ذلیل در قیامت در سورهی قیامت (مکی 31)، میان متقین و محسنین و مکذبین در سورهی مرسلات (مکی 32)، بین بندهی اهل انابه و تجاوزگران مریب و ناسپاسان لجوج در سوره ی ق (مکی 34)، میان اصحاب میمنه و اصحاب مشئمه در سورهی طارق (مکی 36)، میان جامعهی متقی و جامعهی مجرم در سورهی بلد (مکی 37)، میان بندگان رها شده از کید شیطان و فرومایگان گرفتار در بند او در سورهی ص (مکی 38)، میان جامعهی در راه هدایت و جامعهی غوطهور در گمراهی
این جداسازیها و ترغیب و ترهیبی که از هر کدام صورت گرفته، راه درست را برای آنان که بخواهند، روشن میکند و امکان فاصله گرفتن از مسیرهای انحرافی را فراهم مینماید. آیا فایده و خیری مهمتر و بیشتر از این فایده برای انسان وجود دارد که راه سعادت خود را از شقاوتش باز شناسد و برای پیمودن این راهانگیزهاش تقویت شود و بینشش فزونی یابد.
#فوایدتفسیرتنزیلی
#ارتباط_سوره_ها
#تفسیرهمگام_باوحی
https://eitaa.com/mtamhid
به اطلاع می رساند کلاس تفسیر تنزیلی استاد بهجت پور، یک شنبه پس از نماز مغرب و عشاء از ساعت 18:30 برگزار می گردد. جهت ثبت نام و هماهنگی حضور با دفتر موسسه تماس حاصل نمایید.
نگارش کتاب #روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن توسط استاد بهجت پور به اتمام رسیده و مراحل آماده سازی برای چاپ را طی می نماید و به زودی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت
https://eitaa.com/mtamhid
نگارش #جلدششم #تفسیرـهمگامـباـوحی، اولین تفسیر به #ترتیبـنزول (#تنزیلی) شیعه ، به اتمام رسیده و مراحل آماده سازی آن تمام شده و آماده چاپ می باشد.
در این جلد سوره های 55 تا 57 نزول، یعنی سوره های انعام، صافات و لقمان تفسیر شده اند و با حال و هوای نزول قرآن در مقطع علنی شدن مسلمانان در جامعه مکه و دو قطبی شدن جامعه آشنا می شویم وبسیاری از چرایی ها پیرامون سوره های ذکر شده با دستیابی به متغیر جو نزول و فضای نزول به خوبی حل می شود.
به زودی بخشی از نوآوری های استاد در این جلد را برایتان گزارش خواهیم کرد.
#همگامـباـوحی
#تفسیرـقرآن
#استادـبهجتـپور
https://eitaa.com/mtamhid
به اطلاع می رساند انتشارات مؤسسه تمهید کتابهای استاد #بهجتـپور را با #تخفیفـویژه سی درصد تقدیم طلاب محترم می نماید. جهت تهیه با مؤسسه تماس حاصل نمایید.
https://eitaa.com/mtamhid
#نتایجـپژوهش
#روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن
از آنجا که برای اولین بار در کتاب #روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن به بررسی #سیرـنزولی آیات مرتبط با پاکدامنی در قرآن پرداخته شده است، این هفته در این کانال با ما همراه باشید تا در نکاتی که روزانه گذاشته می شود، از #نتایج این پژوهش مطلع گردید. شما می توانید با سرچ کلیدواژه #نتایجـپژوهش و یا #روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن ، این مطلب را پیگیری نمایید.
#روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن
#نکته اول
برپایه ی اطلاعات به دست آمده، #اصلاح فردی و اجتماعی در پدیده #اخلاقـجنسی، مرهون اقداماتی آگاهانه و هوشمندانه بود که به تدریج در فضای فرهنگی و اجتماعی مطرح شد. اقدامات یادشده به جنبه های غریزی رفتار جنسی انسان توجه کرد، اما باعنایت دادن به مصالح طولانی مدت انسان، خطر میل های سیری ناپذیر و کنترل ناشده در امور جنسی را گوشزد کرد. قرآن توانست با ایجاد دو جریان اجتماعی متفاوت و متعارض جنبه ی تعدیل رفتار جنسی را مخصوص زیست با اندیشه ی ایمانی و جنبه عدم تعدیل را پیامد زیستن با تفکر و فرهنگ جاهلیت قرار دهد.
#نتایجـپژوهش
#روشـفرهنگـسازیـپاکدامنیـدرـقرآن
#مؤسسهـتمهید
#استادـبهجتـپور
https://eitaa.com/mtamhid