eitaa logo
کانال شخصی (علی حاتمی )
357 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
702 فایل
بسمه تعالی ((کانال ارائه محتوای تبلیغی و طرحهای ویژه و نمونه فعالیتهای مفید مبلغین )) فضلای عزیزمطالب مهم تبلیغی و طرح ویژه را به بنده ارسال بفرمائید علی حاتمی @alihatami69
مشاهده در ایتا
دانلود
لوازم بالا در حال انتقال از حوزه به خارج از حوزه هستند اگه صاحبش نیاز داره بیان و تحویل بگیرند👆👆👆
 شرایط استخاره استخاره، طلب خیر و به جویی از خداوند است؛ یعنی پیش آمدن حالتی مضطرگونه برای کسی که در انتخاب بهترین گزینه بر سر دوراهی مانده باشد. درچنین شرایطی است که انسان می تواند با ذات اقدس باری تعالی به مشورت بنشیند و بر اساس آیه 44 سوره مومن؛ «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» خداوندرا مشاور امین خود در انتخاب بهترین راه قراردهد. استخاره را به طرق مختلفی انجام می دهند که انواع آن درکتاب مفاتیح الجنان مرحوم قمی نوشته شده است و میتوان برای آگاهی بیشتر به آن مراجعه و مطالعه نمود. البته بیشتر صاحبان استخاره، به منظور تسهیل در درک معانی و انتقال دقیق تر پیام، استخاره را با قرآن کریم انجام می دهند. اما در استخاره نکاتی مترتب است که لازم است بدان توجه جدی شود: 1. آیات بسیار زیادی در قرآن کریم آمده است که دلالت بر اندیشه و تعقل دارد. و نیز بشر را دلالت میدهد بر اینکه در امور خویش با اهل عقل وخرد مشورت نماید. لذا بدیهی است که شایسته است در امور مضطر زندگی باصاحبان عقل و اندیشه مشورت شود. واگر نتیجه مشخص ومعقولانه ای حاصل نشداستخاره شود. 2. استخاره باید زمانی انجام شود که انسان در حالتی باشد که درمقام تسلیم برای دریافت پاسخ قرار گرفته باشد. یعنی اگر ازطریق استخاره بر انجام کاری ترغیب و راهنمایی شد یا نهی از انجام آن کار شد، نتیجه را بپذیرد. 3. شایسته نیست برای یک نیت دوبار استخاره انجام شود و موکدا توصیه شده است از این کار پرهیز شود. مگر در مواقعی که شرایط تغییر کرده باشد یعنی در زمان استخاره اول شرایط عمومی حاکم بر نیت، متفاوت با شرایط عمومی مرحله بعدی همان نیت مورد نظراستخاره باشد. مگر آنکه ضمیمه یا تغییری در استخاره صورت پذیرد در این صورت تکرار استخاره مشکلی نداره. 4. در نیت استخاره همیشه جنبه مثبت مانند طلب خیر و صلاح خداوند را خواستن بر رفتن به سفر یا معامله و خرید کالا یا ملک و یا انجام کار خاصی در نظر گرفته شود. بهتر است از در نظر قرار دادن وجه منفی کار پرهیز شود. 5. بدیهی است استخاره بر فعل حرام و گناه، اساسا اشکال دارد کما اینکه عده ای از منتقدان استخاره بر این باور هستند که اگر کسی استخاره کند برای خودکشی وا گر جواب خوب بود آیا باید خودش را بکشد؟ یا استخاره کند که کاری مفسده و خلاف عرف و عفت را انجام بدهد، اگر خوب بود باید به آن عمل کند؟ پاسخ شفاف است که ذات نیت و این قبیل سوالها و نیت ها محل ایراد است. چگونه می شود که کسی به استخاره و راهنمایی خداوند اعتقاد داشته باشد اما به حرام بودن و موارد نهی شده خداوند اعتقاد نداشته باشد؟ 6. بهتر است هرکسی خودش استخاره را طلب کند اما اگر کسی هم به نیابت فرد دیگری و براساس نیت موردنظر و برحسب تقاضا و خواسته آن فرد استخاره بگیرد مانعی ندارد. 7. شخص استخاره کننده باید آراسته به تقوای الهی و رعایت حد و حدودات شرعی و اخلاقی باشد و البته که درمسیر تهذیب نفس کوشا باشد. و بر همین اساس است که عده ای هستند که صاحب استخاره هستند و به طرقی این اجازه به آنان داده شده است که برای دیگران استخاره بگیرند. کما اینکه مرحوم آیت الله کشمیری و مرحوم آیت الله زنجانی از جمله کسانی بودند که صاحب استخاره بودند واجازه این اقدام را داشتند و هم اکنون هم هستند کسانی که جزو صاحبان استخاره محسوب می شوند که نقل این موضوع در مجال این سطور نمی گنجد. 8. باید توجه داشت که شرایط دیگری از قبیل بهترین ساعات استخاره و غیره درهمان کتاب مفاتیح الجنان نوشته شده است که خواندن آن قابل توصیه است. 9.استخاره جهت انجام کار در آینده هست برای پیشگویی و غیبگویی نیست لذا آیا من به فلان خواسته میرسم یانه شامل موضوع استخاره نخواهد بود 10.برای ازدواج اول کار نباید استخاره کرد اول باید کلی تحقیق کرد و مشورت بعد اگه ابهامی بود استخاره کند در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که انسان باید همیشه ایام و ساعات زندگی خویش درنیل تقرب به خداوند متعال طلب خیر و سعادت داشته باشد و با دست آویختن به ادعیه و کتاب کلام الله مجید در این مهم کوشا باشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مصاحبه ی تاریخی با ، فیلسوف مشهور قرن بیستم که بعد از پنجاه سال تبلیغ آتئیسم (بیخدایی)، سرانجام در سن 81 سالگی بعد از تحقیق راجع به کشفیات جدید علمی، خداباور شد و خط بطلانی بر عقیده بی اساس آتئیستی خود کشید! ✅خداباور شدن ایشان ضربه سختی برای آتئیست ها برآورد شد و شُکی بزرگ برای خداناباورانی بود که صحبت از یافته های علم تجربی می‌کنند! @ham_safare_ba_shohada
هدایت شده از الله اکبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♥️ شـهــیـدی کــه 😳 به خواب هر کس می آمد شهید میشد 🔺به خواب استاد هم آمد، اما چه شد که... ♥️ راوی: حجه الاسلام پناهیان 🔺کلیپ تصویری 🔺حتمـــا ببیـنیـد
هدایت شده از اشعار آیینی حسینیه
🌷جهت سلامتی و تعجیل در امر فرج امام زمان (عج) بر زخمِ دلْ التیام دارد صلوات خیراتِ علیَ الداوم دارد صلوات هَر کَس که شده چَشم بِراه مهدی... رویِ لبِ خود مُدام دارد صَلوات شاعر: © اشعار آیینی حسینیه 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
علی حاتمی: عموزنجیرباف قرآنی ☺️ 👏👏👏 عمو زنجیرباف بله 🌸 زنجیر منو بافتی بله 🌺 پشت کوه انداختی بله 🌼 بابا اومده چی چی آورده 🌷 یه سوره قرآن آورده💐 سوره کوثر 😘🙏 همه باهم میخونیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ {۱} فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ {۲} إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ {۳}┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال معاونت تبلیغ حوزه علمیه امام صادق علیه السلام @mthsadeg
مَنْ سَأَلَ اَللَّهَ اَلتَّوْفِيقَ وَ لَمْ يَجْتَهِدْ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ ـــــــــــــــــــــــــــــ📗ـــــــــــــــــــــــــــــ هــر كس از خـدا توفيـق بخـواهد و تلاش نكند، خود را مسخره كرده است. ـــــــــــــــــــــــــــــ📗ـــــــــــــــــــــــــــــ علیه السلام بحارالأنوار ج ۷۵ ص ۳۵۶ @mthsadeg
هر ماه یک فضیلت از امیر المومنین علیه السلام ناگفته ها ✔️تمام امراض و بیماری ها در مشت امیرالمومنین علیه السلام است=تمام بیماری ها به دست مولا دفع میشود... ▪️رُوِیَ عَنْ سَعْدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَاهِلِیِّ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله اشْتَکَی وَ کَانَ مَحْمُوماً فَدَخَلْنَا عَلَیْهِ مَعَ عَلِیٍّ علیه السلاگ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَلِمَتْ بِی أُمُّ مِلْدَمٍ فَحَسَرَ عَلِیٌّ یَدَهُ الْیُمْنَی وَ حَسَرَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیهما و آلهما یَدَهُ الْیُمْنَی فَوَضَعَهَا عَلِیٌّ عَلَی صَدْرِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیهما و آلهما وَ قَالَ یَا أُمَّ مِلْدَمٍ اخْرُجِی فَإِنَّهُ عَبْدُ اللَّهِ وَ رَسُولُهُ قَالَ فَرَأَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ اسْتَوَی جَالِساً ثُمَّ طَرَحَ عَنْهُ الْإِزَارَ وَ قَالَ یَا عَلِیُّ إِنَّ اللَّهَ فَضَّلَکَ بِخِصَالٍ وَ مِمَّا فَضَّلَکَ بِهِ أَنْ جَعَلَ الْأَوْجَاعَ مُطِیعَةً لَکَ فَلَیْسَ مِنْ شَیْ ءٍ تَزْجُرُهُ إِلَّا انْزَجَرَ بِإِذْنِ اللَّهِ. ◾️روایت از سعد بن خالد الباهلی: رسول خدا صلی الله علیه و آله ناخوش احوال بود و تب داشت، همراه علی علیه السلام بر او وارد شدیم رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود أم مِلدَم بر من فرود آمده است علی علیه السلام دست راستش را بیرون آورد و پیامبر صلی الله علیه و آله هم دست راستش را بیرون آورد علی علیه السلام آن را روی سینه رسول الله صلی الله علیه و آله قرار داد و فرمود ای ام ملدم برو بیرون که او بنده خدا و رسولش است گفت دیدم که رسول الله تکیه داد و نشست سپس لباس از تن خارج کرد و گفت ای علی خدا تو را به خصلتهایی فضلیت داده است از آن جمله این است که دردها را رام دست تو کرده چیزی را دفع نمی کنی مگر اینکه به اذن خدا دفع می شود. 📓الخرائج و الجرائح/ص۸۶. @mthsadeg
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•‌┈┄┅═ ✾❀♡❀✾ ═┅┄┈• 💧ابر بهارم یابن زهرا 💧تا کی ببارم یابن زهرا 🔹 🌹 اللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّڪَ الۡفَرَج 🌹 •‌┈┄┅═ ✾❀♡❀✾ ═┅┄┈• ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌💠🔹 @mthsadeg 🔹💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 زمــان شــاه 🔺آمــریـکا نه تنها از سرکوب مردم حمایت می‌کرد بلکه نیروهای رژیم پهلوی را آموزش میداد تا مردم ایران را بیشتر بکشند... 👈حالا یه مشت میگن؛ آمریکا بود علیه شاه انقلاب کرد 😏😝😂 🔺 🌺 @mthsadeg 🌺
آدرس محل اردو مدت مسیر نیم ساعت راه میشه مسیر قرمز بعد از اتوبان بابایی هست ادامه مسیر۶کیلومترهست محدوده نظامی پارچین . روستای ترقیان یاس ششم
هدایت شده از علی حاتمی
4_5785368656208725720.ogg
1.06M
@zevvareharam به نام او سلام خدا میگه :ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم امام در تفسیر آیه میفرماید: هی اقوم امام معصوم علیه السلام هست یعنی : بیای سر سفره قرآن و محب اهل بیت( ع) باشی قرآن به تو حرکت میده و دستت را به دست امام زمان عج میرسونه مصداقی از آیه بالا در داستانی که صوتی براتون عرض میکنم 👆👆👆 @zevvareharam
علی حاتمی: اندر احوالات خمس چند خاطره تکان دهنده و چند نکته ۱. از آیت الله کشمیری ره سوال شد چرا برخی طلاب عاقبت بخیر نمیشن با وجود نیت خوب اول طلبگی و تلاش علمی به ظلمات کشیده میشن در ادامه طلبگی مثلا ده سال بعد یا بیست سال بعد ووو جواب دادند : چون خمس را به عنوان شهریه میگیرند (ولو اندک ) وظایف بسیار سنگینی پیدا میکنن و کوتاهی و عدم انجام این وظایف باعث میشه اون مصرف خمس در وجودشون اثر وضعی بزاره خاطره دوم : یادی کنیم از شهید نادری جهرمی ره در وصیت نامه اش نوشته بود با ذکر جزئیات مبالغ : فلان مبلغ را به فلان حوزه علمیه تحویل بدهید بنده کاری برای اسلام نکردم نباید مدیون اسلام باشم . بروید ببینید این شهید چقدر منشا خیر و برکت و مفید بودن خاطره سوم : در روایات دارد از اشد ساعات و عذابهای الهی شکایت صاحب خمس هست یقول صاحب الخمس: یا رب خمسی مراد از صاحب خمس پیامبر و اهل بیت هستند خاطره چهارم : تمام بزرگانی که اصلا از وجوهات استفاده نکردن و تلاشی داشتند به درجات عالیه رسیدن مثل امام خمینی ره و آیت الله شیخ عباس قمی ووو نکته اول : یک طلبه میداند که دانشگاهها از بودجه دولتی و کشوری برخوردار هستند ولی حوزه های علمیه ندارند ( اگر دارند طبق اعلان های دقیق بودجه تمام حوزه های کشور برابر یک دانشگاه شریف نمیشود ) از طرفی یه دانشجو فرصت اشتغال برایش ممنوع نیست ولی طلبه برای ممحض بودن در درس و با سواد شدن باید غرق در درس باشد و چنانچه شاغل بشود و غیبتی داشته باشد براحتی درسش حذف میشود نکته دوم : یک طلبه براش مسلمه که : واژه فیضیه از نام فیض کاشانی گرفته شده بنای فیضیه و ساختمانهای حوزه علمیه از زمان ایشان مانده با این بودجه های کم آیا باید این ساختمانهای کهنه بر سر طلاب آوار شود بعد به فکر تجدید بنا بود که در این مورد برخی مراجع اقداماتی کردند و همچنین شبکه ماهواره ولایت که آثار بسیار خوبی داشته متعلق به آیت الله مکارم زمانی که دلار ۱۳ تومن بود ۵۰۰ میلیون تومن هزینه ماهانه اش بود فقط با دو ساعت برنامه در شبانه روز نکته سوم : یک طلبه میداند حوزه های همانطور که دولتی و ملی نیستند و فرا کشوری هستند لذا در تقویت حوزه های علمیه کشورهای مختلف ( مثل مسکو و آفریقا ووو) را برعهده دارند و شیعه مقید به مرز نیست و از طرفی ورودی خمس بسیار محدود هست و البته خود اون ممالک هم زمانی به بار می نشینند. نکته و خاطره پایانی : یک طلبه ولایی هست نسبت به امامش ارادت داره و ارادت به مرجع را ارادت به امام میدونه و خوب فهمیده اگه کسی توهینی و جسارتی کنه به مرجعیت عاقبت به شری و بدبختی و جوانمرگی از سریعترین عقوبتهای اون فرد خواهد بود خدمت آیت الله آقا مجتبی تهرانی ره بودم فرمودند : بسیاری افراد را دیدم که به مرجعیت سب و توهین کردند ولی به سریعترین زمان دچار هلاکت شدند این اثر وضعی این کار هست . علی حاتمی @mthsadeg
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال شخصی (علی حاتمی )
از جوار سلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام در شب زیارتی و شب شهادت حضرت امروز سه شنبه
. 🛑 نام‌گذاری غیرمشرکانه ☑️ شبهه وهابیت نام گذاری به عبدالحسین و عبدالعلی و عبدالرضا شرک هست و شیعه دچار شرک میباشد چون فقط باید عبد خدا بود پاسخ : 🔘 تغییر اسم‌های مشرکانه توسط پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله 🔸 بر اساس گزارش‌های تاریخی، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله،‌نام‌های مشرکانۀ ‌بسیاری را تغییر دادند؛ به‌عنوان‌مثال، نام"عبدشمس" [۷] و "عبدُالعُزّیٰ" [۸] و "عبدُالحَجَر" [۹] را به "عبدالله" تغییر دادند. در میان اصحاب رسول خدا صلی‌الله علیه و آله، نام‌های فراوانی وجود دارد که با کلمۀ عبد ترکیب شده است، اما به دلیل این‌که مشرکانه نبوده است، مورد اعتراض پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله، قرار نگرفته است؛ مانند: "عبدعمرو" [۱۰]، "عبدعوف" [۱۱] و "عبدقیس" [۱۲]. ازجمله، ایشان نام جد بزرگوارشان، حضرت "عبدالمطّلب" علیه‌السلام را، نه‌تنها تغییر ندادند، بلکه به او، با همان نام افتخار می‌کردند. در مهم‌ترین کتب صحاح اهل تسنن آمده است: 🔸 پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله، در جنگ حُنَین، ‌فرمودند: أنا النبیُّ لا كَذِب أنا ابنُ عبدِالمطّلب «من نبی خدا هستم؛ [این سخن] دروغ نیست. من فرزند عبدالمطّلب هستم.» [۱۳] 🔸 در این عبارت، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله، پس از افتخار به مقام نبوتِ خود و در این سیاق، به انتسابشان به حضرت عبدالمطّلب علیه‌السلام افتخار کرده‌اند. 🔸 حضرت عبدالمطّلب علیه‌السلام اما، نام اصلی‌اش "شَیْبَةُ الحَمْد" بوده است. هاشم علیه‌السلام، پدر حضرت عبدالمطّلب علیه‌السلام در سفری از دنیا رفته بود. در تاریخ آمده است که مطّلب ـ عموی شیبه ـ به یثرب رفت و برادرزاده‌اش را با خود به مکه آورد. هنگام ورود به مکه، شیبه را پشت سر خود، روی شتر نشانده بود. اهل مکه وقتی مطّلب را دیدند که پسری را با خود می‌آورد، پنداشتند که آن پسر، برده‌ای است که مطّلب او را خریداری کرده است؛ ازآن‌پس به او گفتند: "عبدالمطّلب" و به این نام مشهور شد. [۱۴] 🔸 با دقت در نام‌هایی که رسول خدا صلی‌الله علیه و آله، تغییر داده‌اند، متوجه می‌شویم که در همۀ آن اسامی، عبد به معنای پرستش‌کننده با اعتقاد به الوهیت و یا ربوبیت بوده است؛ اما اسم حضرت عبدالمطّلب علیه‌السلام، که در آن، عبد به مفهوم مملوک در معنای مجازی، استعمال شده است، مورد پذیرش پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله، بوده است و آن را تغییر ندادند. [۱۵] 🔘 واژۀ عبد در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 🔸 در روایات متعددی از اهل‌بیت علیهم‌السلام، عبد در معنای مجازی که توضیح داده شد، به‌کاررفته است. در زیر به برخی موارد توجه فرمایید: 🔘 روایت اول 🔸 مرحوم ثقة الاسلام کلینی قدس الله سره در اصول کافی در روایتی نقل می‌کند که شخصی به حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام عرض کرد: آیا شما نبی هستید؟! آن حضرت فرمودند: «... وَیْلَكَ! إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِیدِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله.»‏ [۲۴] 🔸 وای بر تو! من فقط بنده‌ای از بندگان[حضرت] محمد صلی‌الله علیه و آله هستم. 🔸 علامۀ مجلسی(ره) در توضیح روایت بالا می‌فرماید: «قَولُهُ عَلیهِ السَّلامُ «إنما أَنَا عَبْدٌ»:أی مُطیعٌ خادِمٌ لَه مُقتبِسٌ مِنْ عِلْمِه، و هذا مِنْ غایةِ تَواضُعِه و حُبِّه للرَّسُولِ صلی الله علیهما و آلهما.» [۲۵] 🔸 معنای سخن امام علیه‌السلام این است که: من فرمان‌بردار و خادم پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله هستم و از دانش ایشان بهره می‌گیرم. این تعبیر نشان‌دهندۀ نهایت فروتنی و محبت حضرت علی علیه‌السلام نسبت به رسول خدا صلی‌الله علیه و آله می‌باشد. 🔘 روایت دوم 🔸 مرحوم ثقة الاسلام کلینی قدس الله سره در اصول کافی روایت کرده است که حضرت امام رضا علیه‌السلام در خراسان به شخصی به نام اسحاق فرمود: «یَا إِسْحَاقُ! بَلَغَنِی أَنَّ النَّاسَ یَقُولُونَ إِنَّا نَزْعُمُ أَنَّ النَّاسَ عَبِیدٌ لَنَا لَا وَ قَرَابَتِی مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَا قُلْتُهُ قَطُّ وَ لَا سَمِعْتُهُ مِنْ آبَائِی قَالَهُ وَ لَا بَلَغَنِی عَنْ أَحَدٍ مِنْ آبَائِی قَالَهُ وَ لَكِنِّی أَقُولُ النَّاسُ عَبِیدٌ لَنَا فِی الطَّاعَةِ مَوَالٍ لَنَا فِی الدِّینِ فَلْیُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ.» [۲۶] 🔸 ای اسحاق! به من خبر رسیده است که مردم می‌گویند ما [اهل‌بیت] بر این باوریم که مردم، بردگان ما هستند. نه؛ قسم به خویشاوندی که با رسول خدا صلی‌الله علیه و آله دارم، هرگز چنین سخنی نگفته‌ام و از پدرانم نشنیدم چنین سخنی گفته باشند و از هیچ‌یک از پدرانم چنین مطلبی به من نرسیده است. ولی من می‌گویم: مردم عبید ما هستند در [معنای] فرمان‌برداری؛ پیروان ما هستند در دین. پس هرکس حاضر است این سخن را به کسی که غایب است برساند. @mthsadeg ادامه مطلب 👇👇👇
❇️ادامه از بالا 🔸 علامۀ مجلسی (ره) در توضیح روایت بالا می‌فرماید: «عَبِیدٌ لَنا فِی الطّاعَةِ » أی كَالأَرِقاءَ فِی أَن فَرَضَ اللّهُ عَلَیهم طاعَتَنا لَیسوا أَرِقاءَ حَقیقَةً وَلَیست طاعَتُهُم لَنا عِبادَةً ، لأَنه بِإِذنِ مَن هو الأَعلی» [۲۷] 🔸 «عَبیدٌ لَنا فِی الطّاعَةِ» یعنی: مانند بردگان، در این‌معنا که خداوند اطاعت ما را بر آنان واجب کرده است؛ در حقیقت بردۀ ما نیستند و فرمان‌برداری آنان از ما عبادت نیست زیرا [این اطاعت] با اجازۀ کسی است که بالاتر است. 🔘 روایت سوم 🔸 در اذن دخول حرم مطهر حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در زیارت وارث که سید بن طاووس قدس الله سره آن را نقل کرده است، خطاب به آن حضرت چنین عرض می‌کنیم: «السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ! السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّه!ِ عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ وَ ابْنُ أَمَتِكَ الْمُقِرُّ بِالرِّقِ‏ وَ التَّارِكُ لِلْخِلَافِ عَلَیْكُم‏ ...» [۲۸] 🔸 سلام بر تو ای اباعبدالله! سلام بر تو ای فرزند رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله! من عبد شما و فرزند عبد شما و فرزند کنیز شما و ترک‌کنندۀ مخالفت با شما هستم... 🔸 در این زیارت نیز عبد در مفهوم مجازی، به معنای فروتن و مطیع استعمال شده است. بهترین شاهد برای این معنا، عبارت بعدی است که به آن حضرت عرض می‌کنیم: «و ترک‌کنندۀ مخالفت با شما هستم.» یعنی فرمان‌بردار شما هستم. 🔸 از آنچه گذشت نتیجه می‌گیریم: فتوای مفتیان وهابی به تحریم نام‌گذاری با نام‌هایی مانند عبدالنبی، عبدالرسول، عبدالحسین، عبدالمهدی و امثال آن‌ها، فتوای نادرستی است. این نام‌گذاری‌ها و استفاده از این نام‌ها، چه در مقام انشاء و چه در مقام إخبار، شرک‌آمیز نیست و تنها نشان‌دهندۀ شدت محبت و علاقه و بیان حالت اطاعت و فرمان‌برداری است. 🔘 متن حاصل زحمات یکی از دوستان هست و خلاصه ای از آن را گلچین کردم حاتمی 🔘 پی‌نوشت: ◽️۷. رک: أسد الغابة: ج ۳، ص ۱۰۲. ◽️۸. رک: همان : ج ۴، ص ۶۸۷. ◽️۹. همان: ج ۳، ص ۱۹۷. ◽️۱۰. همان: ج ۳، ص ۴۰۳. ◽️۱۱. همان: ج ۳، ص ۴۰۴. ◽️۱۲. همان. ◽️۱۳. مسند أحمد بن حنبل: ج۳، ص ۴۱۳؛ صحیح البخاری: ج۵، ص ۷۷؛ صحیح مسلم:ج ۳، ص ۱۴۰۰؛ سنن الترمذی: ج ۳، ص ۵۹۶؛ سنن النسائی: ج ۵، ص ۱۸۸. ◽️۱۴. السنن الكبری ـ أحمد بن الحسین البیهقی: ج ۶، ص ۳۳۶؛ تاریخ ابن خلدون: ج ۲، ص ۳۳۷. ◽️۱۵. رک: الاستیعاب لابن عبدالبر: ج ۳، ص ۱۰۰۷. ◽️۲۴. كافی (ط ـ الإسلامیة): ج ۱، ص ۹۰. ◽️۲۵. مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول: ج ۱، ص ۳۱۴. ◽️۲۶. كافی (ط - الإسلامیة:( ج ۱، ص ۱۸۷. ◽️۲۷. مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول: ج ۲، ص ۳۳۲. ◽️۲۸. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد: ج ۲، ص۷۲۰ .:: Shia idea...دیدگاه شیعه @mthsadeg
إِذَا نَزَلَتْ بِكُمْ شَدِيدَةٌ فَاسْتَعِينُوا بِنَا عَلَى اللَّه؛ هر گاه برای شما پیشامد سختی روی داد، به وسیله ما اهل بیت از خدا یاری بجویید. مستدرک، ج۵، ص۲۲۸ @mthsadeg
یک شبهه شیطانی و پاسخ دقیق در رويكرد فقهي به دين، (همان گونه كه در تاريخ ملاحظه مي كنيم)، مدارا و زيست اجتماعي مسالمت آميز به بن بست مي رسد. مرزبندي هاي فقهي و خط كشي هاي متواتر و متكثر، جامعه را به بلوك هاي منقطع تبديل مي كند. بلوك بندي قاطع، اقشار اجتماعي را به گروه هاي مختلف و گاه متضاد تقسيم ميكند. فقيهان با اختلال در روابط اجتماعي، آدميان را به انحاء و عناوين مختلف از يكديگر جدا مي كنند. علاوه بر شرحه شرحه كردن جامعه، فاصله هاي اجتماعي را ميان افراد افزون ميكنند. به سخن ديگر، وقتي احكام فقهي و گفتار فقيهان، معيار و ملاك رابطه ي افراد با يكديگر باشد، آن گاه ميزان پايبندي به اين احكام مرز دوستي ها و رابطه ها را معلوم مي كند. در اين صورت مثلا با آن كسي كه خمس نمي پردازد و آداب مطهرات را به جا نمي آورد و يا ظواهر پوشش فقهي و حجاب را مراعات نمي كند، نمي توان و نبايد ارتباط برقرار كرد. 🌺🌼🍃 پاسخ : بسمه تعالی قطعا کسی هم که مکتب اهل بیت علیهم السلام را نپذیرفته او هم جامعه را به تکثر می کشاند چون میگوید با متدینین اهل رعایت در اسلام فاصله بگیرید همچنین با متدینین اهل رعایت در مسیحیت و یهودیت وو و لذا الحادی گرایی با لعاب و شعار انسان مداری خودنمایی میکند ولی چون قائل به مبدا و معادی نیست برای خیانت و ظلمش مانعی وجود ندارد (مثل بالا رفتن خرید اسلحه در این وانفسای کرونا و تقابل وتکالب ۱شدید بر سر کمترین امکانات بهداشتی ) و چون درک خود را از خوبی ها کامل میداند گاهی انسان را یک حیوان تکامل یافته می انگارد وگاه هر چه که فساد و منحل کننده بشریت هست مثل لواط قانونمند ارائه میدهد. ................ ۱. معنی تکالب اینکه مدعیان انسان بودن مانند سگها بر روی خود بجهند تا لقمه بیشتری گیرشان بیاید. @mthsadeg
بین دهها راه نجات از وسواس در وضو حدیث زیر کولاکه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم‏ وَ العَن أعدائهم أَجْمعين وَ قَدْ رُوِيَ‏ أَنَّ الْوُضُوءَ حَدٌّ مِنْ حُدُودِ اللَّهِ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يُطِيعُهُ وَ مَنْ‏ يَعْصِيهِ وَ أَنَّ الْمُؤْمِنَ لَا يُنَجِّسُهُ شَيْ‏ءٌ وَ إِنَّمَا يَكْفِيهِ مِثْلُ الدَّهْنِ‏. 🍐من لا يحضره الفقيه ‏1/38 و روايت شده است: كه وضو حدّى و حكمى از احكام خداوند است تا (در مقام آزمودن) خداوند بداند چه كسى او را اطاعت ميكند و چه كسى عصيان او مينمايد، و به تحقيق مؤمن را هيچ چيز نجس نميسازد و تنها مثل روغن او را كفايت مي كند. @mthsadeg
نذر روزه در سفر" مطابق با فتاوای مراجع معظم تقلید شیعه  سؤال: آیا می توان در سفر نذر نمود که در همان سفر یا سفر دیگر روزه ای بگیرد یا نذر روزه در سفر حتماً باید در وطن باشد؟ معروف مراجع تقلید: اگر فرد نذر کند روزی را - چه معیّن و چه غیر معیّن - روزه مستحبّی بگیرد، نمی‌تواند آن را در سفری که نماز در آن شکسته است به جا آورد، مگر آن‌که نذر روزه معیّن باشد و در نیّت نذر، لحاظ کرده باشد که روزه را در سفر انجام دهد یا آن‌که چه مسافر باشد چه مسافرنباشد، روزه بگیرد. [1] آیت الله مکارم شیرازی: روزه در سفر در هر صورت جایز نیست هر چند نذر کرده باشد. [2] برخی از شروط دخیل در صحت نذر روزه مستحبی در سفر حالت اول: شخص هنگام نذر مسافر نباشد؛ اما اگر مسافر باشد و بخواهد نذر کند تا در سفر روزه بگیرد: مقام معظم رهبری: بنابر احتیاط واجب چنین نذری صحیح نیست. آیت الله اراکی: محل اشکال است. آیت الله بهجت: جایز است؛ ولی بنابر احتیاط واجب، روزه را به نیت رجائا باید بگیرد. آیات عظام تبریزی، سیستانی، شبیری زنجانی: جایز است. آیت الله صافی گلپایگانی: صحت چنین نذری مشکل است و احتیاط در ترک است. آیات عظام فاضل لنکرانی، نوری همدانی، وحید خراسانی: جایز نیست. [3] حالت دوم: نذر روزه برای روزه ی همان روز باشد؛ ولی اگر بعد از فجر صادق، نذر کند که همان روز را روزه بگیرد: مقام معظم رهبری: چنین نذری صحیح نیست. آیت الله سیستانی: صحت چنین نذری محل اشکال است. [4] حالت سوم: شخص روزه ی قضا نداشته باشد؛ ولی اگر روزه ی قضا داشته باشد و نذر کند که در سفر روز معینی را روزه ی مستحبی بگیرد: مقام معظم رهبری: نذرش صحیح است و باید در سفر در همان روز روزه بگیرد. آیت الله سیستانی: صحت نذرش محل اشکال است. [5] ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [1] العروة الوثقی، فصل فی شرایط صحة الصوم، الشرط الخامس / توضیح المسائل مراجع، ج1، ص952، م 1717 / توضیح المسائل جامع، ج1، احکام ویژه روزه مستحبی، ص585، م2113 / احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سوالات شرعی (رهیافت 6)، ص219 / استفتائات جدید مقام معظم رهبری، س59 [2] العروة الوثقی، ج3، فصل فی شرایط صحة الصوم، ص77، الشرط الخامس، الثالث / پیک احکام، جلسات هفتگی آیت الله مکارم شیرازی با اعضای دفتر استفتائات، پیک 28، ص1، س3 / احکام ویژه(60 مسأله مورد نیاز) آیت الله مکارم شیرازی، ص136، م488 / مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج6، ص173 / احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سوالات شرعی (رهیافت 6)، ص220 / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام14، قسمت نذر، ص21 [3] توضیح المسائل مراجع، ج1، ص952، م1717 / احکام اعتکاف حجت الاسلام فلاح زاده، ص23 / استفتائات جدید مقام معظم رهبری، س59 / استفتائات آیت الله اراکی، ص158، مبحث نذر و عهد، با استفاده از س10 / جامع الاحکام آیت الله صافی گلپایگانی، ج1، ص144، با استفاده از س516 / جامع المسائل آیت الله فاضل لنکرانی، ج1، ص156، س584 / هزار و یک مساله فقهی (مجموعه استفتائات آیت الله نوری همدانی)، س231 / احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سوالات شرعی (رهیافت 6)، ص220 / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام14، قسمت نذر، ص21 / استفتاء مکتوب از مراجع معظم تقلید [4] استفتائات جدید مقام معظم رهبری، س59 /احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سوالات شرعی (رهیافت 6)، ص221 / استفتاء مکتوب از مراجع معظم تقلید [5] العروة الوثقی، ج3، فصل فی شرایط صحة الصوم، ص80، م3 / استفتائات جدید مقام معظم رهبری، س61 /احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سوالات شرعی (رهیافت 6)، ص221 / استفتاء مکتوب از مراجع معظم تقلید
4_5805632230306875003.ogg
946.2K
در کنار پنجره فولاد توضیحی در مورد دحو الارض و کرامتی بسیار عجیب از توسل به امام رضا علیه السلام هر کس دلش شکست دعایی کند مرا علی حاتمی @mthsadeg
احترام کودکان سید هاشم حداد میفرمودند: برای احترام کودکان نوزاد ، خوب است انسان تا چهل روز مجامعت نکند ، و قنداقه نوزادان را تا چند ماهگی در مجالس علم و محافل ذکر و حسینیه و محالّ عزاداری که نام حضرت سید الشهداء برده می شود ببرند؛چرا که نفس طفل همچون مغناطیس است و علوم و اوراد و اذکار و قدوسیت روح امام حسین را جذب میکند . طفل گرچه زبان ندارد ولی ادراک می کند، و روحش در دوران کودکی اگر در محل یا در محال معصیت برده شود ، آن جرم و گناه او را آلوده می کند ؛ و اگر در محل و یا محال ذکر و عبادت و علم برده شود، آن پاکی و صفا را به خود میگیرد. میفرمودند : شما اطفال خود را در کنار اتاق روضه خوانی یا اتاق ذکری که دارید قرار بدهید ! علماء سابق اینطور عمل می نمودند . زیرا آثاری را که طفل در این زمان به خود اخذ می نماید تا آخر عمر در او ثابت می ماند و جزو غرائز و صفات فطری وی میگردد. چرا که نفس بچه در این زمان ، قابلیت محضه است؛ گرچه این معنی مهم و این سر خطير را عامه مردم ادراک نکنند. ص 95 @mthsadeg
حکم دست کشیدن به سر و صورت بعد از اتمام قنوت نماز واجب و مستحب باسلام و احترام طبق روایات و سنت معصومین(ع) مستحب است وقتی انسان دست به دعا برمی‌دارد آن را بر سر و صورت خود بکشد. نقل است امام سجاد(ع) وقتی چیزی که به سائل مرحمت می‌‌فرمود، گاهی دست مبارک را می‌بویید و می‌فرمود: این دست به دست الهی رسیده است. مقدمه : پیامبر اکرم(ص) در خطبه شعبانیه فرمودند: «و ارفعوا الیه ایدیکم بالدعاء فی اوقات صلواتکم، فانّها افضل الساعات، ینظر الله عزوجل‌ فیها بالرحمة إلی عباده» هنگام نماز دست‌ها را به دعا بلند کنید که بهترین لحظاتی که خدا با رحمت به بندگانش می‌نگرد این لحظات است. وقتی انسان دست به دعا برداشت، طبق روایات و سنت معصومین (ع) مستحب است آن را بر سر و صورت خود بکشد، برای اینکه لطف خدا به این دست پاسخ داده است دستی که به سوی خدا دراز شود یقیناً خالی بر نمی‌‌گردد و دستی که عطای الهی را دریافت کرد، گرامی است بنابراین خوب است آن را به صورت یا به سر بکشد گاهی امام سجاد (ع) چیزی که به سائل مرحمت می‌‌فرمودند، دست مبارک را می‌بویید و می‌فرمود: این دست به دست الهی رسیده؛ چون خدا فرمود: «هُوَ یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ» آنان که این شامه را دارند، می‌توانند با بو کردن دست، نشانه دست الهی را استشمام کنند و جزو همین حکمت‌هاست آنچه گفته می‌شود: بوی بهشت از فاصله هزار سال استشمام می‌شود، گروهی آن را حس می‌کنند و عده‌ای محرومند. در روز قیامت هم مردم را از روی سیماهاشون میشناسند.چرا باید نعمت الهی را از خود دور کرد؟ بهترین حالات یک دعا کننده ، در اوقات مناجات با خداوند هست.و چه مناجاتی بالاتر از اجرای سنت معصوم ع پس لطفا نسبت به فتواهای مراجع زیر برسم استاد شاگردی حکم بشه: حضرت آیت الله خامنه ای س: در قنوت نماز، كشیدن دست‌ها به صورت بعد از دعا چه حكمى دارد؟ ج: این عمل كراهت دارد ولى نماز را باطل نمى‌كند حضرت آیت الله سیستانی س: در قنوت نماز، كشیدن دست‌ها به صورت بعد از دعا چه حكمى دارد؟ ج:انجام این عمل در قنوت کراهت دارد حضرت آیت الله مکارم شیرازی س: با سلام،در قنوت نماز، كشیدن دست‌ها به صورت بعد از دعا چه حكمى دارد؟ ج:علیکم السلام،کشیدن دست به صورت بعد از قنوت کراهت دارد. حضرت آیت الله نوری همدانی س: با سلام،در قنوت نماز، كشیدن دست‌ها به صورت بعد از دعا چه حكمى دارد؟ ج:سلام،چنانچه به قصد ورود نباشد مانعی ندارد. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی س: در قنوت نماز، كشیدن دست‌ها به صورت بعد از دعا چه حكمى دارد؟ ج:اگر به قصد ورود نباشد اشکال ندارد حضرت آیت الله وحید خراسانی س: در قنوت نماز، كشیدن دست‌ها به صورت بعد از دعا چه حكمى دارد؟ ج:اگر به قصد ورود نباشد اشکال ندارد .  در غیر نماز ظاهرا مستحب میباشد طبق روایات ❤️🥀❤️🥀❤️🥀❤️🥀❤️🥀 ✳️ چرا بعد از دعا دستهای خود را به صورت میکشیم؟ 🌹امام صادق عليه ‌السلام فرمود: همان ‏طور كه ابر، قرارگاه باران است، دعا نيز قرارگاه اجابت است. 🔅یعنی اجابت در درون دعاست، همان ‏طور كه باران در نهاد ابر تعبيه شده است. ✨وقتي انسان دست به دعا برداشت، طبق روايات و سنت معصومين عليهم ‏السلام مستحب است آن را بر سر و صورت خود بكشد؛ براي اينكه لطف خدا به اين دست پاسخ داده است. دستي كه به سوي خدا دراز شود، يقيناً خالي بر نمي‏ گردد و دستي كه عطاي الهي را دريافت كرد،گرامي است. لذا خوب است آن را به صورت يا به سر بكشد. ✨گاهي امام سجاد سلام ‏الله‌ عليه چيزي كه به سائل مرحمت مي‏ فرمودند، دست مبارك خود را مي ‏بوييد و مي ‏گفت: اين دست به دست الهي رسيده؛ ✨چون خداوند در آیه 104 سوره توبه فرمود: خداست که توبه را از بندگانش می پذیرد و اوست که صدقات آنها را می گیرد... 📕آیت الله العظمی جوادی آملی ، کتاب "حکمت عبادات" 💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ ♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌹 ❤️🥀❤️🥀❤️🥀❤️🥀❤️🥀 @mthsadeg
🕌 داستان شیرین به همراه معرفی تنها راه نجات از فتنه ها و قحطی ها 1⃣ اهل بیت علیهم السلام هستند با زیارت و توسل به آنها 2⃣ قرآن کریم با استفاده از تفسیری که اهل بیت علیهم السلام بیان کرده اند حضرت فرمودند اذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن هرگاه فتنه ها هم چون قطعه هاى شب تار به شما روى آورد (و نتوانستید راه را از چاه تشخیص بدهید) پس بر شما باد به قرآن, به آن روى آورید (اصول کافی) همین قرآن میگه در سوره توبه : کونوا مع الصادقین با صادقان باشید اهل بیت بارها حتی ابن عباس فرموده اند صادقان در درجه اول حضرت علی علیه السلام و خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و هستند . 🔵⚪️ 👈🏼👈🏼 علامه‌مجلسی در بحارالانوار و حاجی نوری در دارالسلام نقل است که در سال ( ۵۰۱ ق) در نجف گرانی شد تا آن که نان هر رطلی به قیراط فروخته می شد و مدت گرانی طول کشید. پس کارکنان حرم شریف آن حضرت از شدت فقر و فاقه و سختی در امرار و معاش جدا شده و به شهرستان های اطراف رفتند. ◽️ از جمله کارکنان حرم شریف آن حضرت مردی بود که نام او بود که ۱۱۰ سال عمر داشت و از خدمه آستانه مقدسه علوی غیر از او باقی نمانده بود. پس چون سختی و تنگدستی به نهایت رسید زوجه و دختران او گفتند: ما به هلاکت رسیده‌ایم از شدت فقر و ناقه تو هم برو به اطراف شهرستان‌ها شاید خداوند روزی کند ما را تا از آن سخنی نجات یابیم، همان‌طور که بقیه رفتند. ◽️در این حال ابوالبقاء (کلیددار آستانه مقدس علوی) عازم رفتن شد پس ‍ وارد حرم حضرت امیر (علیه‌السلام) شد و زیارت نمود و نماز خواند و نشست طرف بالای سر و گفت: یا امیرالمؤمنین! در خدمت شما بوده‌ام و به مدت ۱۰۰ سال از حرم شریف شما دور نشده‌ام ولی الحال به اضطرار بجهت کسب معاش برای خود و اطفالم از شما جدا می‌شوم وبسیار سخت است برمن دوری شما. ◽️سپس از حرم شریف خارج شد و با قافله روانه گردید. تا آن که رسید به مکانی که نام آن وقف بود. جماعت مکاریه که از نجف بیرون آمده بودند در آن مکان پیاده شدند. ابوالبقاء نیز پیاده شد و خوابید. در خواب دید حضرت امیر(علیه‌السلام) را به او فرمود: ای ابوالبقاء! بعد از مدت زیادی که با ما بودی از ما جدا شدی؟! برگرد به مکانی که بودی. ◽️پس بیدار شد درحالی‌که گریان بود از او سؤال کردند: علت گریه شما چیست؟ خواب خود را نقل کرد و به سوی نجف برگشت. چون دختران او دیدند که با دست خالی برگشته است پریشان شدند و از علت بازگشت سؤال کردند قصه خواب و دستور علی (علیه‌السلام) را نقل نمود و کلید حرم را برداشته درب را باز کرد و نشست برجای خود و از این مطلب سه شبانه روز گذشت. ◽️در روز سوم مردی پیدا شد که خورجین کوچکی بر دوش انداخته بود مانند پیاده‌روها بسوی مکه کیسه را باز کرد و لباس از آن بیرون آورده پوشیده و داخل حرم مطهر شد زیارت کرد و نماز خواند و مبلغ یک دینار به ابوالبقاء داد و گفت: این طعام را تهیه کن تا غذا بخوریم. ◽️ ابوالبقاء دینار را برداشته به بازار رفت، مقداری نان و مقداری ماست و خرما خرید چون سفره مهیا شد مرد مسافر به ابوالبقاء گفت: این غذا موافق مزاج من نیست، باشد این غذا را اولاد تو بخورند. دینار دیگری به ابوالبقاء داد و گفت: این را نان و مرغ بگیر. پس چنین کرد. چون ظهر شد نماز رابجای آورد و آمد به خانه ابوالبقاء پس غذا خوردند چون آن مرد دست خود را شست روی به ابوالبقاء کرده گفت: سنگ‌هایی که با آن‌ها طلا را وزن می‌کنند بیاور. ◽️پس ابوالبقاء از خانه بیرون شد. درب دکان زرگری رفت که در آن نزدیکی مغازه داشت و از او گرفت ظرفی که در آن بود اوزان طلا و نقره و آورد به منزل. آن شخص مسافر تمام آن اوزان را گذاشت در یک کفه تراز و بیرون آورد کیسه ای را که مملو از طلا بود و در کفه مقابل به اندازه‌ای که مساوی هم شد ریخت و طلاها را در دامن ابوالبقاء ریخت و بلند شد که برود! ابوالبقاء به آن مرد گفت: با این طلاها چه کنم؟! گفت: از برای تو است. سؤال کرد: از ناحیه چه کس قبول کنم این را؟! گفت: از ناحیه کسی که به تو گفت: برگرد آن جا که بودی و به من دستور داده است که عطا کنم به تو آن چه وزن آوردی و اگر چنانچه بیشتر می‌آوردی، بیشتر به تو می دادم. ◽️ پس ابوالبقاء را حالتی دست داد از شوق لطف حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، دخترهای خود را شوهر داد و خانه‌اش را تعمیر کرد و حال او نیکو شد. 📚 منابع: 1⃣ مناقب اهلبیت علیهم‌السلام، ص۲۰۸ 2⃣ بحارالأنوار، ج۴۲، ص۳۲۱ 🔆 کانال تبلیغ @mthsadeg