فيجب من العناية الإلهية وجود شخص في كل عصر مأمور بإصلاح النوع مؤيد بآيات تدل على أنها من عند الله فيفرض عليهم قربات الله حتى لا يكونوا كالبهائم يأكلون ويتمتعون فيكونوا كالأنعام بل هم أضل.
شیخ شهاب الدین سهروردی
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
🎙 بررسی آثار حکیم الهی و مفسر کبیر علامه طباطبایی
📆انتشار یافته به مناسبت ۲۴ آبان سالگرد ارتحال علامه طباطبایی
#استاد_موسوی
#صوت_کلاس
#صوت
ایتا تلگرام
allame_tabatbaie.mp3
17.13M
🎙 بررسی آثار حکیم الهی و مفسر کبیر علامه طباطبایی
📆انتشار یافته به مناسبت ۲۴ آبان سالگرد ارتحال علامه طباطبایی
#استاد_موسوی
#صوت_کلاس
#صوت
ایتا تلگرام
🎙بررسی آثار حکیم الهی و مفسر کبیر علامه طباطبایی
📆انتشار یافته به مناسبت ۲۴ آبان سالگرد ارتحال علامه طباطبایی
دو کتاب بدایه و نهایه از جهاتی، مزیت بر منظومه دارد و آن، در ترتیب منظم مباحث است، در فهرست بندی مطالب، انصافا مرحوم علامه نظم را بسیار خوب، رعایت کردند .
همچنین بعضی مباحث در منظومه، به مقدار کافی، گفته نشده مثل مقولات که گذرا از آن رد شده است اما در نهایه مفصل تر بحث شده است .
در عین حال، به نظر میرسد اشکالاتی نیز در این دو کتاب وجود دارد. قبل از بررسی آن ها باید به فضای فکری زمانی که مرحوم علامه این کتابها را نوشتند توجه داشت :
با انقلاب در روسیه و پیروزی کمونیست ها، شعار زیبا و فریبنده حمایت از خلق و محرومین کارگری و ... مطرح شد در جای جای جهان از آن ها استقبال شد در خیلی از کشور هایی که به علت فساد حکومت و نظام سرمایه داری و فسادهای ناشی از آن، طبقات محروم، وجود داشت آنها تحت تاثیر شعار ها قرار گرفتند و بعضا به پیروزی رسیدند
از جمله کشور هایی که تحت تاثیر فضای فکری ان زمان قرار گرفت ایران بود، در دانشگاه ها سوسیالیست ها خیلی جولان دادند اندیشه سوسیالیستی و کمونیستی در حال بسط بود به صورت افراطی ترین شکلش که انکار خداوند و مذهب باشد و یا به صورت اثرگذاری در عرصه عمل. برخی این چنین نبودند که اصل خدا و دین را انکار کنند اما صریحا میگفتند که مارکسیسم، روش عمل است و اسلام دین اعتقاد است. اینطور اندیشه ها بین برخی روشنفکران مذهبی در دانشگاه ها و بین برخی جوانان رائج بود .
مرحوم علامه یک کتاب فارسی نوشتند "اصول فلسفه و روش رئالیسم" برای تحصیل کردگان و روشنفکرانی که عربی بلد نیستند و این مسائل برای آنها مطرح است تا مقابله کنند با مبانی الحاد کمونیستی.
برای حوزه هم دو کتاب بدایه و نهایه را تالیف کردند و کاری که کردند حذف مولفه های دینی و عرفانی حکمت متعالیه در این دو کتاب بود. لذا اگر کسی اصل مطلب را از جای دیگری نداند و دو کتاب را بخواند گمان میکند که با کتاب مشائین سرو کار دارد. در آن فضا که حتی برخی آخوند های حوزوی متاثر از جریان مارکسیسم شده بودند، و دین تبدیل شده بود به ایدئولوژی _که مساله خطرناکی است که اگر فردی نگاه ایدولوژیک به دین داشته باشد_ مرحوم علامه این دو کار مهم را [تالیف اصول فلسفه و بدایه و نهایه] فارغ از نگاه عرفانی انجام دادند که در جای خود صحیح هم بود چراکه کسی که ملحد است یا متاثر از آن هاست این ذوقیات برایش مضحک است پس باید با او به زبان خودش که صرفا استدلال خشک است مواجه بشویم. اما در هر حال، بدايه و نهايه نماينده ی تمام نمای حكمت متعاليه نيست به جهت اينكه دو ويژگی عرفانی و دينی آن حذف شده است یعنی شیرینی و حلاوت حکمت متعالیه حذف شده است، علاوه بر اينكه مباحث نفس و معاد را هم ندارد، در حاليكه شريف ترين مطالب، بعد از الهيات، مباحث نفس و معاد است و عظمت حكمت متعاليه در بحث نفس و معاد مشخص ميشود. بسیاری از مطالبی كه ملاصدرا در امورعامه و الهیات يكي پس از ديگري تبيين میکند مقدماتي است که نتیجه اش در نفس و معاد ظاهر ميشود و چگونگي تفاوت آن را با مشا و اشراق نشان ميدهد، خواننده بايد مقدمات را بخواند تا بعد بفهمد كه افق حكمت متعاليه در نفس و معاد با آنچه آنها ميگفتند چه تفاوت دارد، بعضي از حرف هایی كه مشا و اشراق در مورد معاد مطرح كردند ولو اينكه به عنوان احتمال ميگفتند اگر كسی امروزه اينطور در مورد معاد حرف بزند مطالب بسیار مضحكی بنظر میرسد و اينها حرف متكلمين نبود بلكه انديشه كساني مثل ابن سينا و فارابي و شيخ اشراق بودند كه آدم هاي كوچكي نيستند اما به بحث معاد كه رسيدند لغزش هاي بزرگ داشتند. عظمت كار ملا صدرا اينجا روشن ميشود كه مقايسه كنيم آنها چه گفتند و ايشان چه گفته است، غرض اينكه بحث نفس و معاد مهمترين جايي است كه تفاوت را با مكاتب قبلي نشان ميدهد و در اين دو كتاب نيست.
يكي ديگر از محسنات شرح منظومه فصاحت و بلاغت و شيوايي بياني است بر خلاف نهایه، به هرحال مرحوم علامه قلمشان متفاوت با مرحوم سبزواري است.
البته هردو بزرگوار، بزرگند و حكيم اند و اين سخنان به هيچ عنوان عيب جويي بر شخصيت فرد نيست، ما سر و كارمان در مقام تعليم و تعلم با آثار افراد است و بعد اينكه اين آثار كدام مناسب تر برای مقام تعليم و تعلم است.
#استاد_موسوی
#متن
ایتا تلگرام
📚معرفی کتب استاد سید محمد موسوی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
#آیین_و_اندیشه
بخشی از مقدمه :
هدف ما در این کتاب به توفیق الهی همان مقصود سالکان مکتب تفکیک است، یعنی تلاش در جهت شناخت معارف اهل بیت و تفکیک بین سره و ناسره، که به نظر این حقیر بیشتر در حکمت متعالیه و عرفان اسلامی متجلی شده است تا سایر مکاتب، اگرچه حقیقیت معارف آل محمد (صلي الله علیهم) برتر و والاتر از آن است که در ساحت یک مکتب فکری بگنجد.
موضوع این کتاب بررسی و نقد نظرات مکتب تفکیک است و نه نقد چند شخصیت علمی، بلکه در عین احترام به همه بزرگان اهتمام و وجهه نظر ما به افکار و آثار آن هاست.
توهین به بزرگان و گذشتگان موجب کسب وجاهت و عظمت برای هیچ کس نمیشود بلکه صرفا حقارت ذاتی و بی ریشگی و سبک سری توهین کننده را به نمایش میگذارد همچنانکه نقد اندیشه هیچ بزرگی موجب استخفاف او نخواهد بود.
#مکتوبات
#استاد_موسوی
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
📚معرفی کتب استاد سید محمد موسوی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
#حکمة_الاشراق
✅این بنده از ابتدای تعلم حکمت علاقه ی خاصی به حکمت الإشراق داشتم و هنگام مطالعه اسفار مکرر به تعلیقات مرحوم آخوند بر شرح حکمة الإشراق مراجعه میکردم. همواره آرزو مند بودم که این تعلیقات ارزشمند به صورت منقح و چشم نواز به چاپ برسد تا خواننده در مطالعه کتاب و حواشی زحمت بصری زائد الوصف نداشته باشد. سال ۱۳۸۰ تصمیم گرفتم این مهم را خود عهده دار شوم و اکنون خدا را شاکرم که پس از حدود ۷سال عمده کار تمام شد.
📔حکمة الاشراق دو شرح مهم دارد که اولین آن توسط حکیم بزرگ شمس الدین محمد شهرزوری و دیگری توسط قطب الدین شیرازی به انجام رسیده است.
طبع حجری شرح قطب الدین بر حکمة الاشراق به انضمام تعلیقات صدر المتأهلين در سال ۱۳۱۵ قمری با تصحیح مرحوم شیخ اسدالله یزدی (از مدرسین حکمت مدفون در کوهسنگی) به نفقه مرحوم سید ابراهیم طباطبائی تاجر و به خط مرحوم محمد درجزینی به چاپ رسید.
📖تنها چاپ جدید از این کتاب و بدون تعلیقات، به اهتمام آقای دکتر مهدی محقق صورت گرفته که زحمات ایشان مشکور است. توجه به این نکته ضروری می نماید که تصحیح جناب دکتر محقق با چاپ سنگی و نسخه خطی تفاوت هایی دارد قسمت عمده این اختلافات حاصل حذف، جابهجایی یا احیانا تغییر برخی فقرات شرح است که ظاهرا مصحح محترم به انگیزه پرهیز از تکرار عبارات این کار را کرده اند.
📜واضح است که این موارد جز اختلاف نسخ به حساب نمیآید بنابراین اشاره ای به آنها نشده و ما جهت حفظ امانت تمام شرح را همانگونه که در چاپ سنگی و نسخ خطی است آوردیم.
#مکتوبات
#استاد_موسوی
📝انتشار بخشی از پیام تاریخی امام خمینی (ره) به گورباچف
📆به مناسبت ۱۳ دی ماه سالگرد ارسال پیام
📜 اگر جنابعالي ميل داشته باشيد در اين زمينه ها تحقيق كنيد مي توانيد دستور دهيد كه صاحبان اين گونه علوم علاوه بر كتب فلاسفه غرب در اين زمينه به نوشته هاي فارابي و بوعلي سينا رحمت الله عليهما در حكمت مشا مراجعه كنند تا روشن شود كه قانون عليت و معلوليت كه هرگونه شناختي بر آن استوار است معقول است نه محسوس ; و ادراك معاني كلي و نيز قوانين كلي كه هرگونه استدلال بر آن تكيه دارد معقول است نه محسوس و نيز به كتابهاي سهروردي رحمت الله عليه در حكمت اشراق مراجعه نموده و براي جنابعالي شرح كنند كه جسم و هر موجود مادي ديگر به نور صرف كه منزه از حس مي باشد نيازمند است ; و ادراك شهودي ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسي است . از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه صدرالمتالهين رضوان الله تعالي عليه و حشره الله مع النبيين والصالحين مراجعه نمايند تا معلوم گردد كه : حقيقت علم همانا وجودي است مجرد از ماده ; و هرگونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد . ديگر شما را خسته نمي كنم و از كتب عرفا و بخصوص محي الدين ابن عربي نام نمي برم ; كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد تني چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قويا دست دارند راهي قم گردانيد تا پس از چند سالي با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر از موي منازل معرفت آگاه گردند كه بدون اين سفر آگاهي از آن امكان ندارد.
#امام_خمینی
ایتا تلگرام
🎙گفتار استاد سید محمد موسوی درباره علامه استاد سید جلال الدین آشتیانی
#جمال_جلال
#استاد_موسوی
#مصاحبه
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی باقرِ العلومِ، شخصِ العِلمِ و المعلومِ، ناطقةِ الوجودِ، ضرغامِ آجامِ المعارِفِ، المُنکشِفِ لِکُلِّ کاشفِ، الحیاةِ السّاریَةِ فی المجارِی، النُّورِ المُنبَسِطِ علی الدُّراری، حافظِ معارجِ الیقینِ، وارثِ علومِ المُرسَلینِ، حقیقةِ الحقائقِ الظُّهوریَّةِ، دَقیقةِ الدّقائق النُّوریَّةِ، الفُلکِ الجاریَّةِ فی اللُّجَجِ الغامرَةِ، المُحیطِ عِلمُهُ بِالزُّبُرِ الغابِرَةِ، النَّباء العَظیمِ و الصِّراطِ المُستَقیمِ، المُستَنَدِ لِکُلِّ وَلیٍّ، مُحَمَّد بنِ عَلیٍّ علیه السلام.
🌺میلاد مسعود حضرت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب الاصب شادباش و پر برکت🌺
ایتا تلگرام
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَتْ أَسْمَاؤُهُ وَ تَعَالَى فِي عُلُوِّ كُنْهِهِ أَحَدٌ تَوَحَّدَ بِالتَّوْحِيدِ فِي تَوْحِيدِهِ ثُمَّ أَجْرَاهُ عَلَى خَلْقِهِ فَهُوَ أَحَدٌ صَمَدٌ مَلِكٌ قُدُّوسٌ يَعْبُدُهُ كُلُّ شَيْءٍ وَ يَصْمِدُ إِلَيْهِ وَ فَوْقَ اَلَّذِي عَسَيْنَا أَنْ نَبْلُغَ رَبَّنَا - وَسِعَ رَبُّنَا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً .
امام باقر عليه السّلام فرمود:«خداوند-كه نامهايش متعالى باد-در علوّ كنه خويش يگانهاى است كه در توحيدش به يگانگى متوحّد شده،آنگاه آن را بر آفريدگانش جارى ساخته است.پس او، يگانه و بىنياز است.پادشاهى است كه به نهايت پاكيزه است،هرچيزى او را مىپرستد و به سوى او قصد مىكند.او بالاتر از آن است كه ما آرزوى رسيدن به پروردگارمان را داشته باشيم،پروردگار ما از نظر علم هر چيزى را فراگرفته است.
🌺میلاد مسعود حضرت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب الاصب شادباش و پر برکت🌺
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی الدّاعی إلی الحَقِّ ،أمینِ الله علی الخَلق ، لِسانِ الصِّدق ، بابِ السِّلمِ ، أصلِ المعارفِ و عَینِ مَنبَتِ العِلمِ ، مُنجی أربابِ المُعاداتِ ، مُنقِذِ أصحابِ الضَّلالاتِ و البِدَعاتِ ، عَینِ الإبداعِ ، اُنموذَجِ أصلِ الإختِراع ، مُهجَهِ الکَونَینِ و مَحجَهِ الثِّقلَین ، مِفتاحِ خزائِنِ الوُجوب ، حافِظِ مَکامِنِ الغُیوبِ ، طَیّارِ جَوِّ الأزَل و الأبَد ، علیِّ بن محمَّدٍ، صلوات الله علیه.
🏴 شهادت حضرت امام علی بن محمد الهادی علیه السلام تسلیت باد 🏴
ایتا تلگرام
عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ جَعَلَنِيَ اَللَّهُ فِدَاكَ يَا سَيِّدِي قَدْ رُوِيَ لَنَا أَنَّ اَللَّهَ فِي مَوْضِعٍ دُونَ مَوْضِعٍ «عَلَى اَلْعَرْشِ اِسْتَوىٰ » وَ أَنَّهُ يَنْزِلُ كُلَّ لَيْلَةٍ فِي اَلنِّصْفِ اَلْأَخِيرِ مِنَ اَللَّيْلِ إِلَى اَلسَّمَاءِ اَلدُّنْيَا وَ رُوِيَ أَنَّهُ يَنْزِلُ عَشِيَّةَ عَرَفَةَ ثُمَّ يَرْجِعُ إِلَى مَوْضِعِهِ فَقَالَ بَعْضُ مَوَالِيكَ فِي ذَلِكَ إِذَا كَانَ فِي مَوْضِعٍ دُونَ مَوْضِعٍ فَقَدْ يُلاَقِيهِ اَلْهَوَاءُ وَ يَتَكَنَّفُ عَلَيْهِ وَ اَلْهَوَاءُ جِسْمٌ رَقِيقٌ يَتَكَنَّفُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ بِقَدْرِهِ فَكَيْفَ يَتَكَنَّفُ عَلَيْهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ عَلَى هَذَا اَلْمِثَالِ فَوَقَّعَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عِلْمُ ذَلِكَ عِنْدَهُ وَ هُوَ اَلْمُقَدِّرُ لَهُ بِمَا هُوَ أَحْسَنُ تَقْدِيراً وَ اِعْلَمْ أَنَّهُ إِذَا كَانَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلدُّنْيَا فَهُوَ كَمَا هُوَ عَلَى اَلْعَرْشِ وَ اَلْأَشْيَاءُ كُلُّهَا لَهُ سَوَاءٌ عِلْماً وَ قُدْرَةً وَ مُلْكاً وَ إِحَاطَةً .
محمد بن عيسى گويد:به ابو الحسن على بن محمد(عليهما السّلام) نوشتم:اى آقايم،خدا مرا قربانت كند،براى ما روايت شده است كه خدا در محلى است و در محلى نيست،بر عرش استوار است و هر شب نيمه دوم از شب به آسمان اول نزديك به ما فرود مىآيد،و روايت شده كه در شب عرفة پائين مىآيد و سپس به جاى خود بر مىگردد و يكى از پيروان شما در اين باره گفته است: اگر خدا در جايى هست و در جايى نيست بناچار هوا به او برخورد و او را فرا گيرد،زيرا هوا جسم رفيق و بخارى است و بر هر چيزى به اندازهاش احاطه كند،در اين فرض چگونه هوا به خدا جل ثنائه احاطه كند و او را فرا گيرد؟ در پاسخ نگارش فرمود:اين را خودش مىداند و او است كه بهتر اندازه مىگيرد،بدان كه وقتى خدا در آسمان اول است در عين حال هم بر عرش است،همه چيز در برابر خدا يكى است از نظر علم و قدرت و تسلط و احاطه او به همه چيز.
اصول كافى / ج ۱ ص ۳۶۳
🏴 شهادت حضرت امام علی بن محمد الهادی علیه السلام تسلیت باد 🏴
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b