eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
346 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️تصویر شیعه در موتورهای جست و جوی عربستان ✍ به قلم: یحیی جهانگیری 🔹به هر كشور كه سفر می کنم با I.P آن كشور درباره اسلام و شيعه جستجو مي كنم. بعد از این همه تجربه متوجه شدم که چقدر صدای غیر واقعی از شیعه در فضای مجازی سایر کشورها به گوش سایر مردم کره زمین می رسد!!! 🔸گاهی ما ناشيانه خيال می كنيم که اگر سايت بزنيم و فعالیت مجازی کنیم و صدایمان به گوش مخاطب رسیده است و توانسته ایم نگاه جهانیان را نسبت به خود تغییر دهیم، در حالی که گاهی چنین تغییری با این حجم از کار غیرهماهنگ تقریبا به هدف نرسیده است. حركت و جهاد در فضای مجازی، شيوه و لطافت خاص خود را دارد و باید در مورد آن اندیشی 📷 عكس بالا: جستجوی شیعه با I.P عربستان سعودی لطفا به لينك های ارائه شده، دقت كنید. @yahyajahangiri 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از شعوبا
💠 اسلام سنتی؛ از دشواری تعریف تا چگونگی تعامل 🔸 جلسه دوم از مجموعه جلسات بررسی فعالیت‌های قرآنی در جهان اسلام و زمینه‌های همکاری با همت پایگاه شعوبا و سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد. این جلسه به بررسی اسلام سنتی و زمینه های همکاری با این جریان در حوزه قرآن اختصاص داشت. 🔸 در زمینه اسلام سنتی، مصاحبه ای مجزا با حجت الاسلام دکتر سید علی بطحایی انجام گرفت. دکتر بطحایی در این مصاحبه یکی از مشکلات جریان پژوهشی معاصر را یکدست انگاری گونه های مختلف اسلام سنتی دانسته و به لزوم تعریف دقیق از اسلام سنتی اشاره کردند. در نگاه دکتر بطحایی برای تعریف دقیق از اسلام سنتی باید ابتدا دانسته شود اسلام سنتی چه چیزی نیست تا در ورای آن سلب ها متوجه شویم اسلام سنتی چه تعریفی دارد. 🔸 در این مصاحبه به شکل بدیعی، به گونه های مختلف اسلام گرایی و تفاوت های آن با برخی گرایش ها مانند اخباری، ارتجاعی و سنت گرایانه اشاره شده است. 📌 برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید: https://zaya.io/اسلام_سنتی_چیست ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
⚡️عربستان، لاس وگاس جهان عرب 🔹سعدالبازغی منتقد و ادیب سعودی دیشب با حضور در برنامه «المقابله» از شبکه الجزیره پشت پرده های سیاست فرهنگی پنهان عربستان برای دین زدایی را فاش کرد. 🔸وی با اشاره به شتاب فزاینده تغییرات فرهنگی عربستان در چند سال اخیر برای حرکت در مسیر دین زدایی خبر داد و افشا کرد که وزارت فرهنگ سعودی افراد زیادی را برای فراگیری کلاپ داری، موسیقی های مدرن، هنرهای نمایشی و فراگیری انواع رقص و... به اروپا و آمریکا فرستاده تا پس از فارغ التحصیلی، عهده دار تدریس آنها در مدارس ابتدایی و نوجوانان عربستان  شوند. وی پیش بینی کرد تا ده سال آینده سرزمین وحی را بجای خاستگاه وحی باید لاس وگاس جهان عرب نامید. 🎥 برای مشاهده ویدئو به لینک ذیل مراجعه کنید https://m.youtube.com/watch?v=Napk-VpOPpg 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️برگزاری نشست علمی - تخصصی حساس و پرچالش «طالبان، تقابل یا تعامل؛ آیا طالبان به کفر شیعه ملتزم است؟؟» 🔹 این نشست که به همت مجمع جهانی اهل بیت (ع) و دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می شود، به دو رویکرد تقابل یا تعاملی جمهوری اسلامی ایران با طالبان می پردازد. 🔹مدعوین محترم این نشست جناب آقایان دکتر ملا موسی میبدی و استاد کمیلی هستند که در چند سال اخیر فعالیت جدی میدانی در مورد طالبان داشته اند و ناگفته های آنها به فهم درست مناسبات طالبان، شیعه و نظام جمهوری اسلامی ایران کمک شایانی می کند. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️واکنش جهادی ها به انتشار گسترده عکس پاپ با پرچم l.G.B.T 🔹سلفی های جهادی خطاب به مسلمانان: «هنوز هم می خواهید با یک دقیقه سکوت (که اقدام اعتراضی و بی فایده مخصوص سکولار هاست) به این همزیستی دین و همجنس‌گرایی پاسخ دهید؟؟ بهتر نیست یک دقیقه سکوت بی فایده تان را برای عقلانیت خودباخته خودتان باقی نگاه دارید که هنوز حکمت فتوحات اسلامی را درک نکرده اید؟؟» ✍ صحت و سقم عکس پیوست هنوز ثابت نشده است. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️برای نخستین بار، سخنرانی تاریخی عالی ترین رهبر اسلام سنتی اهل سنت در سازمان ملل متحد 💥احمد الطیب: سازمان ملل مسئولانه تأسیس کشور مستقل فلسطین به پایتخت بیت المقدس شرقی را به رسمیت بشناسد. / واتیکان و الازهر دست در دست هم، برادری انسانی را در دنیای امروز پیگیری خواهند کرد. 🔹احمد الطیب شیخ چهل و چهارم الازهر و رئیس شورای بزرگان مسلمان در سخنرانی امشب خود در نیویورک در مورد اهمیت دعوت به گسترش صلح و رواج عشق در بین مردم سخنرانی کرد. 🔸وی در مقر سازمان ملل بر لزوم کوتاه نیامدن در برابر سخنان نفرت انگیز و استثمار و تفرقه مذاهب در شعله ور ساختن جنگ بین مردم، ایجاد رعب و وحشت در دلها تأکید کرد. 🔹الطیب خاطرنشان کرد: این همان چیزی است که الازهر الشریف با همکاری کلیسای کاتولیک، کلیساهای غربی و شرقی و سایر نهادهای مذهبی است که به دنبال احیای فرهنگ گفتگو و آشنایی بین پیروان ادیان هستند. وی تأکید کرد که باید برای تحکیم اصل صلح و همزیستی مسالمت آمیز باید تلاش مضاعف کرد. 🔸امام اعظم افزود: الازهر با همکاری شورای بزرگان مسلمان، کلیسای کاتولیک، کلیسای کانتربری و سایر نهادهای مذهبی مختلف تلاش می کند تا گردهمایی رهبران و نمادهای دینی را برای مشورت در مورد این بحران ها و تعیین تکلیف تشکیل دهد. مسئولیت مشترک در مقابله با آنها، به ویژه موضوع تغییرات آب و هوا و افزایش فراوانی جنگ ها و درگیری های جهان امروز وظیفه ماست. 🔹وی افزود: من در سخنرانی خود قصد نداشتم با شما در مورد اسلام صحبت کنم، بلکه قصد داشتم شما را به خاموش کردن جنگ های پوچی که در دهه های اخیر آغاز شده و هنوز در منطقه و جهان امروز ما ادامه دارد، دعوت کنم. من از جنگ عراق، جنگ افغانستان، و تراژدی ها، دردها و غم هایی که بیست سال پشت سر گذاشت، صحبت می کنم. من در مورد سوریه، لیبی و یمن و نابودی تمدن های عمیق آنها... و فرار فرزندان، زنان و کودکانشان از وحشت جنگ هایی که در آن هیچ قدرتی ندارند، صحبت می کنم. من از مقدسات خود و شما در فلسطین و آنچه مردم فلسطین از استکبار قدرت و ظلم ظالم رنج می برند می گویم و از سکوت جامعه جهانی در قبال حقوق این مردم سرافراز عمیقا متأسفم. 💠شیخ اعظم الازهر از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس شرقی را به رسمیت بشناسد و از مسجد الاقصی در برابر تجاوزات کنونی محافظت کند. 🔸الطیب در پایان سخنرانی خود از گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به عنوان «ندای حکمت» یاد و از اعتقاد صریح ایشان به اهمیت نقش ادیان و ارزش‌های برادری بشری در تحقق صلح جهانی تشکر کرد. https://www.alkhaleej.ae/2023-06-15/%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88-%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D9%8A%D8%AE-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B2%D9%87%D8%B1-%D8%AD%D8%AF%D8%AB-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%AE%D9%8A-%D9%84%D8%A3%D9%88%D9%84-%D9%85%D8%B1%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%85%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D8%A9/%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85/%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D8%A9 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️خاموشیِ روشن در جهان اسلام: بررسی آماری آتئیست و الحاد در جهان اسلام، جک الر، مجله اسکوپوسی مطالعات سکولار، ۲۰۲۲ میلادی. ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📉 آمارهای آتئیست ها، خداناباوران، بی‌دینان، شکاکان و منتقدانِ دین در کشورهای مسلمان‌نشین معمولاً محل بحث و اختلاف نظر بوده است. 📈 از یک سو، نهادها و مراجع دینی و سیاسیِ این کشورها تمایل دارند که تعداد این دسته از شهروندان خود را اندک جلوه دهند و از سوی دیگر، منتقدان و خداناباوران می‌کوشند چنین آمارهایی را گسترده و فراگیر نشان بدهند. 📈  متأسفانه به علت مخاطرات دینی، سیاسی، فرهنگی و محدودیت‌هایِ روشی پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها نیز هیچ‌گاه اطمینان‌آور نبوده‌اند. در چنین شرایطی شاید بررسی و تحلیل چندین پیمایش در کشورهای مسلمان‌نشین بتواند فرآیندی که در این جوامع شکل گرفته است را اندکی آشکار کند. 📉 بسیاری از پیمایش‌ها و تخمین‌های غیرحکومتی نشان‌دهنده‌ افزایش گروندگان به بی‌دینی و خداناباوری در کشورهایی‌ هستند که اکثریت جمعیت‌شان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، برای نمونه نتیجه‌ یکی از آنها این‌چنین است: 📊  ترکیه ۱۷ درصد 📊 اندونزی ۱۵ درصد 📊 ایران ۱۶ درصد 📊 مراکش ۸ درصد 📊 مصر ۷ درصد 📈 البته بنا به داده های این مقاله، میزانِ گرایش به بی‌دینی و خداناباوری در گروه‌های سنیِ پایین‌تر (زیر ۳۰سال) افزایش چشمگیری دارد می‌یابد: 📊تونس ۵۰ درصد 📊الجزایر ۲۵ درصد‌ 📜 مجله اسکوپوسی «مطالعات سکولار» یا Secular Studies که انتشارات سرشناس بریل آن را منتشر می‌کند، در اُکتبر سال گذشته‌ میلادی مقاله‌ فوق را منتشر کرده و  بررسی پدیده‌ی استراتژیک، اما خاموش و نادیده‌گرفته‌شده‌ بی‌دینی و خداناباوری در جهان اسلام پرداخته است. 📙 مقاله مذبور، افزون بر اینکه نتایج تعدادی از پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها در کشورهای اسلامی را آورده است،‌ به معانی و دلالت‌های بی‌دینی و خداناباوری در جوامع مسلمان نیز پرداخته است و مخاطرات زندگی با بی‌دینی یا خداناباوری در چنین کشورهایی را نیز بررسی کرده است. 📋 چکیده‌: هم دانشمندان و هم عموم مردم تمایل دارند که تصور کنند جهان اسلام، از مدرن‌شدن و سکولارشدن مصون است و همه‌ مسلمانان مذهبی‌هایی متعصب‌اند. با این حال، مراجع مذهبی افزایش تعداد بی‌ایمانان در کشورهایی که اکثریتِ جمعیت‌ِ آنها مسلمان‌اند را «سونامی» خوانده‌اند. این مقاله، در یک فراتحلیل، به بررسی پژوهش‌ها و پیمایش‌های موجود درباره‌ی بی‌دینی و خداناباوری در کشورهای اسلامی پرداخته است. مقاله پس از بررسی اطلاعات آماری بی‌دینی و خداناباوری در کشورهای اسلامی، از جمله مصر و ایران و عربستان، معانی و دلالت‌های «بی‌دینی» را در زبان کشورهای اسلامی بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که معنای‌ این واژه‌ها الزاماً معادل معنای‌شان در زبان انگلیسی نیست، بلکه در رابطه با مفاهیم محلیِ «دین» و «دین‌داری» ساخته شده‌اند. این مقاله سپس درباره‌ خطرات اجتماعی و حقوقی که افراد بی‌ایمان و خداناباور را در جوامع دینی‌ تهدید می‌کنند بحث می‌کند؛ و در نهایت به بررسی زندگی و فعالیت‌های بی‌دینان و خداناباوران به صورت فردی، گروهی، و مجازی می‌پردازد. مقاله با تأملاتی درباره‌ مدرن‌سازی و سکولارسازی پایان می‌یابد و به نیروهایی اشاره می‌کند که بی‌ایمانی را در زمینه‌های اکثریت مسلمان ممکن و رایج کرده‌اند و منجر به ظهور سکولاریسم‌ها و خداناباوری‌های خاص و گوناگون شده‌اند. ✍ مدیریت سایت و کانال علمی- تخصصی مسلمنا ضمن توجه اکید به داده های این پژوهش، پیشنهاد پژوهش در این موضوع حساس جهت ارائه در همین مجله به پژوهشگران و جریان شناسان پیشنهاد می کند. 📗 برای مطالعه این مقاله می توانید به آدرس پیوست مراجعه کنید: https://brill.com/view/journals/secu/4/2/article-p117_1.xml?language=en 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️کنش متفاوت کویت در برابر اخوان المسلمین ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔸با وجود سابقه طولانی تعامل بین دولت های عربی حاشیه خلیج‌فارس با جنبش اخوان‌المسلمین از دهه شصت میلادی (چهل شمسی)، اما انقلاب های بهار عربی و تجربه استقرار یک نظام سیاسی جدید در مصر پس از سال ۲۰۱۱ نگرانی‌های برخی از پایتخت های عرب نشین را برانگیخت. 🔸 ترس های مضاعف از استقرار اسلام سیاسی خود را در شکل های مختلفی از برخورد با اخوان المسلمین نشان داد. بارزترین آنها «امارات متحده عربی» بود که به نظر می رسد از افزایش تجربه یک مدل دموکراتیک اسلامی در منطقه نگران بود و به همین دلیل نیز دست به اقداماتی سختگیرانه علیه این گروه زد و اعلام کرد که اخوان یک گروهک تروریستی است. 🔹با وجود این سیاست سختگیرانه، نظام سیاسی «کویت» کنش متفاوتی را برای برخورد با اخوان برگزید. این سیاست که می‌توان آن را به‌ عنوان سیاست مهار اخوان یا (الإحتواء الاخوان) یاد کرد. این کنش بر خلاف امارات به دنبال حذف و محرومیت (الإقصاء الاخوان) اخوان المسلمین در کشور خود نیست. 🔸بر اين اساس، نظام سیاسی کویت به جای توسل به ابزار برخورد منفی، تقریبا با همان سیاست پیشین، ضمن پذیرش اخوان در ساختارها و نهادهای خود آنها را هضم و مهار کرد. 🔹 به عنوان نمونه می توان به پذیرش اخوانیون در فعالیت های خیریه داخل و خارج کویت یاد کرد و همچنین به مشارکت آنها در انتخابات و به دست گرفتن بخشی از کرسی های پارلمان اشاره کرد. 🆔 @mr_ashoori 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J