مسلمنا muslimnair
🇺🇦🇷🇺مسلمانان اوکراینی، فعّال تر از مسیحیان ارتدوکس در دفاع از میهن
✍️به قلم: علی مقدس
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🇷🇺🇺🇦 در حالی که داعشیان جنگ روسیه در اکراین را جنگ صلیبی - صلیبی می خوانند، مسلمانان اوکراینی با دفاع تمام قد و حتی با سبقت گرفتن از مسیحیان ارتدوکس در دفاع از میهن خود؛ نادیده های دیگری از صحنه حقایق جهان اسلام را به جهانیان نشان دادند.
🇷🇺🇺🇦پس از یورش روسیه به اوکراین، مسلمانان که 6 درصد از جمعیت اوکراین را تشکیل می دهند، تصمیم به دفاع همه جانبه از کشور خود گرفتند. آنها قریب به چهارصد هزارنفر از نفوس اوکراینی را تشکیل داده اند و خود را شهروندان قانونی اکراین می دانند. مسلمانان در قبال حقوق شهروندی، وظیفه دفاع از کشور و جنگ با دشمن متجاوز را تکلیف شرعی خویش می دانند.
🇷🇺🇺🇦 این درحالی است که میلیون ها مسیحی ارتدوکس، اکثریت جمعیت اوکراین را به خود اختصاص داده اند و بر خلاف مسلمانان، با آغاز جنگ، صدها هزار بلکه چندین میلیون مسیحی، کشور خود را ترک کرده اند.
🇷🇺🇺🇦مسلمانان اوکراینی، بر این باورند که دفاع از جان وعِرض و ناموس خود و دیگر شهروندان اوکراینی، نه تنها عقلاً، بلکه شرعاً واجب است. آن ها استبداد حاکم بر شهر کریمه که جمعیت قابل توجه از مسلمانان را در خود جای داده را برنتابیده، زیرا کنترل این شهر مسلمان نشین، از سال 2014م تحت نظارت نیروهای نظامی روسیه قرار دارد.
🇷🇺🇺🇦از لحاظ تاریخی، روس ها پس از «کریمه» به «کی یف» به مثابه خاستگاه تاریخی خود که نخستین دولت روس در آن شکل گرفته، می نگرند. از سوی دیگر اوکراین برای قرون متمادی جزئی از خاک روسیه بوده و خاک دو کشور را در هم تنیده و نبردهای تاریخی متعدد همچون نبرد «پولتاوا» را به خود دیده که در سال 1709م در خاک اوکراین اتفاق افتاده است.
🇷🇺🇺🇦 از حیث فرهنگی و هویتی، قریب به 20 درصد از جمعیت روس زبانِ اوکراین، در نقاط شرقی این کشور، پیوندهای مذهبی، فرهنگی و زبانی با روسیه دارند.
🇷🇺🇺🇦به لحاظ اقتصادی نیز صنایع مادر شوروی پس از فروپاشی به اوکراین تعلق گرفت و 80 درصد گاز طبیعی و 75 درصد نفت خام روسیه، از طریق اوکراین به اتحادیه اروپا صادر می شود که از مجموع 12 لولۀ انتقال گاز، تعداد 5 لولۀ آن از خاک اوکراین می گذرد.
🇷🇺🇺🇦به لحاظ مذهبی، کی یف خاستگاه و محل بنیان کلیسای ارتدوکس روسیه محسوب می شود و فدرال روسیه در برابر هرگونه فعالیت مذهبی چه از جانب کلیسا و چه از مناطق مسلمان نشین با محوریت مسجد، واکنش جدی نشان می دهد. این محدودسازی و نگرش کمونیستی روس ها سبب گردیده تا دولت روسیه برای هرگونه مخالفت با اشغالگری روس ها، 17 تا 19 سال حبس در نظر گرفته است و مسلمانان را از هرگونه فعالیت در جهت منافع فردی و جمعی ، مورد منع و تعقیب قرار داده است
مطالعه کامل⬅️↙️
.yun.ir/l7rvqe
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️شواهدی از رشد مجدد سلفیت در کردستان ایران
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔹سلفی گری در استان کردستان ایران، پدیدهای تقریباً نوظهور است که سابقه آن به ۱۵ سال پیش میرسد.
🔹سلفیت ابتدا در اکراد عراق در دهه هفتاد شمسی رواج یافت. در جنگ گروهک اتحادیه میهنی کردستان «P.U.K» با جنبش اسلامی کردستان«I.M.K» در سال 1372 شمسی اسلاف کُرد به کشورهای دیگر از جمله سوریه و یمن فرار کردند. در خلال تجاوز آمریکا به خاک عراق و سقوط «صدام حسین» به کردستان عراق بازگشتند.
💠بعد از تجاوز ائتلاف آمریکا به عراق، گروه «انصارالاسلام» به ایران آمده و اقدام به گسترش ایدئولوژی سلفی-تکفیری خود در میان اکراد ایرانی کرد.
🔹گروههای افراطی در کردستان در حال عضویابی از اقشار ضعیف و محروم جامعه هستند. در این شرایط قشر محروم جامعه برای خروج از بحران مالی و روحی به این گروهها میپیوندند.
💠 عقاید دینی مهمترین عامل در پیوستن به سلفیت است. گفتنی است که«خانقاه»ها و عبادتگاههای مذهبی در این مناطق کانون جذب افراد هستند. بر اساس گزارشات وبسایت « Hengaw News » تاکنون ۱۴۱ جوان از سقز به گروههای تکفیری در افغانستان، عراق، سوریه و پاکستان پیوستهاند.
🔹ملا حسین صالحآباد، ملا هادی هرمیدل و ملا محمد علوی از جمله شخصیتهای مهم در جذب جوانان کُرد هستند. در شهرهای مریوان، سنندج و جوانرود نیز شرایط مشابهی وجود دارد. شمار زیادی از اسلامگرایان از این شهرها در جنگ با پیشمرگههای نیروهای کرد به داعش پیوستهاند.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/2739sb
#اسلام_سلفی
#ایران
#کردستان
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🇹🇷 اَیاصُوفیه استانبول، گامی دیگر به سمت بازیابی هویت اسلامی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🇹🇷 پس از ٨٨ سال ممنوعیت اسلام سکولار در برگزاری مراسم های اسلامی در ایاصوفیه و تبدیل آنجا به موزه ایاصوفیه؛ شب گذشته برای نخستین بار نماز تراویح در این مرکز دینی - تاریخی طنین انداز شد.
🇹🇷 اسلام گرایان تُرک، پس از نخستین پژواک اذان در ماه مبارک رمضان گذشته از مأذنه های این مکان و سپس برگزاری نماز جمعه در آنجا، این بار در گامی جدید با برگزاری نماز تراویح، آنجا را به جایگاه عبادی دوران عثمانی بازگرداندند.
🇹🇷 این اتفاق در بین جریانات جهان اسلام به حدی شعف انگیز بود که حتی تبلیغی جماعت ها که مناسبتی با اسلام سیاسی ندارند، این اقدام را مدح و آن را فتح الفتوح اسلام گرایان ترک خواندند.
🇸🇦 این اقدام در حالی رخ داد که عربستان سعودی برای نخستین بار، پخش نماز تراویح از تلوزیونهای دولتی را ممنوع اعلام کرد.
#اسلام_سیاسی
#اسلام_سکولار
#ترکیه
#ایاصوفیه
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
➣ واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
➣ واتس اَپ(5)
https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
⚡️گناه کبیره در اسلام سنتی و اسلام سیاسی
✍به قلم: سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
♻️ اسلام سنتی و اسلام سیاسی ضمن وجود زمینه های مشترک، تفاوت های ریشه ای با هم دارند.
🔹اسلام سنتی، مادر تمام جریانات فکری جهان اسلام است و به عبارتی حق ابوّت بر تمامی آنها دارد. یکی از تمایزاتی که بین این دو جریان وجود دارد، در مورد قلمرو کبائر است که سنتی ها کبائر را دائرمدار امور فردی، جزئیات فرعی و تکالیف خصوصی منحصر و محدود کرده اند.
🔸از آن سو اسلام سیاسی که در قرن اخیر در برابر اسلام سنتی قد برافراشته است و اندیشه اسلامی را به عنوان هویتی مرکزی با نقش عملگرایانه در قلب سیاست تعریف کرده و نظم اجتماعی را با تمام ملزومات سیاسی اش ارائه می کند. اسلام سیاسی با محوریت کلیدواژه هایی همچون مبارزه با طاغوت، جهاد، تکفیر، اسلام الحَرِکی، رنگ و بوی جدیدی به قلمرو حلال و حرام زده و دامنه معاصی را توسعه داده است و کبائر سیاسی را ذنوب لایُغفَر می داند.
🔹اسلام گرایان ضمن پذیرش همان کبائر اسلام سنتی ولی با تأکید ویژه بر گسترش معاصی در قلمرو سیاست، با نگاه ویژه بر گناهان در ساحت حاکمیت و اجتماع مصادیق جدید سیاسی را بر کبائر برشمرده اند.
🔸از منظر اسلامگرایان کبائرسیاسی دنیای امروزه، بسیار خطرناکتر، اثرگذارتر وپرضررتر از گناهان سنتی(تقلیدی) هستند و زندگی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و تربیتی بشر امروز را بیشتر تحت تأثیر قرار داده و ریشه اخلاق و شریعت را از بنیان کنده اند.
💠 جالب اینکه که اسلام سیاسی، برخی از گناهان فردی و مسلم را به شرطی که در روند دین گرایی تاثیری نداشته باشد، مورد توجه جدی قرار نمی دهند وبدانها وقعی نمی نهند.
🔹به عنوان نمونه یوسف قرضاوی-رهبر معنوی اسلام گرایان مصر - پس از پایان نماز تراویح در مسجدالشیوخ دوحه در سخنانی، معاصی کبیره ای چون تزویر در تبلیغات انتخابات توسط نامزدها، نپذیرفتن آرای مردم و کودتا، تقلّب در انتخابات و مهندسی کردن آن توسط لابی های پرنفوذ، انتخاب حامیان قاچاق و یقه سفیدها به مناصب دولتی، واگذار کردنِ زمام امور به سیاسیون سرمایهدار و اصحاب رسانهی غیرمتعهد، بازداشت های غیر قانونی دولت ها بویژه دولت مصر بدون محاکمه با اتهامات واهی و محاکمه در دادگاه های فاقد صلاحیّت، تصویب و تغییر قوانین بر طبق امیال و آرزوهای استعمارگران و تأمین خواستههای آنان، واردات مواد غذایی فاسد و آلوده به اشعه و پرتو دهی و مواد نگهدارنده و تاریخ مصرف گذشته از طرف برخی دانهدرشتها، واردات دانههای نابودگر خاک و مضرّ برای کشاورزی، کم کردن درصد لازم از آهن و سیمان در ساخت و ساز آپارتمانها که منجر به فرو ریختن آنها بر سر ساکنان می شود، احتکار و انبار کردن موادّ ضروری برای امّت اسلامی، از جمله غذا و دارو و پوشاک، تولید فیلمها و سریالها و کلیپهای مبتذل که فساد اخلاقی را ترویج میکند و به بیبندوباری و گناه فرا میخواند، از گناهان کبیره وحتّی بسیار بدتر از گناهان سنتی(تقلیدی)، بلکه از اَکبر کبائر هستند. (کتاب الزهد و الوَرَع؛ یوسف قرضاوی؛ مکتبه الوهبه للطباعه والنشر؛ قاهره؛ 2010میلادی؛ صفحات 20الی38)
🔹 لازم به ذکر است برخی سردمداران طیف مقاصدی اسلام سنتی نیز با برخی از این کبائر سیاسی هم نظر هستند، با این فرق که آنها را با تأکید بر جایگاه فردی مُکلّفین و تأکید بر امور شخصی حرام می دانند؛ در حالی که اسلام گرایان از جایگاه سیاست و پایگاه نظم اجتماعی چنین گناهانی را نامشروع تلقی کرده اند.
🔹از منظر اسلام سنتی طیف مقاصدی، ضمن پذیرش برخی موارد فوق حکایت از دست اندازی در حق الناس و نهایتاً خُبث سریره فرد مکلف را آشکار و از حیث فردی - نه اجتماعی- دارای آثار سوء و عقاب هستند.
🔹 البته طیف اسلام سنتی محافظه کار با توجه به عدم ورود به سیاست در این موارد نظری را نفیاً و اثباتاً ارائه نداده اند.
#اسلام_سیاسی
#اسلام_سنتی
#معاصی_کبیره
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
➣ واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
➣ واتس اَپ(5)
https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
⚡️سیدمحمّدباقرصدر؛ سرحلقهٔ اتصال اسلام سنتی با اسلام روشنفکری
✍️به قلم حیدر حب اللّه و ترجمه محمدجواد اصغری
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️ برشهایی از متن:
🔸 مشکل اصلی رابطه روشنفکر و فقیه سنتی این است که تا مدّتها روابط آنها نامناسب بوده و ریشهٔ تاریخی آن به چالش رابطه بین فقیه و فیلسوف در قرن نخست هجری بازمیگردد. اصطکاک معتزله با اهل حدیث و نزاع عقلگرایی ونقلگرایی در بستر تاریخ و چهره معاصر این شکاف، به چند دهه پیش میرسد.
🔹طرفین تصوّر میکنند که سوی دیگری «هیچ» است. فقیه سنتی میگوید روشنفکران سهمی از علم ندارندو سطحینگرند و حرفهایشان ادبیات، ژورنالیسم و شعر است. روشنفکران نیز میگویند که سنتی ها سهمی ازعلم ندارند، میراث داران کتاب و سنت و داستانهای تاریخی هستند. بنابراین طرفین احساس اعتماد به نفس و رضایت از این فراق میکنند.
🔸 اوّلین گام در قرابت اسلام روشنفکری و اسلام سنتی این است که نوعی تقریب و همگرایی فکری بین طرفین بوجود آید. اگر فقیه سنتی و روشنفکر مدرن از فکر و روش یکدیگر بیگانه باشند، مشکلات تشدید میشود. وقتی میگوییم فقیه سنتی را روشنفکر کنید یعنی به عنوان یک فقیه، سعی میکنم با طرز فکر روشنفکر ارتباط برقرار کنیم و با او همزاد پنداری کنیم. وقتی به روشفکر میگوییم که فقه و علوم حوزوی را بیاموزد، کوه یخ بین دو گروه را شکسته ایم؛ البته مشروط بر اینکه هر دو طیف در حالت طبیعی و عادی باشند و تقابلی نداشته باشند.
🔹شهید محمد باقر صدر کتاب «المعالم الجدیده للأصول» را به منظور آشنایی روشنفکران با علم فقه – از اصیلترین علوم اسلامی- با هدف همگرایی حوزه و دانشگاه مینویسد. چرا میخواهد روشنفکر و دانشگاهی را با «حقیقیت»، «مجاز»، «علم اجمالی» و «استصحاب» آشنا کند؟ این کار چه فایدهای دارد؟ ضرورتی ندارد، اما وقتی شهید صدر میخواهد روشنفکر با اصول فقه آشنا شود، هدفش این است که او را به فضای فکری موجود در حوزه نزدیک کند، انگار میخواهد او را فقیه کند.
🔸 پروژه «الأسس المنطقیّه للاستقراء» شهید صدر همان روشی است که علم دینی رامیتوان با درصد کمی تفاوت تولید کرد. هنگامی که شهید صدر این پروژه را انجام داد، قرابت هوشمندانه ای را بین شیوه تفکّر فرهنگی و علمی معاصر و طرز تفکر دینی سنتی ایجاد کرد زیرا روشها را به یکدیگر نزدیک کرده است.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/lhdng7
#اسلام_سنتی
#اسلام_روشنفکری
#محمد_باقر_صدر
#حیدر_حب_الله
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
➣ واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ(4):
➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
➣ واتس اَپ(5)
➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
#یادداشت_ویژه
⚡️نماد مسجد شاخص طالبان؛ از مسجد اَیاصُوفیه استانبول تا مسجد مکّی زاهدان (قسمت دوّم)
✍️ به قلم: علی مقدّس
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️ گزینش هایی از متن:
🔹 قرنهاست که مسجد به عنوان نمادی عبادی- فرهنگی و اصلی ترین پایگاه اجتماعی مسلمانان شهرت یافته است. آنچه طالبان را منجر به گفت و گو پیرامون مسجد واداشته است، تلاش غیر مسلمانان و رسانه های لیبرال - سکولار، در شبه کلیساسازی مساجد و غیر سیاسی جلوه دادن این مکان در قرون اخیر است.
💠 مساجد ایاصوفیه و مکّی با آنکه هردو از اماکن عبادی محسوب می شوند، امّا در نگاه طالبان از کارکردهای متفاوتی برخوردارند. در نگاه طالبان، مسجد به عنوان اصلی ترین پایگاه اجتماعی بلکه کارکردی فراتر از اقامه نماز تعریف می شود. آنان بر این باورند که در کشورهای اسلامی که براساس حاکمیّت لیبرال- سکولار اداره می شوند، تلاش می شود مقیاس و عملکرد مسجد، همطراز با کلیسا تبلیغ و به نوعی کارکرد مسجد را همانند کلیسا، مکانی صرفاً برای عبادت و اعتراف به گناهان تنزّل یابد و تجربه ایاصوفیه شاهد عینی بر این مسئله است. زیرا سرگذشت چند صدساله ایاصوفیه از کلیسا و تغییر آن به مسجد و نهایتاً مکان گردشگری- توریستی، حکایت از آن دارد که حکومت ها تأثیر به سزایی در خنثی سازی و تغییر ماهوی مساجد دارند.
🔹دوران سه گانه ایاصوفیه و عدول آن از کلیسا به مسجد در سال 1453م توسط سلطان محمّد فاتح و از مسجد به موزه در 1935م توسط کمال آتاتورک و از موزه به مسجد در2020م توسط رجب طیب اَردوغان، این پیام را به همراه دارد که تاریخ و پیشینۀ مسجد به تنهایی، کاری در احیاء خلافت اسلامی پیش نخواهد برد؛ بلکه محتوا و اندیشه سیاسی حاکم بر مسجد نقش تعیین کننده را به عهده دارد.
🔹در اندیشه طالبان خنثی سازی مساجد توسط امثال آتاتورک، توانست پایتخت اسلام عثمانی را(اسلامبول =شهراسلام) از مرکز خلافت اسلامی به کشوری بهتمام معنا غربی تنزّل دهد. زیرا ایاصوفیه خاصیت خود را از دست داده بود که فردی سکولار و ملّیگرا فرصت نشستن بر مسند قدرت را پیدا کرد. ایاصوفیه یا هر مسجد دیگری که تنها در اعمال عبادی بدون تحلیل سیاسی و اجتماعی از پیرامون خود سرگرم باشد، از خانه خدا که محلّی برای بازگو و تشریح احکام فردی و اجتماعی جامعه اسلامی است به مکان گردشگری و یا مکانی برای صِرف نماز خواندن تبدیل خواهد شد و...
🔹مطالعه کامل ⬅️↙️
yun.ir/0goql3
#اسلام_سیاسی
#اسلام_سکولار
#طالبان
#مسجد_ایاصوفیه
#مسجد_مکی
#علی_مقدس
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
➣ واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ(4):
➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
➣ واتس اَپ(5)
➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
#تازه_های_نشر
📚«فقه خلافت داعش، تلاش پرچالش»؛ ذبیح اللّه نعیمیان، پژوهشگاه مطالعات تقریبی،1401خورشیدی.
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
📚 این اثر در سه فصل و دوازده بخش تهیه وتنظیم شده است. مؤلف در بخش اوّل به زمینه های نظری تأسیس خلافت داعش پرداخته و سپس دغدغه های فکری داعش برای احیای خلافت را معرفی و در نهایت کارنامه خلافت اندیشی داعش مورد بررسی دقیق قرار داده است.
📚 در بخش دوّم این کتاب، مبادی، مبانی وتئوریسین های سه نظریه «تمکین ناقص»، «نظریه انتخاب» و «نظریه تغلب» در مورد برپایی خلافت خودخوانده داعش مورد واکاوی قرار گرفته است.
📚 بخش سوّم این اثر که قلب این پژوهش است، نقدهای روش شناختی، نقدهای وارده بر نظریات ثلاثه فوق ونهایتاً نقدکارآمدی خلافت داعشی و حتّی اسلامیّت داعش مورد ارزیابی با سنجه های گوناگون قرار گرفته است.
🔷 مدیریت علمی سایت وکانال تلگرامی مُسلِمنا پیشنهاد مطالعه این اثر را به نخبگان، فعّالان جهان اسلام، سلفی پژوهان، طلاب محترم و دانشجویان عزیز تأکید می کند.
📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم.
#معرفی_کتاب
#اسلام_سلفی
#داعش
#ذبیح_الله_نعیمیان
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
➣ واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ(4):
➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
➣ واتس اَپ(5)
➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
🎬 دربارهٔ نبرد سریال رمضانی دولت مصر با فقه سنّتی الازهر
✍️به قلم: سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
📽 مجموعه های تلوزیونی که در ماه مبارک رمضان پخش می شود؛ عموماً حال و هوای معنوی دارند و مخاطبین خود را با اخلاق اسلامی مأنوس می کنند. امّا سریال رمضانی«فاتن اَمل حربی؛ جنگ جذاب آرزوهایم» با هنرمندی نیللی کریم که این شب ها در جهان اسلام پخش می شود؛ رویکردی خصمانه به اسلام سنتی دارد.
🔹این مجموعه به ترسیم معضلات و چالش های حقوقی بانوان مطلّقه، به ویژه مشکلات حق حضانت، نفقه و آسیب های زنان بی سرپرست می پردازد و از این بستر فقه سنتی را با زبان طنز به تمسخر می گیرد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی اشاراتی خواهیم داشت.
⚡️تا مادامی که اسلام سنتی در جهان اسلام به ویژه جامعه الازهر مصر، تکلیف خود را نسبت به نرم افزارهای فکری مدرنیته؛ اعم از فمینیسم، فردیّت، اُمانیسم و هرمنوتیک و... مشخص نکند؛ در چرخهٔ خشم، صدور بیانیه و تکفیر محکوم خواهد بود. در آخرین حلقه از این رفتارهای تکراری، شیخ جامعه الازهر احمد الطیب در بیانیه ای شدید اللحن نسبت به پخش این سریال واکنش نشان داد.
🎞 در یکی از سکانس ها پرسشی از یکی هنرمندان اصلی سریال مطرح شده که آیا این کلام خداست؟؟!!! این دیالوگ یادآور تکّه کلام ابوزید در دادگاه تفتیش عقاید و تلویحاً اشاره به رفتارهای تکفیری الازهر با نصر حامد ابوزید به دلیل پافشاری بر هرمنوتیک در تفسیر قرآن است.
🎥 در یکی دیگر از اپیزودهای این سریال رمضانی، فقه سنتی به عنوان علّت اصلی مشکلات زنان مصر معرفی و به صورت زیرکانه ای فتواهای اسلام سنتی از سوی این بازیگر زن مورد هجمه قرار گرفته است.
📽 همچنین در این مجموعه تلوزیونی، عامدانه طربوش سفید و قرمز نماد الازهری به صورت فردی واپس گرا نمایش داده است.
📜 سناریوی این فیلم توسط دکتر سعدالدین الهلالی، استاد جنجالی و دگراندیش فقه تطبیقی در دانشگاه الازهر نوشته شده است.
🎙جامعه الازهر نیز در بیانیه ای تند نسبت به تحریک افکار افراطی الهلالی و تحریف تصویر نادرست از شریعت در رسانه مصر هشدار داد. در بیانیه «مركز الأزهر العالمى للفتوى الإلكترونيه» آمده است: تحریف مفاهیم دینی و ارزش های اخلاقی با هدف ایجاد اختلافات و افزایش شهرت هنرمندان و جذب حداکثری مخاطبین تلویزیونی کاری نامشروع است. الازهر همچنین ارائه تصویر مضحکانه از طربوش(معرّب تارپوش فارسی) ازهری به شکل فردی جاهل را محکوم کرد.
🎙در این بیانیه می خوانیم: اسلام به مادران حق حضانت فرزندان را هنگام طلاق داده است و در صورت بروز نزاع، شریعت اسلامی به قاضی این حق را می دهد که با در نظر گرفتن وضعیت فرزندان، شرایط را ارزیابی کند. نظر احمدالطیب هم نسبت به حقوق زنان کاملاً مترقی است.
📜 الهلالی سناریونویس این مجموعه تلوزیونی، پیشتر فقه و شریعت اسلامی را انکار و تنها ثوابت قرآنی را بستر حقوق مدرن می دانست. جنجال چند سال پیش او در این موضوع که قرآن کریم تنها مبیّن احکام ثابت در شریعت اسلامی است و احادیث صحیح بخاری، مسلم و..سخنان افرادی غیر پیامبر اکرم(ص) هستند و در حقیقت این کتب گردآوری شده از راویان غیرمعتبرند. اواظهار کرده بود که در زمان پیامبر(ص) و صحابه چیزی به نام شریعت اسلامی وجود نداشته است. سعد الدین الهلالی همچنین در استدلال فقدان اصطلاح شریعت اسلامی در اسلام تصریح کرده بود که فقه ابوحنیفه درک و فتوی خود اوست، همچنین فقه مالکی نیز از طرف پیروانش به مالک بن انس نسبت داده شده است و نهایتاً فتواهایی که از سوی الازهر صادر می شود به شیوخ آن نسبت داده می شود نه به شریعت اسلامی.
✍️ پانوشت:
در مقام دفاع از گفتمان اسلام سنتی این نکته ضروری است. اسلام سنتی به سه طیف محافطه کار، وظیفه گرا و مقاصدی دسته بندی شده است. دو طیف اخیر در رابطه با مدرنیته و حقوق زنان پرونده قابل قبولی دارند. امّا عموماً طیف محافطه اسلام سنتی، با اتّخاذ رویکرد انفعالی نسبت به مدرنیسم، محل انتقاد و تمسخر دگراندیشان، هنرمندان و ژورنالیست های جهان اسلام است.
💠 النهایه؛ غیرعالمانه است در مورد سه طیف اسلام سنتی حکم واحدی صادر کنیم و ناکارامدی طیف محافظه کار سنتی را، به پای پرونده فکری دو طیف دیگر بگذاریم.
#اسلام_سنتی
#جامعه_الازهر
#اسلام_دگراندیش
#حقوق_زنان
#مصر
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
➣ واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu