eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
347 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️شکست سهمگین «اخوان المسلمین» مراکش پس از قلع و قمع آنها در تونس
💥شکست اخوان المسلمین مراکش و ملاحظاتی بر اسلامگرایی در شمال آفریقا ✍به قلم: محمدرضا عشوری  https://t.me/muslimnair 🔹حزب «عدالت و توسعه» مراکش در انتخابات سالهای ٢٠١١ و ٢٠١٦ با کسب اکثریت کرسی‌‌های پارلمان، برنده انتخابات شد و دو مرتبه نیز موفق به تشکیل دولت شد. اما این حزب در انتخابات اخیر، به طرز چشمگیری متحمل شکست تاریخی شد. 🔸چنین شکستی در کارنامه اسلام سیاسی مراکش، البته قابل پیش بینی بود. در نشست‌‌ها و جلسات مختلف طی این یکی دو سال، بارها بر تراجع جریان اسلام سیاسی در شمال آفریقا تاکید کرده و این شکست اخیر را هم در همین «چارچوب منطقه‌‌‌ای» ارزیابی می‌‌‌کنم. 🔹برخلاف موارد اخوان المسلمین در مصر، تونس و... شکست آنها در مراکش اتفاقاً در فضایی آزاد و دموکراتیک صورت گرفته است. ممکن است برخی، دلایل شکست اخوان مغرب را به انواع محدودیت های سیاسی، امنیتی و اقتصادی حاکمیتی یا انواع تبلیغات سوء ربط دهند که در اینجا اتفاقا هرگز اینطور نبوده است. حتى به لحاظ هویتی هم اخوان مراکش، یکی از لیبرال‌‌‌ترین و عملگراترین احزاب اخوانی جهان عرب محسوب و نمی‌‌‌توان به راحتی از یک «تنفر عمومی ضد اسلامگرایی» در فضای اجتماعی مغرب سخن گفت. ▪️بهتر است صریح باشیم: شکست حزب اخوان به این دلیل بود که طی سال‌‌های حضور در قدرت به شعارهای آرامانگرایانه‌‌اش عمل نکرد. از شعارهای اقتصادی و اوضاع نابسامان بیکاری در این کشور تا ماجرای پذیرش عادی‌‌‌سازی روابط با اسرائیل که با امضای شخص نخست‌‌وزیر اخوانی صورت گرفت و در تاریخ هم ماندگار شد!!! همه بحث همین است. 🔹قطعا می‌‌‌توان درباره این اتفاق، ساعت‌‌ها بحث کرد و مقاله نوشت و درباره عوامل مختلفی که چنین شکستی را برای اخوان رقم زد بحث کرد که  اینجا قصد چنین اطاله‌‌ای را ندارم. چه بسا عملگرایی و تنازل بیش از حد اخوان آنان را از چشم اذهان عمومی انداخت. شاید هم همانطور که درباره کارنامه و عملکرد حکومتی این گروه گفتم، مهمترین دلیل این شکست، ناتوانی این حزب در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم بوده که با هدف بهبود شرایط زندگی خود به این حزب رای دادند. ✔️ فراتر از همه این موارد، می‌‌خواهم اینجا یک ملاحظه جدی را مطرح کنم: دست کم درباره اخوان مغاربی می‌‌‌گویم که آنها فراتر از آنچه می‌‌‌توانستند، شعار دادند. البته در ديگر نمونه ها هم با همین مسئله مواجهیم. جریان‌‌‌های اسلام گرا گاهی آنقدر درباره روی کار آمدن خود، آرمانی شعار می‌‌دهند که گویی قرار است چه تحول شگرفی با آمدن آنان روی دهد. این دقیقا راز همان سیاست موسوم به ادغام (ادماج) است که برای کنترل یا حذف جریان‌‌های اسلام سياسى از آن استفاده می‌‌‌شود. آنچه در افغانستان با روی کار آمدن طالبان اتفاق افتاد، البته در روند رویکردهای اسلامگرایی سياسى موثر خواهد بود که بحث مفصل خود را می‌‌طلبد. اما مشخصاً اسلامگرایی اخوانى اين بار روى ريل جديدى قرار گرفته كه از جنس صندوق راى است و از این پس با سئوالاتی جدی و بازنگری اساسی مواجه خواهد شد. منبع: کانال اسلام سیاسی ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
جلسه نخست درس گفتار اسلام طالبانی(2).mp3
22.01M
🎙فایل صوتی جلسه نخست درس گفتار "اسلام طالبانی" با ارائه استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
جلسه دوم، درس گفتار اسلام طالبانی.mp3
23.04M
🌿فایل صوتی جلسه دوم درس گفتار با ارائه استاد دکتر فرمانیان 🌿مدرسه آزاد اسلامی، انسانو 🌐@ensano_ir
*بررسی مقایسه‌ای الگوی غالب طالبان برای حکمرانی* شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان اینکه «امارت اسلامی» طالبان به معنای عدم دخالت مردم و دیگر گروه‌ها و احزاب در سیاست و امور اجتماعی است، گفت: به نظر می‌رسد در آینده جز سخت‌گیری بر مردم افغانستان برای اجرای آنچه شریعت اسلامی می‌نامند، تقریبا شاهد تفاوت برجسته‌ای میان حکومت طالبان با مدل‌های حکومتداری در برخی کشورهای سنی مذهب نخواهیم بود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی https://www.scfr.ir/fa/?p=136163 🔹 نزدیک‌ترین مدل حکومت، به مدل «امارت اسلامی» طالبان، حکومت عربستان سعودی در دوران پادشاهی «عبدالعزیز» بین سال‌های 1900 تا 1953خواهد بود 🔹 منشا افکار طالبان به جریان‌های اهل سنت شبه قاره و به‌طور خاص به مکتب «دیوبندیه» باز می‌گردد؛ زیرا بیشتر طالبان و رهبران آن در مدارس وابسته به دیوبندیه تحصیل کرده‌اند. در این میان «جمعیت علمای اسلام» نقش کلیدی را در حمایت از نیروهای جهادی اهل سنت افغانستان و بسیج طالبان داشت تا جایی که حتی پیش‌نویس قانون اساسی طالبان نیز توسط این جمعیت تهیه شده بود. البته به دلیل طیف متنوع آرای گوناگون در مدارس دیوبندیه و به تبع آن طالبان، مکتب فکری آن‌ها مکتب «دوگانه‌های متناقض» است 🔹 ما شاهد تفاوت برجسته‌ای میان حکومت طالبان با مدل‌های حکومتداری اعراب در برخی کشورهای سنی مذهب نخواهیم بود. تنها تفاوتی که ممکن است شاهد باشیم سخت‌گیری به مردم نسبت به آنچه اجرای شریعت می‌خوانند، خواهد بود؛ خصوصا این رویکرد نسبت به زنان کاملا برجسته است. 🔹به دلیل مسائل متعدد تاریخی و مبانی متفاوت فکری میان طالبان و وهابیت، هیچ اتحاد جدی میان عربستان و طالبان صورت نخواهد گرفت. طالبان با عربستان هم تعامل و ارتباطی مانند سایر کشورها خواهد داشت و ضمن اینکه علیه آن سخنی نخواهد گفت، اتحاد جدی برای مقابله با دیگر کشورها هم شکل نخواهد داد
🇶🇦چرایی مذاکرات طالبان زیر سایه قطر ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair 🔷 یکی از موضوعات کمتر بررسی شده در جریان تحولات طالبان، محوریت دوحه در این مذاکرات و نقش قطر در تحولات اخیر جهان اسلام است. در روند تحولات اخیر افغانستان، سران طالبان به سهولت به قطر رفت وآمد می کردند و گِره های کور نزاع های افغانستان در آنجا باز می شد. بیانیه های حساس مذاکرات صلح طالبان بجای آنکه از کابل، پنجشیر و قندهار به جهان مخابره شود، از تریبون دوحه قرائت می شد و مقر دیدارهای رسمی وغیر رسمی هیئت طالبان با سران برخی کشورها و متنفذین در دوحه قطر بود. اما چرا دوحه چنین نقشی را در روند مذاکرات طالبان ایفا کرد؟ آنچه در این یادداشت بدان اشاره می شود، جایگاه قطر در تحولات طالبان و نقش پنهان قطر در تحولات اخیر جهان اسلام است. مطالعه کامل⬅️↙️http://muslimna.ir/news/3207-2021-09-14-21-50-38.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
💥حمایت از طالبان در اقلیم کردستان https://t.me/muslimnair 🔹 همزمان و همسو با فعالیت های امارت اسلامی در افغانستان گزارش هایی از اقدامات "دلشاد گرمیانی" فرمانده سابق شاخه نظامی حزب اسلامگرای اتحاد اسلامی کردستان با گرایش سلفیه جهادی شده است. 🔸این طیف باور دارند که داعش جریانی ناب و اسلامی است که متأسفانه مرتکب اشتباهاتی نیز شده است. 🔹رهبر این جریان سلفی معتقد است که امروز طالبان محوریت خلافت اسلامی را بر عهده گرفته است و باید همسو با او گام برداشت. کردهای عراق سرکرده آنها را نماینده طالبان در اقلیم کردستان می دانند. 🔸حدود ده سال پیش سخنان تند دلشاد بر ضد دموکراسی، غرب و حقوق غربی زنان باعث انشقاق در جماعت اسلامی کردستان و تشکیل حزب سلفی توسط او شد. این جریان به شدت مخالف دستاوردهای دنیای مدرن و کهنه گرای افراطی است و شعار "علیکم بالعتائق الامور" را سرلوحه خود قرار داده است. 🔹 گرمیانی به صراحت اعلام کرده بود که ننگ آور است که برخی از کردها از روابط دوستانه با آمریکا و اسرائیل سخن می‌گویند و این اقدام سازشکارانه را زمینه ساز تقابل جهان اسلام با این اقلیم می دانست. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📸‏ همگرایی بی سابقه دو قطب سیاسی موافق و مخالف اخوان المسلمین در ساحل دریای سرخ 📷 در تصویر پیوست دورهمی غیر رسمی از شیخ تمیم امیر ‎قطر، محمد بن سلمان ولیعهد ‎عربستان و طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی ‎امارات در یک قاب مشاهده می شود که گمانه زنی هایی درباره گشایش یا عسر بیشتر برای اخوان المسلمین را در پی داشته و سیگنالهای جدیدی را به هواداران اسلام سیاسی مخابره می کند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️شکست سهمگین «اخوان المسلمین» مراکش پس از قلع و قمع آنها در تونس
⚡️واکاوی دلایل شکست سنگین اخوان‌المسلمین در انتخابات مراکش؛ مقصراصلی «اعمال نفوذ پادشاه» یا «روی‌گردانی مردم» یا «دموکراسی برنامه ریزی شده»؟! ✍️به قلم: ادریس بوانو (عضو مستعفی حزب عدالت و توسعه مراکش) و ترجمه پریسا رضایی https://t.me/muslimnair ✂️برشهایی از متن: 📦هفته گذشته انتخابات پارلمانی مراکش در حالی برگزار شد که بسیاری از پیش‌بینی‌ها حاکی از پیروزی حزب اخوانی «عدالت و توسعه» بود؛ اما نتیجه بهت آور بود. این حزب در انتخابات ٢٠١١ و ٢٠١۶ با کسب اکثریت کرسی‌‌های پارلمان، برنده انتخابات مغرب شد و دو بار هم تشکیل دولت داد. اما بر خلاف پیش‌بینی‌­ها، این حزب در انتخابات اخیر، به طرزی چشمگیری شکست خورد. 📦 حزب عدالت و توسعه با صدور بیانیه‌ای نتایج انتخابات پارلمانی را «نامفهوم» و «غیرمنطقی» دانست و اعلام کرد که نتایج اعلام‌شده بیانگرحقیقت نقشه سیاسی و جایگاه حزب عدالت و توسعه در صحنه سیاسی مراکش نیست. 📦 برخی نیز شکست این حزب در انتخابات اخیر را ناشی از امضای توافق ننگین سازش با رژیم صهیونیستی توسط سعدالدین العثمانی، رئیس حزب اخوانی عدالت و توسعه و نخست وزیر این کشور؛ و برخی ناشی از نارضایتی‌ها از شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی در جامعه مغرب و برخی دیگر آن را باخت این جریان به پادشاه مغرب می دانند. هر چند به لحاظ هویتی، اخوان مغرب یکی از لیبرال‌‌‌ترین و عملگراترین احزاب اخوانی جهان عرب است و نمی‌‌‌توان به راحتی از نوعی تنفر عمومی ضد اسلامگرایی در فضای اجتماعی مغرب نسبت به آن سخن گفت، با این حال سوال این است که چه اتفاقی افتاد که حزب «عدالت و توسعه» که طی دو مرحله در انتخابات ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ مغرب حزب برتر شد، اکنون رتبه هشتم را تنها با ۱۳ کرسی از آن خود کرده است؟ مطالعه کامل⬅️↙️http://muslimna.ir/news/3208-2021-09-18-17-37-08.html منبع: شعوبا (باتصرفات سردبیر) 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
❇️ ساماندهی آرامگاه غزالی، نمادی از همزیستی مسالمت آمیز مذاهب در ایران اسلامی ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair 🔷 غزالی(متوفی ٥٠٥) یکی از مفاخر جهان اسلام است که اکثر دانشمندان و طریقت های صوفیانه به او مباهات ورزیده و برخی افراد تعدادی از جملات معنوی او را از بر دارندومکرر بدانها استشهاد می کنند. همچنین بخشهایی از سخنان او، زینت بخش آثارهنری و دیوارنوشته های برخی از اماکن مذهبی، جَمْخانه هاوخانقاه ها و...کشورهای جهان اسلام است. 🔷 بنابه گزارشهای تاریخی بعداز درگذشت او، حاکمان سلجوقی به پاس خدماتش آرامگاهی را به خاطر خدمات اجتماعی او در معیت خواجه نظام الملک و برپایی کرسی تدریس او در نظامیه بغداد برای او ساختند. اما حدود سه قرن بعد، در سال ٧٩١ قمری و پس از حمله«میران شاه تیموری» فرزند ارشد تیمورلنگ به شهر تابران توس آن شهر و به تبع آن آرامگاه غزالی تخریب و جز تلی از ویرانه از این شهر باستانی چیزی باقی نماند.از همه تلختر این که، میران دستور داد تا مسیر رودخانه‌ از توس به سمت مشهد تغییر جهت دهند تا دیگر توس روی آبادانی به خود نبیند. پس از این حمله، تا سالها سرنوشت آرامگاه غزالی در بی خبری بود و اثری از آن در مجامع نبود و تقریبا مکان آرامگاه او مفقود محسوب می شد. 🔷 شاید بیشترین دغدغه برای کشف قبر او، برعهده دکتر حسین خدیوجم غزالی پژوه معاصر باشد که ضمن احیای تراث علمی و تعلق معنوی به جبهه فکری او، تلاش هایی در جهت کشف مدفن او داشت تا جایی که یقین شخصی پیدا کرد که آرامگاه او در بقعه هارونیه توس است. در همین راستا خدیوجم وصیت کرد تا پیکرش در بقعه هارونیه(نزدیک شهرباستانی توس) و در جوار ابوحامدغزالی درسال ١٣٦٥ شمسی به خاک سپرده شود. النهایه، آرامگاه او در سال ۱۳۷۴ شمسی در پی کاوش باستان شناسان در حدود ۸۰۰ متری مدفن فردوسی در بیرون از حصار قدیمی طوس کشف شد و مهر پایانی بر بی خبری از آرامگاه غزالی زده شد. 🔷خوشبختانه اخیراً مدیریت پایگاه تاریخی شهر توس، ساماندهی مزار غزالی را عنوان نمادی از اتحاد مذاهب در دستور کار خود قرار داده است. با توجه حساسیت احیاء مفاخر تمدنی، به عنوان اصلی ترین بازوی بازشناسی هویت ایرانی – اسلامی بجاست، سازمان میراث فرهنگی خراسان اقدام به تسریع در احیا و مرمت آرامگاه غزالی به عنوان فضای فرهنگی مطلوب وحدت گرایانه کند. از فواید دیگر تسریع در این مهم، تقویت جبهه مشترک عقیدتی میان اهل سنت و شیعه است که بنای برقبور را جایز و همچون وهابیان از مصادیق شرک نمی دانند. در این میان نباید از وسوسه برخی رسانه های غیرمتعهد در خارج از کشور بویژه رسانه های خبری حزب عدالت وتوسعه ترکیه که با ایجاد دوقطبی کاذب در جهان اسلام نسبت به احیای میراث فریقین در ایران سخنانی غیرمسئولانه را پمپاژ می کنند غفلت نمود. درچنین بستری بجاست دغدغه مندان احیای میراث سترگ ایران اسلامی توجه دوچندانی به این پروژه همگرایانه داشته باشند و امیدواریم با تسریع در افتتاح آن نمونه عملی از همگرایی مذاهب در بازسازی میراث تمدنی اسلامی را شاهد باشیم. طبیعی است برنامه های مشترک میان پیروان مکاتب شیعه وسنی در چنین بستری می توان ظرفیت مناسبی برای تعایش وهمزیستی مسالمت آمیز داشته باشد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📸برخلاف تبلیغات نادرستی که برخی رسانه های ترکیه از قبر غزالی در محیط باز و غیر استاندارد مخابره می کنند، آرامگاه غزالی در سایتی کاملا سرپوشیده و تحت محافظت سازمان میراث فرهنگی توس جهت تحقیقات باستان شناسان قرار دارد. @muslimnair
📚کتاب «مدارس فکری حوزه نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی» ؛ دکترعبدالوهاب فراتی، انتشارات مکث اندیشه، تابستان ١٤٠٠. 📙 مروری بر تحولات دین و سیاست قرن بیستم میلادی، در ایران و عراق و بررسی کنش های دو حوزه علمیه در این بستر متلاطم تاریخی، از جمله پژوهش های کلیدی است. استقرار پایگاه مرجعیت دینی شیعیان در نجف و قم به پیوند عمیق میان این دو قطب مهم علمی منتج و شناخت دقیق تفکرات رایج در این حوزه ها را دوچندان می سازد. 📘 شکل گیری دولتهای سرکوبگر کودتا در عراق، باعث تثبیت اندیشه رابطه حداقلی حوزه نجف با دولت و تأکید بر اضطرار به تعامل با حاکمان در رأس هرم رهبری فکری این حوزه کهن شده است. 📙 در این کتاب که با تتبّعی جامع، ضمن پاسخ به وضعیت فکری مدارس فکری نجف به واکاوی اندیشه سیاسی و اجتماعی رایج در آن خطّه عالم خیز می پردازد. 📗ضرورت مطالعه این کتاب از آن جهت دارای اهمیت است که در بررسی مناسبات اسلام سیاسی و اسلام سنتی حائز نکات بدیعی است. 📕 صورتبندی های جریانات فعّال، چینش و مناسبات فکری آنها در حوزه نجف به درستی در این کتاب به تصویر کشیده شده است. 📚 مؤلف ارجمند با بررسی موردی مدارس فعال نجف اشرف (مدرسه فکری آیت اللّه خویی، مدرسه فکری آیت اللّه سیستانی، مدرسه فکری صدر، جریان الصرخی، جریان مقتدی صدر، جریان شیخ محمدیعقوبی و...) سیر تطورات تاریخی، اصول ومبانی حاکم بر آنها را زیر ذره بین پژوهش قرار داده است. 📙تکیه وتاکید مولف بر عبارت خاندان در بررسی مدارس نجف و احتراز از واژه جریان در تحلیل مدارس حاوی نکات قابل تاملی است.به تصریح مولف جریان شناسی و جریانات در حوزه فکری نجف امری ناشناخته است و نجفیون بجای استفاده از عبارت جریان ترجیح میدهند از خاندان در معرفی صورتبندی های فکری استفاده کنند که تمایز قابل تأملی را از لایه های زیرین حوزه نجف به ذهن متبادر می کند. ✔️ مدیریت سایت و کانال تلگرامی مُسْلِمْنا ضمن پیشنهاد مطالعه این اثر به پژوهشگران، طلاب و دانشجویان علاقمند به جریانات فکری و سیاسی؛ بررسی نویافته های این پژوهش را در قالب محصولات پژوهشی و تحقیقات دانشجویی مورد تأکید قرار می دهد. 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu