eitaa logo
نفحات الانس
4.4هزار دنبال‌کننده
812 عکس
476 ویدیو
3 فایل
ادرس در پیام رسانهای مختلف https://takl.ink/Ostad_sepidnameh ادمین موسسه صدرا جهت ثبت نام در دروس تخصصی @sadra45 ادمین پاسخگو به سوالات و پیشنهادات @ya_zynb828 @Sadra8281
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️شرح کتاب بشارت از حجت ☘ج۳۶ موضوع 💥بحثی پیرامون شبهات 💥تعیین زمان برای ظهور 💥بررسی نوع روایات باب ظهور ❤️دستور العمل امروز: ... https://eitaa.com/nafahat256
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 38
بشارت36.mp3
43.07M
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۳۶ ۱۴۰۳/۱/۲۹ زمان فایل:۳۵:۵۳ 🔵لینک فایلهای بشارت از حجت https://eitaa.com/Hazrathojat313 🔴لینک فایلهای نجم ثاقب https://eitaa.com/najmoalsagheb313 💿 نکات شرح کتاب بشارت از حجت https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
.✨بسم‌الله الرحمن الرحیم ✨ ✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨ خلاصه بشارت از حجت 💠بررسی برخی از شایعات منتسب به آیت الله بهجت: 🔸مباحث مربوط به امام زمان(ع) شیفتگان و تشنگان زیادی دارد.و منتظران حضرت همواره به دنبال بشارتی درباره ظهور موفور السرور آن ذخیره الهی‌اند. 🔹هر کسی طهارت باطن داشته باشد،نوری از حضرت در قلبش است و یک سنخیتی با امام دارد.و مدام در پی حضرت است.و هر نشانه‌ای ببیند,را به عنوان نشانه ای از ظهور میبیند. نشانه ها یاید بررسی شوند که آیا نشانه های ظهور هستند یا نه ؟و اگر هستند به چه نحوی ست؟! 🔸 اهمیت این موضوع برای منتظران از یک سو و جایگاه ویژه آیت الله بهجت در ارتباط با امام عصر از سوی دیگر موجب شده بود تا برخی از روی ناآگاهی یا مغرضانه به شایعاتی با عنوان بشارت‌های ظهور دامن زده،و مطالبی را به آیت الله بهجت نسبت دهند،که واقعیت ندارد. 🔹دو دسته از افراد هستند که شبهه پراکنی می‌کنند:۱) برخی ناآگاهند۲) برخی مغرض اند 🔸شخص ناآگاه بر اساس محبتش این کار را می‌کند.و برداشت‌های کجی که دارد را حمل به کلام یکی از بزرگان می‌کند.و آن را نشر می‌دهد.و مردم فکر می‌کنند آن بزرگ این حرف را زده و عقیده‌ای برایشان ایجاد می‌شود. 🔹آن دسته که مغرض اند،هدفشان این است که مردم عقیده‌شان را نسبت به ظهور از دست بدهند. 🔸ورود در بحث ظهور خیلی خطرناک است و اگر ما افراطی رفتار کنیم بسیاری از افراد جامعه دچار ناامیدی و بدبینی میشوند. 🔹همه افراد عقایدشان در یک حد نیست.برخی عقاید ضعیف‌تری دارند و ما باید قشر ضعیف جامعه را هم در نظر بگیریم. 🔸حضرت رسول در آداب نماز فرمودند: امام جماعت هنگامی که به نماز می‌ایستد،طول نمازتان به اندازه طاقت ضعیف‌ترین فرد آن جمع باشد. ✨این یک قاعده است که فقط برای نماز نیست.ما باید همیشه طبق ضعیف‌ترین فرد عمل کنیم. ✨وقتی می‌خواهیم کارهای باب ظهور را پیش ببریم باید ضعیف‌ترین عقاید را لحاظ کنیم که آنها آسیب نبینند. 🔹از بزرگان ما،آیت الله کشمیری و حضرت علامه حسن‌زاده فرمودند: ظهور سرالله است.سر خدا افشا نمی‌شود و حتی نهی کردند که کسی ورود در این مسئله کند. 🔸 عمده این شایعات در زمان حیات آیت الله بهجت رواج یافت و رگه‌هایی از آن نیز هنوز باقی است.برای برخی شبهاتی را پدید آورده است.رواج این شایعات دست کم سه ضلع مهم داشت.ضلع اول جریان‌هایی بودند که از روی علم و عمد و با هدف تخریب چهره علمای ربانی طراز اول شایعه پردازی می‌کردند.آیت الله بهجت به خاطر تقوا و معنویت کم نظیری که داشت از موقعیت منحصر به فردی در میان مردم برخوردار بود.از همین رو برخی از سازمان‌ها و گروه‌های مخالف دین که برای ضربه زدن به دین تخریب چهره‌های دینی را در دستور کار داشتند، از هیچ گونه شایعه پردازی در این زمینه دریغ نمی‌کردند. 🔹عقاید باید بر اساس علم باشند.و به همین جهت به ما دستور دادند در اصول دین نباید تقلید کنیم. فقط در بحث احکام باید تقلید کنیم. 🔸برخی می‌خواهند به چهره‌های دینی ضربه بزنند، برای ضربه زدن به اعتماد عمومی ترور شخصیت علمای خوشنام را در اولویت قرار داده بودند. ضلع دوم افرادی بودند که بدون اطلاع کافی و شتاب زده مطالبی را به نقل از آیت الله بهجت درباره زمان ظهور حضرت نشر می‌دادند که نسبتی با واقعیت نداشت.ضلع سوم این شایعات توده مردم بودند.مردمی که از سر شوق و دلباختگی به امام عصر هر بشارتی از ایشان امید را در دل آنها زنده می‌کرد.باور به شایعات گاه از سر خوش بینی به ناقلین و فقدان تحقیق بود. 🔹جناب ابن سینا یک بیان عرشی دارند: ایشان می‌فرمایند کسی که بدون دلیل هر سخنی را می‌پذیرد و بدون دلیل و برهان هر سخنی را رد می‌کند از فطرت انسانی خارج است. 🔸انسان اینطور نیست که به سادگی بپذیرد و رد کند.انسان با عقلش می‌پذیرد و رد می‌کند،که اگر عقلش هم قد نداد می‌گوید ممکن است و رد نمی‌کند. 🔹مگر ایشان شخصیتی عالی باشند،که ما به ایشان اطمینان داشته باشیم و مطمئن باشیم ایشان در مقام تقّیه نیست و دارند به صراحت سخن می‌گویند،در این صورت می‌پذیریم. 🔸یکی از شاگردان معظم له نقل می‌کند فردی را می‌شناختم که شور و شوق زیادی نسبت به ظهور داشت.همیشه در این فکر بود که ظهور حضرت در چه زمانی واقع می‌شود. 🔹چیزی که مهم است خودسازی و رسیدن به حضرت از لحاظ باطن است. 🔸 اگر ما وظیفه‌مان را درست انجام ندهیم و آن چیزی که امام از ما خواسته را انجام ندهیم،حالا ظهور در هر زمانی واقع شود چه ربطی به ما دارد؟! چه بسا جز ضرر چیزی برای ما نداشته باشد.
.قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه ۳۶ 💠قرآن هم دو صورت دارد.یک صورت هادی و یک صورت مضل دارد 🔹انسان باید به فکر درد خودش باشد.چه کار دارد امام در چه زمانی ظهور می‌کند؟! 🔸 یک بار نزدیک عید نوروز با شور و حال عجیبی گفت خبر بسیار مهمی دارم.امروز سخنی از آیت الله بهجت شنیده‌ام که نشان می‌دهد در همین ایام عید ظهور محقق خواهد شد. 🔹کسی که همیشه ذهنش به خارج از خودش است و نمی‌خواهد به باطن برسد،همه چیز را در خارج از خودش جستجو می‌کند.و همچین چیز گزافی هم دارد و تحریف ایجاد می‌کند.و هم مردم را به آن استاد بزرگوار بدبین می‌کند و هم ندانسته به خودش دارد ضربه وارد می‌کند. 🔸خیلی تعجب کردم پرسیدم چه شنیده‌ای؟گفت بعد از نماز از آیت الله بهجت پرسیدم آیا فردا جلسه درس برقرار است؟ آقا دستش را حرکتی داد و فرمود تا ببینم اوضاع چطور می‌شود.منظورش این بود که در همین ایام ظهور محقق خواهد شد. 🔹این در حالی بود که آقا در تعطیلات نوروز مهمانان زیادی داشت و چون آن زمان جلسه درس در منزل ایشان برگزار می‌شد ناگزیر درس تعطیل می‌شد.لذا فرموده بود باید ببینم شرایط چگونه رقم می‌خورد.یعنی آیا شرایط برای برگزاری درس مساعد هست یا نه. 🔸این اتفاق در جامعه ما هم دارد می‌افتد.مثلاً وقتی فتنه‌ای در جامعه واقع می‌شود می‌گویند این فتنه نشانه ظهور است.آسمان ریسمان به هم می‌بافند. 🔹انسان باید عقلی باشد,و زمام کارهایش را عقل در اختیار بگیرد. 🔸این مسیر،مسیرعلمی است و باید همان مسیری که بزرگان رفتند را ما برویم و بر اساس علم و عمل انسان حرکت کند. 🔹 سیره آیت الله بهجت در طول دوران حیات مبارکش به وضوح نشان می‌دهد ایشان در عین حال که امید به نزدیکی فرج را همواره در دل مومنین زنده نگه می‌داشت.تا به اصلاح نفس بپردازند. این کارشان حالت تربیتی دارد.مثلا،ما وقتی می‌دانیم امام به این زودی می‌آیند اشکالاتمان را برطرف کنیم. 🔸طولانی شدن زمان غیبت را نیز گوشزد می‌کرد تا با رخ ندادن فرج ایمانشان از دست نرود و در فکر تحصیل فرج شخصی باشند. 🔹عالِم اینطوریست.گاهی اوقات بیم زود بودن ظهور را می‌گفتند و گاهی اوقات امید ایجاد می‌کردند چون قرآن اینطور است.بشیرا و نذیرا 🔸روایات اهل بیت دو دسته‌اند:۱) روایات محکم ۲) روایات متشابه مانند آیات قرآن که برخی محکم اند و برخی متشابه. 🔹آیات محکم: آیاتی که صریح اند و معنایشان مشخص است و هر کسی بهشان رجوع کند هدایت می‌شود. 🔸آیات متشابه: آیاتی که معنایشان واضح نیست,که اگر کسی فقط آن آیات را بدون در نظر گرفتن محکمات در نظر بگیرد منحرف می‌شود. روایات باب ظهور جز متشابهات است.چون نشانه هایی را در مورد ظهور بیان کردند که در طول تاریخ این نشانه‌ها مصداق دارد.مثلاً زمانی که زنان شبیه مردان و مردان شبیه زنان شوند. می‌بینید در طول جوامع مختلف چند سده این اتفاقات می‌افتد و جمع می‌شود. 🔹مقصود محکمات باب ظهور: اتصال قلبی است. که یا خودمان یا از طریق شخصی که مرتبط با امام است و اهل باطن باشد، متوجه اتفاقاتی که نوید دهنده باب ظهور است می‌شویم. 🔸آیت الله بهجت گاهی اوقات در مورد دوری زمان ظهور سخن میگفت. تا باطن ات را اصلاح کنی که باطنا به امام برسی، و در فکر فرج شخصی باشی.این مهم است ذهن‌ها به سمت ظهور خارجی رفته و این خطاست و باعث می‌شود خودمان را نسازیم. 🔹ایشان می‌فرمود،در بین علمای نجف بعضی‌ها که اهل علم جفر و این‌ها بودند وقوع این قضیه ظهور را دور می‌دانستند. به کسی گفته بودند نه تو می‌بینی،نه فرزند تو و نه نوه ات و در مقابل که بعضی‌ها آن را نزدیک می‌دیدند.شاهد این وعده در و دیوار است.هر چیزی یک زبانی دارد ما زبان در و دیوار را بلد نیستیم « و لکن لا تفقهون تسبیحهم» 🔸علم جفر یکی از شاخه‌های علوم غریبه است و کسی که به آن مسلط باشد وقایع آینده را متوجه می‌شود. 🔹این طولانی شدن زمان غیبت را نیز گوشزد می‌کرد.تا با رخ ندادن فرج ایمانشان از دست نرود و در فکر تحصیل فرج شخصی باشند. اسرار در عالم هست و ما هیچ اطلاعی از آن نداریم چون انسان باید صاحب سر باشد. ✨والحمدلله رب العالمین ✨ ✨اللهم سلم و تمم ✨
بالاترین توسل بالاترین توسل این است که وقتی معصیتی به انسان عرضه شود بخاطر رضایت امام زمان ﷺ از آن معصیت صرف نظر کند. این کار باعث اُنس و محرمیت با حضرت می‌شود... ⚘️ 💿 نکات شرح کتاب بشارت از حجت 🔵لینک فایلهای بشارت از حجت https://eitaa.com/Hazrathojat313 🔴لینک فایلهای نجم ثاقب https://eitaa.com/najmoalsagheb313 https://eitaa.com/nafahat256
⭕️ 💢 داستان سُرایان دروغین 🔹در پیام های قبلی عوامل پدیدآورنده جریان های انحرافی را بررسی کردیم در اینجا به عوامل استمرار بخش جریان های انحرافی می پردازیم این یک قانون است که هر چیزی بعد از ایجاد شدن باید نگهداری شود حتی جریان های انحرافی 📜یکی از عوامل استمراربخش جریان های انحرافی ساختن حکایت است. ○در اینجا باز هم یک سر ماجرا ناآگاهی است. ○جریان سازان با سو استفاده از باورهای مردم داستان ها و حکایاتی را برای آنها تعریف می کنند و از این راه هواداران خود را همراه خود نگه می دارند. 🔮مثلا [میگویند] درباره فلان شخص خواب دیده شده که مورد عنایت اهل بیت است یا اینکه کسی درباره جلسات برگزار شده در عالم رویا چنین و چنان دیده است. 🔹داستان های واقعی و تاریخی ما جذاب تر از داستان های دروغین آنهاست با این وجود کسی آنها را نقل نمی کنند. 🔻 چرا دشمن در باطل خود تلاش می کند و ما در حق خود حداقل مثل آنها نیستیم؟! منبع:درسنامه مهدویت جلد ۴ ص۱۷۵ 🇮🇷علمی فرهنگی موسسه صدرا 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
🎁دوره رایگان و جذاب ❣ الگوی نیک 🧕ویژه نوجوانان👱 و همچنین سنین ۷ سال به بالا 🌷آشنایی با سیره شهدا 🌷انتقال مفاهیم دینی و ارزشهای ناب اخلاقی در قالب داستانهای شیرین زندگی شهدا 📗با محوریت کتاب سلام بر ابراهیم (درسطح اول دوره) 💥و تدریس جذاب و متفاوت استاد سپیدنامه 🌷لینک ورود به کانال این دوره ⇩⇩ https://eitaa.com/shahd256sadra 🌷با نشر این پیام، در هدایت نوجوانان و زنده نگه داشتن یاد شهدا سهیم باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 اطلاعیه درس بشارت از حجت پیرامون شناخت و اُنس با امام زمان ﷺ ❤️کلاس ان شاالله امروز عصر ساعت(۵/۵۰) برگزار می شود ○ورود به کانال دروس رایگان و آنلاین (نفحات الاُنس)👇 https://eitaa.com/nafahat256
❤️شرح کتاب بشارت از حجت ☘ج۳۶ موضوع 💥بحثی پیرامون شبهات 💥تعیین زمان برای ظهور 💥بررسی نوع روایات باب ظهور ❤️دستور العمل امروز: مشغول شدن به علوم دینی تا دین ما بر اساس عقل باشد https://eitaa.com/nafahat256
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت37.mp3
39.81M
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۳۷ ۱۴۰۳/۱/۳۰ زمان فایل:۴۱:۲۸ 🔵لینک فایلهای بشارت از حجت https://eitaa.com/Hazrathojat313 🔴لینک فایلهای نجم ثاقب https://eitaa.com/najmoalsagheb313 💿 نکات شرح کتاب بشارت از حجت https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
.✨بسم‌الله الرحمن الرحیم✨ ✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨ خلاصه بشارت از حجت 💠بحث ظهور ارتباط مستقیم دارد با باطن افراد جامعه. 🔸 این اصل قرآنی است👈🏻 که تغییراتی که در عالم واقع می‌شود تابع تغییرات باطن انسان است. 🔹نکته‌ای که در بحث انسان شناسی باید گفته شود: این است که انسان‌ها در لحظه می‌توانند عوض شوند.و انسان شخصیت ثابتی ندارد. 🔸شیخ رجبعلی خیاط فرمودند:مجلس روضه داشتیم و یک بنده خدایی تازه وارد به مجلس امد.چهره‌اش را دیدم چند حیوان بود.خیلی دهشتناک بود.وقتی دعا تمام شد دیدم چهره اش انسانی شد. متوجه شدم معنای سریع الرضا را که خداوند چطور سریع الرضاست. 🔹ما هم اگر باطن خودمان را در طول روز ارزیابی کنیم می‌بینیم در طول روز چندین چهره می‌شویم. 🔸هرگاه معنوی شدیم،چهره‌مان عوض می‌شود.هرگاه غضبناک شدیم چهره‌ شکلی دیگر میشود.در آنی انسان تغییر می‌کند. 🔹آیت الله بهجت فرمودند:برخی از علما علم جفر را استخراج کردند از عالَم. و متوجه شدند ظهور به این زودی‌ها واقع نمی‌شود. 🔸به این علوم،علوم غریبه می‌گویند و این علوم در جای خودشان حق اند. 🔹علم جفر میگوید: اگر قاعده عالم به این صورت که هست پیش برود،ظهور خیلی دیر است.اما یک چیزی بالاتر از این علم است و آن تحولات باطن مردم است.یعنی اگر مردم باطن شان بیدار شود و متوجه شوند امام باید بیاید،قاعده‌ها به هم می‌خورد.و به یکباره ظهور واقع می‌شود. 🔸بحث ظهور جز امور سری عالم است.و خود حضرت هم سرالله هستند.و شئون ایشان مشخص نیست. 🔹اگر جناب آیت الله بهجت فرمودند،از علمای علم جفر شنیدیم که بحث ظهور خیلی دیر واقع می‌شود،ایشان در مقام انذار بودند.خواستند تاکید کنند که شما به فکر خودت باش و به فکر ظهور باطنی ات باش. 🔸جمله آیت الله بهجت ناظر به این مسئله است که دین اسلام یک دین عقلانی است و یک دین احساسی نیست. که مدام مردم را تحریک کنیم که فلان اتفاق افتاد،پس ظهور واقع می‌شود.اینها علت تامه ظهور نیستند. 🔹علت تامه ظهور،تغییرات باطنی انسان است.که تغییرات باطنی به یکباره واقع می‌شوند.به یکباره می‌بینید تمام قلب‌ها متحول شد. 🔸آیت الله بهجت وقتی در مورد امام زمان(ع)سخن می‌گفتند,سخنانشان دو وجهی بود:گاهی انذار می‌دادند و گاهی بشارت می‌دادند. 🔹رسیدن به امام درجات دارد. وقتی ما توسل می‌کنیم به امام و توسلمان جدی باشد،موجب اتصال می‌شود. 🔸اینطور نیست که ما منتظر امام باشیم.در حقیقت امام منتظر ماست. ✨ایشان در جای دیگری می‌فرمود:یکی از اساتید اخلاق در نجف،بعضی از شاگردانش علم جفر و اینجور چیزها داشتند.حتی خبرهایی داده بودند که مطابق با واقع درآمد.در جفر خیلی استاد بودند ایشان.به گمانم از بعضی از شاگردانش نقل می‌کردند: و اگر به واسطه این علم جفری که دارند وقتش را به شما بگویند همه شما از مجلس بلند می شوید و بیرون می‌روید و می‌گویید ای وای ما تحملش را نداریم از این جهت وقت ظهور را تعیین نکرده‌اند. 🔹یعنی اگر بر اساس علم جفر زمان ظهور را به شما بگویند همه شما ناامید می‌شوید از این جهت وقت ظهور را تعیین نکردند. 🔸آیت الله بهجت فرمودند:امر ظهور حضرت معلوم نیست که بخواهی منتظر ان باشی.خودت باید برسی. 🔹ظهور حضرت معلوم نیست چند هزار سال طول خواهد کشید،با این همه،می‌گویند قریب است. خب قیامت هم قریب است.مگر قیامت بعید است؟«مثله مثل الساعة...لا تاتیکم الا بغتة».«کذب الوقاتون»ما چه می‌دانیم؟نمی‌شود وقتش را تعیین کرد.خودشان می‌دانند و خداوند متعال.بله شاید بتوان با زمانیات تعیین کرد,مانند خروج سفیانی.قطعاً قبل از خروج سفیانی نخواهد بود.و هرکس چنین ادعایی کند غلط است آیت الله بهجت می‌فرمایند مسئله ظهور یک مسئله خیلی دور است,اما با این وجود ایشان فرمودند,ظهور نزدیک است.بحث ظهور و قیامت مربوط به حالت روحی انسان است. 🔸کسی که عاشق امام باشد غیر از امام چیزی را نمی‌بیند.چون انسان هر چیزی را دوست داشته باشد نسبت به ماسوایش کور و کر می‌شود. 🔹حالت یک شیعه واقعی این است که ظهور برایش خیلی نزدیک است. راه دیدن به امام باز است که همان باطن شخص است. کوچک‌ترین توسل اثر دارد و نگاه حضرت را به دنبال دارد.
.قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه ۳۷ 💠معظم له هیچگاه درباره درک زمان ظهور در مورد خود چیزی نفرموده بود.حتی گاهی اشاراتی از ایشان وجود داشت که نشان می‌داد درک نخواهد کرد.جلسه خصوصی پس از آنکه درباره انتظار فرج و وظایف مومنین در زمان غیبت بیاناتی فرمود,آهی کشید و فرمود: 🔸ما این‌ها را گفتیم.حالا هر کس آن زمان باشد و حضرت را درک نمود،سلام ما را به حضرت برساند.و بگوید که ما به یاد ایشان بودیم.و ما هم منتظر بودیم و حضرت را یاد کردیم. 🔹با گفتن این جملات جلسه منقلب شد. و حاضرین تا مدتی پس از آن بی‌اختیار گریه می‌کردند. 🔹سید حسن نصرالله درباره یکی از شایعاتی که در زمان حیات آیت الله بهجت منتشر شد،نقل می‌کند: 🔸یکی از دوستان مورد اعتمادم از ایران پیش من آمد،گفت آیت الله بهجت فرمودند: ظهور در فلان سال است.من خیلی شگفت زده شدم و گفتم مطمئنی؟ محال است آیت الله بهجت تعیین وقت کنند. با گوش خودت این سخن را از حضرت آیت الله بهجت شنیده‌ای؟! او با تاکید گفت بله خودم شنیده‌ام. وقتی این سخن را به گوش آیت الله بهجت رساندم: ایشان به شدت ناراحت و خشمگین شد و فرمود استغفرالله,استغفرالله.به خدا پناه می‌بریم,من تعیین وقت نمی‌کنم.من چنین سخنی نگفتم. این‌ها به من نسبت دروغ می‌دهند. بعدها که آن شخص واسطه را دیدم به او گفتم آیت الله بهجت آن مطلب را انکار نمود,در حالی که شما گفته بودی این مطلب را مستقیماً از خود ایشان شنیده‌ای«او گفت من این مطلب را به طور مستقیم نشنیده بودم.اما برای شما بدون واسطه نقل کردم تا اطمینان بیشتری ایجاد کند» 🔹یکی دیگر از مطالبی که به طور گسترده‌ای رواج یافت این بود که آیت الله بهجت فرمودند« تا حالا ما به جوانان بشارت می‌دادیم که ظهور را درک می‌کنند,حالا به پیرها هم بشارت می‌دهیم که ظهور را درک می‌کنند» 🔸 این در حالی بود که ایشان بارها انتصاب چنین مطلبی به خود را نفی کرده بود.وقتی از ایشان سوال شد آیا چنین مطلبی را فرموده‌اید ؟با صراحت فرمودند نه. سپس با کمی تامل فرمودند: لکن باید این گونه باشد که مومن انتظار فرج را داشته باشد.چه جوان باشد,چه پیر. 🔹بار دیگر در این باره فرمودند:فردی که او را نمی‌شناسم بعد از نماز کنار محراب آمد و گفت:به دیدار حضرت بقیه الله الاعظم مشرف شدم. و از حضرت پرسیدم آیا من فرج را درک می‌کنم ؟حضرت به من فرمودند:کسی که از شما پیرتر هست درک می‌کند. 🔸چنانچه ملاحظه می‌شود، مطلب نقل شده با اصل واقعه تفاوت قابل توجهی دارد.آیت الله بهجت تاکید دارد که ناقل را نمی‌شناخته است.همچنین این مطلب از سوی ایشان در جلسه ای خصوصی بیان شده و مخاطبان آن عموم مردم نبودند.بلکه افرادی بودند که از نادرستی تعیین وقت و مغایرت آن با سیره علما آگاه بوده.و بر منش آیت الله بهجت در پرهیز از توقیت واقف بوده اند. از همین رو یک بار هم در پاسخ به صحت این انتساب با ناراحتی فرموده بود:عجب دیگر نگفتیم بروند از قول ما به دیگران بگویند. 🔸اینکه آن شخص گفت: حضرت فرمودند پیرتر از تو هم درک می‌کنند,مشخص است منظور ظهور شخصی است. 🔹یکی دیگر از شایعات این بود که روزی ایشان در نماز جماعت غش کرد و از حال رفت.وقتی به هوش آمد از ایشان پرسیدند چه چیزی برای شما پیش آمد؟ایشان فرمود: در نماز که بودم دیدم قاتل امام زمان به دنیا آمد 🔸در سال‌های پس از وفات ایشان نیز همزمان با حوادث یمن شایع شد ایشان فرموده است,هرگاه اذان شیعه از تلویزیون یمن پخش شود مترقب ظهور باشید. در حالی که چنین مطالبی صحت نداشت.باید توجه داشت که ساختن چنین خرافاتی برای تضعیف ایمان مردم و خدشه دار کردن اعتقادات صحیح آنها از طریق خدشه‌دار کردن جایگاه بزرگان شیعه است. 🔹این ها ذهن‌ها را به سمت یمن می‌برند.چون می‌خواهند مقام معظم رهبری را از موقعیتش ساقط کنند که بگویند ایشان نمی‌تواند علمدار شیعه باشد و پرچم ظهور در یمن است ✨والحمدلله رب العالمین✨ ✨اللهم سلم و تمم✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قدرت روح با توجّه به امام توجه به امام زمان علیه السلام یک توجه ملکوتی است و باعث قوّت روح می‌شود. برای اینکه چنین توجهی برای ما ایجاد شود باید توسل‌هایمان را بیشتر و قویتر کنیم. ⚘️ 💿 نکات شرح کتاب بشارت از حجت https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
❤️کانال اصلی موسسه صدرا https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8 نظرات و پیشنهادات @yaraoof1001
بسم الله الرحمن الرحیم لطفا در صورت تمایل ازطریق لینک زیر وارد و فاتحه یا سوره مورد نظر را به مرحوم جمیل سپیدنامه پدر بزرگوار استاد سپیدنامه هدیه کنید . باتشکر🌹 https://iPorse.ir/6235447
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆بزرگترین توفیق ♡ما بہ او محتــاج بودیم او بہ ما مشتــــاق بود ❤️انگیزشی❤️ ⚘️ 💿 نکات شرح نجم الثاقب https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
نشانه‌ی شناخت صحیح حضرت ولی‌ عصرﷺ چیست؟ ☘ اگر قلب ما به امام زمان محبتی (هرچند کم) داشته باشد، این نشانه صحت شناخت حضرت است 🍂 ولی اگر قلبمان نسبت به ایشان حالت ترس و یا بی‌تفاوتی داشته باشد، این نشانه شناخت غلط آن حضرت است؛ چون امام زمان علیه السلام منبع تمام خوبی‌ها و زیبایی‌های نظام هستی است و ممکن نیست کسی ایشان را بشناسد و ❤️قلبش مملو از عشق و محبت نشود. 💿شرح بشارت از حجت https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت38.mp3
39.97M
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۳۸ ۱۴۰۳/۱/۳۱ زمان فایل:۳۳:۱۸ 🔵لینک فایلهای بشارت از حجت https://eitaa.com/Hazrathojat313 🔴لینک فایلهای نجم ثاقب https://eitaa.com/najmoalsagheb313 💿 نکات شرح کتاب بشارت از حجت https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
.✨بسم‌الله الرحمن الرحیم ✨ ✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨ خلاصه بشارت از حجت 💠معرفت به امام عصر 🔸اشارات برهانی:کسی که امام زمان(ع) را قبول دارد،تمام عقاید حقّه را قبول دارد،چون که صد آمد نود هم پیش ماست. 🔹امام زمان(ع) انسان کامل است.و انسان کامل به حقیقتی گفته می‌شود که تمام حقایق و کمالات عالم در وجودش موجود است. 🔸امام زمان منبع فیاض کمالات است.و هر کسی هر کمالی دارد,از او دارد. انسان کامل آینه تمام نمای خداوند است. 🔹حضرت رسول فرمودند:هر کس من را دیده است, الله را دیده است. 🔸عقاید انسان دارای درجات است.برخی خیلی سطحی به امام زمان(ع) عقیده‌مند می‌شوند،برخی متوسط، و برخی عمیق. ✨عقیده انسان می‌تواند ارتقا پیدا کند. 🔹عقیده از عقد می‌آید.عقد به معنای گره است.اگر قلب ما گره بخورد به امام زمان(ع)،می‌گوییم به او عقیده مندیم. 🔸یک شخصی فقط در حد مفاهیم به امام گره می‌خورد. و نشانه‌اش این است که سال به سال می‌گذرد و به فکر امام نیست و توجهات قلبی به او ندارد. 🔹این یک عقیده سست است.نشانه این افراد این است:وقتی در دوراهی زندگی قرار می‌گیرند که یک طرف امور نفسانی و طرف دیگر رضایت امام زمان است,به طرف هوای نفس می‌روند. و آن گره اش در بزنگاه‌ها و هنگام امتحانات قطع می‌شود،چون یک گره سست است.این اشخاص خطایشان زیاد است 🔸انسان نمی‌تواند در دو جهت راه برود.انسان یک جهتی است. 🔹عقیده به امام همان عقیده به خداوند است.خداوند در امام جلوه کرده است و اگر کسی یقین به امام نداشته نباشد،به هیچ چیزی عقیده مند نیست. 🔸در کتاب شریف بشارت مصطفی آمده:شخصی اگر صدها سال شب تا صبح عبادت کند,روزه بگیرد,حج و جهاد و انفاق داشته باشد,اما به ولایت عقیده مند نباشد,خداوند حق است که با صورت او را وارد دوزخ کند. 🔹تمام رفتارهای انسان اگر برای خوشنودی امام نباشد, جنبه نفسانی پیدا می‌کند.چون کسی که برای رضای امام کار نکند برای رضای خودش دارد کار می‌کند و رضای خودش موجب پرورش منیت می‌شود. 🔸ما عبادت می‌کنیم که منیت و تکبرمان از بین برود. اگر انسان با اعمال نیک منیتش قوی‌تر شود،مشخص است آن اعمال نیکش ,شر بودند. چرا انسان عبادت‌هایش به ضررش تمام می‌شود؟ چون امام را نادیده می‌گیرد.اگر ما باطناً برای رضای امام کار نکنیم،نه تنها اعمال ما بی‌ارزش است،بلکه مضر هم هست. 🔹انسان باید در احوال اشقیای عالم دقت کند،چرا آن کارها را کردند؟ و حالت باطنی‌شان چطور بوده؟ ابن ملجم چطور شخصیتی بود؟ او یک شخصیت عابد و عالمی بود,شب و روز در حال عبادت بود,به حدی که پیشانی،زانوها و کف دستش پینه زده بود. جز خوارج بود،و حاصل عبادتش شد شهادت امام. 🔸چه بسیار انسان‌هایی به ظاهر مثبت،که عاقبت به شر شدند.و دلیلش عدم اتصال به امام است. 🔹تنها کسی که هادی ماست، امام است. وگرنه انسان به وسیله اعمال صالح نمی‌تواند به خدا برسد. 🔸شمر ملعون ۱۸,۱۹ بار با پای پیاده به حج رفته با آن مشقت‌های آن زمان. اما عاقبت به شر شد.دلیلش عدم اتصال با امام و ضدیت با امام بوده. 🔹اگر انسان امام را سرلوحه کارهای خودش کرد و طبق رضایت امام عمل کرد,تمام عبادت‌هایش مثبت و ارتقایی‌اند. نشانه‌اش این است که روز به روز خشیت اش بیشتر می‌شود.و منیتش کمتر. 🔸وقتی ما بررسی کنیم،می‌بینیم که که بزرگترین معصیت‌های عالم مربوط به مذهبی ها بود، کسانی که امیرالمومنین(ع)و حضرت رسول(ص)را به شهادت رساندند,کسانی بودند که انسان های برجسته‌ زمان خودشان بودند، اهل حج و خمس و زکات و نماز روزه بودند. 🔹عمر سعد ملعون مرجع تقلید بوده,انسان موجهی بوده، شمر جز جانبازهای جنگ صفین بوده، وشد قاتل سیدالشهدا. 🔸خود شیطان هم یک شخصیت مذهبی است.چون اهل سجده و نماز و راهنمایی کردن ملائکه بوده.و او در مقابل انسان کامل سجده نکرد و گفت من بالاترم. 🔹ابن ملجم هم به قدری عبادت کرد که خودش را بالاتر از امیرالمومنین می‌دید. عبادت‌های بسیار برای کسی که نمی‌خواهد با امام ارتباط برقرار کند,موجب شدت منیتش می‌شود. 🔸اگر انسان به سمت انسان کامل رفت,مدام انوار امام در قلبش جلوه کرد،این شخص منیتش کمتر و کمتر می‌شود.تا اینکه به جایی می‌رسد که دیگر هیچ منیتی ندارد. وقتی منیت نداشتیم دیگر مورد رضای حضرت قرار میگیریم. 🔹ما عقاید حقه را به صورت تقلیدی داریم.انسان باید عقیده را پرورش دهد.
.قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه ۳۸ 💠به دو صورت عقیده پرورش پیدا می‌کند:۱)با اگاهی۲)با توسل. 🔹دو نوع توسل داریم:۱) توسل های فردی: دعاهایی که می‌خوانیم و خلوت و شب و.... ۲) توسل های عملی:انسان وقتی در دوراهی ها طبق رضای حضرت عمل می‌کند این توسل خیلی بالاتر از توسل فردی است. 🔸زمانی که شدت عصبانیت برای ما ایجاد شد،و ما به خاطر رضایت حضرت عصبانی نشدیم،این ما را خیلی بالا می‌برد و سبب می‌شود عقاید ما مستحکم شود. 🔹اهل سنت معتقدند که امام هنوز متولد نشد،وبه فکر امام نیستند.فعلاً واسطه‌ای نیست که به او توسل کنند. 🔸شیعیان قائلند به اینکه یک واسطه فیضی هست و این واسطه کسی است که در هر زمان و هر حالتی به او توجه کنند او متوجه می‌شود. 🔹یکی از مزایای دین ما این است که امامی داریم که همینک حاضر است. ما باید روی این خیلی کار کنیم، با تلقینات،توسلات به قلبمان بقبولانیم که امام زنده و حاضر است. 🔸بین باور و علم خیلی تفاوت است.ما باید باور کنیم که امام زمانی هست که همیشه حواسش به ما هست‌و حالات قلبی ما و گفتارهای کلامی و جسمانی ما را متوجه می‌شود. 🔹اکثر ما علم داریم که امام هست.و سخنان ما را می‌شنود، و به ناراحتی ما ناراحت می‌شود.به شادی ما شاد می‌شود،اما باور نداریم. 🔸از کجا بفهمیم که ما باور داریم که امام زنده است,یا فقط می‌دانیم که امام زنده است؟ یعنی ذهن ما پذیرفته,اما قلب ما نپذیرفته. 🔹انسان وقتی چیزی را قلباً بپذیرد و به آن معتقد شود اتصالش واقعی است. اما اگر ذهنا چیزی را بدانیم اتصال ایجاد نمی‌کند. 🔸بُرد از آن قلب است.قلب انسان حرف آخر را می‌زند. ما خیلی از چیزها را می‌دانیم،اما قلب ما نمیپذیرد. 🔹شما به حرم امام رضا می‌روید آیا یقین دارید امام داخل حرم است و زنده است و میبیند؟ یا فقط ذهنت میگوید؟ 🔸اگر انسان یقین داشته باشد یک لحظه وارد خیال نمی‌شود.و اشک‌هایش قطع نمی‌شوند.چون امام در مقابلش است و ارتباطش عمیق می‌شود.و هر چه را که می‌خواهد از امام می‌گیرد. 🔹ما ذهنمان می‌گوید امام در حرم است،چون درسش را خواندیم،یا از پدر و مادر شنیدیم.اما قلبمان باور نکرده.چون اعمالمان در جهت قلبی شدن عقاید نبوده و همیشه ضد عقیده عمل کردیم. 🔸اگر عمل انسان طبق علمش باشد در نهایت قلب آن علم را می‌خورد و می‌شود یک عقیده قلبی. اما اگر عمل ما ضد علم امام باشد فقط ذهن پرورش پیدا می‌کند.و قلب چیزی عایدش نمی‌شود. 🔹عقیده‌ای که جناب آیت الله بهجت می‌فرمایند: کسی که امام را قبول دارد تمام عقاید حقه را قبول دارد،👈🏻مقصود عقیده ای که مربوط به قلب است نه ذهن. 🔸ضعف عقاید ما هنگام ورود به حرم‌ها دیده می‌شود. 🔹ببین وقتی وارد حرم می‌شوی خسته می‌شوی،و وقتی می‌خواهی توسل کنی باید صد تا روضه بخوانی،و تخیل کنی تا یک قطره اشک بیاد؟!یا اینکه دقیقاً داری با کسی حرف می‌زنی که مقابلت است؟ 🔸عقاید دارای درجات است. ما اصلش را داریم.فقط باید رشد پیدا کند،با عمل کردن بر اساس علم. 🔹اگر ذهنیاتی که داریم بنابر آن عمل کنیم یک غذایی برای قلب می‌آید و آن را می‌خورد و آن می‌شود عقیده. 🔸اما اگر عمل ضد علم باشد عقاید ایجاد نمی‌شوند و ارتباط قلبی برقرار نمی‌شود گ.و انسان رشد نمی‌کند و از عبادت‌هایش بهره منفی می‌برد. ✨والحمدلله رب العالمین ✨ ✨اللهم سلّم و تمم ✨
❤️نظرات و پیشنهادات @yaraoof1001
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌥ظهور عام و ظهوم خاصباید همیشه دعا کنیم که ظهور عام زودتر رخ بدهد اما ظهور عمومی معلوم نیست چه زمانی رخ خواهد داد. ✅ ما باید به دنبال ظهور شخصی(باطنی) باشیم و شبانه روز تلاش کنیم که در باطن ما این ظهور واقع بشود؛ ⏳ تنها فرصت ما برای رسیدن به این هدف بزرگ، همین زمان عمر دنیوی ماست و مهم این است که در مسیر باشیم. اگر در مسیر رسیدن به لقاء امام عصر ﷺ باشیم و درست عمل کنیم، بالاخره به هدف خواهیم رسید. ⚘️ 💿 نکات شرح کتاب بشارت از حجت https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8