نقد غفاری
تفسیری حیرت آور از #سوره_عصر توسط آقای غفاری. قسمت اول @naghdeghaffari
از #صوت_و_لحن قرآن #لذت نمي برم!
(قابل توجه #مجامع_قرآنی کشور)
آقاي غفاري ميگويد: "قرآن ميگه من نيومدم تو منو بخوني بعد در صوتت هم بياندازي! هي ميگن: الله! الله! به درد عمه جانت هم نميخوره! حقيقتش من از اين صوتها اصلاً #خوشم_نميياد! يعني نميدونم. روحيهاش رو ندارم! #لذت_نميبرم! مگر اينکه از گلويي با اخلاص بياد تاثير بذاره والا نميذاره! #قرآن شده #وادي_مسخره! #صوت! #لحن! هوو! ول کن تورو خدا! قرآن ميگه #تفکر کنيد رو من! تامل کنيد و حقيقت منو تو عمل ظهور بده با عملت، با رفتارت، با کردارت نشون بده که تو مظهر قرآني و لباس قرآني به تن کردي! و الا خوش تيپ بخوان، خوش تيپ لباس بپوش! اينها فايده نداره!" (جلسه اول تفسير سوره عصر، دقيقه 32)
نقد 👇:
اينكه كسي بگويد من #عاشق_خدا هستم اما از زيبا خواندن كلام او #لذت_نميبرم حرف عجيبي است!
بله! قاريان قرآن هم مثل ديگر اقشار جامعه بايد سعي كنند ميزان #اخلاص خود را افزايش بدهند اما اينكه يك نفر اصل ارائه قرآن با صوت و لحن را #نكوهش كند و فقط قاريان بااخلاص را از اين نكوهش استثنا كند نتيجهاش كمرونق كردن مجالس قرآني است.
اخلاص كه يك مرتبه حاصل نميشود، زحمت ميخواهد، تهذيب نفس ميخواهد.
از طرفی دیگر يك نفر بايد سالها تمرين كند تا قرآن را با بهترين صوت و لحن بخواند؛ اينكه بگوييم تو اول اخلاصت را درست كن بعد برو سراغ تمرين صوت و لحن، حرف اشتباهي است.
بايد جوانان خوش صوت را تشويق كرد تا به جاي گرايش به خوانندگيهاي كذايي به سوي قرآن جذب شوند و در كنار افزايش مهارتشان در صوت و لحن آنها را با تعاليم اخلاقي به سوي تقويت اخلاص هم كشاند.
@naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای غفاری: #هر_ذکری که به دلتان نشست را 400 بار در روز بگویید!!
@naghdeghaffari
نقد غفاری
آقای غفاری: #هر_ذکری که به دلتان نشست را 400 بار در روز بگویید!! @naghdeghaffari
آقای غفاری در بخشی از سفارشات خود برای اعمال #چله_کلیمیه خطاب به #مریدان خود می گوید:
"من که نمی تونم برای 4، 5 هزار نفر تک تک #دستورالعمل بدهم... دعای #مجیر و #جوشن_صغیر پر است از اسمای الهی. از خدا می خواهیم به حرمت امام رضا (ع) آنچه خواسته خودشان هست به دلتون بشینه...این دو دعا را بخوانید هر اسمی که به دلتون نشست اونو 400 بار در روز بگید!... حالا یک #ذکر یا الله، یا شافع، یا فتاح هرچی که به دلتون افتاد!!!"
#ذکر
#ذاکر
#طبع_ذکر
#طبع_ذاکر
@naghdeghaffari
* #ذکر #عدد_ذکر #طبع_ذکر #طبع_ذاکر
📣 حجت الاسلام والمسلمین حاج #شیخ_جعفر_ناصری (از اساتید اخلاق):
🔻#أسماء خدا واقعا دريای عظيمی است. چه قدر در حيث تركيب آن #اسرار است. همه أسما و پيچيدگي هاي آن ها يك طرف، روحيات و طبايع مردم و... هم يك طرف است. دير مي شود كسي در محدوده اي باشد كه دقيقاً داروي خودش را از قفسه بردارد که هم از جهت عدد و هم از جهت انتخاب حروف درست انتخاب کرده باشد. در حالی که این امور مهم است و معمولاً مردم درست انتخاب نمی کنند. بعضي از اساتيد هم وقتي كه ذكري را القاء مي كنند قواعد این کار را رعایت نمی کنند از جمله اين را ملاحظه نمي كنند كه #طبع اين #اسم با طبع اين شخص سازگار است یا نه؟
@nasery_ir
🔻شخصی که می خواهد از اسماء الله تجویز کند دو مسأله را بايد بشناسد؛ يكي #بيماري را و يكي #درمان را؛ #طبع_شخص و #نياز او را تشخیص بدهد؛ از آن طرف به قدري بايد در #تركيب_أسماء مسلط باشد كه بداند اين خلأ، درمانش با کدام تركيب أسماء الهی است. بايد بداند كه براي #فرد_مبتدي اسمي كه مي دهد چه حروفي بايد در آن باشد.
🔹 اما بعضي #اذكار حالت عمومي دارند مانند #ذكر_يونسيه كه از زمان مرحوم آیت الله آسيد علي #شوشتري استفاده ميكرده اند و واقعا هم خوب است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
@naghdeghaffari
♨️تذکر مهم
کانال نقد غفاری تاکنون هیچ صفحه ای در سایر پیام رسان های خارجی و داخلی نداشته و ندارد. همچنین هیچ وبلاگ یا سایتی از طرف ما فعال نیست.
طبیعی است که افراد دیگری با احساس مسئولیت دینی به نقد سخنان جناب غفاری در دیگر فضاهای مجازی بپردازند و احیانا مطالبی از کانال ما را نیز با ذکر منبع بازنشر کنند.
@naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منبع این ادعا 👆 درباره #علامه_طباطبایی (ره) کجاست؟
@naghdeghaffari
نقد غفاری
آقای غفاری:👇 من #قابلیت_وجودی #زهرا شدن را دارم، #علی شدن را دارم. #رسول_الله شدن را دارم؛ #قرآن می
یادآوری👆👆👆👆👆👆:
تاکید مکرر پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت طاهرینش (ع) بر این نکته که "کسی را با ما مقایسه نکنید."
رَسُولِ اللَّهِ (ص):
نَحْنُ أَهْلُ بَيْتٍ لَايُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ وَ مَنْ وَالانَا وَ ائْتَمَّ بِنَا وَ قَبِلَ مِنَّا مَا أُوحِيَ إِلَيْنَا وَ عَلَّمْنَاهُ إِيَّاهُ وَ أَطَاعَ اللَّهَ فِينَا فَقَدْ وَالَى اللَّهَ وَ نَحْنُ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ وَ وَلَدُنَا مِنَّا وَ مِنْ أَنْفُسِنَا وَ شِيعَتُنَا مِنَّا مَنْ آذَاهُمْ آذَانَا وَ مَنْ أَكْرَمَهُمْ أَكْرَمَنَا وَ مَنْ أَكْرَمَنَا كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ. (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج65، ص: 45)
ادامه روایات و مطالب را با دنبال کردن هشتک های زیر👇 بخوانید.
#قابلیت
#قیاس_خود_با_ائمه
#لايقاس_بنا_أحد
@naghdeghaffari
نقد غفاری
حجت الاسلام والمسلمین #شیخ_جعفر_ناصری (از اساتید اخلاق):👇 معنویتی که عموم مردم به دنبال آن هستند با
👆👆👆👆👆👆👆
معنویتی که عموم مردم به دنبال آن هستند با آنچه خداوند به رسول خدا و اهل بیت علیهمالسلام عطا فرموده، متفاوت و از دو جنس است؛ به همین دلیل، راوی میگوید....
(ادامه متن را از لینک بالا بخوانید)
@naghdeghaffari
📣 و ما علی الرسول الا البلاغ المبین
از همراهان عزیزی که اقدام به معرفی این کانال به دوستان خود کرده اند، سپاس گذاریم.
ما را در رساندن صدایمان به مریدان آقای غفاری یاری رسانید.
@naghdegjaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک ادعا درباره علت #اخراج چهار طلبه از یکی از حوزه های علمیه قم
@naghdeghaffari
نقد غفاری
یک ادعا درباره علت #اخراج چهار طلبه از یکی از حوزه های علمیه قم @naghdeghaffari
♨️افراط و تفریط در برخورد با گروه غفاری
اخیرا برخی از مریدان آقای غفاری ادعا کرده اند که چهار نفر از طلاب فاز پنج #حوزه_علمیه_شهید_صدوقی_قم به علت شرکت در جلسات آقای غفاری از حوزه #اخراج شده اند!
اینکه آیا علت اخراج این چهار طلبه صرفا شرکت در جلسات آقای غفاری بوده، نیازمند توضیحات مدیر این مدرسه است.
اما اگر چنین ادعایی صحیح باشد باید خدمت آقایان عرض کنیم که این چه بلایی است که شما با مدیریت به دور از تدبیرتان بر سر حوزه های علمیه و طلابش می آورید؟!
یک روز #معاونت_تهذیب_حوزه با #بی_تدبیری تمام به مهم ترین مروج آقای غفاری تبدیل می شود و با ارسال او به #سفرهای_استانی، زمینه جذب بسیاری از طلاب مظلوم را به وی فراهم می آورد و روز دیگر مدیر فلان مدرسه با تعدادی از همین طلاب مظلوم به علت شرکت در جلسات آقای غفاری برخورد می کند! واقعا با این همه #افراط و #تفریط چه باید کرد؟!
آیا طلبه ای که با #غفلت و بی تدبیری خود ما جذب فلان آقا شده را باید اخراج کرد؟! آری ما به آقای غفاری انتقاد می کنیم اما معتقدیم که برخورد با مریدان ایشان می بایست صرفاً با #زبان_علم، #دانش، #منطق و #استدلال و با استناد به #قرآن مجید، #روایات ائمه معصومین (علیهم السلام) و #کلمات_عرفا باشد نه با زور #چماق و #حذف و #اخراج و ساقط کردن آنها از هستی و آرمان های طلبگی شان!
امیدواریم اگر آن چهار طلبه فقط به خاطر شرکت در کلاس های آقای غفاری اخراج شده اند، مشکل آنها هرچه زودتر برطرف شود و البته خداوند به آنها توفیق برخورداری از #بصیرت لازم عنایت فرماید.
#افراط_و_تفریط
#معاونت_تهذیب_حوزه
#مدیر_حوزه
#برخورد_با_مریدان
#اخراج_از_حوزه
#مرید
@naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفر #حج آقای غفاری ☆ #بدرقه مریدان
کانال وی با ارائه یک شماره موبایل آمادگی او برای ارائه مشاوره تصویری از راه دور به #مریدان (از طریق ایمو) را اعلام کرده است.
@naghdeghaffari
🔅گونهشناسي مريدان آقاي غفاري
قسمت پنجم از مقالات #روش_شناسی
تاكنون نقدهاي متعددي در اين كانال درباره سبك و سخنان آقاي غفاري منتشر شده است. اين نقدها شامل مواردي چون عدم آگاهي از برخي آيات قرآن، طرح ادعاهاي مخالف با قرآن، تفسيربه راي برخي آيات قرآن، بيتوجهي به جايگاه ائمه معصومين (ع) و اشكالاتي مربوط به دستورالعملها و... ميشود.
با اين حال ميدانيم كه بسياري از مريدان ايشان از #طلاب علوم ديني و بعضا از روحانيان ملبس به لباس #روحانيتاند. شايد براي شما هم اين پرسش به وجود آمده باشد كه چطور ممكن است شخصي با اين سطح از اشتباهات در مسالهاي حساس و حياتي يعني #سلوك الي الله چنين مريداني داشته باشد. براي پاسخ به اين پرسش لازم است به بررسي ويژگيهاي #شاگردان و #مريدان وي بپردازيم.
در ميان غالب شاگردان جناب غفاري دو ويژگي برجسته مشاهده مي شود.
اولين ويژگي غالب مريدان جناب غفاري #احساس_نياز و بعضاً #تشنگي نسبت به مسايل معنوي است. اين تشنگي سبب شده كه برخي از آنها سالها به دنبال شخصي براي دستگيري خود در اين امور بگردند و آنگاه، در حالي كه از يافتن چنين شخصي خسته بودهاند هر يك به نوعي با مراد فعلي خود آشنا شدهاند.
دومين ويژگي غالب مريدان وي #عاطفي و #احساسي بودن آنهاست. بسياري از اين مريدان به لحاظ شخصيتي از عواطف و احساسات بالايي برخوردارند لذا اشتياق فراواني به شنيدن مباحث محبتي و تعابيري كه آنها را به سوي #گريستن سوق دهد، دارند. گاهي بهكارگيري يك تعبير ساده محبتآميز كافيست تا صداي گريه بر مجلس آنها حاكم شود.
البته در ميان مريدان آقاي غفاري حتي ميتوان طلابي را يافت كه از نظر علمي موفق بودهاند اما همان افراد نيز بيش از آنكه از #تيزبيني و #دقت_عقلي برخوردار باشند #مغلوب_عواطف و #احساسات خود هستند.
اين دو ويژگي مريدان وقتي با ويژگيهاي مرادشان (جناب غفاري) پيوند ميخورد حكايت انساني را يادآور ميشود كه پس از تحمل سالها رنج و سختيِ دوري، ناگهان به #وصال گمشده خود رسيده است.
اما اين ويژگيهاي جناب غفاري كه مريدان را به او پيوند داده چيست؟ اين ويژگيها را ميتوان در چند عنوان خلاصه كرد.
اول: برخی #امتیازات_روحي؛ بيشك جناب غفاري از نظر روحي بيمايه نيست. اينكه ما او را نقد ميكنيم به معناي نفی هرگونه امتیاز و برجستگی در او نيست. بلكه به معناي #عدم_كمال وي و #عدم_صلاحيت_استادي عرفان و دستگيري سالكان الي الله است. بله ممكن است مریدي پيش از اين اهل گناه بوده اما پس از مدتي كه با وي ارتباط گرفته حتي اهل #نماز_شب شده يا خوابهاي لذتبخشي ببيند اما آيا اين ويژگيها براي پيمودن مسر پر پيچ و خم ملكوت كافي است؟! (در اين رابطه بعدها بيشتر خواهيم نوشت)
دوم: رفتار عاطفي و #مهربانانه جناب غفاري با #مريدان_احساسي خود يكي ديگر از عوامل جذابيت اوست.
سوم: بخش قابل توجهي از سخنان جناب غفاري در فضاي روابط عاطفي با خدا و اولياي او سير ميكند. اين سخنان نيز تناسب بسياري با شخصيت شاگردان و مريدان وي دارد. اتفاقاً او هر گاه از اين فضا خارج شده و تلاش ميكند تا به مباحث خود رنگ و بوي علمي بدهد سوژههاي بسياري را براي منتقدان خود فراهم ميآورد لذا خود او نيز ترجيح ميدهد تا بيشتر در همان فضاي مباحث محبتي و از جمله تفسير شعر عرفا سير كند. اين مساله گرچه بسياري از سخنان او را تكراري ميكند اما با ويژگي مريدانش سازگار است چرا كه آنها جلسهاي را گذراندهاند كه در آن مباحثي احساسي شنيده و اشكي ريختهاند.
چهارم: افراط جناب غفاری در #بشارت دادن به مریدان خود از دیگر عوامل #جذابیت اوست.
آري تركيب ويژگيهاي مريد و مراد علاقه #تعصبآميزي براي مريدان او ايجاد ميكند كه حتي اگر #حافظ_قرآن يا #نهج_البلاغه هم هستند #اشتباهات_فاحش او در استفاده از #قرآن و #روايات را نبينند و يا توجيه كنند. آنها نه تنها سخن خيرخواهانه ديگران را در احتمال اشتباه بودن مسيرشان نميپذيرند بلكه ناصحان را #گمراه ميپندارند! (حب الشي يعمي و يعصم.)
لحظه ای به این فکر کنید که چند سال دیگر جمع زیادی (اعم از طلبه و غیرطلبه) با این ویژگی ها به نام شاگردان جناب غفاری خود #مدعی استادی سلوک خواهند شد.
به هر حال ما، مريدان جناب غفاري را بخاطر دلبستگيشان به سلوك معنوي دوست داريم و از صميم قلب برايشان #آرزوي_هدايت می کنيم.
#مریدان
#ویژگی_مریدان
#سبک_شناسی
#روش_شناسی
#رفتار_عاطفی
#بیان_احساسی
#گونه_شناسی
#مرید #مراد
@naghdeghaffari
♨️ عدم امکان شناخت استاد سلوک به وسیله ظهور کرامات
علامه سید محمدحسین طباطبایی رحمه الله در این رابطه می فرماید:
«ابدا به ظهور خوارق عادات، و اطّلاع بر مغيبات و أسرار خواطر افراد بشر، و عبور بر آب و آتش، و طىّ الأرض و الهواء، و استحضار از آينده و گذشته، و أمثال اين غرائب و عجائب نمىتوان پى به وصول صاحبش برد؛ زيرا كه اينها همه در مرتبه مكاشفه روحيّه حاصل مي شود، و از آنجا تا سرحدّ وصول و كمال، راه به نهايت دور است.»
#علامه_طباطبایی
#استاد_سلوک
#ظهور_خوارق_عادات
#علم_غیب
#خواندن_فکر_دیگران
#عبور_از_آب_و_آتش
#طی_الارض
#اطلاع_از_گذشته_و_آینده
#مکاشفه_روحیه
#وصول
#کمال
@naghdeghaffari
نقد غفاری
✅ همهی ما #قابلیت_وجودی #زهرا شدن و #علی شدن را دارا هستیم! جلسه هفتگی ۹۶/۱۲/۱۷ 💠 @naghdeghaffa
🔊تصریح زیارت جامعه بر اینکه هیچ کس به مقامات اهل بیت (ع) نمی رسد
در حالی که آقای غفاری بارها در سخنان خود بر این نکته تاکید و اصرار می کند که ما قابلیت زهرا (س) و علی (ع) شدن را داریم، در زیارت جامعه چنین می خوانیم که هیچ کس به مقام آنها نمی رسد و حتی طمع رسیدن به مقامشان را نمی کند:
فَبَلَغَ اللَّهُ بِكُمْ أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمِينَ وَ أَعْلَى مَنَازِلِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَرْفَعَ دَرَجَاتِ أَوْصِيَاءِ الْمُرْسَلِينَ حَيْثُ لَا يَلْحَقُهُ لَاحِقٌ وَ لَا يَفُوقُهُ فَائِقٌ وَ لَا يَسْبِقُهُ سَابِقٌ وَ لَا يَطْمَعُ فِي إِدْرَاكِهِ طَامِعٌ حَتَّى لَا يَبْقَى مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لَا صِدِّيقٌ وَ لَا شَهِيدٌ وَ لَا عَالِمٌ وَ لَا جَاهِلٌ وَ لَا دَنِيٌّ وَ لَا فَاضِلٌ وَ لَا مُؤْمِنٌ صَالِحٌ وَ لَا فَاجِرٌ طَالِحٌ وَ لَا جَبَّارٌ عَنِيدٌ وَ لَا شَيْطَانٌ مَرِيدٌ وَ لَا خَلْقٌ فِيمَا بَيْنَ ذَلِكَ شَهِيدٌ إِلَّا عَرَّفَهُمْ جَلَالَةَ أَمْرِكُمْ وَ عِظَمَ خَطَرِكُمْ وَ كِبَرَ شَأْنِكُمْ وَ تَمَامَ نُورِكُمْ وَ صِدْقَ مَقَاعِدِكُمْ وَ ثَبَاتَ مَقَامِكُمْ وَ شَرَفَ مَحَلِّكُمْ وَ مَنْزِلَتِكُمْ عِنْدَهُ وَ كَرَامَتَكُمْ عَلَيْهِ وَ خَاصَّتَكُمْ لَدَيْهِ وَ قُرْبَ مَنْزِلَتِكُمْ مِنْهُ
«پس خداوند ، شما را به شريف ترين مرتبه گراميان و بالاترين جايگاه هاى مقرّبان و برترين درجات فرستاده شدگان رساند. آن مقامى كه [جز آنان] هيچ كسى بدان نمى رسد و به بالاتر از آن، هيچ كسى راه نمى يابد و هيچ پيش گامى بر آن، پيشى نمى گيرد و هيچ طمع كننده اى براى رسيدن به آن، طمع نمى كند، تا اين كه نه هيچ فرشته مقرّب و پيامبر مُرسَلى، و نه هيچ صدّيق و شهيدى، و نه هيچ عالِم و جاهلى، و نه هيچ پَست يا صاحبْ فضيلتى، و نه هيچ مؤمنِ درست كردارى، و نه هيچ تبهكارِ بدكردارى، و نه هيچ ستمگرِ مستبدى، و نه هيچ شيطانِ رانده شده اى، و نه هيچ آفريده ديگرى كه در اين ميان گواه باشد، بر جاى نمى مانَد، مگر آن كه خداوند مى شناسانَد به آنان: جلالتِ امرتان و عظمت قَدْرتان ، و بزرگىِ مقامتان، و تماميّت نورتان، و درستىِ جايگاهتان، و استوارىِ مقامتان، و شرافت رتبه تان و منزلتِ شما را در نزدش، و كرامت شما را در نزد او، و ويژه بودنتان در پيشگاه او و منزلت نزديكى اى كه با او داريد .»
🔹این مطلب با الهام از صفحه اینستگرام استاد کامل که از طرف یکی از برادران طلبه در نقد آقای غفاری راه اندازی شده نگاشته شد.👇
https://www.instagram.com/ostadekamel
#زیارت_جامعه
#لایقاس_بنا_احد
#جایگاه_اختصاصی_ائمه
#مقامات_اهل_بیت
@naghdeghaffari
نسبت خلاف آقای غفاری به مرحوم #سعادت_پرور:
#حضرت_ابراهیم باید در برابر #امام_خمینی (ره) زانو بزند!😱
@naghdeghaffari
👇یادآوری و بازنشر👇
🔹اطلاعیه دفتر تنظیم و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (قدس سره)
بسمه تعالی
✅ در پی انتشار مطلبی از قول عالم ربانی حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره) به این عنوان که " حضرت ابراهیم ها!باید بیایند و در محضر امام خمینی زانو بزنند" به اطلاع می رساند:
ارادت بالای حضرت آیة الله #سعادت_پرور (ره) به حضرت #امام_خمینی (ره) به عنوان استاد و انسانی الهی که به بالاترین مراتب کمال انسانی رسیده و نیز به عنوان رهبر انقلاب اسلامی که باید حرفش را به جان و دل شنید و از هر امر و نهی ایشان اطاعت و برای رسیدن به اهدافش جانفشانی کرد از مجموعه مذاکرات شفاهی ایشان با دوستان و نیز از مکتوبات و مقدمهٔ کتابهای ایشان پیداست ، اما مقایسه ایشان با حضرت ابراهیم (علیه السلام)؛ اولا چنین مطلبی از معظم له شنیده نشده و استناد آن به ایشان نادرست و #کذب_محض است.
ثانیا دأب ایشان با ورود در مسائل مبهم یا حرفهای بی فایده و مبتنی بر ظن و گمان و حدسیات مخالف بود . در هر حال رعایت تقوی در نقل و استنادها لازم است.
🔹دفترتنظیم و نشر آثار آیة الله سعادت پرور(قدس سره)
#حضرت_ابراهیم
#امام_خمینی
#سعادت_پرور
#تکذیبیه
@naghdeghaffari
📢 آقای غفاری:
🔸#قرآن_خوان زیاد است!
▪️خواندن دیگر بس است!
🔹باید قلبتان بخواند. این خواندن اثر دارد
▪️#روخوانی اثر ندارد!
منبع: کتاب #سلوک_عشق
#تلاوت_قرآن
@naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری #قرآن
🎥 پرسش: تلاوت قرآن یا #تفکر؟
📣 پاسخ: حجت الاسلام والمسلمین #شیخ_جعفر_ناصری (از اساتید اخلاق)
#تلاوت_قرآن
@naghdeghaffari
♨️ اهمیت و آثار تلاوت کثیر قرآن
📣برگرفته از سخنان حجت الاسلام والمسلمین #شیخ_جعفر_ناصری (از اساتید اخلاق):
@nasery_ir
🔸همه مشکل ما در تشتّت #قوه_وهمیه است که با #قرائت_قرآن، میشود آن #تشتت را کم کرد؛ با #تلاوت_قرآن مستمر می توان #قواى_وهمى را منسجم نمود و از #تخیّل بیرون آمد.
🔸یکی از راه های ورود به قرآن، #قرائت_کثیر و #اُنس_با_قرآن همراه با #تعظیم و #احترام است.
🔸اگر انسان در چینش عبارات قرآن دقت کند، درمییابد آهنگى بر آن حاکم است که اگر کسى یک مقدار با آن آشنا شود به سرعت از دنیا، دلکنده میشود.
🔸سر مشكلات يك مرتبه يك آيه اي كه چند سال يا چند ماه است با آن برخورد نكرده، همان سراغ انسان مي آيد و راه را نشان می دهد و مشکل را حل می کند. گويا بین #قاری و #قرآن ارتباط برقرار مي شود و در خود دنيا به انسان بر مي گردد؛ در قيامت كه حسابش جداست؛ در همین دنیا هم برگشت می کند و سراغ انسان مي آيد.
🔸خود #ختم_قرآن مطلوب بوده و هست لذا اگر كسي نه اين كه بي توجه بخواند، ولي طبق روال عادي هر 25 دقيقه، نيم ساعتي يك جزء قرآن را بخواند خوب است.
🔸 از آثار تلاوت قرآن آن است که گاهی انسان ساکت است؛ ولی دلش #قرآن میخواند. یک آیه در #خواب برایش می خوانند و معانی بسیاری به او اِلقا میکنند که او را مشغول به آن معانی میکند.
🔸مقدار تلاوت قرآن بستگي به ظرف و ظرفيت افراد دارد، اما كمتر از سه جزء [در روز] شايد آرام بخش نباشد.
🔸بايد در ماه مبارك رمضان يك مقدار بيشتر باشد كه حداقل سه ختم قرآن در طول ماه رمضان تمام بشود.
🔸اگر كسي در قبل ماه مبارك رمضان با قرآن مأنوس بود مي تواند مقدارش را بيشتر كند.
🔸تلاوت قرآن یکی از اثراتش این است که به #وقت و #عمر و #توان_انسان #برکت می دهد و انسان به بقیه کارهایش هم بهتر می رسد.
🔸در طول چهارـ پنج سال انسان خودش را به تلاوت زیاد می رساند.
🔸اگر ملايم ملايم حاصل شود براي روح انسان سنگيني كه ندارد هیچ، بلکه #آرام_بخش و #گوارا هست و #بهترين_غذاي_روح هم هست و مایه #انس، #آرامش، #نورانیت و #رشد خواهد شد.
#تلاوت_قرآن
@naghdeghaffari
📛هشدار سیدمحمدصادق حسینی طهرانی (فرزند #علامه_طهرانی و از اساتید اخلاق مشهد) درباره خطر استاد غیرکامل
#عقیم_شدن_در_سلوک
از زمانى كه سالك در ميدان #رياضت و #سلوك قرار مى گيرد، #بنيان_نفس رفته رفته تغيير كرده و درهم ريخته، و به دست استاد در قالب تازه اى ريخته مى شود؛ حال اگر #استاد طريق از مهارت و تبحّر لازم و كافى در #سلوك و #تربيت برخوردار باشد طبعاً بناى جديد نفس شاگرد خود را بر أساسى مستحكم و استوار و مستقيم برپا مي كند، و درصورتى كه به دقائق و زواياى تربيت آگاه نباشد، از طرفى #نفس از حال أوّل خود خارج شده و از طرف ديگر در مرتبه دوّم بر #بنيانى_ضعيف و چه بسا #معوجّ رشد كرده و بى ثمر خواهد شد، بطوريكه آن شاگرد در سلوك راه خدا #عقيم شده و ديگر #قابل_علاج_و_درمان نيست.
(#نور_مجرد، ج 1، ص 465)
#سید_محمدصادق_طهرانی
#خطر_استاد_غیرکامل
#عقیم_شدن_در_سلوک
@naghdeghaffari
نقد غفاری
🔅گونهشناسي مريدان آقاي غفاري قسمت پنجم از مقالات #روش_شناسی تاكنون نقدهاي متعددي در اين كانال درب
🔔توضیحی درباره مقاله «#گونه_شناسی مریدان آقای غفاری»👆
به دنبال بازنشر مقاله «گونه شناسی مریدان آقای غفاری» در یک کانال اینستگرامی که به نقد وی می پردازد، برخی از مریدان آقای غفاری به انتقاد از برخی بندهای آن مقاله پرداخته اند که مثلاً چه اشکالی دارد که مرادشان مثل فلان عارف روی مباحث محبتی و #عاشقانه متمرکز بشود و علاقه مخاطبانش به خدا و #اهل_بیت (ع) را تقویت کند؟ یا چه اشکالی دارد که #مراد به #مرید #محبت کند و #رابطه_عاطفی و پدرانه با مرید داشته باشد؟ و یا #لطیف و #عاطفی بودن مریدان چه اشکالی دارد؟ و... لذا لازم دانستیم این نکته را یادآور شویم که مقاله «گونه شناسی» در صدد #تحلیل_روانی رفتار مریدان آقای غفاری و واکاوی علت #تعصب آنها نسبت به مرادشان است نه ارزش گذاری روش هایی چون تقویت محبت به خدا یا برقراری روابط عاطفی با مریدان و یا حتی عاطفی بودن مریدان (لطفا دقت کنید)
همچنین برخی از همین منتقدان خواستار نشان دادن نمونه هایی از طرح ادعاهاي #مخالف_با_قرآن، #تفسير_به_راي برخي آيات قرآن، بيتوجهي به جايگاه اختصاصی ائمه معصومين (ع) و اشكالاتي مربوط به #دستورالعمل_ها و... در سخنان آقای غفاری شده بودند که برای مطالعه مصادیق متعدد این اشکالات مهم، آنها را به مطالعه با دقت آرشیو مطالب همین کانال تلگرامی ارجاع می دهیم.
بار دیگر برای این مریدان آرزوی #رهایی_از_تعصب می کنیم چرا که شرط لازم برای #حق_طلبی است.
@naghdeghaffari
📛 خطر استاد غیرکامل - 1
آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی (فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة الله سید محمد حسین حسینی طهرانی):
تربيت نفوس امرى بسيار صعب و دشوار است و تا كسى از نفس نگذشته و بار خود را به منزل نرسانده و در #مقام_فناء_تامّ متمكّن نگشته #نبايد امر ديگران را به عهده بگيرد، مگر آنكه از جانب وليّى از اولياء خدا مأمور بوده و در حقيقت آن ولىّ، نفوس را از دريچه نفس اين شخص سير دهد.
يكى از آفات راه سالكان راه رفته كه #احاطه_اى_اجمالى به مسير سلوك پيدا نموده و از #زوايائى_از_نفس_اشخاص نيز مطّلع مي گردند، اين است كه #از_سر_شفقت_و_دلسوزى يا به جهت #احساس_وظيفه و يا گاه #به_واسطه_حبّ_نفس، سالكين إلى الله را در حجر تربيت خود گرفته و امر آنان را به عهده مى گيرند و #سالكين_مبتدى نيز كه توان تشخيص استاد كامل را از غير آن ندارند جذب آنان مىشوند، #خصوصا_اگر_حرارت_و_شورى_نيز_در_آن_شخص_باشد كه سالكين مبتدى را در اثر مجالست با ايشان #متحول نمايد.
در حاليكه تربيت نفوس امرى بسيار صعب و دشوار است و اين كار بدون حصول شرائط، #مفاسد_بسيارى را به دنبال دارد:
اوّلًا: سبب مى شود كه سير خود اين سالك كه هنوز به كمال نرسيده كُند يا #متوقّف گردد؛ چون علاوه بر بار خود بار ديگران را هم به دوش گرفته و #هنوز_از_خود_فارغ_نشده مى خواهد ديگران را هم با خود ببرد و روشن است كه چون از نفس خارج نشده و امر خود را بالكلّ به خداوند نسپرده و حضرت حقّ جلّ و علا امر او را متكفّل نگشته توانش محدود و رزقش معيّن است و هرچه براى ديگران زحمت بكشد از بهره خود او كاسته مى شود.
ثانياً: نفوس شاگردان را #معطل نموده و سير ايشان را هم #كند مى نمايد؛ زيرا ايشان امر خود را به وى سپرده اند و او هم از بردن آنان و سيردادنشان كماهوحقّه عاجز است. شاگردان به اميد وى و او هم درگير نفس خود است و لذا همه تشنه كام و محروم مى مانند.
علّامه والد در كتاب شريف روح مجرّد از قول مرحوم آقاى #حداد رضوان الله تعالى عليه چنين نقل مى كنند: بارها را اينجا بيندازيد كه من باركش مى باشم. افرادى تحمّل باركشيدن را ندارند و #بار_خودشان_را_نمى_توانند_بكشند، آنگاه جمعى را به دنبال خود مى كشند، خودشان جلو افتاده و بسيارى را به پيروى و تبعيّت در آورده اند، در حاليكه #نفوس_بسيارى_از_آن_شاگردان_از_استادشان_قویتر_و_لطيفتر_و_بهتر_است.
مي فرمودند: #مسكين خودش به مقصدى نرسيده است و بايد بارش را در آستانه ديگرى فرود آورد، آنگاه آمده و بارهایى را به خود افزوده است، و لهذا مى آيد و از شاگردان خودش شكوه مى كند كه چنين و چنان؛ من به او گفتم: عيب از شاگردانت نيست، عيب در توست كه با درِ باغ سبزى آنان را به خود جلب كرده اى، آنگاه وارد خانه شده اند از عهده طعام و غذايشان بر نمى آیى، و حالا هم با نويدها آنان را #گرسنه و #تشنه و #متحير نگه داشته اى؛ و در اينصورت توقّع اطاعت محض از ايشان دارى؟! اين محال است، استاد بايد خودش آزاد شده باشد، تو الآن گير هستى و گير دارى! چگونه مى توانى بنده اى آزاد كنى؟!
ادامه دارد...
#سید_محمدصادق_طهرانی
#خطر_استاد_غیرکامل
@naghdeghaffari