ترجمه و شرح حکمت 108 نهج البلاغه
جلوگیری از افراط و تفریط قلب
و فرمود (ع): به رگ دل انسان، پاره گوشتى آويخته است كه از شگفت ترين چيزهاست و آن قلب اوست كه در آن مايه هايى از حكمت است و مايه هايى ضد آن و خلاف آن.
🔸هرگاه اميدوارى به او روى آورد، آزمندى خوارش مى سازد
🔹و اگر آزمندى به او روى نهد حرص تباهش كند
🔸و اگر نوميدى بر آن دست يابد، تأسف او را بكشد
🔹و اگر خشم بر او مسلط شود، كينه توزيش شدت گيرد
🔸و اگر خشنودى و رضا سبب سعادتش شود، خويشتنداريش را از دست بدهد
🔹و اگر وحشت گريبانش را بگيرد، حذر كار به خود مشغولش دارد
🔸و اگر امن و آسايش نصيبش شود، غرور و غفلتش بربايد.
🔹اگر مالى بدستش افتد، بى نيازى به سركشيش وادارد.
🔸اگر مصيبتى به او رسد، بيتابى رسوايش گرداند
🔹و اگر به فقر دچار آيد، به بلا افتد،
🔸اگر گرسنگى او را بيازارد، ناتوانى از پايش در اندازد.
🔹اگر در سيرى افراط كند، پرى شكم آزارش دهد.
🔸اگر در كارى كوتاه آيد، زيان اوست
و اگر از حد گذراند، مايه فسادش باشد.
#حکمت شماره ۱۰۸ 🌴
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیر مؤمنان امام علی علیه السلام
با سکوت بسیار"وقار انسان بیشتر شود... و
با انصاف بودن" دوستان را فراوان...و
با بخشش" قدر و منزلت انسان بالا رود...و
با فروتنی" نعمت کامل شود...و
با پرداخت هزینه ها " بزرگی و سروری ثابت گردد...و
روش عادلانه "مخالفان را در هم شکند...و
با شکیبایی در برابر بی خرد" یاران انسان زیاد گردد.
🔺#حکمت 244 نهج البلاغه
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
هدایت شده از 🇮🇷سنگر غیرت🇮🇷
✍امیرالمومنین علیه السلام فرمود:
زماني بر مردم برسد كه در ميان آنان از قرآن جز خطوطش، و از اسلام جز اسمش باقي نماند. مساجدشان در آن زمان از نظر ساختمان آباد، و از نظر هدايت ويران است. ساكنان و آبادكنندگانش بدترين اهل زمينند، از آنان فتنه برخيزد و گناه در آنان لانه گيرد، آن كه از فتنه ها كناره گرفته او را به آن باز مي گردانند، و هركه از آن عقب مانده او را به سوي آن سوق مي دهند. خداوند پاك مي فرمايد: «به خود سوگند خورده ام كه فتنه اي در ميان آنان برانگيزم كه خردمند در آن سرگردان شود» و اين كار را هم انجام داده، و ما از خدا مي خواهيم كه از لغزش غفلت ما درگذرد.
📚نهج البلاغه،حکمت۳۶۹
🌈کانال سمت خدا🌈
http://eitaa.com/joinchat/283967506C7fc74cfd2b
#حدیث
✍ امام علی (علیهالسلام) فرمودند:
✅ کسى که نهان خود را اصلاح کند،
خدا آشکار او را نیکو گرداند ...
و کسى که براى دین خود کار کند،
خدا دنیاى او را کفایت فرماید ...
و کسیکه میان خود و خدا را نیکو،
گرداند.... خدا میان او و مردم را
اصلاح خواهد کرد ...
📚 حکمت ۴۲۳ نهج البلاغه
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
هدایت شده از گنجینه شهدای جهان اسلام (عاشقان شهادت)
در هفته منابع طبیعی و همزمان با روز درختکاری، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز دو اصله نهال میوه غرس کردند.
اجتماع بزرگ عاشقان شهادت 👇
http://eitaa.com/joinchat/3191013389Cbefb30f800
هدایت شده از سپهر سیاست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از مردان خدا 📿
🌹شهید عبّاس باقرى تشکّرى🌹
نام پدر: على
تاریخ ومحلّ تولّد: 1344/12/8 ـ مشهد
تاریخ ومحلّ شهادت: 1362/12/15 ـ جزیره مجنون
آخرین سمت: فرمانده گردان عبدالله از لشکر 5 نصر
زندگینامه و وصیت نامه شهید در کانال زیر 👇👇👇👇👇👇
#مردان_خدا 📿
@mardane_khoda
مى جوییم». سپس افزود: «فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مُطیعاً لِلّهِ تَنْفَعُهُ وِلایَتَنا وَ مَنْ کانَ مِنْکُم عاصِیاً لِلّهِ لَنْ تَنْفَعَهُ وَلایَتَنا وَیَحْکُمْ لا تَغْتَرُّوا وَیَحْکُمْ لا تَغْتَرُّوا; هر کس از شما مطیع خدا باشد ولایت ما براى او سودبخش است و هر کس از شما معصیت خدا کند ولایت ما به او سودى نمى بخشد. واى بر شما (به ولایت ما) مغرور نشوید، واى بر شما مغرور نشوید»(3).
پی نوشت:
(1). بقره، آیه 143.
(2). فرقان، آیه 67.
(3). کافى، ج 2، ص 75، ح 6.
#حکمت شماره ۱۰۹ 🌴
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
ترجمه و شرح حکمت 109 نهج البلاغه: دوری اهل بیت از افراط و تفریط
وَ قَالَ (علیه السلام): نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى، [الَّتِي يَلْحَقُ بِهَا التَّالِي] بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِي.
و فرمود (ع): ما همانند آن پشتى ميانى، حد وسط هستيم، كه هر كه نرسيده بايد خود را برساند و هر كه از ما در گذرد، بايد كه به ما باز گردد.
ما از افراط و تفريط دوريم:
امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه، موقف خود و خاندانش را در برابر «مقصران» و «غالیان» روشن ساخته است، مى فرماید: «ما تکیه گاه میانه هستیم; (باید) عقب افتادگان به آن ملحق شوند و تندروان به سوى آن باز گردند»; (نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى، بِهَا یَلْحَقُ التَّالِی، وَإِلَیْهَا یَرْجِعُ الْغَالِی).
این تعبیر کنایه زیبا و دلنشینى است، زیرا «نُمْرُقة» در اصل به معناى پشتى یا متکایى است که بر آن تکیه مى کنند; پشتى وسط و میانه، پشتى ممتازى بوده که در صف پشتى هاى مجلس مورد توجه و جایگاه افراد شریف تر بوده است. مى فرماید: آنها که پایین ترند باید رو به سوى ما کنند و آنها که بالاترند باید نگاه خود را به ما باز گردانند (و همگى راه اعتدال را پیش گیرند).
اشاره به اینکه مورد قبول در اسلام و آیین الهى امورى است که در سر حد اعتدال و دور از افراط و تفریط باشد، همان گونه که قرآن مجید مى گوید: (وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطاً)(1) و در جاى دیگر درباره انفاق مى فرماید: «(وَالَّذینَ إذا أنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتَرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً); کسانى که هنگامى که انفاق مى کنند نه اسراف مى کنند و نه سخت گیرى و در میان این دو حد اعتدال را رعایت مى کنند».(2)
منظور از «تالى» کسانى هستند که اوصاف برجسته امامان اهل بیت(علیهم السلام) را انکار مى کردند و آنان را در حد فردى معمولى قرار مى دادند و منظور از «غالى» کسانى که آنان را از حد امام معصوم بالاتر برده و صفات خدایى برایشان قائل مى شدند و حتى گاهى به الوهیت آنها رأى مى دادند. امام(علیه السلام) مى فرماید: ما هیچ یک از این دو گروه را نمى پسندیم نه تالى و نه غالى.
بعضى از شرّاح نهج البلاغه «وسطى» را به معناى ممتاز و عالى گرفته اند نه به معناى میانه، همان گونه که در آیه 28 از سوره «قلم» مى خوانیم: (قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَلَمْ أَقُلْ لَّکُمْ لَوْلاَ تُسَبِّحُونَ) که اوسط در اینجا به معناى افضل و برتر است.
ولى با توجه به تالى و غالى که در ذیل این کلام حکیمانه آمده چنین احتمالى بسیار بعید است و مناسب همان معناى وسط است که طرف افراط و تفریط دارد.
پیروى از حد اعتدال و پیمودن خط میانه نه تنها در مسائل اعتقادى مورد توجه است که در مسائل اخلاقى و اجتماعى نیز غالباً چنین است، زیرا افراط و تفریط در این امور نیز زیانبار بوده و حد وسط و حالت اعتدال داراى آثار و برکات روشنى است.
خوشبختانه پیروان مکتب اهل بیت با هدایت هاى آنها در همه جا حد اعتدال را برگزیدند; در حالى گروهى گرایش به جبروگروهى تفویض را انتخاب مى کردند، پیروان این مکتب شعار «لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین» را برگزیدند و در جایى که جمعى قائل به تشبیه (اعتقاد به جسمیت خداوند) و گروهى معتقد به تعطیل (کسانى که مى گویند ما از ذات و صفات خدا هیچ چیز نمى فهمیم) در میان مسلمانان بودند، پیروان این مکتب نه تشبیه را پذیرفتند و نه تعطیل را بلکه معتقد شدند کنه ذات خدا و صفات او گرچه براى انسان ها قابل درک نیست; ولى او را مى توان از طریق آثارش در پهنه جهان هستى به خوبى شناخت.
آخرین سخن این که تعبیر به «نحن» گرچه به معناى امامان اهل بیت است ولى از بعضى از روایات استفاده مى شود که پیروان راستین آنها نیز همین گونه اند.
چنان که در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم فرمود: «یا مَعْشَرَ الشّیعَةِ ـ شِیعَةِ آلِ مُحَمَّد ـ کُونُوا النُّمْرُقَةُ الْوُسْطى یَرْجَعُ إلَیْکُمُ الْغالى وَ یَلْحَقُ بِکُمُ التّالى; اى جمیعت شیعه شما هم جایگاه حد وسط و معتدل باشید که غلو کننده به سوى شما باز گردد و عقب مانده به شما ملحق شود» در این هنگام مردى عرض کرد: فدایت شوم، منظور از غالى چیست؟ فرمود: «قَوْمٌ یَقُولُونَ فینا ما لا نَقُولُه فى أنْفُسُنا فَلَیْسَ أولئکَ مِنّا وَ لَسْنا مِنْهُمْ; گروهى هستند که درباره ما مطالبى مى گویند که ما درباره خود نمى گوییم (آنها راه غلو و افراط را مى پویند) آنها از ما نیستند و ما از آنها نیستیم».
سپس امام(علیه السلام) رو به مردم کرد و فرمود: «وَاللّه ما مَعَنا مِنَ اللّهِ بَرائَةٌ وَلا بَیْنَنا وَبَیْنَ اللّهِ قِرابَةٌ وَلا لَنا عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ وَلا نَتَقَرَّبُ إلَى اللّهِ إلاّ بِالطّاعَةِ; به خدا سوگند ما برات آزادى (از آتش دوزخ براى کسى) نداریم و میان ما و خداوند خویشاوندى نیست و حجت خاصى در برابر او نداریم و جز از طریق اطاعت به او تقرب ن
هدایت شده از مردان خدا 📿
🌙💫اعمال ماه مبارک رجب 💫🌙
فرارسیدن ماه مبارک #رجب بر شما مبارک باد
sokhann.blog.ir