#پندهای_نهج_البلاغه
✍ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📚
فاءحبب لغيرك ما تحب لنفسك و اكره له ما تكره لها>و لا تكونن ممن لا تنفعه العظة الا اذا بالغت فى ايلامه ، فان العاقل يتعظ بالاداب و البهائم لا تتعظ الا بالضرب
✨نامه / 31
ترجمه :
از كسانى مباش كه اندرز نمى پذيرند مگر هنگامى كه آزار و عذابى به آنها برسد. شخص عاقل ، باادب و ملايمت اندرز مى پذيرد، و چهار پايان هستند كه جز با كتك ، فرمان نميبرند و به راه نمى آيند.
✨شرح : انسان كه برترين مخلوق خداوند است ، و بهمين جهت اشرف مخلوقات نام گرفته ، با ساير جانداران ، تفاوتهاى بسيار دارد.
يكى از مهمترين تفاوتهاى انسان با حيوانات ، اين است كه انسان اندرزپذير نيستند، و صاحب با نگهبان حيوانات و چهارپايان ، ناچار مى شوند كه به ضرب چوب و شلاق ، آنها را به راه بياورند و از خطر و ناراحتى ها دور سازند.
انسان عاقل ، ميداند كه پدر و مادر، يا معلم ، يا ساير بزرگترها، كه بيش از او دانش و تجربه دارند، جز خير و صلاح او را نميخواهند و به همين دليل ، هر گاه ببينند كه كودك خردسال يا شاگرد كوچكشان به راه خطا مى رود،
او را اندرز ميدهند و سعى مى كنند با ارشاد و راهنمايى ، از خطا و خطرها، دورش كنند.
در چنين مواقعى ،انسان اگر عاقل باشد، با زبان خوش و ملايم ، اندرز بزرگترها را مى پذيرد و مؤ دبانه به راهنمايى آنها گردن مى گذارد.
اما، گاهى ، كسانى هم پيدا مى شوند كه بر خلاف انتظار، اندرز افراد خيرخواه را خطاى خود، ادامه مى دهند.
حتما شما هم ديده ايد كه گاهى ، پدر و مادر، مجبور مى شوند فرزند خود را، به خاطر آن كه با زبان خوش اندرز نپذيرفته است ، با تنبيه بدنى و كتك و خشونت تربيت كنند.
در حاليكه انسان عاقل ، هرگز كارى نمى كند كه با او مانند حيوانات و چهارپايان رفتار كنند و با كتك به راهش بياورند.
بلكه باادب و ملايمت ، اندرز بزرگترها را مى پذيرد، و با خوبى و خوشى ، به راهى ميرود، كه سعادت و خوشبختى او، در آن است .
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
#نمازشب
تعطیل درس
مرحوم ملاّ زین العابدین سلماسی که از ملازمین و خواصّ علاّمه بحرالعلوم است ، اظهار می دارد که :
(بحرالعلوم هر شب در کوچه های نجف گردش می کرد و برای بینوایان غذا می برد. اتفاقاً، چند روزی درس را تعطیل کرد، طلاّب مرا شفیع کردند که علّت این امر را سؤ ال کنم ؛ وقتی از ایشان خواستم درس را شروع بفرمایند و درباره سبب ترک تدریس سؤ ال کردم . پاسخ دادند: درس نمی گویم ! پس از چند روز، دوباره ماجرا تکرار شد و من انگیزه ترک تدریس را سؤ ال کردم ، علاّمه فرمود:
در نیمه های شب ، هرگز نشنیدم که این طلاّب با خداوند متعال مناجات کنند و به تضرّع و زاری مشغول باشند، با اینکه من شبها در کوچه های نجف گردش می کنم و این گونه طلبه ها، سزاوار نیستند که آنان را آموزش دهم !
وقتی طلاّب از گفته علاّمه ، آگاه شدند همه مشغول تضرّع و زاری شدند و شبها صدای گریه و مناجات آنان از هر سو بلند شد و ایشان مجدّداً تدریس را آغاز کردند.)
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
آیا چهره نماز شب خوانها را نمی بینید که از همه چهره ها زیباتر است ؟
این برای آن است که آنان هنگام شب با خدای سبحان خلوت کرده اند و خدای تعالی جامه ای از نور خود بر چهره ایشان پوشانید.
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۷
از آن حضرت در باره اين سخن پيامبر (ص) پرسيدند
كه فرموده بود: رنگ سفيد موى را تغيير دهيد
و خود را همانند يهودان مسازيد
امام على (ع) فرمود:
اين سخن را رسول اللّه (ص) زمانى فرمودكه مسلمانان اندك بودند،
اما اكنون كه دايره اسلام فراخ گرديده
و دين استقرار يافته،
هركس به اختيار خود است.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۷
وسئل عليه السلام عن قول النَّبيّ (صلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآله):
«غَيِّرُوا الشَّيْبَ،
وَلاَ تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ
فقال علی عليه السلام :
إِنَّمَا قَالَ صلى الله عليه وآله ذلِكَ
وَالدِّينُ قُلٌّ
فَأَمّا الاَنَ وَقَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ
وَضَرَبَ بِجِرَانِهِ
فَامْرُؤٌ وَمَا اخْتَارَ.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 17
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) was asked to explain the saying of the Messenger of Allah that:
“Banish your old age (by hair-dye)
and do not acquire resemblance to the Jews.”
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
The Prophet (SAAW) said this
at a time when the religion was confined to a few,
but now that its expanse has widened
and it is firmly settled,
everyone is free in his action.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
#نماز_شب
✨بیدار کردن فرشتگان بندگان را ...
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هیچ یک از مردم نمی خوابد مگر اینکه فرشته ای بر او نگهبان است و هر شب دو بار او را از خواب بیدار می کند و می گوید: ای بنده خدا! برخیز برای یاد خدا (و مناجات و نماز شب ) او ثنای فرشته ای که او را بیدار می کرد می شنید.
مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ، ذیل این روایت می نویسد: این اخبار را انکار نکن ، من خدا را شاهد می گیرم که از شب زنده داران و متهجّدین ، کسی را می شناسم که صدای فرشته ای که او را در هنگام سحر بیدا می کند می شنود که به او به لفظ آقا خطاب می کند و او برای ذکر خدا و نماز شب بر می خیزد.
(تصور می شود این شخص که برای اقامه نماز شب با صدای فرشته بیدار می شود خود میرزا جواد آقاست که برای پرهیز از خودستایی این حقیقت را به این عبارت بیان کرده است . او جز خدا و خواست او هوایی در سر نداشت و به چیز دیگری نمی اندیشید).
امام صادق علیه السلام فرمود:
آنگاه که بنده ای در نیمه شب با مولایش خلوت کند و با او به مناجات بپردازد، خداوند قلبش را نورانی می کند و چون بگوید:
(یا ربّ یا ربّ) خداوند جلیل می فرماید:
(لبیک ) بنده من ! درخواست کن تا عطایت کنم .
پرواز در آسمان رجب۲_۵.mp3
10.3M
دلت یه همنشین میخواد؟؟
تنهایی؟
بی کسی؟
دنبال عشق میگردی؟
این فایلو گوش کنید👆
امشب شب انتخابه💚
❗️گوش نکنید ضرر کردید
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۸
امام على (ع) فرمود: در باره كسانى كه از پيكار در كنار او، كناره گرفته بودند، حق را واگذاشتند امّا باطل را يارى نكردند.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۸
قال امام علی عليه السلام : في الذين اعتزلوا القتال معه: خَذَلُوا الْحَقَّ، وَلَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 18
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
about those who avoided fighting on his side: They abandoned righteousness but did not support wrong.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
#داستانهای_نهج_البلاغه_ای
✍ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📚
❗️اشعث، زير رگبار سرزنش امام
💫اشعث بن قيس از قبيلهي كنده سردستهي منافقان در عصر خلافت امام علي (ع) بود و در ميان اصحاب اميرمومنان (ع) همچون عبدالله بن ابي بن سلول در ميان اصحاب پيامبر (ص) بود كه هر دو سردسته منافقان بودند، تا آنجا كه ابن ابيالحديد مينويسد:
كل فساد كان في خلافه علي عليهالسلام و كل اضطراب حدث، فاصله الاشعث:
«تمام پيشآمدهاي ناگوار و تباهيها كه در خلافت علي (ع) پيش ميآمد و هر اضطرابي كه روي ميداد، باعث و باني آن، اشعث بود».
💫اشعث در زمان خلافت ابوبكر، به دودمان كافر بنيوليعه پيوست و مرتد شد و سپس توسط مسلمانان اسير گرديد و اين اسارت او در اسلام بود و اسارت او در كفر نيز آن وقت بود كه هنوز مسلمان نشده بود و براي خونخواهي در مورد قتل پدرش خروج كرد و اسير گرديد.
🔺روزي اميرمومنان علي (ع) در مسجد كوفه بالاي منبر در حضور جمعيت سخن ميگفت، ناگهان در وسط خطبه، اشعث بن قيس به امام اعتراض كرد، سخن علي (ع) پيرامون مساله سياسي «حكمين» بود كه در خطبه 121 نهجالبلاغه آمده است، حتي علي (ع) طبق اين خطبه به قدري نسبت به سپاهش در آن وقت ناراضي بود كه خطاب به آنها فرمود:
👈 اريد ان اداوي بكم و انتم دائي، كناقش الشوكه بالشوكه و هو يعلم ان ضلعها معها
✨: «ميخواهم به وسيلهي شما به درمان بيماريها بپردازم، ولي شما خود درد و بيماري من هستيد و من بسان كسي هستم كه بخواهد خار را به وسيله خار بيرون آورد،
با اينكه ميداند خار همانند خار است».
به هر حال موضوع اعتراض از اين قرار بود:
🔺حضرت علي (ع) بالاي منبر مسجد كوفه در مورد ماجراي «حكميت» سخن ميگفت، مردي برخاست و به عنوان اعتراض گفت: ما را از قبول حكميت نهي كردي و سپس به آن امر نمودي، ما نميدانيم كدام يك از اين امر و نهي، صلاحتر بود.
در اين هنگام علي (ع) يكي از دستهايش را به روي دست ديگرش زد و فرمود:
هذا جزاء من ترك العقده:
«اين كيفر كسي است كه فرمان رهبرش را رد كند و (بيعتش را بشكند) و از مخالفان پيروي كند و رهبر خود را مجبور كند كه از مخالفان پيروي كند».
اشعث كه در مجلس حضور داشت، خيال كرد كه منظور امام از اين سخن، اين است كه: «اين جزاي من است كه احتياط را از دست دادم و حكم حكمين را پذيرفتم»، از اين رو به امام اعتراض كرد: كه «اين مطلب به زيان تو است نه به سود تو»،
(در صورتي كه منظور علي (ع)اصحابش بودند).
از آنجا كه اشعث، اين اعتراض را از روي عناد كرد، نه از روي حقيقت، امام پاسخ كوبندهاي به او داد و فرمود:
👈ما يدريك ما علي مما لي …
: تو چه ميداني، چه كاري به سود من است و يا برايم ضرر دارد، نفرين خدا و نفرين نفرينكنندگان بر تو باد اي ابله پسر ابله!
واي منافق پسر كافر، به خدا سوگند تو يكبار در حال كفر و بار ديگر در حال اسلام، اسير شدي و ثروت و قبيلهات نتوانست تو را از يكي از اين دو اسارت آزاد سازد …
هدف علي (ع) از اين سخنان كوبنده اين بود كه مردم را از سابقهي سوء و طينت ناپاك اشعث آگاه سازد و آنها بدانند كه اعتراض اشعث از روي خيرخواهي نيست، بلكه براساس رياستطلبي و خودنمائي است،
چنانكه گفتهاند از كوزه همان برون تراود كه در او ست،
👌آري اين است روش و برخورد حضرت علي (ع) با منافقان و انسان نماهاي دروغين و تبهكار.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............