eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
131 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
 ☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۲۰ 💠ياد آورى ويژگى هاى اهل بيت عليه السّلام و اندرز ياران به خدا سوگند تبليغ رسال
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۲۱ (پس از پذيرش «حكميّت» در صفيّن، يكى از ياران  گفت: ما را از حكميّت نهى فرمودى، سپس پذيرفتى و داور تعيين كردى ما نمى دانيم كدام يك از اين دو كار درست است امام دست بر روى دست كوبيد و با تأسف فرمود) 💠1.علل شكست كوفيان و پذيرش «حكميّت» اين سزاى كسى است كه بيعت با امام خود را ترك گويد، و پيمان بشكند. به خدا سوگند، هنگامى كه شما را به جنگ با معاويه فراخواندم، خوشايندتان نبود، ولى خداوند خير شما را در آن قرار داده بود، اگر مقاومت مى كرديد، شما را راهنمايى مى كردم و اگر به انحراف مى رفتيد شما را به راه راست برمى گرداندم، اگر سر باز مى زديد، دوباره شما را براى مبارزه آماده مى كردم، در آن صورت وضعيّتى مطمئن داشتيم. امّا دريغ، با كدام نيرو بجنگم و به چه كسى اطمينان كنم شگفتا، مى خواهم به وسيله شما بيمارى ها را درمان كنم ولى شما درد بى درمان من شده ايد، كسى را مى مانم كه خار در پايش رفته و با خار ديگرى مى خواهد آن را بيرون كشد،  در حالى كه مى داند خار در تن او بيشتر شكند و بر جاى ماند. خدايا طبيب اين درد مرگبار به جان آمده، و آب رسان اين شوره زار ناتوان شده است. 💠2.وصف ياران شهيدى كه وفادار بودند كجا هستند مردمى كه به اسلام دعوت شده و پذيرفتند، قرآن تلاوت كردند و معانى آيات را شناختند، به سوى جهاد بر انگيخته شده چونان شترى كه به سوى بچّه خود روى مى آورد شيفته جهاد گرديدند، شمشيرها از نيام بر آوردند، و گرداگرد زمين را گروه گروه، صف به صف، احاطه كردند، بعضى شهيد، و برخى نجات يافتند. هيچ گاه از زنده ماندن كسى در ميدان جنگ شادمان نبودند، و در مرگ شهيدان نيازى به تسليت نداشتند، با گريه هاى طولانى از ترس خدا، چشم هايشان ناراحت، و از روزه دارى فراوان، شكم هايشان لاغر و به پشت چسبيده بود. لب هايشان از فراوانى دعا خشك، و رنگ هاى صورت از شب زنده دارى ها زرد، و بر چهره هايشان غبار خشوع و فروتنى نشسته بود. آنان برادران من هستند كه رفته اند، و بر ماست كه تشنه ملاقاتشان باشيم، و از اندوه و فراقشان انگشت حسرت به دندان بگيريم. 💠3.هشدار از فريب كارى شيطان همانا شيطان،  راه هاى خود را به شما آسان جلوه مى دهد، تا گره هاى محكم دين شما را يكى پس از ديگرى بگشايد، و به جاى وحدت و هماهنگى، بر پراكندگى شما بيفزايد. از وسوسه و زمزمه و فريب كارى شيطان روى گردانيد، و نصيحت آن كس را كه خيرخواه شماست گوش كنيد، و به جان و دل بپذيريد. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_215 🌷 آیه 197 سوره بقره 🌸 الْحَجّ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 198 سوره بقره 🌸 لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُواْ فَضْلاً مِنْ رَّبِّكُمْ فَإِذَآ أَفَضْتُمْ مِّنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعِرِ الْحَرَامِ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ مِّنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْضَّآلِّينَ 🍀ترجمه:گناهى بر شما نیست كه به سراغ فضل پروردگارتان بروید. پس چون از عرفات كوچ كردید، خدا را در مشعرالحرام یاد كنید، و او را یاد كنید به خاطر اینکه شما را هدایت کرد در حالی که قبل از آن از گمراهان بودید. 🌷 : در اینجا یعنی گناه 🌷 :كوچ کردید یعنی تعداد زیادی در یک مکان جمع می شوند و سپس به صورت دسته جمعی حرکت می کنند 🌷 :گمراهان 🌺 در دوران قبل از ، مشرکین کار و تجارت را در روزهای حج ممنوع می دانستند و آن را گناه می دانستند ولی قرآن می فرماید: لیس علیکم جناح أن تبتغوا فضلا من ربكم:گناهی بر شما نیست که به سراغ فضل پروردگارتان بروید. منظور از فضل در اين آیه روزی و کار و منفعت های مالی است. این یعنی دین اسلام در کنار اعمال عبادی مثل حج ، به زندگی مادی و کسب در آمد نیز توجه دارد. فإذا أفضتم من عرفات فاذكروا الله عند المشعر الحرام : پس هنگامی که از عرفات کوچ کردید خدا را در مشعر الحرام یاد کنید. 🌺 نام سرزمینى است در بیست كیلومترى مكّه كه بر زائران خانه خدا واجب است از ظهر روز نهم ذى الحجة تا غروب در آنجا بمانند و اگر قبل از غروب از آنجا خارج شوند باید یک شتر کفاره دهند. واژه ى «عرفات» از «معرفت» به معناى محلّ شناخت است. در آنجا آدم و حوا علیهما السلام به اشتباه خود که خوردن میوه از درخت بود اعتراف و توبه كردند. به فرموده امام صادق و امام باقر علیهما السلام جبرئیل در این مكان به حضرت ابراهیم گفت: وظایف خود را بشناس و فراگیر. در حدیث مى خوانیم: حضرت مهدى علیه السلام هر سال در عرفات حضور دارند. زمین عرفات خاطراتى از ناله ها و اشك هاى اولیاى خدا دارد. در روایات مى خوانیم: غروب عرفه، خداوند تمام گناهان زائران خانه خود را مى بخشد. وبراى روز عرفه دعاهاى خاصّى از امام حسین و امام سجاد علیهما السلام نقل شده است. 🌺 :مسلمانان بعد از سرزمین عرفات به صورت دسته جمعی به طرف سرزمین مشعر الحرام حرکت می کنند. یعنی سرزمینی که در آنجا انسان به شعور و آگاهی می رسد. هم یعنی این سرزمین دارای حرمت و احترام است. و أذكروه کم هداكم و إن كنتم من قبله لمن الضآلین: و او را یاد کنید به خاطر اینکه شما را هدایت کرد در حالی که قبل از آن از گمراهان بودید. 🔹پيام های آیه 198 سوره بقره 🔹 ✅ گروهى فكر مى كردند دین امرى یك بُعدى و یک عبادت خشک است، اسلام این تفكّر را ردّ مى كند. در اسلام در کنار عبادت کار و تجارت هم اهمیت دارد. «لیس علیكم جناح» ✅ ، فضل الهى است. قرآن به جاى واژه «كسب»، كلمه ى «فضل» را به كار برده تا بگوید: درآمد حلال فضل الهى است. «فضلا من ربّكم» ✅ اگرچه تلاش وطلب از شماست؛ «تبتغوا»امّا رزق، فضل خداوند است. «فضلاً من ربّكم» ✅ ، از شئون ربوبیّت الهى است. «فضلاً من ربّكم» ✅ انجام باید طبق دستور باشد. «واذكروه كما هداكم» ✅ توجّه به توفیق الهى از یک سو و خطاها و گناهان گذشته ى خود از طرف دیگر، و انسان را به الطاف خداوند زیاد مى‌كند. «هداكم و ان كنتم من قبله لمن الضالین» ✅ سابقه خودتان را فراموش نكنید، او بود كه شما را كرد. «ان كنتم من قبله لمن الضّالین» ‌ 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨چشمه‌ی رحمت✨ 🌸 آب می‌آيد تا بذر را به سمت بالا هدايت بکند، درخت را هدايت کند تا بالاتر
✨چشمه‌ی رحمت✨ 🌸 شخصی آمد به گونه‌ای خاص از پيغمبر صلوات الله علیه پرسيد مَا حَقِيقَةٌ الدِّينِ؟ حقيقت دين چيست؟ جالب است نوع پرسش هم اين بود اول آمد رو به روي پيغمبر ايستاد پرسيد مَا حَقِيقَةٌ الدِّينِ فرمود حُسْنُ الُخُلْقِ همين آدم سمت راست گفت مَا حَقِيقَةٌ الدِّينِ حضرت فرمود حُسْنُ الُخُلْقِ آمد سمت چپ گفت مَا حَقِيقَةٌ الدِّينِ حضرت فرمود حُسْنُ الُخُلْقِ رفت پشت سر دوباره پرسيد مَا حَقِيقَةٌ الدِّينِ حضرت فرمود حُسْنُ الُخُلْقِ (مجموعه ورّام، ج۱، ص۸۹) 🌸 خيلی رندانه و زيبا رفتار کرد می‌خواست ببيند آن چه که پیامبر می‌فرماید در خودش هم است. پیامبر فرمود دين حسن خلق است می‌خواست ببيند واقعا خود پيغمبر حسن خلق دارد؟ لذا يک حرکت غير متعارفی کرد که پیامبر را به هم بریزد ولی با حسن خلق به او جواب داد که حقيقت دين حسن خلق است يعنی به هم نريخت، با بداخلاقی نفرمود حقيقت دين حسن خلق است. ادامه دارد... 📚توبه، ۳۳.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۲۱ (پس از پذيرش «حكميّت» در صفيّن، يكى از ياران  گفت: ما را از حكميّت نهى فرمودى، س
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۲۲ (پس از پافشارى خوارج در شورشگرى، امام عليه السّلام به قرارگاهشان رفت و خطاب به جمع خوارج فرمود:) آيا همه شما در جنگ صفین بوديد گفتند بعضى بوديم و برخى حضور نداشتيم. فرمود: به دو گروه تقسيم شويد، تا متناسب با هر كدام سخن گويم.  دو دسته شدند، امام ندا در داد كه: ساكت باشيد، به حرفهايم گوش فرا دهيد و با جان و دل به سوى من توجّه كنيد، و هر كس را براى گواهى سوگند دادم با علم گواهى دهد. آنگاه سخنان طولانى مطرح فرمود كه (برخى از آن خطبه اين است) 💠1.سياست استعمارى قرآن بر سر نيزه كردن آنگاه كه شاميان در گرما گرم جنگ، و در لحظه هاى پيروزى ما، با حيله و نيرنگ، و مكر و فريب كارى قرآن ها را بر سر نيزه بلند كردند شماها نگفتيد كه: «شاميان، برادران ما و هم آيين ما هستند از ما مى خواهند از خطاى آنان بگذريم. و راضى به حاكميّت كتاب خدا شده اند، نظر ما اين است كه حرفشان را قبول كنيم و از آنان دست برداريم» امّا من به شما گفتم كه: اين توطئه، ظاهرش ايمان و باطن آن دشمنى و كينه توزى است، آغاز آن رحمت و پايان آن پشيمانى است، پس در همين حال به مبارزه ادامه دهيد، و از راهى كه در پيش گرفته ايد منحرف نشويد، و در جنگ دندان بر دندان فشاريد، و به نداى ندا دهند اى گوش ندهيد، زيرا اگر پاسخ داده شوند گمراه كننده اند، و اگر رها گردند خوار و ذليل شوند، كه همواره چنين بود. امّا دريغ شماها را ديدم كه به خواسته هاى شاميان گردن نهاديد، و حكميّت را پذيرفتيد سوگند به خدا اگر از آن سرباز مى زدم مسئول پى آمدهاى آن نبودم، و خدا گناه آن را در پرونده من نمى افزود. به خدا سوگند اگر هم حكميّت را مى پذيرفتم به اين كار سزاوار پيروى بودم زيرا قرآن با من است، از آن هنگام كه يار قرآن گشتم از آن جدا نشدم. 💠2.وصف ياران جهادگر پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) ما با پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) بوديم، و همانا جنگ و كشتار گرداگرد پدران، فرزندان، برادران و خويشاوندان ما دور مى زد، امّا از وارد شدن هر مصيبت و شدّتى جز بر ايمان خود نمى افزوديم، و بيشتر در پيمودن راه حق، و تسليم بودن برابر اوامر الهى، و شكيبايى بر درد جراحت هاى سوزان، مصمّم مى شديم. 💠3.هدف مبارزه با شاميان امّا امروز با پيدايش زنگارها در دين، كژى ها و نفوذ شبهه ها در افكار، تفسير و تأويل دروغين در دين، با برادران مسلمان خود به جنگ خونين كشانده شديم، پس هر گاه احساس مى كنيم چيزى باعث وحدت ماست و به وسيله آن با يكديگر نزديك مى شويم، و شكاف ها را پر و باقى مانده پيوندها را محكم مى كنيم، به آن تمايل نشان مى دهيم، آن را گرفته و ديگر راه را ترك مى گوييم. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_216 🌷 آیه 198 سوره بقره 🌸 لَيْسَ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 199 سوره بقره 🌸 ثُمَّ أَفِيضُواْ مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ الْنَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيم ٌ 🍀 ترجمه:سپس از همانجا كه مردم كوچ مى كنند، كوچ كنید و از خداوند طلب آمرزش نمایید كه همانا خداوند آمرزنده ى مهربان است. 🌷 :کوچ کنید ، حرکت دسته جمعی پس از توقف در مکانی 🌷 :از همان جا 🌷 :یعنی طلب آمرزش 🌷 :آمرزنده 🌷 :مهربان 🌺 در روایات آمده که قبیله قریش در جاهلیت می گفتند:ما نباید در مراسم به عرفات برویم زیرا عرفات از حرم مکه بیرون است. قرآن در این آیه به مسلمانان دستور داد همه با هم در عرفات توقف کنند و از آنجا همگی به سوی مشعر الحرام و از آنجا به سوی سرزمین منا کوچ کنند. (ثم أفيضوا من حيث أفاض الناس:سپس از همان جا که مردم کوچ می کنند ، کوچ کنید) در حج انسان از كفش، كلاه، لباس، همسر ومسكن خود مى گذرد و قطره اى مى شود كه به دریا ملحق شده است. و ذكر خداوند، بهترین اعمال عرفات و مشعر است. گرچه در این سرزمینها اصل توقف، شرط است و هیچ عمل دیگرى واجب نیست، امّا در این آیات، ما را به ذكر خدا و یاد سوابق پرخطا و اشتباه خود و طلب آمرزش درباره گذشته ى خویش دعوت مى كند. مگر مى توان در سرزمینى كه اولیاى خدا اشک ریخته اند بى تفاوت نشست.(و استغفروا الله إن الله غفور رحيم:و از خداوند طلب آمرزش کنید که همانا خداوند آمرزنده مهربان است) 🔹پيام های آیه 199 سوره بقره 🔹 ✅ ، تحت هر نام وعنوانى، ممنوع است. «افیضوا من حیث افاض النّاس» ✅ حركت دسته جمعى، دارد. «افیضوا من حیث افاض الناس» ✅ هرگز مأیوس نشویم، گذشته ها هرچه باشد چاره ساز است. زیرا او غفور و رحیم است. «واستغفروا انّ اللَّه غفور رحیم» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨چشمه‌ی رحمت✨ 🌸 شخصی آمد به گونه‌ای خاص از پيغمبر صلوات الله علیه پرسيد مَا حَقِيقَةٌ ا
✨چشمه‌ی رحمت✨ 🌸 منظور از حسن خلق خوش و بش کردن نيست خنده رو بودن نيست حسن خلق يعنی اخلاق زيبا داشتن است. ▫️ ما اخلاق زيبا داريم ▫️اخلاق زشت داريم. دروغ گويی اخلاق است ولی اخلاق زشتی است، اخلاق زيباش راست گويی و صداقت است. نمامی، سخن چيني اخلاق زشتی است متقابلش نمام نبودن، سخن چين نبودن اخلاق زيبايی است غيبت کردن تهمت زدن اخلاق زشتی است متقابلش غيبت نکردن تهمت نزدن اخلاق زيبايی است رعايت حدود و حقوق ديگران نکردن اخلاق زشتی است متقابلش رعايت کردن می‌شود اخلاق زيبا. 🌸 پيغمبر اکرم صلوات الله علیه فرمود حقيقت دين حسن خلق است انسان اخلاق زيبايی داشته باشد با چه کسی؟ با خلق خدا. چرا؟ چون الْخَلْقُ كُلُّهُمْ عِيَالُ اللَّهِ (نهج الفصاحه، ح ۱۵۴۳) ادامه دارد... 📚توبه، ۳۳.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۲۲ (پس از پافشارى خوارج در شورشگرى، امام عليه السّلام به قرارگاهشان رفت و خطاب به ج
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۲۳ (به هنگام نبرد در جنگ صفيّن خطاب به سربازان خويش فرمود) 💠1.آموزش روانى در جنگ هر كدام از شما در صحنه نبرد با دشمن، در خود شجاعت و دلاورى احساس كرد، و برادرش را سست و ترسو يافت، به شكرانه اين برترى بايد از او دفاع كند، آنگونه كه از خود دفاع مى كند، زيرا اگر خدا بخواهد او را چون شما دلاور و شجاع گرداند. همانا مرگ به سرعت در جستجوى شماست، آنها كه در نبرد مقاومت دارند، و آنها كه فرار مى كنند، هيچ كدام را از چنگال مرگ رهايى نيست و همانا گرامى ترين مرگها كشته شدن در راه خداست. سوگند به آن كس كه جان پسر ابو طالب در دست اوست، هزار ضربت شمشير بر من آسانتر است از مرگ در بستر استراحت، در مخالفت با خداست. 💠2.هشدار از كوتاهى در نبرد گويى شما را در برخى از حمله ها، در حال فرار، ناله كنان چون گلّه اى از سوسمار مى نگرم كه نه حقّى را باز پس مى گيريد، و نه ستمى را باز مى داريد، اينك اين شما و اين راه گشوده، نجات براى كسى است كه خود را به ميدان افكنده به مبارزه ادامه دهد، و هلاكت از آن كسى است كه سستى ورزد. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_217 🌷 آیه 199 سوره بقره 🌸 ثُمَّ أَ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 200 سوره بقره 🌸 فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ ءَاَبآءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْراً فَمِنَ الْنَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فِي الْدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِى الْأَخِرةِ مِنْ خَلاَق ٍ‏ 🍀 ترجمه:پس هنگامی که مناسك (حج) خود را انجام دادید، خدا را یاد كنید، همانگونه كه پدران خویش را یاد مى‏كنید، بلكه بیشتر و بهتر از آن. پس بعضى از مردم كسانى هستند كه مى‏ گویند: خداوندا! به ما در دنیا عطا كن. آنان در آخرت بهره‏ اى ندارند. 🌺 در تفاسیر آمده گروهى از اهل مكّه، بعد از پایان مراسم در محلّى اجتماع كرده و با یاد كردن پدران و نیاكان خود به آنان افتخار و مباهات مى‏ كردند که این آیه نازل شد (فإذا قضيتم مناسككم فاذكروا الله كذكركم ءابآءكم أو أشد ذكرا) دستور مى‏ دهد به جاى تفاخر به پدران و نیاكان، خدا را یاد كنید و از نعمت‏ها و توفیقات او سخن بگویید و در این كار جدّى‏ تر باشید. یاد هر كس یا هر چیز، نشانه‏ ى آن بر فكر انسان است. 🌺كسى كه یاد را دارد و به آنان افتخار مى ‏كند، فكر و فرهنگ آنان را پذیرفته است و این یادكرد مى ‏تواند فرهنگ جاهلى را بر جامعه حاكم كند. به همین دلیل حضرت موسى گفت: من گوساله طلائى و پر قیمت سامرى را آتش مى‏ زنم و خاكسترش را به دریا مى‏ریزم. زیرا تماشاى آن، فرهنگ و تفكّر شرك را در انسان زنده مى ‏كند. گروهی در بهترین مکان ها تنها دعای آنها رسیدن به مادی است (فمن الناس من یقول ربنا ءاتنا في الدنيا و ما له في الأخرة من خلاق:بعضى از مردم کسانی هستند که می گویند خداوندا به ما در دنیا عطا کن آنان در آخرت بهره و نصیبی ندارند. ) 🔹 پيام های آیه 200سوره بقره 🔹 ✅ جهت‏ دهى به ایام فراغت، یكى از وظایف مربّى است. «فاذا قضیتم...فاذكروا اللَّه» ✅ ، هم از نظر كمّیت باید كثیر باشد؛ «واذكروا اللّه كثیراً» و هم از نظر كیفیّت، عاشقانه و خالصانه. «اشدّ ذكراً» ✅ ‏_نگر نباشیم. گروهى در بهترین زمان‏ها و مكان‏ها، تنها دعاى آنها رسیدن به زندگى كوتاه مادّى است. «ربّنا اتنا فى الدنیا وما له فى الاخرة من خلاق» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۲۳ (به هنگام نبرد در جنگ صفيّن خطاب به سربازان خويش فرمود) 💠1.آموزش روانى در جنگ
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۲۴ (در سال 37.هجرى در جنگ صفین براى تشويق ياران به جهاد فرمود) 💠 1.آموزش نظامى (تاكتيك هاى رزم انفرادى) زره پوشيده ها را در پيشاپيش لشكر قرار دهيد، و آنها كه كلاه خود ندارند، در پشت سر قرار گيرند، دندان ها را در نبرد روى هم بفشاريد، كه تأثير ضربت شمشير را بر سر كمتر مى كند، در برابر نيزه هاى دشمن، پيچ و خم به خود دهيد كه نيزه ها را مى لغزاند و كمتر به هدف اصابت مى كند، چشم ها را فرو خوابانيد، كه بر دليرى شما مى افزايد. و دل را آرام مى كند، صداها را آهسته و خاموش سازيد كه سستى را مى زدايد. پرچم لشكر را بالا داريد و پيرامون آن را خالى مگذاريد و جز به دست دلاوران و مدافعان سر سخت خود نسپاريد، زيرا آنان كه در حوادث سخت ايستادگى مى كنند، از پرچم هاى خود بهتر پاسدارى مى نمايند و آن را در دل لشكر نگاه مى دارند، و از هر سو، از پيش و پس و اطراف، مراقب آن مى باشند، نه از آن عقب مى مانند كه تسليم دشمن كنند و نه از آن پيشى مى گيرند كه تنها رهايش سازند. هر كس بايد برابر حريف خود بايستد و كار او را بسازد و به يارى برادر خود نيز بشتابد، و مبارزه با حريف خود را به برادر مسلمان خود وامگذارد كه او در برابر دو حريف، قرار گيرد، حريف خود، و حريف برادرش. 💠2.آموزش معنوى سربازان به خدا سوگند اگر از شمشير دنيا فرار كنيد از شمشير آخرت سالم نمى مانيد، شما بزرگان عرب و شرافتمندان برجسته ايد، در فرار از جنگ، خشم و غضب الهى و ذلّت هميشگى و ننگ جاويدان قرار دارد، فرار كننده بر عمر خود نمى افزايد و بين خود و روز مرگش مانعى ايجاد نخواهد كرد. كيست كه شتابان و با نشاط با جهاد خويش به سوى خدا حركت كند چونان تشنه كامى كه به سوى آب مى رود بهشت در سايه نيزه هاى دلاوران است، امروز در هنگامه نبرد آنچه در دل ها و سر زبان هاست آشكار مى شود. به خدا سوگند كه من به ديدار شاميان در ميدان نبرد شيفته ترم تا آنان بر بازگشت به خانه هاشان كه انتظار آن را مى كشند. بار خدايا اگر شاميان از حق روى گرداندند جمعشان را پراكنده، و در ميانشان اختلاف و تفرقه بيفكن، و آنان را براى خطاكاريشان به هلاكت رسان. 💠3.ضرورت جنگ بى امان براى شكست شاميان همانا شاميان، بدون ضربت نيزه هايى پياپى هرگز از جاى خود خارج نشوند، ضرباتى كه بدنهايشان را سوراخ نمايد، چنانكه وزش باد از اين سو فرو شده بدان سو در آيد، ضربتى كه كاسه سر را بپراكند، و استخوانهاى بدن را خرد، و بازوها و پاها را قطع و به اطراف پخش كند آنان دست بر نمى دارند تا آنگاه كه دسته هاى لشكر پياپى بر آنان حمله كنند و آنها را تيرباران نمايند، و سواران ما هجوم آورند، و صف هايشان را درهم شكنند، و لشكرهاى عظيم، پشت سر لشكرهاى انبوه،  آنها را تا شهرهايشان عقب برانند، و تا اسب ها، سرزمينشان را كه روى در روى يكديگر قرار دارد، و اطراف چراگاهايشان، و راه هاى آنان را، زير سم بكوبند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_218 🌷 آیه 200 سوره بقره 🌸 فَإِذَا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 201 سوره بقره 🌸 وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الْدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى الْأَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ الْنَّار ِ ترجمه: و بعضى از مردم مى ‏گویند: پروردگارا! در دنیا به ما نیكى عطا كن و در آخرت نیز نیكى مرحمت فرما و مارا از عذاب آتش نگهدار. 🌺 یكى از راههاى شناخت مردم، آشنایى با آرزوها و دعاهاى آنان است. در آیه قبل، درخواست گروه اوّل از مربوط به دنیا بود و كارى به خیر و شرّ آن نداشتند، ولى در این آیه درخواست گروه دوّم از خداوند، «حسنة» است در دنیا و آخرت. در دیدگاه گروه اوّل؛ دنیا به خودى خود مطلوب است، ولى در دید گروه دوّم؛ دنیایى ارزشمند است كه حسنه باشد و به آخرت منتهى گردد. در روایات نمونه‏ ها و مصادیقى براى نیكى‏هاى دنیا و آخرت نقل شده است ، ولى حسنه در انحصار چند نمونه نیست. در قرآن مجید 115 مرتبه كلمه ‏ى «دنیا» به كار رفته و 115 مرتبه كلمه «آخرت» استعمال شده است و این یك تصادف نیست. البتّه این به معناى آن نیست كه اهمیّت دنیا و آخرت هر دو یكسان است. در دعاها، هدف‏هاى كلّى مطرح شود و تعیین مصداق به عهده خداوند گذاشته شود. 🌺 ما از خداوند و مى ‏خواهیم، ولى در اینكه رشد و صلاح ما در چیست؟ آن را به عهده ‏ى خداوند مى ‏گذاریم. چون ما به خاطر محدودیّت‏هاى علمى و عدم آگاهى از آینده و ابعاد روحى خودمان، نمى‏ توانیم مصادیق جزئى را تعیین بنمائیم. به همین جهت توصیه شده است از خداوند وسیله كار را نخواهید، خودِ كار رابخواهید. زیرا ممكن است خداوند از وسیله ‏ى دیگرى كه به فكر و ذهن ما نمى‏آید، كارى را براى ما محقّق سازد. مثلاً از خداوند توفیق زیارت حج را بخواهید، امّا نگویید: خدایا مالى به من بده تا به مكّه بروم. چون خداوند گاهى سبب را به گونه‏اى قرار مى‏ دهد كه ما فكر آن را نمى ‏كردیم. 🔹پيام های آیه 201 سوره بقره 🔹 ✅ و با هم منافاتى ندارند، به شرط آنكه انسان به دنبال حسنه و نیكى باشد. «فى الدنیا حسنة و فى الاخرة حسنة» ✅ ، حساب جدایى دارد. با اینكه از خداوند نیكى آخرت را مى‏ خواهند، ولى براى نجات از آتش، جداگانه دعا مى‏كنند. «قِنا عذاب النار» ✅ در دعاها براى نجات از ، اصرار و تكرار عجیبى است. مثلا در دعاى مجیر حدود هفتاد بار مى‏ خوانیم: »اجِرنا مِن النار یا ربّ« پروردگارا! ما را از آتش جهنّم نجات بده. ویا در دعاى جوشن كبیر كه صد بند دارد در پایان هر بند آن مى‏ گوییم: «سبحانک یا لا اله الا انت الغوث الغوث خَلّصنا من النّار یا ربّ» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
✨چشمه‌ی رحمت✨ 🌸 این روایت الْخَلْقُ كُلُّهُمْ عِيَالُ اللَّهِ را بايد طلا گرفت. خيلی روايت عجيبی است می‌فرماید همه‌ی خلق ناموس خدا هستند. خلق فقط مسلمان نيست، کافر هم خلق است، مسيحی هم خلق است و ارمنی هم خلق است می‌گويد،؛ لذا حضرت علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام می‌فرمود تو را به حقی که بر گردنت دارم از همان چيزی که به من می‌نوشانيد به ابن ملجم بنوشان از همان غذايی که به من می‌خورانيد به ابن ملجم هم بخوران چون ناموس خداست. ادامه دارد... 📚توبه، ۳۳.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۲۴ (در سال 37.هجرى در جنگ صفین براى تشويق ياران به جهاد فرمود) 💠 1.آموزش نظامى (تا
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۲۵ (در پاسخ خوارج كه ماجراى حكميّت را نمى پذيرفتند قبل از ورود به شهر در نزديكى كوفه فرمود) 💠1.علل پذيرش حكميّت در صفین ما افراد را داور قرار نداديم، تنها قرآن را به حكميّت «داروى» انتخاب كرديم (كه آنها بر سر نيزه كرده و داورى آن را مى خواستند) اين قرآن، خطّى است نوشته شده كه ميان دو جلد پنهان است، زبان ندارد تا سخن گويد، و نيازمند به كسى است كه آن را ترجمه كند، و همانا انسانها مى توانند از آن سخن گويند، و هنگامى كه شاميان ما را دعوت كردند تا قرآن را ميان خويش داور گردانيم، ما گروهى نبوديم كه به كتاب خداى سبحان پشت كنيم، در حالى كه خداى بزرگ فرمود: «اگر در چيزى خصومت كرديد آن را به خدا و رسول باز گردانيد» باز گرداندن آن به خدا اين است كه كتاب او را به داورى بپذيريم، و باز گرداندن به پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) اين است كه سنّت او را انتخاب كنيم، پس اگر از روى راستى به كتاب خدا داورى شود، ما از ديگر مردمان به آن سزاوارتريم، و اگر در برابر سنّت پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) تسليم باشند ما بدان اولى و برتريم. امّا سخن شما كه چرا ميان خود و آنان براى حكميّت (داورى) مدّت تعيين كردى من اين كار را كردم تا نادان خطاى خود را بشناسد، و دانا بر عقيده خود استوار بماند، و اينكه شايد در اين مدّت آشتى و صلح، خدا كار امّت را اصلاح كند و راه تحقيق و شناخت حق باز باشد، تا در جستجوى حق شتاب نورزند، و تسليم اوّلين فكر گمراه كننده نگردند. 💠2.سرزنش كوفيان و خوارج گمراه همانا برترين مردم در پيشگاه خدا كسى است كه عمل به حق در نزد او دوست داشتنى تر از باطل باشد، هر چند از قدر او بكاهد و به او زيان رساند، و باطل به او سود رساند و بر قدر او بيفزايد. مردم چرا حيران و سرگردانيد و از كجا به اينجا آورده شديد آماده شويد براى حركت به سوى شاميانى كه از حق روى گرداندند و آن را نمى بينند، و به ستمگرى روى آورده حاضر به پذيرفتن عدالت نيستند، از كتاب خدا فاصله گرفتند، و از راه راست منحرف گشتند افسوس اى كوفيان شما وسيله اى نيستيد كه بشود به آن اعتماد كرد، و نه ياوران عزيزى كه بتوان به دامن آنها چنگ زد شما بد نيروهايى در افروختن آتش جنگ هستيد، نفرين بر شما. چقدر از دست شما ناراحتى كشيدم، يك روز آشكارا با آواز بلند شما را به جنگ مى خوانم و روز ديگر آهسته در گوش شما زمزمه دارم، نه آزاد مردان راستگويى هستيد به هنگام فراخواندن و نه برادران مطمئنّى براى راز دارى هستيد. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_219 🌷 آیه 201 سوره بقره 🌸 وَمِنْه
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 202 سوره بقره 🌸 أُوْلئِكَ لَهُمْ نَصِيِبٌ مِمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ ‏ 🍀 ترجمه:آنها از كسب خود بهره و نصیبى دارند و خداوند به سرعت به حساب مى ‏رسد. 🌺 این آیه در ادامه آیه قبلی است به «بهره»، «نصیب» مى‏‌گویند. گویا سهمى را براى انسان نصب كرده‏ اند. بهره‏ى مؤمنان تنها به خاطر دعاى «ربّنا اتنا» نیست، بلكه به خاطر تلاش و كسب آنان نیز بوده است و این به ما هشدار مى ‏دهد كه الطاف خداوند به كسانى مى‏ رسد كه به همراه دعا، تلاش و كوشش نیز انجام دهند. 🔹 پيام های آیه 202سوره بقره 🔹 ✅ بهره‏ و سود انسان در قیامت، تنها از بعضى كارهاى خویش است، نه تمام آنها. «ممّا كسبوا» چه بسیار كارهایى كه انسان مى‏‌كند، ولى بخاطر نداشتن قصد قربت و نیّت خالص، در قیامت از آن بهره نمى‏برد. ✅ بدون كسب وتلاش، بهره‏اى نیست. «لهم نصیب ممّا كسبوا» ✅ پاداش سریع، یك امتیاز است. «سریع الحساب» حضرت على علیه السلام مى‏‌فرماید: خداوند حساب همه‏ ى خلق را یك‏باره مى ‏رسد، همانگونه كه همه مردم را یک دفعه رزق مى‏ دهد. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨چشمه‌ی رحمت✨ 🌸 این روایت الْخَلْقُ كُلُّهُمْ عِيَالُ اللَّهِ را بايد طلا گرفت. خيلی رو
✨چشمه‌ی رحمت✨ 🌸 خلق فقط انسان نيست که کافر و مومن باشد همه چيز خلق خداست درخت هم خلق خداست، سنگ چوب هم خلق خداست، اين‌‌ها ناموس خدا هستند درخت ناموس خداست يعنی حق نداريد با ميخ رويش يادگاری بنويسيد اگر اين نگاه باشد تعامل ما عوض می‌شود. 🌸 غربی‌ها برخی خوبی‌هايی دارند ما بايد ياد بگيريم دور درخت حريم درست می‌کنند يک سپرهای فلزی می‌گذارند از ابتدا که اين درخت بالا می‌آيد مراقبت می‌کنند صاف بالا بیاید کج نشود. آنها اين روايت را نشنيده‌اند اگر بشنود در برابر اين ناموس خدا تعظیم می‌کنند. خیلی جالب است آنها با ناموس خدا اين رفتار زيبايی می‌کنند قطعا خدا کشورشان را آباد می‌کند سبز و خرم می‌کند. ادامه دارد... 📚توبه، ۳۳.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۲۵ (در پاسخ خوارج كه ماجراى حكميّت را نمى پذيرفتند قبل از ورود به شهر در نزديكى كوف
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۲۶ 💠(به امام گفتند كه مردم به دنيا دل بسته اند، معاويه با هدايا و پول هاى فراوان آنها را جذب مى كند شما هم از اموال عمومى به اشراف عرب و بزرگان قريش ببخش و از تقسيم مساوى بيت المال دست بردار تا به تو گرايش پيدا كنند)   آيا به من دستور مى دهيد براى پيروزى خود، از جور و ستم در باره امّت اسلامى كه بر آنها ولايت دارم، استفاده كنم  به خدا سوگند، تا عمر دارم، و شب و روز برقرار است، و ستارگان از پى هم طلوع و غروب مى كنند، هرگز چنين كارى نخواهم كرد اگر اين اموال از خودم بود به گونه اى مساوى در ميان مردم تقسيم مى كردم تا چه رسد كه جزو اموال خداست آگاه باشيد بخشيدن مال به آنها كه استحقاق ندارند، زياده روى و اسراف است، ممكن است در دنيا مقام بخشنده آن را بالا برد، امّا در آخرت پست خواهد كرد، در ميان مردم ممكن است گرامى اش بدارند، امّا در پيشگاه خدا خوار و ذليل است. كسى مالش را در راهى كه خدا اجازه نفرمود مصرف نكرد و به غير اهل آن نپرداخت جز آن كه خدا او را از سپاس آنان محروم فرمود، و دوستى آنها را متوجّه ديگرى ساخت، پس اگر روزى بلغزد و محتاج كمك آنان گردد، بدترين رفيق و سرزنش كننده ترين دوست خواهند بود. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_220 🌷 آیه 202 سوره بقره 🌸 أُوْلئِ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 203 سوره بقره 🌸 وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ تَعَجَّلَ فِى يَوْمَيْنِ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ وَمَنْ تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ لِمَنِ اتَّقَى وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ 🍀 ترجمه:و خدا را در روزهاى معیّنى یاد كنید، پس هر كسی تعجیل كند در دو روز پس گناهى بر او نیست و هر که تأخیر كند گناهى بر او نیست برای کسی که پرهیزکار باشد و خدا را تقوا پیشه كنید و بدانید شما به سوى او محشور خواهید شد. 🌺 هر چه داریم از خداست و اگر باز چیزی می خواهیم از باید بخواهیم به خاطر همین قرآن در آیات متعددی می فرماید: و اذکروا الله: و خدا را یاد کنید. یاد و مثل گل می ماند. گل ها در بعضی مکان ها و در بعضی زمان ها مثل وقت صبح یا مثل وقت شب رایحه و عطر خاصی دارد که بسیار دلنشین و شادی بخش است و آثاری به همراه دارد ذکر خدا هم همین طور در بعضی مکان ها و بعضی زمان ها آثار فوق العاده ای دارد برای مثال روزهای 11 و 12 و 13 ذی الحجه که درباره حاجیان در این آیه آمده است: و اذکروا الله في أيام معدودات:و خدا را در روزهاى معينى ياد کنید. روزهای 11و12و13 ذی الحجه را می نامند که معنای آن به زبان فارسی یعنی روزهای روشنی بخش که آثار و برکات خاصی دارد. 🌺 می تواند سه روز در سرزمین منا بماند و با سه روز تأخير وارد مكه شود و بقيه اعمال خودش را انجام دهد هم مى تواند دو روز در بماند و عجله کند و خودش را به خانه خدا برساند و باقيمانده اعمال را آنجا انجام دهد چه تأخير كند چه عجله کند گناهی بر او نیست البته براى كسى كه باشد.( فمن تعجل فى يومين فلا إثم عليه و من تأخر فلا إثم عليه لمن اتقى:پس هر کسی تعجیل کند در دو روز پس گناهی بر او نیست و هر که تأخير كند گناهی بر او نیست برای کسی که پرهیزکار باشد) سپس می فرماید و اتقوا الله یعنی خدا را برای خود حفظ کنید. و اعلموا أنكم إليه تحشرون: و بدانيد شما به سوى او محشور خواهيد شد. محشور شدن يعنى روزى همه جمع می شوید. 🔹 پيام های آیه 203سوره بقره🔹 ✅ زمان در دعا اثر دارد. «فى أیّام معدودات» ✅ در سایه لطف خود، راه را بر مردم تنگ نمى كند.«فمن تعجّل...ومن تأخّر» ✅ اساس كار، است. «لمن اتّقى» به فرموده روایات منظور از «تقوا» در اینجا دورى كردن از محرّمات در حال احرام مى باشد. ✅ تعجیل در خروج از در روز 12 ذى الحجة یا تأخیر تا روز 13، باید همراه تقوا باشد. «لمن اتّقى» ✅ اگر عجله براى نشان دادن زرنگى یا هدف فاسدى باشد و یا اضافه ماندن در آن سرزمین جهت خودنمایى و شهرت باشد، عمل فاسد مى شود. ✅ كارِ و سرزمینِ مقدّس به تنهایى كافى نیست، انسان نیز باید مقدّس و با تقوا باشد. دوبار كلمه «تقوا» در كنار هم براى زائران خانه ى خدا آن هم در سرزمین منا، نشانه ى نفوذ شیطان در همه جاست. ✅ به معاد، قوى ترین عامل تقواست. «واتّقوا اللَّه... انّكم الیه تحشرون» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨چشمه‌ی رحمت✨ 🌸 خلق فقط انسان نيست که کافر و مومن باشد همه چيز خلق خداست درخت هم خلق خدا
✨چشمه‌ی رحمت✨ 🌸 و یا مثلا نان ناموس خداست بايد با آن درست رفتار بکنيم. يک کسی به سگ تشنه‌ای آب داد خداوند تمام گناهان او را بخشيد اين را ترديد نکنید کائنات ناموس خدا هستند به چشم ناموس باید به اين‌‌ها نگاه کرد. 🌸ناموس محترم است لذا می‌فرماید حسن خلق با همه‌ی کائنات داشته باشید حتی با يک گل هم بايد با حسن خلق، با اخلاق زيبا رفتار بکنيد به همین خاطر است که پیامبر رحمت صلوات‌الله علیه که خود چشمه‌ی رحمت هستند اولا می‌فرماید حقیقت دین حسن خلق است و ثانیا باید با کائنات که ناموس خدا هستند با حسن خلق رفتار کرد. 📚توبه، ۳۳.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۲۶ 💠(به امام گفتند كه مردم به دنيا دل بسته اند، معاويه با هدايا و پول هاى فراوان آن
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۲۷ (قبل از جنگ نهروان در سال 37.هجرى در ردّ اعتقادات خوارج ايراد كرد، خوارج عقيده داشتند: كسى كه گناه كبيره انجام دهد كافر و از اسلام خارج شده است، مگر توبه كند و دوباره مسلمان گردد) 💠1.افشاء گمراهى خوارج پس اگر چنين مى پنداريد كه من خطا كرده و گمراه شدم، پس چرا همه امّت محمّد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) را به گمراهى من گمراه مى دانيد و خطاى مرا به حساب آنان مى گذاريد و آنان را براى خطاى من كافر مى شماريد شمشيرها را بر گردن نهاده، كور كورانه فرود مى آوريد و گناهكار و بى گناه را به هم مخلوط كرده همه را يكى مى پنداريد در حالى كه شما مى دانيد، همانا رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) زناكارى را كه همسر داشت  سنگسار كرد، سپس بر او نماز گزارد، و ميراثش را به خانواده اش سپرد، و قاتل را كشت و ميراث او را به خانواده اش بازگرداند، دست دزد را بريد و زناكارى را كه همسر نداشت تازيانه زد، و سهم آنان را از غنائم مى داد تا با زنان مسلمان ازدواج كنند. پس پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) آنها را براى گناهانشان كيفر مى داد، و حدود الهى را بر آنان جارى مى ساخت، امّا سهم اسلامى آنها را از بين نمى برد، و نام آنها را از دفتر مسلمين خارج نمى ساخت. (پس با انجام گناهان كبيره كافر نشدند) شما (خوارج)، بدترين مردم و آلت دست شيطان، و عامل گمراهى اين و آن مى باشيد. 💠2.پرهيز از افراط و تفريط نسبت به امام على عليه السّلام به زودى دو گروه نسبت به من هلاك مى گردند: دوستى كه افراط كند و به غير حق كشانده شود،  و دشمنى كه در كينه توزى با من زياده روى كرده به راه باطل در آيد. بهترين مردم نسبت به من گروه ميانه رو هستند. از آنها جدا نشويد، همواره با بزرگ ترين جمعيّت ها باشيد كه دست خدا با جماعت است . از پراكندگى بپرهيزيد، كه انسان تنها بهره شيطان است آنگونه كه گوسفند تنها طعمه گرگ خواهد بود، آگاه باشيد هر كس كه مردم را به اين شعار  «تفرقه و جدايى» دعوت كند او را بكشيد هر چند كه زير عمامه من باشد.   💠3.علل پذيرش «حكميّت» اگر به آن دو نفر (ابو موسى و عمرو عاص) رأى به داورى داده شد، تنها براى اين بود كه آنچه را قرآن زنده كرد زنده سازند، و آنچه را قرآن مرده خواند، بميرانند، زنده كردن قرآن اين است كه دست وحدت به هم دهند و به آن عمل نمايند، و ميراندن، از بين بردن پراكندگى و جدايى است، پس اگر قرآن ما را به سوى آنان بكشاند آنان را پيروى مى كنيم، و اگر آنان را به سوى ما سوق داد بايد اطاعت كنند. پدر مباد شما را من شرّى براه نيانداخته، و شما را نسبت به سرنوشت شما نفريفته، و چيزى را بر شما مشتبه نساخته ام، همانا رأى مردم شما بر اين قرار گرفت كه دو نفر را براى داورى انتخاب كنند، ما هم از آنها پيمان گرفتيم كه از قرآن تجاوز نكنند، امّا افسوس كه آنها عقل خويش را از دست دادند، حق را ترك كردند در حالى كه آن را به خوبى مى ديدند، چون ستمگرى با هوا پرستى آنها سازگار بود با ستم همراه شدند، ما پيش از داورى ظالمانه شان با آنها شرط كرديم كه به عدالت داورى كنند و بر أساس حق حكم نمايند، امّا به آن پاى بند نماندند. 🌴🌴🌴