⚫️ #روزگار_سیاه_ایران_زمین
⚫️ یک #انگلیسی روی دوش چهار مرد #ایرانی در خلیج فارس!!!😡
💚 اگر #انقلاب امام روح الله الموسوی الخمینی رضوان الله علیه هیچ اثری نداشت جز آنکه امروز #انگَلِستان را #الاغی هم حساب نمیکنیم برای ما کافیست.
#فلسطین 🖤💔
#جهاد_تبیین
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@lesanolah
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه
#شهر_حکمت
#لسان_الله
الله اکبر الله اکبر الله اکبر
💚 پیروزی شگفت آور #حق بر باطل
و غلبه ی غرور آفرین #پاکی بر ناپاکی
و شکست زبونانه ی هیمنه ی پوشالی استکبار
و خروج ذلیلانه ی وطن فروشان بی وطن
بر #مردم_عزیز و شکست ناپذیر #ایران_اسلامی مبارک باد 💚
#فلسطین 🖤💔
#جهاد_تبیین
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@lesanolah
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه
#شهر_حکمت
#لسان_الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللّٰهِ وَ ناصِرَ حَقِّهِ
میلاد با سعادت منجی جهانیان، باقی مانده ی خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان خدا حضرت حجة ابن الحسن العسکری سلام الله علیهما بر شما دوستان آستان مقدس امامت و ولایت مبارک باد.
#جهاد_تبیین
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@lesanolah
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه
#شهر_حکمت
#لسان_الله
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و شصت و چهارم
موضوع: آمادگی برای مرگ
«...حَتَّی یَأْتِیَکَ...»
...(پیوسته یاد مرگ باش) تا اینکه مرگ پیش تو بیاید...
توضیح کوتاه: دائم به یاد مرگ باش تا چه موقع؟ تا آن زمان که مرگ پیش تو بیاید و به تو برسد.«حَتَّی یَأْتِیَکَ» معلوم میشود مرگ امر عدمی نیست، حتماً و واقعاً میآید و واقعاً ما مرگ را به صورت یک حقیقتی ملاقات میکنیم و واقعاً در او فانی میشویم و یکی از مراحل زندگی است که باید آن را طی کنیم. فکر کنید «لَا عِلْمَ كَالتَّفَكُّرِ»؛ هیچ دانشی مانند تفکر نیست (نهج البلاغه، حکمت ۱۱۳). انسان وقتی فکر کند مبهوت میشود حالا تجربه کنیم بعد معلوم میشود حرف، حرف درستی است انسان متحیر میشود. تمام وجود انسان را خوف میگیرد (تمام وجود انسان) سلول به سلول خوف انسان را میگیرد. تجربه وحشتناکی است با اینکه کوچکترین شکل و نمونهای از آن تجربه نشده است. حالا ممکن است گاهی در ماشین قرار گرفتیم در آستانه ی تصادف که بودیم و در آستانه ی تجربه بودیم حس کردیم که چه تجربهای است. این تجربه تجربه گران سنگی است یک دفعه فرض کنید جمال حضرت مولا علیه السلام میخواهد طلوع بکند _نه اینکه فکر کنید یک انسان در قامت ۲ متر بیاید، آن دیگر طلوع و غروبی ندارد، آن که دیدنش مشکلی ندارد آن را ابوسفیان هم میدید و هیچ اثری هم نمیکرد بنابراین پیامبر صلی الله علیه و آله را هم کتک میزد_ حقیقت ولایت ظهور پیدا میکند و تو باید با این حقیقت مواجه بشوی، بعد ببینیم کجای شناسنامه ی ولایت جای تو بوده است و داخل کدام یک از اسماء الله هستی. اسرار اسماء خیلی مهم هستند و از مقوله ی الفاظ نیست حقایقی هستند که بعد در اسماء باید هر کسی به فراخور استعدادش گم بشود واقعاً تجربه خطرناکی است.
#فلسطین 💔🖤
#نهج_البلاغه
#دور_اول_توضیح_نامه_ها
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی استوار برای برون رفت از #مشکلات
May 11
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و شصت و پنجم
موضوع: آماده شدن برای مرگ (یاد مرگ)
«...وَ قَدْ أَخَذْتَ مِنْهُ حِذْرَکَ...»
...و (پیوسته به یاد مرگ باش تا) پناهت را از مرگ بگیری...
توضیح کوتاه: آنقدر به یاد مرگ باش که وقتی مرگ آمد تو پناهی داشته باشی و آماده باشی. آمادگی پناه انسان است و این با علم و عمل حاصل میشود. چه شده مردم نسبت به چیزی که یقینی است مثل یک امر مشکوک با آن برخورد میکنند؟ چرا مردم با مرگ مانند یک امر مشکوکی برخورد میکنند؟ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام جنازه ای را (برای تشییع) دنبال می کردند پس شنیدند مردی می خندد پس فرمودند: «كَأَنَّ الْمَوْتَ فِيهَا عَلَي غَيْرِنَا كُتِبَ وَ كَأَنَّ الْحَقَّ فِيهَا عَلَي غَيْرِنَا وَجَبَ وَ كَأَنَّ الَّذِي نَرَي مِنَ الْأَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ...»؛ گویا مرگ در دنیا بر غیر ما واجب است و گویا حق، در دنیا بر غیر ما واجب است و گویا آن که می بینیم از مرده ها، مسافرانی هستند که به زودی به سوی ما باز خواهند گشت (نهج البلاغه، حکمت ۱۲۲).
#فلسطین 💔🖤
#نهج_البلاغه
#دور_اول_توضیح_نامه_ها
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی استوار برای برون رفت از #مشکلات
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و شصت و ششم
موضوع: مداومت در یاد مرگ
«...وَ شَدَدْتَ لَهُ أَزْرَکَ، وَ لَا یَأْتِیَکَ بَغْتَةً فَیَبْهَرَکَ...»
...و (پیوسته به یاد مرگ باش تا اینکه) برای مرگ نیرویت را محکم کرده باشی و تا اینکه مرگ به صورت ناگهانی به تو نرسد پس (در نتیجه) تو را مغلوب سازد...
توضیح کوتاه: برای مرگ قوت و نیروت را محکم کن تا اینکه در مقابل مرگ ضعیف نباشی و خُرد نشوی و اینگونه نباشد که مرگ به تو ناگهانی برسد.
حتی آن کسی که برای خودش آمادگی در مقابل مرگ را فراهم میکند او هم میلرزد او هم تحت فشار است چه رسد به کسی که مرگ او را ناگهانی بگیرد. اگر مرگ به صورت ناگهانی تو را بگیرد بعد مرگ بر تو غلبه میکند و مغلوب مرگ میشوی و تو را خُرد میکند. معنایش این است که اگر کسی آماده نبود باید منتظر تجلیاتی از جلال خداوند باشد که از ولیّ ظهور پیدا میکند و شخص را نابود میکند.
#فلسطین 💔🖤
#نهج_البلاغه
#دور_اول_توضیح_نامه_ها
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی استوار برای برون رفت از #مشکلات
نکته بسیار مهم:
تصور در مورد جهنم و آتش، آتش نباشد این نگاه، نگاه عوامانهای است. مثلاً فکر کنید یه گودال آتشی است مثل آتش نمرود بعد از بلندی کسی را در آن میاندازند. اینگونه نیست عوامانه نباید به معارف اهل بیت علیهم السلام نگاه کنیم. هر آیه ۷ بطن دارد و هر بطنی ۷۰ بطن دارد. کلمات معصومین علیهم السلام نیز اینگونه هستند و بطن دارند اینگونه نیست آنچه را که ما از نهج البلاغه میفهمیم سلمان هم همانطوری میفهمیده است پس بگویید: فرق ما با سلمان در چه چیزی است!؟ پس این ظواهر بالاتر هم دارند.
آتش در آنجا سراسر زندگی و حیات است، زنده است «وَ هِیَ تَفُورُ»؛ و جهنم پیوسته فوران می کند!(سوره ملک، آیه ۷) میفهمد دوست خدا چه کسی است و دشمن خدا چه کسی است، شعور دارد «...وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ...»؛ و همانا سرای آخرت بیتردید سرای زندگی است (سوره عنکبوت آیه ۶۴)، قرآن نفرمود: زنده است، بلکه فرمود: زندگی است. آتش هم زندگی است، حیات دارد و شعور دارد، چرا؟ چون آتشش خارج از اسماءالله نیست. تمامش زندگی است میفهمد دشمن و دوست چه کسی است و خُرد میکند «نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ، الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ»؛ آتش برافروخته ی الهی است، آن هم آتشی که بر دل ها طلوع می کند (سوره هُمَزه آیات ۶ و ۷)، نمی فرماید: آتش بلکه میفرماید: «نارُ اللَّهِ»؛ آتش خدا (مثل واژه ی روح الله و واژه ی رسول الله). آتش الله و آتشی که از الله بیرون آمده است نه از درخت. بعد نفرمود: جسم را میسوزاند بلکه فرمود:«الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ»؛ آن آتشی که بر قلب ها طلوع میکند و قلب را میسوزاند، نه این قلب گوشتی را قلب یک حقیقتی ورای امور مادی است. تمام عناصر را از آیاتی که در مورد بهشت و جهنم است کنار بگذارید. آنجا عالم عناصر نیست. حوری به این معنا که شما در عالم عناصر فکر میکنید نیست. آن عذابی را هم که می فرماید، فرمودند:«جهنم به گونهای است که آسمان و زمین در مقابلش تحمل ندارند». پس این جسم نباید در جهنم باشد بلکه یک جسمی باید باشد که تحملش ورای آسمان و زمین باشد چون «نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ»؛ آتش خدا است. بهشت هم همین گونه است آنجا هم جنت الله است «فَادْخُلِی فِی عِبَادِی، وَادْخُلِی جَنَّتِی»؛ (سوره فجر آیه ۲۹ و ۳۰) بهشت من (باغ نیست) بهشت من به گونهای است که اگر تار و پود یکی از لباسهای اهل بهشت در آن آویزان شود همه میمیرند و طاقت ندارند نگاه کنند. معلوم میشود از جنس عنصر نیست و یک عالمی ماورای عالم عناصر است. یک تجربه ی بینظیر است خدا کند انسان وقتی وارد میشود مغلوب نشود. اینگونه نباشد که «یَبهَرک» مرگ بر تو غالب باشد و سوار باشد.
اینکه میگویند: یک عدهای راکب و سواره از پل صراط میگذرند معنایش این نیست که یک الاغی و یا استری میآورند سوار میشود و میگذرد. آن بُراق که میگویند: پیامبر سوار بر براق شد منظور الاغ نیست. حقایق نورانی آن عالم اینگونه نیست. آیا فکر میکنید طی الارض با الاغ و استر اتفاق میافتد که برخی در این دنیا این را دارند؟ مرحوم آیت الله بهلول انسان خارقالعادهای بود انسان عجیبی بود هیچ چیز نداشت حتی جورابی هم نداشت، یک قبایی داشت و عبا هم نداشت و یک پارچهای که به عنوان عمامه داشت و به سبک خاصی زندگی میکرد و انسان بسیار عجیبی بود. یکی از دوستان ما گفت: به ایشان گفتم: آقا شما که به کربلا میروید ما را هم با خودتان ببرید، گفت: من را در مرز عراق برد رد شد و رفت، گفت: من را گرفتند و برگرداندند، او را نمیدیدند و رفت. برخی طی الارض دارند و برخی طی السماء دارند، مانند مرحوم علامه حسنزاده آملی که طی السماء داشتند (طی السماء فرق میکند با طی الارض). ایشان در ۱۶ سالگی طی الارض داشته است. ایشان فرمایش کرده اند که یک شبی (ظاهراً ماه رمضان بوده است) به آسمان رفتم و هزار بار سریعتر از سریعترین جت حرکت کردم (مثلاً ۲ میلیون کیلومتر بر ساعت) این سرعت، سرعت وحشتناکی است. اولیای خدا اینگونه هستند اینها راکب هستند و سوار بر بُراق هستند. معارف خیلی بالاتر از این ذهن عوامانهای است که مردم دارند و به تبع آنها طلبهها هم دارند. طلبهها هم اینگونه فکر میکنند که فلانی مرد خداوند او را رحمت کند. مثلاً فکر میکنند پیامبر عظیم الشأن صلی الله علیه و آله که با براق آمده و رفته منظور این است که با الاغی آمده و با الاغی رفته است تا مسجد الاقصی...
#فلسطین 💔🖤
#نهج_البلاغه
#دور_اول_توضیح_نامه_ها
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی استوار برای برون رفت از #مشکلات
May 11
9.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#طنز_تلخ
#جهاد_تبیین
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@lesanolah
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه
#شهر_حکمت
#لسان_الله
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و شصت و هفتم
موضوع: پرهیز از فریفته شدن رفتار اهل دنیا
«...وَ إِیَّاکَ أَنْ تَغْتَرَّ بِمَا تَرَی مِنْ إِخْلَادِ أَهْلِ الدُّنْیَا إِلَیْهَا، وَ تَکَالُبِهِمْ عَلَیْهَا...»
...و بر حذر باش از اینکه فریفته شوی به آنچه که می بینی از جاودانه انگاشتن اهل دنیا نسبت به دنیا و از حمله ی آنها به یکدیگر بر سر دنیا...
توضیح کوتاه: مردم طوری به دنیا نگاه میکنند که انگار جاودانه در دنیا زندگی میکنند. حضرت میفرمایند: مبادا شما هم به اینها نگاه کنی و فریفته شوی و فکر کنی تا ابد اینجا هستی. انسان فقط برای علم و عمل آمده است. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وقتی ظهور کنند این مشاغل را تعطیل میکنند. حضرت میفرمایند: خرج و مخارج به عهده ی من. همانطوری که پدر خانواده، مخارج زن و فرزند را میدهد و میگوید: مخارجت به عهده ی من و تکالیفت را انجام بده همانطور ولی خدا میفرمایند: تکالیفت را انجام بده روزیت به دست من و مخارجت را من میدهم. اصل خلقت همان علم و عمل صالح است منتها از معصوم فاصله گرفتهایم و به این بدبختی موجود افتاده ایم، وگرنه در زمان حضرت سلیمان علیه السلام که مردم زیر نظر حضرت سلیمان علیه السلام بودند حضرت، جنیان را میفرستاد تا برای آنها کار کنند «یَعْمَلُونَ لَهُ مَا یَشَاءُ مِن مَّحَارِیبَ وَتَمَاثِیلَ وَجِفَانٍ کَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَّاسِیَاتٍ...»؛ آنها هر چه سلیمان می خواست برایش می ساختند: معبدها، تمثالها، ظروف بزرگ غذا به اندازه حوضها، و دیگهای ثابت (که از بزرگی قابل حمل و نقل نبود)( سوره سبأ، آیه ۱۳) میفرماید حتی دیگ را هم آنها میساختند «وَمِنَ الشَّیَاطِینِ مَن یَغُوصُونَ لَهُ وَیَعْمَلُونَ عَمَلًا دُونَ ذَلِکَ...»؛ و برخی از شیاطین کسانی بودند که برایش غواصی میکردند و کارهای غیر از این نیز انجام میدادند (سوره انبیاء، آیه ۸۲) یک عدهای را گذاشته بود که به زیر دریا بروند غواصی کنند و مروارید و مرجانی که در زیر دریا بود برای زندگی مردم استخراج کنند.
وقتی مردم تحت نظر ولی خدا باشند آسمان و زمین از بالا به پایین برایشان رزق فرو می فرستد «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِیلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَیْهِم مِّن رَّبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم...»؛ و اگر آنان، تورات و انجیل و آنچه را از سوی پروردگارشان بر آنها نازل شده (قرآن) برپا می داشتند، از بالایشان (آسمان) و از زیر پاهایشان (زمین)، روزی می خوردند (سوره مائده، آیه ۶۶).
#فلسطین 💔🖤
#نهج_البلاغه
#دور_اول_توضیح_نامه_ها
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی استوار برای برون رفت از #مشکلات
توضیح بیشتر:
«وَ تَکَالُبِهِمْ عَلَیْهَا» یعنی «مِن تَکَالُبِهِمْ عَلَیْهَا». تکالب از کلب میآید. یعنی از این سگ صفتی مردم دنیا بر حذر باش. از اینکه مثل سگ به جان هم هستند (تکالب). بر حذر باش از اینکه فریفته شویاز این رفتار مردم که مثل سگ دائماً صبح و شب برای لقمه نانی که خداوند تضمین کرده است به جان هم هستند. این ما هستیم که از دهان هم میدزدیم. مردم دعوا میکنند و این دعوا لقمه ی شخص را میدزدد. اگر این دعوا نبود هر کس لقمهاش سر جایش بود.
حضرت میفرمایند: مثل سگ هستند روَ تَکَالُبِهِمْ عَلَیْهَا» هر تعبیری که معصوم علیه السلام درست کند همان درست است، چرا؟ معصوم وضع الفاظش متناسب با نظام تکوین است. غیر معصوم چنین کسی نیست. دقت کنید حضرت میدانند عالم تکوین به گونهای است که اگر مردم بر سر روزی با هم دعوا کنند باطنشان مثل سگ میشود. یعنی اگر ما چشم داشتیم نگاه میکردیم میدیدیم اینها سگ هستند و معصوم این را میبیند. وضع الفاظ معصوم متناسب با نظام تکوین است. اگر امام حسین علیه السلام فرمودند:«...اجْتَنِبِ الْغِیبَةَ»؛ غیبت نکن، بعد فرمودند: «فَإِنَّهَا إِدَامُ كِلَابِ النَّارِ»؛ پس غیبت خورش سگان اهل آتش (جهنم) است (بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۳۸۲، باب ۱۵، ح ۹) معلوم میشود در جهنم یک عدهای به صورت سگ هستند. این را معصوم میفهمد استخراج و استخدام کلمات را معصوم میتواند متناسب استفاده کند. یک عده دیگر مثل بوزینه هستند و به یک عده دیگری میفرمایند مثل فلان حیوان هستند. این نشان میدهد که وضع الفاظ معصوم متناسب با نظام تکوین است.
#فلسطین 💔🖤
#نهج_البلاغه
#دور_اول_توضیح_نامه_ها
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی استوار برای برون رفت از #مشکلات