نکته:
فضیلت طعام و شراب و مسکن در این است که زاد مبلّغ و توشه ی رساننده بشود تا شما را بتواند به مقصد برساند. بنابراین در مورد نیاز های مادی و امکانات مادی می گوییم: باید به اندازه ای که تو را به مقصد برساند داشته باشی. رزق بلاغ رزقی است که تو را می تواند به مقصد برساند. رزق کفاف رزقی است که تو را کفایت بدهد و دستت به دیگران دائم دراز نباشد، نه اینکه غرق در نعمت ها بشوی، ثروت زده بشوی، نعمت زده بشوی، به اِتراف بیفتی، آخرتت هم به خاطر لذت ها تباه بشود.
خاصیت و ویژگی بهره مندی متقین از نعمت های مادی در این است که علاوه بر اینکه لذت مادی می برند معادشان هم تأمین می شود با زاد و توشه ی رساننده می روند، چرا؟ چون در عبارات نهج البلاغه آمده است که باید رزق بلاغ از خداوند بخواهید، رزق بلاغ و رزق کفاف رزقی است که شما را از دست درازی به دیگران منع می کند و در عین حال آخرت شما با آن تباه نمی شود و شما را به آخرت می رساند بنابراین متقین با زاد مبلّغ و توشه ی رساننده و با سود زیادی می روند.
دنیا تجارت خانه است و سود زیادی در این تجارت است. آن چیزی که زورگویان متکبر و مستکبر را بیچاره کرد همین دنیا است در عین حال همین دنیا سرمایه ی تجارت متقین است چون متقین از فضائل موجود در عالم طبیعت و نظام ماده بهره می برند.
@nahjolbalaghealiali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جورام وَن! یک سیاستمدار هلندی که تمام تلاش خود را برای جمعآوری مساجد و حجاب در هلند کرد؟؟؟!!!
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین
@alasfar
@aminallah_ali
@nahjolbalaghealiali
🔴 روایت عضو فقهای شورای نگهبان از جلسه اخیرش با رهبر معظم انقلاب
🔻 آیت الله شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان:
🔹 شب پنجشنبه در جلسه ای که خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم، ایشان بسیار با آرامش قلب در قبال برخی از دوستان که در جریانات اخیر دغدغه خاطر داشتند و ناراحت بودند، مواجه شدند.
🔹 رهبر انقلاب با قلبی مطمئن فرمودند: «هیچ مسأله ای نیست، از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون از این فراز و نشیب ها فراوان داشته ایم، امروز جنگ اسلام و کفر است، کفر می خواهد مسلط شود و جلوی پیشروی اسلام و ارزش ها و آرمان های الهی را بگیرد، دشمنان ناراحت هستند و این کارها را انجام می دهند و افرادی هم در داخل دارند اما هیچگونه دغدغه خاطری نباید داشته باشیم.اگر به وظیفه الهی خود عمل کنیم خداوند یاری خواهد کرد»
💛 در ادامه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «هرکس از دستش کاری برای نصرت اسلام و نظام بر می آید حرام است که سکوت کند و کاری نکند»
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین
@alasfar
@aminallah_ali
@nahjolbalaghealiali
10.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ علامه طباطبایی رحمة الله علیه
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین
@alasfar
@aminallah_ali
@nahjolbalaghealiali
@NAHJOLBALAGEHALI
💚 بسم الله الرحمن الرحیم
❤️ طبق برخی از روایات (بحارالانوار جلد ۵۳ ص ۴۲ باب ۲۹ الرجعة ح ۱۲) در #آخرالزمان طایفه کافر از جن در کنار شیاطین انس برای پیکار با جبهه ی مؤمنین، متحد می شوند و هجمه ی سنگینی وارد می کنند برای مقابله با جبهه ی شیاطین #جن و انس، توصیه ی فراوان به ختم #صلوات توسط مؤمنین شده است. سهم خود را در دفاع از حق با صلوات فراوان به قصد #احقاق حق و ابطال باطل به عهده بگیریم و کوتاهی نکنیم هر چه بیشتر، قدرتمندتر.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین
@alasfar
@aminallah_ali
@nahjolbalaghealiali
@NAHJOLBALAGEHALI
http://eitaa.com//bayaneamir
پای درس نهجالبلاغه نامه ۲۷ قسمت ۱۰
«...أَصَابُوا لَذّةَ زُهدِ الدّنیَا فِی دُنیَاهُم...»
اهل تقوا لذت زهد دنیا را در دنیایشان درک می کنند...
توضیح کوتاه: پرهیزگاران در همین دنیایی که بهره می برند لذت زهد را هم می برند. لذت های معنوی نقد هستند، بر خلاف گمان برخی از انسان ها که فکر می کنند نسیه هستند. فقط زاهدان و پرهیزکاران هستند که می فهمند زهد و ترک لذت و ترک شکمبارگی چه لذتی دارد.
اگر لذت ترک لذت بدانی ***
دگر شهوت نفس، لذت نخوانی
«سعدی»
@nahjolbalaghealiali
نکته:
فرق دیگری که اهل تقوا با اهل دنیا دارند این است که متقین لذتی می برند که اهل دنیا و مُترفون از آن بی بهره اند و این لذت اختصاص به آن ها دارد و اهل دنیا از آن هیچ بهره ای ندارند و آن لذت زهد دنیا است که در همین دنیا شامل حال متقین می شود.
پرهیزگاران باید به اندازه ی رزق کفاف و بلاغ از دنیا بهره ببرند ولی مُترفون اینطوری هستند که هیچ محدوده ای برای لذت های دنیا ندارند. استفاده از رزق بلاغ یعنی زهد یعنی بیش از این شما رغبتی نشان نمی دهی یعنی نیازی که می تواند تو را به سعادت برساند، همین که به بیشتر از این دست اندازی نمی کنی باز لذت دارد (لذت زهد).
به بیان دیگر:
یک لذت دیگری هست که متقین می برند ولی مستکبرین (زورگویان متکبر) و مُترفون و اهل دنیا نمی برند، مستکبرین و اهل دنیا با شهوت زیاد و حرص زیاد می خورند و می نوشند سیر که می شوند در کناری می افتند و دیگر از طعام هیچ لذتی نمی برند. زاهدان و اهل تقوا به قدر کفاف می خورند و می نوشند لذت این را دارند و بعد از آن هم اینطوری نیستند که بر اثر سیریِ زیاد در کناری بیفتند بلکه از اینکه شکم باز خالی است مقداری لذت می برند و لذت های موجود در این کم خوری که بعد به صورت عبادت، به صورت حال برای درس و تعبّد و تهجّد خودش را نشان می دهد و این لذت قابل مقایسه با آن لذتی نیست که مستکبر می برد و در گوشه ای می افتد و نمی تواند تکان بخورد.
@nahjolbalaghealiali