eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4هزار دنبال‌کننده
23.8هزار عکس
11.7هزار ویدیو
368 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
ما زِلْتُ اَنْتَظِرُ بِکُمْ عَواقِبَ الْغَدْرِ، وَاَتَوَسَّمُکُمْ بحِلْیَةِ الْمُغْتَرّینَ، حَتّى سَتَرَنى عَنْکُمْ جِلْبابُ الدّینِ، وَ بَصَّرَنیکُمْ صِدْقُ النِّیَّةِ. اَقَمْتُ لَکُمْ عَلى سُنَنِ الْحَقِّ فى جَوادِّ الْمَضَلَّةِ، حَیْثُ تَلْتَقُونَ وَ لا دَلیلَ، وَ تَحْتَفِرُونَ وَ لا تُمیهُونَ.
من همواره منتظر عواقب پيمان شکنى شما بودم و نشانه فريب خوردگان را در شما مى ديدم ولى به خاطر استتار شما در لباس دين بود که از شما چشم پوشيدم (و راز شما را افشا نکردم) در حالى که صفاى دل، مرا از درون شما آگاهى مى داد (و از نيرنگهاى شما آگاه بودم). من در کنار جادّه هاى گمراه کننده ايستادم تا شما را به طريق حق رهنمون شوم، در آن هنگام که گرد هم جمع مى شديد و راهنمايى نداشتيد و تشنه رهبر شايسته اى بوديد و براى پيدا کردن اين آب حيات تلاش مى کرديد و به جايى نمى رسيديد.
پیمان شکنى شما را پیش بینى مى کردم، ولى... در این بخش از خطبه، امام(علیه السلام) بازماندگان «جنگل جمل» را مخاطب ساخته، مى فرماید: «من همواره منتظر عواقب پیمان شکنى شما بودم و نشانه فریب خوردگان را در شما مى دیدم!» (ما زِلْتُ اَنْتَظِرُ بِکُمْ عَواقِبَ الْغَدْرِ، وَ اَتَوَسَّمُکُمْ (۱) بِحِلْیَةِ الْمُغْتَرّین(۲)). در روایات آمده است که «طلحه و زبیر» مدّتى بعد از بیعت با «على»(علیه السلام) به خدمتش آمدند و براى رفتن به «عمره» از آن حضرت اجازه گرفتند. امام(علیه السلام) که آثار نفاق و پیمان شکنى را در آنان مى دید، بار دیگر از آنها پیمان پیمان وفادارى و بیعت گرفت، ولى همان گونه که مى دانیم به پیمان خود وفادار نماندند و آتش «جنگ جمل» را روشن کردند که در آن آتش، بیش از ده هزار نفر از مسلمین سوختند و بى شک گروه زیاد دیگرى در این توطئه سهیم و شریک بودند و با این که بیعت کرده بودند درصدد پیمان شکنى برآمدند و مخاطب «على»(علیه السلام) همین گروهند. «ابن ابى الحدید» در یکى از کلمات خود نقل مى کند که: «على»(علیه السلام) در آن روزى که «زبیر» با او بعیت کرد فرمود: «من از این بیم دارم که تو پیمان خود را بشکنى و با این بیعت مخالفت کنى!» عرض کرد: «بیم نداشته باش چنین چیزى تا ابد از من سر نمى زند!» امام(علیه السلام)فرمود: «خداوند گواه و شاهد من بر این موضوع باشد؟» عرض کرد: «آرى» پس از چند روز «طلحه و زبیر» خدمت امیرمؤمنان(علیه السلام) آمدند و عرض کردند: «تو مى دانى در زمان حکومت «عثمان» چه اندازه به ما جفا شد! و مى دانى او همواره طرفدار «بنى امیّه» بود اکنون که خداوند خلافت را به تو سپرده است، بعضى از این فرمانداریها را در اختیار ما بگذار»! امام(علیه السلام) فرمود: «به قسمت الهى راضى باشید تا من در این باره فکر کنم و بدانید من کسى را در این امانت شریک نمى کنم مگر این که از دیانت و امانت او راضى و مطمئن باشیم...» آنها از نزد حضرت بیرون آمدند در حالى که یأس از رسیدن به مقام، آنها را فرا گرفته بود و چیزى نگذشت که اجازه براى «عمره» گرفتند. عجیبتر این که بنابه گفته «ابن ابى الحدید» هنگامى که نامه «على»(علیه السلام) به «معاویه» رسید که: مردم همگى با من بیعت کرده اند و تو هم براى من بیعت بگیر و بزرگان اهل شام را نزد من بفرست; «معاویه» (سخت دستپاچه شد و) نامه اى به «زبیر» نوشت و او را به عنوان امیرالمؤمنین خطاب کرد و گفت از تمام مردم «شام» براى تو بیعت گرفتم با سرعت به سوى «کوفه» و «بصره» برو و این دو شهر را تسخیر کن که بعد از تسخیر این دو، هیچ مشکلى وجود ندارد و بعد از تو براى «طلحه» بیعت گرفتم، بروید و مردم را به عنوان خونخواهى «عثمان» بشورانید.(۳) سپس مى افزاید: «ولى به خاطر استتار شما در لباس دین بود که از شما چشم پوشیدم (و راز شما را افشا نکردم) در حالى که صفاى دل، مرا از درون شما آگاهى مى داد (و از توطئه ها و نیرنگهاى شما به لطف الهى آگاه بودم)» (حَتّى سَتَرَنى عَنْکُمْ جِلْبابُ(۴) الدّینِ، وَ بَصَّرَنیکُمْ صِدْقُ النِّیَّةِ). در حقیقت این دو جمله امام(علیه السلام) پاسخ به دو سؤال متعدّد مى باشد: «اوّلا: اگر امام انتظار پیمان شکنى آنها را داشت و نشانه هایش را در آنها مى دید چرا این مطلب را آشکار نفرمود؟ و ثانیاً: این آگاهى بر درون و باطن آنها از کجا پیدا شد؟ امام در پاسخ سؤال اوّل مى فرماید: «استتار در پرده دین بود که ایجاب مى کرد این راز مکتوم بماند» و در پاسخ سؤال دوّم مى فرماید: «صفاى دل، مرا آگاه ساخت». بعضى از شارحان «نهج البلاغه» احتمال دیگرى در تفسیر جمله اوّل داده اند و آن این که شما مرا نشناختید و دلیل آن این بود که پرده خیال و برداشت نادرست از دین، مانع شناخت شما از من بود و یا دیانت من مانع شناخت شما از من گردید; ولى با توجّه به تکلّفاتى که این تفسیر دارد و تناسب چندانى با جمله هاى قبل در آن دیده نمى شود، تفسیر اوّل صحیح تر به نظر مى رسد. در پایان این سخن مى فرماید: «من در کنار جاده هاى گمراه کننده ایستادم تا شما را به طریق حق رهنمون شوم; در آن هنگام که گرد هم جمع مى شدید و راهنمایى نداشتید و تشنه رهبر شایسته اى بودید و براى پیدا کردن این آب حیات، تلاش مى کردید و به جایى نمى رسیدید» (اَقَمتُ لَکُمْ عَلى سُنَنِ الْحَقِّ فى جَوادِّ(۵) الْمَضَلَّةِ(۶)، حَیْثُ تَلْتَقُونَ وَ لا دَلیلَ وَ تَحْتَفِرُونَ وَ لا تُمیهُونَ(۷)). در حقیقت امام(علیه السلام) آنان را در عصر «عثمان» مخصوصاً سال هاى آخر عمر او، تشبیه به مسافرانى مى کند که راه را گم کرده و در بیراهه گرفتار شده و از تشنگى مى سوزند و جاى جاى زمین را براى رسیدن به آب حفر مى کنند و به آب دست نمى یابند; ولى امام(علیه السلام) به یارى آنها مى آید، به صراط مستقیم هدایتشان مى کند و از سرچشمه هدایت سیرابشان مى سازد. به آنها توجّه مى دهد که اگر در آن دوران تاریک و طوفانى من نبودم چه
مشکلات و گرفتارى هاى عظیم دینى و دنیوى دامانتان را مى گرفت. نکته ها ۱ـ دید باطن! امام(علیه السلام) در این جا به نکته مهمّى اشاره فرموده است و آن این که: «صفاى دل و صدق نیّت از اسباب بصیرت و روشن بینى است» مؤمنان پاکدل، مسائلى را مى بینند که از دیگران پنهان است و این حقیقتى است که هم در قرآن مجید به آن اشاره شده و هم در روایات اسلامى، قرآن مى گوید: «اِنْ تَتَّقُوا اللهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً; اگر تقوا پیشه کنید خداوند وسیله شناخت حق از باطل را براى شما قرار مى دهد (و به وسیله نور تقوا مى توانید، حق و باطل را در پنهان ترین چهره هایش بشناسید)».(۸) در حدیث معروفى که از پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) نقل شده، مى خوانیم: «اِتَّقُوا فِراسَةَ الْمُؤمِنِ فَاِنَّهُ یَنْظُرُ بِنُورِ اللهِ; از هوشیارى مؤمن بپرهیزید که او به کمک نور خدا مى بیند»(۹) و در حدیث دیگرى از امام «على بن موسى الرّضا»(علیه السلام)مى خوانیم: «مامِنْ مُؤمِن الاّ وَلَهُ فِراسَة یَنْظُرُ بِنُورِ اللهِ عَلى قَدْرِ ایمانِهِ وَ مَبْلَغِ اِسْتِبْصارِهِ وَ عِلْمِهِ وَ قَدْ جَمَعَ اللهُ لِلاَئِمَّة مِنّا ما فَرَّقَهُ فى جَمیعِ الْمُؤمِنینَ وَ قالَ عَزَّوَجَلَّ فى کِتابِهِ: اِنَّ فى ذلِکَ لآیات لِلْمُتَوَسِّمینَ; هیچ مؤمنى نیست مگر این که هوشیارى خاصّى دارد که با نور الهى به اندازه ایمان و مقدار بصیرت و علم خود مى بنید و خداوند براى امامان اهل بیت(علیهم السلام) آنچه را به همه مؤمنان داده قرار داده و در همین زمینه در کتابش فرموده: در این، نشانه هایى است براى هوشیاران». سپس افزود: «نخستین متوسّمان (هوشیاران روشن بین) رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)سپس امیرمؤمنان(علیه السلام) و بعد از او حسن و حسین(علیها السلام) و امامان از فرزندان حسین(علیهم السلام) تا روز قیامتند».(۱۰) جالب این که: امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) همه این سخنان را در پاسخ کسى فرمود که سؤال کرده بود: چگونه شما از قلوب مردم آگاه مى شوید و خبر مى دهید؟! در حقیقت حقایق جهان پرده اى ندارد، این ما هستیم که به خاطر هوا و هوسها و وسوسه هاى شیطانى پرده در برابر چشم قلب خود ایجاد مى کنیم و اگر با نور تقوا و ایمان این پرده ها کنار رود همه چیز آشکار است. چنان که در حدیثى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) آمده است: «لَولا اَنَّ الشَّیاطینَ یَحْوُمُونَ اِلى قُلُوبِ بَنى آدَمَ لَنَظَرُوا اِلى الْمَلَکُوتِ; اگر شیاطین دلهاى فرزندان آدم را احاطه نکنند مى توانند به عالم ملکوت (و باطن این جهان) نظر بیفکنند».(۱۱) حقیقت سرایى است آراسته *** هوا و هوس گرد برخاسته! نبینى که هرجا که برخاست گرد *** نبیند نظر گرچه بیناست مرد؟! ۲ـ پرده پوشى بر عیوب مردم غالب افراد داراى عیوب پنهانى هستند و گاه انسان از طرق عادى یا از طریق فراست و ایمانى از آن آگاه مى شود; وظیفه هرکس ـ مخصوصاً رهبران جامعه ـ این است تا آن جا که خطرى براى اجتماع به وجود نیاید در عیب پوشى بکوشند و پرده درى نکنند; چرا که پرده دریها از یکسو، احترام شخصیت افراد را در هم مى شکند و از سوى دیگر، آنها را در ارتکاب گناه جسور مى کند; زیرا در پرده بودن عیب همواره سبب احتیاط افراد است، امّا اگر کار به رسوایى کشید دیگر کسى ملاحظه نمى کند و از همه اینها گذشته پرده درى باعث اشاعه فحشا در جامعه و آلوده شدن دیگران به گناه مى گردد. به همین دلیل در احادیث اسلامى تأکید فراوانى بر این مطلب شده است در حدیثى مى خوانیم که یکى از حقوق مؤمنان، بر یکدیگر این است که: «اسرار و عیوب یکدیگر را بپوشانند و خوبیها را آشکار سازند» (وَاکْتُمْ سِرَّهُ وَ عَیْبَهُ وَ اَظْهِرْ مِنْهُ الْحُسْنَ).(۱۲) در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «مَنْ سَتَرَ عَلى مُؤمن عَوْرَةً یَخافُها سَتَرَ اللهُ عَلَیْهِ سَبْعینَ عَورَةً مِنْ عَوْراتِ الدُّنْیا و الآخِرَةِ; کسى که عیب مؤمنى را که از آشکار شدنش بیمناک است بپوشاند، خداوند هفتاد عیب او را در دنیا و آخرت مى پوشاند».(۱۳) امام(علیه السلام) در بالا اشاره پرمعنایى به این دستور اسلامى کرده و پایبندى خود را نسبت به آن آشکار ساخته، البتّه همان گونه که گفتیم این در موردى است که عیوب پنهانى سرچشمه مشکلات اجتماعى نگردد که در آن جا وظیفه افشاگرى به میان مى آید. ولى نباید به بهانه این استثنا اسرار و عیوب مردم را فاش کرد; بلکه باید به راستى محلّ روشنى براى این استثنا پیدا شود.
هدایت شده از داستان صوتی🎤
4_6015114913662369799.mp3
3.21M
🔮قصه صبر حضرت زینب سلام الله علیها استاد عالی🎤 کانال داستانهای صوتی📢 👇👇👇 @Dastansoti
هدایت شده از کانون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چیست؟ ❓چگونه باید با آن مقابله کرد؟ ☑️ حتما ببینید 👤حکیم حسین خیراندیش(متخصص طب اسلامی_ایرانی) 👤دکتر رضا منتظر (نویسنده، محقق و پژوهشگر) 👤دکتر سید سعید اسماعیلی صابر (متخصص طب سنتی) 👤دکتر محمد فصیحی دستجردی (متخصص بیماری‌های عفونی) 👤حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد علی آقارفیعی (متخصص جراحی) 👤حجت الاسلام والمسلمین سیدحسینی منش یزدی (محقق و پژوهشگر)
هدایت شده از جهان نیوز
🔴💭 | آقای روحانی بگذارید وزیر بهداشت به امر بهداشت و درمان بپردازد @jahaannews
هدایت شده از جهان نیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 | ماشاءالله نجّار 🔻داستانی واقعی از شفا یافتن مریضی که دکترها از او قطع امید کرده بودند. @jahaannews
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این کلیپ هم که در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود هم بسی جالب بود! 🔻مقایسه استقبال پوتین از بشار اسد و اسقبال از اردوغان😁 🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از حوزه انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ هدیه جدید آمریکا به عراقی ها؛ کامیون حامل کلاه های آلوده به ویروس کرونا 🔹پزشک عراقی فاش کرد، کنسولگری آمریکا در شهر اربیل در شمال عراق کامیونی پر از کلاه های آلوده به ویروس کرونا را به اربیل وارد کرده است. 🔹این پزشک در این ویدئو توضیح می دهد، ویروسی که کلاه ها به آن آلوده اند، از نظر بیولوژیکی فرآوری و به گونه ای تهیه شده است که ویروس داخل آنها تا 25 روز دوام می آورد. ✅ کانال مصاف @howzehenghelabi
هدایت شده از حوزه انقلابی
rec85163.mp3
1.95M
🔸علیرغم شیوع «کرونا» آمار فوتی‌های تهران کاهش یافته است 🎙دشتی مدیر حوزه انقلابی 🕌مسجد ملاحیدر،مشهد مقدس: خبرگزاری فارس۱۸اسفند: مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س): 🔹اگر چه در این روزها شاهد تعدادی مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا هستیم اما به طور کلی آمار فوتی‌ها در شهر تهران کاهش چشم گیری داشته است. 🔹شاید کمتر سفر کردن و احتیاط هایی که مردم در این مدت انجام داده اند باعث شده تا آمار مرگ در تهران پایین بیاید. 🔹می شود این به یک الگو تبدیل شود تا همیشه با این احتیاط ها باعث کاهش مرگ و میر در سطح شهر تهران شویم. fna.ir/dfju7z @Farsna ✍ یک مسؤل حرم مطهر رضوی: علیرغم شیوع کرونا،آوردن اموات جهت طواف درحرم کاهش چشمگیری داشته است 🔸مسؤلین بهشت رضای مشهد کاهش چشمگیر مرگ ومیر را تأیید نمودند 🔸ولذا درپیامکهائی از مسؤلین از جمله حضرت آیةالله أعرافی،دکتر جلیلی و.. خواستم نسبت به آن استعلام وروشنگری نمایند 🔸از پزشکان مسؤل اورژانس مشهد: مرگ ومیر مشهد به یک سوم قبل کاهش یافته است یعنی از۸۰-۹۰ نفر مرگ ومیر روزانه درماه های قبل به رقم ۳۰ نفر مرگ ومیر روزانه کاهش یافته است 🔶ازمسؤلین درمانی قم: یکنفرهم بعلت کرونا نمرده بلکه علتش استرس است 💠💠 ✍علل ومیر 1⃣ کاهش مراجعات به بیمارستانها 2⃣ کاهش انجام عمل جراحیها 3⃣ کاهش مصرف فست فودها 4⃣ کاهش مسافرتها وتصادفات 5⃣ کاهش مراسمات پرخوریهای سنگین شبانه که عامل سکته بوده 6⃣ کاهش آلودگی هوا 7⃣ تغییر فرهنگ غذائی مردم به سمت غذاهائی با مزاج گرم از خوف کرونا 8⃣ استفاده فراگیر مردم از خوف کرونا از داروی امام کاظم(ع) و نمک دریا 💠@howzehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_25741857.mp3
5.31M
❤️ بیاد غمهای 🎙 ببار ای بارون ببار... 🎤🎤 با نوای حاج محمود کریمی
هدایت شده از جهان نیوز
🔴💭 |پرستیژی برای بزک توسعه یافتگی @jahaannews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وهابیت بارها شکاف خانه خدارا خواستن محو کنن .ولی به طور معجزه اسا وشگفت انگیز به شکل اولیه خود باز می گردد. 🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
هدایت شده از حوزه انقلابی
استاد طائب.mp3
13.24M
🚨 🎙صوت کامل روشنگری‌های استاد پیرامون کرونا ویروس و حواشی مربوطه 🔰به دوستان خود ارسال کنید! ✍ حوزه انقلابی 🆔 @howzehenghelabi
هدایت شده از موعود
🔘 گروه‌های مختلف (عج) 🔸 از روایات و سخنان اهل بیت(ع) می توان دریافت که یاران امام مهدی(عج) در دوران غیبت، همه در یک سطح نیستند و به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌‌شوند. در اینجا به اجمال هر یک از این گروه‌ها را بررسی می‌‌کنیم: 🔸 اول ـ اوتاد در لغت به معنی ست. در روایات صوفیه اهل سنت اوتاد گروهی از اولیا شمرده شده‌اند که شمار آنها چهار یا هفت و یا چهل تن هستند که بر خُلق (ع) یا بر قلب خلق شده‌اند یا دارای یقینی همچون (ع) هستند که به برکت ایشان باران می‌‌بارد و بلا از زمین دور می‌‌شود و مردم به واسطه ایشان روزی می‌‌یابند ... . 🔸 دوم ـ ابدال گروهی از هستند که هرگز جهان از وجود آنها خالی نمی‌ماند. در یکی از این روایات، از پیامبر گرامی اسلام(ص) چنین نقل می‌‌کند: پیوسته نفر از امت من هستند که قلبهایشان همانند قلب حضرت ابراهیم(ع) است. خداوند به وسیله آنها بلاها را از اهل زمین دور می‌‌گرداند که به آنان ابدال گفته می‌‌شود. سپس رسول خدا فرمود: بدانید که اینان هرگز این مقام را از خواندن نماز و گرفتن روزه و پرداخت صدقه به دست نیاوردند. عرض کردند: ای رسول خدا! پس به چه چیز به این مقام رسیدند؟ پیامبر فرمود: به وسیله و و برای مسلمانان. 🔸 ج ـ «نجبا» جمع «نجیب» و در لغت به معنای مردمان نجیب و اصیل و بزرگزاده و گرامی گوهر است و در اصطلاح صوفیه بر چهل مرد که مأمور اصلاح احوال مردم و حمل اثقال آنها و متصرف در حقوق خلق هستند، اطلاق می‌‌شود. در فرهنگ معارف اسلامی و دایرة المعارف معارف و معاریف نیز بر همین معنا تأکید شده است. نجبا از نظر جایگاه و مرتبه معنوی در درجه‌ای پایین‌تر از ابدال قرار دارند. 🔸 د ـ (صالحان) «صلحا»، جمع «صلیح»، به معنای صالح است. این واژه در بر گیرنده عموم انسان‌های شایسته‌ای است که به وظایف و خود عمل و از گناهان پرهیز می‌‌کنند. 🔸 ه‍‍ ـ (نقیبان) «نقبا»، از نظر لغوی، جمع « » به معنای سالار، پیشوا، رئیس، سرپرست گروه، سردسته، بزرگ‌تر و کسی است که معرفت به احوال مردم داشته باشد. 🔸 و ـ برخی علمای لغت، «رجال الغیب» را این گونه معنا کرد‌ه‌اند: «گروهی از مردان خدا که از نظر مردم دنیا پوشیده‌اند و جهان به وجود ایشان قوام دارد». نویسنده کتاب معارف و معاریف نیز در تعریف این واژه می‌‌نویسد: «رجال الغیب یا نجبا تن‌اند که در عالم پراکنده و از دید همگان پنهان‌اند». با توجه به مطالب یاد شده شاید بتوان گفت که رجال الغیب همان ابدال یا نجبا هستند. 📚 برگرفته از کتاب , ج 1: »؛ اثر 📬 خرید از یاران شاپ https://b2n.ir/darsnameh @mouood_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از دزدی بادمجان تا ازدواج💍 ومن یتق الله یجعل له مخرجا ویرزقه من حیث لا یحتسب🌸 *شیخ علی طنطاوی ادیب دمشق درخاطراتش نوشته : یک مسجد بزرگی در دمشق هست که به نام مسجد جامع توبه مشهور است. علت نامگذاری آن به مسجد توبه بدین سبب هست که آنجا قبلا محل منکرات بوده ولی یکی از فرمانداران مسلمان آن را خرید و بنایش را ویران کرد و سپس مسجدی را در آنجا بنا کرد. یکی از طلبه ها که خیلی فقیر بود و به عزت نفس مشهور بود در اتاقی در مسجد ساکن بود. دو روز بر او گذشته بود که غذایـی نخورده بود و چیزی برای خوردن نداشت و توانایی مالی برای خرید غذا هم نداشت. روز سوم احساس کرد از شدت گرسنگی به مرگ نزدیک شده است با خودش فکر کرد او اکنون در حالت اضطراری قرار دارد و شرعا گوشت مردار و یا حتی دزدی در حد نیازش جایز هست. بنابراین گزینه دزدی بهترین راه بود. شیخ طنطاوی در خاطراتش ادامه می دهد : این قصه واقعیت دارد و من کاملا اشخاصش را میشناسم و از تفاصیل آن در جریان هستم و فقط حکایت میکنم نه حکم و داوری. این مسجد در یکی از محله های قدیمی واقع شده و در آنجا خانه ها به سبک قدیم به هم چسپیده و پشت بام های خانه ها به هم متصل بود بطوریکه میشود از روی پشت بام به همه محله رفت. این جوان به پشت بام مسجد رفت و از آنجا به طرف خانه های محله به راه افتاد. به اولین خانه که رسید دید چند تا زن در آن هست چشم خودش را پایین انداخت و دور شد و به خانه بعدی که رسید دید خالی هست اما بوی غذایی مطبوع از آن خانه میامد. وقتی آن بو به مشامش رسید از شدت گرسنگی انگار مانند یک آهن ربا او را به طرف خودش جذب کرد. این خانه یک طبقه بود از پشت بام به روی بالکن و از آنجا به داخل حیاط پرید. فورا خودش را به آشپزخانه رساند سر دیگ را برداشت دید در آن بادمجان های محشی (دلمه ای) قرار دارد ، یکی را برداشت و به سبب گرسنگی به گرمی آن اهمیتی نداد ، یک گازی از آن گرفت تا می خواست آن را ببلعد عقلش سر جایش برگشت و ایمانش بیدار شد. باخودش گفت : پناه بر خدا. من طالب علمم چگونه وارد منزل مردم شوم و دزدی کنم؟ از کار خودش خجالت کشید و پشیمان شد و استغفار کرد و بادمجان را به دیگ برگرداند و از همان طرف که آمده بود سراسیمه بازگشت وارد مسجد شد و در حلقه درس استاد حاضر شد در حالی که از شدت گرسنگی نمیتوانست بفهمد استاد چه می گوید وقتی استاد از درس فارغ شد و مردم هم پراکنده شدند. یک زنی کاملا پوشیده پیش آمد با شیخ گفتگویی کرد که او متوجه صحبت هایشان نشد. شیخ به اطرافش نگاهی انداخت و کسی را جز او نیافت. صدایش زد و گفت : تو متاهل هستی ؟ جوان گفت نه شیخ گفت : نمیخواهی زن بگیری؟ جوان خاموش ماند. شیخ باز ادامه داد به من بگو میخواهی ازدواج کنی یا نه؟ جوان : پاسخ داد به خداوند که من پول لقمه نانی ندارم چگونه ازدواج کنم؟ شیخ گفت : این زن آمده به من خبر داده که شوهرش وفات کرده و در این شهر غریب و نا آشنا هست و کسی را ندارد و نه در اینجا و نه در دنیا به جز یک عموی پیر کس دیگری ندارد و او را با خودش آورده و او اکنون درگوشه ای از این مسجد نشسته و این زن خانه ی شوهرش و زندگی و اموالش را به ارث برده است. اکنون آمده تقاضای ازدواج با مردی کرده تا شرعا همسرش و سرپرستش باشد تا از تنهایی و انسانهای بدطینت در امان بماند. آیا حاضری او را به عقد خود در بیاوری؟ جوان گفت : بله و رو به آن زن کرد و گفت : آیا تو او را به شوهری خودت قبول داری؟ زن هم پاسخش مثبت بود. عموی زن دو شاهد را آورد و آنها را به عقد یکدیگر در آورد و خودش به جای آن طلبه مهر زن را پرداخت و به زن گفت : دست شوهرت را بگیر. دستش را گرفت و او را به طرف خانه اش راهنمایی کرد. وقتی وارد منزلش شد نقاب از چهره اش برداشت. جوان از زیبایی و جمال همسرش مبهوت ماند و متوجه آن خانه که شد دید همان خانه ای بود که واردش شده بود زن از او پرسید : چیزی میل داری برای خوردن؟ گفت : بله. پس سر دیگ را برداشت و بادمجانی را دید و گفت : عجیب است چه کسی به خانه وارد شده و از آن یگ گاز گرفته است؟ مرد به گریه افتاد و قصه خودش را برای همسرش تعریف کرد. زن گفت : این نتیجه امانت داری و تقوای توست. از خوردن بادنجان حرام سرباز زدی خداوند تعالی همه خانه و صاحب خانه را حلال به تو بخشید. کسی که بخاطر خدا چیزی را ترک کند و تقوا پیشه نماید خداوند تعالی در مقابل چیز بهتری به او عطا میکند.
هدایت شده از جهان نیوز
🔴💭 |لطفا در خون مردم شریک نشوید @jahaannews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از آزاده باش
🔹وضعیت کشورهای غربی بعد از شیوع ویروس کرونا
ا مشروبات الکلی و ابتلا به انواع سرطان 🥃 ⬆️ سرطان های: 📕 منبع: کتاب علوم نوین در اسلام -------------------------- رسانه باشید و نشردهید📢 ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 🆔➠ @Anti_Shayeat