eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
216 ویدیو
66 فایل
👇 @ostad_shoo سایت👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
👌چنانچه استثناء مفرغ باشد، مستثنی بر اساس نیاز جمله نقش می‌پذیرد، در ادامه آیاتی را بررسی میکنیم که مستثنی نقش ظرف و مفعول مطلق دارند. ✅در کتاب نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌منظور از عامل و متعلق در بحث ظرف و جار و مجرور تنها فعل نیست بلکه شامل شبه فعل و کلماتی که معنای فع
👌متعلق جارومجرور و ظرف بحث تعلق جارومجرور از مهمترین مباحث علم نحو است، به صورتی که میتوان گفت اگر کسی بر آن تسلط یابد در خیلی از مباحث معنی شناسی پیش است، از جمله کلماتی که میتواند متعلق جارومجرور قرار گیرد، کلماتی هستند که معنی یا بوی فعل را داشته باشند، در ادامه این موارد را بررسی میکنیم در کتاب نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
👌اعراب حال همچون فاعل و مفعول، لفظی، تقدیری و نیابی است. ۱. لفظی: جاء زید راکبا ۲. نیابی: جاء الزیدان راکبین ۳. تقدیری: جاء الزیدون فرادی در ادامه آیات قرآنی را بررسی میکنیم 🌺در کتاب نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
🌺ابن سینا می گوید: العلم ثلاثة أشبار،من دخل فی الشبر الاول تکبر و من دخل فی الشبر الثانی تواضع ومن دخل فی الشبر الثالث یعلم أنه لا یعلم شیئا. علم سه حد دارد،کسی که به حد اول آن برسد تکبر می ورزد و کسی که به حد دوم آن برسد متواضع می شود و کسی که به حد سوم برسد می فهمد که هیچ چیز نمی داند! اقتباس از قواعد و الفروق حول امهات مباحث الاصولیة و الفقهیه و المنطقیه و الفلسفیه ص ۸ جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
👌تفاوت «سلامٌ علیک» و «سلاماً علیکَ» و «أسلَمُ علیکَ» عدول از جمله‌ی فعلیه به اسمیه هنگامی صورت می‌پذیرد که اراده‌ی ثبوت شده باشد. دراین صورت مبتدا جانشین فعل است. منظور از جانشینی فعل این نیست که در عمل جانشین فعل شده و رفع به فاعل و نصب به مفعول می‌دهد، خیر منظور از جانشینی، جانشینی در معناست. با این تفاوت که فعل بر حدوث و اسم دلالت بر ثبوت دارد. به مثال‌های زیر توجّه کنید: «أحمَدُ اللهَ» = «الحمدُ لله»، «غفرَ اللهُ لکَ» = «مغفرةٌ لکَ»، «رضی اللهُ عنک» = «رضوانٌ اللهِ علیکَ» گاهی هم مصدر جانشین فعل می‌شود که در بحث مفعول مطلق بیان شده است: «أحمدُ اللهَ» = «حَمداً للهِ»، «سقاکَ اللهُ» = «سقیاً لکَ»، «أشکرُ لکَ» = «شکراً لک» تمام این مصدرهای منصوب، جملات فعلیه‌ای هستند که فعل آنها حذف شده است و در صورت رفع تبدیل به جمله‌ی اسمیه می‌شوند. ادامه در متن... 🌸در کتابهای «نحو کاربردی» نحو را مزه مزه کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
👌عامل در مفعول مطلق عامل مفعول مطلق همچون سایر معمولها، علاوه بر فعل می‌تواند شبه فعل باشد، منظور از شبه فعل، مصدر این فاعل، اسم مفعول، صیغه مبالغه است. در ادامه مثالهایی را با هم بررسی میکنیم 🌸در کتاب «نحو کاربردی» لذت خواندن نحو را لمس کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
👌آیا دو جارومجرور به یک عامل می‌تواند تعلق داشته باشد؟ هیچ دو حرف جر هم لفظ و هم معنی متعلق یک فعل قرار نمیگیرد، مگر در صورتی که بدل یا معطوف به جارومجرور باشد. در ادامه بررسی میکنیم. 🌸در کتابهای «نحو کاربردی» لذت خواندن نحو را لمس کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
تست کارشناسی ارشد کدام جارومجرور نیاز به متعلق دارد الف) ربّ‎مجتهد لم ینجح، فلا عجب ب) عمّا قلیل ستسمعون أخباراً سارّة ج) لا تسقط من‎ورقة إلّا یعلمها الله د) لا یریحنی کتبدید هموم قلب المکروبین 🌸در کتاب «نحو کاربردی» لذت خواندن نحو را لمس کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
🌺اقسام خبر حروف مشبهة بالفعل خبر حروف مشبهة بالفعل همچون مبتدا سه صورت دارد: مفرد، جمله، شبه جمله در ادامه با هم بررسی میکنیم. 👌نکته ظریفی در متن گفته شده است که حتما مطالعه کنید 🌺در کتابهای نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد. ✍جهت تهیه کتاب به ادمین مراجعه کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
👌سؤال ناب برای اهلش 🌺همانطور که می دانید ادات شرط بر فعل داخل می‌شوند: «لو ضربتَ ضربتُ»، «اذا ضربتَ ضربتُ»، لذا در مواردی که ادات شرط بر اسم داخل میشود، فعلی در تقدیر می‌گیرند: «إذا زیدٌ جاءکَ فأکرِمْهُ» تقدیر: «اذا جاءَ زیدٌ جاءکَ فاکرمْه». با این تقدیر ورود ادات شرط بر اسم توجیه میشود. در مواجهه با این آیات هم نحویون توجیه بالا را انجام میدهند: <لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذاً لَأَمْسَكْتُم‏> <إذا السماءُ انفَطَرتْ و إذا الکواکبُ إنتَثَرَتْ وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ إذا القبورُ بُعثِرَتْ> <و إذا السماءُ انشَقَّتْ> یعنی برای توجیه ورود «لو» بر اسم، «انتم»، «سماء»...را فاعل فعل محذوفی می‌دانند که توسّط فعل پس از آن تفسیر شده است. اما سوال این است اصلاً چرا خداوند متعال آیات را بدین صورت نازل کند که نیاز به این توجیه باشد، چرا خداوند آیات مزبور را مثل این آیه بیان نکرد: <إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها> (هنگامی که زمین شدیداً به لرزه در آید) به نظر شما توجیه نحویون صحیح است؟ جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
👌رابط مبتدا و خبر خبر مشتق و جمله خبری همواره نیاز به رابط دارد که در صورت نبود، جمله از هم میپاشد، به این رابط عائد میگویند. عائد گاهی بارز و گاهی مستتر است. در ادامه بررسی میکنیم ✍️جهت تهیه کتابهای نحو کاربردی به ادمین مراجعه کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
جواب آزمون گزینه«الف»، «اَعلَمَ» سه مفعولی است، «زمیلاتِ: مفعول به اول» و «اخوات: مفعول به دوم» و «ناجحات: مفعول به سوم است»، لذا «اخوات» و «ناجحات» که جمع مونث سالم هستند، باید کسره و تنوین جر بگیرند. ✍️جهت تهیه کتابهای نحو کاربردی به ادمین مراجعه کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
👌موارد دخول «من» زائده یکی از موارد ورود «من» زائده، در ابتدای فاعل، مفعول و مبتدا است، مانند: 1️⃣فاعل: «ما جائنی من أحدٍ» تقدیر: ما جاء احد 2️⃣مبتدا: «ما من أحدٍ فی المدرسة» تقدیر: ما احد فی المدرسة 3️⃣ مفعول به: «ما ضربتُ من أحدٍ» تقدیر: ما ضربت احدا در ادامه آیات قرآنی را بررسی میکنیم در نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
👌در «زید ما قائم أبوه» چند ترکیب جائز است؟ یکم روش فکر کنید نکته خیلی جالبی دارد😊 🌺هر کس جواب داد به قید قرعه یک «کتاب نحو کاربردی» بهش هدیه میدم. هزینه پست با خود شخص جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون کارشناسی أکمل الفراغ بالحال المناسبۀ: حال مناسب با جمله کدام است تُطعم الاُمّهات أطفالهنّ ............. علیهم! الف) مشفقاتٍ ب) مشفقۀً ج) المشفقاتَ د) المشفقۀَ جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
👌ناب ناب برای اولین بار همه خوانده ایم که اصل در مبتدا معرفه بودن آن است و مبتدا نمیتواند نکره باشد مگر در صورتی که یکی از مسوغات ابتدا به نکره را داشته باشد، بر این اساس اساتید به ماها گفته اند «رجلٌ جاء» (مردی آمد) اشتباه است، چرا که فائده ای ندارد بالاخره هر روز در کل عالم مردانی می آیند و میروند. سؤال این است آیا میتوان فرضی را حساب کرد که «رجلٌ جاءَ» صحیح باشد، یعنی با اینکه مبتدا نکره محض است، با این حال جمله صحیح باشد. در کتابهای نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد. ✍جهت تهیه کتاب به ادمین مراجعه کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون کارشناسی أکمل الفراغ بالحال المناسبۀ: حال مناسب با جمله کدام است تُطعم الاُمّهات أطفالهنّ ..
جواب گزینه الف «الاُمّهات: مادران» ذوالحال است پس حال باید اسمی مشتق و نکره باشد و از نظر جنس و عدد با ذوالحال مطابقت کند که چنین کلمه¬ای فقط در گزینه¬ی اوّل (مُشفقاتٍ) آمده است. ترجمه¬ی عبارت: «مادران به کودکان خویش غذا می¬دهند در حالی که دلسوز هستند نسبت به آنان.»
خب نمیشه سؤالات ناب رو با اهلش در میان نگذاشت: 😉یکی از مسوّغات ابتداء به نکره، تقدیم شبه جمله‌ی خبری بر مبتدای نکره است. مانند: «فی الدارِ رجلٌ» سؤالی که مطرح است اینکه ما سه نوع خبر داریم: مفرد، شبه جمله و جمله. از میان این سه چرا تنها شبه جمله‌ی خبری مسوغ است؟ چرا تقدّم خبر مفرد و جمله‌ی خبری بر اسم نکره مسوّغ نیستند؟ ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
🔔 حکایت جالبی از برخورد متفاوت ادیب نیشابوری اوّل با شاگردانش 🔹 «جریان دیگری را حضرت استاد [ادیب نیشابوری دوم] این‌گونه نقل کرد: من یکی از روزهای سرد زمستان – ظاهراً در ایّام تعطیلی درس – به حجرهٔ ایشان [= ادیب اوّل] رفتم و در زدم. ایشان فرمود: کیست؟ گفتم: من هستم. شناخت. با همان عبائی که خود را از سرما پیچیده و دراز کشیده بود، در را باز کرد. من وارد شدم و نشستم. رو کرد به من و گفت: اشعاری در وصف نیشابور گفته‌ام، شما یادداشت کنید. من آن اشعار زیبا را نوشتم. 🔸 بعد دیدم کسی در می‌زند. من در را باز کردم. یکی از شاگردان ایشان بود که فرزند یکی از علماء بزرگ خراسان و بسیار در ناز و نعمت بود. وقتی آن شاگرد وارد شد، ادیب فوراً به او گفت: پاشو برای من چایی درست کن، سردم شده، منقل را [هم] روشن کن. آن شاگرد همهٔ کارها را انجام داد و رفت. 🔹 امّا من خیلی ناراحت و عصبانی شدم. ایشان فهمید و به من فرمود: چرا ناراحت شدی؟ گفتم: استاد! من به شما نزدیک‌ترم! چرا به من نفرمودید این لوازم را آماده کنم؟! ایشان فرمود: ناراحت نباش، این افراد در ناز و نعمت‌اند و باید شکسته شوند، تو امید من هستی، چرا به شما کاری محوّل کنم؟ شما باید نام مرا زنده نگه دارید. با این سخنان آرام گرفتم». 📚 (غلامحسین روحی؛ آموزگار علم و ادب، ص۲۶) جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
👌عمل «ان» مخفف «أن» مخفف همواره عمل میکند ولی اسمش همواره ضمیر شأن مقدر و خبرش جمله اسمیه یا فعلیه پس از آن است. در کتابهای نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون عیّن المفعول المطلق: الف) لا یرید الآباء والاُمّهات منکم إلّا شکراً! ب) اِمتلأ قلوب المؤمنین شکراً بعد الانتصار! ج) شکرت معلّمتی و قلت لها: شکراً علی إرشادک! د) إنّ شکراً للمخلوق یدلّ علی الشکر للخالق! در کتابهای نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون عیّن المفعول المطلق: الف) لا یرید الآباء والاُمّهات منکم إلّا شکراً! ب) اِمتلأ قلوب ال
جواب گزینه (3) «شکراً» به معنای «متشکّرم» مفعول مطلق است. اصل آن چنین است: «شکرت شکراً» در زبان عربی موارد زیادی وجود دارد که عمل مفعول مطلق سماعاً حذف میشود. شکراً، حمدا، سمعاً و طاعةً، سقیاً از این قبیل هستند. بررسی گزینه¬های دیگر: (1) مفعول مطلق وجود ندارد و «شکراً» مستثنی است. (2) مفعول مطلق وجود ندارد و «شکراً» تمییز است. (4) مفعول مطلق وجود ندارد و «شکراً» اسم «إنّ» است. در کتابهای نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌تعدد حال حال همچون خبر میتواند متعدد باشد: «جاءَ زیدٌ راکباً ضاحکاً» «زید راکب ضاحک» تفاوتی ندار
✍اقسام حال در قرآن حال همچون خبر و نعت سه قسم است: 1⃣مفرد: جاء زید راکبا 2⃣جمله: جاء زید یرکب 3⃣شبه جمله: رایت العصفور فی السماء 🌺جمله حالیه اقسام گوناگونی دارد جمله فعلیه ساده، جمله فعلیه منسوخه، جمله اسمیه ساده، جمله اسمیه منسوخه. در ادامه آیاتی را بررسی می کنیم که حال جمله اسمیه ساده و غیر ساده است. در کتابهای نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
✍اقسام حال در قرآن حال همچون خبر و نعت سه قسم است: 1⃣مفرد: جاء زید راکبا 2⃣جمله: جاء زید یرکب 3⃣شب
✍اقسام حال در قرآن حال همچون خبر و نعت سه قسم است: 1⃣مفرد: جاء زید راکبا 2⃣جمله: جاء زید یرکب 3⃣شبه جمله: رایت العصفور فی السماء 🌺جمله حالیه اقسام گوناگونی دارد جمله فعلیه ساده، جمله فعلیه منسوخه، جمله اسمیه ساده، جمله اسمیه منسوخه. در ادامه آیاتی را بررسی می کنیم که حال جمله اسمیه ساده و غیر ساده است. در کتابهای نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون در کدام آیه خبر جمله است؟ الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها> ب. <مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ> ج. <ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ> د. <ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ> ۹۴ در کتابهای نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi