eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
217 ویدیو
70 فایل
خرید مستقیم از ادمین بهتر است👇 @ostad_shoo سایت محصولات👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
آزمون ۷۹ در کدام جمله، جمله مرفوع وجود دارد: الف) اُحبّ أن أکون صدیقک مادام العدل أساس صداقتنا! ب) لا بأس فی الحیاۀ لفتیً ینتخب اُسلوب حیاته بنفسه! ج) لست أری رسالۀ بشریّۀ أکثر فائدۀ من رسالۀ المعلّم! د) لی زمیل مجدّ اُحبّه لصدقه و لأدبه أکثر من اجتهاده! سطح: متوسط در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌سوال ناب برای اهل تحقیق فائده‌ای اضافه‌ی لفظی به اذعان همه تخفیف مضاف است، ولی حقّ این است که هدف اصلی اضافه‌ی وصف به معمولش کسب تخفیف در مضاف نیست. بلکه غرض بالاتری مدّ نظر است. توضیح اینکه چنانچه هدف اصلی اضافه‌ی لفظی، تخفیف مضاف باشد، باید همواره به صورت مخفّف به کار رود، در حالی‌که شاهدیم برخی مواقع به صورت اعمال داده شده و برخی مواقع به صورت اضافه به کار می‌رود. <ما أَنْتَ بِتابِعٍ‏ قِبْلَتَهُمْ> <إِنَّكَ جامِعُ‏ النَّاسِ لِيَوْمٍ>‏ اگر تخفیف خوب است و از طرفی عرب زبان همواره در پی آسان کردن کلمات است، چرا اسم‌های عامل همواره به صورت اضافه به کار نمی‌روند تا تخفیف حاصل شود. چرا گاهی به صورت اضافه و گاهی به صورت اعمال به کار می‌رود. کسانی که جواب دارند به پیوی ارسال کنند در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۷۹ در کدام جمله، جمله مرفوع وجود دارد: الف) اُحبّ أن أکون صدیقک مادام العدل أساس صداقتنا!
جواب گزینه ۷۹ گزینه د ترجمه: همکلاسی کوشایی دارم که به خاطر صداقت و ادبش بیشتر از تلاشش دوستش دارم. «زمیلٌ» مبتدای مؤخّر و مرفوع و «اُحبّه» جمله وصفیه ای است که کلمه مرفوع «زمیلٌ» را وصف میکند پس جمله وصفیه و محلّاً مرفوع (فی محلّ الرفع) است. آقای رضوانی خراسانی مولف اعراب القران پنج جلدی چنین تصحیح کردند: از آنجایی که مجدصفت زمیل بوده وزمیل نکره موصوفه است، جمله احبه...بنابر حال میتواند منصوب هم باشد. به عبارت دیگر در جمله پس از نکره موصوفه، دو وجه جائز است: نعت و حال در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
۸۰ در کدام گزینه مبتدا وجود دارد؟ الف. رُبَّ رجلٍ ضربتُ ب. رُبَّ مساعدةٍ خفیةٍ ساعدتُ ج. رُبَّ لیلةٍ سَهرتُ للعبادةِ د. رُبَّ رجلٍ صالحٍ لقیتُهُ سطح: متوسط در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون ۸۰ در کدام گزینه مبتدا وجود دارد؟ الف. رُبَّ رجلٍ ضربتُ ب. رُب
جواب آزمون ۸۰ گزینه د رب حرف جر شبه زاید است و مجرورش لفظا مجرور و محلا اعراب متناسب با نیاز جمله را می گیرد، لذا در الف رجلا مفعول ضربت است در ب مساعده مفعول مطلق و در ج لیله مفعول فیه است. در دال، رجل میتواند مبتدا یا مفعول به باب اشتغال باشد: لقیت رحلت صالحا لقیته در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
۸۱ چند اعراب تبعی در این عبارت وجود دارد؟ قال قدماء البشر: خیر الکلام ما قلّ و دلّ! لکنّ هناک الکثیرین من النّاس لا یعملون الیوم بهذه النّصیحۀ المهمّۀ!» الف) دو ب) سه ج) چهار د) پنج سطح: متوسط لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون ۸۱ چند اعراب تبعی در این عبارت وجود دارد؟ قال قدماء البشر: خیر الکلام ما قلّ و دلّ! لکنّ هن
جواب آزمون ۸۱ گزینه الف قدیمیان گفتند: بهترین کلام چیزیست که کم باشد و حق مطلب را برساند. اما آنجا بیشتر مردم در این روزگار به این نصیحت مهم عمل نمی کنند. در این عبارت، دو اعراب تبعی وجود دارد: ۱- «النصیحۀ» اسم مشتق است که پس از اسم اشاره قرار گرفته، لذا نعت هذه و مجرور است. ۲- «المهمّۀ» صفت است و به تبع از موصوف خود «النصیحۀ» مجرور است. نکته اسم مشتق معرفه، پس از اسم اشاره نعت است و اسم جامد معرفه، پس از اسم اشاره عطف بیان یا بدل است. هذا العالم عامل: عالم مشتق معرفه است و نعت هذا است. هذا الاسد جمیل: اسد جامد معرفه است و عطف بیان هذا است. قل اعراب تبعی نیست چون متبوع اعرابی ندارد که این بخواهد تبعیتی کند لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
آزمون ۴۵ نقش هولاء در آیه <كُلاًّ نُمِدُّ هؤُلاءِ و هولاءِ> (هر یک از این دو گروه را یاری می‌دهیم) چیست الف. مفعول نمد ب. مفعول فعل محذوف ج. بدل از کلا د. عطف بیان از کلا سطح: متوسط لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۴۵ نقش هولاء در آیه <كُلاًّ نُمِدُّ هؤُلاءِ و هولاءِ> (هر یک از این دو گروه را یاری می‌دهیم)
جواب آزمون 45 گزینه ج. نقش هولاء در آیه <كُلاًّ نُمِدُّ هؤُلاءِ و هولاءِ> (هر یک از این دو گروه را یاری می‌دهیم) چیست این ایه جمله فعلیه است که مفعولش ـ «کلا» ـ بر فعل مقدّم شده است. «هولاء و هولاء» بدل تفصیل از کلا است. (هر يك از اين دو گروه را یاری میدهیم)، بنابراین «هولاء» بدل و محلاً منصوب است. بدل تفصیل به بدل کلّ از کلّ ملحق می‌شود؛ بدل تفصیل، اجمال مبدلٌ منه را به صورت تفصیلی بیان می‌کند. الإسمُ علی قسمَینِ منصرفٍ و غیرِ منصرفٍ. (اسم بر دو قسم است منصرف و غیر منصرف) در مثال بالا، «منصرف» و «غیر منصرف» بدل تفصیل از «قسمَین» هست لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
26.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌مدرسه علمیه حضرت سید الشهداء (ع) (تخصصی ادبیات عرب) تحت اشراف مولف کتاب و کانال نحو کاربردی، طلبه می پذیرد. ✅ آدرس: مشهد، خ امام رضا، امام رضای ۴۶ مدرسه علمیه حضرت سیدالشهداء (ع) ✅ تلفن: 09151566432 @SayyedShohada @nahvekarbordi
جواب آزمون گزینه «الف» تقدیر: «لکنْ أنا هو اللهُ ربّی». «لکنْ»: حرف استدراك، «أنا»: مبتدا، محلاً مرفوع، همزه‌ی أنا جهت وصل به «لکن» حذف شده است، ، «هو»: ضمیر شأن، مبتدای دوّم»، «الله»: مبتدای سوم یا بدل از «هو»، «ربّی»: خبر الله. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
ترکیبآیاتقرآنکریم_v1.2.apk
2.33M
نرم افزار ترکیب قرآن لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
کدام گزینه مناسب جای خالی نیست؟ «لا تمش فی‎الارض مرحاً.....». الف) یَمقتُک النّاس ب) یَمقتْک النّاس ج) و تدعوَ إلی‎التّواضع د) تُجزَ جزاءً حسناً جواب در پست بعد لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون کدام گزینه مناسب جای خالی نیست؟ «لا تمش فی‎الارض مرحاً.....». الف) یَمقتُک النّاس
جواب آزمون: گزینه ب «ب»، «لا تمش فی‎الارض مرحاً: با غرور در زمین راه مرو»، «الف»، «یمقُتک الناس: که مردم ازت بدشان می‎آید: فعل مضارع مرفوع است: جمله مستانفه و عیبی ندارد»، «ب»، «یمتقْک الناس: تا مردم از تو بدشان بیاید»، نمی‎توان گفت: «إن لا تمش فی‎الارض مرحا یمقتک الناس: اگر با تکبّر بر روی زمین راه نروی، مردم از تو بدشان می‎آید»، «ج»، «و تدعوَ إلی‎التواضع: همزمانی که مردم را دعوت به تواضع کنی»، یکی از موارد نصب فعل مضارع به «أن» مقدّر، وقوع بعد از «واو» معیت است، «د»، «تُجزَ جزاءً حسناً: تا به تو پاداش نیکو داده شود.» لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
۸۲ در این عبارت چند صله وجود دارد؟ <هُوَ الَّذي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً> الف. ۱ ب. ۲ ج. ۳ د. ۴ @nahvekarbordi جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است. https://t.me/nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون ۸۲ در این عبارت چند صله وجود دارد؟ <هُوَ الَّذي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَ
جواب آزمون 82 در این عبارت چند صله وجود دارد؟ <هُوَ الَّذي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً> گزینه ج در این آیه دو موصول اسمی «الذی و من» و یک موصول حرفی «ان» است که در هر سه موصول جمله بعد آن، صله است و محلی از اعراب ندارد «جعل، اراد، یذکر» صله موصولات مزبور هستند. موصولات اسمی یا حرفی هستند و هر دو نیاز به صله دارند. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 @nahvekarbordi جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است. https://t.me/nahvekarbordi
آزمون در جای خالی گزینه‎ی مناسب بگذارید: «أعطی ....ک....حقّ حقَّه.» الف) أبو، ذا ب) أخُ، ذا ج) أخا، ذي د) أبُ، ذو ۸۳ جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 @nahvekarbordi جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است. https://t.me/nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون در جای خالی گزینه‎ی مناسب بگذارید: «أعطی ....ک....حقّ حقَّه.» الف) أبو، ذا ب) أ
جواب آزمون جواب «الف»، «پدرت به صاحب حقّ، حقّش را ادا کرد»، «ابو: فاعل و مرفوع»، «ذا: مفعول و منصوب» است. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 @nahvekarbordi جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است. https://t.me/nahvekarbordi
<كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعيدُهُ وَعْداً عَلَيْنا> در این عبارت مفعول مطلق چیست؟ الف. کما بدأنا ب. اول ج. وعدا د. علینا جانشین مفعول مطلق ه. الف و ج ۸۵ جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 @nahvekarbordi جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است. https://t.me/nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
<كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعيدُهُ وَعْداً عَلَيْنا> در این عبارت مفعول مطلق چیست؟ الف. کما بد
جواب آزمون گزینه ه در این ایه دو مفعول مطلق است تقدیر: «نعيده إعادة كبدئنا أول خلق‏» (او را همانطور که در ابتدای خلقت شروع کردیم، بر می‌گردانیم، وعده ایست بر ما) «وعداً» مفعول مطلق «وعدنا» مقدر است که مضمون جمله‌ی قبل را تأکید کرده است. بنابراین تصوّر نشود «وعدا» مفعول مطلق تأکیدی «نعید» است. چرا که «کما بدأنا» مفعول مطلق «نعید» است در ثانی «وعداً» هم جنس «نعید» نیست. کما بدأنا جانشین مفعول مطلق است که بر عاملش مقدم شده است.
با توجه به بحث ضمیر شأن کدام جمله صحیح است: «هو أنا الحاضرُ» «أنا هو الحاضرُ» جواب در پست بعد ❇️جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
با توجه به بحث ضمیر شأن کدام جمله صحیح است: «هو أنا الحاضرُ» «أنا هو الحاضرُ» جواب در پست بعد
در ضمیر شأن دنبال اسمی نباشید که ضمیر به آن برگردد بلکه ضمیر شأن به جمله بر می‌گردد، <إنَّهُ لا یُفلِحُ الکافرونَ> ، در این آیه «ه» به جمله‌ی «لا یفلح...» بر می‌گردد، یا در «هو زیدٌ الحاضرُ» هو به کل «زید الحاضر» بر می‌گردد و درصدد نشان دادن اهمیّت مطلبی است که بیان می‌کند. به همین علّت «هو أنا الحاضر» صحیح است، چرا که «هو» به کل «أنا الحاضر» بر می‌گردد، نه «أنا»، امّا «أنا هو الحاضرُ» صحیح نیست، چرا که اگر «أنا» به اسم ما بعدش برگردد، با کلام متناقضی مواجه هستیم، چرا که لازمه‌اش این می‌شود که شخص غایب، حاضرِ متکلم شود. صحیح جمله‌ی دوّم چنین است: «أنا أنا الحاضرُ»، به نمونه‌ی قرآنی توجّه کنید: <إِنِّي‏ أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعالَمين‏> <إِنَّهُ‏ أَنَا اللَّهُ الْعَزيزُ الْحَكيمُ> لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
همانطور که میدانید بدل بعض از کل نیاز به رابط دارد: «ضربتُ زیداً رأسَه» در این مثال «ه» ضمیر رابط با «زید» است. در بدل بعض در یک جا نیاز به چنین رابطی نیست، آیا میتوانید برای آن مثال بزنید. جواب در پست بعد
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
همانطور که میدانید بدل بعض از کل نیاز به رابط دارد: «ضربتُ زیداً رأسَه» در این مثال «ه» ضمیر رابط با
جواب در استثنای متصّل تامّ غیر موجب در مستثنی دو اعراب جائز است: 1. نصب بنابر مستنثی و 2. بدل از مستثنی منه، چنانچه اعراب دوم را بپذیریم، بدل نیاز به ضمیر عائد ندارد، چرا که وجود «إلّا» ما را از رابط بی نیاز می‌کند، چرا که وجود رابط برای ارتباط بین بدل و مبدل منه است، وجود «إلّا» هم در اینجا بر این دلالت دارد که ما بعد «إلّا» جزء ما قبلش است. «ما رأیتُ القومَ إلّا زیداً» لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مجهول عبارت زیر کدام است: «أنت تُکرمین والدیک فی الحیاۀ إکراماً بالغاً». الف) تُکرِم والدیک ... ب) یُکرَم والداک ... ج) اُکرِم والداک ... د) تُکرَمین والدیکِ ... ۸۶ لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
مجهول عبارت زیر کدام است: «أنت تُکرمین والدیک فی الحیاۀ إکراماً بالغاً». الف) تُکرِم والدیک ...
گزینه ب در عبارت «تُکرِمین والدَیک»، «تُکرِمین» فعل معلوم و ضمیر بارز «یاء» در آن، فاعل و «والدیک» مفعول¬به و منصوب با اعراب فرعی «یاء» است و در تبدیل این عبارت به مجهول، مفعول¬به به عنوان نائب فاعل قرار می¬گیرد و با اعراب فرعی «الف» مرفوع می¬گردد و فعل «تُکرِمین» نیز مجهول می¬شود و برای مطابقت با نائب فاعل و نیز به خاطر قرار گرفتنش در ابتدای جمله به صیغه¬ی للغائب می¬رود، پس به صورت «یُکرَمُ والداک» صحیح است. لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
۸۷ «أن» در آیه‎ی شریفه چیست؟ «إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَن یَحُور» الف) الناصبة ب) الزائدة ج) التفسیریة د) المخفّفة لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون ۸۷ «أن» در آیه‎ی شریفه چیست؟ «إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَن یَحُور» الف) الناصبة
جواب آزمون گزینه «د»، چرا که دو حرف ناصب بر یک فعل داخل نمی‎شوند، (ردّ الف) موارد زائده بودن هم بعد از «لمّا» و یا بین «واو» قسم و «لو» است. (ردّ ب)، شرط «أن» مفسره هم، وقوع بعد از معنای «قول» است، «أن» واقع بعد از فعل قلبی مخففه است. لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
کدام یک از گزینه‎ها از شرائط «مِن» زائده نیست؟ الف) وقوع «مِن» بعد النفي أو النهي ب) تنکیر مجرور «مِن» ج) وقوع «مِن» بعد الإستفهام بالهمزة د) وقوع «مِن» بعد الإستفهام بـ«هل» ۸۸ لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
عیّن الصحیح في‎عمل شبه الفعل: الف) أیّها الشّابُ! لیسَ هذا المؤلِّفُ مذکورةً سیرتُه! ب) أ أنتم منّاعونَ هؤلاءِ الجالسونَ عن‎الحضورِ؟! ج) أ لا نتعرفُ أنّنا کنّا سامعینَ قصصِ جدّاتنا؟! د) أ ما کانت هذهِ القاعدة مدروسةً تمارینُها من‎قبلُ؟! ۸۹ لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9