مشتق .pdf
1.24M
انواع مشتق در علم صرف
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
فرق ظاهری و معنوی فعل «تَعلَّمَ» به معنای «إِعْلَمْ» و از معنای «تَعَلُّم»
تفاوت معنوی:
«تَعَلَّمْ» به معنای «إِعْلَمْ»: طلب دانستن در زمان تکلّم؛
مانند: «تَعَلَّمْ زَیْداً عَادِلاً» (بدان زید عادل است)
«تَعَلُّم» به معنای «یادگرفتن»: تحصیل علم و آموختن به سبب أسباب و مقدمات؛
مانند: «تَعَلَّمِ الْفِقْهَ»
تفاوت ظاهری:
«تَعَلَّمْ» در باب أفعال قلوب، غیر متصرّف است امّا «تَعَلُّم» به معنای «آموختن»، متصرف است
«تَعَلَّمْ» در باب أفعال قلوب، دو مفعولی است امّا «تَعَلُّم» به معنای «آموختن»، یک مفعولی است.
کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۱۶۶
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
مواضع نصب فعل مضارع
هرگاه یکی از حروف ناصبه قبل از فعل مضارع قرار گیرد، منصوب می شود؛
حروف ناصبه عبارتند از:
«أنْ»، «لَنْ»، «کَی یا لِکَی»، «إذَنْ»
«لام تأکید»، «لام تعلیل»، «حتّی»، «وقوع بعد از أوْ»، «وقوع بعد از فاء سببیة که قبل از آن نفی محض یا طلب محض آمده»، «وقوع بعد واو معیت که قبل از آن نفی محض یا طلب محض آمده»
( نکته: چهار مورد اول خودشان ناصب مضارع هستند و در بقیّه موارد، « أنْ » مقدّر بعد از آنها ناصب مضارع است ).
کتاب مبادئ العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۱۳
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
«أَنْ» ناصبه
اگر این «أنْ» بعد از فعلی قرار گیرد که دلالت بر یقین ندارد در این صورت «أنْ» ناصبه است از حروف مصدریّه محسوب میشود؛
به این بیان که با صله خود به مصدر مفرد تأویل می رود که در چنین حالتی «أنْ» و بعد از آن، معمول برای عامل خویش محسوب می شود؛
مانند:
«اُریدُ أنْ اَتَعَلَّمَ» یعنی «اراده کردم این که یاد بگیرم»
که «أنْ» و مابعد آن یعنی «اَتَعَلَّمَ» مووّل به مصدر منصوب است و در واقع مفعول به برای «اُرِیْدُ» محسوب می شود
و تقدیر آن به این صورت است: «اُرِیْدُ التَّعَلُّمَ».
کتاب مبادئ العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۱۳ و ۱۴
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
پايه3 - ادبيات عرب - تجزيه و ترکيب AETrim1703413165295.mp3
13.38M
تجزیه و ترکیب سوره مبارکه حمد
بخش اول
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
أساس الفهم في كلام العرب
تجزیه و ترکیب سوره مبارکه حمد بخش اول https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
تجزیه و ترکیب از 11:15 شروع میشه، قبلش درس اخلاق کوچیک بیان می کنند.
تجزیه و ترکیب سوره مبارکه حمد.mp3
6.9M
تجزیه و ترکیب سوره مبارکه حمد
بخش دوم
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
دانشگاه فرهنگیان اصفهان با همکاری مدیریت امور بینالملل برگزار می کند:
📚 سلسله وبینارهای بین المللی باعنوان:
ادبیات مقاومت ۱ (آثار تربیتی و اجتماعی)
✅به دو زبان فارسی و عربی
✅(با اعطای گواهی بین المللی معتبر و رایگان)
💢مدیر نشست:
دکتر علی بنائیان اصفهانی
👤 عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
💢سخنرانان:
🇱🇧 پروفسور طراد حماده
👤(وزیر اسبق لبنان)؛شاعر و استاد فلسفه دانشگاه لبنان
🎙۱. جنگ و سابقه روشنگری با تأکید بر شعر
🇱🇧 پروفسور دلال عباس
👤استاد دانشگاه لبنان برگزیده جایزه بین المللی فارابی
🎙جنگ و سابقه روشنگری با تأکید بر نثر
🇮🇶دکتر علی موسوی جزائری
👤 عضو هیأت علمی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه کوفه
🎙تربیت مبتنی بر حقانیت مقاومت و دفاع از خویش از منظر اسلام و رسانه های بین المللی
🇮🇷دکتر فائزه پسندی
👤عضو هیأت علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان اصفهان
🎙ادبیات مقاومت و رسالت های تربیتی آن
زمان:
🗓روز جمعه ساعت
۱۴۰۲/۱۰/۲۹ _ ۱۵ به وقت تهران 🕒
۱۴۴۵/۰۷/۰۷ _ ۱۴:۳۰ به وقت بغداد 🕞
۲۰۲۴/۰۱/۱۹ _ ۱۳:۳۰ به وقت بیروت 🕝
لینک ورود به جلسه👇
https://www.skyroom.online/ch/pbi/resistanceliterature
جهت ثبت نام و دریافت گواهی و کسب اطلاعات بیشتر در کانال ايتا به نشانی زیر عضو شوید: 👇
╔═══════════════╗
🌐https://eitaa.com/Resistanceliteraturewebinar02
╚═════════════🌿══╝
تتشرف جامعة فرهنکیان في أصفهان بالتعاون مع قسم الشؤون الدولیة بأن تدعوکم لحضور في الندوة الإفتراضیة الدولیة بعنوان:
📚 أدب المقاومة(1)، الآثار التربوية و الاجتماعية
✅ باللغتين الفارسية و العربية
✅ الحضور مجاناً
✅ شهادات دولية معتمدة مجاناً
💢 رئيس الندوة:
الدکتور علي بنائیان اصفهاني
👤عضو هیئة التدريس بجامعة أصفهان
💢المحاضرون:
🇱🇧 البروفيسور طراد حمادة
👤الوزیر اللبناني السابق
أستاذ الجامعة اللبنانیة
🎙الحرب وتجربة الإفصاح الأدبي بالترکيز علی الشعر
🇱🇧 البروفيسورة دلال عباس
👤أستاذة الجامعة اللبنانیة
🎙الحرب وتجربة الإفصاح الأدبي بالترکيز علی النثر
🇮🇶 الدکتور علي الموسوي الجزائري
👤عضو هیئة التدريس للعلوم التربوية و علم النفس بجامعة الکوفة
🎙التربية علی حق المقاومة والدفاع عن النفس في الإسلام والإعلانات الدولية
🇮🇷 الدکتورة فائزة بسندي
👤عضو هیئة التدريس لتعليم اللغة العربية وآدابها بجامعة فرهنکیان في أصفهان
🎙ملامح أدب المقاومة ومهماته التربوية
الموعد:
🗓يوم الجمعة
التاريخ الساعة
1402/10/29 _ 15 بتوقيت طهران 🕒
1445/07/07 _ 14:30 بتوقيت بغداد 🕞
2024/01/19 _ 13:30 بتوقيت بیروت 🕝
رابط الندوة الإفتراضیة👇
https://www.skyroom.online/ch/pbi/resistanceliterature
لمزید من المعلومات اِنضم بالقناة الإفتراضية في تلیغرام : 👇
╔═══════════════╗
🌐 https://t.me/Resistanceliteraturewebinar02
╚═════════════🌿══╝
«النكت العلمية من الكتب الأدبية
منها المسائل الصرفية و النحوية»
پاسخگوي سوالات ادبي:
آقاي سینا زرین قلم
@Sina_zarrinqalam
زیر نظر انجمن علمي زبان و ادبیات عربي دانشگاه رضوي
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
حل تمارین مبادی از ابتدا تا اختصاص.pdf
2.95M
حل تمارین کتاب شریف مبادئ العربیة جلد ۴ قسم النحو / از آغاز تا مبحث اختصاص
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
1_1189394762.pdf
4.66M
حل تمارین کتاب شریف مبادئ العربیة جلد ۴ قسم النحو / از قسمت اختصاص تا پایان
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
خلاصة شروح الألفية1.pdf
12.78M
✅ #صدر_حديثًا
✅ خلاصة شروح الألفيّة / الجزء الأوّل / الطبعة الثانية
✅ د. عبداللطيف بن محمّد الخطيب
🆔@arabickotobjadid
خلاصة شروح الألفية2.pdf
13.8M
✅ #صدر_حديثًا
✅ خلاصة شروح الألفيّة / الجزء الثاني / الطبعة الثانية
✅ د. عبداللطيف بن محمّد الخطيب
🆔@arabickotobjadid
🔸 #آموزش_لغات
🔹 #ماههای_میلادی_عربی
❄️ ژانویه / ينابر / كانون الثاني/ ٣١ بهمن
❄️ فوريه /فبراير /شباط /٢٩ اسفند
❄️ مارس / مارس/ آذار / ٣١ فروردين
❄️ آوريل /إبريل /نيسان /٣٠ارديبهشت
❄️ مه / مايو / أيار / ٣١خرداد
❄️ ژوئن /یونیو /حزیران /۳۰ تیر
❄️ ژوئیه/ جولای / تموز / ۳۱ مرداد
❄️ آگست ؛اوت / أغسطس/ آب/٣١شهريور
❄️ سپتامبر / سبتمبر / أيلول / ٣٠ مهر
❄️ اكتبر/ اكتوبر/ تشرين الاول /٣١ آبان
❄️ نوامبر / نوفمبر / تشرين الثاني/ ٣٠آذر
❄️ دسامبر/ ديسمبر/ كانون الاول/ ٣١ دي
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
صرف و نحو کاربردی (1).pdf
3.09M
📚صرف و نحو کاربردی
✍نویسنده : آنطوان دحداح
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
🔷آیا "یا هو" از نظر قواعد ادبی صحیح است؟
🔻شاید بپرسید طبق قواعد علم نحو، حرف ندا بر سر ضمیر وارد نمی شود، پس چطور در برخی روایات تعبیر "یا هو" وجود دارد؟
این شبهه را علامه حسن زاده آملی اینچنین پاسخ داده اند:
🔸«در این حدیث شریف و نظائر آن کلمه مبارکه هو منادی شده است و حرف یای ندا بر سرش در آمده است و حال اینکه ضمیر، منادی نمی شود، علامه بهائی، در صمدیه در شرایط منادی گوید: «و یشترط کونه مظهراً» و شارح آن علامه سیدعلیخان در شرح کبیر صمدیه پس از عبارت مذکور گوید:
فلا یجوز نداء المضمر مطلقاً لا یقال یا انا و لا یا ایای و لا یا هو و لا یا ایاه اجماعاً.
تا اینکه گوید: و قال شعبان فی الفیته:
🔸و لا تقل عند النداء یا هو
🔸و لیس فی النحاة من رواه
🔸پس در حدیث مذکور "یا هو" حرف ندا بر سر ضمیر در نیامده است، بلکه هو اسمی از اسماء الله است که مسمی آن هویت مطلقه و ذات اقدس است (یعنی در این روایات هو ضمیر نیست بلکه اسم است)، چه اینکه جمله شریف "یا هو یا من لاهو الا هو" سخن کسی است (امام علی علیه السلام) که خود پدر نحو و صرف است.
🔹منبع: هزار و یک کلمه، ج2، ص 184، علامه حسن زاده آملی.
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
💠 بحث ادبی: الف در "الله" ، الف قطع است یا وصل؟
🔸الف جلاله- أعنى «الله» جلّ جلاله- الف وصل است كه بايد در درج كلام ساقط شود.
🔹چنانكه گويى بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ، و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، و قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَيًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى، و «بحول اللّه و قوته أقوم و اقعد»، و آيات و ادعيه و اذكار بسيار ديگر...
🔸و حرف ندا بر الف و لام داخل نمى شود، جز بر الف و لام «الله».
🔹و به عبارت عوامل ملا محسن:
لا تدخل حرف النداء على الألف و اللام إلّا في يا اللّه، فلا يقال: «يا الرجل»، بل يتوسط إمّا بأي نحو «يا أيّها الرجل»، فأي منادى مفرد معرفة و الرجل صفة له مرفوع حملا على لفظه؛ أو باسم الإشارة نحو «يا هذا الرجل»، و هذا كالأوّل؛ أو باجتماعهما نحو «يا أيّهذا الرجل»، فهذا مرفوع محلا صفة لأيّ، و الرجل مرفوع على أنّه صفة لهذا، أو بدلا عنه، أو عطف بيان له.
بيان: «و هذا كالأوّل» يعنى مثال يا هذا الرجل» مانند مثال «يا أيّها الرجل» است كه أيّ مناداى مفرد معرفه است، و الرجل مرفوع و صفت آن است چنانكه در مثال يا هذا الرجل، هذا مناداى مفرد معرفه است و محلا مرفوع است، و «الرجل» صفت آن است.
🔸پس نتيجه اينكه ورود حرف نداء بر الف و لام «الله» استثنايى است كه گويا كثرت استعمال آن را تجويز كرده است و ايجاب نموده است.
🔅حال سخن در اين است كه با جواز دخول حرف ندا بر «الله» الف «الله» الف قطع است يا الف وصل است؟
🔸در تمام كتب ادعيه و اذكار و مكالمات عرب و عجم، الف آن الف قطع است كه در تلفظ هر دو الف را- اعنى الف يا، و الف الله را- اثبات مى كنند و مى گويند: «يا اللّه» به فتح الف الله؛
🔸جز اينكه عامّه در محاورات بخصوص در هنگام تشر زدن و نهيب دادن بر كسى مثلا الف آن را الف وصل قرار مى دهند و مى گويند: «يا اللّه برو گم شو»، و چه بسيار كه هر دو الف را حذف مى كنند و مى گويند: «يا اللّه».
🔸ازهرى در شرح تصريح (- ج 2- ص 72 ط بيروت) گويد:
مسألة: و لا يجوز نداء ما فيه ال لأنّ نداءه يفيده التعريف و ال تفيد التعريف و لا يجمع بين معرفين؛ فلا يقال يا الرجل عند البصريين إلّا في أربع صور: إحداها اسم اللّه تعالى أجمعوا على ذلك، تقول: يا اللّه، بإثبات الألفين ألف يا و ألف اللّه، و يا اللّه بحذفهما معا، و يا اللّه بحذف الثانية فقط و إبقاء الأولى. و علّل سيبويه جواز نداء الجلالة بأنّ ال لا تفارقها و هي عوض من همزة إله فصارت بذلك كأنّها من نفس الكلمة، انتهى. و هذا التعليل يناسب إثبات ألف الجلالة في النداء كما أنّ الفعل المبدوّ بهمزة الوصل إذا سمي به قطعت همزته، تقول جاءني انصر و إضرب بضم الهمزة في الأوّل و كسرها في الثاني؛ و وجه حذفها في الوصل النظر إلى أصلها، و وجه حذف ألف يا أنّ إثباتها يؤدي إلى التقاء الساكنين على غير حدّه لكونهما من كلمتين؛ و وجه إثباتها مع حذف الثانية إجراء المنفصل من كلمتين مجرى المتّصل فى كلمة واحدة.
و الأكثر أن يحذف حرف النداء و هو يا خاصّة، و تعوض عن الميم المشدّدة فتقول اللهمّ ....
🔸ابن مالك در آخر فصل اول باب نداء الفيه گويد:
و باضطرار خصّ جمع يا و ال
الّا مع الله و محكيّ الجمل
و أكثر اللهمّ بالتعويض
و شذّ يا اللهم فى قريض
🔸سيوطى در شرح آن گويد:
و باضطرار خصّ جمع يا و ال نحو «فيا الغلامان اللذان فرّا ...»، و لا يجوز في السعة كراهة الجمع بين أداتي التعريف ... إلّا مع اللّه؛ فيجوز فى السعة لكثرة الاستعمال، و يجوز حينئذ قطع ألفه و حذفها...
***
منبع: هزار و یک کلمه، کلمه 361، علامه حسن زاده آملی.
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
#آموزش
💠یک فعل در زبان عربی از یک شیء تا ده شیء را می تواند منصوب سازد⁉️
1_ چهار شیء
2_ پنج شیء
3_ شش شیء
4_ هفت شیء
5_ ده شیء
2)🔹هرگاه فعلی به مفعول تجاوز کند(متعدی باشد) شأنش چنین است که میتواند 5 شیء را منصوب کند.
1️⃣مفعول به
2️⃣ظرف زمان
3️⃣ظرف مکان
4️⃣مصدر(مفعول مطلق)
5️⃣حال
⚡️مثل: ضَرَبَ زیدٌ عمراً یومَ الجمعةِ عندَ أخیکَ ضرباً ضاحکاً
✨شرح مثال:
( این مثال از نوع مصنوع للعرب است و اعتباری در احتجاج و استدلال در علم اصول النحو ندارد. )
🌀اکنون به بررسی منصوبات داخل مثال مطرحه می پردازیم:
فعل ما «ضرب» است که فعلی متعدی و خواهان مفعول است و به مفعول تجاوز کرده که اورا متعدی می دانیم و «زیدٌ» مرفوع و فاعلش است .
1️⃣اولین منصوبی که در جمله ذکر شده: «عمرا» است که مفعول و منصوب است .
2️⃣دومین منصوب:«یومَ» است که ظرف زمان است و «الجمعة» مضافة إلیها.
3️⃣سومین منصوب:«عند»است که ظرف مکان است و «أخیک» که از اسماء ستة است و مجرور بنابر اضافة أمام به او و «ک» ضمیر مجرور و مضافة الیه اخی است.
4️⃣چهارمین منصوب:«ضرباً» است که مصدر و مفعول مطلق تأکیدی است.
5️⃣«ضاحکاً» که حال زیدٌ است و منصوب .
💫 به تحقیق کلهم اجمعین این 5 منصوب اند و عامل نصب آن ها «ضرب» است.
🔹منابع:الجمل زجاجی ص32، کشف المشکل ج1 ص411، المقتضب مبرد ج 3 ص187، الکتاب سیبویه ج34-36، المقصد ،ص628،شرح المفصل ج7ص68،المحرر فی النحو(قدیم) هروی ج2 ص692
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
Siouti.pdf
2.98M
جزوه نموداری البهجة المرضیة
جلال الدین سیوطي (نحو)
فوق العادست 👌
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
اطلس نحو.pdf
49.34M
▫️عنوان: أطلس النحو العربي
▫️نویسنده: رضا عبدالغني
▫️ناشر: وزارت آموزش و پرورش مصر
▫️توضیح: کتاب پیشرو درختوارهای منحصر به فرد از مباحث صرفی و نحوی است که به گفته نویسنده در مدت ١۶ سال به سامان رسیده است. با توجه به حجم بسیار کم و رنگبندی دقیق مشجرات، میتوان از آن در مدارس و فضاهای آموزشی بهره گرفت.
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
مفعول ماده قول
❓سؤال:
ببخشید میخواستم بپرسم که آیا اینکه میگویند مفعول به ماده «قال یقول» همیشه باید جمله باشد آیا این واجب است؟ زیرا کثیرا ما داریم که مثلاً میگویند: «قل ما تشاء» یعنی بگو هرچه را که میخواهی. یا مثلاً در سیوطی دارد که قل فلان و به جای فلان مفرد آورده است. بنابراین مفعول به ماده قول همیشه جمله نیست بلکه گاهی مفرد است.
🖍️جواب:
پرسشتان را به دو صورت میتوان پاسخ داد و البته مآل و نتیجه هر دو، یک چیز است:
1️⃣پاسخ نخست این هست که مفعول ماده قول همیشه جمله است، إمّا لفظا مثل «قلتُ زیدٌ قائمٌ» و إمّا معنیً مثل «قلتُ قصیدةً» زیرا قصیده یک کلمهای نداریم.
2️⃣پاسخ دوم این هست که مفعول قول همیشه جمله نیست، بلکه _به تعبیر دقیق تر_ محکیّ قول همیشه جمله است؛ محکیّ عین چیزی است که از دهان بیرون میآید، مثلا در «قلتُ قصیدةً» قصیدةً مفعول هست ولی محکیّ نیست چون منظورتان این نیست که کلمهٔ قصیدةً را گفتید.
▫️خلاصه آنکه میتوانید بگویید: «مفعول قول همیشه جمله هست، منتهای مراتب گاهی لفظا جمله هست و گاهی معنیً» یا بگویید: «محکیّ قول همیشه جمله هست نه مفعول قول».
▫️نکته: در یک صورت مقول قول حقیقتا مفرد است و آن وقتی است که مقصود از قول، تسمیه و نامیدن باشد نه گفتن، که البته به هنگام مجهول بودن این فعل است، مثل آیه شریفه: «یُقالُ له إبراهیمُ» أي يُسمَّى إبراهيم، یعنی اسمش ابراهیم است.
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
تتشرف جامعة فرهنکیان في أصفهان بالتعاون مع قسم الشؤون الدولیة بأن تدعوکم لحضور في الندوة الإفتراضیة الدولیة بعنوان:
📚أدب المقاومة (۲) منهج القصة
✅ باللغتين الفارسية و العربية
✅ الحضور مجاناً
✅ شهادات دولية معتمدة مجاناً
💢رئیس الندوة
🇮🇷الدکتور علي بنائیان أصفهانی
👤عضو هیئة التدریس بجامعة أصفهان
💢المحاضرون:
🇱🇧البروفیسور علي مهدي زیتون
👤الأستاذ في الجامعة اللبنانیة
🎤الروایة في أدب المقاومة بین التأثیر الآني و التشکیل الثقافي
🇱🇧البروفیسور علي حجازي
👤الأستاذ في الجامعة اللبنانیة
🎤بناء الشخصیة المقاومة: انقلاب حقیقي کامل علی أرض المحور المقاوم
🇮🇷 الدكتور محمدعلي آذرشب
👤 الأستاذ في جامعات طهران
🎤أدب المقاومة هو أدب الحیاة والإحیاء
🇮🇷الدکتور موسی عربي
👤الأستاذ المشارك في الجامعة شیراز
🎤صورلوجیا الآخر الصهیونی في الروایة العربیة (روایة مدینة اللّٰه أنموذجاً)
🇮🇶الأستاذ الدكتور محمد قاسم لعيبي
👤أستاذ في الجامعة بغداد
🎤تمثلات الغرب و مقاومته في لافتات أحمد مطر
🇮🇷الدکتورة فائزة بسندي
👤عضو هیئة التدریس بجامعة فرهنکیان بأصفهان
🎤تحليل مکانة المرأة في الرواية العربية المعاصرة
الموعد:
🗓يوم الجمعة
التاريخ الساعة
1402/11/13_15بتوقيت طهران 🕒
2024/02/02_14:30بتوقيت مكة المکرمة 🕞
رابط الندوة الإفتراضیة👇
https://www.skyroom.online/ch/pbi/resistanceliterature
لمزید من المعلومات إنضم بالقناة الإفتراضية في تلیغرام و إیتا : 👇
╔══════════╗
🌐 https://t.me/Resistanceliteraturewebinar02
╚══════🌿══╝
╔══════════╗
🌐https://eitaa.com/Resistanceliteraturewebinar02
╚══════🌿══╝
جلال الدین سیوطی گفته هرگاه کلمه(ما)پیش ازلیس ،لم،لا،الا(استثنائیة)
واقع شود،موصوله است،مانند:
(ما لیس لی بحق_ما لم یعلم_مالایعلمون
الا ما علمتنا).
و هرگاه بعد از کاف تشبیه واقع شود مصدریة است وهرگاه بعد از باء بیاید دو احتمال می رودمانند:(بما کانوا یظلمون).
و هرگاه بین دو فعل واقع می شود که فعل سابق فعل علم یا درایه یا نظر است،احتمال دارد موصوله یا استفهامیه باشد،چون:
(و ما اعلم ما تبدون و ما کنتم تکتمون_ما ادری ما یفعل بی و لا بکم_ولتنظر نفس ما قدمت لغد).
المفصل فی شرح المطول،ج۱،ص۱۲۰ به نقل از الاتقان سیوطی.
@Hich_ibn_hich
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
اسناد فعل به جمع
نحات کوفه فرقی بین انواع جمع (اسم جمع، اسم جنس جمعی، جمع مذکر سالم، جمع مؤنث سالم، جمع مکسر) قائل نیستند و در اسناد فعل به هر نوع جمعی، تذکیر و تأنیث را جایز میدانند؛ تذکیر به اعتبار جمع و تأنیث به اعتبار جماعة.
تأنیث فعل در آیه «آمنت به بنو إسرائیل» را نیز از همین باب میدانند.
زمخشری در شعری به این مطلب اشاره میکند و به قومش تعریض میزند و میگوید:
إنَّ قومي تَجمَّعوا / وبقتلي تَحدَّثوا
لا أبالي بجمعهم / كلُّ جمع مؤنَّثُ
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
استشهاد به حدیث در نحو
سؤال: آیا میتوان با استشهاد به حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله درباره حسن و حسین علیهما السلام «إنّ ابنَيَّ هذَينِ ريحانَتَيَّ مِن الجَنّة» [بحار الأنوار، ج ۴٣، ص ٢٧۵] نصب إنّ به جزئین را اثبات کرد؟ مگر نباید ریحانتاي گفته میشد؟ توجیه ریحانَتَيّ چیست؟
جواب:
1️⃣صحت استشهاد به حدیث منوط به حصول اطمینان نسبت به نقل به لفظ شدن آن است و امکان حصول چنین اطمینانی در این دست از احادیث منتفی است.
2️⃣در حدیث یاد شده میتوان ریحانَتِي را به صیغه مفرد خواند (ريحانة + یاء متکلم). در این صورت ریحانَتِي تقدیرا مرفوع و اشکال مرتفع میشود.
3️⃣احتمال دارد ريحانَتَيَّ تصحیف ریحانتاي باشد، چنانکه در احادیث دیگر آمده است؛ إِنَّ ابْنَيَّ هَذَيْنِ رَيْحَانَتَايَ مِنَ الدُّنْيَا. [الإرشاد، ج٢، ص٢٨].
4️⃣بدین روی حدیث مزبور نمیتواند دلیلی بر اثبات نصب إنّ به جزئین باشد و سایر ادلهای هم که بر اثبات این لغت اقامه شده مخدوش است، و الله العالم.
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi