eitaa logo
أساس الفهم في كلام العرب
550 دنبال‌کننده
42 عکس
7 ویدیو
31 فایل
«النكت العلمية من الكتب الأدبية منها المسائل الصرفية و النحوية» پاسخگوي سوالات ادبي: آقاي سینا زرین قلم @Sina_zarrinqalam کانال تلگرامی : https://t.me/Zarrinqalam
مشاهده در ایتا
دانلود
دانشگاه فرهنگیان اصفهان با همکاری مدیریت امور بین‌الملل برگزار می کند: 📚 سلسله وبینارهای بین المللی باعنوان: ادبیات مقاومت ۱ (آثار تربیتی و اجتماعی) ✅به دو زبان فارسی و عربی ✅(با اعطای گواهی بین المللی معتبر و رایگان) 💢مدیر نشست: دکتر علی بنائیان اصفهانی 👤 عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان 💢سخنرانان: 🇱🇧 پروفسور طراد حماده 👤(وزیر اسبق لبنان)؛شاعر و استاد فلسفه دانشگاه لبنان 🎙۱. جنگ و سابقه روشنگری با تأکید بر شعر 🇱🇧 پروفسور دلال عباس 👤استاد دانشگاه لبنان برگزیده جایزه بین المللی فارابی 🎙جنگ و سابقه روشنگری با تأکید بر نثر 🇮🇶دکتر علی موسوی جزائری 👤 عضو هیأت علمی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه کوفه 🎙تربیت مبتنی بر حقانیت مقاومت و دفاع از خویش از منظر اسلام و رسانه های بین المللی 🇮🇷دکتر فائزه پسندی 👤عضو هیأت علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان اصفهان 🎙ادبیات مقاومت و رسالت های تربیتی آن زمان: 🗓روز جمعه ساعت ۱۴۰۲/۱۰/۲۹ _ ۱۵ به وقت تهران 🕒 ۱۴۴۵/۰۷/۰۷ _ ۱۴:۳۰ به وقت بغداد 🕞 ۲۰۲۴/۰۱/۱۹ _ ۱۳:۳۰ به وقت بیروت 🕝 لینک ورود به جلسه👇 https://www.skyroom.online/ch/pbi/resistanceliterature جهت ثبت‌ نام و دریافت گواهی و کسب اطلاعات بیشتر در کانال ايتا به نشانی زیر عضو شوید: 👇 ╔═══════════════╗ 🌐https://eitaa.com/Resistanceliteraturewebinar02 ╚═════════════🌿══╝
تتشرف جامعة فرهنکیان في أصفهان بالتعاون مع قسم الشؤون الدولیة بأن تدعوکم لحضور في الندوة الإفتراضیة الدولیة بعنوان: 📚 أدب المقاومة(1)، الآثار التربوية و الاجتماعية ✅ باللغتين الفارسية و العربية ✅ الحضور مجاناً ✅ شهادات دولية معتمدة مجاناً 💢 رئيس الندوة: الدکتور علي بنائیان اصفهاني 👤عضو هیئة التدريس بجامعة أصفهان 💢المحاضرون: 🇱🇧 البروفيسور طراد حمادة 👤الوزیر اللبناني السابق أستاذ الجامعة اللبنانیة 🎙الحرب وتجربة الإفصاح الأدبي بالترکيز علی الشعر 🇱🇧 البروفيسورة دلال عباس 👤أستاذة الجامعة اللبنانیة 🎙الحرب وتجربة الإفصاح الأدبي بالترکيز علی النثر 🇮🇶 الدکتور علي الموسوي الجزائري 👤عضو هیئة التدريس للعلوم التربوية و علم النفس بجامعة الکوفة 🎙التربية علی حق المقاومة والدفاع عن النفس في الإسلام والإعلانات الدولية 🇮🇷 الدکتورة فائزة بسندي 👤عضو هیئة التدريس لتعليم اللغة العربية وآدابها بجامعة فرهنکیان في أصفهان 🎙ملامح أدب المقاومة ومهماته التربوية الموعد: 🗓يوم الجمعة التاريخ الساعة 1402/10/29 _ 15 بتوقيت طهران 🕒 1445/07/07 _ 14:30 بتوقيت بغداد 🕞 2024/01/19 _ 13:30 بتوقيت بیروت 🕝 رابط الندوة الإفتراضیة👇 https://www.skyroom.online/ch/pbi/resistanceliterature لمزید من المعلومات اِنضم بالقناة الإفتراضية في تلیغرام : 👇 ╔═══════════════╗ 🌐 https://t.me/Resistanceliteraturewebinar02 ╚═════════════🌿══╝
«النكت العلمية من الكتب الأدبية منها المسائل الصرفية و النحوية» پاسخگوي سوالات ادبي: آقاي سینا زرین قلم @Sina_zarrinqalam زیر نظر انجمن علمي زبان و ادبیات عربي دانشگاه رضوي https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
حل تمارین مبادی از ابتدا تا اختصاص.pdf
2.95M
حل تمارین کتاب شریف مبادئ العربیة جلد ۴ قسم النحو / از آغاز تا مبحث اختصاص https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
1_1189394762.pdf
4.66M
حل تمارین کتاب شریف مبادئ العربیة جلد ۴ قسم النحو / از قسمت اختصاص تا پایان https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
خلاصة شروح الألفية1.pdf
12.78M
خلاصة شروح الألفيّة / الجزء الأوّل / الطبعة الثانيةد. عبداللطيف بن محمّد الخطيب 🆔@arabickotobjadid
خلاصة شروح الألفية2.pdf
13.8M
خلاصة شروح الألفيّة / الجزء الثاني / الطبعة الثانيةد. عبداللطيف بن محمّد الخطيب 🆔@arabickotobjadid
🔸 🔹 ❄️ ژانویه / ينابر / كانون الثاني/ ٣١ بهمن ❄️ فوريه /فبراير /شباط /٢٩ اسفند ❄️ مارس / مارس/ آذار / ٣١ فروردين ❄️ آوريل /إبريل /نيسان /٣٠ارديبهشت ❄️ مه / مايو / أيار / ٣١خرداد ❄️ ژوئن /یونیو /حزیران /۳۰ تیر ❄️ ژوئیه/ جولای / تموز / ۳۱ مرداد ❄️ آگست ؛اوت / أغسطس/ آب/٣١شهريور ❄️ سپتامبر / سبتمبر / أيلول / ٣٠ مهر ❄️ اكتبر/ اكتوبر/ تشرين الاول /٣١ آبان ❄️ نوامبر / نوفمبر / تشرين الثاني/ ٣٠آذر ❄️ دسامبر/ ديسمبر/ كانون الاول/ ٣١ دي https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
صرف و نحو کاربردی (1).pdf
3.09M
📚صرف و نحو کاربردی ✍نویسنده : آنطوان دحداح https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
🔷آیا "یا هو" از نظر قواعد ادبی صحیح است؟ 🔻شاید بپرسید طبق قواعد علم نحو، حرف ندا بر سر ضمیر وارد نمی شود، پس چطور در برخی روایات تعبیر "یا هو" وجود دارد؟ این شبهه را علامه حسن زاده آملی اینچنین پاسخ داده اند: 🔸«در این حدیث شریف و نظائر آن کلمه مبارکه هو منادی شده است و حرف یای ندا بر سرش در آمده است و حال اینکه ضمیر، منادی نمی شود، علامه بهائی، در صمدیه در شرایط منادی گوید: «و یشترط کونه مظهراً» و شارح آن علامه سیدعلیخان در شرح کبیر صمدیه پس از عبارت مذکور گوید: فلا یجوز نداء المضمر مطلقاً لا یقال یا انا و لا یا ایای و لا یا هو و لا یا ایاه اجماعاً. تا اینکه گوید: و قال شعبان فی الفیته: 🔸و لا تقل عند النداء یا هو 🔸و لیس فی النحاة من رواه 🔸پس در حدیث مذکور "یا هو" حرف ندا بر سر ضمیر در نیامده است، بلکه هو اسمی از اسماء الله است که مسمی آن هویت مطلقه و ذات اقدس است (یعنی در این روایات هو ضمیر نیست بلکه اسم است)، چه اینکه جمله شریف "یا هو یا من لاهو الا هو" سخن کسی است (امام علی علیه السلام) که خود پدر نحو و صرف است. 🔹منبع: هزار و یک کلمه، ج2، ص 184، علامه حسن زاده آملی. https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
💠 بحث ادبی: الف در "الله" ، الف قطع است یا وصل؟ 🔸الف جلاله- أعنى «الله» جلّ جلاله- الف وصل است كه بايد در درج كلام ساقط شود. 🔹چنانكه گويى‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏، الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏، و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، و قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَيًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏، و «بحول اللّه و قوته أقوم و اقعد»، و آيات و ادعيه و اذكار بسيار ديگر... 🔸و حرف ندا بر الف و لام داخل نمى‏ شود، جز بر الف و لام «الله». 🔹و به عبارت عوامل ملا محسن: لا تدخل حرف النداء على الألف و اللام إلّا في يا اللّه، فلا يقال: «يا الرجل»، بل يتوسط إمّا بأي نحو «يا أيّها الرجل»، فأي منادى مفرد معرفة و الرجل صفة له‏ مرفوع حملا على لفظه؛ أو باسم الإشارة نحو «يا هذا الرجل»، و هذا كالأوّل؛ أو باجتماعهما نحو «يا أيّهذا الرجل»، فهذا مرفوع محلا صفة لأيّ، و الرجل مرفوع على أنّه صفة لهذا، أو بدلا عنه، أو عطف بيان له. بيان: «و هذا كالأوّل» يعنى مثال يا هذا الرجل» مانند مثال «يا أيّها الرجل» است كه أيّ مناداى مفرد معرفه است، و الرجل مرفوع و صفت آن است چنانكه در مثال يا هذا الرجل، هذا مناداى مفرد معرفه است و محلا مرفوع است، و «الرجل» صفت آن است. 🔸پس نتيجه اينكه ورود حرف نداء بر الف و لام «الله» استثنايى است كه گويا كثرت استعمال آن را تجويز كرده است و ايجاب نموده است. 🔅حال سخن در اين است كه با جواز دخول حرف ندا بر «الله» الف «الله» الف قطع است يا الف وصل است؟ 🔸در تمام كتب ادعيه و اذكار و مكالمات عرب و عجم، الف آن الف قطع است كه در تلفظ هر دو الف را- اعنى الف يا، و الف الله را- اثبات مى ‏كنند و مى‏ گويند: «يا اللّه» به فتح الف الله؛ 🔸جز اينكه عامّه در محاورات بخصوص در هنگام تشر زدن و نهيب دادن بر كسى مثلا الف آن را الف وصل قرار مى ‏دهند و مى ‏گويند: «يا اللّه برو گم شو»، و چه بسيار كه هر دو الف را حذف مى ‏كنند و مى‏ گويند: «يا اللّه». 🔸ازهرى در شرح تصريح (- ج 2- ص 72 ط بيروت) گويد: مسألة: و لا يجوز نداء ما فيه ال لأنّ نداءه يفيده التعريف و ال تفيد التعريف و لا يجمع بين معرفين؛ فلا يقال يا الرجل عند البصريين إلّا في أربع صور: إحداها اسم اللّه تعالى أجمعوا على ذلك، تقول: يا اللّه، بإثبات الألفين ألف يا و ألف اللّه، و يا اللّه بحذفهما معا، و يا اللّه بحذف الثانية فقط و إبقاء الأولى. و علّل سيبويه جواز نداء الجلالة بأنّ ال لا تفارقها و هي عوض من همزة إله فصارت بذلك كأنّها من نفس الكلمة، انتهى. و هذا التعليل يناسب إثبات ألف الجلالة في النداء كما أنّ الفعل المبدوّ بهمزة الوصل إذا سمي به قطعت همزته، تقول جاءني انصر و إضرب بضم الهمزة في الأوّل و كسرها في الثاني؛ و وجه حذفها في الوصل النظر إلى أصلها، و وجه حذف‏ ألف يا أنّ إثباتها يؤدي إلى التقاء الساكنين على غير حدّه لكونهما من كلمتين؛ و وجه إثباتها مع حذف الثانية إجراء المنفصل من كلمتين مجرى المتّصل فى كلمة واحدة. و الأكثر أن يحذف حرف النداء و هو يا خاصّة، و تعوض عن الميم المشدّدة فتقول اللهمّ .... 🔸ابن‏ مالك‏ در آخر فصل اول باب نداء الفيه گويد: و باضطرار خصّ جمع يا و ال‏ الّا مع الله و محكيّ الجمل‏ و أكثر اللهمّ بالتعويض‏ و شذّ يا اللهم فى قريض‏ 🔸سيوطى در شرح آن گويد: و باضطرار خصّ جمع يا و ال نحو «فيا الغلامان اللذان فرّا ...»، و لا يجوز في السعة كراهة الجمع بين أداتي التعريف ... إلّا مع اللّه؛ فيجوز فى السعة لكثرة الاستعمال، و يجوز حينئذ قطع ألفه و حذفها... *** منبع: هزار و یک کلمه، کلمه 361، علامه حسن زاده آملی. https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
💠یک فعل در زبان عربی از یک شیء تا ده شیء را می تواند منصوب سازد⁉️ 1_ چهار شیء 2_ پنج شیء 3_ شش شیء 4_ هفت شیء 5_ ده شیء 2)🔹هرگاه فعلی به مفعول تجاوز کند(متعدی باشد) شأنش چنین است که میتواند 5 شیء را منصوب کند. 1️⃣مفعول به 2️⃣ظرف زمان 3️⃣ظرف مکان 4️⃣مصدر(مفعول مطلق) 5️⃣حال ⚡️مثل: ضَرَبَ زیدٌ عمراً یومَ الجمعةِ عندَ أخیکَ ضرباً ضاحکاً ✨شرح مثال: ( این مثال از نوع مصنوع للعرب است و اعتباری در احتجاج و استدلال در علم اصول النحو ندارد. ) 🌀اکنون به بررسی منصوبات داخل مثال مطرحه می پردازیم: فعل ما «ضرب» است که فعلی متعدی و خواهان مفعول است و به مفعول تجاوز کرده که اورا متعدی می دانیم و «زیدٌ» مرفوع و فاعلش است . 1️⃣اولین منصوبی که در جمله ذکر شده: «عمرا» است که مفعول و منصوب است . 2️⃣دومین منصوب:«یومَ» است که ظرف زمان است و «الجمعة» مضافة إلیها. 3️⃣سومین منصوب:«عند»است که ظرف مکان است و «أخیک» که از اسماء ستة است و مجرور بنابر اضافة أمام به او و «ک» ضمیر مجرور و مضافة الیه اخی است. 4️⃣چهارمین منصوب:«ضرباً» است که مصدر و مفعول مطلق تأکیدی است. 5️⃣«ضاحکاً» که حال زیدٌ است و منصوب . 💫 به تحقیق کلهم اجمعین این 5 منصوب اند و عامل نصب آن ها «ضرب» است. 🔹منابع:الجمل زجاجی ص32، کشف المشکل ج1 ص411، المقتضب مبرد ج 3 ص187، الکتاب سیبویه ج34-36، المقصد ،ص628،شرح المفصل ج7ص68،المحرر فی النحو(قدیم) هروی ج2 ص692 https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
Siouti.pdf
2.98M
جزوه نموداری البهجة المرضیة جلال الدین سیوطي (نحو) فوق العادست 👌 https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
اطلس نحو.pdf
49.34M
▫️عنوان: أطلس النحو العربي ▫️نویسنده: رضا عبدالغني ▫️ناشر: وزارت آموزش و پرورش مصر ▫️توضیح: کتاب پیش‌رو درختواره‌ای منحصر به فرد از مباحث صرفی و نحوی است که به گفته نویسنده در مدت ١۶ سال به سامان رسیده است. با توجه به حجم بسیار کم و رنگ‌بندی دقیق مشجرات، می‌توان از آن در مدارس و فضاهای آموزشی بهره گرفت. https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
مفعول ماده قول ❓سؤال: ببخشید می‌خواستم بپرسم که آیا اینکه می‌گویند مفعول به ماده «قال یقول» همیشه باید جمله باشد آیا این واجب است؟ زیرا کثیرا ما داریم که مثلاً می‌گویند: «قل ما تشاء» یعنی بگو هرچه را که می‌خواهی. یا مثلاً در سیوطی دارد که قل فلان و به جای فلان مفرد آورده است. بنابراین مفعول به ماده قول همیشه جمله نیست بلکه گاهی مفرد است. 🖍️جواب: پرسشتان را به دو صورت می‌توان پاسخ داد و البته مآل و نتیجه هر دو، یک چیز است: 1️⃣پاسخ نخست این هست که مفعول ماده قول همیشه جمله است، إمّا لفظا مثل «قلتُ زیدٌ قائمٌ» و إمّا معنیً مثل «قلتُ قصیدةً» زیرا قصیده یک کلمه‌ای نداریم. 2️⃣پاسخ دوم این هست که مفعول قول همیشه جمله نیست، بلکه _به تعبیر دقیق تر_ محکیّ قول همیشه جمله است‌؛ محکیّ عین چیزی است که از دهان بیرون می‌آید، مثلا در «قلتُ قصیدةً» قصیدةً مفعول هست ولی محکیّ نیست چون منظورتان این نیست که کلمهٔ قصیدةً را گفتید. ▫️خلاصه آنکه می‌توانید بگویید: «مفعول قول همیشه جمله هست، منتهای مراتب گاهی لفظا جمله هست و گاهی معنیً» یا بگویید: «محکیّ قول همیشه جمله هست نه مفعول قول». ▫️نکته: در یک صورت مقول قول حقیقتا مفرد است و آن وقتی است که مقصود از قول، تسمیه و نامیدن باشد نه گفتن، که البته به هنگام مجهول بودن این فعل است، مثل آیه شریفه: «یُقالُ له إبراهیمُ» أي يُسمَّى إبراهيم، یعنی اسمش ابراهیم است. https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
تتشرف جامعة فرهنکیان في أصفهان بالتعاون مع قسم الشؤون الدولیة بأن تدعوکم لحضور في الندوة الإفتراضیة الدولیة بعنوان: 📚أدب المقاومة (۲) منهج القصة ✅ باللغتين الفارسية و العربية ✅ الحضور مجاناً ✅ شهادات دولية معتمدة مجاناً 💢رئیس الندوة 🇮🇷الدکتور علي بنائیان أصفهانی 👤عضو هیئة التدریس بجامعة أصفهان 💢المحاضرون: 🇱🇧البروفیسور علي مهدي زیتون 👤الأستاذ في الجامعة اللبنانیة 🎤الروایة في أدب المقاومة بین التأثیر الآني و التشکیل الثقافي 🇱🇧البروفیسور علي حجازي 👤الأستاذ في الجامعة اللبنانیة 🎤بناء الشخصیة المقاومة: انقلاب حقیقي کامل علی أرض المحور المقاوم 🇮🇷 الدكتور محمدعلي آذرشب 👤 الأستاذ في جامعات طهران 🎤أدب المقاومة هو أدب الحیاة والإحیاء 🇮🇷الدکتور موسی عربي 👤الأستاذ المشارك في الجامعة شیراز 🎤صورلوجیا الآخر الصهیونی في الروایة العربیة (روایة مدینة اللّٰه أنموذجاً) 🇮🇶الأستاذ الدكتور محمد قاسم لعيبي 👤أستاذ في الجامعة بغداد 🎤تمثلات الغرب و مقاومته في لافتات أحمد مطر 🇮🇷الدکتورة فائزة بسندي 👤عضو هیئة التدریس بجامعة فرهنکیان بأصفهان 🎤تحليل مکانة المرأة في الرواية العربية المعاصرة الموعد: 🗓يوم الجمعة التاريخ الساعة 1402/11/13_15بتوقيت طهران 🕒 2024/02/02_14:30بتوقيت مكة المکرمة 🕞 رابط الندوة الإفتراضیة👇 https://www.skyroom.online/ch/pbi/resistanceliterature لمزید من المعلومات إنضم بالقناة الإفتراضية في تلیغرام و إیتا : 👇 ╔══════════╗ 🌐 https://t.me/Resistanceliteraturewebinar02 ╚══════🌿══╝ ╔══════════╗ 🌐https://eitaa.com/Resistanceliteraturewebinar02 ╚══════🌿══╝
جلال الدین سیوطی گفته هرگاه کلمه(ما)پیش ازلیس ،لم،لا،الا(استثنائیة) واقع شود،موصوله است،مانند: (ما لیس لی بحق_ما لم یعلم_مالایعلمون الا ما علمتنا). و هرگاه بعد از کاف تشبیه واقع شود مصدریة است وهرگاه بعد از باء بیاید دو احتمال می رودمانند:(بما کانوا یظلمون). و هرگاه بین دو فعل واقع می شود که فعل سابق فعل علم یا درایه یا نظر است،احتمال دارد موصوله یا استفهامیه باشد،چون: (و ما اعلم ما تبدون و ما کنتم تکتمون_ما ادری ما یفعل بی و لا بکم_ولتنظر نفس ما قدمت لغد). المفصل فی شرح المطول،ج۱،ص۱۲۰ به نقل از الاتقان سیوطی. @Hich_ibn_hich https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
اسناد فعل به جمع نحات کوفه فرقی بین انواع جمع (اسم جمع، اسم جنس جمعی، جمع مذکر سالم، جمع مؤنث سالم، جمع مکسر) قائل نیستند و در اسناد فعل به هر نوع جمعی، تذکیر و تأنیث را جایز می‌دانند؛ تذکیر به اعتبار جمع و تأنیث به اعتبار جماعة. تأنیث فعل در آیه «آمنت به بنو إسرائیل» را نیز از همین باب می‌دانند. زمخشری در شعری به این مطلب اشاره می‌کند و به قومش تعریض می‌زند و می‌گوید: إنَّ قومي تَجمَّعوا / وبقتلي تَحدَّثوا لا أبالي بجمعهم / كلُّ جمع مؤنَّثُ https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
استشهاد به حدیث در نحو سؤال: آیا می‌توان با استشهاد به حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله درباره حسن و حسین علیهما السلام «إنّ ابنَيَّ هذَينِ ريحانَتَيَّ مِن الجَنّة» [بحار الأنوار، ج ۴٣، ص ٢٧۵] نصب إنّ به جزئین را اثبات کرد؟ مگر نباید ریحانتاي گفته می‌شد؟ توجیه ریحانَتَيّ چیست؟ جواب: 1️⃣صحت استشهاد به حدیث منوط به حصول اطمینان نسبت به نقل به لفظ شدن آن است و امکان حصول چنین اطمینانی در این دست از احادیث منتفی است. 2️⃣در حدیث یاد شده می‌توان ریحانَتِي را به صیغه مفرد خواند (ريحانة + یاء متکلم). در این صورت ریحانَتِي تقدیرا مرفوع و اشکال مرتفع می‌شود. 3️⃣احتمال دارد ريحانَتَيَّ تصحیف ریحانتاي باشد، چنانکه در احادیث دیگر آمده است؛ إِنَّ ابْنَيَّ هَذَيْنِ رَيْحَانَتَايَ مِنَ الدُّنْيَا. [الإرشاد، ج٢، ص٢٨]. 4️⃣بدین روی حدیث مزبور نمی‌تواند دلیلی بر اثبات نصب إنّ به جزئین باشد و سایر ادله‌ای هم که بر اثبات این لغت اقامه شده مخدوش است، و الله العالم. https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
وجه تسمیه معتل الفاء به مثال 🔸سؤال: چرا معتل الفاء را مثال نامیده‌اند؟ 🔹جواب: چون ماضی معتل الفاء (مانند وَعَدَ) مثل صحیح (مانند ضَرَبَ) است و اعلال در او جاری نمی‌شود. نکته: گرچه در فعل مضارع معتل الفاء (مانند یَعِدُ) اعلال جاری می‌شود ولی چون مضارع فرع بر ماضی است در نامگذاری لحاظ نشده است. 📒شرح شافيه رضی استرآبادی، ج١، ص٣٤ https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
دانشگاه فرهنگیان اصفهان با همکاری مدیریت امور بین‌الملل برگزار می کند: 📚سلسله وبینارهای بین المللی باعنوان: ادبیات مقاومت ٣ (رویکرد فرهنگی شناختی) ✅ به دو زبان فارسی و عربی ✅ حضور رایگان ✅ (با اعطای گواهی بین المللی معتبر و رایگان) 💢 مدیر نشست 🇮🇷 دکتر علی بنائیان اصفهانی 👤عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان 💢سخنرانان: 🇪🇬 دکتر حاتم جوهری 👤استاد مطالعات فرهنگی دانشگاه‌های مصر بنیانگذار پروژه مشترک فرهنگی عربی 🎤 فرهنگ مقاومت از منظر نظریه های برخورد تمدنی، با تأکید بر تحلیل جنگ غزه 🇪🇬 دکتر خالد عبدالغنی 👤استاد دانشگاه سیناء مصر 🎤ادبیات مقاومت در فلسطين 🇮🇶 دکتر صباح محسن کاظم 👤مورخ و ناقد عراقی 🎤 نگرشی به ادبیات مقاومت 🇮🇷دکتر مسعود فکری 👤دانشیار دانشگاه تهران 🎤فرهنگ پذیری در ادبیات مقاومت 🇮🇷دکتر نرگس گنجی 👤دانشیار دانشگاه اصفهان 🎤همداستانی ادبیات و هنر در فلسطین معاصر زمان: 🗓روز جمعه ساعت ۱۴۰۲/۱۲/۰۴_ ۱۵ به وقت تهران🕒 2024/02/23_ 14:30 به وقت مکه🕞 لینک ورود به جلسه در اسکای روم👇 https://www.skyroom.online/ch/pbi/resistanceliterature جهت دریافت لینکهای ثبت نام وگواهی و اطلاعیه‌های وبینار از طریق لینک زیر در کانال وبینار عضو شوید👇 ╔═══════╗ https://eitaa.com/Resistanceliteraturewebinar02 ╚═════🌿══╝ ╔═══════╗ https://t.me/Resistanceliteraturewebinar02 ╚═══🌿══╝
♨️تَوَهّم در کتب سنتی حوزه مانند رسائل و مکاسب و کفایه و...از عبارت توهم زیاد استفاده شده است. مرحوم شیخ یا آخوند،در مقام تضعیف اقوال ویا استدلالات ،فرموده اند: اما توّهمُ فلان توهّمَه فلان فتوهمُ... و... معنای توهم در این عبارات چیست؟ ابوحاتم رازی می نویسد: اما التوهم الذی یوصف به المخلوقون هو ما یخطر ببالهم، تقول توهمتُ اذا یخطر ببالک قبل ان تتحقّقه. ماحصلش یعنی:کلام غیر محققانه. 📗کتاب الزینه ج ۱ ص ۹۶ https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
♨️تدقیق مرحوم آخوند خراسانی در اینکه اصل در مشتقات چیست 💠بین دو مکتب بصره و کوفه اختلاف است که اصل در اشتقاق مصدر است یا فعل ماضی که بصره مصدر را اصل گرفته و کوفه فعل را و برای هر مدعی،دلائلی ذکر کرده اند.... ✅مرحوم آخوند خراسانی ره هر دو قول را غلط می دانند. 💠اشکالی که مرحوم صاحب کفایه مطرح می کنند جنبه معنوی دارد نه لفظی به این بیان که: 💠واضح است که فعل نمی تواند اصل در اشتقاق باشد اما مصدر مشکل معنوی دارد،زیرا در مصدر اسناد به فاعل همیشه وجود دارد و جزء موضوع له او است(اسناد ناقص)، در حالیکه این معنا یعنی اسناد ناقص در افعال وجود ندارد پس مصدر نمیتواند اصل در اشتقاق باشد و الا باید معنای آن در سایر مشتقات لحاظ می گردید، به عبارت دیگر مصدر مثل ضرب،یعنی زدن و این زدن همیشه منسوب به شخصی ملحوظ است،مثلاً زدنِ زید، در حالی که معنای زدن در افعال وجود ندارد، مثلا ضَربَ زیدُ، یعنی زید زد(نه، زدن) و این نسبت تام است،در حالیکه اگر مصدر اصل مشتقات می بود، باید معنای آن در فروعاتش حفظ می شد، زیرا علامت اصل بودن یک شیء آن است که درتمام فروعات وجود داشته باشد. 💠 مرحوم اصفهانی در نهایة الدرایه فرموده اند: 💠بنابراین اصل در اشتقاق، اسم مصدر است؛ زیرا صِرف حدث است، بدون منسوب بودن به چیزی( مثل گفتار برخلاف گفتن که با شنیدن گفتن، چه کسی گفت در ذهن می آید)و در تمام مشتقات اسم مصدر وجود دارد. 📗کفایه الاصول ج۱ ص ۱۱۳ 📘نهایه الدرایه ج۲ ص ۱۷۵ https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
💠کلمه (مثلا) در عبارات چه نقشی دارد؟ 💠مثل: ان قوانین النحو قد تخصص قد یجرّ الفاعل بمِن. 💠اگر مراد از مثلا، تمثیل باشد( یعنی مصدر وحدث)نقش آن مفعول مطلق برای فعل محذوف است،یعنی: امثّل لک مثلا ای تمثیلا. 💠اما اگر مراد از مثَلا، مثال باشد، نقش آن مفعول به برای فعل محذوف است،یعی اُمثّل لک مثلا ای مثالا. 📓حاشیه دسوقی بر مختصر المعانی ج۱ ص ۲۲۶ https://eitaa.com/anjomanarabirazavi
معنای موضوع له لغت عبارت است از: ابن فارس می گوید : لغو دو اصل صحیح است یکی به معنای بیهوده و یکی به معنای لهج یعنی تلفظ لفظ. قول عرب زمانی که می گوید: لغی بالامر أی لهج بها.(ان را تلفظ کرد) لغت هم مشتق از همین (لغو) است.یعنی صاحب کلام با ان(لغت)حرف زده.(۱) اما در اصطلاح معانی متعددی دارد: ۱.به معنای زبان یک قوم(لغت عرب یعنی زبان آنها) ۲.به معنای لهجه (لغت بنی تمیم و حجاز یعنی لهجه آنها) ۳.به معنای علوم عربی(لغت عرب یعنی صرف،نحو،بیان،بدیع و...) ۴.به معنای علم لغت (به تنهایی) ۵.به معنای موضوع له حقیقی در مقابل اصطلاح و.... ۱.معجم مقاییس اللغة https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
تفاوت مضاف و مضاف الیه با صفت و موصوف. مضاف و مضاف الیه وقتی باهم ترکیب شدند و مدلولشان یکی شد پس هر کدام مثل زاء در زید می شود(یعنی به تنهایی دارای معنای مراد نیستند) در نتیجه ترکیب این دو به گونه ای شده که اگر منفصلا استعمال شوند،معنا اصلا فهمیده نمی شود(مثلا جایی که اراده می کنیم بگوییم غلام زید امده اگر یک جز از این ترکیب حذف شود مراد متکلم دانسته نمی شود) اما أمر در صفت و موصوف چنین نیست زیرا موصوف مستقل در دلالت است حتی اگر وصف نباشد. (پس جایی که تشخیص بین صفت و موصوف با مضاف و مضاف الیه دشوار می شود از این قاعده می توان استفاده کرد که ایا مدلول دو کلمه یک چیز را می رساند پس اضافه است و الا ترکیب وصف و موصوف می باشد). شرح ملا جامی علی متن الکافیه فی النحو،ج۱،ص۲۸۶ https://eitaa.com/anjomanarabirazavi