✔️🔅4⃣
🔆چند نکته☑️
✔️نکته اول اینکه مصالح و مفاسد احکام (واجبات و محرمات) در بسیاری از موارد جنبه عمومی و صد در صد ندارد،
بلکه از این نظر مانند قوانین بشری است که از فلسفه غالبی نشات میگیرد.
مثلا
فلسفه ی تحریمِ شراب، فسادِ عقل و وقوعِ نزاع و بغض و دور شدن از ذکر خداست (آنگونه که در قرآن و روایات اسلامی آمده است)،
ولی با این حال ممکن است در فرد یا در افرادی به هنگام خوردن شراب مخصوصا به مقدار کم این آثار ظاهر نشود.
به یقین این موضوع دلیل بر حلال بودن شراب برای آنان نخواهد بود،
چرا که موضوع تحریم شراب بهطور مطلق است و حکمت و علت آن جنبه غالبی دارد؛ همچنین است در واجبات و محرمات دیگر.
✔️نکته دیگر اینکه اعتراف به فلسفه احکام هرگز به معنای قبول قیاسهای ظنی نیست
چرا که ممکن است فلسفه احکام را بپذیریم ولی قیاسهای ظنی را حجت ندانیم و معتقد باشیم که قیاس تنها در جایی قابل قبول است که قطعی باشد (مانند قیاس اولویت).
به همین دلیل پیروان مکتب اهل بیت صلوات الله علیهم و عموما بحث تعلیل و فلسفه احکام را پذیرفتهاند با این حال قیاسهای ظنی را حجت نمیدانند (شرح بیشتر در این زمینه در «منابع استنباط از دیدگاه فقهای اسلام» ).
🔅نتیجهگیری کلی☑️
1⃣ اولا، تمام احکام الهی بدون شک تابع اسرار و فلسفههایی است که سبب تشریع آن احکام شده و این مصالح و مفاسد همه به بندگان باز میگردد.
2⃣ ثانیاً، ما از قسمت عمده فلسفه احکام - هر چند به تعلیم خداوند و پیامبر و جانشینانش - باخبریم ولی بخشی از آن هنوز بر ما پنهان است.
3⃣ثالثا، اطاعت اوامر الهی هر چند با آگاهی از فلسفههایش جاذبه بیشتری دارد، ولی هرگز مقید به آن نیست.
ما باید اوامر او را به کار بندیم و از نواهی او بپرهیزیم، خواه فلسفۂ حکم را بدانیم یا ندانیم؛
چرا که اگر از فلسفه تفصیلی آن بی خبریم فلسفه اجمالی آن را میدانیم زیرا خداوند حکیم نه بیجهت به چیزی امر میکند و نه بی علت از چیزی نهی میکند.
4⃣ رابعاً، احکام بر محور موضوعاتش دور میزند که از آن تعبیر به علت میکنیم، نه بر محور فلسفهها،
چرا که فلسفهها که از آن تعبیر به «حکمت» میکنیم جنبه غالبی دارد نه دائمی.
5⃣ خامساً، ما حق داریم تا آنجا که در توان ماست در جستجوی فلسفه احکام شرع از طریق دلایل قطعی عقل و آیات و روایات اسلامی باشیم و از آن پرسش کنیم و جویای پاسخ آن گردیم
چراکه این امر هم #انگیزههای_طاعت را قویتر میکند و هم آیین خدا را #عقلانی و به صورت منطقی جلوهگر میسازد.
ولی همانگونه که در بالا اشاره شد،
اگر بعد از تلاش و کوشش در موارد خاصی به فلسفه حکم نرسیدیم، باز آن حکم برای ما محترم و واجبُالاطاعه است و در هر حال انگیزه اصلی؛ #اطاعت_فرمانِ_خداوندِحکیم است.
🔅🔅🔅🔅
✔️@najafpoormh
امام کاظم (ع):
مردی از اهل قم مردم را به سوی حق فرا می خواند،
گروهی در معیّت او جمع میشوند که همانند پاره های آهن با صلابت و قاطع هستند،
بادهای تند و سخت حوادث و پیشامدها آنها را از جا نمی کَند.
از جنگ خسته نمی شوند
و نمی ترسند
و بر خدا توکل می کنند.
پیروزی با پرهیزگاران است.
🔅🔅🔅🇮🇷
رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَ يَدْعُوالنَّاسَ إلَى الْحَقِّ يَجْتَمعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ لَاتُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ و لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَربِ وَ لَا يَجْبُنُون و عَلَى الله يَتَوَكَّلُونَ والْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ(بحار ج۵۷ ص۲۱۶)
#دهه_فجر مبارک
🌻@najafpoormh 🔅🇮🇷🔅
ـ1⃣
در صحنهٔ #انقلاب ، بیش از همه، سه عاملِ #رهبری ، #مردم و #مکتب تاثیرگذار بودهاند.
در هر نهضتی، رهبر باید دارای ویژگیهای خاصی باشد که در صورت فقدان آنها، نهضت به سر منزل مقصود نخواهد رسید.
این اوصاف و ویژگیها، بهطور کامل، در مورد #بنیانگذار_انقلاب_اسلامی صادق بوده و ایشان، علاوه بر برخورداری از فضایل #علمی در حوزههای مختلف و نیز برخورداری از فضایل #معنوی در تمام ابعاد زندگی، نسبت به مسایل پیرامون خود کاملاً آگاه و هوشیار بود و با شجاعت کمنظیر و تدبیر همیشگی خویش، این انقلاب را به سرانجام رساند.
#دهه_فجر مبارک
🌻@najafpoormh 🔅🇮🇷🔅
ـ2⃣
عاملِ رهبری بدون در نظر گرفتن عواملی همچون مکتب متعالی #اسلام و #مردم قادر به پیش بردن انقلاب نبوده است.
در دوران رژیم پهلوی، به دلیل ترس آن رژیم از حضور مردم متدین و مذهبی، تنها نخبگان شیفتهٔ غرب در اداره کشور نقش داشتند و این رژیم به نیروی مردم باور نداشت.
برخلاف این تصور، #امام_خمینی (رحمهالله) معتقد بود که باید در حرکت اجتماعی خود از مردم بهره گیرد
و نمیتوان به #گروههایسیاسی واحزابِمخالفِرژیم برای ایجاد تغییرات امیدوار بود.
#دهه_فجر مبارک
🌻@najafpoormh 🔅🇮🇷🔅