عوامل مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان.pdf
2.55M
#معرفی_مقاله
#روز_دانشآموز
☑️ عوامل مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان
▪️ نویسندگان: پارک و همکاران
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳
▪️ نشریه: Psychology
🔻 تفاوتی نمیکند دانشآموز دورانی باشید که میزان سطور حفظ شده معیار استعداد بوده یا یافتن جوابی دقیق از مقدار ایکس، امروزه بهتر است به دنبال پرورش و درک خلاقیت فرزندانتان باشید.
🔻 به مناسبت و بهانه ۱۳ آبان، روز دانشآموز، نگاهی به مقاله عوامل مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان که توسط پارک و همکارانش در سال ۲۰۲۳ نگارش و منتشر شده داریم.
🔻 این مقاله عوامل مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان را از طریق مطالعه و تجزیه و تحلیل دادههای ۷۰۰۰ دانشآموز در طی ۵ سال از کلاس پنجم تا نهم بررسی کرده است.
🔻 یافتهها نشان میدهد که مهارتهای خودتنظیمی، روابط با دوستان و همسالان، سبکهای تربیتی و فرزندپروری و حمایت معلمان عوامل مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان هستند. بر خلاف فرضیات رایج، جنسیت تأثیر معنیداری بر نرخ رشد خلاقیت ندارد.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
📃 سیاستنامه توسعه صنعت اسباببازی ایران
📌 والدین و فرزندان عموما هنگام خرید اسباببازی کمتر به توافق میرسند اما شاید در این میان، بازیهای ساختنی و فکری استثنا باشند. چراکه هم جذابیت لازم برای کودکان را دارند و هم به علت آنکه تمرینی برای رشد خلاقیت محسوب میشوند، رضایت والدین را نیز جلب میکنند.
📌 ازهمینرو شرکت لگو با تولید بازیهایی که درآن قطعات آجری شکل پلاستیکی اشکال متنوعی را میسازند، توانست عنوان موفقترین اسباببازی فروشی جهان را بدست آورد و فروش خود را به هشت میلیارد دلار برساند.
📌 باتوجه به ظرفیتهای گسترده این عرصه «سیاستنامه توسعه صنعت اسباببازی» توجه مخاطبین را به جایگاه جهانی این صنعت جلب میکند، و با تحلیل محیطی در پی کشف فرصتها و تهدیدهای بازار داخلی برای مصرف اسباببازی ایرانی است.
📌 فصل آخر این گزارش پیشنهادات سیاستی و اقدامات راهبردی این حوزه را بهتفکیک اولویت آنها برمیشمارد تا آمادگیهای لازم برای رونقی پرشتاب را فراهم آورد.
⭕️ مطالعهی این سیاستنامه به تمامی اثرگذاران صنعت اسباببازی توصیه میشود.
👈🏻 برای تهیهی محصول به نمافر مراجعه کنید.
🆔 @namafar
📊 آمارهایی از یوتیوب
▫️ بر اساس بررسی دادههای ۳۰ صفحه برتر یوتیوب
🔹 کشورهای هند، ایالات متحده و کره جنوبی بهترتیب با یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون، ۶۵۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون نفر، بیشترین تعداد کاربر یوتیوب را در این صفحات به خود اختصاص دادهاند.
🔹 محتوای سرگرمی، موسیقی و آموزش، محبوبترین گروههای محتوایی در میان کاربران صفحات برتر یوتیوب هستند.
🔹 محتوای ورزشی، بازی، خبر و فیلم، دیگر دستهبندیهای محتوایی هستند که در صفحات برتر یوتیوب سهم دارند.
🆔 @namafar
💢 آمارهای خیرهکننده از گیمرهای موبایل
🔹صنعت بازیهای موبایلی در سراسر جهان رشد قابل توجهی داشته و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد. بازیهای موبایلی اغلب به صورت رایگان با قابلیت خرید درون برنامهای عرضه میشوند.
🔹 ناشران این بازیها از خریدهای درون برنامهای درآمد قابل توجهی کسب میکنند و حدود ۲۵ درصد درآمد بازیهای ویدیویی در سال ۲۰۲۲ مربوط به این خریدها است. البته این رشد، تنها به بازیهای موبایلی محدود نمیشود و بازیهای کنسولی و تحت وب هم نقش مهمی در این صنعت دارند.
🔹 شرکتهای بزرگی مانند Tencent و Supersonic Studios به عنوان ناشران موفق بازیهای رایانهای میتوانند از روشهایی مانند: خریدهای درون برنامهای، تبلیغات درون بازی و اشتراک زمانی برای درآمدزایی استفاده کنند.
🔹 از طرفی با توجه به اینکه تعداد زنان گیمر موبایل نسبتاً کمتر است، توسعه بازیهای مناسب برای جذب زنان و دختران میتواند در افزایش پتانسیل این بازار موثر باشد. همچنین با توجه به ظرفیت گسترش بازیها در آسیا و اقیانوسیه، شرکتها میتوانند به بازار این بازیها توجه بیشتری داشته باشند.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
#خبر_کوتاه
📢 گیمرها؛ یک جامعه سه میلیاردی
🔰 صنعت بازیهای ویدئویی در دوران همهگیری رشد سرسامآوری داشت. در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رشد درآمد این صنعت به ترتیب ۲۶ و ۹.۸ درصد بود. اما با پایان دوران خانهنشینی در سال ۲۰۲۲ این رقم کاهشی ۵ درصدی داشت. البته در سال ۲۰۲۳ باوجود افزایش نرخ تورم، درآمد بازیهای ویدئویی دوباره روندی صعودی به خود گرفته و بعید است تا پایان این دهه رشد سالانهی کمتر از ۵ درصد داشته باشد.
🔰 صنعت بازی پردرآمدترین صنعت رسانهای است. به پیشبینی مؤسسهی تحقیقاتی Midia تا سال ۲۰۳۰ درآمد صنعت بازیهای ویدیویی به ۳۰۱ میلیارد دلار میرسد. هرچند منابع آماری دیگر اعداد متفاوتی برای تعداد گیمرها و درآمد این صنعت در سالهای آینده ذکر کردهاند. برای مثال پایگاه آماری استتیستا درآمد این صنعت را فقط در سال ۲۰۲۲ را بیش از ۴۳۶ میلیارد دلار دانسته است.
🔍 منبع: gamesindustry
🆔 @namafar
#معرفی_کتاب
📓 چگونه با آمار دروغ بگوییم!
▫️ نویسنده: دارل هاف
▫️ مترجم: حسین راهداری
▫️ تاریخ انتشار: ۲۰۱۵
▫️ تعداد صفحات: ۱۶۵
🔹 این کتاب ترجمه کتاب How to lie with statistics اثر دارل هاف است و به موضوع تحلیل داده میپردازد. آمارها به ذهنیت و تصمیمات ما شکل میدهند. البته آنها گاه به شکل درستی بیان نمیشوند و حتی اگر غلط نباشند ممکن است درست تفسیر نشوند.
🔹 این کتاب با بیان مثالهای عملی و مؤثر نشان میدهد چگونه آمارها میتوانند به غلط تفسیر شوند و چگونه از این تفسیرات نادرست برای ترویج اطلاعات غلط و دیدگاههای گمراه کننده استفاده شود. با استفاده از این کتاب خوانندگان نه تنها با تکنیکهای آماری دروغآمیز آشنا میشوند بلکه یاد میگیرند چگونه از تحلیل دادهها به درستی و مسئولانه استفاده کنند.
🔹 این کتاب به سیاستگذاران، دادهکاوان، پژوهشگران، اهالی رسانه و به هر کسی که به عمق و صحت در تحلیل دادهها علاقهمند است و به دنبال بهبود مهارتهای آماری خود میباشد توصیه میشود.
🆔 @namafar
Creative Economy and Sustainable Development.pdf
8.35M
#معرفی_مقاله
☑️ بهسوی مدل انعطافپذیر و خلاق از حکمرانی فرهنگی
▪️ نویسندگان: یان و لیو
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳
▪️ نشریه: Sustainability
🔻 استقرار یک مدل انعطافپذیر و خلاق از حکمرانی فرهنگی میتواند باعث گسترش تدریجی ارزشها و ایدهآلهای فرهنگی در سطح جامعه شده و پایداری رفتاری را به ارمغان آورد.
🔻 با نظر به اهمیت شیوه حکمرانی فرهنگی جوامع و تأثیر آن بر فرهنگ عامه، این مقاله بهدنبال شناسایی و ساخت مدلی انعطافپذیر و خلاق از حکمرانی فرهنگی است.
🔻 بر اساس یافتهها، شش عامل پایداری فرهنگی، دموکراسی فرهنگی، نوآوری فرهنگی، صنعتی شدن فرهنگی، نشاط فرهنگی و نظاممندی فرهنگی مهمترین عوامل سازنده مدل انعطافپذیر و خلاق حکمرانی فرهنگی هستند.
🔻 این مقاله پیشنهاد میکند دولتها باید با جذب فعالانه خبرگان و متخصصان حوزه فرهنگ و استفاده از تواناییهای آنها ارزشهای فرهنگی را در برنامههای خود بهکار گرفته و ارتقا دهند.
🔻 همچنین مردم نیز، با شناخت روندهای سیاستگذاری فرهنگی بینالمللی، به سمت ابعاد نوین ارزیابی حکمرانی فرهنگی حرکت کرده و بر آن اثر بگذارند.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
♦️ رتبه ایران در شاخصهای جهانی صنایع خلاق
🔹 طی ۱۰ سال گذشته رتبه ایران در شاخص نوآوری جهانی نوسانات زیادی داشته و از رتبه ۱۱۳ در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۶۲ در سال ۲۰۲۳ رسیده است.
🔹 ایران در شاخص داراییهای نامشهود که شامل مؤلفههایی چون برند، علائم تجاری و طراحی صنعتی است، در سال ۲۰۲۳ رتبه ۱۳ را کسب کرده است. ثبت علائم تجاری و طراحیهای صنعتی از مهمترین داراییهای نامشهود ایران محسوب میشود.
🔹 همچنین ایران در سال ۲۰۲۳ در شاخص کالا و خدمات خلاقانه رتبه ۹۰ را کسب کرده است. این در حالی است که کشورهای ترکیه، امارات، قطر و عربستان به ترتیب در رتبههای ۶۱، ۴۱، ۸۹ و ۷۵ قرار دارند.
🔹 علت اصلی رتبه پایین ایران کاهش صادرات خدمات فرهنگی و خلاقانه و همچنین کاهش تولیدات سینمایی است. در مقابل، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس با تمرکز بر صادرات کالاهای خلاق و تولید محتوای رسانهای توانستهاند رتبه بهتری کسب کنند.
🆔 @namafar
#معرفی_گزارش
#روز_دانشآموز
🔘 نگاهی به بازار رویداد بازگشت به مدرسه در آمریکا
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳
▪️ ناشر: statista
▪️ تعداد صفحات: ۳۹
🔻 در سراسر جهان، مردم تمایل دارند مقداری پول را در زمان مناسبتها، جشنها و رویدادهای فصلی خرج کنند، بازگشایی مدارس و بازگشت دانشآموزان به مدرسه یکی از این رویدادهاست.
🔻 این رویداد یک پدیده مهم اقتصادی و تجاری است که بر صنایع مختلفی همچون پوشاک، نوشتافزار، اسباببازی، محصولات الکترونیکی و... تأثیر دارد.
🔻 مطابق با این گزارش، کل هزینههای انجام شده توسط مشتریان و مصرفکنندگان بازار بازگشت به مدرسه آمریکا در سال ۲۰۲۳، ۴۱.۵ میلیارد دلار بوده است.
🔻 همچنین بررسی هزینهها بر اساس محصولات نشان میدهد که وسایل و تجهیزات الکترونیکی یا کامپیوتری با ۱۵.۲ میلیارد دلار بالاتر از پوشاک، نوشتافزار و... بیشترین هزینه را به خود اختصاص داده است.
🔻 مطالعه این گزارش میتواند باعث شناخت امکانها و فرصتهای بازگشایی مدارس برای صنایع بهویژه صنایع خلاق کشور و برنامهریزی و استفاده از آنها شود.
👈🏻 متن کامل را اینجا بخوانید.
🗒 نسخه کامل گزارش نیز در پایگاه دانش نمافر قابل مشاهده است.
🆔 @namafar
💢 مدارس و دانشآموزان دولتی و غیردولتی در آینه آمار
⁉️ دولتی یا غیرانتفاعی؟ این سؤالی است که خیلی از خانوادهها ابتدای هر مقطع تحصیلی فرزندشان از خود میپرسند. هزینه مدارس غیردولتی در موارد بسیاری گزاف است اما برخی خانوادهها به هر زحمتی شده فرزند خود را راهی این مدارس میکنند تا آینده تحصیلی او را تا حدی تضمین کرده باشند. از این رو مقایسه میزان تحصیل در مدارس دولتی و غیردولتی میتواند مهم باشد.
🔹 اصفهان بیشترین درصد دانشآموزان غیردولتی به نسبت کل دانشآموزان را دارد. پس از آن یزد و تهران قرار دارند. مجموعا ۱۳٪ درصد دانشآموزان در مدارس غیردولتی کشور مشغول به تحصیل هستند.
🔹 به علاوه، بیشترین درصد مدارس غیردولتی مربوط به تهران است. البرز و اصفهان با درصدهای ۳۸٪ و ۲۷٪ در رتبه های بعدی قرار دارند. کمترین درصد مربوط به استان های کردستان و کرمانشاه با ۷٪ و ۵٪ است. میانگین درصد مدارس غیردولتی کل کشور نیز ۱۷٪ می باشد.
🔹 در استان های مرزی مانند کردستان و کرمانشاه، مدارس دولتی همچنان نقش محوری در آموزش دارند. بنابراین می توان گفت توزیع مدارس و دانش آموزان غیردولتی در کشور به صورت نامتوازن است.
🆔 @namafar
#خبر_کوتاه
📢 برگزاری جشنواره خلاق تایوان با محوریت قدرت نرم
🔻 چهارمین دورهی جشنوارهی محتوای خلاق تایوان (TCCF) با حضور دولتمردان و افراد خبره صنایع فرهنگی و خلاق در تایپه، پایتخت تایوان، آغاز شد. هدف این جشنواره تأکید بر سرمایهگذاری دولت تایوان در قدرت نرم است.
🔻 ونسان چِنگ، معاون نخستوزیر چین در مراسم شروع جشنواره گفت: «امروزه ما نهتنها در نیمههادیها و صنایع سنگین، بلکه در رسانهها و تولید محتوا نیز سرمایهگذاری میکنیم.» او تأیید کرد که حدود ۳۱۰ میلیون دلار بودجه دولتی طرح حمایت از این صنایع اختصاص دارد.
🔻دولت تایوان اعلام کرد از صنایع رسانهای و سرگرمی که خلاقانه و در راستای سیاستهای فرهنگی، برندسازی ملی و دیپلماسی عمومی تایوان باشند حمایت خواهد کرد.
🔍 منبع: variety. com
🆔 @namafar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی
📃 دادهنمای کتاب در فضای مجازی
فضای مجازی شئون مختلف زندگی ما را به درون خود میکشد و زیستجهانی مجازی پدید میآورد. کتابخوانی هم جای خود را در این جهان مجازی دارد. در آن میشود به کتابفروشیهای اینترنتی سر زد، میان قفسههای اینترنتی گشت، بخشیهایی از کتابها را خواند، با کتاببازهای دیگر گپ زد و کتاب خواند.
👈🏻 نمافر در دادهنمای کتاب در فضای مجازی نگاهی دقیق و دادهمحور به این زیستجهانی مجازی انداخته است.
🆔 @namafar
💢 پرطرفدارترین ژانر بازیهای ویدیویی
🔹 بیش از ۳ میلیارد گیمر در جهان وجود دارد و پیشبینی میشود این رقم تا سال آینده به ۳.۳۲ میلیارد برسد.
⁉️ اما بازی ویدئویی چرا اینقدر فراگیر است؟
🔹 دلیل این فراگیری آن است که بازیهای ویدئویی تشکیل شده از ژانرهای گوناگونی هستند و به هر قشری فرصت تجربهکردن ویدئوگیم را میدهند.
🔹 آمارها نشان میدهد ژانر اکشن و زیرژانرهای آن با محبوبیت ۹۰.۳ درصدی بیشترین میزان محبوبیت را در میان سایر ژانرهای مختلف دارند.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
#نمودار
📊 هزینهکرد مردم کشورهای مختلف جهان برای اسباببازی
🔹 بیشترین میزان هزینهکرد برای اسباببازی متعلق به ایالات متحده آمریکا است و چین در رتبهی دوم قرار دارد. اگر بخواهیم از نظر جمعیتی نیز این دو کشور را مقایسه کنیم، جمعیت چین با ۱.۴ میلیارد نفر تقریبا ۴ برابر ایالات متحده است.
🔻 این مقایسه نشان میدهد که با وجود جمعیت ۴ برابر چین نسبت به ایالات متحده، هزینهکرد اسباب بازی در ایالات متحده ۲ برابر چین است. پس میتوان آمریکاییها مصرف کنندهی سرسخت اسباببازی و یکی از بهترین بازارها برای فروش اسباببازی را ایالات متحده دانست.
🔎 Statista Market Insights
🆔 @namafar
The_Democratization_of_Reading_From_the_Printed_Pocketbook_to_the.pdf
550.9K
#معرفی_مقاله
📚 به بهانه روز ملی کتاب و کتابخوانی
☑️ مردمی شدن مطالعه: از کتاب جیبی تا کتاب الکترونیکی
▪️نویسندگان: آنا دوکامو و الیزابت رولو
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳
▪️ نشریه: Human Factors in Communication of Design
🔻 استفاده از ابزارها و فناوریهای جدید بهمنظور بهبود کیفیت زندگی، تلاشی مستمر در گستره زندگی انسان است. دموکراتیکسازی یا مردمی شدن مطالعه هم مفهومی است که به تکامل و تسهیل شیوههای مطالعه و تولید و ارائه کتاب در طول زمان اشاره دارد.
🔻 در همین راستا، هدف این مقاله بررسی سیر توسعه و تحول فناوری و قالبهای کتاب و اثر آن بر مردمی شدن مطالعه است.
🔻 یافتهها نشان میدهند که تغییر و تحول در فناوری منجر به ظهور روشهای دلخواه و تسهیلگرایانه برای مطالعه در هر دوره و بروز اشکال مختلفی همچون کتاب چاپی، جیبی و الکترونیکی شده است.
🔻 همچنین افزوده شدن فناوریهای دیجیتال به حوزه کتاب، زمان اختصاص داده شده به مطالعه توسط مردم را افزایش داده است.
🔻 اگرچه فناوری کتابهای دیجیتال در رایانهها، تبلتها و کتابخوانهای الکترونیکی نیز وجود دارد، اما تلفنهای هوشمند بهموجب فراگیری حتی در کشورهای کمتر توسعهیافته، بیشترین پتانسیل را برای مردمی شدن مطالعه دارند.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
#نمودار
📊 روند درآمد جهانی صنعت کتاب به تفکیک کتابهای چاپی و دیجیتال
🔹 درآمد جهانی صنعت کتاب در سال ۲۰۲۲، ۷۹.۶ میلیارد دلار بوده که این عدد پایینترین میزان از سال ۲۰۱۷ تاکنون است.
🔹 اما مطابق با پیشبینی درآمد صنعت کتاب از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۷ که ۰.۴ درصد رشد مرکب سالانه را تخمین زده است، تا پایان سال ۲۰۲۳، این عدد به ۸۲.۳ میلیارد دلار خواهد رسید.
📚 بررسی درآمد بازار کتاب -در بازه زمانی فوق- به تفکیک کتابهای چاپی و دیجیتال نشان میدهد که نسخههای چاپی با اختلاف زیادی اغلب سهم بازار را به خود اختصاص دادهاند، برای مثال در پایان سال ۲۰۲۳، از بازار ۸۲.۳ میلیارد دلاری صنعت کتاب، ۶۸.۱ میلیارد دلار به کتابهای چاپی و ۱۴.۲ میلیارد دلار نیز به کتابهای دیجیتالی تعلق خواهد داشت.
🔎 Books: market data & analysis: Statista
🆔 @namafar
📚 به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گزارش «مسائل صنعت کتاب در ایران» توسط گروه سیاستپژوهی و تحلیل داده نمافر منتشر شد.
📘 از آنجا که مسائل صنعت کتاب بسیار گسترده است و از جوانب مختلف با نهادهای بسیاری در ارتباط است، بررسی تمامی زوایای آن برای پژوهشگران این عرصه با دشواریهایی همراه است. در این گزارش تلاش شده با تکیه بر آمار و به صورت شواهدمحور، مسائل مهمی که بازیگران صنعت کتاب با آن دستبهگریبان هستند بهروشنی ترسیم شود.
📘 افسار گسیختگی قیمت کاغذ، عدم دسترسی کافی و مناسب به کتب فیزیکی، کم توجهی ناشران به نقش ویراستار در محتوای کتاب، تعدد ناشران دارای مجوز ولی غیرفعال به همراه هجده عنوان دیگر از جمله مسائلی هستند که در گزارش با نگاه ویژه به وضعیت آماری آنها، به تفصیل بررسی شدهاند.
📘 «مسائل صنعت کتاب در ایران» بهمثابه چشماندازی برای تسهیل برنامهریزیهای این حوزه تدوین شده است تا بتواند به توسعه پایدار این صنعت کمک کند. از این رو مطالعهی این اثر به تمامی مدیران نهادهای مربوطه، ناشران، نویسندگان و اثرگذاران این حوزه توصیه میشود.
👈🏻 برای تهیه محصول «نقشه مسائل صنعت کتاب» به سایت نمافر مراجعه کنید.
🆔 @namafar
#یادداشت_همکاران
💢 بیثباتی نرخ ارز صنعت نشر را با چه چالشهایی مواجه میسازد؟
✍🏻 نویسنده: جواد شاملو
🗒 تعداد کلمات: ۱۱۳۸
⏱ میانگین زمان مطالعه: ۶ دقیقه
🔹 برای تولید یک کتاب مواد اولیه گوناگونی نیاز است اما مهمترین ماده اولیه کاغذ است. بهطوری که ۶۰ درصد قیمت تمام شده یک کتاب مربوط هزینه کاغذ میشود.
🔹 کاغذ در ایران هم خودش وارداتی است و هم مواد اولیه تولیدش. یعنی در صورت خودکفایی نیز با اینکه ممکن است رابطه آن با دلار کمتر شود اما در هر صورت تحت تأثیر قیمت دلار است. به طور کلی ۸۰ درصد مواد اولیه صنعت چاپ وارداتی است.
🔹 از نیمه دهه نود به این سو، قیمت دلار مدام با بیثباتی و شوکهای ارزی همراه بوده است. اتفاقی که باعث شده قیمت کاغذ و کتاب هم در نهایت تزلزل و ناآرامی باشد. در این حالت یک ناشر ممکن است در مدتی که کتاب را آماده کرده و میخواهد برای چاپخانه بفرستد با افزایش قیمت کاغذ مواجه شود.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
📘 همچنین برای تهیه محصول «نقشه مسائل صنعت کتاب» به سایت نمافر مراجعه کنید.
🆔 @namafar
#نمودار
📊 تعداد کاربران جهانی کتابهای الکترونیک از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲
🔹 نمودار فوق تعداد کاربران جهانی کتابهای الکترونیک از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ و پیشبینی آن تا 5 سال آینده را نشان میدهد. تعداد کاربران کتابهای الکترونیک مدام رشد میکند. چراکه آنها ارزان، متنوع و در دسترساند.
🔹 محبوبیت کتابهای صوتی نیز در حال افزایش است. حتی سکوهایی مانند اسپاتیفای با تشخیص ظرفیت کتابهای الکترونیک و صوتی وارد این عرصه شدهاند و بیشک دسترسی به کتابهای الکترونیک در آینده آسانتر هم خواهد شد.
🔻 تعداد کاربران جهانی کتابهای الکترونیک همواره صعودی است و تا سال ۲۰۲۴ این عدد به ۱ میلیارد نفر خواهد رسید.
🔎 Statista Digital Market Insights
🆔 @namafar
📚 به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
💢 نگاهی آماری به وضعیت کتابخانههای عمومی
🔹 فارغ از کیفیت و ظرفیت کتابخانهها، شاخص میزان دسترسی به کتابخانههای عمومی در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۴.۲۸ باب کتابخانه است.
🔹 کشورهای هند، روسیه، ایتالیا و آلمان از بالاترین تعداد کتابخانههای عمومی برخوردار بوده و روسیه با عدد ۶۱.۶۴ دارای بیشترین تعداد برحسب جمعیت است.
🔹 در داخل کشور استان خراسان جنوبی دارای بیشترین کتابخانههای عمومی برحسب جمعیت است و استانهای سمنان و کهگیلویهوبویراحمد در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
🔹 اگرچه تهران دارای بیشترین تعداد کتابخانه است و نزدیک به ۱۰ درصد کتابخانههای کل کشور را شامل میشود، اما استانهای البرز، تهران و سیستانوبلوچستان کمبرخوردارترین استانها از نظر میزان دسترسی به کتابخانههای عمومی هستند.
منبع: نمافر(۱۴۰۲). مسائل صنعت کتاب در ایران
🆔 @namafar
#خبر_کوتاه
📢 پیکاسو همچنان رکورد میشکند!
🔻 تابلو «زنی با ساعت» (Femme a la Montre) که توسط پیکاسو در سال ۱۹۳۴ خلق شده است، در حراج Sotheby’s با قیمت ۱۳۹ میلیون دلار به فروش رسید. این تابلو گرانترین اثر هنری فروختهشده در یک حراج در سال جاری بوده است.
🔻این تابلوی پیکاسو بعد از تابلوی دیگر او به نام «زنان الجزایری» که با قیمت ۲۲۱ میلیون دلار فروخته شد، گرانترین اثر فروختهشده پیکاسو در حراجها است. گرانترین تابلوی فروخته شده تابلوی «سالواتور موندی» یا منجی جهان اثر داوینچی است که با قیمت ۵۳۷ میلیون دلار توسط بن سلمان در سال ۲۰۱۷ خریداری شد.
🔻وقتی که امیلی فیشر لاندو، مالک قبلی «زنی با ساعت» و یکی از بزرگترین کلکسیونرهای هنری قرن بیستم درگذشت، ۴۰۰ اثر از مجموعهی او به موزهی آمریکایی هنر ویتنی اهدا شد. این اثر و ۱۲۰ اثر هنری دیگر نیز از کلکسیون لاندو در هفتهی گذشته توسط حراجی Sotheby’s در نیویورک به فروش رسید که مجموع قیمت فروش آنان به بیش از ۶۱۱ میلیون دلار رسید.
🔍 منبع: theguardian
🆔 @namafar
Development of the creative sector of the world economy.pdf
943.7K
#معرفی_مقاله
☑️ رشد اقتصاد خلاق و روندهای آینده
▪️ نویسندگان: ریابوف و ریابوا
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳
▪️ نشریه: Futurity Economics&Law
🔻 اقتصاد خلاق بخشی رو به رشد در اقتصاد جهانی است که بر پایه خلاقیت، نوآوری و مهارتهای فردی شکل گرفته است. با توجه به اهمیت اقتصاد خلاق نویسندگان این مقاله وضعیت اقتصاد خلاق و روندهای اثرگذار بر آینده آنرا بررسی کردهاند.
🔻 مطابق با آمارهای اتحادیه اروپا، تا پایان سال ۲۰۲۱، بریتانیا با سهم ۵.۸ درصدی که بخش خلاق در اقتصادش ارزش آفرینی کرده در میان کشورهای جهان پیشتاز است.
🔻 یافتهها نشان میدهند ۵ مهارت تفکر تحلیلی و نوآور، خلاقیت، تفکر انتقادی، توانایی حل مسائل پیچیده و راهبردهای یادگیری فعال مهمترین ویژگیهای مشاغل خلاقانه در سال ۲۰۲۵ هستند.
🔻 همچنین حرکت کشورها به سمت توسعه مهارتهای خلاقانه، حمایت از حقوق مالکیت معنوی و ایجاد زیرساختهای مرتبط، برای بهرهمندی آنها از فرصتهای اقتصاد خلاق الزامی است.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
ولادت حضرت زینب کبری سلامالله علیها و روز پرستار را بر دوستداران آن حضرت و پرستاران صبور و فداکار تبریک میگوییم. 🌸
🆔 @namafar
#یادداشت_همکاران
🎶 چگونه TikTok صنعت موسیقی جهانی را متحول کرد؟
✍🏻 نویسنده: علیرضا قاسمی
🗒 تعداد کلمات: ۱۵۲۰
⏱ میانگین زمان مطالعه: ۸ دقیقه
🔹 موسیقی هنر بازیگوشی است؛ سر و کلهاش هرجایی پیدا میشود. حتی در سکوهای تصویری مثل اینستاگرام و تیکتاک. البته در تیکتاک موسیقی نقش مهمی دارد؛ چراکه ویدئوهای یکدقیقهای آن بدون موسیقی اینقدر جذاب نمیشدند.
🔹 برخی از این موسیقیها به دل کاربر مینشیند و او تصمیم میگیرد از طریق پلتفرمهای دیگر آن را پیدا کند و از شنیدنش لذت ببرد. به این فرایند کشف موسیقی میگویند. نه تنها تیکتاک؛ که تمام شبکههای اجتماعی نقش مهمی در کشف موسیقی دارند.
🔹 یوتیوب به تنهایی ۴۶ درصد از کشف موسیقی را در بین جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله تشکیل میدهد. همچنین اینستاگرام و تیکتاک با ۳۵ درصد در جایگاه بعدی قرار دارند.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
#خبر_کوتاه
📢 بازیهای موبایلی در اوج سودآوری
🔻 در سال ۲۰۲۲ بازیهای موبایلی تقریبا نیمی از درآمد کل صنعت بازیهای ویدیویی را به خود اختصاص دادند. ساخت بازیهای موبایلی در مقایسه با بازیهای کنسولی و رایانهای آسانتر است و درآمدزاتر است. البته برخی بازیهای موبایلی مانند «کال آف دیوتی موبایل» هم هستند که ساختشان چندان آسان نیست اما سودشان فراوانی دارند.
🔻 بازی رومیزی مونوپولی که در ایران بعضی افراد آن را با نام عمو پولدار میشناسند ۷ ماه پیش برای موبایل عرضه شد. این بازی در این مدت کم بیش از ۱۰۰ میلیون بار دانلود شد و کاربران بیش از ۱ میلیارد دلار در این بازی پرداخت درون برنامهای انجام دادند!
🔻 پردرآمدترین بازی موبایلی در ماه گذشته بازی Honor of Kings با ۱۰۷ میلیون دلار درآمد بوده و بازی مونوپولی با ۸۹ میلیون دلار در رتبهی دوم قرار دارد. باید توجه داشت هزینهای که بازیکنان کردهاند بیشتر از این رقم است؛ چراکه فروشگاههای اپلاستور و گوگلپلی ۳۰ درصد از درآمد بازی را بر میدارند. همچنین این رقم فقط برای خریدهای درونبرنامهای است و درآمد تبلیغات را شامل نمیشود.
🔍 منبع: Game industry biz
🆔 @namafar