8.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سالروز شهادت هشتمین امام مظلوم، توسط مامون، خلیفه سفاک عباسی تسلیت باد.
37.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️داره تو این دمای آخر
به زیر لب میگه ای مادر....
✔️این روزها مزایایی هم داشته؛
❌مثلا اغتشاشات باعث شد که شاهد «پیک کرونای پس از اربعین» نباشیم!
🔺چون پزشکان، اساتید دانشگاهی و سلبریتیهایی که مسئول کرونا هراسی و تبلیغ واکسن بودند، فعلاً مدافع حقوق زنان شدن!
💢کاملاً اتفاقی!
🔰 احتراماً به اطلاع می رسانیم .....
🔴 کلاس های آموزشی سبک زندگی اسلامی در محیط مجموعه دارالشفاء حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها 🌹 برگزار می شود.
🟡 شرایط برگزاری کلاس ها طبق برنامه ی قبل ....
🔢 در روز های پنج شنبه هر هفته
🕗 رأس ساعت 8 صبح
🚻 بصورت عمومی و رایگان
برگزار خواهد شد.
🟣 #پنجشنبه_7_مهر .... #هفدهمین جلسه این دوره خواهد بود .
💢 آدرس : شهرری. میدان هادی ساعی . خیابان مدرسه . خیابان تبلیغات اسلامی . پلاک 1 . حوزه ی علمیه الزهراء ( دارالشفاء حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها 🌹)
نمک (تجربیات طبی)
⁉️چه علمی بیاموزیم؟ (100) 💎 امام صادق علیه السلام فرمودند: خدا رحمت کند کسی را که ما را در نزد م
✅عقل بدون علم انبیاء = جهل (1)
امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند بخشی از حق و بخشی از باطل را گرفت و آنها را در هم آميخت، سپس آن را به مردم ارائه نمود.
👈آنگاه پيامبران را برانگيخت تا بين حق و باطل جدايي اندازند. 👉
👌اگر حق و باطل روشن و به سهولت قابل تشخيص بودند، مردم نيازي به پيامبران و اوصياء نداشتند، ليكن خداوند حق و باطل را در هم آميخت و انبياء و ائمه علیهم السلام را مأمور جداسازي آنها نمود .
قال الصادق علیه السلام : إِنَ اللَّهَ أَخَذَ ضِغْثاً مِنَ الْحَقِ وَ ضِغْثاً مِنَ الْبَاطِلِ فَمَغَثَهُمَا ثُمَّ أَخْرَجَهُمَا إِلَى النَّاسِ ثُمَّ بَعَثَ أَنْبِيَاءَ يُفَرِّقُونَ بَيْنَهُمَا فَعَرَّفَهَا الْأَنْبِيَاءَ وَ الْأَوْصِيَاءَ فَبَعَثَ اللَّهُ الْأَنْبِيَاءَ لِيُفَرِّقُوا ذَلِكَ وَ جَعَلَ الْأَنْبِيَاءَ قَبْلَ الْأَوْصِيَاءِ لِيَعْلَمَ النَّاسُ مَنْ فَضَّلَ اللَّهُ وَ مَنْ يَخْتَصُّ وَ لَوْ كَانَ الْحَقُّ عَلَى حِدَةٍ وَ الْبَاطِلُ عَلَى حِدَةٍ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا قَائِمٌ بِشَأْنِهِ مَا احْتَاجَ النَّاسُ إِلَى نَبِيٍّ وَ لَا وَصِيٍّ وَ لَكِنَّ اللَّهَ خَلَطَهُمَا وَ جَعَلَ يُفَرِّقُهُمَا الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ مِنْ عِبَادِه. (رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال ، في أبي محمد هشام بن الحكم ..... ص : 255)
@namak14
نمک (تجربیات طبی)
✅عقل بدون علم انبیاء = جهل (1) امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند بخشی از حق و بخشی از باطل ر
✅عقل بدون علم انبیاء = جهل (2)
امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: خداوند پيامبران خود را مبعوث کرد و رسولان خود را پى در پى فرستاد تا وفادارى به پيمان فطرت را از آنان طلب کنند و نعمت هاى فراموش شده را به ياد آورند و با ابلاغ احكام الهى، حجّت خدا را بر آنها تمام نمايند 👈👈و گنجینه هاى پنهان شده عقلها را آشكار سازند .👉👉
قال أمیرالمؤمنین علیه السلام فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُول. (نهج البلاغة خطبه اول)
@namak14
نمک (تجربیات طبی)
✅عقل بدون علم انبیاء = جهل (2) امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: خداوند پيامبران خود را مبعوث
✅عقل بدون علم انبیاء = جهل (3)
امام صادق علیه السلام فرمودند: ای هشام، خداوند انبیاء و رسل را مبعوث نکرد مگر برای اینکه مردم در مورد خدا فکر کنند .
پ.ن:
اگر عقل به تنهایی توانایی شناخت را داشت و این شناخت عقلی هم حجّت بود، ارسال انبیاء عبث و بیهوده بود و با وجود عقل دیگر نیازی به انبیاء نبود.
قال الصّادق علیه السلام : يَا هِشَامُ مَا بَعَثَ اللَّهُ أَنْبِيَاءَهُ وَ رُسُلَهُ إِلَى عِبَادِهِ إِلَّا لِيَعْقِلُوا عَنِ اللَّه. (كافي ج1 ؛ ص16)
@namak14
نمک (تجربیات طبی)
✅عقل بدون علم انبیاء = جهل (3) امام صادق علیه السلام فرمودند: ای هشام، خداوند انبیاء و رسل را مبعو
✅عقل بدون علم انبیاء = جهل (4)
امام باقر علیه السلام فرمودند : مردم وظیفه ندارند که چیزی بدانند تا اینکه خداوند معلّم آنها شود و وقتی خداوند به آنها یاد داد، وظیفه دارند یاد بگیرند .
عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: لَيْسَ عَلَى النَّاسِ أَنْ يَعْلَمُوا حَتَّى يَكُونَ اللَّهُ هُوَ الْمُعَلِّمَ لَهُمْ فَإِذَا أَعْلَمَهُمْ فَعَلَيْهِمْ أَنْ يَعْلَمُوا. (محاسن ج 1 ص200 ح32)
@namak14
هدایت شده از نان کامل خوشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼نفرین امام صادق علیه السلام به کسی که...
مفضل بن عمر گوید هنگامی که امام صادق علیه السلام ماجرای هجوم به خانه امیرالمومنین علیه السلام و شهادت حضرت محسن علیه السلام را به یاد می آورند آنقدر گریه می کردند که محاسن مبارکشان از گریه تر می گشت و می فرمودند: روشن مباد آن چشمی که در این مصیبت نگرید.
بحارالانوار، جلد ۵۳، صفحه ۲۳
🏴🏴🏴صلی الله علیک یا محسن بن علی علیه السلام🏴🏴🏴
اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِکَ اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلی قَتْلِهِ اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً
نمک (تجربیات طبی)
✅عقل بدون علم انبیاء = جهل (4) امام باقر علیه السلام فرمودند : مردم وظیفه ندارند که چیزی بدانند تا
✅عقل بدون علم انبیاء = جهل (5)
امیرالمؤمنین علي علیه السلام فرمودند: ... خداوند در كتابش، سبب بقا و تداوم حيات انسانها را بيان كرده است.
حيات انسانها به چهار عامل بستگي دارد: «غذا و آب»، «لباس»، «مسكن» و «ازدواج»،
👈و انسانها در اين چهار عامل، به امر و نهي نياز دارند. [آنگاه امام علیه السلام بعد از ذكر آياتي از قرآن كه درباره اين چهار عامل است، ميفرمايد:]
اين آيات، روشنترين دليل بر اين مسئله هستند كه انسانها نياز به رهبر و پيشوايي دارند كه متصدي امور آنان شود و آنها را امر و نهي نمايد و در ميان آنها حدود الهي را جاري سازد، با دشمن بجنگد، غنيمتها را تقسيم كند، واجبات را به جاي آورد، اموري را كه مصلحت مردم در انجام آن است به آنها بشناساند و از آنچه مايه زيانشان است، برحذر دارد...،
👈اولين انسان كه حضرت آدم است، جز با امر و نهي خداوند نميتوانست به حيات خود ادامه دهد.
خداوند پس از خلقت آدم به او فرمود: «اي آدم، تو و همسرت در بهشت جاي گيريد و در آنجا از هر نعمت كه بخواهيد، بي هيچ رنج، برخوردار شويد ولي به اين درخت نزديك نشويد.»
بنابراين، خداوند، آدم و حوا را درمورد آنچه مايه سود و بقايشان بود، هدايت كرد و از آنچه مايه زيانشان بود، برحذر داشت.
👈👈سپس امر و نهي در فرزندان آنها تا روز قيامت جريان پيدا كرد و از همين روست كه مردم پيوسته نيازمند رهبري تعيين شده از سوي خداوند هستند.
ممكن است عدهاي چنين استدلال كنند كه ما حيوانات بيشماري را ميبينيم كه بدون امر و نهي به حيات خود ادامه ميدهند و پاداش و مجازاتي هم بر اعمال آنها مترتب نيست، حال وقتي حيوان غيرعاقل ميتواند بدون امر و نهي به زندگي خود ادامه دهد و بقا يابد، سخن شما در مورد اين كه موجودات عاقل [انسانها] نياز به امر و نهي دارند و بدون آن، بقايي نخواهند داشت، باطل است.
پاسخ اين است كه خداوند دو نوع حيوان، خلق نمود:
يكي ناطق و ديگري غير ناطق، براي نوع غير ناطق، دو امتياز قرار داد تا مايه حيات و بقاي آنها باشد:
يكي امتياز شناخت و دستيابي به خوراك و شناخت مفید از مضرّ آن، به وسيله حس بويايي بود و ديگر آن كه بر آنها پشم و كرك و مو و پر روياند تا در مقابل سرما وگرما محافظ آنها باشد.
از سوي ديگر، آنها را از دو ويژگي محروم ساخت: يكي سخن گفتن و ديگري عقل و فهم، و آنها را مسخر و تحت سيطره حيوان ناطق (انسان) قرار داد تا آنها را تحت تصرف و فرمان خود درآورد.
اما در ارتباط با نوع ناطق [انسانها]، خداوند آنان را از شناخت انواع خوراكيهاي سودمند و زيانمند به وسيله حس بويايي محروم ساخت و از همين روست كه ❌اگر مردم، انواع گياهان سودمند و زيانبار و خوراكي و سمي را نزد زيركترين و عاقلترين خودشان گرد آورند،👈👈 او قادر نيست با خرد وانديشه خود، آنها را از هم تشخيص دهد و تنها به صورت توقیفی (از طرف انبياي الهي) ميتوانند به چنين شناختي دست يابند. 👉👉
👌👌بر اين اساس، انسان خردمند و زيرك و بينا، پيوسته نيازمند آموزگاري است كه او را بر سودها و زيانهايش آگاه سازد... »
@namak14
نمک (تجربیات طبی)
✅عقل بدون علم انبیاء = جهل (5) امیرالمؤمنین علي علیه السلام فرمودند: ... خداوند در كتابش، سبب
👆👆👆👆👆👆👆
متن عربی روایت:
قال أمیرالمؤمنین ع : ... قَالَ اللَّهُ تَعَالَى يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُم إِلَى آخِرِ الْآيَةِ فَأَخْبَرَ سُبْحَانَهُ أَنَّ الْعِبَادَ لَا يَحْيَوْنَ إِلَّا بِالْأَمْرِ وَ النَّهْيِ كَقَوْلِهِ تَعَالَى وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ وَ مِثْلُهُ قَوْلُهُ تَعَالَى ارْكَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ فَالْخَيْرُ هُوَ سَبَبُ الْبَقَاءِ وَ الْحَيَاةِ ... بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج90 ؛ ص40
... وَ فِي هَذَا أَوْضَحُ دَلِيلٍ عَلَى أَنَّهُ لَا بُدَّ لِلْأُمَّةِ مِنْ إِمَامٍ يَقُولُ بِأَمْرِهِمْ فَيَأْمُرُهُمْ وَ يَنْهَاهُمْ وَ يُقِيمُ فِيهِمُ الْحُدُودَ وَ يُجَاهِدُ الْعَدُوَّ وَ يَقْسِمُ الْغَنَائِمَ وَ يَفْرِضُ الْفَرَائِضَ وَ يُعَرِّفُهُمْ أَبْوَابَ مَا فِيهِ صَلَاحُهُمْ وَ يُحَذِّرُهُمْ مَا فِيهِ مَضَارُّهُمْ إِذْ كَانَ الْأَمْرُ وَ النَّهْيُ أَحَدَ أَسْبَابِ بَقَاءِ الْخَلْقِ وَ إِلَّا سَقَطَتِ الرَّغْبَةُ وَ الرَّهْبَةُ وَ لَمْ يَرْتَدِعْ وَ لَفَسَدَ التَّدْبِيرُ وَ كَانَ ذَلِكَ سَبَباً لِهَلَاكِ الْعِبَادِ فِي أَمْرِ الْبَقَاءِ وَ الْحَيَاةِ فِي الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ وَ الْمَسَاكِنِ وَ الْمَلَابِسِ وَ الْمَنَاكِحِ مِنَ النِّسَاءِ وَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ الْأَمْرِ وَ النَّهْيِ إِذْ كَانَ سُبْحَانَهُ لَمْ يَخْلُقْهُمْ بِحَيْثُ يَسْتَغْنُونَ عَنْ جَمِيعِ ذَلِكَ وَ وَجَدْنَا أَوَّلَ الْمَخْلُوقِينَ وَ هُوَ آدَمُ ع لَمْ يَتِمَّ لَهُ الْبَقَاءُ وَ الْحَيَاةُ إِلَّا بِالْأَمْرِ وَ النَّهْيِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَدَلَّهُمَا عَلَى مَا فِيهِ نَفْعُهُمَا وَ بَقَاؤُهُمَا وَ نَهَاهُمَا عَنْ سَبَبِ مَضَرَّتِهِمَا ثُمَّ جَرَى الْأَمْرُ وَ النَّهْيُ فِي ذُرِّيَّتِهِمَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ لِهَذَا اضْطُرَّ الْخَلْقُ إِلَى أَنَّهُ لَا بُدَّ لَهُمْ مِنْ إِمَامٍ مَنْصُوصٍ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَأْتِي بِالْمُعْجِزَاتِ ثُمَّ يَأْمُرُ النَّاسَ وَ يَنْهَاهُمْ وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ خَلَقَ الْخَلْقَ عَلَى ضَرْبَيْنِ نَاطِقٍ عَاقِلٍ فَاعِلٍ مُخْتَارٍ وَ ضَرْبٍ مُسْتَبْهَمٍ فَكَلَّفَ النَّاطِقَ الْعَاقِلَ الْمُخْتَارَ وَ قَالَ سُبْحَانَهُ- خَلَقَ الْإِنْسانَ عَلَّمَهُ الْبَيانَ وَ قَالَ سُبْحَانَهُ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ- خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ- الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ ثُمَّ كَلَّفَ وَ وَضَعَ التَّكْلِيفَ عَنِ الْمُسْتَبْهَمِ لِعَدَمِ الْعَقْلِ وَ التَّمْيِيزِ ... بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج90، ص: 41
ادامه دارد...
ادامه ...
... وَ لَوْ لَمْ يَكُنِ الْأَمْرُ وَ النَّهْيُ لَمْ يَكُنْ لِلْمُلْكِ بَهَاءٌ وَ لَا نِظَامٌ وَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ وَ كَذَلِكَ جَمِيعُ التَّأْوِيلِ فِيمَا اخْتَارَهُ سُبْحَانَهُ لِنَفْسِهِ مِنَ الْأَسْمَاءِ وَ قَدِ اعْتُرِضَ عَلَى ذَلِكَ بِأَنْ قِيلَ قَدْ رَأَيْنَا أَصْنَافاً مِنَ الْحَيَوَانِ لَا يُحْصَى عَدَدُهَا يَبْقَى وَ يَعِيشُ بِغَيْرِ أَمْرٍ وَ لَا نَهْيٍ وَ لَا ثَوَابٍ لَهَا وَ لَا عِقَابٍ عَلَيْهَا وَ إِذَا جَازَ أَنْ يَسْتَقِيمَ بَقَاءُ الْحَيَوَانِ الْمُسْتَبْهَمِ وَ لَا آمِرَ لَهُ وَ لَا نَاهِيَ بَطَلَ قَوْلُكُمْ إِنَّهُ لَا بُدَّ لِلنَّاطِقِينَ مِنْ آمِرٍ وَ نَاهٍ وَ إِلَّا لَمْ يَبْقَوْا وَ الرَّدُّ عَلَيْهِمْ هُوَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَمَّا خَلَقَ الْحَيَوَانَ عَلَى ضَرْبَيْنِ مُسْتَبْهَمٍ وَ نَاطِقٍ أَطْلَقَ لِلنَّوْعِ الْمُسْتَبْهَمِ أَمْرَيْنِ جَعَلَ قِوَامَهُ وَ بَقَاءَهُ بِهِمَا وَ هُوَ إِدْرَاكُ الْغِذَاءِ وَ نَيْلُهُ وَ عِرْفَانُهُمْ بِالنَّافِعِ وَ الضَّارِّ بِالشَّمِّ وَ التَّنْسِيمِ وَ إِنَّمَا أَنْبَتَ عَلَيْهِمْ مِنَ الْوَبَرِ وَ الصُّوفِ وَ الشَّعْرِ وَ الرِّيشِ لِيُكِنَّهُمْ مِنَ الْبَرْدِ وَ الْحَرِّ وَ مَنَعَهُمْ أَمْرَيْنِ النُّطْقَ وَ الْفَهْمَ وَ سَخَّرَهُمْ لِلْحَيَوَانِ النَّاطِقِ الْعَاقِلِ وَ غَيْرِ الْعَاقِلِ أَنْ يَتَصَرَّفُوا فِيهِمْ وَ عَلَيْهِمْ كَمَا يَخْتَارُونَ وَ يَأْمُرُونَ فِيهِمْ وَ يَنْهَوْنَ وَ لَمْ يَجْعَلْ فِي النَّاطِقِينَ مَعْرِفَةَ الضَّارِّ مِنَ الْغِذَاءِ وَ النَّافِعِ بِالشَّمِّ وَ التَّنْسِيمِ حَتَّى إِنَّ أَفْهَمَ النَّاسِ وَ أَعْقَلَهُمْ لَوْ جَمَعَتِ النَّاسُ لَهُ ضُرُوبَ الْحَشَائِشِ مِنَ النَّافِعِ وَ الضَّارِّ وَ الْغِذَاءِ وَ السَّمِّ لَمْ يُمَيِّزْ ذَلِكَ بِعَقْلِهِ وَ فِكْرِهِ بَلْ مِنْ جِهَةِ مُوقِفٍ فَقَدِ احْتَاجَ الْعَاقِلُ الْفَطِنُ الْبَصِيرُ إِلَى مُؤَدِّبٍ مُوقِفٍ يُوقِفُهُ عَلَى مَنَافِعِهِ وَ يُعْلِمُهُ مَا يَضُرُّهُ وَ لَمَّا كَانَتْ بِنِيَّةِ النَّاسِ وَ مَا خَلَقَهُمُ اللَّهُ بِهَذِهِ الصِّفَةِ- لَا بُدَّ أَنْ يَكُونَ عِنْدَهُمْ عِلْمٌ كَثِيرٌ مِنَ الْأَغْذِيَةِ الَّتِي تَقُومُ بِهَا أَبْدَانُهُمْ لِأَنَّهَا سَبَبُ حَيَاتِهِمْ وَ كَانَ الْبَهَائِمُ فِي ذَلِكَ أَهْدَى مِنْهُمْ ثَبَتَ مَا أَوْرَدْنَاهُ مِنَ الْأَمْرِ وَ النَّهْيِ اللَّذَيْنِ يَتْبَعُهُمَا الثَّوَابُ وَ الْعِقَاب... بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج90، ص: 41
@namak14