💬سوال:
🔰#باطل_کردن_قضای_روزه_ی_رمضان_قبل_از_ظهر_و_بعد_از_ظهر_چه_حکمی_دارد؟
✅پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر پیش از ظهر باشد، اشكال ندارد؛ ولى خوردن آن بعد از ظهر جایز نیست و اگر چنین كند، باید كفّاره بدهد و مقدار آن پرداخت ده مُدّ طعام به فقیر (هر نفر یك مُدّ) است و اگر ندارد سه روز روزه بگیرد که بنا بر احتیاط واجب پی در پی باشد.1
✍حضرت آیةالله مکارم شیرازی:
کسی که روزه قضای ماه رمضان را به جا می آورد می تواند پیش از ظهر روزه را افطار کند به شرط این که وقت برای قضای روزه تنگ نباشد ولی بعد از ظهر جایز نیست، همچنین اگر قضای روزه ی غیر معیّنی مانند قضای روزه نذر را گرفته باشد احتیاط واجب آن است که بعد از ظهر روزه را باطل نکند.2
✍ آیت الله سیستانی:
کسی که قضای روزه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمداً کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد، باید به ده فقیر هرکدام یک مُد طعام بدهد، و اگر نمیتواند، سه روز روزه بگیرد.3
___________
📚پی نوشت:
1- سایت مقام معظم رهبری - احکام روزه قضا- تأخیر و سهلانگارى در قضاى روزه
2- توضیح المسائل، ص 267، م 1431.
3- توضیح المسائل، مسأله ۱۶۵۶.
#مبلغ_مجازی
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥eitaa.com/namazi_313 ✍
مُحرم بوی حُسین میدهد
صَفر بوی حَسن
ذیحجه بوی محمد
جمادی الثانی بوی فاطمه
رجب بوی علی
اما مــاهِ رمضـان
بوی خـدا میدهد
و بوی همه ی اهلبیت یکجا
بوی عشق، بوی بندگی،بوی صفا و...
فرا رسیدن ماه
بهـار قرآن مبـارک بـاد 💐💐
#مُـبَلغِ_مَـجـازے
Ⓜ️ eitaa.com/namazi_313
♦️♦️تولدی دوباره در #ماه_مبارک_رمضان
🌹🌹امام باقر علیهالسلام:
💠💠 يا جابِرُ! مَنْ دَخَلَ عَلَيهِ شَهرُ رَمضانَ وَصامَ نَهارَهُ وَقامَ وَرْداً مِنْ لَيْلِهِ، وَحَفِظَ لِسانَهُ وَفَرجَهُ وَغَضَّ بَصَرَهُ وَكَفَّ اذانَهُ، خَرَجَ مِن الذُّنُوبِ كَيَومٍ وَلَدَتهُ اُمُّهُ.
قالَ قُلْتُ: ما احَسنَ هَذا مِنْ حَديث، جُعِلتُ فِداكَ.
قالَ: ما اشَدَّ هَذا مِنْ شَرْطٍ.
🍁🍁ای جابر، هر كس ماه #رمضان بر او وارد شود و
◀️ روزهايش را #روزه بدارد
◀️ و پاسى از شب را به #نيايش برخيزد
◀️ و #زبانش را نگهدارد
◀️ و #چشم خود از #حرام بربندد
◀️ و #آزار به كسى نرساند،
🍁 مثل روزی که از مادر متولد می شود، از گناه پاكيزه مى شود.
🔷گفتم: چه حديث خوبى!
🔶حضرت فرمودند: و چه شرايط دشوارى!
📚من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۹۸
@Namazi_313
#تدبر_در_قرآن
🔰نڪات ڪلیدے #جزء_اول قرآن ڪریم
#نقشه_راه_زندگی
#بخش_اول
فراز اول: ذَالِڪَ الْڪِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ(۲) الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ ممَِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ(۳) وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْڪَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِڪَ وَ بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ(۴-سوره بقرہ)
🔶تنها متقین هستند ڪہ از قرآن بهرہ مےبرند
در آیہ دوم سورہ بقرہ، خداوند متعال قرآن را مایہ هدایت متقین معرفے مے ڪند (ذَالِڪَ الْڪِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ) با اینڪہ این ڪتاب براے هدایت تمام انسانها نازل شدہ است؛ اما چون تنها متقین هستند ڪہ بہ رهنمودهاے آن گوش مے دهند و از آن بهرہ مے برند؛ پس صحیح آن است ڪہ بگوییم: قرآن تنها همین گروہ را هدایت مے ڪند و دیگران چون گوش و چشم بہ روے قرآن بستہ اند، بهرہ اے از هدایتگرے آن نمے برند و حتے در مواردے زیان هم مےبینند.
🔶پنج ویژگے نجات بخش در متقین
آنچہ باعث مے شود تا متقین از قرآن بهرہ مند شوند پنج خصلت است ڪہ آنها با تڪیہ بر فطرت پاڪ خدادے صاحب آن شدہ اند آن پنج خصلت عبارتند از: بہ نادیدنے هایے ڪہ وحے از آن خبر مے دهد ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ)، داشتن ارتباط با خدا (یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ)، بے هیچ چشمداشتے از هر آنچہ ڪہ خدا روزے آنها ڪردہ است بہ دیگران انفاق مے ڪنند (ممَِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ)، بہ آنچہ ڪہ بر تو و پیامبران پیش از تو وحے ڪردیم ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْڪَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِڪَ) و بہ جهان پس از مرگ، ایمان دارند و هرگز آن را فراموش نمےڪنند (بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ)
فراز دوم: وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ (۴۵- بقرہ)
با اینڪہ این ڪتاب براے هدایت تمام انسانها نازل شدہ است؛ اما چون تنها متقین هستند ڪہ بہ رهنمودهاے آن گوش مے دهند و از آن بهرہ مے برند؛ پس صحیح آن است ڪہ بگوییم: قرآن تنها همین گروہ را هدایت مے ڪند و دیگران چون گوش و چشم بہ روے قرآن بستہ اند، بهرہ اے از هدایتگرے آن نمے برند و حتے در مواردے زیان هم مے بینند
🔶در سختے ها و مشڪلات زندگے از صبر و نماز مدد بگیرید
استعانت یعنى ڪمڪ خواستن و این وقتى است ڪہ انسان بہ تنهایى نتواند مشڪلے را ڪہ پیش آمدہ بر وفق مصلحت خود برطرف سازد. خداوند متعال فرمود: (اِسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ)؛ در سختے ها و مشڪلات خود از صبر و نماز ڪمڪ بگیرید ڪہ این دو، بهترین وسیلہ براى پیروزیند؛ چون صبر در هر بلا و حادثہ عظیمى آن را ڪوچڪ و ناچیز ساختہ و نماز هم ڪہ توجہ بہ خدا و پناہ بردن بہ اوست، روح ایمان را زندہ مىسازد و بہ آدمى مى فهماند ڪہ بہ جایى تڪیہ زدہ ڪہ ویران شدنے و از هم گسستنى نیست.
در برخے روایات، روزہ بہ عنوان مصداقے براے صبر معرفے شدہ است ڪہ افراد مے توانند براے پیروزے بر مشڪلات خود از آن ڪمڪ بگیرند.
فراز سوم: (سوره بقره- آیه ۸۵)
🔶برخورد گزینشے با دین محڪوم است
خداوند متعال در این آیہ با ذڪر نمونہ اے از برخورد گزینشے با دین، این عمل را بہ شدت محڪوم ڪردہ و آن را موجب خفت دنیا و عذاب آخرت معرفے مے ڪند.
در این مثال، عدہ اے مورد عتاب الهے قرار مے گیرند ڪہ مردم بے گناہ را مے ڪشتند و از خانہ و ڪاشانہ شان آوارہ مے ڪردند و توجهے بہ دستور دین در حرام بودن این ڪار نداشتند در عوض فدیہ دادن و آزاد ڪردن اسیرانشان ڪہ این هم دستور دین است را چون بہ نفعشان بود تمام و ڪمال قبول داشتند و بہ آن عمل مے ڪردند.قرآن ڪریم با بیان این نمونہ بہ تمام ڪسانے ڪہ ملاڪ عمل ڪردنشان بہ دین، خواهش ها و خوشایندهاے نفسانے آنهاست هشدار دادہ و ضمن منع آنها از چنین برخورد سلیقہ اے با دین، همگان را از عواقب دنیایے و عذاب اخروے آن بر حذر مے دارد.
📖{مباحث ظهرهای ماه مبارک مسجدمُلٌابیرم}
ادامه دارد...
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
#مُـبَلغِ_مَـجـازے
Ⓜ️ eitaa.com/namazi_313
🔰نڪات ڪلیدے #جزء_اول قرآن ڪریم
#نقشه_راه_زندگی
#بخش_دوم
در سختےها و مشڪلات خود از صبر و نماز ڪمڪ بگیرید ڪہ این دو، بهترین وسیلہ براى پیروزیند؛ چون صبر در هر بلا و حادثہ عظیمى آن را ڪوچڪ و ناچیز ساختہ و نماز هم ڪہ توجہ بہ خدا و پناہ بردن بہ اوست، روح ایمان را زندہ مىسازد و بہ آدمى مى فهماند ڪہ بہ جایى تڪیہ زدہ ڪہ ویران شدنے و از هم گسستنى نیست
بہ تعبیر دیگر اثر ایمان و تسلیم، آنجا ظاهر مى شود ڪہ قانونى بر ضد منافع شخصى انسان باشد و آن را محترم بشمارد وگرنہ عمل بہ دستورات الهى در آنجا ڪہ حافظ منافع انسان است، نہ افتخار است و نہ نشانہ ایمان و لذا همیشہ مىتوان از این طریق، مؤمنان را از منافقان شناخت؛ مؤمنان در برابر همہ قوانین الهى تسلیمند و منافقان طرفدار تبعیض.
متاسفانہ ڪم نیستند ڪسانے ڪہ از مجموع بایدها و نبایدهاے دین، تنها بخشے را قبول داشتہ و بہ آن عمل مے ڪنند ڪہ نفعے بہ حال دنیایشان داشتہ باشد؛ روزہ را مے گیرد چون بہ رژیم و تناسب اندام او ڪمڪ شایانے مے ڪند ولے حجاب را قبول یا چندان توجهے بہ آن ندارد زیرا مانع از جلوہ گرے او در ڪوے و برزن است.
در فرهنگ قرآن، انسان سعادتمند ڪسے است ڪہ تمام باید ها و نبایدهاے دین را بہ چشم نسخہ اے شفا بخش از یڪ پزشڪ زبردست مے بیند ڪہ عمل دقیق و ڪامل بہ آن، ضامن سلامت اوست.
فراز چهارم:(۱۱۴-سوره بقره)
🔶واے بر آنان ڪہ مساجد را خراب مے ڪنند
در این آیہ شریفہ، ڪسانے ڪہ نمےگذارند در خانہ هاے خدا، نام او یاد شود و همتشان را صرف تخریب مساجد مے ڪنند جزء ستمڪارترین افراد شمردہ شدہ اند. بر اساس شأن نزولے ڪہ براے آیہ گفتہ شدہ، منظور از تخریب مسجد، ویران ڪردن آن با ڪلنگ و سایر ابزار هاے تخریب و انهدام است؛ درست مانند ڪارے ڪہ آل سعود و آل خلیفہ با مساجد بحرین ڪردند و یا همانند جنایتے ڪہ مزدوران آنها در مورد مسجد و بارگاہ سامراء روا داشتند.
سپس مى فرماید: مسلمانان و موحدان جهان باید آن چنان محڪم بایستند ڪہ دست این ستمگران از این اماڪن مقدس ڪوتاہ گردد و احدى از آنان نتوانند آشڪارا و بدون ترس و وحشت وارد این مڪانهاى مقدس شوند.
مرحوم طبرسے در تفسیر این آیہ چنین گزارش مے دهد: مشرڪان مڪہ نیز با منع پیامبر اسلام ص و مسلمانان از زیارت خانہ خدا عملا بہ سوى خرابى این بناى الهى گام برمى داشتند. بر این اساس مے توان گفت ڪسانے ڪہ با متروڪ گذاشتن مسجد بہ نوعے باعث تخریب آن مے شوند نیز گرفتار خوارے دنیا و عذاب شدید آخرت خواهند شد.
فراز پنجم: (آیه ۱۳۰- بقرہ)
هر ڪس بہ هر اندازہ ڪہ از این جادہ دین، خارج شود بہ همان اندازہ بے عقل است و احمق. در این معادلہ قرآنے، میزان بهرہ هوشے یا نوع مدرڪ تحصیلے ڪاملا هیچ نقشے ندارد؛ بلڪہ شاخص بهرہ عقلے میزان عبودیت است و بس.
🔶احمق ڪیست؟
در فارسے، سفیہ بہ ڪسے گفتہ مے شود ڪہ بیعقل، ڪمخرد، سادهلوح، ڪودن یا همان احمق باشد. این معنا در عرف جامعہ بہ ڪسے اطلاق مے شود ڪہ در مناسبات اجتماعے خود بسیار ضعیف تر از دیگران بودہ یا بہ طور ڪلے از انجام آن ناتوان باشد؛ اما در فرهنگ قرآن، بے عقل ڪسے است ڪہ از ڪیش ابراهیم علیہ السلام ڪہ همان آیین توحید و خداپرستے است روے برگرداند.
قرآن ڪریم اعراض از صراط مستقیم و دین را حماقت محض مے داند؛ دینے ڪہ در هر عصرے تعریف خاص خودش را دارد. هر چند محورهاے اصلے دین همیشہ ثابتند و بے تغییر؛ اما فروعاتے هم هستند ڪہ بستہ بہ شرایط مردم و زمان، متغیرند؛ بنابراین منظور از دین در زمان ڪنونے همان است ڪہ خاتم الانبیاء صلے اللہ علیہ و آلہ آن را تعلیم ڪرد و امامان معصوم علیهم السلام پس از او آن را تبلیغ و ترویج دادند.
بر این اساس، هر ڪس بہ هر اندازہ ڪہ از این جادہ دین، خارج شود بہ همان اندازہ بے عقل است و احمق. در این معادلہ قرآنے، میزان بهرہ هوشے یا نوع مدرڪ تحصیلے ڪاملا هیچ نقشے ندارد؛ بلڪہ شاخص بهرہ عقلے میزان عبودیت است و بس.
با این تحلیل، وضعیت آن ڪشیش قرآن سوز و آنان ڪہ دست بہ قلم بردند و ڪاریڪاتورها ڪشیدند و نیز بہ ظاهر فرهیختگانے ڪہ با شریعت بیگانہ اند ڪاملا روشن مے شود؛ چرا ڪہ ارزش انسان بہ عقل اوست و اینها از عقل بهرہ اے ندارند.
🔵از امام صادق علیہ السلام پرسیدند: عقل چیست؟
فرمود: مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اڪْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ؛ آن چیزے است ڪہ خداوند رحمان با آن عبادت مے شود و بهشت با آن بہ دست مے آید.
{مباحث ظهرهای ماه مبارک مسجد مُلّابیرم}
ادامه دارد...
به توفیق الهی
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
#مُـبَلغِ_مَـجـازے
Ⓜ️ eitaa.com/namazi_313
#احکام_شرعی
#وقت_سحرى
💬 سوال:
🔰 کسى که در سحر تا پایان اذان غذا بخورد، روزه اش چه حکمى دارد؟
✅ پاسخ:
✍همه مراجع:
ملاک امساک براى روزه، طلوع فجر صادق است. پس اگر با شروع اذان، اطمینان به طلوع فجر پیدا کند، نباید چیزى بخورد و اگر لقمه اى در دهان دارد، نباید فرو برد. امّا اگر اطمینان به دخول وقت ندارد، مى تواند چیزى بخورد.
____🌺_________🌺_____
📚 توضیح المسائل مراجع، م ۷۴۲ و ۱۵۷۴
💬 اگر شخصى با اعتقاد به اینکه هنوز اذان صبح را نگفته اند، مشغول سحرى شود، سپس متوجه گردد که وقت اذان صبح گذشته است؛ حکم روزه او چیست؟
✍ همه مراجع (به جز بهجت):
اگر بدون بررسى و تحقیق در طلوع فجر، مشغول سحرى شده، روزه اش باطل است و باید قضا کند.
____🌺_________🌺_____
📚 امام، نورى، فاضل و مکارم، تعلیقات على العروه، ج ۳، فصل فیما تعلیق بالقضا، االرابع؛ سیستانى، وحید و تبریزى، منهاج الصالحین، م ۱۰۲۳؛ صافى، هدایه العباد، ج ۱، م ۱۳۳۶ و دفتر: خامنهاى
✍ آیه اللَّه بهجت:
اگر بدون بررسى و تحقیق در طلوع فجر، مشغول سحرى شده، بنابر احتیاط واجب روزهاش باطل است و باید قضا کند.
____🌺_________🌺_____
📚بهجت، وسیله النجاه، ج ۱، م ۱۱۳۲
⬅تبصره: فرد یاد شده با وجود اینکه روزه اش باطل شده، حق ندارد افطار کند؛ بلکه باید تا شب از مفطرات امساک نماید.
#احکام_دین
#مُـبَلغِ_مَـجـازے 👇
https://eitaa.com/namazi_313
⚪️بعضی از افرادی که روزه بر آنها واجب نیست (طبق نظر آیت الله خامنه ای)
1⃣-کسی که به جهت ضعف بنیه، روزه داری برایش مشقت فراوان و غیر قابل تحمل دارد. البته چنین افردای باید روزه بگیرند. اگر ضعف به حد طاقت فرسا رسید آن وقت مجازند افطار نمایند.
2⃣- پیرمرد و پیرزنی که روزه برای آنان مشقت دارد، یا اصلا نمی توانند روزه بگیرند. اگر روزه برای آنها مشقت دارد باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.
3⃣-کسی که بیماری اش تشنگی زیاد است و نمی تواند تحمل کند. این افراد پس از برطرف شدن عذر باید قضای روزه را به جا آورند و برای هر روز یه مد طعام به فقیر بدهند.
4⃣- زن باردار یا زن شیردهی که روزه برای خود یا بچه اش ضرر دارد. در صورتی که برای بچه ضرر دارد پس از برطرف شدن عذر باید برای هر روز یه مد طعام به فقیر بدهد و قضای روزه را بجا آورد و در صورتی که برای خودش ضرر داشته باشد حکم افراد بیمار را دارد.
5⃣- زنی که خون حیض و نفاس می بیند روزه او صحیح نیست و باید قضای آن را بجا آورد.
---------------------------
رساله مصور آیت الله خامنه ای ص 350
#احکام_روزه
Ⓜ️ eitaa.com/namazi_313
#مُـبَلغِ_مَـجـازے