✍️حکایت این روزهای بازار و تأمین کالاهای اساسی مردم، حکایت عجیبی است که نشان دهنده تناقضهایی در سیستم مدیریتی کشور و گروگانگیری معیشت مردم به دست عواملی در داخل کشور دارد. مقام معظم رهبری در سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «شما نگاه که میکنید، گرانی از گوشت قرمز و گوشت مرغ و گوجهفرنگی بگیرید تا پوشک بچه [وجود دارد]؛ خب گرانیهای اینها، گرانیهای بیدلیلی است، هیچ استدلالی پشت این گرانیها وجود ندارد؛ و جنس هم هست».
بهعنوان نمونهای از دهها بیتدبیری مدیریتی، دیروز (16 آذر) در بخشهای خبری سیما، گزارشی در خصوص مشکلات مرغداران و دستهای پشت پرده اخلال و گرانی در بازار مرغ پخش شد که قابلتأمل بود. از یکسو مرغهای آماده تحویل به بازار در دست مرغدار مانده و دولت آنها را تحویل نمیگیرد و در سوی دیگر مردمی که هرروز شاهد افزایش قیمت مرغ هستند! و در این میان دلالانی که حتی حاضرند به مرغدار رشوه بدهند تا مرغ وارد بازار نشود و درنهایت این چرخه نارضایتی است که تقویت میشود!
نکات تحلیلی: 1- این اتفاق در بازار مرغ، سند محکمی است در خصوص عدم ارتباط این گرانیها به تحریم؛ واقعیتی که مقام معظم رهبری بدان تأکید داشتند و فرمودند: «خیلی از مشکلات کنونیِ ما ربطی هم به تحریم و مانند این چیزها ندارد؛ مربوط به خود ما است، مربوط به ناهماهنگیها است». بر همین اساس چاره کار این مشکلات در داخل است. در همین قضیه گرانی مرغ، گزارش مزبور نشان میدهد آنچه که تأثیر اصلی را در نابسامانی بازار مرغ دارد، دو ستون سوء مدیریت و اخلال گران است، نه تحریمها! 2- حکایت بیتدبیری در دیگر بازارها همچنین است و نکته عجیبتر آنکه دولت بهجای تمرکز بر سامان دادن اوضاع، این روزها تمرکز خود را در حوزه سیاسی و ایجاد ارتباط تصنعی و فراتر از واقعیت، بین تحریم و مشکلات اقتصادی قرار داده است و ایجاد امیدواری کاذب برای گشایشهایی که با روی کار آمدن دولت بایدن به وجود خواهد آمد!
نکته راهبردی: 78 سال پیش در چنین روزی یعنی 17 آذر سال 1321 در تهران اعتراض جمعی از مردمی شکل گرفت که این اتفاق به «بلوای نان» شهره شد. ماجرای این آشوب به توطئهای برمیگشت که برای تسویهحساب سیاسی طراحی شده بود و با اضافه کردن خاک اره به آرد نانواییها، نان مردم را آجر کردند. اکنون هم باید مراقب بود که معیشت مردم برای مطامع سیاسی گرو گرفته نشود.
✍️✍️برخی شبکههای خبری فیلمی منتشر کردند که نشان میدهد یک فروند پهپاد حزبالله 26 اکتبر گذشته یعنی در دومین روز از مانور نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی، به آسمان اراضی اشغالی نفوذ کرده و اقدام به تصویربرداری از این منطقه کرده است. این پهپاد پس از تصویربرداری از این منطقه، به سلامت به داخل لبنان بازگشته و رادارهای ارتش رژیم صهیونیستی هم نتوانستند آن را شناسایی کنند. این فاجعه امنیتی، فشارها بر نخستوزیر این رژیم که به دلیل پروندههای متعدد فساد، جایگاه شکنندهای در قدرت داشت را بیشازپیش کرده است، بهطوریکه بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم اسرائیل خبر از قریبالوقوع بودن انحلال کنست و برگزاری انتخابات جدید، بدون حضور نتانیاهو را میدهد.
گزارههای تحلیلی: 1- ورود پهپاد به منطقه رزمایش و انجام مأموریت، بدون هدف قرار گرفتن، دو مؤلفه مهم قدرت برای حزبالله و دو گزاره شکست محور برای رژیم صهیونیستی است. این اتفاق نشان میدهد که گزارههای امنیتی رژیم بسیار ضعیف و متزلزلتر از آن چیزی است که ادعا میشود و در وهله دوم نشاندهنده برتری قدرت نظامی حزبالله از آن چیزی که شناسانده میشود، است. 2- مؤلفههای امنیت محور رژیم در سطوح مختلف دچار ضعف شده است. این ضعف نشئت گرفته از چالشهایی است که این رژیم با آن دستوپنجه نرم میکند. این وضوح از گسستگی و چندپارگی امنیتی منجر به دو امر خواهد شد: الف) ضربهپذیری رژیم صهیونیستی هدف بسیار آسان و سهلالوصول خواهد بود، ب) قدرت ضربه زدن متقابل را نیز از طرف میگیرد. این دو امر منجر به ایجاد آشفتگی و یک نوع سردرگمی در مواجه با تهدیدها از سوی رژیم صهیونیستی خواهد شد. 3- افشای عملیات پهپادی نشاندهنده شکست سنگین این رژیم در برابر حزبالله است. این عملیات نشان داد که تئوری بازدارندگی این رژیم که در قالب گنبد آهنین و امثالهم بیان میشود، بیشتر یک شعار است و حزبالله هر زمان و در هر مکانی که بخواهد، توان عملیاتی علیه رژیم صهیونیستی را دارد. 4- فروپاشی سیاسی در رژیم صهیونیستی روزبهروز به واقعیت نزدیک میشود. فساد نتانیاهو و عدم توافق احزاب در رابطه با اجماع بر روی دولتی واحد، به امری فرسایشی برای این رژیم تبدیل شده است. با بالا گرفتن اختلاف میان نتانیاهو، نخستوزیر و بنی گانتس، وزیر دفاع، پارلمان رژیم صهیونیستی به طرح مقدماتی برای انحلال خودش رأی داد. این امر منجر به انتخابات زودهنگام پارلمانی برای بار چهارم خواهد شد.
هدایت شده از ثامن الائمه(ع)
✍️مطبوعات و سايتهاي خبري- تحليلي در اين روزها بخشي از اخبار و يادداشتهاي خود را اختصاص به مسئله انتخابات پيش رو در سال 1400 دادهاند. مطالب مندرج تنها هدف اطلاعرساني ندارد، بلکه در پس اين نوشتارها، تحليلگراني سياسي با گرايشهاي مختلف وجود دارند که در تلاشاند تا بر افکار عمومي و آراء مردم از همين الآن اثرگذار باشند.
نکات تحليلي: 1- يکي از آفتهای موجود در رقابتهاي انتخاباتي، اغواگري و فريب افکار عمومي است. در اين ماجرا جريانهاي سياسي تلاش ميکنند تا به جاي حقیقتگویی، با دروغپراکنی، بزرگنمايي، ترديدافکني و ديگر شگردهاي رسانهای، تصوير نادرست از وضعيت رقابت انتخاباتي در ادراک ذهني مردم ایجاد کرده و آنان را ترغيب به نوعي رفتار خاص نمايند. در اين ميان جريانهاي پوپوليسم از نوع چپ و راست آن اغلب توانستهاند فاتح ميدان بوده و رأی مردم را به سبد رأی خود هدايت کنند! 2- پوپوليستها بهخوبی با طراحي و بهکارگیری دوقطبيسازيهاي کاذب نتيجه انتخابات را به نفع خود درمیآورند! نمونهاي از اين رويکرد پوپوليستي را ميتوان در دوقطبي سازي سرهنگ – حقوقدان در سال 1392 مشاهده نمود که حاصل آن به قدرت رسيدن يک حقوقدان بود!!! 3- پوپوليستها، رقيبهراسي را همواره در دستور کار خود داشتهاند و در تلاشاند تا کاري کنند مردم به جاي توجه به شاخص کارآمدي و شایستهسالاری، از ترس پيروزي رقيب، به نامزد آنان رأی دهند! اين وضعيت بهخوبی در سال 1396 نتيجه داد و مردم از ترس ديوارکشي! و ... رأی به نامزدي دادند که بهشدت به عملکرد اقتصادي آن معترض بودند! 4- همان جريان، امروز سناريوي ايجاد هراس از به قدرت رسيدن نظاميان را در پيش گرفته است که شامل دو مغالطه است! اول آنکه افراد مدنظر ايشان سالها است که در مديريتهاي غيرنظامي مشغول به خدمتاند، ثانياً مسئله جامعه، دوقطبي غيرنظامي– نظامي نيست، بلکه دوقطبي واقعي دوقطبي کارآمدي– ناکارآمدي است و مردم خواهان به قدرت رسيدن کارآمدان هستند.
نکته راهبردی: آنچه پس از گذشت قريب به هشت سال باقی مانده، وضعيت معيشتي نابسامان و کارنامه ضعيف دولتي است که حتي هواداران اصلاحطلب آن نيز حاضر به حمايت از عملکردش نيستند! همانها امروز پشت دولت را خالي کرده و براي حفظ پرستيژ خود ترجيح ميدهند که ژست منتقد گرفته و دولت را در معرض نقد قرار دهند! اميدواريم که در اين دوره از انتخابات هوشمندي آنقدر افزايش يافته باشد که پوپوليستهاي سياسي فرصتي براي میدانداری نيابند؛ و دوگانههای ساختگي بياثر گردد و مردم مبتني بر برنامه و کارنامه، به گزینهای رأی دهند که چرخ اقتصاد کشور را معطل گردش چرخش ديپلماسي نکند و با اتکاي به توان داخلي گره از مشکلات کشور بگشايد
✍️✍️دو روز گذشته اخباری مبنی بر بیماری رهبر معظم انقلاب اسلامی از سوی رسانههای خارجی مطرح شد که مقدمه گمانهزنیهایی بیپایه و اساس در سطح رسانههای خارجی و شبکههای اجتماعی گشت.
گزاره خبری: هفتهنامه آمریکایی نیوزویک روز گذشته بر اساس توییت جعلی یک اکانت عربی مدعی شد که آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به لحاظ جسمی در شرایط خوبی به سر نمیبرد و به همین دلیل قدرت را واگذار کرده است. نیوزویک با علم بر اینکه این خبر کذب است، مطلب را به نقل از یک اکانت توییتری نقل کرده و پس از چند ساعت، ذیل مطلب خود نوشت که نمیتواند این ادعای اکانت توییتری را تأیید کند. بااینحال، برای اینکه سناریوی ساختگی ضدانقلاب، طبق برنامه پیش برود و این خبرسازی تأثیر خود را بر افکار عمومی بگذارد، تصویر جعلی از زیرنویس شبکه خبر در شبکههای اجتماعی انتشار داده میشود، مبنی بر اینکه جلسه فوری مجلس خبرگان برگزار شده است.
گزارههای تحلیلی: 1- کار، کار عربستان است: صفحه توییتری که نیوزویک خبر جعلی را به نقل از آن منتشر کرده بود، متعلق به یک فرد لندننشین و طرفدار جدائیطلبان در ایران است که ارتباطات زیادی با آلسعود در عربستان دارد. 2- نیوزویک با رندی و حیلهگری به این موضوع ورود میکند؛ زیرا ازیکطرف با انتشار خبر جعلی، دلارهای سعودی را به جیب زد و از سوی دیگر با نقل از اکانت توییتری، اظهار میدارد که نسبت به صحتوسقم آن مسئولیتی ندارد. 3- اساس این نوع رفتارها را باید در ذلالت و ضعف دشمن تحلیل کرد. غربیها نقشههای شوم برای منطقه خاورمیانه و مسلمانان در سر میپروراندند که ابرحریفی به نام آیتالله خامنهای آنها را زمینگیر کرده است. روزنامه آمریکایی یواسایتودی در این خصوص مینویسد: «بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک «ابرحریف» به نام آیتالله خامنهای است که نقشه راه را میشناسد و مردم به او اعتماد آمیخته با اعتقاد دارند». 4- نکته پایانی آنکه آقای مهدی فضائلی «معاون مؤسسه دفتر تنظیم و نشر آثار آیتالله خامنهای» اظهار داشت: «به کوری چشم دشمنان و به فضل الهی و با دعای خیر ارادتمندان، حضرت آقا سلامت و با نشاط به انجام برنامههای خود طبق روال مشغول هستند».
امام علی علیهالسلام فرمودند:
جَعلَ اللّهُ سبحانَهُ حُقوقَ عِبادِهِ مُقَدِّمَةً لحُقوقِهِ، فمَن قامَ بحُقوقِ عِبادِ اللّهِ كانَ ذلكَ مُؤَدّيا إلى القِيامِ بحُقوقِ اللّه؛
خداوند سبحان، حقوق بندگانش را مقدّم برحقوق خود، قرار داده است. پس هركه حقوق بندگان خدا را رعايت كند، اين كار به رعايت كردن حقوق خدا بينجامد.....
📖 غررالحكم، حدیث4341.
✍️بعد از ارسال لایحه بودجه به مجلس و آشکار شدن آمار و ارقام بودجه، تحلیلهای متنوع و اکثراً غیرکارشناسی در سطوح مختلف صورت میگیرد که یکی از آنها هم درباره بودجه دفاعی کشور است. برای تنویر افکار و شناخت اهمیت بودجه دفاعی در امنیت ملی، چند نکته بهصورت اجمال اشاره میشود.
نکات تحلیلی: 1- نیروهای مسلح تجهیزات متنوعی را برای دفاع در حوزههای مختلف مأموریتی، اعم از زمینی، هوایی، دریایی، اطلاعاتی و پدافندی نیاز دارند. با توجه به محدودیتهای فروش به خاطر تحریمها، جمهوری اسلامی ایران با توان علمی و تولید داخلی، اکثر نیازهای نیروهای مسلح را با تنوع بسیار، بومی و داخلی سازی کرده که این عمل انقلابی و جهادی علاوه بر ایجاد بازدارندگی، هزینههای تأمین سلاح و مهمات و تجهیزات گوناگون را بسیار پایین آورده است که اگر این کار صورت نمیگرفت، دولت باید بودجههای هنگفتی برای تهیه آنها تخصیص میداد. 2- بر اساس اسناد مالی، قبل از انقلاب حدود ۳۵ درصد بودجه کشور برای امور نظامی هزینه میشد، اما اکنون طبق قانون، حدود ۵ درصد بودجه عمومی برای بنیه دفاعی کشور در نظر گرفته میشود که بخشی از آن هم تخصیص پیدا نمیکند و همچون سایر نهادها و وزارتخانهها دچار کسری بودجه سالانه میشود. 3- نسبت هزینههای نظامی با تولید ناخالص ملی یک قاعده در کشورهای مختلف برای تخصیص بودجه دفاعی است، یعنی کشورهای مختلف درصدی از تولید ناخالص ملی را به این امر اختصاص میدهند. بر این مبنا نزدیک به 2 درصد تولید ناخالص ایران صرف بخش دفاعی میشود و کشورمان در بین کشورها، رتبه 93 را دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و تنوع تهدیدات با نگاه راهبردی، حتماً باید یک سری تجدیدنظرهایی در بودجه دفاعی کشور صورت گیرد.
نکته راهبردی: دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این نکته کلیدی واقفاند که بنیه و توانمندی دفاعی- امنیتی کشور در طول ۴۰ سال گذشته همواره تکیهگاه مسئولان در عرصههای مختلف داخلی و بینالمللی بوده است؛ بهطوریکه امروزه جمهوری اسلامی ایران در منطقه پرمخاطره و پرچالش غرب آسیا، از امنیت پایدار، با توان و تجهیزات ساخت داخل برخوردار است. مضافاً با توجه به تغییر در صحنه نبردهای امروزی و پدیدار شدن وجهههای جدیدی از تهدیدات، موضوع تحقیقات و پژوهشهای دفاعی جزء اولویتهای قطعی نیروهای مسلح کشورمان است و برای رسیدن به این هدف راهبردی باید نیازمندیهای آنها در بودجهریزیها لحاظ گردد تا بنیه دفاعی متناسب با شرایط و تولیدات داخلی بهروز شود.
✍️✍️انقلاب اسلامی ایران بهزعم تمام کارشناسان داخلی و خارجی یک انقلاب اقتصادی نبود. بلکه یک انقلاب معنوی و فرهنگی بود، به همین جهت امام خمینی(ره) تنظیم امورات معنوی و فرهنگی را جزو اولین برنامههای انقلاب اسلامی قرار دادند. ایشان فروردین سال1359 سخنانی در زمینه تدابیر و ضروریات فرهنگی فرمودند و اولین قدم را پیرایش فرهنگ و زدودن آن از فرهنگ بیگانه دانستند، که نشان داد انقلاب سال57 مقدمه انقلابی بود در عرصه فرهنگ؛ این تیزبینی امام خمینی(ره) مقدمه تشکیل ستادی شد که بعدها به شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر نام یافت.
گزاره خبری: امام خمینی(ره) در 23 خرداد 1359 دستور تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر فرمود و انجام کارهای ضروری فرهنگی را بر عهده آن گذاشت. در 19آذر سال1363 این ستاد رسماً کار خود را آغاز کرد و اکنون که در سالروز تشکیل آن قرار داریم، ذکر گوشهای از وظایف و کارکردهای این نهاد بالادستی در کشورمان خالی از لطف نیست.
گزارههای تحلیلی: در بدو تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، خواسته امام (ره) از آن حول چند محور بود؛ 1- رفع نگرانی از اخلال توطئه گران در فرهنگ؛ 2- دور کردن دانشگاه از تسلط استعمارگران؛ دانشگاهها در خدمت کشور و اسلام باشند. 3- بهکارگیری افراد صاحبنظر متعهد، از بین اساتید مسلمان و کارکنان متعهد و دانشجویان متعهد با ایمان جهت مشورت و برای برنامهریزی در امور فرهنگی کشور؛ 4- تعیین خطمشی فرهنگی آینده دانشگاهها، بر اساس فرهنگ اسلامی. البته مأموریت و وظایف ستاد انقلاب فرهنگی (شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز) بعدها سنگینتر نیز شد، بهطوریکه امروز این شورا مهمترین سیاستگذار حوزه فرهنگ کشور شناخته میشود که مصوبات آن در حکم قانون است. تهیه و تدوین سیاستها و طرحهای راهبردی کشور در زمینههای مختلف فرهنگی ازجمله در حوزههای زنان، تبلیغات، اطلاعرسانی، چاپ و نشر، بیسوادی، دانشگاهها، برقراری روابط علمی و پژوهشی و فرهنگی با سایر کشورها، همکاری حوزه و دانشگاه، فعالیتهای دینی و معنوی، تهاجم فرهنگی و سایر حوزههای فرهنگی مربوط، ازجمله این وظایف است. اکنون و بعد از گذشت سه دهه از تشکیل شورا، لازم است عملکرد آن موردنقد و بررسی کارشناسانه قرار گیرد تا گیر و گورهای تشکیلاتی و قانونی ناشی از ضعف کارآمدی تصمیمات و تلاشها در بخشهای مختلف فرهنگی کشور برطرف شود و در گام دوم انقلاب، شاهد حرکت منسجم و همافزا در مسیر پیشرفت و ارتقاء فرهنگ کشور باشیم.
🌠🍃
🍃
💢#اینفوگرافیک
💠 موضوع: #مکتب_شهید_سلیمانی
🔻ویژگی های شخصیتی
🔹دستاورد بزرگ زندگی حاج قاسم
🔺 برکات شهادت حاج قاسم
#نشستهای_بصیرتی
#هفته_مکتب_انقلاب_اسلامی99
#روشنگری
#ثامن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌠🍁
🍁
💠#موشنگرافیک
💢موضوع: دو دهه مذاکره ایران با اروپا و امریکا به کجا رسید؟
🔸🌹🔹
#نشستهای_بصیرتی
#روشنگری
#ثامن
#برجام
#آمریکا
✍️✍️فرمانده مرکزی آمریکا در بیانیهای اعلام کرد که دو فروند بمبافکن استراتژیک بی ۵۲ از پایگاه هوایی بارکسدیل در ایالت لوئیزیانا به خاورمیانه پرواز کردند. همچنین رسانه آمریکایی پولیتیکو به نقل از یک منبع نظامی آمریکا گزارش داد؛ ارتش ایالاتمتحده بهمنظور آمادگی در برابر حمله احتمالی ایران، نیروهای خود را در خاورمیانه، در وضعیت هشدار بالا قرار داده است؛ بنابراین گزارش، پنتاگون بهویژه در حال رصد تحرکات شبهنظامیان موردحمایت ایران در عراق است. این منبع نظامی که خواسته نامش فاش نشود، گفت: «پنتاگون نگران است که تهران از همزمانی انتقال دولت در آمریکا، خروج نیروهای ایالاتمتحده از عراق و افغانستان و سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، برای حمله استفاده کند».
گزارههای تحلیلی: ۱- فرمانده تروریستی سنتکام اعلام کرده است که این بمبافکنها در راستای ایجاد بازدارندگی در برابر اقدامات تهاجمی ایران اعزام شدهاند؛ در این خصوص آمریکاییها بهخوبی میدانند که سیستم راداری و پدافندی جمهوری اسلامی ایران روزانه تمامی پروازهای آنها حتی هواپیماهای پنهانکار نسل پنجمی را مورد رصد و پایش قرار میدهد و بمبافکن قدیمی بی ۵۲ با سطح مقطع راداری بزرگ در مقابل آن کاملاً آسیبپذیر است. ۲- این اقدام برای بار دوم است که در یک ماه گذشته رخ داده و نشان میدهد که آمریکاییها برتری راهبردی خود در منطقه را که متکی به تجهیزات نظامی بوده را از دست داده و این اقدام در راستای موازنهسازی و پر کردن خلأ حضور ناوگروه هواپیمابر نیمیتز صورت میگیرد. ۳- یقیناً اعزام این دو فروند بمبافکن به سفارش حاکمان مرتجع و وابسته منطقه صورت گرفته است. برآورد آنها همانطوری که از قول رسانه آمریکایی در بالا ذکر شد، این است که جمهوری اسلامی با توجه به کاهش نیروهای آمریکا در منطقه و فرآیند انتقال قدرت در آمریکا، در ایام نزدیکی به سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ترور شهید فخری زاده، دست به انتقام خواهد زد؛ این گفته زمانی برای دشمن باورمند میشود که تاکنون قریب بهاتفاق فرماندهان ارشد نظامی کشورمان از انتقام سخت آمریکا در ترور شهید حاج قاسم و قصاص آمران و عاملان ترور شهید فخریزاده سخن گفتهاند.
جمعبندی: این اقدام آمریکا فاقد ارزش عملیاتی برای تولید بازدارندگی در مواجهه با اقدام احتمالی جمهوری اسلامی ایران بوده و بههیچعنوان تهدید را معتبر نمیکند و صرفاً در سطح عملیات روانی برای دلگرمی و اطمینان بخشی به حافظان منافع آمریکا در منطقه دارای اعتبار است. تردیدی نیست که جمهوری اسلامی تصمیم گرفته است از تروریستها و تولیدکنندگان شر در منطقه انتقام سخت بگیرد، در این راه هم اراده لازم را دارد و هم ابزارهای تحقق آن را. همین تصمیم مبتنی بر اراده و توان اجرا، دشمن را دستپاچه و نگران کرده است
✍️اردوغان روز پنجشنبه درحالیکه برای شرکت در مراسم رژه نظامی آذربایجان به مناسبت پایان اشغال منطقه «قرهباغ کوهستانی»، به باکو سفر کرده بود، ابیاتی از یک شعر جداییطلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و آذربایجان، علیه تمامیت ارضی ایران خواند که لازم است به ابعاد امنیتی و سیاسی آن توجه کرد.
نکات تحلیلی: 1- نکته مهم در این زمینه آن است که اظهارات اردوغان کاملاً آگاهانه و با اهداف مشخص بیان شده است. دراینباره نباید به توجیه این اظهارات روی آورد و آن را سخنانی احساسی قلمداد کرد. این مواضع کاملاً مرتبط با اهداف پروژه مهم جنگ دوم قرهباغ است. طرح آزادسازی مناطق اشغالی آذربایجان ابزاری برای اجرایی کردن جنگ دوم قرهباغ بود که در پشت آن اهداف ژئوپلیتیکی خطرناک از قبیل تغییر مرزهای سیاسی منطقه وجود دارد. یکی از اهداف ترکیه، آذربایجان و رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر، اشغال نوار مرزی 42 کیلومتری ایران با ارمنستان بود، ولی تحرکات نظامی ایران، باعث شد آنکارا و باکو از این ایده، عدول و موضوع معاوضه کریدور ترانزیتی در دستور کار قرار گیرد. 2- سخنرانی اخیر اردوغان، فیالواقع آغاز فاز جدیدی از فرآیند مهمی است که قرار است در منطقه دنبال شود؛ مخصوصاً این مواضع تجزیهطلبانه در آستانه رویداد ۲۱ آذر ۱۳۲۴ که در طی آن سید جعفر پیشهوری، رهبر فرقه دموکرات، تأسیس حکومت خودمختار آذربایجان را اعلام کرد، بسیار قابلتأمل میباشد. معنای این اقدام یعنی پیام به گروههای تجزیهطلب ایرانی که فاز جدید تحرکات خود را آغاز کنند.
نکته راهبردی: مواضع اخیر اردوغان آشکارا تهدید علیه تمامیت ارضی ایران است؛ بنابراین نباید اظهارات اخیر اردوغان سادهانگارانه تحلیل شود. نباید در این شرایط حساس دچار انفعال شد و از این طریق به توسعهطلبی پانترکیسم تهاجمی که اینک تکفیریها نیز در کنار آن قرار گرفتهاند کمک کرد. در کنار این، ضروری است به آذربایجان تذکرات معتبر داده شود تا در دام و نقشه خطرناک طراحی شده قرار نگیرد. دوره طمعورزی به سیاق گذشته به پایان رسیده است. جدای از اینکه پیگیری این سیاست در وهله اول به ضرر خود ترکیه است؛ سیاست تک قومی بیش از همه توسط ترکیه در منطقه پیگیری میشود؛ هویت ارمنیها، کردها و علویها در ترکیه انکار شده است؛ از این منظر، ترکیه خود بیش از دیگران آسیبپذیر است. ایران هیچگونه چشمداشتی به مناطق شمالی که از ایران جدا شده ندارد، اما اگر بناست تغییری اتفاق بیفتد، آنچنان که اردوغان در پی آن است، به تعبیر نغز برخی رسانهها، دست باید به تن الحاق شود، نه تن به دست!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بسته خبری تحلیلی فانوس
✍️وزیر امور خارجه کشورمان بهتازگی در برنامه «عصر حیرت» درباره مذاکرات مسقط اظهارات تعجببرانگیزی داشت که با واکنشهای سیاسی و رسانهای زیادی مواجه شد. از منظر آقای ظریف «کسانی که با برجام مخالف بودند، با مذاکرات مسقط هم مخالف بودند. بهرغم دستور رهبری، کارشکنی کردند و یک سال فرصتسوزی کردند!».
نکات تحلیلی: 1- اساس نظام معنایی و مفهومی آقای وزیر در این مصاحبه بر این تحریف استوار شده است که «مذاکرات در مسقط با دستور رهبری شروع شد». این بیان ظریف درواقع، خاک پاشیدن بر روی آفتاب است درحالیکه مواضع و سخنان رهبری و راهبرد هستهای نظام جمهوری اسلامی، روشن و در دسترس همگان قرار دارد. رهبری در هیچ مذاکرهای دستور مستقیم و اولیه به مذاکره بهویژه با آمریکا ندادهاند. بلکه تنها مؤید تصمیم و خواسته مصرانه دولتها بودهاند؛ آنهم با کلی شرط و شروط صیانتی از اصول انقلاب اسلامی، منافع ملی و مصالح کلان ملت ایران. این رویه واحد و ثابت رهبری از مذاکرات مسقط تا برجام قابل رصد و دریافت است. 2- با احترام اما بدون رودربایستی تحریف آقای ظریف آنجاست که «مجوز» رهبری به آقای صالحی در زمانه دولت اسبق را حمل به «دستور» میکند؛ انگار که آن مذاکرات، ابتکار و خواست مستقیم رهبری بوده و حالآنکه رهبر انقلاب در آن زمان نیز - همچون دوره دکتر روحانی- با خواست وزیر خارجه وقت (صالحی) و بهعنوان تجربه و درس، اجازه مذاکره دادند. آقای وزیر اگر به کتاب خاطرات آقایان روحانی و صالحی مراجعه کنند، در این زمینه اطلاعاتشان کامل میشود. 3- امروز که زمان پاسخ دادن و وارسی عملکردهاست، وزیر محترم، با گفتن اینکه رهبری در جریان بوده و دستور به مذاکره داده، شانه از مسئولیت خالی میکند. حتی برفرض که رهبری دستور داده باشند، آیا به چهار شرط ابلاغی معظمله در مسقط عمل شد؟! آقای وزیر! رهبری 9 شرط هم برای برجام صادر کردند و مبتنی بر آنها مجوز نرمش قهرمانانه در برجام را دادند، به کدامیک عمل کردید؟!
نکته راهبردی: مشی رهبر انقلاب در مذاکرات هستهای بسیار روشن، قابل دفاع و رجوع است. بیشک اگر دستگاه دیپلماسی کشور با منظومه فکری و سیاسی معظمله جلو میرفتند، امروز کشور در شرایط بهتری قرار داشت. متأسفانه جریان سیاسی که مذاکره با آمریکا و اروپا را در دولتهای مختلف مدیریت کرد، از راهبرد «نرمش قهرمانانه» فقط نرمشاش را گرفت و برگههای اقتدار و قدرت ایران را وجهالمصالحه مذاکره و معاملهای ناقص و بدون تضمین قرار داد. البته زبان این جریان امروز به تحریف و برای ارائه قرائتی وارونه دراز است و ابایی هم ندارد از کیسه رهبری هزینه کند!
✍️✍️«روحالله زم» مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنیوز، به دار مجازات آویخته شد. وی در 22 مهرماه 98 با شگردهای پیچیده اطلاعاتی سپاه، بازداشت و به کشور بازگردانده شد. دادگاه روحالله زم طی ۶ جلسه به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و بهصورت علنی با حضور مستشار، وکیل مدافع زم و نماینده دادستان در اجرای مواد ۳۵۲ و ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری برگزار شد.
گزارههای خبری: 1- نقطه اتصال براندازان: کانال شایعهساز آمدنیوز یکی از مهمترین کانالهای تلگرامی ضدانقلاب بود که در طول فعالیت چند ساله خود نهتنها در راستای همگرایی و همبستگی جبهه ضدانقلاب، کشورهای ضد ایران و سازمانهای بینالمللی عمل میکرد، بلکه همین رسانه عامل پیوند برخی از سرشبکهها و عناصر برانداز داخلی با عوامل و سرویسهای خارجی بود. 2- جاسوسی بینالمللی علیه ایران: از سال ۹۵ تا زمان دستگیری، از طریق ارتکاب جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه، جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه و همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت میکرد. 3- هدایتکننده اغتشاشات؛ زم در جلسات دادگاه خود اقرارها و اعترافات قابلتأملی داشت؛ ازجمله، اعتراف کرد لیدر اغتشاشات دیماه ۹۶ بوده که در نتیجه آن تعدادی از هموطنانمان بهواسطه اعمال تروریستی عناصر مزدور وابسته به بیگانه جان خود را از دست دادند. زم همچنین اقرار کرد که در شکلگیری شورای ۲۹ رسانه برانداز نقش داشته است. 4- اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی؛ زم در یکی از جلسات دادگاه خود در خصوص اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی گفته بود، بعد از دیماه ۹۶ تا اواسط سال ۹۷ اقدامات گسترده تبلیغاتی علیه نظام انجام دادم، چراکه به براندازی معتقد شده بودم. 5- تشویق حمله به مناطق نظامی؛ در یکی از جلسات دادگاه، «توانا محمدی» مدیر فنی کانال معاند آمدنیوز، اعلام کرد: «به دستور زم قرار بود برای زدن یک پایگاه سپاه بهصورت پایلوت ۵۰۰ هزار دلار و پس از آن برای بقیه جاها ۲ میلیون دلار دریافت کنم. خواسته زم ساخت پهپاد و موشک و زدن آنها به مراکز حساس کشور بود».
نکته راهبردی: بازداشت تروریستهایی مانند روحالله زم، جمشید شارمهد و ... نشان میدهد، نیروهای اطلاعاتی کشورمان توانایی برخورد با تمام حلقههای ارتباطی جریانهای برانداز در خارج را دارند؛ افزون بر این لازم است زیرساختهایی که جریانهای ضدانقلاب بر آن سوار میشوند نیز مورد ارزیابی و آسیبشناسی قرار گیرند و با عوامل تهدیدزا در شبکههای ارتباطی برخورد شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌠🍁
🍁
💠#موشنگرافیک
💢موضوع: دولت انقلابی چطور اوضاع را سامان خواهد داد؟
🔸🌹🔹
#نشستهای_بصیرتی
#روشنگری
#ثامن
#دولت_انقلابی
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🍁
🌠🍁
✍️دولت آخرین بودجه پیشنهادی را برای بررسی به مجلس فرستاد. رئیس دولت برای ارائه و توضیح بودجه در مجلس حاضر نشد، رئیس سازمان برنامهوبودجه نیز این مأموریت را انجام نداد و به گفته یکی از نمایندگان، بودجه با اسنپ به مجلس فرستاده و توسط معاون پارلمانی رئیسجمهور به هیئترئیسه تقدیم شد.
بخش عمده اصلاح ساختار بودجه که قرار بود توسط مجلس و دولت در برنامه 1400 دنبال شود، مربوط به بودجه شرکتهای دولتی بود که به دلیل تأخیر دولت در ارائه این بخش از بودجه، عملاً بررسی و اصلاح آن غیرممکن به نظر میرسد و با توجه به اهمیت بودجه عمومی، عملاً بررسی بودجه شرکتها انجام نمیشود. البته بررسی بودجه شرکتها در مجلس مسبوق به سابقه نبوده و اصلاح این رویه ناصحیح در مجلس به زمان بیشتری نیاز دارد. در بخش هزینهای بودجه نگرانیهای جدی نسبت به امکان تحقق منابع وجود دارد. رئیس کمسیون اقتصادی مجلس مدعی است که بودجه فعلی با کسری 320 هزار میلیاردتومانی مواجه خواهد شد. پیشبینی فروش اوراق سلف نفتی، اوراق قرضه و فروش بالای نفت در لایحه پیشنهادی بیشتر مورد انتقاد قرار گرفته است رئیس مرکز پژوهشهای مجلس نیز ضمن انتقاد از خوشبینی دولت نسبت به فروش نفت در سال آینده، با تردید به تحقق این امر مینگرد. در بخش هزینهای نیز افزایش 25 درصدی حقوق کارکنان در کنار تورم بالای سال جاری، مورد انتقاد تحلیلگران است. سامان نیافتن بخش یارانهها بهویژه یارانه پنهان، کمتوجهی به بودجه عمرانی و بخش تولید کشور نیز از جمله انتقادات کارشناسان به بودجه 1400 هست.
نکته راهبردی: با وجود ابهامات و انتقادات نسبت به درآمدها و هزینههای لایحه پیشنهادی، دولت اهتمام کافی برای تدوین بهینه بودجه را نداشته و فرمایشات مقام معظم رهبری که دولت باید تا روز آخر، کار را با قدرت دنبال کند، مورد توجه قرار نگرفته است. اگر مجلس کلیات بودجه را رد کند، زمان کافی برای انجام اصلاحات اساسی در بودجه وجود ندارد و اگر کلیات بودجه را رد نکند، احتمالاً باید تغییرات زیادی در لایحه اعمال کند که در این صورت مجلس متهم به بودجهنویسی میشود؛ لذا ضرورت دارد مجلس و دولت با همدلی و همفکری نسبت به اصلاح بودجه اقدام کنند