eitaa logo
کانال رسمی آیت الله ناصری
9.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
307 ویدیو
3 فایل
تنها کانال رسمی انتشار بیانات حضرت آیت الله ناصری اصفهانی (قدس سره) در ایتا
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶اثر تقوا! ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 🔷@naseri_ir
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: الْمُتَّقِی‏ مَنِ‏ اتَّقَى‏ الذُّنُوب؛(غررالحكم، ص 268) متقی، کسی است که گناه نکند. گناه به دو صورت است؛ ترک واجبات یا انجام محرمات. لازم نیست شخص متقی کوه بکند. نه؛ متقی کسی است که واجبات خود را انجام دهد و محرمات خود را ترک کند. اگر چنین كردی، یک حالت نفسانی و یک ملکه‌ای در وجودت پیدا می‌شود مثل کسی که طبع شعر دارد. خوب این طبع شعر از کجا آمد؟ شاعر چطور طبع شعر دارد و راحت شعر می‌گوید؟ این را خدا به او داده است.تقوا هم مثل طبع شعر، یک حالت عنایتی است كه در اثر اتیان واجبات و ترک محرمات به شما عنایت می‌شود. با این حالت، دیگر چشم دلت باز می‌شود و پشت دیوار‌ها را هم می‌بینی.در اثر تقوا، مستجاب الدعوه می‌شوی. آن‌ها که مستجاب الدعوه هستند، کوه كه نکنده‌اند؛ بلکه هر چه خدا دستور داده، چشم گفته‌اند. خلاصه اینكه تقوا، یک حالت نفسانی و یک قدرت باطنی و داخلی است که انسان را ملزم به انجام واجبات و ترک محرمات می‌کند. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻تنها کانال رسمی آیت الله ناصری 👇جهت پیوستن به کانال به لینک زیر مراجعه کنید: 🔷https://eitaa.com/naseri_ir
هدایت شده از الهادی
⚫️ سالروز رحلت رهبرکبیر انقلاب، امام خمینی قدس سره تسلیت باد. آنکه سیاست و عرفان را به هم آمیخت و با نور عرفان عالم سیاست را رنگ توحید و زیبائی بخشید. روحش شاد و راهش پر رهرو باد. 🔺 @nasery_ir
در زیارت حضرت علی بن موسی الرضا می‌خوانید:وَ الدَّلِيلَ عَلَى مَنْ بَعَثْتَهُ بِرِسَالَتِكَ (عيون‏أخبارالرضا(ع)ج2 ص267(یعنی خداوندا! بر امیر المومنین ع که او را راهنمای همه پیغمبرها قرار داده بودی، صلوات بفرست. همه آنها با همان روح ملکوتی دلیل و راهنمای انبیا و رسل بودند.) چندین روایت دارد که پیغمبر فرمود: امیرالمؤمنین بصورت سری و پنهانی با تمام انبیاء بود و کمکشان می‌کرد و با من سری و علنی هست.(أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏10، ص: 23) ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻تنها کانال رسمی آیت الله ناصری 👇جهت پیوستن به کانال به لینک زیر مراجعه کنید: 🔷https://eitaa.com/naseri_ir
* 💠 نماز توبه یکشنبه ماه ذی‌القعده 🔻«انس‌بن‌مالک» می‌گوید: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در یکشنبۀ ماه ذی‌قعده از منزل بیرون آمدند و فرمودند: ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه می‌خواهیم توبه کنیم. فرمود: ‌‌‌ 1⃣ غسل کنید؛ 2⃣ و وضو بگیرید؛ 3⃣ و چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) _در هر رکعت یک بار «سوره حمد»،‌ سه بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین (سوره فلق و سوره ناس) را یک بار_ بخوانید؛ 4⃣ سپس (پس‌از اتمام ٤ ركعت نماز) ۷۰ بار استغفار کنید 5⃣ و آن را به «لا حولَ و لا قوةَ الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛ 6⃣ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت». ‌‌‌ 🔸 سپس رسول خدا (ص) فرمود: هر بنده‌ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‌شود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد... ‌‌‌🔹 در ادامه روايت آثار زيادى براى اين نماز ذكر شده كه عبارتند از اينكه در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضی می‌نمایند. با ایمان از دنیا می‌روى. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. پدر و مادرت راضی می‌شوند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوشرزق خواهى بود. جبرئیل با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور می‌دهد که با تو خوش‌رفتار بوده، به‌خاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید». ‌‌‌🔸 اين روايت در كتاب اقبال‌الاعمال ذكر شده و در كتاب المراقبات و همچنين مفاتيح‌الجنان به آن اشاره شده است. @naseri_ir
خدا موجودی است که کسی او را کامل نشناخته است.حضرت رسول صلی الله علیه و آله می‌فرماید: وَ مَا عَرَفْنَاكَ حَقَّ مَعْرِفَتِك‏ ؛ آن طوری که باید تو را بشناسیم، نشناختیم. آن وقت من و شما می‌خواهیم او را بشناسیم. اگر چه فرمودند: مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ. کسی که خودش را بشناسد می‌تواند خدا را بشناسد. اما به طور موجبة جزئیه است. یعنی انسان تا حدودی می‌تواند پی به عظمت حضرت حق جلت عظمته ببرد. ما هنوز عظمت بنده‌هایش را نشناختیم حالا می‌خواهیم خدا را بشناسیم؟ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻تنها کانال رسمی آیت الله ناصری 👇جهت پیوستن به کانال به لینک زیر مراجعه کنید: 🔷https://eitaa.com/naseri_ir
🔶تقوا! ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 🔷@naseri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت جامعه در مورد اهل بیت علیهم السلام می خوانیم:الْعَامِلُونَ بِإِرَادَتِهِ یعنی اهل بيت عصمت و طهارت به اراده حق عمل می‌کردند. هر آنچه که حضرت حق اراده بکند آنها عمل می‌کنند. حضرت حق دو اراده دارد: یک اراده تشریعی و یک اراده تکوینی؛ در هر دو اراده اهل بيت عصمت و طهارت عامل هستند. در اراده تشریعی که پنج حکم واجبات و محرمات و مستحبات و مکروهات و مباحات است و به آنها احکام تشریعی می‌گویند؛ اهل بيت عصمت و طهارت به منتهی درجه عمل می‌کردند. منظور اینکه اهل بيت عصمت و طهارت کلیه مستحبات را به جا می‌آوردند و کلیه مکروهات را هم ترک می‌کردند. و کسی که بتواند چنین قدمی‌را بردارد مستجات الدعوه می‌شود یعنی هر دعایی بکند مستجاب می‌شود. اهل بيت عصمت و طهارت به اراده تشریعی حق که همان احکام پنج گانه باشد، به طور کامل و جامع عمل می‌کنند. در امور تکوینی و تصرفاتی که اهل بیت در عالم می‌کنند نیز اهل بیت تابع اوامر الهی هستند و از جانب خودشان کوچک‌ترین حرکت و تصرفی در عالم نمی‌کنند. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 🔷@naseri_ir
هدایت شده از الهادی
* 💠 نماز توبه یکشنبه ماه ذی‌القعده 🔻«انس‌بن‌مالک» می‌گوید: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در یکشنبۀ ماه ذی‌قعده از منزل بیرون آمدند و فرمودند: ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه می‌خواهیم توبه کنیم. فرمود: ‌‌‌ 1⃣ غسل کنید؛ 2⃣ و وضو بگیرید؛ 3⃣ و چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) _در هر رکعت یک بار «سوره حمد»،‌ سه بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین (سوره فلق و سوره ناس) را یک بار_ بخوانید؛ 4⃣ سپس (پس‌از اتمام ٤ ركعت نماز) ۷۰ بار استغفار کنید 5⃣ و آن را به «لا حولَ و لا قوةَ الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛ 6⃣ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت». ‌‌‌ 🔸 سپس رسول خدا (ص) فرمود: هر بنده‌ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‌شود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد... ‌‌‌🔹 در ادامه روايت آثار زيادى براى اين نماز ذكر شده كه عبارتند از اينكه در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضی می‌نمایند. با ایمان از دنیا می‌روى. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. پدر و مادرت راضی می‌شوند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوشرزق خواهى بود. جبرئیل با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور می‌دهد که با تو خوش‌رفتار بوده، به‌خاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید». ‌‌‌🔸 اين روايت در كتاب اقبال‌الاعمال ذكر شده و در كتاب المراقبات و همچنين مفاتيح‌الجنان به آن اشاره شده است. 🎞 در مورد اهمیت و آثار این نماز، پیام تصویری حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری را ببینید (۴دقیقه): 🎥 eitaa.com/nasery_ir/6552 ‌ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
در سوره قدر می‌فرماید این روح در شب قدر همراه ملائکه به زمین نازل می‌شود (تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوح‏) و در روایات دارد که به قدری این ملک با عظمت است که وقتی می‌خواهد از طبقات آسمان پایین بیاید تا به زمین برسد طبقات آسمان برای او مثل پله های نردبان است. ( بحارالأنوار ج : 56 ص : 222)این اندازه بزرگ است. تصرفات ائمه در عالم ماوراء طبیعت و در عالم طبیعت به وسیله همان ملک است. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 🔷@naseri_ir
🔶تقوا! ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 🔷@naseri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶مراتب تهمت به دیگران! ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 🔷@naseri_ir
ضمیر در «و ایدکم بروحه» به خدا بر می‌گردد. یعنی خداوند بوسیله روحش شما اهل بیت را تایید نمود. مگر خدا روح دارد؟ اگر خدا روح داشته باشد، جسم هم دارد، اگر روح و جسم داشته باشد مرکب است، و مرکب که شد احتیاج دارد، در حالی که خداوند غنی بالذات است پس اضافه روح به ضمیر اضافه حقیقی مثل خاتم فضه(انگشتر نقره) نیست. در انگشتر نقره اضافه حقیقی است، انگشتر همان نقره است و نقره هم همان انگشتر است. اما اضافه در «روحه» اضافه تشریفی است، مثل کعبه که می‌گوییم خانه خدا است. در حالی که خدا خانه ندارد، بلکه برای بیان شرافت این خانه و شدت توجه خدا به کعبه، می‌گوییم خانه خدا است. اینجا هم همینطور است. خدا که روح ندارد اما برای بیان شدت نزدیکی و شرافت این روح، به آن روح خدا گفته می‌شود. نه اینکه واقعا روح خدا باشد. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 🔷@naseri_ir
🔶تربت امام حسین ع ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 🔷@naseri_ir
امام زمان علیه الاف التهیه و الثناء فرمودند: بَلْ قُلُوبُنَا أَوْعِيَةٌ لِمَشِيَّةِ اللَّهِ فَإِذَا شَاءَ شِئْنَا (بحارالأنوار ج : 25 ص : 336) یعنی قلب های ما ظرف مشیت الهی است. موقعی که او می‌خواهد ما اهلبیت هم می‌خواهیم، خواسته های اهلبیت تابع خواسته های اوست. از خود‌‌شان هیچ بروز و ظهور نمی¬کند. ولی منشأ خواسته های ما، نفس است، اما اهل بیت که نفسی ندارند که بخواهد جلوه کند، نفس و دلشان عقل محض است، عقل هم که جای مشیت الهی است. منظور اینکه امام زمان عج فرمودند: خدا می‌خواهد ما هم می‌خواهیم. آنچه که امیرالمومنین، امام حسن، امام حسین و همه ائمه اطهار: یکی پس از دیگری عمل کردند در صحبت کردن، قیام و قعود، اظهار معجزاتشان، یا عدم اظهار آن تمامش طبق مشیت الهی بوده و از خودشان هیچ اراده‌ای نداشتند. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻تنها کانال رسمی آیت الله ناصری 👇جهت پیوستن به کانال به لینک زیر مراجعه کنید: 🔷https://eitaa.com/naseri_ir
سید بحرالعلوم رحمه الله علیه از نبی اکرم صلی الله علیه و آله نقل کرده است که فرمودند: من اراد ان ینظر الی میت یمشی فلینظر الی علی بن ابی طالب. (تحف الملوک ص 110) هر کسی می‌خواهد نگاه بکند به یک نفر مرده که راه می‌رود نگاه بکند به امیرالمومنین. یعنی چه؟ یعنی اهل بيت عصمت و طهارت در مقابل حضرت احدیت تسلیم محض بودند، مثل مرده در دست غسال بودند. مومن هم باید در مقابل اراده حق همینطور باشد، چه طور میت از خودش هیچ اختیار ندارد. تسلیم از مراتب ایمان است، مومن هم باید در برابر اراده حق تعالی تسلیم باشد. یعنی هرچه گفت و هر چه کرد بگوید چشم. از خودش در قبال حق هیچ اراده¬ای نداشته باشد. اهل بیت هم چیزی نمی‌خواهند مگر اینکه خدا بخواهد؛ یعنی آنچه را که عمل می‌کنند اراده حق است. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 🔷@naseri_ir
هدایت شده از الهادی
* 💠 نماز توبه یکشنبه ماه ذی‌القعده 🔻«انس‌بن‌مالک» می‌گوید: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در یکشنبۀ ماه ذی‌قعده از منزل بیرون آمدند و فرمودند: ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه می‌خواهیم توبه کنیم. فرمود: ‌‌‌ 1⃣ غسل کنید؛ 2⃣ و وضو بگیرید؛ 3⃣ و چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) _در هر رکعت یک بار «سوره حمد»،‌ سه بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین (سوره فلق و سوره ناس) را یک بار_ بخوانید؛ 4⃣ سپس (پس‌از اتمام ٤ ركعت نماز) ۷۰ بار استغفار کنید 5⃣ و آن را به «لا حولَ و لا قوةَ الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛ 6⃣ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت». ‌‌‌ 🔸 سپس رسول خدا (ص) فرمود: هر بنده‌ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‌شود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد... ‌‌‌🔹 در ادامه روايت آثار زيادى براى اين نماز ذكر شده كه عبارتند از اينكه در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضی می‌نمایند. با ایمان از دنیا می‌روى. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. پدر و مادرت راضی می‌شوند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوشرزق خواهى بود. جبرئیل با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور می‌دهد که با تو خوش‌رفتار بوده، به‌خاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید». ‌‌‌🔸 اين روايت در كتاب اقبال‌الاعمال ذكر شده و در كتاب المراقبات و همچنين مفاتيح‌الجنان به آن اشاره شده است. 🎞 در مورد اهمیت و آثار این نماز، پیام تصویری حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری را ببینید (۴دقیقه): 🎥 eitaa.com/nasery_ir/6552 ‌ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
همان طوری که در محرمات مراتب هست و همه محرمات یکسان نیستند، مثلا نگاه کردن به زن نامحرم حرام است، قتل نفس هم حرام است، شراب خوردن هم حرام است، ربا خوردن هم حرام است. اما اینها فرق دارند و همه در یک درجه نیستند. هر کدامشان یک اثر و جزایی دارند. مکروهات هم آثار بدی دارند اما آثار بدشان یکسان نیست.مثلا با پای راست در دستشویی بروی مکروه است و اثر بد دارد اما اثرش کم است، اما برخی مکروهات هست که آثارشان زیاد است مثل خوردن غذا در حالت جنابت. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 🔷@naseri_ir
زیارت جامعه در مورد اهل بیت علیهم السلام می خوانیم: الْعَامِلُونَ بِإِرَادَتِهِ یعنی اهل بيت عصمت و طهارت به اراده حق عمل می‌کردند. هر آنچه که حضرت حق اراده بکند آنها عمل می‌کنند. حضرت حق دو اراده دارد. یک اراده تشریعی و یک اراده تکوینی؛ در هر دو اراده اهل بيت عصمت و طهارت عامل هستند. در اراده تشریعی که پنج حکم واجبات و محرمات و مستحبات و مکروهات و مباحات است و به آنها احکام تشریعی می‌گویند؛ اهل بيت عصمت و طهارت به منتهی درجه عمل می‌کردند. منظور اینکه اهل بيت عصمت و طهارت کلیه مستحبات را به جا می‌آوردند و کلیه مکروهات را هم ترک می‌کردند. و کسی که بتواند چنین قدمی‌را بردارد مستجات الدعوه می‌شود یعنی هر دعایی بکند مستجاب می‌شود. اهل بيت عصمت و طهارت به اراده تشریعی حق که همان احکام پنج گانه باشد، به طور کامل و جامع عمل می‌کنند. در امور تکوینی و تصرفاتی که اهل بیت در عالم می‌کنند نیز اهل بیت تابع اوامر الهی هستند و از جانب خودشان کوچک‌ترین حرکت و تصرفی در عالم نمی‌کنند. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 🔷@naseri_ir
🔶تسبیح! ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 🔷@naseri_ir
در زیارت جامعه در مورد اهل بیت علیهم السلام می فرماید: فرمود: وَ انْتَجَبَكُمْ بِنُورِهِ نَجب به معنای شی نفیس و ارزشمند است. خودمان هم می‌گوییم اسب نجیب. نجیب یعنی نفیس، نمونه، ارزشمند. یکی از معانی دیگر نَجب قدرت و احاطه قیومی‌است. انتجبکم یعنی اختارکم و اصطفکم یعنی حضرت احدیت با قدرت خودش شما را ایجاد و انتخاب کرد. وَ انْتَجَبَكُمْ بِنُورِهِ. یعنی ای اهل بيت عصمت و طهارت! شما به وسیله قدرت الهی خلق شدید و منتخب او هستید. به تعبیر دیگر ای اهل بيت عصمت و طهارت! خداوند با نور خودش، شما را انتخاب کرد و از نفائس مخلوقات خودش قرار داد. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 🔷@naseri_ir
برگرفته از سخنراني آيت الله ناصري اسم اعظم حضرت حـق زمانى از استادمان آیت الله سيد محمّد كشميرى رحمة الله -كه از اوتاد روزگار بود- درخواست كردم اسم اعظم را به من بياموزد. ايشان فرمود: «اگر اسم اعظم را مي‏خواهى، از نام مبارك صاحب الزمان غفلت مكن. اسم اعظم، همان جمله "يا صاحبَ الزَّمانِ اَغِثْنِيْ، یا صاحِبَ الزَّمانِ أدْرِکْنی" است». سيّد استاد، بارها مشكلات مادّى و به ويژه مشكلات معنوى خود را با استعانت از اين نام مقدّس و ذکر «يا صاحبَ الزَّمانِ اَغِثْنِيْ، یا صاحِبَ الزَّمانِ أدْرِکْنی» بر طرف كرده بود و بنده نيز خود بارها اثر اين نام مبارك را براى رفع مشكلات، به چشم ديده‌ام. ١٧ @naseri_ir