eitaa logo
امامزاده ناصرالحق مروّج تشیّع در شمال
255 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
610 ویدیو
134 فایل
مدیر کانال @Roohollah_omran #امامزاده #ناصرالحق(۲۲۵-۳۰۴ه.ق)💐فقیه🌺متکلم🌻مفسر🌹منجم🍀راوی حدیث🌷مصنف کتب کثیره🌸بانی دانشگاه💐شاگرد امام🌼منجم🌱شاعراهلبیت🌺جدّاعلای سیدرضی و سیدمرتضی🌻حاکم عادل🍀مروج‌بزرگ‌تشیع🍂عالم شیعه اثناعشری... نگذارید غریب بماند
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت‌الله حاج سیدمحمدهادی روحانی رانکوئی تنکابنی از جانب از دودمان دانشمند علوی ابوالفضل جعفر علوی از جانب از دودمان ... 🔽⤵️ @HosseinAli_Asri @Alaviyan_and_Alkia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌شهرت محلی: امامزاده عباس فرزند امام موسی کاظم(ع). 🌍 آدرس بقعه: ساری، بلوار امام رضا (ع).... 🗓توضیحات: مهاجرت او به ساری به احتمال قوی در زمان حکمرانی حسن بن علی بن حسن بن علی بن عمر اشرف بن امام زین العابدین(ع)، ملقب به و انجام شد. 📙تألیفات: راوی تفسیر علی بن ابراهیم قمی(ره) 🔽⤵️ 📚👈 کتاب هزار مزار ایران، مازندران 🕌دانشنامه بقاع و اماکن متبرکه👇 @Daneshnamebegha
🕌شهرت محلی: سید عیسی برادر امام رضا(ع) 🌍آدرس بقعه: در ۸ كيلومترى شمال شرقى سارى و در روستاى خارميان ... 🏇تاریخ مهاجرت: هجرت وى در ابتداى قرن چهارم هجرى، در زمان حكومت حسن بن على الاُطروش ملقّب به #ناصر_كبير 🔽⤵️ 📚👈کتاب هزار مزار ایران، مازندران. 🕌دانشنامه بقاع و اماکن متبرکه👇 @Daneshnamebegha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹کتاب الابانة تالیف ابوجعفر محمد بن یعقوب هوسمی، اثری مهم در فقه زیدیه از قرن پنجم هجری برای اولین بار به صورت تحقیق شده بر اساس چهار نسخه منتشر می‌شود. 🔸کتاب الإبانة لأبي‌جعفر محمّد بن یعقوب الهوسميّ، من أهمّ الکتب في فقه الزیدیّة من القرن الخامس للهجرة محقّقة علی أربع نسخ؛ تنشر لأوّل مرّة. 🔽⤵️ https://t.me/Ali_MousaviNejad 🆔 @Ali_MousaviNejad
🔹کتاب الابانة اثری مهم در فقه زیدیه از قرن پنجم هجری 🔸پس از شکل گیری مذهب زیدیه در قرن دوم هجری، شخصیت‌هایی همچون زید بن علی (م۱۲۲ق) و نواده او احمد ین عیسی بن زید (م۲۴۷ق) با انبوهی از روایات فقهی، زمینه را برای تدوین کتاب‌های فتوایی زیدیه فراهم کردند. در سده سوم هجری بر اساس فتاوا و آراء امام زیدیه قاسم بن ابراهیم رسّی (م۲۴۶ق) چندین کتاب فقهی تدوین شد. 🔸فقه نوپای قاسم رسّی که به فقه قاسمیه شهرت یافت، توسط نواده وی، یحیی بن حسین بن قاسم، ملقب به الهادی الی الحقّ (م۲۹۸ق) تکمیل و ماندگار گشت. این مکتب فقهی علاوه بر یمن که در آنجا الهادی دولت مستقل زیدیه را بنیان گذاشت، در میان زیدیان دیگر سرزمین‌ها همچون حجاز و عراق و ایران نیز رواج یافت. 🔸هم‌زمان با الهادی الی الحقّ، در شمال ایران حسن بن علی مشهور به (م۳۰۴ق) که در علم و فضایل سرآمد اقران خود بود، با نگارش حدود سیصد کتاب، بنیان‌گذار شاخه جدیدی از فقه شیعیان زیدی شد. آثار فقهی و مکتب ، به ویژه در شمال ایران مورد توجه و ترویج زیدیان قرار گرفت و پیروان بسیاری یافت. 🔸در قرن پنجم هجری ابوجعفر محمد بن یعقوب هوسمی از فقیهان برجسته ناصریه، با عنایت به مبانی فقهی و با مراجعه به آثار متعدد در دسترس وی، همچون: الأمالی الاحتساب، العبّاسیّ، الألفاظ، الإیوازیّات، الیمانیّات، البائدشتیّات، الکلاریّات، الجعفریّات، الصلاة الکبیر، الصلاة الصغیر و...، آراء فقهی ناصر را استخراج و مدون ساخت و آن را به صورت یک کتاب مستقل و جامع با نام ارایه کرد. 🔸کتاب کم نظیر الإبانة هوسمی از همان زمان حیات مؤلف با نگارش آثار وابسته‌ای چون: شروح متعدد، از جمله شرح خود مؤلف، و حواشی و زوائد و تعلیقات دیگر فقیهان زیدیه مورد توجه ویژه زیدیان قرار گرفت و علاوه بر فقیهان ناصری، در نزد فقیهان قاسمیه و حتی امامان آنان در یمن مقبول و مشهور گردید. تا آنجا که تدریس، استماع، اجازه و حتی استنساخ و نگهداری آن در کتابخانه‌های یمن همچون رخدادی مهم در تواریخ و تراجم آنان ثبت گردیده است. 🔸به گواهی نسخه‌های متعدد این کتاب و مطالب ناب تحریر شده در حواشی آنها، کتاب الإبانة با پشتوانه علمی آثار ناصر، تا آخرین سال‌های تغییر مذهب زیدیان شمال ایران در قرن دهم هجری، همچنان ماندگار و مورد توجه زیدیان بوده است. 🔸اندیشمندان و محققان زیدیه و زیدیه پژوهان در ایران و جهان، به ارزش والای این کتاب واقف و همواره مشتاق انتشار نسخه تصحیح شده این اثر بوده‌اند. 🔽⤵️ 🆔 @Ali_MousaviNejad
🔹دستورالعمل حاکم علوی طبرستان [ ] خطاب به والی کلار در قرن چهارم هجری (حدود ۱۱۴۰ سال قبل) 🔸در متنی بسیار کهن از زیدیان شمال ایران () که تاکنون مخطوط باقی مانده است، به دستورالعملی اشاره شده که سومین حاکم دولت علویان طبرستان، (حکومت ۳۰۱ - ۳۰۴ قمری)، خطاب به برخی از کارگزاران دولتش نوشته است. 🔸در حاشیه این متن، نام و مشخصات کارگزار مورد اشاره ذکر شده و آمده که مخاطب، والی (فرماندار) منطقه کلار در آن زمان بوده که نام و نسبش چنین است: 👈ابوجعفر بن طاهر بن حسن بن محمد بن اسحاق بن علی بن عبدالله بن جعفر بن ابی‌طالب(ع). 🔸بنابراین فرماندار کلار، در هزار و صد و چهل سال قبل، شخصیتی از خاندان ابوطالب بوده که نسبش با ۶ واسطه به جعفر بن ابی‌طالب، برادرِ (ع) می‌رسیده و به اصطلاح نسب شناسان، از سادات جعفری یعنی از نسل جعفر طیّار بوده است. 🔸در این دستورالعمل آمده است: 👈نباید از هیچیک از مردم منطقه برای چرای دام‌هایشان در مراتع و چراگاه‌های کوهستانی، اجرت اخذ شود مگر اینکه چراگاه در تملک حکومت باشد که در آن صورت تنها اجاره معمول دریافت خواهد شد. 🔽⤵️ https://t.me/Ali_MousaviNejad 🆔 @Ali_MousaviNejad
🔹رابطه پیامبر اسلام (ص) با نوادگانش [به ] 🔸پیامبر خدا (ص) نماز می‌خواند و نوه دختری خود امامه را روی شانه خود قرار داده بود. وقتی به رکوع و سجود می‌رفت، او را روی زمین می‌گذاشت و وقتی می‌ایستاد او را با خود بلند می‌کرد. و اتفاق می‌افتاد که آن حضرت در حال نماز بود و 🌹 و ☘ (ع) از راه می‌رسیدند و خود را روی پشت ایشان می‌انداختند. پیامبر وقتی سر (از سجده) برمی‌داشت آن دو را با دست می‌گرفت و روی زمین قرار می‌داد و وقتی دوباره به سجده می‌رفت آن دو به پشت پیامبر برمی‌گشتند و این ماجرا تا پایان نماز آن حضرت ادامه داشت. 🔸وروی أنّه صلّی الله علیه وعلی آله کان یصلّي ویحمل أمامة (بنت أبي‌العاص وهي ابنت زینب بنت رسول الله صلّی الله علیه وآله) علی عاتقه وإذا رکع وسجد وضعها وإذا قام رفعها. وکان یصلّی فی بعض الأوقات فیأتي الحسن والحسین (ع) ویثبان علی ظهره فإذا أراد أن یرفع رأسه کان یأخذهما بیده ویضعهما رفعا فإذا أعاد (ص) عادا. حتّی قضی صلاته... 🔽⤵️ https://t.me/Ali_MousaviNejad 🆔 @Ali_MousaviNejad
🔹ادعای مشارکت [ ] حسن بن علی اُطروش (۲۳۰-۳۰۴ قمری) 👈 در تدفین امام حسن عسکری علیه السلام 🔸در نسخه‌ای خطی و متنی منتشر نشده، نویسنده زیدی مذهب، محمد بن احمد بن حسن دیلمی در سال ۷۰۶ قمری، در مقام انکار وجود فرزندی برای امام حسن عسکری برآمده و نوشته است: 🔸 در هنگام وفات عسکری (۲۶۰ قمری) نزد وی بوده و در تدفین ایشان شرکت داشته است. 🔸می‌دانیم که در سال ۲۳۰ قمری در مدینه متولد شده و در کودکی به همراه پدرش علی، به معسکر سامرا منتقل شده و از همین جهت پدر او نیز به شهرت داشته است. 🔸بر اساس این گزارش، در ۳۰ سالگی هنوز در سامرا اقامت داشته و از نزدیکان امام عسکری علیه السلام بوده است به گونه‌ای که گفته شده او امام را دفن کرده است! 🔸و باز می‌دانیم که در همان دهه هفتاد قرن سوم، در دوره حکومت علویان طبرستان، به شمال ایران آمده و در اواخر قرن سوم و اوائل قرن چهارم به عنوان امام زیدیه ایفای نقش کرده است. 🔽⤵️ 🆔 @Ali_MousaviNejad
🔹کیفیت زیارت قبر پیامبر اسلام ص در متنی کهن نقل شده از کتاب امام زیدیه [ ] 🔸 حسن بن علی بن حسن بن علی بن عمر بن زین‌العابدین (م: ۳۰۴ ق) مشهور به و ، از امامان زیدیان شمال ایران، دارای تالیفات زیادی بوده و پیروان او به نام از زیدیه شناخته می‌شدند. 🔸اگر چه متن اصلی کتاب‌های عمدتا به دست ما نرسیده ولی نقل قول‌های بسیاری از آن‌ها در میان آثار زیدیان ایران و یمن وجود دارد. 🔸در نمونه‌ای از این دست از کتاب ناصر، زیارتی برای قبر پیامبر نقل شده که به دلیل قدمت، بلکه بودن آن نسبت به اولین منابع امامیه که کیفیت زیارت پیامبر را روایت کرده‌اند؛ همچون کتاب شیخ کلینی (م: ۳۲۸ ق) و ابن‌قولویه قمی (م: ۳۶۸ ق)، حائز اهمیت است. 🔸کیفیت زیارت و متن این زیارت نامه با آنچه در کیفیت زیارت پیامبر در دو کتاب و منبع اصلی پیش گفته به نقل از امام جعفر صادق ع روایت شده است، اشتراک و شباهت دارد. 🔽⤵️ @Ali_MousaviNejad 🆔 @Ali_MousaviNejad ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ @naserolhagh
🔹شب قدر در منابع کهن شیعیان زیدیه [رأی ] 🔸تعیین اینکه که کدام شب از شب‌های ماه رمضان شب قدر است مباحث زیادی را در میان مسلمانان برانگیخته است. مشهور شیعیان امامیه یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم و مشهور اهل سنت شب بیست و هفتم رمضان را شب قدر دانسته‌اند. 🔸در این میان نظر شیعیان زیدیه نیز متفاوت و مختلف است؛ از [] حسن بن علی (متوفای ۳۰۴ قمری) که عمده زیدیه شمال ایران پیرو مکتب او بوده‌اند نقل شده که او همچون مشهور سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم را کاندیدای شب قدر دانسته است. در حالی که از قاسم رسّی بن ابراهیم طباطبا (متوفای ۲۴۶ قمری) که هم اینک نیز عمده زیدیان یمن استمرار بخش مکتب او به شمار می‌آیند نقل شده که شب بیست و سوم و یا شب بیست و هفتم رمضان شب قدر است. 🔽⤵️ https://t.me/Ali_MousaviNejad 🆔 @Ali_MousaviNejad
🔸تصویر یک: متن کتاب نوشته دانشمند مذهب زیدیه شمال ایران ابوجعفر محمد بن یعقوب هوسمی (رودسری) متوفای ۴۵۵ قمری که یکی بودن دیدگاه را با مشهور شیعیان تایید می‌کند. در این متن که تاکنون مخطوط باقی مانده در شمار غُسل‌های مستحب از غُسل در سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم رمضان نام برده که شاهد دیدگاه ذکر شده است. 🔸تصویر دو: کتاب الجامع الکافی نوشته ابوعبدالله علوی کوفی متوفای ۴۴۵ قمری، که در آن قاسم رسّی به نقل از پیامبر گفته است: در دهه آخر رمضان به دنبال شب قدر باشید؛ و آن شب بیست و سوم یا بیست و هفتم خواهد بود ان شاء الله (قال القاسم علیه السلام: ذکر عن النبی صلّی الله علیه و آله و سلّم انّه قال: اطلبوا لیلة القدر فی العشر الاواخر و هی لیلة ثلاث و عشرین او سبع و عشرین ان شاء الله) 🔽⤵️ https://t.me/Ali_MousaviNejad 🆔 @Ali_MousaviNejad
🔹روایتی جالب و احتمالا منحصر به فرد از شهادت موسی بن جعفر (ع) در منابع کهن زیدیه [به کلام ] 🔸 حسن بن علی (۲۳۰ - ۳۰۴ قمری) امام زیدیه در شمال ایران گفته است: 🔸هارون غویّ (لقبی در برابر لقب مشهور وی یعنی رشید)، آن حضرت را مسموم کرد و ایشان از دنیا رفت. سپس هارون که لعنت خدا بر او باد، توسط یکی از طالبیان به آنان خبر فرستاد که: سرور شما از دنیا رفته است، بیایید و او را به خاک بسپارید. 🔸با رسیدن این خبر، مادربزرگم اُم‌عون، یعنی مادر پدرم علی بن حسن، که زنی شجاع و در برابر هارون پر دل و جرأت و دارای زبانی گشاده بود، به کنیزان خود گفت: من نزد این میّت خواهم رفت، اگر او موسی بن جعفر بود به شما اشاره خواهم کرد تا بر وی بگریید و برایش عزاداری کنید و اگر شخص دیگری بود برخواهم خاست و بیرون خواهم آمد. 🔸مادربزرگم نزد جنازه رفت و به آن نظر افکند و او کسی جز موسی بن جعفر نبود. پس بر آن حضرت گریست و ترتیب حمل و تجهیز و تدفین جنازه آن حضرت را در مقبره خیزران داد و برای ایشان مجلس عزا به پا کرد. 🔽⤵️ https://t.me/Ali_MousaviNejad 🆔 @Ali_MousaviNejad
🔹حکم جنایت امام و نیروهای تحت امر او در متنی از زیدیه [به رأی ] 🔸در فتوایی از پیشوای زیدیان شمال ایران که در قرن سوم می‌زیسته در مورد جنایتی که امام یا عمّال او به صورت غیر عمد مرتکب شوند به تاریخی از علی علیه السلام استناد شده که در آن آمده است: در زمان خلافت از وجود زنی آوازخوان خبر دادند که مردان در مجلس او حاضر می‌شوند. عُمر دستور داد آن زن را احضار کنند. ماموران که برای دستگیری زن رفتند وی دچار ترس و اضطراب شد و جنین خود را در مسیر سقط کرد و جنین از دنیا رفت. که در مسجد پیامبر حاضر بود دستور داد عُمر بنده‌ای آزاد کند و دیه کامل جنین را بپردازد. 🔽⤵️ https://t.me/Ali_MousaviNejad 🆔 @Ali_MousaviNejad
🔹رابطه امام و فقیه در حکومت زیدیه [حسین الناصر، نوه ؛ و فقیه، ابوجعفر هوسمی] 🔸در سندی جالب و مهم که از زیدیان منطقه گیلان و دیلم باقی مانده، آمده است که امام زیدیه در قرن پنجم (۴۳۲ - ۴۷۲ قمری) که از نوادگان امام بزرگ زیدیه (متوفای ۳۰۴ قمری) بود، به ماموران حکومتی خود دستور داده بود که از ماهی صیادان، خُمس دریافت کنند. 🔸عالم برجسته زیدیه در آن زمان شیخ ابوجعفر هوسمی (متوفای ۴۵۵ قمری) با این تصمیم امام به شدت مخالفت کرده، تهدید نمود که اگر او از این تصمیم برنگردد به عنوان اعتراض از هوسم (رودسر کنونی؛ مرکز حکومت زیدیان در آن مقطع) مهاجرت کند. 🔸در پی این اعتراض، امام زیدیه از تصمیم خود عقب نشینی کرده و دستور داد ماهی‌هایی که به عنوان خُمس گرفته شده بود به صاحبانش برگردانند. 🔸از آن زمان به بعد در گیلان و دیلم رسم گرفتن خُمس از ماهی برافتاد! 🔽⤵️ https://t.me/Ali_MousaviNejad 🆔 @Ali_MousaviNejad
🔹التذكرة الفاخرة في فقه العترة الطاهرة؛ کتابی مهم و کهن در فقه زیدیه 🔸التذکرة الفاخرة نوشته فقیه زیدیه یمن حسن بن محمد نحوی (متوفای ۷۹۱ قمری) یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کتاب‌های فقهی زیدیه به شمار می‌رود که تا چند سال قبل تنها نسخه‌های خطی آن در دسترس بود. ولی اکنون متن تصحیح شده این کتاب در اختیار ما قرار دارد. 🔸در این کتاب یک دوره مباحث فقهی به صورت مختصر ذکر شده و در عین حال اقوال مختلف فقیهان زیدیه و آراء فقهی سایر مذاهب اسلامی همچون امامیه، شافعیه و حنفیه نیز دیده می‌شود. 🔸از نکات قابل توجه در این کتاب استفاده گسترده از منابع فقهی زیدیان شمال ایران و ذکر فتاوای امامان و فقهای بزرگ زیدیه ایران همچون ، ابوالعباس حسنی، مویدبالله هارونی، ابوطالب هارونی و... است. 🔽⤵️ https://t.me/Ali_MousaviNejad 🆔 @Ali_MousaviNejad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دکتر علی موسوی نژاد از محققین کوشا در عرصه مذهب زیدیه
بررسی_انتفادی_دیدگاه_ها_در_باره_مذهب_ناصر_کبیر.pdf
503.4K
🔹مقاله: بررسی انتقادی دیدگاه‌ها درباره مذهب ناصر کبیر و خاندان او 🔸نویسندگان: سید علی موسوی نژاد/ سید اکبر موسوی تنیانی 🔸منبع: مجله علمی پژوهشی تاریخ اسلام،سال شانزدهم، تابستان ۱۳۹۴، شماره ۲ (پیاپی ۶۲) ✅ https://t.me/Ali_MousaviNejad 🆔 @Ali_MousaviNejad
جناب علی موسوی نژاد: 🔹مسائل الناصریات، حاشیه‌ای بر فقه زیدی‌ ناصریه 🔸سید مرتضی دانشمند نامدار شیعه متوفای ۴۳۶ قمری در تالیفی ارزشمند با نام مسائل الناصریات، دیدگاه‌های خود و شیعه امامیه را در ۲۰۷ مساله فقهی با آراء جدّ مادریش ناصر کبیر، پیشوای صاحب مکتب زیدیان شمال ایران مقایسه و در مواردی آراء مکاتب فقهی اهل سنت را نیز ذکر کرده است. 🔸ناصر کبیر یا ناصر الحق حسن بن علی از نوادگان امام زین العابدین علی بن الحسین(ع) بود که در اواخر قرن سوم و اوائل قرن چهارم هجری، رهبری شیعیان زیدیه را در گیلان و دیلم و طبرستان برعهده داشت و در سال ۳۰۴ قمری در شهر آمل درگذشت. 🔸سید مرتضی و برادرش سید رضی جامع نهج البلاغه، از طرف مادر به ناصر کبیر منسوب هستند؛ چه اینکه مادرشان فاطمه دختر حسن پسر احمد پسر ناصر کبیر است. 🔸برخی نوسندگان از تجلیل سید مرتضی در مقدمه این کتاب از جدّش ناصر، برداشت کرده‌اند که ناصر شیعه بوده در حالی که این یک خطای آشکار است که علاوه بر دلائل و قرائن بی‌شمار دیگر، با مراجعه به متن همین کتاب و ملاحظه فتاوای نیز زیدی بودن وی و تفاوت مذهب او با روشن می‌شود. ✅ https://t.me/Ali_MousaviNejad 🆔 @Ali_MousaviNejad