حجت الاسلام ناصریسخنرانی حجت الاسلام ناصری 1400.9.29.mp3
زمان:
حجم:
4.95M
#سخنرانی_صوتی #علم
🎧 علم نافع، اهمیت، شرایط و آداب تحصیل آن
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ: ۱۴۰۰/۹/۲۹
⏱ زمان: ۲۰ دقیقه
📍در جمع دانشپژوهان مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی قم: @AkhlaqHad
🔺 @nasery_ir
#اخلاق #طب #اعتدال #جامع_السعاده #ارکان_اربعه
🔻 شناخت ارکان اربعه، در اخلاق، نقطه شروع است؛ حتی آنهایی که چیزی غیر از ارکان را موضوع قرار میدهند و شروع میکنند، مجبورند در یک جاهایی به ارکان بپردازند؛
🔸 منتها آنهایی که میدانند یا در کتبشان توجه دارند، احیاناً گاهی گذری میپردازند و کامل باز نمیکنند، در حالی که اگر هر بخشی از اینها باز بشود، اطلاعاتی مفید و جالبی است؛ یعنی لازم است.
🔹سبکی که مرحوم نراقیین (صاحب «جامع السعادات» و «معراج السعادة») وارد اخلاق شده اند، باید مورد بررسی و دقت قرار گیرد. ایشان موضوع اخلاق - که نفس آدمی است - و کیفیت تهذیب در اخلاق را بیشتر به سوی اعتدال در خُلق و خوی مییرند. منتها به صورت اساسی به قضیه نگاه میکنند.
🔸 تکیهگاه ایشان بیشتر بر قوۀ شهویه و غضبیه است و اینکه اگر اینها را خواستیم از افراط و تفریط حفظ کنیم، چگونه حفظ کنیم. چون باید اینها محفوظ بمانند.
🔹 رُهبان یا مرتاض شاید نظرش این باشد که گاهی اینها را از بین ببرد و بکشد اما اسلام این کار را نمیکند. قوۀ غضبیه هم باید باشد؛ منتها مصرفش باید صحیح باشد. قوه شهویهاش هم همینطور است. روش معراج السعادة و جامع السعادات، از بین بردن اینها نیست.
🔸 قوای دیگر هم همینطور است. منتها این دو بزرگوار قوای غضبیه و شهویه را پایههای اصلی بحث قرار میدهند و از آنجا وارد علم اخلاق میشوند. کم و زیاد به پایههای اصلی اخلاق میپردازند و بالاخره تعریف این قضیه آسان نیست. آنچه لازم و کامل و جامع است شروع این بحث از ارکان اربعه است.
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir
9.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پست_ویژه #برش_یک_دقیقهای #ذکر
🎥 آثار انس با ذکر و توجه
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🔺 @nasery_ir
#توسل #اهل_بیت
🔻 ما معمولا در زیارتها و توسلات خیلی جایگاه اهل بیت(علیهم السلام) را ممتاز میدانیم، و آنها را کلید ورود به عالم غیب و معرفت الهی میدانیم؛ اما در عمل، عمل مناسب آن را نداریم.
🔸 همچنین در باور، باور مناسب آن را نداریم؛ یعنی در اسباب برای ورود به این معرفت، نقص داریم. جز خیالاتی جزئی، چیزی درک نمیکنیم. ارتقاء، یعنی آشنا شدن به اینکه اسباب ورود به این معرفت، کجاست؟ چند رقم است؟ چه چیزهایی است؟ تا بینهایت است.
🔹 امام (علیه السلام) را حاضر میدانیم؛ عالم و قادر هم میدانیم؛ اما در همین حد لفظ هست. ما چه میدانیم آنهایی که احیاناً ارتباط داشتند، ارتباط لحظه به لحظهشان با امام چگونه بود. قضیه را فلهای تصور میکنیم.
🔸 ابواب حکمت و ابواب معارفی وجود دارد که برای کسی باز نمیشود مگر به لطفی خاص از حق تعالی.
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir
#جبر_و_اختیار #سعادت
🔻 انسان میهمان یک اندوختههایی است که بعضیهایش را دیگران برایش پایهریزی کردهاند، مثل صُلب آباء که در اختیار فرد نیست یا رَحِم أُمَّهات و رضاع (خصوصیات مادر) یا لَبَن؛ (تاثیرات غذاها) البته هیچ کدام اینها مستقلا، علت تامه برای سعادت یا شقاوت نیست.
🔸 گاهی تربیت، یک دفعه غلبه میکند و همه را درست میکند. گاهی قسمتهای دیگر [همینطور]. خدای متعال سعادت و شقاوت را معلق و شناور گذاشته است و هیچ کدام از ابعاد وجودی انسان را علت تامه برای سعادت یا شقاوت قرار نداده است تا باب، مفتوح بماند.
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir
#امام_زمان
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 www.al-hady.ir
#خلقت #ارکان_اربعه
🔻 شیطان خلقت خودش را به نار و خلقت آدم (علیه السلام) را به تراب مستند میکند؛ در حالیکه آن ترابی که حضرت آدم(علیه السلام) از آن آفریده شد «صَفوَةُ التُراب» بود؛ یعنی تراب برگزیده بود.
🔸 تازه قضایا تماماً به این سبک هم نیست که تمام حضرت آدم علیه السلام از تراب باشد؛ بلکه جامعِ تراب و ماء و بقیه ارکان اربعه بود. این شیطان بود که به یک زاویه مستند کرد.
🔹 ناری که شیطان از آن خلق شد، خودش یکی از ارکانی است که در وجود آدم استفاده شد. حرارتی که در وجود انسانها هست، نشانه همان نار است. هوا هم همینطور، از ارکان وجود آدم است.
🔸 انسان هر چهار ارکان اربعه را دارد؛ در قرآن هم به آن اشاره شده منتها آیات و تعابیر آن متفاوت است. تراب، طین، صَلصَالٍ کَالفَخَّار (الرحمن،۱۴) که ترکیبی از آب و خاکی است که آتش هم دیده باشد.
🔹 وقتی تقویت و تهذیب نفس ناطقه در انسان، مقصد قرار میگیرد باید نفس از ابتدای تکوین، مورد دقت قرار گیرد و باید تمام این ارکان و اقتضائاتشان در وجود آدمی را شناخت. این ترکیب وجود انسان از چهار رکن از عجایب صنع خداست؛ اما مشکلات خودش را هم دارد.
🔸 گاهی غلبه تراب - به دلایلی - یک شخصیت میسازد و گاهی غلبه نار، یک شخصیت دیگر میسازد مثل اینکه فردی می شود که دائم پَر میکشد و مدام میخواهد بالا برود و انسان را بر اثر بلندپروازی دچار مشکل میکند.
🔹 ابعاد دیگر از ارکان هم همینطور است در حالی که خداوند سیر انبیاء را سیری معتدل تعریف کرده و مقصد رسیدن به اعتدال است.
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir
#حضرت_زهرا #شب_قدر #غض_بصر #آیت_الله_مولوی_قندهاری
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 www.al-hady.ir
🎊 میلاد حضرت مسیح (علی نبينا و آله و علیه السلام) را به همه موحدان عالم تبریک می گوییم و با تقدیم صلواتی به روح مهربانش لطف و محبتش را امید می بندیم.
...اللهم صل علی محمد و آل محمد...
🔺 @nasery_ir
* #حضرت_عیسی #شیطان
🔻در روايتي دارد كه يک وقتی حضرت مسیح (علی نبینا و آله و علیه السلام) رفتند در يك خرابه اي استراحت كنند، همین که خواستند بخوابند يك نيم خشتي را ديدند آنجا افتاده؛ آن را جلو كشاندند و سرشان را روي اين نيم خشت گذاشتند.
🔹بلافاصله، بعد از كشيدن اين نيم خشت زير سر ديدند شيطان حاضر شد. فرمودند: «معلون! من چه كردم كه تو آمدي؟» آخر حضور شيطان هم حساب و كتاب دارد؛ حضور شيطان همين جوري نيست دليل دارد.
🔸شیطان گفت كه: يا نبي الله! اين نيم خشت را كه زير سرت كشيدي طبعًا ّمي خواستي زير سرت يك خرده بلندتر باشد. گفتم بروم ببينم مي توانم به ايشان بگويم آقا اين خشت ها را دوتایش كن. بعد كه دو تایش كرد بگويم خوب است يك خرده برگ بگذاري رويش نرم هم بشود. بعد مرتب بكشانمت به آن سمت.
🔹 حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) فرمودند: نيم خشتي هم به ما نمي تواني ببيني؟ و انداختند آن طرف و خوابيدند. این تشویق به اضافه کردن و بیشتر و بهتر خواستن یکی از کارهای شیطان است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir