#حضرت_زینب
🔻 عاشورا بخش مردانه دارد، بخش زنانه دارد. بخش زنانه عاشورا دارد. بخش مأموریت زنانه این کار با حضرت زینب سلامالله علیها اصلاً بعد از شهادت شروع میشود. چه مدیریتی، چه شخصیتی، چه مراعاتهایی، چه لطایفی، چه ظرائفی، چه دقائقی.
🔸 حضرت زینب سلامالله علیها وقتی که وارد مجلس عبیدالله شدند، «ارذل ثیابها» لباسهای مندرس، پوشیده بودند. خیلی مدیریت دقیقی است. یک خانواده به حسب ظاهر شکست خورده از دید عبیدالله، از دید دشمن، چه جوری باید اینها برای ادامه این سفر مدیریت کنند که دشمن حتی فضا را فضای دیگری نکند، فضای حزن باشد، فضای اندوه باشد.
🔹 حضرت زینب همانجا در کوفه هم که آمدند تعدادی کنیز فقط دور حضرت بود، ولی لباسهایشان را اینجوری قرار دادند و این یک نوع مدیریت است، مدیریت فضا است. تمام ابعادش معلوم است که چقدر به این فضا احاطه بوده.
🔸 همه حتی بچهها و دختر بچهها با این مأموریت آشنا بودند. خطبه خواندنها، بخشهای زنانهاش جدا است، بخشهای مردانهاش جدا است.
کد ۱۳۶۷
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#سلوک
🔻 ما در بیماریهای ظاهری یک مقدار هوش داریم که وقتی بچهمان تب کرد به فلان دکتر ببریم و اگر فلان بیماری سخت را گرفت از راههای دیگری اقدام کنیم؛ اما در بیماریهای روحیمان این کارها را نمیکنیم، چون فلهای به آن نگاه میکنیم و قواعد را هم نمیدانیم، به درمانش هم فلهای نگاه میکنیم.
🔸 انتظارمان هم این است که وقتی یک دور تسبیح را گرداندیم زمین به آسمان برسد و آسمان به زمین بیاید و همه درهای عالم غیب به روی ما باز شود چون ما چند صفحه قرآن را خواندیم یا یک تسبیح را دور زدیم.
🔹 ما نه بیماریاش را شناختیم و نه درمان را شناختیم، نه حجمش را میدانیم و نه وزنش را میدانیم، نه جنسش را و نه فصلش را میدانیم و در نهایت نیز حاضر نیستیم از ساختار خودساخته خود دست برداریم.
کد ۸۳۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#سلوک
🔻 گاهی ما به نظر خودمان خیلی منّت سر خدا میگذاریم که مثلاً یک عمل عبادی را انجام میدهیم در حالی که در حقیقت این عمل ما نه سر دارد، نه تَه دارد، نه به عالم غیب منتقل میشود و نه اثر عملی مثبتی دارد. چون جنس اینها از اجناس عالم غیب است، ما متوجه نیستیم دارد چه اتفاقی میافتد.
کد ۸۳۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#دنیاطلبی
🔻 وقتی بعضیها را در قبر میگذارند واقعاً فرق نمیکند که میخواهد به امت یهود یا به نصاری ملحق شود، روایات نیز گاهی این را تأیید میکند. میگویند: «مُت یهودیاً أو نصرانیاً». (بمیر خواه یهودی و خواه نصرانی)
🔸 وقتی همه چیز انسان پول شد همینگونه میشود. خیلی تفاوتی ندارد یا چیزهای مشابه [مثل شهوت طلبی یا قدرت طلبی یا...] هم همینطور است.
کد ۸۳۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#گناه #توبه
🔻 در بنیاسرائیل خیلیها عابد بودهاند و گاهی برخی از آنها به قدری از نظر روحی بیمار میشدهاند که به خدا میگفته است خدایا همه زحماتم را میدهم؛ اما امشب فلان زمینه امور مالی یا گناه را برایم فراهم کن.
🔸 بشر گاهی اینقدر بیچاره میشود و دستش خالی میشود. اصلاً روی آن مایهها دیگر حساب نمیکند. چنین کسی بیمار است و جنس این بیماریها را فقط آتش میسوزاند.
🔹 اگر خود انسان به هوش آمد و بیدار شد و شروع کرد و سختیهایش را انتخاب کرد، دیگر روی دوشش نمیگذارند. اما اگر نه، باز غافل بود و بیمار بود و مشکل داشت و تشخیص نداشت، در کنارش [سختی و فشارهایی قرار میدهند تا به خود بیاید]
🔸 و باز این از لطف خدا است که به گونهای چینش میکند [تا بنده خود را حفظ و تربیت کند].
کد ۸۳۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#ملافتحعلی_سلطان_آبادی #توحید
🔻 درمورد مرحوم ملّا فتحعلی سلطان آبادی نقل میکنند که دوستان ایشان سی شب به محضر ایشان میرفتند و ایشان هر شب یک معنایی برای «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ» میکردند به طوری که معنای شب بعد، غیر از معنای شب قبل بوده است.
🔸 گویا سبک ایشان اینگونه بوده است که همه را به صورت احتمال بیان میکردهاند.
🔹 شاید این آیه با پایهگذاری توحید فطری در بشر بیارتباط نباشد و پایهگذاری توحید فطری یا فطرت توحیدی بشری با «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ» بیتناسب نباشد، به نوعی با هم ارتباط داشتند.
🔸 بالأخره زمانی که خدای متعال بشریت و آدم ابوالبشر را که خلق کرد و خلقت آدم مطرح شد و در این خلقت اسبابی فراهم شد تا در نهایت میل ایمان در بشر بیشتر از امیال دیگر باشد و نیازش به توحید در این خلقت تعریفشده باشد.
کد ۸۳۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#خلقت #حضرت_آدم
🔻 بعضی مفسرین نوشتهاند که خداوند خلقت آدم را در آسمان انجام داد. شاید خلقت حضرت حوّا بعد از آن صورت گرفته باشد. بعضی نوشتهاند که در دنیا صورت گرفته است.
🔸 اما نکته این است که خداوند متعال اولین فرد بشر را پُر از علم کرد و علمالاسماء را به او داد و این خیلی مؤثر است.
🔹 ابتدا تصویر آدم را چه در ابتدای خلقت و کیفیت ترکیب، چه در امتیازات بعدی روی «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ» قرار داد، یعنی برای خَلق آدم، توحید و فطرت توحیدی و اسباب و ادوات آسمانی را زلال و آسمانی و متراکم قرار داد سپس طرف مقابل آن، باید تدریجیالحصول سرایت میکرد مثل شیطان، هواهای نفسانی و ... . این بچه به دنیا بیاید و سپس شهوت در آن بیدار شود و خیلی امور را تدریجی الحصول قرار داد و این از ناحیه حق تعالیٰ لطف محض برای سروری بشر و توحید بشر است.
🔸 اینها چیزهایی است که ما به آن توجه نکردهایم و نمیکنیم. ما در چالهای افتادهایم که فقط مشکلاتی که خودمان با دست خودمان درست کردهایم را میبینیم و راهحلهای آنها را هم راهحلهای مادی تصور میکنیم و به دنبال این قضایا میرویم درحالیکه الطاف حقتعالیٰ به بشریت خیلی زیاد، بالا و بلند بوده است.
کد ۸۳۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#توبه #استغفار
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#شکستگی #عبودیت #استغفار #توبه
🔻 گاهی عینکهای ما خراب است و فکر میکنیم مشکلی نداریم و مشکلی نداشتهایم. نوع برداشت ما غلط است یعنی بیماری ما دوبله شده است.
🔸 غیر از اینکه بیمار هستیم، نمیدانیم که بیمار هستیم و گرفتار یک جهل مرکب شدهایم.
🔹 کسی که خیلی معرفتش بالا میرود و مانند اولیاء و انبیاء خیلی مقام بالایی پیدا میکند شاید یکی از حالاتش این است که وقتی به سجده میافتد و بنا شد صد مرتبه ذکر استغفار بگوید در مشتش صد کوتاهی از خودش دارد و برای هریک، یک استغفار میگوید
🔸 اما گاهی ما آنقدر کور هستیم که یک مورد کوتاهی را میخواهیم پیدا کنیم تا برایش صد استغفار بگوییم، پیدا نمیکنیم و میگوییم کاری نکردهایم.
🔹 تا این حد ما فاصله پیدا کردهایم! اینها بیماری است. آنها که انبیاء و اولیاء هستند صد ذکر استغفارشان را برای صد کوتاهی میگویند، ما اگر صدتا استغفار را برای یک کوتاهی هم بخواهیم بگوییم همان یک کوتاهی را در خودمان پیدا نمیکنیم و این علامت خطری بودن و شدت بیماری ماست و ما از فطرت توحیدی دور شدهایم و «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ» ما مقرون به مانع شده و ذائقه ما عوض شده است.
🔸 یک وقت یک ذائقه خوب است و نوع غذا را خوب حس میکند ولی وقتی ذائقهای بیمار میشود متفاوت میشود و تلخی و شوری در ذائقه انسان جابجا میشود. طعم را تشخیص نمیدهد.
🔹 گاهی آنقدر عقب میافتیم که حتی یک مورد از کوتاهیهایمان را نمیبینیم. بخاطر اینکه اخلاق بچگانه، اهداف بچگانه، عروسکبازی ما را مشغول یک ساختار ذهنی کرده است و فقط همان را نگاه میکنیم و همان را میخواهیم ساماندهی کنیم.
کد ۸۳۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir