* #حضرت_مسلم #حضرت_هانی_بن_عروه
💠 اعتقاد اعراب به حضرت مسلم
🔻 حضرت مسلم (سلام الله عليه) يکي از بنيهاشم است که عربهاي بَدَوي فوقالعاده به ايشان اعتقاد دارند و احترام قائل هستند. عربهاي بدوي اصول دينشان خيلي محکم است، در فروع و احکام نه، ولي در اعتقادات و ایمان به خدا مخصوصا ولايت اهل بيت خيلي محکم هستند.
🔸 اعراب بدوي شيعي، يک جاهايي دست ميگذارند که فوري اثر ببيند، يکي از آنها امامزاده سيد محمد فرزند امام هادي (عليه السلام) است، يکي از آنها حضرت مسلم (سلام الله عليه) و يکي از آنها حضرت ابوالفضل (صلوات الله عليه) است.
ولی کسی اگر از حضرت مسلم یاد کرد بجاست که از هانی بن عروه نیز یاد کند چرا که او جانش را فدای حضرت مسلم کرد و با کمی فاصله از ایشان دفن است.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#شهید_بهشتی
🔻 یکی از آقایان از قول شهید بهشتی (رضوان الله تعالی علیه) جمله خوبی روایت می کرد که اول انقلاب فرموده بود:
🔸 من در این فکر هستم با گذشت [سپری شدن] انقلاب تقاضا از سراسر دنیا، زیاد خواهد شد. این را من مطمئن هستم، ولی قدرت عرضه در ما چقدر است؟ این را تردید دارم، اگر این شد که تقاضا زیاد شد و قدرت عرضه ما کم بود، دیگران جایگزین ارائه میکنند و لطمه آن به ما میخورد؛ چون به نام ما در آمده است و نمی توانیم معارف اهل بیت عصمت و طهارت را تمام عرضه کنیم.
کد ۱۳۳۵۲
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#شهید_بهشتی #انانیت #علم #حضرت_موسی #حضرت_خضر
🔻 حق نداری همه جا، خودت را وسط بگذاری و ملاک حق را دانایی خودت و چهار کلمهای که خواندهای بدانی.
🔸 خداوند مرحوم شهید بهشتی را رحمت کند و رضوان خدا بر او باد؛ از ایشان جملهای نقل میکنند که «این تصور را از ذهنت دور کن که هرچه هست، همین جا پیش تو است.»
🔹 چنین چیزی نیست و عالم، خیلی گسترده است! برای همین، فقط کافی است که به جریان حضرت موسی علیهالسلام و خضر نبی توجّهی بکنی.
🔸 حضرت موسی که پیامبر اولوالعزم است به حضرت خضر می فرماید: «هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا» آیا از تو پیروی کنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شده و مایه رشد و صلاح است، به من بیاموزی؟ (کهف: ۶۶)
🔹 و حضرت خضر در جواب می فرماید: « قَالَ إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا ». گفت: «تو هرگز نمیتوانی با من شکیبایی کنی! (کهف: ۶۷)
🔸یعنی چه؟ یعنی نظام خلقت، بر مبانی علمی بسیار بینهایتی پایهگذاری شده است. «وَ فَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ» فوق هر دانشمندی دانشمندتری وجود دارد. (یوسف: ۷۶)
🔹 چرا؟ چون «ید الله فوق ایدیهم» و «الله اکبر»؛ یعنی هر چه بالا بروی، خدا بزرگتر است.
کد ۲۲۸۶۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#عید_قربان #حضرت_ابراهیم #حضرت_اسماعیل #حضرت_هاجر
🔻 بخشی از موفقیت حضرت اسماعیل در امتحان الهی به خاطر مدیریت مادرانهی هاجر، مادر اسماعیل علیهالسّلام است.
🔸 این زن به قدری فهیم و اهل ایمان بود که این فرزند را اینگونه تربیت کرد. بخشی از آن نیز به دلیل این است که اسماعیل، پیغمبرزاده و فرزند حضرت ابراهیم است؛ ولی اینقدر این فرزند همراه بود که پس از هجده سال که پدر آمده است، به مجردی که پدر گفت: «يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ» (صافات: ۱۰۲)(ای فرزند عزیزم، من در عالم خواب چنین میبینم که تو را قربانی (راه خدا) میکنم،) اسماعیل گفت: «یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُنی إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرینَ» (صافات: ۱۰۲) (ای پدر، هر چه مأموری انجام ده که ان شاء اللّه مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت.)_ ولی این پدر، نگران است و این مسئله شوخی نیست!
🔹 دهم ذی الحجه، در عید قربان، دست فرزندش را گرفته و برای قربانی میبرد. در راه فرمود که پسرم من از وقتی که خودم را شناختهام، گام بهگام امتحانات و مشکلاتی برای من بوده است؛ مرا در منجنیق گذاشتند تا در آتش پرت کنند، نمرود و دعوت به شرک بود... چه سختیهایی را دیدم.
🔸 سلطان و ایادی او میخواستند که به خاطر رگهی توحیدی و رکن توحیدی او ایشان را از بین ببرند. شخص دیگری اینگونه نبود، فقط این خانواده، اهل توحید بودند؛ ولی تا کجای این مسیر توحید را رفته است که از دلش، تعلّق به فرزند را بریده است،
🔹 پسرش را خوابانده و چاقو را زیر گلوی او گذاشته و دو سه بار فشار داده است، تمام کاری که یک فرد در این جایگاه میتوانست انجام دهد، انجام داده است تا اینکه جبریل گفت: «قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیا» تمام شد و شما کار را به درستی انجام دادی.
کد ۱۱۵۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#حج #حضرت_ابراهیم
🔻 در فهم نگرش معنوی دین و اسلام همین توجه به سیر احکام عمره و حج کافیست؛ چرا که به قدری لطیف و دقیق و حساب شده چیده شده است، که یک سفر توحیدی ناب است.
🔸 شما نگاه کنید از قدم اول احرام و بعد محرماتش چطور انسان را آماده سفر خدایی محض میکند. مخصوصاً الان فرق کرده است ولی سابق یک نفر راه میافتاد و بارش را به دوش میکشید، به هر زحمتی که بود خودش را به مسجد شجره میرساند و مُحرِم میشد.
🔹 از مسجد شجره، این وسایل نقلیه الان هم که نبود، باید بارش را به دوش میکشید، در سایه نمیرفت و در جاده که میرفت مواظب بود که خون از پایش نیاید یا بدنش زخم نشود یا حشرات را آسیب نرساند.
🔸 قدم به قدم این عمق توجهات این شخص را به عمق سفر توحیدی و معنوی میرساند. از احرام تا پایان قضیه اعمال حج واقعاً خیلی ناب است، چه جالب چینش شده است، و نهایت کار که عید قربان است و قربانی کردن و رمی جمرات.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
ادامه مطلب قبل...
🔻 اینها هر کدام اگر معنایش باز بشود، یک مرحله محکم از گیروگرفتاریهای ماست که اگر درست و با توجه به باطن قضیه اقدام بشود، هر قسمتش ردّ کردن یک مرحله یا مراحلی از سفر انسان است.
🔸 همین رمی جمرات چه چیزی میخواهد بگوید؟ غیر از این که یک نفر که تا آنجا رسیده است که، شیطان برایش ظاهر میشود. شیطان برای دو گروه ظاهر میشود، یکی انبیاء و یکی هم اشقیاء. زمان حضرت ابراهیم (علیه السلام) برای ایشان ظاهر شد.
🔹 اگر مومن واقعاً حرکتش پابهپای با حرکت انبیاء باشد و باطن دار باشد، اواخر کار و سیرش شیطان خودش را نشانش میدهد و در آن حال رمی کردن مومن طبیعتاً معنادار خواهد بود و سِرّ اعمال حج برایش حاصل می شود.
کد ۵۸۴۱
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#حضرت_سلیمان #آصف_بن_برخیا
🔻 در جریان سلیمان -علیهالسلام- برای احضار تخت بلقیس، وقتی یک نفر به نام آصف که «عنده علم من الکتاب» (نزد او دانشی از کتاب بود/نمل ۴۰)، بتواند این کار را بکند، سلیمان هم میتواند؛ ولی خودش انجام نمیدهد و طبقات علم را دو مرحله میکند و میفرماید: «قال عفریت من الجن أنا آتیک به قبل أن تقوم من مقامک» (عفريتى از جن گفت: «من آن را پيش از آنكه از مجلس خود برخيزى براى تو مىآورم.»/نمل ۳۹)؛ ولی سلیمان گفت که نه، این را نمیخواهم. تخت را از یک کانال دیگر و طبقهای از معارف دیگر میخواهم.
🔸 حالا باید روشن بشویم که اینها چقدر فرق میکند؟ چرا؟ اگر او میآوَرد، چه میشد؟ آنان چقدر علم در اختیارشان است و چقدر قدرت در توانشان است؟ چرا جناب سلیمان -علی نبیّنا و آله و علیه السلام- به این یکی تن در داد؟ «قال الذین عنده علم من الکتاب أنا آتیک به قبل أن یرتدّ الیک طرفک» (كسى كه نزد او دانشى از كتاب [الهى] بود، گفت: «من آن را پيش از آنكه چشم خود را بر هم زنى برايت مىآورم.»/نمل ۴۰).
🔹 از علم الکتاب، او «علم من الکتاب» (علمی از کتاب) را دارد. «فلمّا رآه کان مستقرّا عنده» (پس چون [سليمان] آن [تخت] را نزد خود مستقر ديد/نمل ۴۰)؛ یعنی رسید. با اینکه یک ماه فاصلهی جغرافیایی و فیزیکی بود.
🔸 هر جسمی را که در یک چشم به هم زدن بخواهی حرکت بدهی، با سرعت نور هم که بخواهد حرکت کند، شاید امکانش باشد؛ ولی قابلیّت آن وجود ندارد و ظرفیّت هر جسمی، هر حرکتی نیست و احتراق حاصل میشود.
🔹 چه کرد او با یک کلمهی «قال الذی عنده علم من الکتاب انا آتیک به قبل أن یرتدّ الیک طرفک» (كسى كه نزد او دانشى از كتاب [الهى] بود، گفت: «من آن را پيش از آنكه چشم خود را بر هم زنى برايت مىآورم.»/نمل ۴۰)؟
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
ادامه مطلب قبل...
#حضرت_موسی #حضرت_عیسی #نبوت
🔻 این، مقام نبی و سلیمان است؛ نه برای انتقال، خودش را درگیرِ آن اولی (جن) کرد و نه در دومی [خودش ورود کرد]؛ زیرا افراد هستند.
🔸 خودش نبی است و جایگاه وحی برای او است. چه اختصاصاتی این جایگاه [نبوت] دارد که به چگونه اموری باید اشتغال پیدا بکند و به چه اموری اشتغال پیدا نکند؟ این، نیاز به مطالعه و فحص و دقت بیشتر دارد.
🔹 این که عرض میکنم موسی -علیهالسلام- از ارکان احیا است، بعید نیست. از ارکان احیا است. در ابتدای سورهی آل عمران میبینید که عیسی -علیهالسلام- خیلی شفافتر از این بیان میکند و میفرماید: «وَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ»/آل عمران ۴۹) یا میفرماید: «وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ» (و به اذن خدا نابيناى مادرزاد و پيس را بهبود مىبخشم/آل عمران ۴۹) یا میفرماید: «وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ» (و به اذن خدا مردگان را زنده مىگردانم./آل عمران ۴۹) این، امری است که در این جایگاه تعریف شده است و ما نشناختهایم.
🔸 چه در موسی -علیهالسلام- و چه در عیسی -علیهالسلام-، وقتی که شخصیّت آنان را مورد بررسی قرار میدهد، امتیازات ویژهای را خدای متعال برای آنان قرار میدهد که خودش باب وسیعی است.
🔹 به موسی -علیهالسلام- میگوید: «و اصطنعتک لنفسی»؛ یعنی تو را برای خودم دارم میسازم. این، خیلی مقام است! اصلاً دور نیست که احیای موتی بإذن الله در اختیار یک نبی باشد و حالا بهانهاش هم، ذبح یک بقره باشد؛ ولی جامعه نمیپذیرد.
🔸 «وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا»؛ یعنی میگویند که ما را مسخره کردهای؟! ما میگوییم یک جوان کشته شده است و شما میگویید بروید یک گاو سر ببرید. موسی -علیهالسلام- میداند که دارد چه کار میکند و اینها نمیدانند.
کد ۲۴۹۴۷
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
💌 اعلام پذیرش
✅ حوزه علمیه حضرت
صاحب الزمان علیه السلام
🔹تذکر: این مدرسه تحت اشراف حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری می باشد.
@sahebozaman_ir
@nasery_ir