چاپ و نشر بینالملل
#معرفی_کتاب
#فرهنگ_جامع_شهادت_معصومین
✅ کتاب «فرهنگ جامع شهادت معصومین»، تألیف گروه حدیث پژوهشکدۀ باقرالعلوم علیهالسلام و ترجمۀ جواد محدثی، در سه مجلد توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر شدهاست. جلد دوم این مجموعه، شهادتنامۀ امامحسین علیهالسلام است که با قیمت 45000 تومان در 351 صفحه عرضه میشود.
در سال ۱۳۶۶ش بعضی از مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی پیشنهاد کردند که لازم است مقتل معتبری برای معصومان علیهمالسلام جمع آوری شود؛ زیرا در مجالس عزاداری اهلبیت علیهمالسلام، برخی گویندگان مذهبی و مرثیهسرایان مطالبی بیان میکنند که سند معتبری ندارد و همه روزه هم نقل میشود که چه بسا، موجب اهانت به مقام عصمت اهلبیت میشود.
مطالب لازم برای تأليف مقتل، از منابع اولیه و مستند تاریخی و حدیثی جمع آوری شد و مطالب مربوط به هر یک از امامان علیهمالسلام، بدین صورت دستهبندی شدهاست:
در فصل اول به گوشههایی از شخصیت آن امام اشارهای میشود و سپس تاریخ ولادت و شهادت، مدت عمر و امامت، القاب و کنیه، نام پدر و مادر و فرزندان به اختصار بیان میشود.
در فصل دوم آزار و شکنجههایی که به ایشان وارد شدهاست، بیان میشود.
در فصل سوم خبرهایی آورده میشود که پروردگار، پیامبر و دیگر امامان در مورد شهادت آن معصوم دادهاند.
در فصل چهارم وصیتهای هر امام نقل میشود.
در فصل پنجم وقایعی بیان میشود که پیش از شهادت آن بزرگوار رخ دادهاست.
در فصل ششم سبب شهادت و چگونگی شهادت آن بزرگواران ع آورده شدهاست.
فصل هفتم به شیوۀ تجهیز معصوم، یعنی غسل، کفن، نماز، دفن و آن بزرگواران اختصاص یافتهاست.
فصل هشتم اتفاقاتی را بیان میکند که بعد از شهادت هر معصوم ع رخ دادهاست.
در فصل نهم اشعار و جملاتی آورده شده که در مصیبت آن حضرت - چه از زبان دیگر امامان یا از یاران و افراد نزدیک ائمه نقل شدهاست.
📌 همان ضرورت ایجاب میکرد این مجموعه به فارسی نیز برگردانده شود تا بیشتر اقشار از آن بهره گیرند؛ بهخصوص مقتل سیدالشهدا علیهالسلام و حوادث عاشورا که از اولویت برخوردار است. برای خوانندگان این ترجمه، نکاتی شایستۀ یادآوری است:
الف. در متن عربی، سلسله سند احادیث به طور کامل ذکر شدهاست. در ترجمه، برای کاهش حجم کتاب اسامی واسطههای نقل حذف شد و به ذکر نام آخرین راوی اکتفا گردید.
ب. برای هر نقل، در پاورقیهای متن عربی منابع متعددی بیان شدهاست؛ اما در ترجمه، اصلیترین و کاملترین مأخذ نقل شد.
ج. اشعاری در رثای امامحسین علیهالسلام و مصائب کربلا ترجمه شد، ولی مرثیۀ دیگر شاعران در زمان ائمه یا پس از آن ترجمه نشد؛ زیرا اغلب مرثیههای عربی برای فارسیزبانان و مخاطبین این کتاب، بیفایدهاست و طبعاً ترجمۀ آن جاذبه و شیرینی متن اصلی را ندارد.
#گزیده_کتاب
#فرهنگ_جامع_شهادت_معصومین
✅ اثر انبان بر گردۀ امامحسین علیهالسلام
📝 ابنشهرآشوب به نقل از شعیببنعبدالرحمان خزاعی گوید: روز عاشورا بر پشت امامحسین نشانههایی دیدند. از #امام_سجاد پرسیدند (که اینها برای چیست؟) فرمود: «این، اثر کیسههای غذاست که حضرت بر دوش میکشید و به خانۀ بيوهزنان، یتیمان و بینوایان میبرد».
فرهنگ جامع شهادت معصومین علیهمالسلام، تألیف پژوهشکدۀ باقرالعلوم، ترجمۀ جواد محدثی، نشر بینالملل، 1390ش، ج 2، ص 236
چاپ و نشر بینالملل
معرفی کتاب بانوی آندلس در صفحۀ اینستاگرام باشگاه هواداران کتاب
#معرفی_کتاب
کتاب #بانوی_اندلس
بهقلم #سید_محمدصادق_مصباح_موسوی
انتشارات #چاپ_و_نشر_بین_الملل
درمیان قفسۀ کتابخانهها و کتابفروشیها همیشه قطورترین کتابها، کتابهای تاریخی هستند. برای کسی که تخصصش #تاریخ نیست و سَروسِرّی با پژوهشهای تاریخی ندارد، معمولاً خواندن یک کتاب با مضامین صرفاً تاریخی کمیمشکل و زمانبر است.
شاید این حسوحالِ نه چندان مطلوب، فقط به ذائقۀ مخاطب برنگردد. اکثر کتب تاریخی با منابعی صرفاً محققانه و با ادبیاتی ویژه نگاشته میشوند که مخاطب عادی پس از چند صفحه از خیر خواندن آن میگذرد. گاهی هم بعضی کتب آنقدر ارجاعات و سندهای تاریخیشان ضعیف است که مخاطب به خواندن چنین اثری تمایلی ندارد و از خیر اطلاعات ناقص و مخدوش تاریخی آن میگذرد. اما گزینۀ سومی هم وجود دارد.
«بانوی اندلس» از آن دست از کتابهاست. کتابی تاریخی دربارۀ مادر بزرگوار حضرت علیبنموسیالرضا (علیهالسلام) و فاطمۀمعصومه (سلاماللهعلیها). زبانش روان است و از حوادث ملالآور تاریخی هم خبری نیست و مخاطب را در تونل هزارتوی تاریخ سرگردان و دلزده نمیکند. راه مشخص است و استناد به روایات و حوادث تاریخی بسیار سنجیده و محقاقانه؛ نتیجۀ این وسواس در ارجاعات و استنادات متقن، اعتماد خواننده به این کتاب تاریخی است.
نویسنده بارها در میان سطور و صفحات کتاب به مقایسۀ سند تاریخی کتاب پرداخته که این تأکیدات منجر به تکراری بودن برخی از مطالب شده و البته گاهی در فصول مختلف عین مطلب تکرار میشود.
مسئلۀ اصلی و مهم و شاخص کتاب پرداختن به موضوع #مادر است. مادران بزرگوار معصومین علیهمالسلام، وقتی از مادر امام صحبت میکنیم، سخن از بانویی است که خودشان چنان پرورش یافته و یگانۀ روزگار است که برترین اولیای الهی را در دامان خود تربیت میکند صِرف همسر امام بودن نمیتواند چنین جایگاهی را برای یک زن تضمین کند. پرداختن به این موضوع ناب، پنچرههای فراوانی را برای سیر در کوچهپسکوچههای تاریخ صدر اسلام باز کرده و جذابیت کتاب را دو چندان میکند.
بانویی که از شهری به نام مُرسیه در جنوب شرقی اسپانیای امروزی با حوادث فراوان و تقدیر الهی وارد حریم امن و نورانی موسیبنجعفر میشود. این بانو که در بدو ورود به خانۀ امام، تُکتَم نام داشته به «خیزران مُرسیه» مشهور است. وجود ایشان و مادران اهلبیت در بین شیعیان بسیارمهجور است. غربت «خیزران مُرسیه» مؤید این مطلب است که نویسنده، مطلب را در چندین جهت در کتاب «بانوی اندلس» بررسی کرده است.
چاپ و نشر بینالملل
✅ «سیمرغ سی مرغ»، روایت داستانکونۀ زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی منتشر میشود
#در_دست_انتشار
#سیمرغ_سی_مرغ
📚 محمدقائم خانی که سال گذشته کتاب «سور سوریه» تألیف کرده بود، این بار دست به خلق اثری داستانگونه پیرامون زندگی امامخمینی (ره) به نام «سیمرغ سی مرغ» زدهاست. این کتاب، در مراحل چاپ قرار دارد و بهزودی توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل روانۀ بازار خواهد شد.
✍ خانی در نوشتۀ کوتاهی پیرامون کتاب جدیدش این چنین گفتهاست:
«ما گمان میکنیم تنها راهِ متقنِ رسیدن به حقایق زندگی یک فرد، اسناد محکمی است که دربارۀ او بجا ماندهاست، در حالی که برخلاف پندار ما، سند تاریخی اصلاً معطوف به زندگی انسانها تولید نمیشود، بلکه چیزی است بجا مانده که دیگران در رابطه با یک شخص تولید کردهاند. در واقع یک سند تاریخی، چیزی دربارۀ حقیقت زندگی هیچ فردی ثبت نمیکند، بلکه تنها واقعیتی از ارتباط بین یک تا چند نفر مرتبط با شخصی خاص را به ثبت میرساند. اما گاهی آنها که گوشی به حقیقت تاریخ دارند، به رمز یا گاهی تفصیل، شرحی دادهاند. ما اگر به گفتههایشان دقت کنیم، و اسناد تاریخی را در پرتو این سخنان تفسیر کنیم، شاید کمی بتوانیم به حقیقت «زندگی» نزدیک شویم. یکی از این افراد در عصر حاضر، آقا روحالله بود که بعدها شد امامخمینی.
نوشتن از او با هرنام و نشانی، یک اتفاق بزرگ است که در قالبِ معمولِ زندگینامهنویسی نمیگنجد. رفتن در آن مسیر، اصرار بر اشتباهی است در خواندن تاریخ معاصر ایران.
بنابراین «سیمرغ سی مرغ» سعی نکرده خوانشی جدید باشد از «زندگی امامخمینی»، بلکه تلاشی بوده برای یافتن حقیقت خودِ زندگی، آنطور که حاجآقا روحالله به عموم مردم از عوام تا خواص میگفت، البته از لابهلای گزارشهای مرتبط با وقایع زندگی ایشان. اگر ملانقطیها نپرسند کدام واقعه است در صد سال اخیر، که به امام خمینی (ره) مرتبط نیست؟، می توان با احتیاط ادعا کرد حاصل جستوجو بین سطور تاریخی ایران جدید برای یافتن حقیقت خود زندگی، شده کتاب «سیمرغ سی مرغ» که از تولد روحالله در خانۀ بزرگ آقامصطفی در خمین شروع میشود تا وداع شگفتانگیز مردم ایران با امامخمینی در بهشت زهرای تهران. قضاوتش با تکتک ایرانیان است که این کتاب را منتسب به او بدانند، یا خیر.»
https://www.ibna.ir/fa/tolidi/314301
#گزیده_کتاب
#بانوان_محدث_شیعه
📚 نمونۀ دیگر از تحقیر زن توسط حاکم جامعۀ اسلامی پس از رحلت پیامبر، ضرب و جرح خواهر ابوبکر در عزاداری برادرش به دست عمر بود. در سیرۀ حکومتی او گفته شده وقتی به دنبال زنی میفرستاد تا در جلسۀ دادگاه حاضر شود، آن زن در بین راه از ترس رفتار خشن عمر فرزندش را سقط کرد. رفتار عمر با کنیزان نیز خشن و تند بودهاست. سرخسی از دانشمندان اهل سنت در کتاب المبسوط خویش چنین نقل میکند: «عمر هنگامی که کنیزی را میدید که مقنعه پوشیده، او را کتک میزد و میگفت آن را از سرت بردار. کنیز نباید پوشش داشته باشد.»
📌برگرفته از صفحات 404 و 405 کتاب بانوان محدث شیعه، تألیف سیده طیبه موسوی اصل، شرکت چاپ و نشر بینالملل
چاپ و نشر بینالملل
#معرفی_کتاب
#مخاطب_شناسی_در_ارتباطات_تبلیغی
📚 نظامهای ارتباطی سنتی و مدرن ناگزیرند به جایگاه مهم مخاطب در فرایند ارتباط توجه کنند و پیام خود را با روشهای متنوع و بدیع به ذهن و قلب مخاطب برسانند که در این بین رقبای تبلیغ سنتی برای جذب هرچه بیشتر مخاطبان خود، قالبها و شیوههای نوین ارتباطی را در فضای حقیقی و مجازی طراحی میکنند.
هرچند تبلیغ سنتی دین که بر پایه ارتباط چهره به چهره مبلغ و مخاطب شکل گرفته، هنوز هم تأثیرگذارترین نوع تبلیغ است، اما ضرورت دارد که نظام تبلیغ سنتی برای حفظ جایگاه الگودهی خود در میان مخاطبان عام و خاص، هم ظرفیتهای مناسب در این نوع تبلیغ دین و هم ضعفها و کاستیهای خود را شناخته و اصلاح کند.
سید حسن شرفالدین با همکاری گروه تربیتی– اجتماعی پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام در کتاب مخاطب شناسی در ارتباطات تبلیغی با رویکرد مخاطب در تبلیغ سنتی کوشیدهاست تا نظام ارتباطات در تبلیغ سنتی را با توجه به نیازها و فرصتها و آسیبهایی که در فرایند تبلیغ وجود دارد، بررسی کرده و راهکارها و پیشنهادهای لازم را برای کاهش یا رفع این آسیبها ارائه دهد.
بررسی قوتها و ضعفهای نظام ارتباط تبلیغ سنتی موجود به ویژه با توجه به نیازها، انتظارات و مصالح مخاطب، شناخت علل و عوامل مؤثر در بروز این کاستیها، نتایج و پیامدهای فرهنگی ناشی از این ضعفها، چگونگی ترمیم این کاستیها و افزایش ضریب کارآمدی این نظام در تحقق اهداف و آرمانهای تبلیغی و ارتباطی و بسط و تعمیق فرهنگ دینی از اهداف این پژوهش به شمار میرود.
📌 «مخاطبشناسی در ارتباطات تبلیغی با رویکرد مخاطب در تبلیغ سنتی» تألیف سیدحسین شرف الدین در 322 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 48000 تومان از سوی شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر شدهاست.
#گزیده_کتاب
#وحی_و_معجزه_از_دیدگاه_مولوی
📚 حال بیایید برای یک لحظه هم که شده خود را به ِسان استون حنانه سازیم که با مرتبۀ جمادی مورد لطف و دلجویی پیامبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم قرار گرفت و وعدۀ جاودانگی را در یافت کرد. مولانا با ضربآهنگی چنین روح را مینوازد و زنـدهدلان را به عرصۀ اشتیاق میکشاند که کمتر از حنانه نیستند و با احساس و ادراک متعالی و عبور از قساوت و سنگدلی میتوانند چون حنانه بدان مقام رفیع نائل آیند.
بنواخت نور مصطفی آن اُستُن حنانه را
کمتر ز چوبی نیستی حنّانه شو حنّانه شو
📌 برگرفته از صفحات 145 و 146 کتاب «وحی و معجزه از دیدگاه مولوی» تألیف دکتر کاظم بازافکن، شرکت چاپ و نشر بینالملل
چاپ و نشر بینالملل
#معرفی_کتاب
#برنامه_راهبردی_تحول_در_نظام_آموزشی_حوزه
📚 برنامۀ راهبردی تحول در نظام آموزشی حوزه تألیف عبدالحمید واسطی، در 128 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 28000 تومان، بهتازگی توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل روانۀ بازار شدهاست.
فلسفۀ وجودی حوزههای علمیۀ تشیع، شناخت جامع از دین کامل الهی و تبیین و شناساندن جامع و کاربردی آن به جمیع جوامع بشری است؛ به صورتی که مردم بتوانند دین را در زندگی مصرف کنند تا زندگی آنها با عنوان «زندگی دینی» مسمّیٰ بشود. و همچنین وظیفۀ دیگر آن، دفاع از حقانیت دین در مقابل جریانات ضد دین است. به عبارت کوتاهتر نهادینه سازی «انذار» و «تبشیر» و راهبری انسانها به سمت قرب و لقاء حق متعال اصلی ترین کارکرد حوزههای علمیه است.
از سوی دیگر حوزههای علمیه باید پاسخگوی نیازهای جوامع به خصوص حکومت و دولت اسلامی هم باشد. و این همه حاصل نمیشود مگر با تحول اساسی دربرنامههای جامع «جذب»، «تربیت» و «فارغالتحصیلی» طلاب تا در راستای زحمات و مجاهدتهای علمای گذشته، ارتقاء نظام حوزههای علمیه به صورت یک کلان برنامۀ فراگیر، مدیریت گردد.
باید با پافشاری خردمندانه بر نکات مثبت و دستاوردهای سترگ سنن حاکم بر حوزهها، «طرح تحول حوزهها» را هوشمندانه مدیریت نمود؛ بهگونهای که حوزهها بتوانند بار هدایت بشر را در جهان معاصر با همۀ پیچیدگیهای آن بهدرستی بر دوش کشند و ضمناً دژ مستحکمی هم برای نظام اسلامی باشند.
📌این مهم در بیانات رهبر انقلاب هم مکرر مطرح شدهاست:
«یکی از نیازهای مهم در شرائط کنونی «تدوین طرح تحول» در حوزه و برنامهریزی بلند مدت، دقیق و زمانبندی بر اساس این طرح تحول و اهداف مورد نظر است.»
در همین راستا، کتاب «برنامۀ راهبردی تحول در نظام آموزشی حوزه» توسط حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحمید واسطی تألیف شدهاست. البته این نوشتار قبلاً در ضمیمۀ کتاب «راهنمای تحصیل درحوزههای علمیه» به چاپ رسیده بود، اما حالا به صورت مستقل منتشر شدهاست.
در این کتاب، وضعیّت موجود و وضعیّت مطلوبِ محورهای آموزش، تحقیقات، تبلیغ، مدیریّت، فضای عمومی طلّاب، فضای عمومی جامعه و فرهنگ حاکم بر زندگی طلاب، به صورت کلیدواژه توصیف شدهاند و راهبرد کلانِ ایجاد تحوّل و حرکت از وضعیّت موجود به وضعیّت مطلوب ارائه شدهاست.
✍ از نظر مؤلف، نقطۀ مرکزی در وضعیّت موجود، کاربردی نبودن فعالیّتهای طلاّب و نقطۀ مرکزی در وضعیّت مطلوب، تولید کیفیّت در فعالیّتهای طلّاب معرفی شدهاست و راهبرد مرکزی برای این تحوّل هم
مهارتمحوری در کلّیّۀ فعالیتهاست.
https://www.ibna.ir/fa/book/314303