احکام ناظر به چگونگی رجم.docx
حجم:
36.9K
بخشی از مباحث درس خارج فقه
امروز یکشنبه ششم خرداد ماه ۱۴۰۳
@nasirigilani_ir
این متن انجیل مرقس سوره چهار آیه سی و یک و سی و دوم است.
آیه آخر سوره مبارکه فتح به این انجیل اشاره دارد.
باور می کنید که این تابلو متن کامل قرآن کریم است در کتابخانه مرحوم وزیری یزد!
چگونه توانست بیش از شش هزار آیه را به این ظرافت و بسیار ریز کتابت کند؟!
چه عشقی برای این کار داشت!
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۴۶.mp3
زمان:
حجم:
11.29M
#خارج_فقه (سال سیزدهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه: 1246
🗓 دوشنبه 5 خرداد 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات: «بَابُ كَيْفِيَّةِ الرَّجْمِ وَ جُمْلَةٍ مِنْ أَحْكَامِهِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۱۹۶.mp3
زمان:
حجم:
21.55M
📚 #خارج_تفسیر (سال چهارم)
🔹 جلسه: 196
🗓شنبه 5 خرداد 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
تفسیر آیه شریفه «وَلَقَدْ جَاءَكُمْ مُوسَى بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آَتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَأُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمَانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ( 92-93)
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۴۷.mp3
زمان:
حجم:
11.29M
#خارج_فقه (سال سیزدهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه: 1247
🗓 یکشنبه 6 خرداد 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ كَيْفِيَّةِ الرَّجْمِ وَ جُمْلَةٍ مِنْ أَحْكَامِهِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۱۹۷.mp3
زمان:
حجم:
22.42M
📚 #خارج_تفسیر (سال چهارم)
🔹 جلسه: 197
🗓 یکشنبه 6 خرداد 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه «وَلَقَدْ جَاءَكُمْ مُوسَى بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آَتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَأُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمَانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ( 92-93)
@nasirigilani_ir
✳️ اضلاع قدرت از منظر قرآن
در آیه ۳۴ سوره مبارکه کهف چنین آمده است:
«وَكَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنْكَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا؛ و این مرد که دو باغ میوه بسیار داشت با رفیق خود (که مردی مؤمن و فقیر بود) در مقام گفتگو و مفاخرت برآمد و گفت: من از تو به دارایی بیشتر و از حیث خدم و حشم نیز عزیزتر و توانمندترم.»
یعنی یکی از دو دوست که صاحب باغ و ثروت بود به رفیق خود گفت:
من ثروتم از تو بیشتر و از نظر شمار از تو نیرومندتر هستم.
ثروت نماد قدرت اقتصادی، شمار خدم و حشم نماد قدرت نظامی است و این که این چنین برتری خود را به رخ می کشد نماد قدرت سیاسی است.
پس سه ضلع قدرت عبارتند از: قدرت اقتصادی، قدرت نظامی و قدرت سیاسی.
ترتیب منطقی این سه ضلع هم به همین صورت است.
ابتدا قدرت اقتصادی شکل می گیرد و در پی آن قدرت نظامی پدید می آید و پس از آن فرد یا یک حکومت مجال می یابد تا خواسته های خود را با قدرت بیان کرده و به کرسی بنشاند.
سیر تحولات جهان معاصر و ظهور قدرت های بزرگ این سیر را تایید می کند.
بر این اساس باید به اقتصاد و بهسازی آن به عنوان نخستین رکن رکین اضلاع قدرت اهمیت فراوان قائل شد.
@nasirigilani_ir
✳️ مفهوم شناسی سلامت معنوی
از نگاه متون دینی؛ سلامت معنوی مفهومی تشکیکی و ذو مراتب است که بر سه رکن اساسی: سلامت فکری، سلامت قلبی و سلامت رفتاری مبتنی بوده و دو ساحت بنیادین: جهان باطن و جهان ظاهر را در بر می گیرد. جهان باطن سه عرصه: جبروت، لاهوت و ملکوت و جهان ظاهر چهار عرصه: فرد، خانواده، جامعه و جهان را شامل می شود.
بر این اساس؛ فرد، خانواده، جامعه و جهانی دارای سلامت معنوی اند که در عرصه فکر؛ غیب باور، خداباور، راهنما باور و آخرت باور باشند؛ در عرصه قلب تجلی بخش صفات زیبا و ستودنی قلبی؛ همچون عشق، صفا، صداقت و محبت باشند و در عرصه رفتار در تعامل با عوالم باطن؛ همچون خداوند به وظایف و مسئولیت های دینی پایبند و در تعامل با عوالم ظاهر؛ یعنی خود، اجتماع انسانی و در تعامل با محیط زیست به وظایف دینی، اخلاقی و انسانی پایبند بوده و از رذایل و پلشتی ها دوری گزینند.
در جهان انسانی پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان اهل بیت (ع) و در جهان فرشتگان اعظم فرشتگان؛ یعنی روح در عالی ترین سطح سلامت معنوی قرار دارند و پس از آنان پیامبران اولو العزم، رسل، انبیاء، اوصیاء و اولیای الهی و در مراحلی فرودین سایر مؤمنان به میزان بهره مندی از مراتب و مولفه های سلامت معنوی جای دارند.
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ اطلاع رسانی
به اطلاع عزیزان فاضلی که در دروس خارج استاد علی نصیری شرکت می فرمایند، می رساند که دروس استاد در هفته آتی تشکیل نمی گردد.
توفیقات روز افزون دوستان فاضل را از خداوند منان خواستاریم.
@nasirigilani_ir
✳️ اعتراف نسخههای قدیمی انجیل به برتری پیامبر اسلام(ص) بر سایر انبیاء
آیتالله علی نصیری مطرح کرد:
به گزارش ایکنا، آیتالله علی نصیری؛ استاد درس خارج حوزه علمیه، ۶ خرداد ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه بقره به تفسیر آیه ۸۹ «وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ» پرداخت که متن سخنان وی به شرح زیر است:
قرآن کریم بعد از اینکه به مشی یهودیان در گذشته اشاره و از آنان گلایه کرد به بحث یهودیان دوران پیامبر(ص) پرداخت و فرمود شما مانند آباء و اجداد خود هستید و هر پیامبری که بیاید یا او را میکشید و یا تبعیت نکرده و آزار میرسانید. در این آیه فرموده است: وقتی کتابی از سوی پروردگارتان آمد که مصدق کتاب شما است به قدری با آن آشنا بودید که با آن در برابر کافران محاجه و اعلام پیروزی میکردید (به تعبیر دیگر میگفتید وقتی پیامبر آخرالزمان بیاید ما بر شما پیروز خواهیم شد و به این بهانه هم در مدینه متوطن شدید) ولی وقتی پیامبر(ص) و این کتاب آمد به آن کافر شدند و خداوند گلایه میکند که چرا کافر شدید؟
البته مشکل اینها با پیامبر(ص) در این بود که پیامبر(ص) با ساز آنها کوک نشد و فرمود که دین شما منقضی شده و اسلام دین مورد قبول خداوند است لذا یهودیان دشمنی با ایشان را شروع کردند. البته اینها ابتدا تصور میکردند که پیامبر از تبار یهودیان و از نسل اسحاق خواهد بود ولی اینطور نشد. در این آیه یک گزاره خبری و یک گزاره انشایی وجود دارد؛ در گزاره خبری یک پیام اساسی اعلام شده و آن اینکه پیامبر و دینی که آمد از هر جهت کامل بود و توجیهات لازم برای پذیرش از سوی پیروان ادیان دیگر را هم داشت و در گزاره انشایی هم بحث لعنت مطرح است.
در روایات داریم که عذاب در جایی فرود میآید که بنده پیمانه گناهش را پر کند، لذا در فراز پایانی آیه فرمود: لعنت خدا بر کافران باد. اینها استکبار ورزیدند و از پیامبر(ص) تبعیت نکردند در حالی که اسلام، کاملترین دین است. البته این مسئله فقط برای یهود نبوده است و در برابر حضرت امیر(ع) هم از سوی مدعیان مسلمانی چنین نافرمانی وجود داشت. ما اصلا کاری به نص و نصب امام هم نداریم ولی آیا مگر نه اینکه خلیفه باید اعلم مردم و مدبرترین آنان باشد؟ آیا لباس خلافت بر تن علی(ع) شایسته نبود و بر تن دیگران شایسته؟ بنابراین این امتحانات سخت برای همه دورانها وجود دارد و نفسی که خود را نساخته باشد آسیب خود را وارد میکند.
سکونت یهودیان در مدینه برای دیدن پیامبر(ص)
در سبب نزول این آیه نقل شده است؛ طایفهای از یهود در تورات مشاهده کردند که گاهی پیامبر(ص) ما بین دو کوه در مدینه است، لذا به سمت این منطقه(احد) حرکت کردند و در خیبر و تیما و احد و ... سکونت کردند و به بقیه یهودیان هم پیام دادند که شما هم به مدینه بیایید ولی آنان جواب دادند که ما نزدیک شما هستیم و هر وقت پیامبر موعود ظهور کرد نزد شما خواهیم آمد. یعنی اساسا برای پیامبر(ص) به یثرب آمدند.
به هر حال قرآن کریم در این آیه تایید کرده است که یهودیان و مسیحیانی که در مدینه زندگی میکردند پیامبر(ص) و قرآن را میشناختند؛ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ ۖ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ. همچنین از قرآن به دست میآید که آنچه میدانستند بیش از آن چیزی است که در تورات و انجیل فعلی موجود است؛ قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْكِتَابَ الَّذِي جَاءَ بِهِ مُوسَىٰ نُورًا وَهُدًى لِلنَّاسِ ۖ تَجْعَلُونَهُ قَرَاطِيسَ تُبْدُونَهَا وَتُخْفُونَ كَثِيرًا؛ قرآن تایید کرده که نمیگذارند متن اصلی کتابشان که در آن به پیامبر تصریح شده است در اختیار مردم قرار بگیرد لذا ما باید در کتب موجود غور کنیم تا مواردی به دست آوریم؛ مثلا در تورات در سفر تثنیه آمده است نبی را از برای ایشان و از میان برادران ایشان چون تو مبعوث خواهم کرد و کلام خود را در دهانش خواهم گذارد و هر چه را به او امر فرمایم خواهد گفت و هر کسی سخنان مرا نشنود من از او مطالبه خواهم کرد.
امیبودن به معنای بیسوادی نیست
👇👇👇