ان شاء الله تعالی دروس خارج استاد علی نصیری از فردا شنبه نوزدهم خرداد ماه طبق برنامه قبلی برگزار خواهد شد.
✳️ جایگاه ماه ذوالحجه در متون دینی
بعد از جایگاه ماه مبارک رمضان، ماه شعبان و ماه رجب، ماه ذوالحجه را باید چهارمین ماه برتر سال دانست.
مهم ترین دلیل مدعا مقرر داشتن برنامه حج در این ماه و گره خوردن آن با حضرت ابراهیم (ع) و بیت الله الحرام است.
به ویژه دهه آغازین آن که زمان تکمیل ملاقات موسی (ع) با خداوند و لیال عشر است.
جریان به مذبح بردن اسماعیل، نمایان شدن ابلیس در سه موضع برای منصرف ساختن ابراهیم (ع) ، سعی میان صفا و مروه توسط هاجر و ... در این ماه رخ داد یا حداقل آن است که برای یادبود برخی از آنها حج در این ماه مقرر شده است.
در باره جایگاه و شخصیت حضرت ابراهیم، جایگاه حج، اسرار مناسک حج، جایگاه بیت الله الحرام و ... هزاران نکته قابل بیان است.
روز عرفه، روز عید قربان به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی، روز عید غدیر؛ بزرگ ترین عید اسلامی و ... همه در این ماه رخ نموده اند.
خوشا به حال کسانی که این ایام توفیق درک مکه و مدینه را دارند!
خوشا به حال اهل عبادت روز عرفه!
خوشا به حال اهل قربانی در روز عید قربان!
خوشا به حال اهل غدیر و اهل ولایت!
آیا بدون اصرار و الحاح به محضر ربوبی و داشتن برنامه ریزی مناسب می توان از فیوضات و برکات کم نظیر این ماه بهره گرفت؟!
@nasirigilani_ir
✳️ خداوندا به داد ناله های جانسوز فلسطینیان برس!
دولت خبیث و غاصب اسرائیل در اردوگاه پناهندگان فلسطین برای هزارمین بار جنایتی جدید و بس هولناک مرتکب شد که حقا دیدن صحنه های آن فراتر از تاب و توان است.
در برابر چنین جنایت های تکان دهنده و مکرر، تمام دولت های تاریک نهاد در آمریکا و اروپا و از آن زشت تر دولت های اسلامی، چشم خود را بسته و گوش خود را مهر کردند!
البته این رنج ها و رنجش ها روزی پایان خواهد یافت.
روزی خواهد رسید که صدای سوز و گداز بی پایان همه جنایت کاران عالم از درون آتش جهنم بلند باشد و خداوند و بهشتیان چشم و گوش خود را بر آن ناله ها خواهند بست و خطاب خواهد شد:
اخسئوا و لا تکلمون
آن روز دیر نخواهد بود!
انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا
@nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام خدمت حضرت استاد بزرگوار دامت برکاته
در سوره مبارکه مجادله آیه بیست و یکم خداوند متعال فرموده «کتب الله لاغلبن آنا و رسلی..» سوال کردهاند که چرا خداوند به جای الله که اسم ظاهر است ضمیر نیاورده چون این کتب الله حالت غایب را داره و لاغلبن انا و رسلی حالت متکلم و تخاطب را دارد که با هم در ظاهر جور نیستند.
اگر میفرمود کتبت بهتر نبود!؟
@nasirigilani_ir
15.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان ارزنده مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) درباره علامه طباطبایی(ره) و تألیف تفسیر المیزان
با توسل به امام حسین(علیه السلام)
بسیار شنیدنی و درس آموز...
@nasirigilani_ir
علی نصیری
🔹سه؛ با توجه به این ایشان برای دفاع از نماد بودن پیراهن سالار شهیدان (ع)، تمام روایات ناظر به پیراهن
✳️ پیام ارسالی یکی از اساتید معزز و مکرم از سرزمین وحی
سلام علیکم
ابتدا از اینکه با تاخیر به پیام محبت آمیز و علمی جنابعالی پاسخ میدهم پوزش میطلبم. حقیقتا ان روز که این پیام را لطف فرمودید بنده مقداری از ان را مطالعه کردم ولی امری پیش آمد و نتوانستم تمام کنم موکول به زمان بعد کردم و متاسفانه دیگر فراموش کردم . الان کامل آن را مطالعه کردم و بسیار لذت بردم مثل همیشه پخته و محققانه بود . حقیقتش اینست که بنده در مجموع با برخی از سخنان در مورد ایمه اطهار علیهم السلام که البته چه بسا از سر صدق و اخلاص به انجام رسیده است مخالفم .
مجال برای شرح عرائضم نیست.
اما هنر جنابعالی اینست که با کمال ادب و تواضع و انصاف بصورت علمی به آراء دیگران پاسخ می گویید.
خداوند شما برای اسلام و شیعه حفظ کند و ان شاء الله الرحمن توفیق به انجام رساندن نیات مبارک و مقدس شما را هر چه زودتر فراهم فرماید .
✳️ روایتی درس آموز در باره پاداش خدمت به پدر
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ شُعَيْبٍ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ أَبِي قَدْ كَبِرَ جِدّاً وَ ضَعُفَ فَنَحْنُ نَحْمِلُهُ إِذَا أَرَادَ الْحَاجَةَ
فَقَالَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَلِيَ ذَلِكَ مِنْهُ فَافْعَلْ وَ لَقِّمْهُ بِيَدِكَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ لَكَ غَداً.
ابراهیم بن شُعیب گوید:
به امام صادق عَلَیهِ السَّلَامُ گفتم:
من پدری دارم که بسیار پیر و شکسته شده است؛ و ما او را برای انجام حاجت و کارهایش بر دوش و در بَغَل می گیریم.
حضرت فرمود:
تا جایی که توان داری بر این کار ادامه بده، با دست خود برایش لقمه بگیر، که همانا برای فردایت سپری (در برابر آتش جهنم) خواهد بود.
@nasirigilani_ir
✳️ سخنی کوتاه و خیرخواهانه با روحانیان معزز حج
کسانی که خداوند به آنان توفیق خدمت دینی و معنوی به حجاج بیت الله الحرام را داده است، باید آگاه باشند (که علی القاعده چنین است) در کنار سعادت حضور در دو مکان نورانی بی نظیر مکه و مدینه، سعادت همراهی با حجاج و راهنمایی آنان برای انجام حجِ صحیح نصیب آنان شده است؛
چنان که در طول مدت همراهی قبل و حین ایام حج، زمینه های بسیار مناسبی برای تاثیرگذاری معنوی و اخلاقی در میان مخاطبان در اختیار آنان قرار می گیرد.
حسب تجربه حضور در مراسم معنوی حج و لمس دغدغه های حاجیان و فهم اندکی از آموزه های دینی، تذکار این نکته لازم به نظر می رسد که نباید به جای حاکمیت صبغه معنوی و عرفانی به مناسک حج، رنگ و صبغه فقهی بر آن حاکم شود.
روحانیان معزز کاروان ها مبتنی بر نگرانی ها از شرعیت اعمال حاجیان از یک طرف و نیز اعلام و ابلاغ صحیح فتاوای هر یک از مراجع، به صورت دائم نگرانی های خود را به حجاج منتقل می کنند و این امر تقریباً بر سراسر اعمال حج سایه می افکند!
نگرانی از پوشش صحیح حاجیان به هنگام احرام!
نگرانی از جریان صحیح نیت به هنگام محرم شدن!
نگرانی از طواف صحیح هفتگانه با جزئیات آن!
نگرانی از انجام صحیح و کامل سعی میان صفا و مروه!
نگرانی از قرائت صحیح در نماز به ویژه در طواف نساء به خاطر برقراری حلیت رابطه زناشویی!
و ...
در مورد قرائت صحیح نماز، روحانیان کاروان ها عموما جلساتی برای حاجیان برگزار کرده و افزون بر قرائت صحیح، در عموم یا بسیاری از موارد روی تجوید و قواعد مربوط به آن؛ نظیر مخارج حروف نیز تاکید می کنند؛ درخواست هایی که در عموم موارد رعایت آنها برای مردم کوچه و بازار بسیار دشوار است.
نتیجه چنین نگرانی ها و دغدغه های مکرر چه خواهد بود؟
حج با همه زیبایی ها و جذابیت های خود به انتها می رسد؛ بی آن که مجالی فراهم شود تا یک حاجی دریابد که اساساً برای چه هدفی به حج آمده است؟!،
خانه کعبه، مقام ابراهیم، صفا و مروه، رمی جمرات و عرفات و منی و ... چه مفاهیم و معانی ای دارند و چه پیام های بلندی را در خود جای داده اند!
این امر به ویژه برای طبقه تحصیل کرده و فرهیخته که در میان کاروانیان حج حضور دارند، بیشتر مشهود می شود. یعنی آنان در پایان حج با خود می گویند آیا واقعاً این همه نگرانی از انجام صحیح اعمال حج لازم بوده است؟ آیا جا نداشت به جای حاکمیت رنگ فقهی به حج، به اسرار و عرفان و معنویت حج توجه ویژه می شد؟!
بگذریم که پراکندگی مرجعیت و پیامدهای اعلام فتاوای متعدد به ویژه در ایام حج، چه اثر سوئی در میان جمع فرهیخته حج می گذارد! (ای کاش شیعه با پدیده چند مرجعی مواجه نبود)
بگذریم که بخش قابل ملاحظه ای از تاکیدات مکرر نسبت به انجام صحیح حج و تزریق نگرانی به حاجیان اساساً با منطق دینِ سمهه و سهله سازگاری ندارد و شواهد فراوانی برای این مدعا قابل ارایه است؛
بگذریم که بخشی از مصایق مورد تاکید روحانیان معزز؛ نظیر تاکید بر جریان صحیح نیت بر زبان یک حاجی و نیز اصرار بر قرائت مورد نظر آنان در نماز، مبنای قابل دفاع فقهی ندارد؛
به رغم همه این ملاحظات و تنگناها، می توان حداقل بخشی از ذهن و فکر حاجیان را به سمت و سوی معارف بلند و بی بدیل حج سوق داد و کاری کرد که اسرار حج که اسّ و اساس آن عبودیت محض و خالص الهی و استغراق در عشق به حق است، تا حدودی در ساحت جان حجاج بنشیند.
خداوند همه ما را در مسیر رضایت خود رهنمون فرماید و نورانی ترین فرجام را برای ما رقم زند!
بمنه و کرمه
علی نصیری
صبح صادق یکشنبه
بیست و یکم خرداد ماه 1403
@nasirigilani_ir
☘ فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ☘
🔸️حوزه علمیه صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شهرستان لنگرود، با همکاری بنیاد بین المللی امامت برگزار می نماید:
⬅️ کارگاه تربیت مبلغ غدیر با محوریت:
🔷 تبیین موضوعات غدیر
🔷 پاسخ به پرسش های غدیر
🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین نصيری استاد سطح ۴ مرکز تخصصی امام شناسی حوزه علمیه قم
✅ ویژه طلاب، مبلغین، ائمه جماعات و فعالان فرهنگی
🌐 جهت ثبت نام در این دوره کلیک کنید
@amozesh_gilan
و یا با شماره تلفن 09113446007 تماس بگیرید.
⏰ چهارشنبه ۲۳خرداد صبح و عصر
شروع کارگاه از ساعت ۸ صبح
🕌 لنگرود، راه پشته، مدرسه علمیه صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
📝 همراه با اعطای گواهی نامه رسمی از بنیاد بین المللی امامت
📌 مرکز مدیریت حوزه علمیه استان گیلان
سلام علیکم و رحمت الله
تقبل الله اعمالکم
و رزقنا الله حج بیته فی هذه الایام
با عرض معذرت سوالی ذهنم رو مشغول کرده
رسول مکرم اسلام در دنیا اهل استشاره بودند و از مومنین مشاوره میگرفتند بدلایلی که نقل شده من جمله بها دادن و ارزش دادن و تقویت روحیه کار جمعی و ...
حال سوال اینجاست
آیا چنین عملی
(مشاوره دادن مومنین به معصومین)
در عالم برزخ بخاطر تفاوت ماهوی که با این عالم دارد
اصلا موضوعیت دارد یانه؟
علیکم السلام
ان شاء الله حج روزی همه علاقه مندان شود.
خیر؛
زیرا عالم آخرت که برزخ بخشی از آن است از یک سو عالم کشف و شهود است که در آن تردید و ابهامی وجود ندارد تا نیاز به پرسش و مشورت باشد و از سویی دیگر آخرت عالم تعارفات و ملاحظات نیست که اولیای الهی برای جلب مودت و محبت یا رعایت شئونات اجتماعی نیاز به مشورت و مشاوره داشته باشند.
موفق باشید.
✳️ نمونه ای از یک مبحث فقهی معطوف به روایات وسائل الشیعه در سال 1393
مبحث ذیل در جلسه 70 خارج فقه در تاریخ (1/7/93) در موسسه معارف وحی و خرد ارایه شد.
همین روش و استخراج نکات فراوان از هر روایت طی سیزده سال گذشته بر روی بیش از ده هزار روایت وسائل الشیعه انجام گرفته و افزون بر تدریس به صورت متن تدوین شده است که امید است به لطف الهی مجموع کامل آنها با عنوان شرح وسائل الشیعه انتشار یابد.
786- 2- مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ شُعَيْبِ بْنِ وَاقِدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ ع عَنِ النَّبِيِّ ص فِي حَدِيثِ الْمَنَاهِي قَالَ: إِذَا اغْتَسَلَ أَحَدُکمْ فِي فَضَاءٍ مِنَ الْأَرْضِ فَلْيُحَاذِرْ عَلَى عَوْرَتِهِ وَ قَالَ لَا يَدْخُلَنَّ أَحَدُکمُ الْحَمَّامَ إِلَّا بِمِئْزَرٍ وَ نَهَى أَنْ يَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلَى عَوْرَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ وَ قَالَ مَنْ تَأَمَّلَ عَوْرَةَ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ- لَعَنَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَک وَ نَهَى الْمَرْأَةَ أَنْ تَنْظُرَ إِلَى عَوْرَةِ الْمَرْأَةِ وَ قَالَ مَنْ نَظَرَ إِلَى عَوْرَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ أَوْ عَوْرَةِ غَيْرِ أَهْلِهِ مُتَعَمِّداً أَدْخَلَهُ اللَّهُ مَعَ الْمُنَافِقِينَ الَّذِينَ کانُوا يَبْحَثُونَ عَنْ عَوْرَاتِ النَّاسِ وَ لَمْ يَخْرُجْ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَفْضَحَهُ اللَّهُ إِلَّا أَنْ يَتُوبَ.
متن:
1. روایات در مقام ترسیم روابط مناسب جنسی و رعایت عفت و ادب در تعاملات و مناسبات اجتماعی است. متاسفانه امروز لخت شدن در جمع یا لخت شدن جمعی یک سنت شده است. هربرت اسپنسر و عکس های لختی از هزاران داوطلب از نمونههای آن است.
2. حدیث مناهی شامل شماری از روایات نبوی است که در آنها مجموعهای از نهی شدهها ذکر شده است.
3. اغتسال ظهور در غسل اصطلاحی دارد.
4. فقره «فِي فَضَاءٍ مِنَ الْأَرْضِ» مفید دو نکته است: 1. در مواردی حمام در اختیار مردم نبوده و آنان زیر آسمان غسل میکردند. 2. اهل بیت (ع) با توجه به محذورات مردم با چنین شیوهای مخالفت نکردند.
5. فَلْيُحَاذِرْ عَلَى عَوْرَتِهِ؛ یعنی مراقب پوشش خود باشد. از جهت ساختار باب مفاعله از آن فهمیده میشود که مانع رؤیت عورت توسط دیگران شود که در روایات دیگر از آن با عنوان «تمکین» یاد شده است. این جمله در ساختار امر دلالت بر وجوب دارد.
6. از فقره «لَا يَدْخُلَنَّ أَحَدُکمُ الْحَمَّامَ إِلَّا بِمِئْزَرٍ» سه نکته مستفاد است: 1. حمام عمومی در عصر اهل بیت (ع) وجود داشته است؛ 2. حرمت عور شدن در برابر دیگران؛ به عبارت دیگر حرمت تمکین دیگران برای معصیت؛ 3. نهی موکد از ورود در حمام بدون لنگ، حکایت از رواج این امر در دوران اهل بیت (ع) دارد که روایات دیگر آن را تایید میکند.
7. إِلَّا بِمِئْزَرٍ؛ مئزر به معنای لنگ است که بر حسب متعارف ما بین ناف تا زانو با اندکی اختلاف را میگیرد. اگر به ظاهر این روایت عمل کنیم از آن وجوب این حد از تستر بدست میآید. با توجه به سایر روایات که حدود عورتین را مشخص و آن را برای مردان شامل دبر، قبل و بیضتین دانسته و تنها حفظ آن را از ناظر محترم واجب دانسته، میتوان دریافت که این حد از تستر استحبابی است.
8. وَ نَهَى أَنْ يَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلَى عَوْرَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ؛ تعبیر «نهی» صراحت در حرمت نظر به عورت دیگران دارد. در باره واژه «نظر» همان تحلیل روایت پیشین جاری است.
9. ظاهر فقره «اخِيهِ الْمُسْلِمِ» تخصیص حرمت نظر به عورت مسلمان است و چنان که در روایات پیشین گفته شد، قید «اخیه» خصوصیت ندارد.
10. وَ قَالَ مَنْ تَأَمَّلَ عَوْرَةَ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ- لَعَنَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَک؛ تامل نظر به همراه درنگ، تاییدی بر حرمت مطلق نگاه نظیر نگاه از روی اتفاق یا نگاه گذرا و اشتباهی نیست.
11. از فقره «لَعَنَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَک» چهار نکته قابل استفاده است: 1. لعن هفتاد هزار فرشته تاکید بر شدت حرمت آن دارد؛ 2. لعن به معنای دوری از رحمت الهی است؛ 3. نقش فعال فرشتگان در دعا و نفرین؛ چنان که آیات قرآن بر آن دلالت دارند؛ 4. ظاهراً تعداد مذکور در روایت موضوعیت دارد و دلالت بر کثرت صِرف ندارد.
12. از فقره« وَ نَهَى الْمَرْأَةَ أَنْ تَنْظُرَ إِلَى عَوْرَةِ الْمَرْأَةِ» دو نکته مستفاد است: 1. اگر در روایتی در کنار ذکر حکم مرد، حکم زن نیز ذکر شود، تعابیری همچون «رجل» و «اخ» فراگیر و فراجنسیتی نخواهد بود؛ 2. در این فقره مرأة به قید «مسلمة» مقید نشده است. میتوانیم بگوییم به قرینه ذکر شده در باره مرد، از ذکر این قید اکتفا شده است. این امر نشان میدهد که قید اسلام در مرد توضیحی است.
👇👇👇