eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
365 ویدیو
163 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
📚آموزه های مهدوی ✍️کتاب آموزه های مهدوی نوشته آیت الله علی نصیری گیلانی است که به همت انتشارات «وحی و خرد» چاپ و روانه بازار گردیده است. ✅محتوای کتاب کتاب حاضر در هشت فصل تدوین یافته است: 1️⃣فصل اول، پرسش‌ها و چالش‌ها در عرصه مهدویت را تبیین می‌کند؛ 2️⃣فصل دوم به آرمان‌شهری از منظر ادیان و مکاتب مختلف؛ 3️⃣فصل سوم به رخدادهای جهان در آستانه ظهور؛ 4️⃣فصل چهارم به جغرافیای سیاسی جهان پس از ظهور؛ 5️⃣فصل پنجم به دلایل اثبات حیات امام عصر (ع)؛ 6️⃣فصل ششم به بررسی روایات ناظر به حکومت در عصر غیبت؛ 7️⃣فصل هفتم به ضرورت انتظار ظهور حضرت حجت (ع)؛ 8️⃣فصل هشتم به ضرورت عشق و ارادت به حضرت حجت (ع) می‌پردازد. 🍃🌸🍃 🌺🍃🌸🍃🌺 https://eitaa.com/joinchat/691798023C0216686926
خارج فقه جلسه ۱۲۵۷.mp3
زمان: حجم: 7.84M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه: 1257 🗓 دوشنبه 2 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ حُكْمِ مَنْ زَنَى فِي الْيَوْمِ مِرَاراً» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۰۲.mp3
زمان: حجم: 5.37M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 202 🗓 دوشنبه 2 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه: «قُلْ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَی قَلْبِک بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِمَا بَینَ یدَیهِ وَهُدًی وَبُشْرَی لِلْمُؤْمِنِینَ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَمَلَائِکتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِیلَ وَمِیکالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرِینَ» (بقره، 97 – 98) @nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه 1258.mp3
زمان: حجم: 5.73M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه: 1258 🗓 دوشنبه 3 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ حُكْمِ مَنْ زَنَى فِي الْيَوْمِ مِرَاراً» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۰۳.mp3
زمان: حجم: 3.99M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 203 🗓 سه شنبه 3 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه: «قُلْ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَی قَلْبِک بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِمَا بَینَ یدَیهِ وَهُدًی وَبُشْرَی لِلْمُؤْمِنِینَ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَمَلَائِکتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِیلَ وَمِیکالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرِینَ» (بقره، 97 – 98) @nasirigilani_ir
✳️ آیا مساجد بر قبور پیامبران و اوصیای آنان بنا شده است؟ سلام و عرض ادب و احترام بی پایان خدمت استاد عزیز جویای نظر شریف حضرتعالی در رابطه با روایت ذیل هستم با توجه به متن روایت و مرفوعه بودن آن آیا امکان دارد همه مساجد محل دفن و شهادت و ریخته شدن خون انبیاء و اوصیاء انبیاء بوده باشد؟ «اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ رَفَعَهُ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنِّي لَأَكْرَهُ اَلصَّلاَةَ فِي مَسَاجِدِهِمْ فَقَالَ لاَ تَكْرَهْ فَمَا مِنْ مَسْجِدٍ بُنِيَ إِلاَّ عَلَى قَبْرِ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ قُتِلَ فَأَصَابَ تِلْكَ اَلْبُقْعَةَ رَشَّةٌ مِنْ دَمِهِ فَأَحَبَّ اَللَّهُ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا فَأَدِّ فِيهَا اَلْفَرِيضَةَ وَ اَلنَّوَافِلَ وَ اِقْضِ فِيهَا مَا فَاتَكَ.» (الکافی، ج 3، ص 370) علیکم السلام اگر فقره «عَلَى قَبْرِ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ قُتِلَ» را بر حسب ظاهر معنا کنیم، به تعبیر علامه مجلسی با شمار پیامبران و اوصیای آنان هماهنگی ندارد؛ زیرا شمار مساجد اسلامی بسیار فراتر از شمار قبور پیامبران و اوصیایی است که از آغاز تا کنون خون آنان بر زمین ریخته شده است. اما می توان احتمال دیگری در روایت مطرح کرد و آن این که در فقره «عَلَى قَبْرِ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ قُتِلَ» واژه «حرمة» را در تقدیر بگیریم و بگوییم مراد این عبارت است: «عَلَى حرمة قَبْرِ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ قُتِلَ» یعنی هر مسجدی که در دنیا در گذشته، حال و اینده ساخته شده و می شود، در باطن عالم به استناد حرمت و برکت یک پیامبر یا وصی او است و خداوند برای عینیت بخشیدن به این حرمت، زمین آن مسجد را با قطره ای از خون آن پیامبر یا وصی معطر می سازد. عبارت علامه مجلسی در باره این روایت چنین است: «ويمكن تخصيصه بالبلاد التي استشهد فيها نبي أو وصي لا مطلق البلاد لئلا ينافي زيادة عدد المساجد على عددهم عليهم السلام وكان سؤال السائل عن تلك البلاد ومساجدها ، ويدل على كون النوافل وقضاء الفرائض أيضا في المساجد أفضل وبعض الأخبار يدل على أن النوافل في البيوت أفضل ، ويمكن حملها على ما إذا كان مظنة الرياء .» (مرآة العقول، ج 15، ص 249) موفق باشید. 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
✳️ انتشار شصت و دومین اثر استاد علی نصیری با عنوان «معارف اخلاقی قرآن» به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «معارف اخلاقی قرآن» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت. در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است: از سویی دیگر، درباره اهميت و جايگاه تفسير ترتيبي و ضرورت استمرار آن به‌رغم وجود صدها تفسير براي به‌دست آوردن و به‌دست دادن نگرش‌ها و آموزه‌هاي قرآن در آحاد آيات چنان‌که تاکنون کانون توجه مطالعات و تحقيقات قرآني بوده، هيچ ترديدي نمي‌توان روا داشت، اما به اذعان همه صاحب‌نظران علوم و معارف قرآن تفسير ترتيبي به‏خاطر عطف توجه به آحاد آيات و عدم امکان نگرش هم‌زمان به آياتِ مرتبط يک موضوع از انعکاس نگرش جامع و چند سو نگر قرآن درباره يک موضوع با دشواري‌هايي روبرو است. از سويي ديگر قرآن، اسلام را جامع‌ترين و کامل‌ترين اديان آسماني معرفي کرده است. مفهوم اين مدعا توان پاسخ‌گويي اسلام به همه پرسش‌هاي کهنه و نو در تمام زمينه‌ها و عرصه‌ها و نيازهاي انسان‌ها در حوزه قلمرو دين است. از اين رو، براي به‌دست دادن نظرگاه‌هاي اسلام و پاسخ به پرسش‌هاي مختلف که از سوي دين‌باوران يا از سوي ملحدان و کافران ارايه مي‌گردد، در نخستين و مهم‌ترين مرحله، گريزي جز مراجعه به قرآن آن هم از نوع تفسير موضوعي وجود ندارد. با توجه به جایگاه و نقش تفسیر موضوعی در بازشناخت نظرگاه‌های قرآن، هر گونه تحقیق و پژوهش در این زمینه ضروری و در عین حال قابل تقدیر است. از افتخارات نگارنده آن است که بخشی از فصول کتاب «تفسیر موضوعی قرآن» که به صورت مشترک انتشار یافت و نیز کتاب «تفسیر موضوعی قرآن» که بیش از بیست سال به عنوان کتاب درسی مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، به خامه وی تدوین یافته است. کتاب کنونی با عنوان «معارف اخلاقی قرآن» بر اساس باور به ضرورت بسط پژوهش‌ها در عرصه تفسیر موضوعی قرآن و برگرفته از مجموع مقالات انتشار یافته نگارنده در این زمینه، در ده فصل سامان یافته است که عبارتند از: فصل اول: سلامت معنوی؛ فصل دوم: مولفه‌های رستگاری؛ فصل سوم: پایبندی به شریعت؛ فصل چهارم: پایبندی به رفتار کریمانه؛ فصل پنجم: عفت و پاکدامنی؛ فصل ششم: زهد و پارسایی؛ فصل هفتم: اخلاق مهرورزی؛ فصل هشتم: عدالت اجتماعی؛ فصل نهم: حقوق انسان؛ فصل دهم: تکالیف انسان در برابر خداوند. در پایان سپاس بی پایان خود را به محضر فیض گستر الهی به خاطر سامان یافتن این کتاب تقدیم می‌دارم و از ساحت او می‌طلبم که این کتاب را بستر ساز رشد و تعالی معنوی و علمی خوانندگان مکرم و تقویت پیوند آنان با قرآن کریم قرار دهد. اللهم وفقنا لما تحب و ترضی علی نصیری دهم بهمن ماه 1402 برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://taaghche.com/book/214042/ 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
214042.jpg
حجم: 14.7K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «معارف اخلاقی قرآن» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://taaghche.com/book/214042/ 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
پاسخ به پرسشی در باره تفاوت دو صفت رحمانیت و رحیمیت خداوند 👇👇👇
✳️ انتشار شصت و سومین اثر استاد علی نصیری با عنوان «معارف اعتقادی قرآن» به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «معارف اعتقادی قرآن» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت. در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است: مطالعات و پژوهش‌هاي قرآني را به دو دسته بيروني و دروني تقسيم مي‌کنند. به مطالعات و نظريه‌پردازي‌هاي بيروني قرآن، اصطلاحاً علوم قرآني اطلاق مي‌گردد. مطالعات و پژوهش‌هاي دروني قرآن خود به دو قسم: ترتيبي و موضوعي تقسيم مي‌گردد. عموم و عمده تفاسيري که از آغاز تاکنون نگاشته شده از نوع تفسير ترتيبي و به عبارتي از نوع مطالعات و پژوهش‌هاي دروني و ترتيبي قرآن است که بر اساس چينش کنوني سُور و آيات و گاه به صورت محدود بر اساس چينش نزول، انجام يافته است. به مطالعات و پژوهش‌هاي دروني قرآن که با صرف نظر از چينش سُور و آيات و بر اساس يک موضوع خاص قرآني انجام مي‌گيرد، اصطلاحاً تفسير موضوعي يا معارف قرآن گفته مي‌شود. تفسير موضوعي عبارت است از فهم و تبيين نظرگاه‌هاي قرآن در موضوعات و عرصه‌هاي مختلف با مراجعه مستقيم يا عرضه پرسش‌هاي بيروني به قرآن و استنطاق از آن پس از اصطياد و استخراج آيات، دسته‌بندي روشمند و استنتاج از آن‌ها. مهم‌ترين مبنا که در پي‌ريزي شيوه تفسير موضوعي نقش‌آفرين بوده است، ضرورت استفاده از آيات قرآن در تفسير و نقش نگاه فراگير به آيات همگن درباره يک موضوع است. تفسیر موضوعی در سده‏های پس از آن با فراز و فرود دنبال شد، اما سده چهاردهم و پانزدهم هجري را بايد دوران شکوفايي علوم اسلامي و از جمله تفسير موضوعي به حساب آورد. در اين دو سده رويکرد به تفسير موضوعي و کشف نظرگاه‌هاي قرآن به عنوان محکم‌ترين سند اسلام و منبع فهم معارف اين دين آسماني، با اقبال و شور زيادي دنبال شده است. با توجه به جایگاه و نقش تفسیر موضوعی در بازشناخت نظرگاه‏های قرآن، هر گونه تحقیق و پژوهش در این زمینه ضروری و در عین حال قابل تقدیر است. از افتخارات نگارنده آن است که بخشی از فصول کتاب «تفسیر موضوعی قرآن» که به صورت مشترک انتشار یافت و نیز کتاب «تفسیر موضوعی قرآن» که بیش از بیست سال به عنوان کتاب درسی مقطع کارشناسی دانشگاه‏ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، به خامه وی تدوین یافته است. کتاب کنونی با عنوان «معارف اعتقادی قرآن» بر اساس باور به ضرورت بسط پژوهش‏ها در عرصه تفسیر موضوعی قرآن و برگرفته از مجموع مقالات انتشار یافته نگارنده در این زمینه، در ده فصل سامان یافته است که عبارتند از: فصل اول: اثبات صانع در قرآن؛ فصل دوم: ضرورت خداباوری؛ فصل سوم: آیات خداشناسی؛ فصل چهارم: شناخت صفات الهی؛ فصل پنجم: توحید در قرآن؛ فصل ششم: شرک از نگاه قرآن؛ فصل هفتم: عدل الهی؛ فصل هشتم: پیامبر شناسی؛ فصل نهم: معاد شناسی؛ فصل دهم: بررسی مساله خلود. در پایان سپاس بی‌پایان خود را به محضر فیض گستر الهی به خاطر سامان یافتن این کتاب تقدیم می‏دارم و از ساحت او می‏طلبم که این کتاب را بستر ساز رشد و تعالی معنوی و علمی خوانندگان مکرم و تقویت پیوند آنان با قرآن کریم قرار دهد. اللهم وفقنا لما تحب و ترضی علی نصیری دهم بهمن ماه 1402 برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://taaghche.com/book/214043/
معارف اعتقادی قرآن.jpg
حجم: 13.1K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «معارف اعتقادی قرآن» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://taaghche.com/book/214043/ 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir