لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 توضیحی در باره اعتبار سنجی روایات منسوب به صحابه و تابعان
@nasirigilani_ir
✳️ پرسش ارسالی یکی از دوستان فاضل:
با وضعیت نابهنجار لجام گسیختگی جامعه در عرصه حجاب و عفاف چه تعاملی داشته باشیم؟
سلام علیکم
وقت بخیر.
ان شاالله که سلامت باشید.
گرچه فیض حضور در محضرتان را ندارم، بابت بارگزاری فایل دروس فقه و تفسیر تقدیر و تشکر می کنم.
درباره وضعیت نابسامان و خطرناک حجاب و پوشش جامعه، از محضرتان سوالی داشتم.
با توجه به وضعیت اسفناک و غیرقابل توجیه پوشش بسیاری از زنان و دختران جامعه اسلامی که نوعا بدون روسری و با شلوارک پاره و پیراهن آستین کوتاه در ملا عام حاضر می شوند (بعضا بی حیا و بی ادب و هتاک وگستاخ)، آیا دیدن اعضای بدن آنها به صورت حتی ناخواسته، اشکال دارد یا خیر؟
لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید با این ناهنجاری و معضل بسیار خطرناک چگونه برخورد کنیم؟
با این شرایط که عده از آنها با قصد و عمد این گونه در اجتماع حاضر می شوند، نحوه تذکر چگونه باشد؟
علیکم السلام
تشکر و تقدیر بابت بذل محبت
از آن جا پرسش جنابعالی بسیار مهم و مورد ابتلا تشخیص داده شد، پاسخ آن در حد فهم قاصر با اختصاص فرصتی در لابلای کارهای جاری، به صورت مکتوب ارایه می گردد.
امید است که پاسخ ها و راه حل های ارایه شده برای همه مخاطبان مفید و راهگشا باشد.
متاسفانه آن چه که در باره وضعیت نابهنجار و نامناسب پوشش زنان و دختران جامعه می فرمایید، واقعیت غیر قابل انکار است که باعث تکدر و تالم همه مومنان و دلسوزان جامعه شده است.
در باره این که چه عواملی در داخل و خارج در دامن زدن به این تباهی ها و برهنگی ها دخالت داشته و دارند، فعلا سخنی در بین نیست.
فقط جهت یادآوری سایر مخاطبان عرض می شود که در همان گیر و دار ماجرای مهسا امینی و پیش از رخ دادن حوادث تلخ سال 1401، در متنی که در کانال بازتاب داده شد، اعلام شد که روش مواجهه مستقیم با پدیده بی حجابی و استفاده از پدیده گشت ارشاد نه تنها کمکی به این ماجرا نمی کند، بلکه هیزمی خواهد بود بر آتش فتنه! که شد!
با صرف نظر از این موضوع، در حال حاضر دو طیف از وظایف قابل تصور است:
🔸یک؛ وظایفی که متوجه متولیان و مدیران خُرد و کلان کشور در عرصه فرهنگی و غیر فرهنگی است که اینک در این مقال روی سخن ما با آنان نیست.
🔸دو؛ وظایفی که متوجه آحاد دین داران و دلسوزان جامعه امثال جنابعالی و همه ما است.
در این بخش چند نکته کوتاه قابل توجه و توصیه است:
🔸یک؛ باید باور کنیم که جامعه دچار یک شوک شدید فرهنگی شده و تا حدود زیاد تعادل خود را از دست داده و خود نمی داند که در گردابی سخت گرفتار شده است. مثال جامعه در وضعیت کنونی، مثال فردی که است که ناگهان دچار تصادف شده و حال وخیمی دارد.
بهترین روش تعامل با چنین وضعیتی «استیبل» کردن حال جامعه است؛ یعنی کاری کنیم که جامعه بیمار به یک حالت ثبات و آرامش برسد تا در سایه چنین آرامشی برای حل این معضل چاره جویی گردد. در این حالت هر گونه توفان و آه و افغان و به خیابان ریختن به عنوان اعتراض به وضعیت کنونی، کمکی به درمان نخواهد کرد.
🔸دو؛ باید از همه ابزارها و توان ها بهره گرفت تا وضعیت از آن چه هست، بدتر و تباه تر نشود. البته باید اذعان کرد که در این بخش بدون همراهی مدیران و متولیان جامعه از عموم متدیان کار چندانی برنخواهد آمد. با این حال باید سطح هشیاری و بیداری جامعه نسبت به خطرات و عواقب تلخ برهنگی و بی عاری را بالا برد.
اگر نسبت به شیب کنونی برهنگی واکنش مناسب و منطقی انجام نگیرد، باید شاهد حال و وضع فرهنگی پیش از انقلاب در کشور باشیم؛ یعنی همان وضعیت کنونی در برخی از کشورهای آزاد اروپایی؛ همچون هلند و آلمان.
🔸سه؛ تجربه تلخ چند دهه گذشته نشان می دهد که برای درمان برهنگی جامعه نمی توان از ابزارهای خشونت زبانی، رسانه ای و در یک کلمه از روش داغ و درفش و روش چوب و چماق بهره گرفت. راه تاثیر گذار همانا دعوت به پاکی و عفت و حفظ حریم و حرمت خانواده از طریق زبان لیّن، تبیین حکیمانه و پند و اندرز است. پیداست تاکید اساسی در این میدان، استفاده از زبان تاثیر گذار هنر و رسانه است.
🔸چهار؛همه شواهد نشان می دهد که اکثریت جامعه فرورفته در ناهنجاری حجاب و عفاف، از نظر اعتقادی به همه یا عموم باورهای دینی باورمند است و در عین حال دچار آسیب «اباحه گری» شده است؛ چنان که عموم این دست از افراد به ارزش های اخلاقی؛ نظیر نیکی و احسان پایبنداند. از این جهت، مطابق با روش قرآن؛ به هنگام انذار آنان نسبت به پیامدهای گناه برهنگی، مناسب است تا اندیشه و منش مثبت آنان مورد ثنا و ستایش قرار گیرد.
👇👇👇
🔸پنج؛ بار سنگین هدایت جامعه بر دوش فرهیختگان حوزه و در مرحله دوم بر دوش فرهیختگان دانشگاه سنگینی می کند. متاسفانه آن چه در این بین آسیب دیده نگاه بدبینانه عموم جامعه به این دو طیف تاثیر گذار اجتماعی است.
اگر می خواهیم به وظایف دینی خود در این عرصه به درستی عمل کنیم، باید دین را یک بافت و نظام سازوار تعریف کرده و نباید آن را تنها در بدن زن خلاصه کنیم. از این جهت، تعامل متوازن با همه آسیب ها و انحرافات اجتماعی، جامعه آسیب زده را بیشتر به همدلی با فرهیختگان حوزه و دانشگاه مجاب می کند.
سوگمندانه باید اعتراف کرد که سکوت بخش قابل توجهی از عالمان حوزه و گاه اندیشمندان دانشگاه نسبت به بسیاری از آسیب ها و آفت های اجتماعی؛ نظیر آن چه در عرصه اقتصادی و سیاسی رخ می نماید و در برابر؛ ورود پر هیجان به عرصه حجاب و عفاف، به باور جامعه در صداقت آنان برای اصلاح اجتماعی صدمه زده است!
❇️چند نکته پایانی:
🔸رواج نیمه برهنگی، برهنگی و هر گونه نابهنجاری ها در عرصه حجاب و عفاف، نباید کاری کند که حضور جامعه دین دار و به ویژه عالمان و مبلغان دین در جامعه کم رنگ شود که چه بسا این خواسته مروجان فساد و تباهی است.
🔸نیز قرار نیست که امثال جنابعالی که بار سنگین تبلیغ دین را بر دوش دارید، با بستن چشم یا با نگاه بسته به زمین در جامعه گام بردارید! البته باید مراقب چشم طالبِ گناه و قلبِ متمایل به آلودگی بود تا به جای تاثیر و هدایت دیگران، خود دچار تاثر و گمراهی نشود.
🔸به جای تذکرات صریح، مستقیم و چه بسا همراه با تلخی و گزندگی نسبت به مخاطبان باید از روش دعوت کریمانه، مهربانانه و خیرخواهانه همراه با صدق در گفتار و صفا در رفتار بهره جست.
🔸به گمان این ناچیز در حال حاضر برای جامعه بیمار کنونیِ کشور، منش تاثیرگذار مرحوم سید موسی صدر راهگشا است که با روی گشاد؛ همراه با ادب و کرامت و رعایت مرزهای شریعت در خیابان های پر آسیب آن روز لبنان حرکت می کرد یا در کلیسا حاضر می شد و با زبانی رسا، گویا و با دانشی استوار و اخلاقی ستودنی، پیام های نورانی اسلام را به عموم مردم و به اهالی کلیسا معرفی می کرد. پیداست که معنای این سخن آن نیست که وضعیت فرهنگی جاری کشور با آن چه در لبنان چند دهه قبل مشهود بود، از هر جهت برابر است.
گفتنی است که بخشی از این مباحث در حدود یک دهه قبل در کتاب «نقد پدیده اباحه گری» بازتاب یافته است که پیشنهاد می کنم به این کتاب که در سایت طاقچه قابل دسترسی است، مراجعه فرمایید.
خداوند همه ما را در مسیر رضایت خود قرار دهد و بهترین فرجام را برای شما و ما رقم زند!
بمنه و کرمه
عصر پنجشنبه
سوم آبان ماه 1401
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ انتشار آثار جدید استاد علی نصیری
همان گونه که پیش از این اطلاع رسانی شد، به لطف و مرحمت الهی ده کتاب از آثار جدید استاد که طی دو سال اخیر تدوین شده بود، انتشار یافتند که عبارتند از:
۱. معارف اعتقادی قرآن
۲. معارف اخلاقی قرآن
۳. اخلاق اسلامی
۴. جایگاه و کارکرد روایات تفسیری
۵. سازمان روحانیت
۶. دیدگاه های حدیثی علامه طباطبایی
۷. تبارشناسی روایات طبی
۸. راهنمای تحصیل در حوزه
۹. شناختنامه قرآن
۱۰. سلوک اخلاقی
متن الکترونیک این آثار در سایت طاقچه قابل دسترسی است.
ان شاء الله تعالی سه اثر جدید دیگر استاد به شرح ذیل در مدار انتشار قرار خواهند گرفت:
۱. تاریخ حدیث شیعه
۲. روش شناسی رجال الحدیث
۳. روش شناسی فقه الحدیث
این سه اثر در ردیف سایر آثار حدیثی و به عنوان «موسوعه علوم حدیث» تدوین یافته اند.
الحمد لله علی جمیع نعمه و آلائه
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۵.mp3
زمان:
حجم:
12.05M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1265
🗓 دوشنبه 23 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ أَنَّ مَنْ زَنَى وَ ادَّعَى الْجَهَالَةَ غَيْرَ الْمُحْتَمَلَةِ فِي حَقِّهِ لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ وَ كَذَا إِنْ تَزَوَّجَتْ ذَاتُ الْبَعْلِ أَوْ ذَاتُ الْعِدَّةِ أَوْ زَنَتْ فِي الْعِدَّةِ وَ مَا يَجِبُ مَعَ انْتِفَاءِ الشُّبْهَةِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۰۹.mp3
زمان:
حجم:
19.88M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه 209
🗓 یکشنبه 22 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (بقره، 104)
@nasirigilani_ir
📚دیدگاههای حدیثی علامه طباطبایی
✔️مهمترین دیدگاه علامه طباطبایی در زمینه روایات، نظریهای است که ایشان در باره نقش روایات در تفسیر ارائه کرده و بر اساس آن معتقد است که قرآن در تفسیر خود به استثنای آیات الاحکام، آیات القصص و آیات المعاد، بینیاز از روایات است و روایات تنها روش بهره جستن از قرآن و چگونگی استناد به آیات برای تفسیر سایر آیات مرتبط را ارائه میکنند. از این دیدگاه با عنوان «قرآن محوری و سنت مداری» یاد شده است.
👈 معرفی اثر جدید استاد علی نصیری: http://ijtihadnet.ir/?p=76333
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✳️ بی مقداری دنیا را باور کنیم!
🔹 شاید تجربه کرده باشید:
مقداری دانه یا مانده غذا را برای مرغان خانگی می ریزید؛ غذایی که تقریبا به هیچ کار نمی آید و عموما سر از زباله ها در می آورد.
اما ناگهان حیوانات برای برداشتن سهم بیشتر به جان هم می افتند و گاه تا سر حد مرگ به زد و خورد می پردازند!
🔹 شما با خودتان می خندید و می گویید:
زبان بسته ها!
جهالت تا به کجا!
آن حال ضعف و زبونی شما!
این حال خاک نشینی و لانه گزینی شما!
این هم غذایی به این حد بی چیزی و بی مقداری!
تا بخواهید از این غذاها در انبان ما هست!
دیگر چرا این قدر به جان هم می افتید!
🔹 حکایت ما آدمیان عینا همین است!
تمام غرق و لولیده در خاکیم و تنها لایه نگارین کاذبی از خاک و مواد خاکی، کف و سقف خانه های ما را تشکیل می دهد و چقدر به اینها دلخوشیم!
قوت و غذای ما که هیچ، بلکه همه دنیای ما طبق روایات، در حد بال مگس برای صاحب این عالم ارج و منزلتی ندارد!
به کلمه «همه دنیا» دقت بفرمایید!
دنیایی که تمام زمین با همه بزرگی شگفت آور آن در حد یک نقطه هم نیست!
🔹 حال درنگرید که برای تصاحب یک وجب خاک، چند متر زمین و خانه، چند صباحی میر و میرداری و ... چگونه به جان هم می افتیم و گاه جان هم را می گیربم!
تکالب بر چند پاپاسی دنیا را در ارث و میراث خوب می توان دریافت!
جایی که برادر به جان برادر و خواهر به جان خواهر می افتد!
«وَ تَأْكلُونَ الترَاث أَكلاً لَّمًّا وَ تحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا»
🔹 ببینید حال زار و زبون و تکالب حقیرانه ما تا چه حد و قواره باعث سخریه خداوند و خنده فرشتگان می شود!!
تو را ز کنگره عرش می زنند صفیر
ندانمت در این دامگه چه افتاده است؟!
@nasirigilani_ir
علی نصیری
✳️ بی مقداری دنیا را باور کنیم! 🔹 شاید تجربه کرده باشید: مقداری دانه یا مانده غذا را برای مرغان خان
نه عمرِ خِضر بِمانَد، نه مُلکِ اسکندر
نزاع بر سرِ دنیی دون مَکُن درویش
✳️ خطبه ازدواج نقل شده امام رضا (علیه السلام)
این خطبه را مرحوم کلینی در کافی شریف نقل کرده است.
امروز توفیق شد در حرم حضرت معصومه (ع) این خطبه به عنوان مقدمه عقد دو عزیز عروس و داماد مومن و فرهیخته خوانده شد.
به مضامین بلند این خطبه توجه فرمایید و درنگرید امام افزون بر نگاه توحیدی به مساله ازدواج در پایان آن چه نصایح ارزشمندی به زوجین بیان فرمود:
الْحَمْدُ لِلَّه الَّذِي حَمِدَ فِي الْكِتَابِ نَفْسَه وافْتَتَحَ بِالْحَمْدِ كِتَابَه وجَعَلَ الْحَمْدَ أَوَّلَ جَزَاءِ مَحَلِّ نِعْمَتِه وآخِرَ دَعْوَى أَهْلِ جَنَّتِه وأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَه إِلَّا اللَّه وَحْدَه لَا شَرِيكَ لَه شَهَادَةً أُخْلِصُهَا لَه وأَدَّخِرُهَا عِنْدَه وصَلَّى اللَّه عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النُّبُوَّةِ وخَيْرِ الْبَرِيَّةِ وعَلَى آلِه آلِ الرَّحْمَةِ وشَجَرَةِ النِّعْمَةِ ومَعْدِنِ الرِّسَالَةِ ومُخْتَلَفِ الْمَلَائِكَةِ والْحَمْدُ لِلَّه الَّذِي كَانَ فِي عِلْمِه السَّابِقِ وكِتَابِه النَّاطِقِ وبَيَانِه الصَّادِقِ أَنَّ أَحَقَّ الأَسْبَابِ بِالصِّلَةِ والأَثَرَةِ وأَوْلَى الأُمُورِ بِالرَّغْبَةِ فِيه سَبَبٌ أَوْجَبَ سَبَباً وأَمْرٌ أَعْقَبَ غِنًى فَقَالَ جَلَّ وعَزَّ : * ( وهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَه نَسَباً وصِهْراً وكانَ رَبُّكَ قَدِيراً ) * وقَالَ * ( وأَنْكِحُوا الأَيامى مِنْكُمْ والصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وإِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ الله مِنْ فَضْلِه والله واسِعٌ عَلِيمٌ ) * ولَوْ لَمْ يَكُنْ فِي الْمُنَاكَحَةِ والْمُصَاهَرَةِ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ ولَا سُنَّةٌ مُتَّبَعَةٌ ولَا أَثَرٌ مُسْتَفِيضٌ لَكَانَ فِيمَا جَعَلَ اللَّه مِنْ بِرِّ الْقَرِيبِ وتَقْرِيبِ الْبَعِيدِ وتَأْلِيفِ الْقُلُوبِ وتَشْبِيكِ الْحُقُوقِ وتَكْثِيرِ الْعَدَدِ وتَوْفِيرِ الْوَلَدِ لِنَوَائِبِ الدَّهْرِ وحَوَادِثِ الأُمُورِ مَا يَرْغَبُ فِي دُونِه الْعَاقِلُ اللَّبِيبُ ويُسَارِعُ إِلَيْه الْمُوَفَّقُ الْمُصِيبُ ويَحْرِصُ عَلَيْه الأَدِيبُ الأَرِيبُ فَأَوْلَى النَّاسِ بِاللَّه مَنِ اتَّبَعَ أَمْرَه وأَنْفَذَ حُكْمَه وأَمْضَى قَضَاءَه ورَجَا جَزَاءَه وفُلَانُ بْنُ فُلَانٍ مَنْ قَدْ عَرَفْتُمْ حَالَه وجَلَالَه دَعَاه رِضَا نَفْسِه وأَتَاكُمْ إِيثَاراً لَكُمْ واخْتِيَاراً لِخِطْبَةِ فُلَانَةَ بِنْتِ فُلَانٍ كَرِيمَتِكُمْ وبَذَلَ لَهَا مِنَ الصَّدَاقِ كَذَا وكَذَا فَتَلَقُّوه بِالإِجَابَةِ وأَجِيبُوه بِالرَّغْبَةِ واسْتَخِيرُوا اللَّه فِي أُمُورِكُمْ يَعْزِمْ لَكُمْ عَلَى رُشْدِكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّه نَسْأَلُ اللَّه أَنْ يُلْحِمَ مَا بَيْنَكُمْ بِالْبِرِّ والتَّقْوَى ويُؤَلِّفَه بِالْمَحَبَّةِ والْهَوَى ويَخْتِمَه بِالْمُوَافَقَةِ والرِّضَا إِنَّه سَمِيعُ الدُّعَاءِ لَطِيفٌ لِمَا يَشَاءُ
@nasirigilani_ir
3.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ اهمیت حق الناس و دشواری پاسخ در باره آن
همین یک کلیپ کوتاه از زبان عالم الهی آسید جواد حیدری برای نشان دادن اهمیت و دشواری حق الناس کافی است!
البته اگر قرار باشد گوش شنوا داشته باشیم.
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۶.mp3
زمان:
حجم:
11.54M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1266
🗓 شنبه 28 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ أَنَّ مَنْ زَنَى وَ ادَّعَى الْجَهَالَةَ غَيْرَ الْمُحْتَمَلَةِ فِي حَقِّهِ لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ وَ كَذَا إِنْ تَزَوَّجَتْ ذَاتُ الْبَعْلِ أَوْ ذَاتُ الْعِدَّةِ أَوْ زَنَتْ فِي الْعِدَّةِ وَ مَا يَجِبُ مَعَ انْتِفَاءِ الشُّبْهَةِ»
@nasirigilani_ir