✳️ انتشار آثار جدید استاد علی نصیری
همان گونه که پیش از این اطلاع رسانی شد، به لطف و مرحمت الهی ده کتاب از آثار جدید استاد که طی دو سال اخیر تدوین شده بود، انتشار یافتند که عبارتند از:
۱. معارف اعتقادی قرآن
۲. معارف اخلاقی قرآن
۳. اخلاق اسلامی
۴. جایگاه و کارکرد روایات تفسیری
۵. سازمان روحانیت
۶. دیدگاه های حدیثی علامه طباطبایی
۷. تبارشناسی روایات طبی
۸. راهنمای تحصیل در حوزه
۹. شناختنامه قرآن
۱۰. سلوک اخلاقی
متن الکترونیک این آثار در سایت طاقچه قابل دسترسی است.
ان شاء الله تعالی سه اثر جدید دیگر استاد به شرح ذیل در مدار انتشار قرار خواهند گرفت:
۱. تاریخ حدیث شیعه
۲. روش شناسی رجال الحدیث
۳. روش شناسی فقه الحدیث
این سه اثر در ردیف سایر آثار حدیثی و به عنوان «موسوعه علوم حدیث» تدوین یافته اند.
الحمد لله علی جمیع نعمه و آلائه
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۵.mp3
12.05M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1265
🗓 دوشنبه 23 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ أَنَّ مَنْ زَنَى وَ ادَّعَى الْجَهَالَةَ غَيْرَ الْمُحْتَمَلَةِ فِي حَقِّهِ لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ وَ كَذَا إِنْ تَزَوَّجَتْ ذَاتُ الْبَعْلِ أَوْ ذَاتُ الْعِدَّةِ أَوْ زَنَتْ فِي الْعِدَّةِ وَ مَا يَجِبُ مَعَ انْتِفَاءِ الشُّبْهَةِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۰۹.mp3
19.88M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه 209
🗓 یکشنبه 22 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (بقره، 104)
@nasirigilani_ir
📚دیدگاههای حدیثی علامه طباطبایی
✔️مهمترین دیدگاه علامه طباطبایی در زمینه روایات، نظریهای است که ایشان در باره نقش روایات در تفسیر ارائه کرده و بر اساس آن معتقد است که قرآن در تفسیر خود به استثنای آیات الاحکام، آیات القصص و آیات المعاد، بینیاز از روایات است و روایات تنها روش بهره جستن از قرآن و چگونگی استناد به آیات برای تفسیر سایر آیات مرتبط را ارائه میکنند. از این دیدگاه با عنوان «قرآن محوری و سنت مداری» یاد شده است.
👈 معرفی اثر جدید استاد علی نصیری: http://ijtihadnet.ir/?p=76333
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✳️ بی مقداری دنیا را باور کنیم!
🔹 شاید تجربه کرده باشید:
مقداری دانه یا مانده غذا را برای مرغان خانگی می ریزید؛ غذایی که تقریبا به هیچ کار نمی آید و عموما سر از زباله ها در می آورد.
اما ناگهان حیوانات برای برداشتن سهم بیشتر به جان هم می افتند و گاه تا سر حد مرگ به زد و خورد می پردازند!
🔹 شما با خودتان می خندید و می گویید:
زبان بسته ها!
جهالت تا به کجا!
آن حال ضعف و زبونی شما!
این حال خاک نشینی و لانه گزینی شما!
این هم غذایی به این حد بی چیزی و بی مقداری!
تا بخواهید از این غذاها در انبان ما هست!
دیگر چرا این قدر به جان هم می افتید!
🔹 حکایت ما آدمیان عینا همین است!
تمام غرق و لولیده در خاکیم و تنها لایه نگارین کاذبی از خاک و مواد خاکی، کف و سقف خانه های ما را تشکیل می دهد و چقدر به اینها دلخوشیم!
قوت و غذای ما که هیچ، بلکه همه دنیای ما طبق روایات، در حد بال مگس برای صاحب این عالم ارج و منزلتی ندارد!
به کلمه «همه دنیا» دقت بفرمایید!
دنیایی که تمام زمین با همه بزرگی شگفت آور آن در حد یک نقطه هم نیست!
🔹 حال درنگرید که برای تصاحب یک وجب خاک، چند متر زمین و خانه، چند صباحی میر و میرداری و ... چگونه به جان هم می افتیم و گاه جان هم را می گیربم!
تکالب بر چند پاپاسی دنیا را در ارث و میراث خوب می توان دریافت!
جایی که برادر به جان برادر و خواهر به جان خواهر می افتد!
«وَ تَأْكلُونَ الترَاث أَكلاً لَّمًّا وَ تحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا»
🔹 ببینید حال زار و زبون و تکالب حقیرانه ما تا چه حد و قواره باعث سخریه خداوند و خنده فرشتگان می شود!!
تو را ز کنگره عرش می زنند صفیر
ندانمت در این دامگه چه افتاده است؟!
@nasirigilani_ir
علی نصیری
✳️ بی مقداری دنیا را باور کنیم! 🔹 شاید تجربه کرده باشید: مقداری دانه یا مانده غذا را برای مرغان خان
نه عمرِ خِضر بِمانَد، نه مُلکِ اسکندر
نزاع بر سرِ دنیی دون مَکُن درویش
✳️ خطبه ازدواج نقل شده امام رضا (علیه السلام)
این خطبه را مرحوم کلینی در کافی شریف نقل کرده است.
امروز توفیق شد در حرم حضرت معصومه (ع) این خطبه به عنوان مقدمه عقد دو عزیز عروس و داماد مومن و فرهیخته خوانده شد.
به مضامین بلند این خطبه توجه فرمایید و درنگرید امام افزون بر نگاه توحیدی به مساله ازدواج در پایان آن چه نصایح ارزشمندی به زوجین بیان فرمود:
الْحَمْدُ لِلَّه الَّذِي حَمِدَ فِي الْكِتَابِ نَفْسَه وافْتَتَحَ بِالْحَمْدِ كِتَابَه وجَعَلَ الْحَمْدَ أَوَّلَ جَزَاءِ مَحَلِّ نِعْمَتِه وآخِرَ دَعْوَى أَهْلِ جَنَّتِه وأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَه إِلَّا اللَّه وَحْدَه لَا شَرِيكَ لَه شَهَادَةً أُخْلِصُهَا لَه وأَدَّخِرُهَا عِنْدَه وصَلَّى اللَّه عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النُّبُوَّةِ وخَيْرِ الْبَرِيَّةِ وعَلَى آلِه آلِ الرَّحْمَةِ وشَجَرَةِ النِّعْمَةِ ومَعْدِنِ الرِّسَالَةِ ومُخْتَلَفِ الْمَلَائِكَةِ والْحَمْدُ لِلَّه الَّذِي كَانَ فِي عِلْمِه السَّابِقِ وكِتَابِه النَّاطِقِ وبَيَانِه الصَّادِقِ أَنَّ أَحَقَّ الأَسْبَابِ بِالصِّلَةِ والأَثَرَةِ وأَوْلَى الأُمُورِ بِالرَّغْبَةِ فِيه سَبَبٌ أَوْجَبَ سَبَباً وأَمْرٌ أَعْقَبَ غِنًى فَقَالَ جَلَّ وعَزَّ : * ( وهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَه نَسَباً وصِهْراً وكانَ رَبُّكَ قَدِيراً ) * وقَالَ * ( وأَنْكِحُوا الأَيامى مِنْكُمْ والصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وإِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ الله مِنْ فَضْلِه والله واسِعٌ عَلِيمٌ ) * ولَوْ لَمْ يَكُنْ فِي الْمُنَاكَحَةِ والْمُصَاهَرَةِ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ ولَا سُنَّةٌ مُتَّبَعَةٌ ولَا أَثَرٌ مُسْتَفِيضٌ لَكَانَ فِيمَا جَعَلَ اللَّه مِنْ بِرِّ الْقَرِيبِ وتَقْرِيبِ الْبَعِيدِ وتَأْلِيفِ الْقُلُوبِ وتَشْبِيكِ الْحُقُوقِ وتَكْثِيرِ الْعَدَدِ وتَوْفِيرِ الْوَلَدِ لِنَوَائِبِ الدَّهْرِ وحَوَادِثِ الأُمُورِ مَا يَرْغَبُ فِي دُونِه الْعَاقِلُ اللَّبِيبُ ويُسَارِعُ إِلَيْه الْمُوَفَّقُ الْمُصِيبُ ويَحْرِصُ عَلَيْه الأَدِيبُ الأَرِيبُ فَأَوْلَى النَّاسِ بِاللَّه مَنِ اتَّبَعَ أَمْرَه وأَنْفَذَ حُكْمَه وأَمْضَى قَضَاءَه ورَجَا جَزَاءَه وفُلَانُ بْنُ فُلَانٍ مَنْ قَدْ عَرَفْتُمْ حَالَه وجَلَالَه دَعَاه رِضَا نَفْسِه وأَتَاكُمْ إِيثَاراً لَكُمْ واخْتِيَاراً لِخِطْبَةِ فُلَانَةَ بِنْتِ فُلَانٍ كَرِيمَتِكُمْ وبَذَلَ لَهَا مِنَ الصَّدَاقِ كَذَا وكَذَا فَتَلَقُّوه بِالإِجَابَةِ وأَجِيبُوه بِالرَّغْبَةِ واسْتَخِيرُوا اللَّه فِي أُمُورِكُمْ يَعْزِمْ لَكُمْ عَلَى رُشْدِكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّه نَسْأَلُ اللَّه أَنْ يُلْحِمَ مَا بَيْنَكُمْ بِالْبِرِّ والتَّقْوَى ويُؤَلِّفَه بِالْمَحَبَّةِ والْهَوَى ويَخْتِمَه بِالْمُوَافَقَةِ والرِّضَا إِنَّه سَمِيعُ الدُّعَاءِ لَطِيفٌ لِمَا يَشَاءُ
@nasirigilani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ اهمیت حق الناس و دشواری پاسخ در باره آن
همین یک کلیپ کوتاه از زبان عالم الهی آسید جواد حیدری برای نشان دادن اهمیت و دشواری حق الناس کافی است!
البته اگر قرار باشد گوش شنوا داشته باشیم.
@nasirigilani_ir
✳️ دلالت دو روایت بر وجوب عینی نماز جمعه حتی بدون حضور معصوم یا نائب خاص او
دو روایت ذیل به آشکارا نشان می دهند که از نظر امام صادق (ع) حضور در نماز جمعه حتی در دوران حکومت خلفای ناصالح واجب است و چنان نیست که حضور معصوم یا نائب او لازم باشد.
عنوانی که مرحوم شیخ حر عاملی برای روایات این باب انتخاب کرده نیز، موید صحت این برداشت است:
«بَابُ عَدَمِ اشْتِرَاطِ وُجُوبِ الْجُمُعَةِ بِحُضُورِ السُّلْطَانِ الْعَادِلِ أَوْ مَنْ نَصَبَهُ وَ وُجُوبِهَا مَعَ وُجُودِ إِمَامٍ عَدْلٍ يُحْسِنُ الْخُطْبَتَيْنِ وَ عَدَمِ الْخَوْفِ»
روایت اول:
«مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: حَثَّنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى صَلَاةِ الْجُمُعَةِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ يُرِيدُ أَنْ نَأْتِيَهُ فَقُلْتُ نَغْدُو عَلَيْكَ فَقَالَ لَا إِنَّمَا عَنَيْتُ عِنْدَكُمْ.»
بيان : يعني إنما عنيت أن تصلوها في بيوتكم سرا من المخالفين من دون حضوري وذلك لأنه عليه السّلام كان لا يتمكن من إقامتها لا سرا ولا علانية لأن المخالفين كانوا يتفقدونه في جماعاتهم ويرتقبونه في أحواله وأوضاعه وكان لا يجد بدا من حضور جمعتهم وأما أصحابه عليه السّلام فكانوا متمكنين منها في بعض الأحيان فلذا حثهم عليها .
متن:
حَثَّنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى صَلَاةِ الْجُمُعَةِ؛
پیداست که تشویق امام صادق (ع) در شرایطی بود که آن حضرت اجازه برگزاری آن را نداشت. معلوم می شود که امثال زرارة به خاطر فقدان صلاحیت امامان جمعه در عصر حکومت عباسیان از حضور در آن تحاشی داشتند.
حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ يُرِيدُ أَنْ نَأْتِيَهُ فَقُلْتُ نَغْدُو عَلَيْكَ فَقَالَ لَا؛
زرارة پنداشت که مراد امام صادق (ع) برگزاری نماز جمعه در خانه ایشان است: «إِنَّمَا عَنَيْتُ عِنْدَكُمْ» یعنی خودتان نماز را برگزار کنید.
در حالی که امام صادق (ع) به زراره بیان فرمود که مقصود ایشان حضور زراره و امثال او در حضور و در خانه امام برای اقامه نماز جمعه نیست؛ زیرا حاکمان عباسی به اهل بیت (ع) اجازه برگزاری نماز جماعت در هیچ مسجدی را نمی دادند؛ تا چه رسد به برگزاری نماز جمعه!
بلکه مقصود حضور در نمازهای جمعه ای است که در آن عصر توسط حاکمان عباسی و با نصب امامان جمعه برگزار می شد.
روایت دوم:
«وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَبَّاسِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ: مِثْلُكَ يَهْلِكُ وَ لَمْ يُصَلِّ فَرِيضَةً فَرَضَهَا اللَّهُ قَالَ قُلْتُ: كَيْفَ أَصْنَعُ قَالَ صَلُّوا جَمَاعَةً يَعْنِي صَلَاةَ الْجُمُعَةِ»
متن:
مِثْلُكَ يَهْلِكُ وَ لَمْ يُصَلِّ فَرِيضَةً فَرَضَهَا اللَّهُ؛
امام صادق (ع) به عبد المک می فرماید تو و امثال تو به خاطر عدم حضور در نماز جمعه زمینه هلاکت خود را فراهم می کنید! هم تعبیر فریضه دارد و هم نسبت به ترک آن وعده هلاکت داده شده است.
آیا اینها دال بر وجوب عینی نماز جمعه نیست؟!
قَالَ قُلْتُ: كَيْفَ أَصْنَعُ قَالَ صَلُّوا جَمَاعَةً يَعْنِي صَلَاةَ الْجُمُعَةِ؛
عبدالملک مثل زراره گمان می کرد که مقصود امام صادق (ع) حضور در خانه ایشان برای اقامه نماز جمعه است، اما امام به او فرمود باید بروید در صف نماز جمعه همین مردم که امامان جمعه آنان را حاکمان عباسی تعیین می کنند.
آیا افرادی مثل عبدالملک جز با حضور در نماز جمعه عامه می توانستند این حکم الهی را برپا دارند؟!
با وجود روایاتی امثال این دو روایت آیا می توان گفت که نماز جمعه مشروط به حضور معصوم یا نائب خاص او است و از این جهت در عصر غیبت واجب تخییری است؟!
آیا کسی می تواند ادعا کند که امامان جمعه در عصر خلفای اموی و عباسی و عصرِ مورد اشاره امام صادق (ع)، از سوی آن حضرت منصوب بودند؟!
خود داوری بفرمایید!
👇👇👇
توجه دوستان فاضل را به گفتار شهید ثانی جلب می کنیم که چگونه با سوز و گداز کامل از وجوب عینی نماز جمعه دفاع می کند و به رغم احترام بلیغ به فقیهان شیعه، مدعیان وجوب تخییری نماز جمعه را مورد عتاب تلخ قرار می دهد:
« فهذه الأخبارُ الصحيحةُ الطرُقِ الواضحةُ الدَّلالةِ ، التي لا يَشُوبُها شكّ ولا تَحُومُ حَولَها شُبهة من طُرُقِ أهلِ البيتِ عليهم السلام في الأمرِ بصلاةِ الجمعةِ والحثّ عليها وإيجابِها على كلّ مُسلمٍ عدا ما استُثني ، والتوَعّدِ على تركِها بالطبعِ على القَلب الذي هو علامةُ الكُفرِ والعياذُ باللهِ تعالى كما نبّه عليه تعالى في كتابه العزيز وتَرَكْنا ذكرَ غَيرِها من الأخبارِ المُوَثّقَةِ وغَيرِها ، حَسْماً لمادّةِ النِّزاعِ ، ودفعاً للشبهةِ العارضةِ في الطريقِ . وليس في هذه الأخبارِ مَعَ كَثْرَتِها تَعرّض لِشرطِ الإمامِ ولا مَن نَصَبَه ، ولا لاعتبارِ حُضُورِه في إيجاب هذه الفريضةِ المُعَظَّمَةِ ، فكيفَ يَسَعُ المُسْلِمَ الذي يَخافُ اللهَ تعالى إذا سمع مَواقِعَ أمرِ الله ورسولِه وأئمّتِه عليهم السلام بهذه الفريضةِ ، وإيجابِها على كلّ مُسْلمٍ أن يُقَصّرَ في أمرِها ، ويُهمِلَها إلى غيرِها ، ويَتَعَلَّلَ بخلافِ بعضِ العُلَماءِ فيها ؟ وأمر عليه السلام اللهِ تعالى ورَسُولِه وخاصّتِه عليهم السلام أحقّ ، ومراعاتُه أولى ، : « فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ » ولَعمري لَقدْ أصابَهُمُ الأمرُ الأوّلُ ، فَلْيَرتَقِبُوا الثاني إنْ لم يَعْفُ اللهُ تعالى ويُسامِح . نسأل اللهَ تعالى العفوَ والرحمةَ»
همان گونه که شیخ مفید و شماری از فقیهان مدعی اند، از روایات صلاة الجمعه بدست می آید که امام جمعه باید دارای عدالت متعارف و توان خوانش خطبه های نماز جمعه و سایر شروط جاری در امام جماعت هر نمازی باشد و عدم انتصاب او از ناحیه معصوم یا حتی عامی بودن او مانع وجوب نماز جمعه نیست.
بر این اساس، در روزگار ما عذر موجهی برای عدم حضور در نمازهای جمعه که عموما ناظر به چند و چون تعیین امامان جمعه و میزان علم و تقوای آنان و حتی چگونگی و محتوای خطبه های آنان است، باقی نمی ماند.
علی نصیری
صبح صادق جمعه
یازدهم آبان ماه 1403
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۶.mp3
11.54M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1266
🗓 شنبه 28 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ أَنَّ مَنْ زَنَى وَ ادَّعَى الْجَهَالَةَ غَيْرَ الْمُحْتَمَلَةِ فِي حَقِّهِ لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ وَ كَذَا إِنْ تَزَوَّجَتْ ذَاتُ الْبَعْلِ أَوْ ذَاتُ الْعِدَّةِ أَوْ زَنَتْ فِي الْعِدَّةِ وَ مَا يَجِبُ مَعَ انْتِفَاءِ الشُّبْهَةِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۱.mp3
12.1M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 211
🗓 شنبه 28 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«مَا یوَدُّ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکتَابِ وَلَا الْمُشْرِکینَ أَنْ ینَزَّلَ عَلَیکمْ مِنْ خَیرٍ مِنْ رَبِّکمْ وَاللَّهُ یخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ» (بقره، 105)
@nasirigilani_