eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
365 ویدیو
163 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
خارج فقه جلسه ۱۲۶۶.mp3
زمان: حجم: 11.54M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1266 🗓 شنبه 28 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ أَنَّ مَنْ زَنَى وَ ادَّعَى الْجَهَالَةَ غَيْرَ الْمُحْتَمَلَةِ فِي حَقِّهِ لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ وَ كَذَا إِنْ تَزَوَّجَتْ ذَاتُ الْبَعْلِ أَوْ ذَاتُ الْعِدَّةِ أَوْ زَنَتْ فِي الْعِدَّةِ وَ مَا يَجِبُ مَعَ انْتِفَاءِ الشُّبْهَةِ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۱.mp3
زمان: حجم: 12.1M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 211 🗓 شنبه 28 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه: «مَا یوَدُّ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکتَابِ وَلَا الْمُشْرِکینَ أَنْ ینَزَّلَ عَلَیکمْ مِنْ خَیرٍ مِنْ رَبِّکمْ وَاللَّهُ یخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ» (بقره، 105) @nasirigilani_
✳️ انتشار هفتادمین اثر استاد علی نصیری با عنوان «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت. در مقدمه این کتاب چنین آمده است: درنگریستن در جوامع روایی و نیز تفاسیر به نیکی آشکار می‌سازد که بخشی از میراث روایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به تفسیر و تبیین مدالیل آیات قرآن ناظر است. به این دست از روایات «روایات تفسیری» اطلاق می‌گردد. عموم این دست از روایات در منابعی که با عنوان تفاسیر روایی فراهم آمده‌اند، قابل دسترسی هستند. پیداست که این دست از منابع با همت و مجاهدت شماری از اندیشمندان تدوین شده‌اند، با این حال باید اذعان کرد که در روزگار ما در باره روایات تفسیری انجام چهار گام بنیادین اجتناب ناپذیر است: یک؛ گردآوری همه میراث روایی ناظر به تفسیر آیات؛ زیرا بسیاری از روایات به صورت غیر صریح و غیر مستقیم به گونه‌ای پرده از چهره آیات برگرفته و افق‌هایی از مدالیل و مفاهیم آنها را بازمی نمایانند؛ حتی دعاها، زیارت نامه‌های معتبر، روایات تاریخی، روایات فقهی و ... می‌توانند در زمینه تفسیر آیات نقش آفرین باشند. در این صورت به سرمایه روایات تفسیری ما بسیار بیش از وضعیت کنونی افزوده خواهد شد. دو؛ کوشش برای فهم مدالیل روایات تفسیری؛ متاسفانه در چند دهه گذشته در زمینه مطالعات حدیثی، بیشترین اهتمام به گردآوری و تنظیم روایات معطوف شده و در زمینه فهم و تبیین مدالیل روایات، کمترین کار انجام گرفته است. آثار انتشار یافته در زمینه مطالعات حدیثی از سوی مراکز پژوهشیِ مرتبط با این عرصه، گواه مدعا است. این غفلت البته مایه شگفتی است. سه؛ اعتبارسنجی روایات تفسیری؛ وضعیت کنونی روایات تفسیری و ضعف و ارسال منابع آنها؛ همچون تفسیر امام حسن عسکری×، تفسیر عیاشی و تفسیر قمی به ویژه بر اساس نظریه مشهور در تعریف صحیح که تمام اعتبار سنجی روایات به سند و صدور معطوف شده است، عملا زمینه اندکی برای اعتبار بخشی به روایات تفسیری فراهم می‌آورد. از این جهت نگاه بدبینانه به روایات تفسیری حاکم است و بسیاری روایات تفسیری را فاقد اعتبار می‌انگارند، اما اگر در تعریف صحیح بازنگری شود یا حتی بر مبنای وثوق صدوری به جای وثوق سندی، به سایر مولفه‌های اعتبار سنجی روایات تکیه شود و مثلا روایات تفسیری بر اساس مبانی؛ همچون همصدایی با سایر آیات یا سایر روایات، مورد ارزیابی قرار گیرند، بسیاری از آنها به عنوان احادیث صحیح تلقی شده و قابل استناد خواهند بود. چهار؛ تبیین کارکرد روایات تفسیری؛ روایات تفسیری در زمینه‌های مختلفی که منتهی به فهم عمیق و گسترده مدالیل و مفاهیم آیات قرآن می‌شوند، نقش تاثیرگذاری دارند؛ نظیر تبیین مفاهیم واژه‌ها، تقیید و تخصیص آیات، تاویل آیات متشابه و بطن نمایی آیات. از این جهت، ضرورت بازنمایی نقش گسترده و کارکرد روایات تفسیری برای دستیابی به فهم و تفسیر آیات قرآن، از هر جهت اجتناب ناپذیر است. کتاب حاضر بر اساس چنین دغدغه‌ای فراهم آمده است و در آن تلاش شده تا مبادی و مبانی اعتبار سنجی روایات تفسیری و کارکرد آنها در تفسیر، در سیزده فصل مورد بحث و بررسی قرار گیرد که عبارتند از: فصل اول: آشنایی با تفاسیر روایی شیعه؛ فصل دوم: شناختنامه روایات تفسیری؛ فصل سوم: حجیت روایات تفسیری؛ فصل چهارم: عدم حجیت روایات تفسیری صحابه و تابعان؛ فصل پنجم: روایات تفسیری و تبیین فضای نزول آیات؛ فصل ششم: روایات تفسیری و تبیین مفاهیم واژه‌های آیات؛ فصل هفتم: روایات تفسیری و تبیین معارف قرآن؛ فصل هشتم: روایات تفسیری و تبیین آیات فقهی و تاریخی؛ فصل نهم: روایات تفسیری، تقیید و تخصیص آیات؛ فصل دهم: روایات تفسیری و تبیین نسخ در آیات؛ فصل یازدهم: روایات تفسیری و تأویل آیات متشابه؛ فصل دوازدهم: روایات تفسیری و بطن نمایی آیات؛ فصل سیزدهم: روایات تفسیری و جری و تطبیق. در پایان سپاس بی‌نهایت خود را به محضر خداوند فیض گستر به خاطر به فرجام رسیدن این کتاب تقدیم می‌دارم و از ساحت او می‌طلبم که این کتاب به دانش و آگاهی خوانندگان مکرم در باره نقش و کارکرد روایات تفسیری در فهم آیات قرآن بیافزاید و از این رهگذر بستر فهم عمیق معارف نورانی این کتاب آسمانی و عمل به آنها را فراهم آورد. والله ولی التوفیق علی نصیری دوازدهم بهمن ماه 1402 برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://taaghche.com/book/215889/ 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
جایگاه روایات تفسیری.jpg
حجم: 13.7K
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://taaghche.com/book/215889/ 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
✳️ کتاب های عرضه شده در به اطلاع می رساند کتب الکترونیکیِ استاد علی نصیری که توسط انتشارات وابسته به موسسه «معارف وحی و خرد» و نیز سایر انتشارات، انتشار یافته در سایت به آدرس های ذیل قابل دسترسی می باشند: 1. روش شناسی تفسیر قرآن: https://taaghche.com/book/38697 2. روش شناسی تفسیر آیات: https://taaghche.com/book/101940 3. تعامل متقابل کتاب و سنت: https://taaghche.com/book/118924 4. اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار: https://taaghche.com/book/101074 5. مکتب تفسیری صدرالمتالهین (ویراست جدید): https://taaghche.com/book/116720 6. هنر و زیبا شناسی از منظر قرآن: https://taaghche.com/book/29026 7. راز جاودانگی قرآن: https://taaghche.com/book/12483 8. قرآن گفتار الاهی: https://taaghche.com/book/29027 9. پیراستگی قرآن از تحریف: https://taaghche.com/book/94585 10. قرآن کتاب شور و شیدایی: https://taaghche.com/book/29028 11. قرآن شناسی: https://taaghche.com/book/57469 12. بهشت وعده گاه نیکوکاران: https://taaghche.com/book/110607/ 13. معرفت قرآنی (جلد اول): https://taaghche.com/book/15286 14. معرفت قرآنی (جلد دوم) https://taaghche.com/book/15657/ 15. معرفت قرآنی (جلد سوم) https://taaghche.com/book/16691/ 16. معرفت قرآنی (جلد چهارم) https://taaghche.com/book/18584/ 17. معرفت قرآنی (جلد پنجم) https://taaghche.com/book/18657/ 18. استاد معرفت احیاگر علوم قرآنی: https://taaghche.com/book/12473 19. روش‌شناسی نقد احادیث (ویراست جدید): https://taaghche.com/book/29030 20. شرح گزیده روایات کافی: https://taaghche.com/book/106691 21. درسنامه علم حدیث: https://taaghche.com/book/81545 22. آشنایی با علوم حدیث: https://taaghche.com/book/81543 23. راهنمای تحصیل در حوزه (ج 1): https://taaghche.com/book/38698 24. راهنمای تحصیل در حوزه (ج 2): https://taaghche.com/book/38699 25. درسنامه اخلاق اسلامی: https://taaghche.com/book/12478 26. سلوک اخلاقی: https://taaghche.com/book/116719 27. بیست درس اخلاقی: https://taaghche.com/book/111100/ 28. آیین همسرگزینی: https://taaghche.com/book/29024 29. نقد پدیده اباحه گری: https://taaghche.com/book/12480 30. سیمای حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه: https://taaghche.com/book/29051 31. فاطمه (س) بانوی بی‌مثال: https://taaghche.com/book/29023 32. امام حسین (ع) پیشوای روشنایی‌ها: https://taaghche.com/book/6205 33. پیشوای روشنایی‌: https://taaghche.com/book/4927 34. انتظار موعود: https://taaghche.com/book/12476 35. آموزه های مهدوی: https://taaghche.com/book/119222 36. آموزه های رضوی: https://taaghche.com/book/121444/ 37. تفسیر موضوعی قرآن (به صورت مشترک): https://taaghche.com/book/133002/ 38. رابطه متقابل کتاب و سنت: https://taaghche.com/book/151308/ 39. درایة الحدیث: https://taaghche.com/book/122031 40. کلیات علوم حدیث: https://taaghche.com/book/133593 41. نقد شبهات قرآنی: https://taaghche.com/book/131214 42. علوم قرآنی: https://taaghche.com/book/131659 43. نظریه تصحیح: https://taaghche.com/book/141687/ 44. معارف اخلاقی قرآن: https://taaghche.com/book/214042/ 45. معارف اعتقادی قرآن: https://taaghche.com/book/214043/ 46. اخلاق اسلامی: https://taaghche.com/book/214044/ 47. شناختنامه قرآن: https://taaghche.com/book/214045/ 48. راهنمای تحصیل در حوزه: https://taaghche.com/book/214046/ 49. تبارشناسی روایات طبی: https://taaghche.com/book/214358/ 50. دیدگاه های حدیثی علامه طباطبایی: https://taaghche.com/book/215110/ 51. سازمان روحانیت، کاستی ها و بایستگی ها: https://taaghche.com/book/215111/ 52. جایگاه و کارکرد روایات تفسیری: https://taaghche.com/book/215889/
🔹 سایر کتب استاد که تا کنون توسط انتشارات مختلف به زیور طبع آراسته شده به شرح ذیل است: 1. حدیث شناسی (جلد اول)، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، ۱۳۸۳ 2. حدیث شناسی (جلد دوم)، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، ۱۳۸۳ 3. درسنامه علم حدیث، انتشارات هاجر، 1384 4. آشنایی با علوم حدیث، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1385 5. آشنایی با علوم حدیث (ویراست جدید)، نشر هاجر، 1397 6. درآمدی بر علوم حدیث، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1398 7. تفسیر موضوعی قرآن (گروهی)، دفتر نشر معارف، ۱۳۸۴ 8. آشنایی با جوامع حدیثی شیعه واهل سنت، جامعه المصطفی، ۱۳۸۵ 9. آشنایی با تاریخ و منابع حدیثی، جامعه المصطفی، ۱۳۸۵ 10. مکتب تفسیری صدرالمتالهین، بنیاد حکمت ملاصدرا، 1386 11. قرآن و هنر، مرکز تحقیقاتی المهدی، 1389 12. تفسیر موضوعی قرآن، نشر معارف، ۱۳۹۵ 13. تفسیر موضوعی نهج البلاغه، نشر معارف، ۱۳۹۶ 14. رابطه قرآن و سنت، دانشگاه قرآن و حدیث و سمت، ۱۳۹۷ 15. نزاهت قرآن از تحریف، (تحقیق و تنظیم)، موسسه اسراء، 1387 16. تحریف ناپذیری قرآن، (ترجمه)، انتشارات سمت، 1379 17. تبلیغ بر پایه کتاب و سنت، (ترجمه)، انتشارات دارالحدیث، 1376 18. وفاق اجتماعی در سخن و سیره معصومان (ع) ، (ترجمه)، دارالحدیث، 1379 19. تاریخ سیاسی فرهنگی اسلام، (ترجمه به صورت مشترک)، مرکز الغدیر، 1389 20. التمهید فی علوم القرآن، (ج 5)، (ترجمه به صورت مشترک)، موسسه المتهید، 1395 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ آیا تلاش، کوشش و تقلا برای کسب روزی روا است؟ سلام و عرض ادب بی پایان نمیدانم وقت عزیز و شریف حضرتعالی این امکان را میدهد که سوالی از محضرتان داشته باشم یا خیر. بررسی اجمالی در روایات رزق و روزی،حقیر را به این نتیجه رهنمون کرد که تلاش و کوشش در اکتساب مال و اموال و تقلا در کسب روزی تاثیری در ازدیاد آن نداشته بلکه رزق و روزی مقدر و مقسوم است! امروز با نقل قولی برخورد کردم از مرحوم میرزا اسماعیل دولابی که ضمیمه سوال هست و نظریه حقیر رو تقویت کرد. با این حال، از شما استاد عزیز بعنوان فقیه آگاه، و خبیر در آیات و روایات سوال دارم که آیا این برداشت مورد تایید میباشد یا خیر؟ اگر مورد تایید است یعنی حقیقتا تقلا در کسب روزی بیفایده است؟!! علیکم السلام در شماری از روایات بر این نکته تاکید شده است که مال یا روزی بر دو قسم است: 1. طالب؛ یعنی مالی که بدون طلب و پیگیری نصیب انسان می‏شود؛ 2. مطلوب؛ یعنی مالی که انسان باید برای کسب آن تلاش و کوشش کند. به عنوان نمونه حضرت امیر (ع) در این باره فرمود: «يَا ابْنَ آدَمَ الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُه ورِزْقٌ يَطْلُبُكَ فَإِنْ لَمْ تَأْتِه أَتَاكَ فَلَا تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلَى هَمِّ يَوْمِكَ كَفَاكَ كُلُّ يَوْمٍ عَلَى مَا فِيه فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَإِنَّ اللَّه تَعَالَى سَيُؤْتِيكَ فِي كُلِّ غَدٍ جَدِيدٍ مَا قَسَمَ لَكَ وإِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فِيمَا لَيْسَ لَكَ ولَنْ يَسْبِقَكَ إِلَى رِزْقِكَ طَالِبٌ ولَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْه غَالِبٌ ولَنْ يُبْطِئَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ.» (نهج البلاغه، حکمت 379) بر این اساس، تلاش و تقلا در نوع اول از مال و روزی تاثیری در کاستی یا فزونی آن ندارد، اما اگر روزی از نوع دوم؛ یعنی نوع مطلوب باشد، راهی جز تلاش و کوشش برای آن تعریف نشده است. از سویی دیگر، از آن جا که نمی دانیم روزی ما از کدام نوع است، نمی توانیم کار، کوشش و تلاش برای کسب آن را کنار بگذاریم. از این جهت سراسر روایات کتاب التجارة کتاب شریف وسائل الشیعه دعوت به کسب و کار و کوشش در این زمینه است. نکته مهم برای دور ماندن از خطر حرص، دلبستگی به دنیا و احیانا بی توجهی به وعده خداوند مبنی بر تامین روزی، آن است که از یک سو تلاش باید به حدی باشد که به کسب علم و دین انسان آسیب نزند و از سویی دیگر، به عنوان هدف اساسی و اصلی مطمح نظر قرار نگیرد و تنها با این نگاه دنبال شود که خداوند خود به کسب آن دعوت فرموده است. پیام نهایی را این آیه شریفه داده است: «وَابْتَغِ فِيمَا آَتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآَخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا» (قصص، 77) چنان که پیداست در این آیه شریفه برای کسب آخرت از واژه «ابتغاء»؛ یعنی طلب کردن و دنبال کردن استفاده شده است، اما در مورد دنیا از تعبیر «فراموش نکن» بهره گرفته شده است؛ یعنی دنیا باید در مرحله دوم و حاشیه ای توجه یک مومن باشد. موفق باشید. 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
✳️ حکایت برخی از طلاب حکایت «مایکل کارول» است! حکایت برخی از طلاب و اهالی حوزه حکایت «مایکل کارول» است که خداوند موهبتی بزرگ به نام «عالم دین» بودن و در سلک «عالم دین» درآمدن به آنان ارزانی فرمود، اما چون قدر آن را ندانستند و ارزان فروشی کردند، یا آن را رها کردند و یا بدون برخورداری از هیچ ثروت علمی و معنوی فقط لباس آن را یدک می کشند! داستان ذیل می تواند برای برخی از اعزه درس آموز باشد. پیداست هر مثال و نمادی از یک جهت شباهت می رساند و چه بسا از جهات بسیار شباهتی در بین نباشد. از این جهت کسی اشکال نکند که چه نسبتی میان لاتاری و طلبگی و شخصیت پر خبط و خطای این فرد با یک طلبه وجود دارد! این داستان غم انگیز «مایکل کارول»، یکی از برندگان بخت‌آزمایی است. کسی که با ۷/۹ میلیون یورویی که برنده شده بود، کارش به دادگاه کشید و چند سال بعد، فقیر و تنها به حال خود رها شد. مایکل کارول در ۱۹ سالگی‌اش صاحب پولی شد که کسی خوابش را هم نمی‌دید؛ ۷/۹ میلیون یورو، آن هم در سال ۲۰۰۲. اما طولی نکشید که دریای ثروت او هم خشک شد و به‌خاطر مخارج روزانه‌اش، مجبور شد حتی خانه‌اش را هم به حراج بگذارد. خوشگذرانی، تنها موضوعی بود که کارول در سال‌های ثروتمند بودنش به آن فکر می‌کرد و به همین دلیل بود که مایکل پس از پیروزی در یک بخت‌آزمایی بزرگ، گرفتار مواد‌مخدر و قمار شد. خوشبختی او چندان طول نکشید و بعد از ۸سال زندگی با پول‌هایی که برنده شده‌بود، بار دیگر فقر را تجربه کرد. او در این مورد می‌گوید: «مهمانی تمام شده و حالا وقت آن است که سر زندگی واقعی برگردم.» اما فقر مالی تنها مشکلی نبود که کارول در آن دست و پا می‌زد. همسرش هم او را ترک کرد و دخترشان را با‌خود برد. از دست دادن ۱۰۰ هزار یورو در طول ۸سال، او را به‌بحرانی کشاند که فکرش را هم نمی‌کرد. این ماجرا تاجایی پیش رفت که او بعد از ۸ سال زندگی بی‌قید و بند، تصمیم گرفت سراغ کاری برود اما این فکر هم نمی‌توانست او را نجات دهد. کارول دیگر یک جوان ۱۹ ساله نبود. نزدیک به یک‌دهه از آن روزها گذشته بود و او بدون هیچ تجربه کاری، نمی‌توانست به راحتی شغلی پیدا کند. گذشته از این، کارنامه او پر از سوابق جنایی بود تاجایی‌که خودش اعتراف می‌کند در این سال‌ها ۲/۱ میلیون از پولی که برنده شده بود را تنها برای خرید کوکایین، خرج کرده است. کارول که ۸ سال زندگی‌اش را به‌باد داده بود، مجبور شد به‌خاطر نان شبش هم که شده، کاری کند اما انگار جز آشغال جمع‌کنی فرصتی برای او باقی نمانده بود؛ سرانجام مرد ۹ میلیون یورویی که همه چیزش را از دست داده بود، مجبور شد به این گزینه آخر «بله» بگویید. @nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۷.mp3
زمان: حجم: 13.02M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1267 🗓 یکشنبه 29 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: 1. «بَابُ حُكْمِ وَطْءِ الْمُطَلَّقَةِ بَعْدَ الْعِدَّةِ وَ فِيهَا» 2. «بَابُ أَنَّهُ إِذَا شَهِدَ عَلَى الْمُحْصَنِ ثَلَاثَةُ رِجَالٍ وَ امْرَأَتَانِ فَعَلَيْهِ الرَّجْمُ وَ إِنْ شَهِدَ رَجُلَانِ وَ أَرْبَعُ نِسْوَةٍ فَعَلَيْهِ الْجَلْدُ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۰.mp3
زمان: حجم: 7.34M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 210 🗓 دو شنبه 23 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (بقره، 104) @nasirigilani_ir