eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
953 عکس
333 ویدیو
139 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
خارج فقه جلسه ۱۲۶۷.mp3
13.02M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1267 🗓 یکشنبه 29 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: 1. «بَابُ حُكْمِ وَطْءِ الْمُطَلَّقَةِ بَعْدَ الْعِدَّةِ وَ فِيهَا» 2. «بَابُ أَنَّهُ إِذَا شَهِدَ عَلَى الْمُحْصَنِ ثَلَاثَةُ رِجَالٍ وَ امْرَأَتَانِ فَعَلَيْهِ الرَّجْمُ وَ إِنْ شَهِدَ رَجُلَانِ وَ أَرْبَعُ نِسْوَةٍ فَعَلَيْهِ الْجَلْدُ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۰.mp3
7.34M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 210 🗓 دو شنبه 23 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (بقره، 104) @nasirigilani_ir
✳️ تغییر ذائقه مردم در فروکاستن از بهره مندی از خطیبان دینی در ایام تابستان به صورت اتفاقی توفیق حضور در چندین مجلس ترحیم فراهم شد. حسب سنت متعارف در همه مجالس ترحیم طی سنوات گذشته، پس از تلاوت قرآن، نخست عالمی حوزوی به وعظ و خطابه می پردازد و پس از آن مداحی انجام می گیرد. اما با کمال تعجب مشاهده شد که خبری از وعظ و خطابه دینی نیست! فقط مداحان طبق روش متداول خود با خواندن ابیاتی از حال و هوای گذار دنیا و خوبی های میت سخن گفتند و تمام! این در حالی است که معمولا در این دست از مجالس بسیاری از افراد به خاطر انتساب نسبی یا سببی یا ارتباط دوستی و کاری با میت و به عنوان همدردی با بازماندگان شرکت می کنند که چندان در حال و هوای دینی و معنوی سیر ندارند و بسیار دیده شده است که با چند توصیه و تذکر اخلاقی که اتفاقا به خاطر حاکمیت فضای حزن بستر خوبی برای آنها فراهم است، حال و هوای آنان تغییر می کند و حداقل هشیار و هشداری برای شماری از مخاطبان به ارمغان می آورد. اما متاسفانه مدتی است که در شماری از مناطق کشور این رویه تاثیر گذار کنار گذاشته شده است. جالب تر آن که عموما مداحان برای افزایش حزن در داخل مسجد از ابزار موسیقی همچون نی بهره می گیرند. گاه شنیده می شود که در مناطقی حتی در شب های محرم دیگر از خطبای دینی دعوت به عمل نمی آید و فقط به مداحی اکتفا می شود! باید پرسید و پیجویی کرد که چرا ذائقه دینی مردم تا این حد تغییر کرده است؟! پیداست که در تحلیل این دست از عقب گردها تنها نمی توان مردم را مقصر دانست یا لزوما آنها را بر فاصله گرفتن آنان از شعائر دینی حمل کرد. یکی از عوامل این تغییر ذائقه را می توان نگاه مخاطبان به سطح و عمق دانش خطیبان ارزیابی کرد؛ به این معنا که از نظر عموم مردم دانش شماری از مبلغان دینی پاسخگوی سطح انتظارات آنان نیست. البته عواملی دیگر در این بین تاثیر گذار است که باید در مجالی دیگر در باره آنها سخن گفت. 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۷.mp3
13.02M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1267 🗓 یکشنبه 29 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: 1. «بَابُ حُكْمِ وَطْءِ الْمُطَلَّقَةِ بَعْدَ الْعِدَّةِ وَ فِيهَا» 2. «بَابُ أَنَّهُ إِذَا شَهِدَ عَلَى الْمُحْصَنِ ثَلَاثَةُ رِجَالٍ وَ امْرَأَتَانِ فَعَلَيْهِ الرَّجْمُ وَ إِنْ شَهِدَ رَجُلَانِ وَ أَرْبَعُ نِسْوَةٍ فَعَلَيْهِ الْجَلْدُ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۲.mp3
9.44M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 212 🗓 یکشنبه 29 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه: «مَا نَنْسَخْ مِنْ آَيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (بقره، 106) @nasirigilani_ir
✳️ دختر دانشگاه آزاد نخستین پایه گذار گناه برهنگی در مجامع عمومی 🔹همواره همه بدبختی ها و بیچارگی های بشر در طول تاریخ چنان بوده که از یک نقطه آغاز شده است و در پی آن در گذار زمان آن چنان به تباهی و تاریکی کشیده شده و می شود که دیگر نمی توان برای آن حد یقف قرار داد و امید بست که در جایی متوقف می شود. 🔹در غرب اولین ساز برهنگی توسط یک زن مدل آمریکایی (مرلین مونورو) نواخته شد. جامعه آمریکا کار او را بر نتافت، اما مخالفت ها اثر نگذاشت و تباهی به حدی رسید که امروز آمریکا به جرثومه تباهی و تاریکی در دنیا و مولد پلیدی و پلشتی در جهان تبدیل شده است. 🔹در ایران نخستین ساز برهنگی را قره العین نواخت و جناب ملک مطیعی که علی القاعده باید پیوسته بر طبل غیرت و ناموس پرستی می کوفت، با ثبت نخستین بوسه پر گناه بر لبان دختری شانزده ساله، باب برهنگی در سینمای ایران را گشود! 🔹در ایران پس از انقلاب نخستین گام نامبارک مبارزه با حجاب را دختر میدان انقلاب برداشت و همان موقع در مقاله ای انتشار یافته، از سر سوز هشدار داده شد که این خانم نمی داند چه بار گناه سنگینی را بر دوش خود گذاشته است! 🔹تا چند روز قبل همه مصایب متوجه برداشتن روسری از سر و البته کم رنگ شدن پوشش زنان بود، اما آن چه که توسط یک خانم در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران انجام شد، پایه گذاری برهنگی کامل در منظر عمومی است. 🔹او با این کار بسیار زشت، عملا قبح و زشتی برهنگی کامل را شکست. البته به استثنای دو عضو زنانه که حتی فمنیست ها هم به رغم همه بی حیایی ها آنها را اندام جنسی خاص زنان دانسته و بر پوشیدگی آنها تاکید دارند! 🔹دیگر پس از این، از هر زن غیر پایبند به ارزش های دینی در زمینه حجاب و عفاف به هنگام تذکری حتی مشفقانه، می توان انتظار داشت که برای بستن همه دهان های خیرخواهانه، خود را در میان انبوه مردم این چنین برهنه سازد و صدای مظلومیت خود را به گوش فلک برساند! 🔹باری، این خانم برای نخستین بار همه سدهای پاکی، حریم و حرمت خصوصی، عفت و عفاف زنانه و همان که همگان آن با کلمه «ناموس» می شناسند، را با تمام قدرت در همه شکست!! البته باید به ایشان بابت این پیروزی بزرگ و ارمغان بزرگتری که برای دختران و زنان ایران هدیه داده، هزاران بار دست مریزاد گفت!! 🔹او و همه کسانی که از شادی این ماجرا دست افشانی می کنند، نمی دانند که با این روند برای پنجاه سال آینده چه ضربه کاری بر فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی وارد ساخته اند و چگونه همه تباهی های جاری برهنگی جهانی را به کشوری با چند ده هزار تمدن و فرهنگ، سرایت می دهند! 🔹متاسفانه در حال حاضر از ما کاری جز تاسف و تاثر بر نمی آید! از خداوند مهرگستر می طلبیم که جامعه و نسل جوان پر آسیب ما را از همه آفات و آسیب های خانه برانداز دور نگاه دارد! بمنه و کرمه علی نصیری شب سه شنبه پانزدهم آبان ماه ۱۴۰۳ @nasirigilani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تماشای این انیمیشن در باره آینده حجاب و عفاف در ایران توصیه می گردد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ موارد اراده خیر خداوند نسبت به بندگان شایسته این سخنرانی صبح امروز جمعه هیجدهم آبان ماه پس از اقامه نماز صبح در مسجد علی بن ابی طالب (ع) شهرک زین الدین قم ارایه شد. @nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۸.mp3
11.68M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1268 🗓 دوشنبه 30 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: «بَابُ قَتْلِ الْيَهُودِيِّ وَ النَّصْرَانِيِّ إِذَا زَنَى بِمُسْلِمَةٍ وَ إِنْ أَسْلَمَ عِنْدَ إِرَادَةِ إِقَامَةِ الْحَدِّ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۳.mp3
8.91M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 213 🗓 دوشنبه 30 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه: «مَا نَنْسَخْ مِنْ آَيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (بقره، 106) @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۴.mp3
12.96M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 214 🗓 دوشنبه 30 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه: «مَا نَنْسَخْ مِنْ آَيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (بقره، 106) @nasirigilani_ir
✳️ تفسیر روایت امام سجاد (ع): لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي طَلَبِ الْعِلْمِ لَطَلَبُوه ولَوْ بِسَفْكِ الْمُهَجِ وخَوْضِ اللُّجَجِ واژه «سفک» به معنای ریختن و واژه «مهج» جمع «مهجة» به معنای خون قلب است: «مهج: المهجة: دم القلب ولا بقاء للنفس بعد ما تراق مهجتها» (العین، ج 3، ص 297) واژه «لجج» جمع «لجة» به معنای گرداب است. تعبیر «سَفْكِ الْمُهَجِ وخَوْضِ اللُّجَجِ» به مثابه تعبیر «خود را به آب و آتش زدن» در فارسی است. از این جهت می توان دریافت که دو فقره «سَفْكِ الْمُهَجِ وخَوْضِ اللُّجَجِ» موضوعیت ندارند و مراد ضرورت تلاش برای تحصیل دانش تا سرحد مرگ است. در این روایت گفته نشده است که طلب دانش چه ثمرات و برکاتی را در پی دارد و فقط اعلام شده که اگر مردم برکات طلب دانش را می دانستند تا سرحد مرگ برای تحصیل آن تلاش می کردند. در حقیقت «ما» موصوله به صورت ابهام رها شده است. پیداست که می توان فقره «من آثار الدنیا و الآخرة» را در تقدیر گرفت؛ یعنی اگر مردم می دانستند که در طلب دانش چه آثار و ثمرات دنیوی و اخروی عائد آنان می شد، تا سر حد مرگ به دنبال آن می رفتند. در این روایت طلب علم از «ناس» خواسته شده است که دو نکته را در پی دارد: یک؛ پیجویی علم مورد طلب برای همه مردم است؛ یعنی چنان نیست که فقط از دین داران توقع دنبال کردم علم در بین باشد. دو؛ علم در این روایت لزوماً نمی تواند علم دینی باشد؛ زیرا منطقی نیست از همه مردم خواسته شود تا به دنبال طلب علوم دینی و الهی باشند. از کاربست چنین تعبیری که در آن از واژه «لو شرطیه» استفاده شده، می توان دریافت که عموم مردم به دنبال طلب علم نیستند و ارزش آن را نمی شناسند. تاکید بر طلب کردن دانش هر چند اگر مستلزم ریختن خون جگر یا فرو رفتن در گرداب ها باشد، نشان از اهمیت بسیار زیاد دانش دارد. برهانی که در این روایت برای تبیین اهمیت فراگیری دانش بکار رفته، برهان عقلی است؛ یعنی انسان همواره به دنبال کسب منافع و دفع مضار است و هر چه میزان منفعت چیزی بیشتر باشد، بیشتر برای تحصیل آن تلاش و کوشش خود را بکار می برد. این تعبیر که اگر مردم می دانستند، چنین و چنان می کردند، ناظر به موضوعات مختلف در پاری از آیات و روایت راه یافته است؛ به عنوان نمونه قرآن در آیه ذیل اعلام می کند که اگر کافران می دانستند که چه عذابی در انتظار آنان است، هرگز به کفر نمی گراییدند: «لَوْ يَعْلَمُ الَّذِينَ كَفَرُوا حِينَ لَا يَكُفُّونَ عَنْ وُجُوهِهِمُ النَّارَ وَلَا عَنْ ظُهُورِهِمْ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ» (انبیاء، 39) امام صادق (ع) در جایی فرمود اگر مردم می دانستند که در معرفت الهی چه فضیلتی نهفته است، هرگز چشم خود را به نعمت های بی مقدار دنیوی که خداوند به دشمنان آنان داده است، نمی دوختند: «لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي فَضْلِ مَعْرِفَةِ اللَّه عَزَّ وجَلَّ مَا مَدُّوا أَعْيُنَهُمْ إِلَى مَا مَتَّعَ اللَّه بِه الأَعْدَاءَ مِنْ زَهْرَةِ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ونَعِيمِهَا وكَانَتْ دُنْيَاهُمْ أَقَلَّ عِنْدَهُمْ مِمَّا يَطَؤُونَه بِأَرْجُلِهِمْ ...» (الكافي، ج 8، ص 247) نیز آن حضرت فرمود که اگر مومن بداند که در مصائب چه پاداشی برای او در نظر گرفته شده است، آرزو می کند که بدن او را با قیچی ها قطعه قطعه کنند: ««عَنْ أَبِي يَحْيَى الْحَنَّاطِ عَنْ عَبْدِ اللَّه بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ شَكَوْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّه (ع) مَا أَلْقَى مِنَ الأَوْجَاعِ وكَانَ مِسْقَاماً فَقَالَ لِي يَا عَبْدَ اللَّه لَوْ يَعْلَمُ الْمُؤْمِنُ مَا لَه مِنَ الأَجْرِ فِي الْمَصَائِبِ لَتَمَنَّى أَنَّه قُرِّضَ بِالْمَقَارِيضِ» (الکافی، ج 2، ص 255) امام صادق (ع) در جایی دیگر فرمود که اگر نمازگزار بداند که در حالت نماز چه الطاف و برکاتی از آسمان و زمین بر او فروبارید و فرشتگان او را دوره کرده اند، هرگز نماز خود را ترک نمی کرد: «إِذَا قَامَ الْمُصَلِّي إِلَى الصَّلَاةِ نَزَلَتْ عَلَيْه الرَّحْمَةُ مِنْ أَعْنَانِ السَّمَاءِ إِلَى أَعْنَانِ الأَرْضِ وحَفَّتْ بِه الْمَلَائِكَةُ ونَادَاه مَلَكٌ لَوْ يَعْلَمُ هَذَا الْمُصَلِّي مَا فِي الصَّلَاةِ مَا انْفَتَلَ» (الكافي، ج 3، ص 265) امام باقر (ع) فرمود اگر سائل می دانست که در حاجت خواهی چه خسارتی متوجه او می شود، هرگز از کسی حاجت نمی خواست و اگر بخشنده می دانست که در بخشش او چه فوائد و پاداشی در نظر گرفته شده است، هرگز خواسته هیچ کس را رد نمی کرد: «لَوْ يَعْلَمُ السَّائِلُ مَا فِي الْمَسْأَلَةِ مَا سَأَلَ أَحَدٌ أَحَداً ولَوْ يَعْلَمُ الْمُعْطِي مَا فِي الْعَطِيَّةِ مَا رَدَّ أَحَدٌ أَحَداً» (الكافي، ج 4، ص 20) 👇👇👇
باری، بسیاری از مردم بلکه اکثریت قاطع آنان برای جمع کردن اموال یا کسب شهرت و اعتبار اجتماعی خود را تا سر حد مرگ به خطر می اندازند، اما برای کسب دانش هیچ زحمتی به خود نمی دهند؛ زیرا قدر و قیمت دانش را نمی دانند. یک نمونه تاریخی آن ماجرای «تب طلا» در ایالت کالیفرنیا آمریکا است که طی سال های 1848 تا 1855 در پی ادعای یافتن طلا توسط برخی از افراد رخ نمود و در پی آن بیش از دیست هزار نفر از سایر ایالت های آمریکا و بسیاری از مناطق جهان همچون جزایر هاوایی، مکزیک، پرو و شیلی از طریق دریا و خشکی به کالیفرنیا هجوم آوردند و شماری زیادی از آنان در این راه جان دادند. آن جمعیت انبوه سختی ترک خانه و کاشانه خود و خطر مرگ در این راه را از آن جهت بر خود هموار کردند که می دانستند ارزش طلایی که در آن منطقه یافت خواهد شد، چقد زیاد است و چگونه می تواند تحول عظیمی در زندگی آنان ایجاد کند. حال اگر فرض را بر این بگذاریم که مردم جهان ارزش فراگیری دانش را می دانستند و حداقل برای آن در حد دستیابی به چند ده گرم طلا ارزش قائل بودند، بی تردید خود را به هر آب و آتش می زدند تا از این نعمت بهره مند باشند. برگرفته از کتاب «تفسیر برگزیده کافی شریف» اثر استاد علی نصیری 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۹.mp3
11.44M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1269 🗓 5 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: «بَابُ حُكْمِ الْمَرْأَةِ إِذَا زَنَتْ فَحَمَلَتْ فَقَتَلَتْ وَلَدَهَا» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۵.mp3
23.15M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 215 🗓 6 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: تفسیر آیه شریفه: «وَدَّ کثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکتَابِ لَوْ یرُدُّونَکمْ مِنْ بَعْدِ إِیمَانِکمْ کفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَینَ لَهُمْ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّی یأْتِی اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَی کلِّ شَی قَدِیرٌ» (بقره، 109) @nasirigilani_ir
تو پنداری که نانی می خوری زهر مار و کاهش جان می خوری نان کجا اصلاح جانی می کند کو دل از فرمان جانان برکند @nasirigilani_ir
✳️ ضرورت مراعات صرفه جویی در مصارف جاری با توجه به مشکلات جاری کشور در تامین آب، برق، بنزین و مواردی از این دست که عموما از متوسط مصرف جهانی بیشتر و بالاتر است، بیش از هر کس دیگر از فرهیختگان و دین داران انتظار می رود که خود به رعایت صرفه جویی در این عرصه ها و پرهیز از هر گونه اسراف و تبذیر پایبند باشند تا هم به مسئولیت شخصی خود عمل کرده باشند و هم الگوی رفتاری و عملی برای دیگران فراهم آورند. بیاییم در گام نخست خود، خانواده و محیط کار را به رعایت اصل صرفه جویی در همه مصارف جاری دعوت کنیم! این پیام از باب دعوت به خیر در کانال گذاشته می شود و امید است همه عزیزان همراه به نشر آن و تاکید بر رعایت این فرهنگ دینی اهتمام داشته باشند. @nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ تجارب تدریسی در محیط های دانشگاهی (۲) کمپانی های بزرگ برای تولید کالا از چهار مرحله بنیادین بهره می گیرند: یک؛ ایده پردازی دو؛ طراحی سه؛ تولید نمونه چهار؛ تولید انبوه این چهار مرحله دقیقا از سوی خداوند در فرآیند آفرینش انسان اتفاق افتاده است. @nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۷۰.mp3
10.76M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1270 🗓 6 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: «بَابُ حُكْمِ مَنْ غَصَبَ أَمَةً فَاقْتَضَّهَا أَوِ اقْتَضَّ حُرَّةً وَ لَوْ بِإِصْبَعِهِ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۶.mp3
9.29M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 216 🗓 7 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه: «وَدَّ کثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکتَابِ لَوْ یرُدُّونَکمْ مِنْ بَعْدِ إِیمَانِکمْ کفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَینَ لَهُمْ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّی یأْتِی اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَی کلِّ شَی قَدِیرٌ» (بقره، 109) @nasirigilani_ir
✳️ به عالمان دنیا دوست اعتماد نکنید! «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ إِذَا رَأَيْتُمُ الْعَالِمَ مُحِبّاً لِدُنْيَاه فَاتَّهِمُوه عَلَى دِينِكُمْ فَإِنَّ كُلَّ مُحِبٍّ لِشَيْءٍ يَحُوطُ مَا أَحَبَّ وقَالَ ص أَوْحَى اللَّه إِلَى دَاوُدَ ع لَا تَجْعَلْ بَيْنِي وبَيْنَكَ عَالِماً مَفْتُوناً بِالدُّنْيَا فَيَصُدَّكَ عَنْ طَرِيقِ مَحَبَّتِي فَإِنَّ أُولَئِكَ قُطَّاعُ طَرِيقِ عِبَادِيَ الْمُرِيدِينَ إِنَّ أَدْنَى مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِعَ حَلَاوَةَ مُنَاجَاتِي عَنْ قُلُوبِهِمْ شرح حدیث: از تعابیری همچون «دینکم» و «عبادی المریدین» می توان دریافت که مراد از عالم در این روایت عالم دین است؛ یعنی کسی که مدعی دین شناسی است و مدار کار خود را تبلیغ دین قرار داده است. روایت بعدی که در آن به جای عالم از واژه «فقهاء» استفاده شده نیز مدعا را تایید می کند. در فراز «مُحِبّاً لِدُنْيَاه» به جای واژه «الدنیا» واژه «لدنیاه» آمده است که اشاره به محدودیت و خُردی اندیشه دنیا دوستان دارد که به همان میزان محدود مال و منال خود سخت دلبسته اند و گمان می کنند که دنیای بس گرانی نصیب آنان شده است. به عبارت روشن تر؛ از منظر دین اگر همه دنیا به فردی داده شود، هم چنان متاع قلیل به او ارزانی شده و دنیا بهایی برای دلبستگی ندارد. این در حالی است که خداوند به هیچکس چنین سهمی نداده و حتی به دنیا دوستان بخش بسیار اندکی از آن را بخشیده است. پیداست که با این حال دیگر دلبستگی و دلدادگی به دنیا بسی با سفاهت همراه است. از سویی دیگر مراد از محبت به دنیا همان گونه که از درنگریستن در مجموع آیات و رویات در این زمینه بر می آید، آن گونه محبت است که انسان را خود، از خداوند و از توجه به همنوعان خود غافل سازد و زمینه رویکرد رذایل اخلاقی مختلف؛ همچون حرص و بخل را فراهم آورد. در غیر این صورت صِرف محبت به دنیا مورد نکوهش نخواهد بود. کاربست واژه «مفتون» در ادامه روایت از جمله شواهد مدعا است. متهم ساختن عالم دنیا دوست در دین چند معنا را بدست می دهد: یک؛ اندیشه چنین فردی بیمار است؛ یعنی چنین فردی در تعلیم دین بی غرضانه عمل نخواهد کرد و با تقطیع و یکسو نگری، آن بخش از دین را بازگو می کند که بیشتر به تامین دنیای او منتهی شود؛ به عنوان نمونه از چنین فردی هیچگاه نمی توان توقع داشت که در نکوهش ظلم و ستم حاکمان سخنی بر زبان جاری کند، در حالی که به خوبی از دین فرا گرفته که باید در برابر ستمکاران، مروج این دست از آموزه ها باشد. دو؛ منش چنین فردی بیمار است؛ یعنی او به خاطر دنیا دوستی به انواع آفت ها و آسیب های رفتاری؛ همچون بخل، حرص، حسادت، کبر، شهوت رانی و مقام پرستی مبتلا خواهد بود و از این جهت هرگز نمی توان به منش و رفتار او اقتدا کرد و امید به نجات و رستگاری یافت. نتیجه چنین اتهامی آن است که عالم دنیا دوست از مدار توجه و مراجعه دین داران به کنار گذاشته شود و او باید به حال خود رها گردد یا باید به اصلاح خود بپردازد. ... توصیف عالمان دنیا دوست به رهزنان راه بندگانِ عاشق خداوند، تعبیری بس شکننده است که نشان می دهد خطر و آسیب همراهی علم با دنیا دوستی تا چه میزان است! از سویی دیگر، توصیف عباد به «المریدین» می تواند اشاره توصیفی یا توصیه ای یا هر دو باشد؛ یعنی خداوند می خواهد بفرماید که بندگانِ طالب محبت و عشق من به دنبال خود من هستند؛ یا آن که می خواهد بفرماید که سزاوار است که چنین باشد. حمل این فقره به دو نوع گزاره توصیفی و توصیه ای بهتر و منطقی تر به نظر می رسد. تعبیر «ادنی» نشان از آن دارد که خداوند به شیوه های مختلف در دنیا و آخرت عالمِ دنیا دوست را که بستر ساز سدّ راه خداوند است، کیفر می دهد و محروم ساختن آنان از حلاوت مناجات بها خداوند کمترین آنها است. مناجات با خداوند که گاه با تعابیری همچون دعا از آن یاد می شود، را باید روح و جان همه عبادات دانست؛ چنان که در حدیث نبوی چنین آمده است: «الدعاء مخ العبادة» (بحار الانوار، ج 90، ص 300) از این جهت نباید تصور شود که محروم شدن عالم دنیا دوست از لذت معنوی، تنها منحصر به مناجات و گفتگوی با خداوند است، بلکه همه عبادات را دربر می گیرد. از فقره «حَلَاوَةَ مُنَاجَاتِي» می توان دریافت که مناجات و گفتگو با خداوند و به طور کلی همه عبادات اگر با تحفظ به شرایط آنها و با جانی بدور از کژی ها و کژمداری ها انجام گیرند، با لذت و حلاوت همراه است و اگر کسی به رغم روی آوری به یک عبادت در خود حلاوت و شیرینی احساس نمی کند، باید در پی آن برآید تا مانع یا موانع آن را شناسایی کرده و در صدد رفع آنها برآید. برگرفته از کتاب «تفسیر کافی شریف» اثر استاد علی نصیری 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
✳️ زیارت صدیقه طاهره (ع) مغتنم است. یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَکِ أَوْلِیَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِکُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوکِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَى [أَتَانَا] بِهِ وَصِیُّهُ فَإِنَّا نَسْأَلُکِ إِنْ کُنَّا صَدَّقْنَاکِ اِلّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِیقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلایَتِکِ http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ صدیقه طاهره (سلام الله علیها) حقیقتی جاودانه در تاریخ در دنیای پر آسیب و پر از رذیلت های اخلاقی، خوب بودن و پاک زیستن البته خود جرمی است نابخشودنی که باید نسل تا نسل تاوان آن پرداخت شود! معامله ای که با خود رسول اکرم و ذریه (ع) ایشان شد، خود بهترین گواه مدعا است. از این خاندان هیچ کس جز خوبی و پاکی ندید. خیر و برکات وجودی آنان همه جهانیان را در برگرفته است؛ چنان که خداوند پیامبر را رحمت جهانیان اعلام فرمود. همانان که خداوند به برکت وجودشان عذاب دنیوی را از امت اسلامی برداشت و به یُمن شفاعتشان کرور کرور از خلق را با کمترین توشه، روانه بهشت برین خواهد کرد. با چنین کارنامه پر نور، آیا روا بود که امت همین پیامبر و یارانِ مدعی یاری، از هیچ گونه ستم و صدمه به اهل بیت دریغ نکنند؟! راستی جرم صدیقه طاهره چه بود که با گذار کمتر از دو دهه از عمر، نه تنها همسر بی تاب و فرزندان خردسال، بلکه امتی را از فیض همراهی خود محروم ساخت و سر بر تیره خاک گذارد؟! او که در سایه سار تربیت الهی، کوهی از صبر و صبوری بود، چه از دست ستمگرانِ مدعی دین داری دید که حاضر نشد هیچکس جز خواصی اندک، در مراسم تجهیز پیکر بیمار و نحیفش شرکت کنند و خواست تا قبر او تا پگاه قیامت بر همگان پنهان بماند؟! آیا فاطمه جز پاکی، نیک نفسی و راست منشی، جرم و گناه دیگری داشت؟! تردید نکنید که همه آن چه بر سر اهل بیت آمد، در حقیقت دست انتقام شیطان و لشکر تاریک او بود که از خداوند و لشکر نورانی او گرفته شد. تا زمانی که ابلیس و لشکر او در این خاکدان در تکاپو باشند، همین ستیز و ستم ادامه خواهد داشت و حق مداران باید هماره مهیای نبرد بوده و صبر و صبوری را ذخیره خود سازند. آنان که به صدیقه طاهره ستم کردند، شاید نمی دانستند که پنهان ماندن قبر نورانی او، خود نشانه ای از ننگ و عار آنان است که هرگز از پیشانی شان پاک نخواهد شد و همین ستم ها صدیقه طاهره را جاودانه تر خواهد ساخت و یاد و خاطرش را ماندگارتر خواهد کرد که چنین نیز شد! به قول حافظ شیرین سخن: غمناک نباید بود از سهم حسود ای دل شاید که چه وا بینی خیر تو در این باشد. 🆔 @nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام علیکم وقت بخیر و خدا قوت. بحمدالله مدتی است در محفل انس با قرآن( که در سطح شهرستان برگزار می شود) موضوعاتی که مطرح می شود از کتاب ارزشمند و بابرکت تفسیر موضوعی قرآن، بهره می برم. سوالی مطرح شد که مرتبط با بحث بهشت و نعمتهای بهشتی می باشد. در صفحه ۱۸۱ و ۱۸۲ از لقا پروردگار به عنوان برترین نعمت الاهی یاد شد. درص۱۸۱ چنین می خوانیم: ...لذت دیدار خداوند است که می توان آن را بالاترین مرحله قرب دانست. سوال اینجاست: دیدار پروردگار به چه معناست؟ موضوع دیدار پروردگار در آثار علامه مجلسی و مرحوم شبر را چگونه تفسیر می کنید؟(حق الیقین و عین الیقین) در صورت امکان راهنمائی بفرمائید. ارادتمند و دعاگوی گوی شما @nasirigilani_ir