✳️ آیا مساجد بر قبور پیامبران و اوصیای آنان بنا شده است؟
سلام و عرض ادب و احترام بی پایان خدمت استاد عزیز
جویای نظر شریف حضرتعالی در رابطه با روایت ذیل هستم
با توجه به متن روایت و مرفوعه بودن آن آیا امکان دارد همه مساجد محل دفن و شهادت و ریخته شدن خون انبیاء و اوصیاء انبیاء بوده باشد؟
«اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ رَفَعَهُ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنِّي لَأَكْرَهُ اَلصَّلاَةَ فِي مَسَاجِدِهِمْ فَقَالَ لاَ تَكْرَهْ فَمَا مِنْ مَسْجِدٍ بُنِيَ إِلاَّ عَلَى قَبْرِ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ قُتِلَ فَأَصَابَ تِلْكَ اَلْبُقْعَةَ رَشَّةٌ مِنْ دَمِهِ فَأَحَبَّ اَللَّهُ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا فَأَدِّ فِيهَا اَلْفَرِيضَةَ وَ اَلنَّوَافِلَ وَ اِقْضِ فِيهَا مَا فَاتَكَ.» (الکافی، ج 3، ص 370)
علیکم السلام
اگر فقره «عَلَى قَبْرِ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ قُتِلَ» را بر حسب ظاهر معنا کنیم، به تعبیر علامه مجلسی با شمار پیامبران و اوصیای آنان هماهنگی ندارد؛ زیرا شمار مساجد اسلامی بسیار فراتر از شمار قبور پیامبران و اوصیایی است که از آغاز تا کنون خون آنان بر زمین ریخته شده است.
اما می توان احتمال دیگری در روایت مطرح کرد و آن این که در فقره «عَلَى قَبْرِ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ قُتِلَ» واژه «حرمة» را در تقدیر بگیریم و بگوییم مراد این عبارت است: «عَلَى حرمة قَبْرِ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ قُتِلَ» یعنی هر مسجدی که در دنیا در گذشته، حال و اینده ساخته شده و می شود، در باطن عالم به استناد حرمت و برکت یک پیامبر یا وصی او است و خداوند برای عینیت بخشیدن به این حرمت، زمین آن مسجد را با قطره ای از خون آن پیامبر یا وصی معطر می سازد.
عبارت علامه مجلسی در باره این روایت چنین است:
«ويمكن تخصيصه بالبلاد التي استشهد فيها نبي أو وصي لا مطلق البلاد لئلا ينافي زيادة عدد المساجد على عددهم عليهم السلام وكان سؤال السائل عن تلك البلاد ومساجدها ، ويدل على كون النوافل وقضاء الفرائض أيضا في المساجد أفضل وبعض الأخبار يدل على أن النوافل في البيوت أفضل ، ويمكن حملها على ما إذا كان مظنة الرياء .» (مرآة العقول، ج 15، ص 249)
موفق باشید.
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ انتشار شصت و دومین اثر استاد علی نصیری با عنوان «معارف اخلاقی قرآن»
به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «معارف اخلاقی قرآن» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
از سویی دیگر، درباره اهميت و جايگاه تفسير ترتيبي و ضرورت استمرار آن بهرغم وجود صدها تفسير براي بهدست آوردن و بهدست دادن نگرشها و آموزههاي قرآن در آحاد آيات چنانکه تاکنون کانون توجه مطالعات و تحقيقات قرآني بوده، هيچ ترديدي نميتوان روا داشت، اما به اذعان همه صاحبنظران علوم و معارف قرآن تفسير ترتيبي بهخاطر عطف توجه به آحاد آيات و عدم امکان نگرش همزمان به آياتِ مرتبط يک موضوع از انعکاس نگرش جامع و چند سو نگر قرآن درباره يک موضوع با دشواريهايي روبرو است.
از سويي ديگر قرآن، اسلام را جامعترين و کاملترين اديان آسماني معرفي کرده است. مفهوم اين مدعا توان پاسخگويي اسلام به همه پرسشهاي کهنه و نو در تمام زمينهها و عرصهها و نيازهاي انسانها در حوزه قلمرو دين است. از اين رو، براي بهدست دادن نظرگاههاي اسلام و پاسخ به پرسشهاي مختلف که از سوي دينباوران يا از سوي ملحدان و کافران ارايه ميگردد، در نخستين و مهمترين مرحله، گريزي جز مراجعه به قرآن آن هم از نوع تفسير موضوعي وجود ندارد.
با توجه به جایگاه و نقش تفسیر موضوعی در بازشناخت نظرگاههای قرآن، هر گونه تحقیق و پژوهش در این زمینه ضروری و در عین حال قابل تقدیر است. از افتخارات نگارنده آن است که بخشی از فصول کتاب «تفسیر موضوعی قرآن» که به صورت مشترک انتشار یافت و نیز کتاب «تفسیر موضوعی قرآن» که بیش از بیست سال به عنوان کتاب درسی مقطع کارشناسی دانشگاهها مورد استفاده قرار میگیرند، به خامه وی تدوین یافته است.
کتاب کنونی با عنوان «معارف اخلاقی قرآن» بر اساس باور به ضرورت بسط پژوهشها در عرصه تفسیر موضوعی قرآن و برگرفته از مجموع مقالات انتشار یافته نگارنده در این زمینه، در ده فصل سامان یافته است که عبارتند از: فصل اول: سلامت معنوی؛ فصل دوم: مولفههای رستگاری؛ فصل سوم: پایبندی به شریعت؛ فصل چهارم: پایبندی به رفتار کریمانه؛ فصل پنجم: عفت و پاکدامنی؛ فصل ششم: زهد و پارسایی؛ فصل هفتم: اخلاق مهرورزی؛ فصل هشتم: عدالت اجتماعی؛ فصل نهم: حقوق انسان؛ فصل دهم: تکالیف انسان در برابر خداوند.
در پایان سپاس بی پایان خود را به محضر فیض گستر الهی به خاطر سامان یافتن این کتاب تقدیم میدارم و از ساحت او میطلبم که این کتاب را بستر ساز رشد و تعالی معنوی و علمی خوانندگان مکرم و تقویت پیوند آنان با قرآن کریم قرار دهد.
اللهم وفقنا لما تحب و ترضی
علی نصیری
دهم بهمن ماه 1402
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214042/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
214042.jpg
14.7K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «معارف اخلاقی قرآن» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214042/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ انتشار شصت و سومین اثر استاد علی نصیری با عنوان «معارف اعتقادی قرآن»
به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «معارف اعتقادی قرآن» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
مطالعات و پژوهشهاي قرآني را به دو دسته بيروني و دروني تقسيم ميکنند. به مطالعات و نظريهپردازيهاي بيروني قرآن، اصطلاحاً علوم قرآني اطلاق ميگردد. مطالعات و پژوهشهاي دروني قرآن خود به دو قسم: ترتيبي و موضوعي تقسيم ميگردد.
عموم و عمده تفاسيري که از آغاز تاکنون نگاشته شده از نوع تفسير ترتيبي و به عبارتي از نوع مطالعات و پژوهشهاي دروني و ترتيبي قرآن است که بر اساس چينش کنوني سُور و آيات و گاه به صورت محدود بر اساس چينش نزول، انجام يافته است.
به مطالعات و پژوهشهاي دروني قرآن که با صرف نظر از چينش سُور و آيات و بر اساس يک موضوع خاص قرآني انجام ميگيرد، اصطلاحاً تفسير موضوعي يا معارف قرآن گفته ميشود.
تفسير موضوعي عبارت است از فهم و تبيين نظرگاههاي قرآن در موضوعات و عرصههاي مختلف با مراجعه مستقيم يا عرضه پرسشهاي بيروني به قرآن و استنطاق از آن پس از اصطياد و استخراج آيات، دستهبندي روشمند و استنتاج از آنها.
مهمترين مبنا که در پيريزي شيوه تفسير موضوعي نقشآفرين بوده است، ضرورت استفاده از آيات قرآن در تفسير و نقش نگاه فراگير به آيات همگن درباره يک موضوع است.
تفسیر موضوعی در سدههای پس از آن با فراز و فرود دنبال شد، اما سده چهاردهم و پانزدهم هجري را بايد دوران شکوفايي علوم اسلامي و از جمله تفسير موضوعي به حساب آورد. در اين دو سده رويکرد به تفسير موضوعي و کشف نظرگاههاي قرآن به عنوان محکمترين سند اسلام و منبع فهم معارف اين دين آسماني، با اقبال و شور زيادي دنبال شده است.
با توجه به جایگاه و نقش تفسیر موضوعی در بازشناخت نظرگاههای قرآن، هر گونه تحقیق و پژوهش در این زمینه ضروری و در عین حال قابل تقدیر است.
از افتخارات نگارنده آن است که بخشی از فصول کتاب «تفسیر موضوعی قرآن» که به صورت مشترک انتشار یافت و نیز کتاب «تفسیر موضوعی قرآن» که بیش از بیست سال به عنوان کتاب درسی مقطع کارشناسی دانشگاهها مورد استفاده قرار میگیرند، به خامه وی تدوین یافته است.
کتاب کنونی با عنوان «معارف اعتقادی قرآن» بر اساس باور به ضرورت بسط پژوهشها در عرصه تفسیر موضوعی قرآن و برگرفته از مجموع مقالات انتشار یافته نگارنده در این زمینه، در ده فصل سامان یافته است که عبارتند از: فصل اول: اثبات صانع در قرآن؛ فصل دوم: ضرورت خداباوری؛ فصل سوم: آیات خداشناسی؛ فصل چهارم: شناخت صفات الهی؛ فصل پنجم: توحید در قرآن؛ فصل ششم: شرک از نگاه قرآن؛ فصل هفتم: عدل الهی؛ فصل هشتم: پیامبر شناسی؛ فصل نهم: معاد شناسی؛ فصل دهم: بررسی مساله خلود.
در پایان سپاس بیپایان خود را به محضر فیض گستر الهی به خاطر سامان یافتن این کتاب تقدیم میدارم و از ساحت او میطلبم که این کتاب را بستر ساز رشد و تعالی معنوی و علمی خوانندگان مکرم و تقویت پیوند آنان با قرآن کریم قرار دهد.
اللهم وفقنا لما تحب و ترضی
علی نصیری
دهم بهمن ماه 1402
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214043/
معارف اعتقادی قرآن.jpg
13.1K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «معارف اعتقادی قرآن» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214043/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
خارج فقه جلسه ۱۲۵۹.mp3
11.47M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1259
🗓 شنبه 7 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات: «بَابُ حَدِّ نَفْيِ الزَّانِي»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۰۵.mp3
18.75M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 205
🗓 شنبه 14 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیات شریفه:
«وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّیاطِینُ عَلَی مُلْک سُلَیمَانَ وَمَا کفَرَ سُلَیمَانُ وَلَکنَّ الشَّیاطِینَ کفَرُوا یعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَی الْمَلَکینِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا یعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّی یقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَکفُرْ فَیتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یفَرِّقُونَ بِهِ بَینَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَیتَعَلَّمُونَ مَا یضُرُّهُمْ وَلَا ینفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنْ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ کانُوا یعْلَمُونَ وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خَیرٌ لَوْ کانُوا یعْلَمُونَ» (بقره، 102 – 103)
@nasirigilani_ir
✳️ تغییر دکترین هسته ای کشور یک ضرورت است!
وضعیت جهان بیش از هر زمان دیگر بیانگر نهادینه شدن قدرت بر همه باورها و ارزش های انسانی است تا چه رسد به باورها و ارزش های دینی و الهی.
بر اساس نظام قدرت بعد از جنگ جهانی دوم حق وتو میان پنج قدرت جهانی محصور شد و آنان هر گونه که دلشان بخواهد از آن بهره می گیرند.
بیش از یک سال است اسرائیل به بهانه حمله حماس، هزاران هزار جرم و جنایت مرتکب شده و اینک دامنه جنایات او به لبنان رسبده است.
در چنین حال و هوای حاکم بر جهان آیا می توان از پیام بازدارندگی آیه شریفه «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» دست شست؟!
وقتی دشمنان ما و حتی مدعیان دوستی هر گونه خبث و خباثتی در حق ما روا می دارند و در سر بزنگاه ها راحت کشور و ملت ما را مورد معامله و مصالحه خود قرار می دهند؛ چنان که بارها در این سال ها شاهد آن بودیم، چرا ما خود را از داشتن قدرت هسته ای محروم کنیم؟!
قدرتی که در دنیای کنونی بالاترین سطح بازدارندگی را در پی می آورد؟!
اگر قرار باشد حجم بالای خسارت ناشی از این سلاح مبنای منع آن باشد، افزون بر آن که می توان بر هدف بازدارندگی و نه کاربست آن تاکید کرد، باید توجه داشت که عموم سلاح های جاری جهانی، خسارت های جانی و مالی هر چند در سطحی کمتر را در پی دارند.
به تعبیر روشن تر، شمار و میزان خسارات جانی و مالی لزوما نمی تواند مبنای حلیت و حرمت باشد؛ زیرا از منظر آموزه های دینی خون یک انسان با فرض بی گناهی، برابر با خون همه آدمیان است.
از این جهت، درخواست شماری از نمایندگان برای تغییر دکترین هسته ای کشور از منظر منطق عقل و شرع قابل دفاع است.
@nasirigilani_ir
✳️ انتشار شصت و چهارمین اثر استاد علی نصیری با عنوان «اخلاق اسلامی»
به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «اخلاق اسلامی» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
تاریخ تفکر بشر نیز نشان میدهد که فلاسفه و اندیشمندان از آغاز تا کنون کوشیدهاند تا در سایه ژرفاندیشی خود و به زعم خویش، سعادت حقیقی را برای انسان ترسیم کرده و تعریفی روشن از آن ارایه دهند. به رغم چنین تلاشی، آن چه از آنان در این باره گزارش شده، جز به حیرت و سرگردانی بشریت نیافزوده است؛ زیرا سعادت در اندیشه متفکران بشری، چنان دچار فراز و نشیب حیرتآور شده که گاه تا پستترین سرخوشیهای جنسی و شهوانی سقوط میکند.
آن چه در این بین جا دارد که به گوش جان نیوشیده شود، رهنمون متون وحیانی است که از آبشخور دانش بیکران الهی مایه میگیرد. البته باید اذعان کرد که در میان متون الهی و آسمانی که عموماً دستخوش تحریف و تغییر شدهاند، قرآن در همه زمینهها و عرصهها هنری دیگر دارد و نمیتوان آن را با هیچ یک از متون دیگر آسمانی مقایسه کرد. وقتی به سراغ قرآن میرویم و از این کتاب آسمانی میپرسیم که سعادت را در چه چیز میداند، پاسخ قرآن آن است که فلاح و رستگاری در تزکیه نفس است.
تزکیه به معنای پاک کردن و پیراستن جان از هر گونه آلودگی و رذیلتهای اخلاقی است؛ اعم از آلودگیهای فکری همچون کفر، شرک و نفاق یا آلودگیهای رفتاری همچون کبر، بخل و حسادت. باری، هنگامی که برنامههای پیامبران آسمانی از آدم تا خاتم، به عنوان پاکترین انسانها که در سراسر عمر جز درستی، راستی و خیرخواهی چیزی از آنان مشاهده نشد، را بررسی میکنیم، درمییابیم که دعوت به تزکیه نفس، تحصیل اخلاق الهی و تشویق به خداگونه شدن پس از دعوت به توحید، در سرخط این برنامهها و جزو اصلیترین آموزههای آنان قرار دارد.
بدون تردید اگر هدف آفرینش عالمی این چنین گسترده، بیکران و پر رمز و راز را در یک کلمه خلاصه کنیم، عبارت «الهی شدن انسان» بدست خواهد آمد. بر این اساس، دعوت به خداباوری و یکتاپرستی، پذیرش رسالت پیامبران، ایمان به روز رستاخیز همگی مقدمهای به شمار میروند که قرار است انسان از رهگذر و به مدد آنها به هدف نهایی خلقت نایل آید. دانشی که با واکاوی رذایل و فضایل، سعادت انسان را تبیین میکند و راههای نیل آن را بازمیشناساند، «اخلاق» نام دارد که در متون دینی پس از عقائد، در جایگاه دوم قرار دارد و بخش فراوانی از آموزههای قرآنی و روایی را به خود اختصاص داده است.
باید اذعان کرد که به رغم جایگاه بس رفیع دانش اخلاق و نقشی که در تامین سلامت فرد و اجتماع ایفا میکند، این دانش با کمترین سهم در مطالعات و پژوهشها در عرصه اخلاق توصیفی، اخلاق توصیهای و اخلاق تحلیلی روبرو است. از این جهت، خداوند فیض گستر را هزاران بار شاکرم که توفیق تدوین کتابی در زمینه اخلاق اسلامی را به نگارنده ارزانی فرمود.
گفتنی است که نگارنده پیش از این کتابی را با عنوان «درسنامه اخلاق اسلامی» منتشر ساخت که به عنوان متن درسی مقطع کارشناسی مورد استفاده قرار گرفت. آن کتاب از حالت درسنامه خارج و با افزون فصلها و بخشهایی به آن به شکل کنونی درآمده و در اختیار علاقه مندان قرار میگیرد.
مباحث این کتاب که در چهارده فصل سامان یافته، در نگاه کلی به چهار بخش قابل تقسیم است: بخش اول به بررسی مفاهیم و مبانی اخلاق و راههای اخلاقی شدن اختصاص یافته و در آن مباحثی همچون مفهومشناسی و جایگاه علم اخلاق، گستره اخلاق، ضرورت اخلاقی زیستن و شیوههای تخلق به اخلاق الهی بازتاب یافته است. در بخش دوم در دو فصل، اخلاق فردی مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از: 1. معرفت نفس؛ 2. کرامت و عزت نفس. در بخش سوم کتاب، سه فصل انعکاس یافته و در آن مسئولیت بندگان در برابر خداوند در سه محور مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از: 1. خداباوری؛ 2. عبودیت الهی؛ 3. دنیاگریزی. بخش چهارم کتاب به بررسی اخلاق اجتماعی اختصاص یافته و در آن سه فصل آمده است که عبارتند از: 1. مهرورزی؛ 2. عدالتگرایی؛ 3. عفتمنشی.
در پایان، ضمن سپاسگزاری بی پایان از خداوند منّان که توفیق تدوین این اثر را برای این ناچیز فراهم آورد، از ساحت مهرپرور او میطلبم که این کتاب را زمینهساز رشد و بالندگی اخلاقیِ همگان قرار دهد و خود، چنان تربیت ما را برعهده گیرد که به سرمنزل انسان کامل نزدیک شویم و در کنار پیراسته شدن از هر رذیلتی، به انواع فضیلتها آراسته گردیم.
«الهی حبّب الی لقائک و احبب لقائی»
علی نصیری
10/2/1402
قم/ موسسه معارف وحی و خرد
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «اخلاق اسلامی» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214044/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
اخلاق اسلامی.jpg
13.8K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «اخلاق اسلامی» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214044/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir