خارج فقه جلسه ۱۲۵۹.mp3
11.47M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1259
🗓 شنبه 7 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات: «بَابُ حَدِّ نَفْيِ الزَّانِي»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۰۵.mp3
18.75M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 205
🗓 شنبه 14 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیات شریفه:
«وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّیاطِینُ عَلَی مُلْک سُلَیمَانَ وَمَا کفَرَ سُلَیمَانُ وَلَکنَّ الشَّیاطِینَ کفَرُوا یعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَی الْمَلَکینِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا یعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّی یقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَکفُرْ فَیتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یفَرِّقُونَ بِهِ بَینَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَیتَعَلَّمُونَ مَا یضُرُّهُمْ وَلَا ینفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنْ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ کانُوا یعْلَمُونَ وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خَیرٌ لَوْ کانُوا یعْلَمُونَ» (بقره، 102 – 103)
@nasirigilani_ir
✳️ تغییر دکترین هسته ای کشور یک ضرورت است!
وضعیت جهان بیش از هر زمان دیگر بیانگر نهادینه شدن قدرت بر همه باورها و ارزش های انسانی است تا چه رسد به باورها و ارزش های دینی و الهی.
بر اساس نظام قدرت بعد از جنگ جهانی دوم حق وتو میان پنج قدرت جهانی محصور شد و آنان هر گونه که دلشان بخواهد از آن بهره می گیرند.
بیش از یک سال است اسرائیل به بهانه حمله حماس، هزاران هزار جرم و جنایت مرتکب شده و اینک دامنه جنایات او به لبنان رسبده است.
در چنین حال و هوای حاکم بر جهان آیا می توان از پیام بازدارندگی آیه شریفه «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» دست شست؟!
وقتی دشمنان ما و حتی مدعیان دوستی هر گونه خبث و خباثتی در حق ما روا می دارند و در سر بزنگاه ها راحت کشور و ملت ما را مورد معامله و مصالحه خود قرار می دهند؛ چنان که بارها در این سال ها شاهد آن بودیم، چرا ما خود را از داشتن قدرت هسته ای محروم کنیم؟!
قدرتی که در دنیای کنونی بالاترین سطح بازدارندگی را در پی می آورد؟!
اگر قرار باشد حجم بالای خسارت ناشی از این سلاح مبنای منع آن باشد، افزون بر آن که می توان بر هدف بازدارندگی و نه کاربست آن تاکید کرد، باید توجه داشت که عموم سلاح های جاری جهانی، خسارت های جانی و مالی هر چند در سطحی کمتر را در پی دارند.
به تعبیر روشن تر، شمار و میزان خسارات جانی و مالی لزوما نمی تواند مبنای حلیت و حرمت باشد؛ زیرا از منظر آموزه های دینی خون یک انسان با فرض بی گناهی، برابر با خون همه آدمیان است.
از این جهت، درخواست شماری از نمایندگان برای تغییر دکترین هسته ای کشور از منظر منطق عقل و شرع قابل دفاع است.
@nasirigilani_ir
✳️ انتشار شصت و چهارمین اثر استاد علی نصیری با عنوان «اخلاق اسلامی»
به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «اخلاق اسلامی» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
تاریخ تفکر بشر نیز نشان میدهد که فلاسفه و اندیشمندان از آغاز تا کنون کوشیدهاند تا در سایه ژرفاندیشی خود و به زعم خویش، سعادت حقیقی را برای انسان ترسیم کرده و تعریفی روشن از آن ارایه دهند. به رغم چنین تلاشی، آن چه از آنان در این باره گزارش شده، جز به حیرت و سرگردانی بشریت نیافزوده است؛ زیرا سعادت در اندیشه متفکران بشری، چنان دچار فراز و نشیب حیرتآور شده که گاه تا پستترین سرخوشیهای جنسی و شهوانی سقوط میکند.
آن چه در این بین جا دارد که به گوش جان نیوشیده شود، رهنمون متون وحیانی است که از آبشخور دانش بیکران الهی مایه میگیرد. البته باید اذعان کرد که در میان متون الهی و آسمانی که عموماً دستخوش تحریف و تغییر شدهاند، قرآن در همه زمینهها و عرصهها هنری دیگر دارد و نمیتوان آن را با هیچ یک از متون دیگر آسمانی مقایسه کرد. وقتی به سراغ قرآن میرویم و از این کتاب آسمانی میپرسیم که سعادت را در چه چیز میداند، پاسخ قرآن آن است که فلاح و رستگاری در تزکیه نفس است.
تزکیه به معنای پاک کردن و پیراستن جان از هر گونه آلودگی و رذیلتهای اخلاقی است؛ اعم از آلودگیهای فکری همچون کفر، شرک و نفاق یا آلودگیهای رفتاری همچون کبر، بخل و حسادت. باری، هنگامی که برنامههای پیامبران آسمانی از آدم تا خاتم، به عنوان پاکترین انسانها که در سراسر عمر جز درستی، راستی و خیرخواهی چیزی از آنان مشاهده نشد، را بررسی میکنیم، درمییابیم که دعوت به تزکیه نفس، تحصیل اخلاق الهی و تشویق به خداگونه شدن پس از دعوت به توحید، در سرخط این برنامهها و جزو اصلیترین آموزههای آنان قرار دارد.
بدون تردید اگر هدف آفرینش عالمی این چنین گسترده، بیکران و پر رمز و راز را در یک کلمه خلاصه کنیم، عبارت «الهی شدن انسان» بدست خواهد آمد. بر این اساس، دعوت به خداباوری و یکتاپرستی، پذیرش رسالت پیامبران، ایمان به روز رستاخیز همگی مقدمهای به شمار میروند که قرار است انسان از رهگذر و به مدد آنها به هدف نهایی خلقت نایل آید. دانشی که با واکاوی رذایل و فضایل، سعادت انسان را تبیین میکند و راههای نیل آن را بازمیشناساند، «اخلاق» نام دارد که در متون دینی پس از عقائد، در جایگاه دوم قرار دارد و بخش فراوانی از آموزههای قرآنی و روایی را به خود اختصاص داده است.
باید اذعان کرد که به رغم جایگاه بس رفیع دانش اخلاق و نقشی که در تامین سلامت فرد و اجتماع ایفا میکند، این دانش با کمترین سهم در مطالعات و پژوهشها در عرصه اخلاق توصیفی، اخلاق توصیهای و اخلاق تحلیلی روبرو است. از این جهت، خداوند فیض گستر را هزاران بار شاکرم که توفیق تدوین کتابی در زمینه اخلاق اسلامی را به نگارنده ارزانی فرمود.
گفتنی است که نگارنده پیش از این کتابی را با عنوان «درسنامه اخلاق اسلامی» منتشر ساخت که به عنوان متن درسی مقطع کارشناسی مورد استفاده قرار گرفت. آن کتاب از حالت درسنامه خارج و با افزون فصلها و بخشهایی به آن به شکل کنونی درآمده و در اختیار علاقه مندان قرار میگیرد.
مباحث این کتاب که در چهارده فصل سامان یافته، در نگاه کلی به چهار بخش قابل تقسیم است: بخش اول به بررسی مفاهیم و مبانی اخلاق و راههای اخلاقی شدن اختصاص یافته و در آن مباحثی همچون مفهومشناسی و جایگاه علم اخلاق، گستره اخلاق، ضرورت اخلاقی زیستن و شیوههای تخلق به اخلاق الهی بازتاب یافته است. در بخش دوم در دو فصل، اخلاق فردی مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از: 1. معرفت نفس؛ 2. کرامت و عزت نفس. در بخش سوم کتاب، سه فصل انعکاس یافته و در آن مسئولیت بندگان در برابر خداوند در سه محور مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از: 1. خداباوری؛ 2. عبودیت الهی؛ 3. دنیاگریزی. بخش چهارم کتاب به بررسی اخلاق اجتماعی اختصاص یافته و در آن سه فصل آمده است که عبارتند از: 1. مهرورزی؛ 2. عدالتگرایی؛ 3. عفتمنشی.
در پایان، ضمن سپاسگزاری بی پایان از خداوند منّان که توفیق تدوین این اثر را برای این ناچیز فراهم آورد، از ساحت مهرپرور او میطلبم که این کتاب را زمینهساز رشد و بالندگی اخلاقیِ همگان قرار دهد و خود، چنان تربیت ما را برعهده گیرد که به سرمنزل انسان کامل نزدیک شویم و در کنار پیراسته شدن از هر رذیلتی، به انواع فضیلتها آراسته گردیم.
«الهی حبّب الی لقائک و احبب لقائی»
علی نصیری
10/2/1402
قم/ موسسه معارف وحی و خرد
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «اخلاق اسلامی» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214044/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
اخلاق اسلامی.jpg
13.8K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «اخلاق اسلامی» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214044/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
🔹 بنا به پیشنهاد دوستان فاضل، دروس خارج فقه و تفسیر استاد نصیری از فردا از ساعت هشت تا ده صبح در محل موسسه معارف وحی و خرد برقرار خواهد بود.
✳️ حق حیات هر روز را باید بپردازیم!
هر روز که به تعبیر قرآن روح ما را پس از توفی در حالت خواب و به خاطر سرنرسیدن اجل، به بدن بر می گردانند، لطفی بی پایان در حق ما روا داشته اند!
از این جهت سفارش شده است که به محض برخاستن از بستر این جملات را بر زبان جاری کنیم:
«الحمد لله الذی بعثنی من مرقدی و لو شاء لجعله الی یوم القیامه»
باری، هستی، حیات و استمرار برقراری در این جهان که قرار است مزرعه کشت و کار ما برای جهانی جاودانه باشد، سراسر لطف است و مرحمت.
همین الان در سایت گوگل این عبارت را حک کنید: آمار مرگ و میر لحظه ای جهان
تا همین ساعت از صبح اعلام می کند که بیش از پنجاه هزار نفر چشم از جهان فروبستند که البته تا شب چند برابر خواهد شد.
آیا جای شکر بی پایان از محضر الهی ندارد که نام ما در فهرست مردگان نیست؟!
یعنی ما هنوز وقت داریم تا لعل و لیت نگوییم و تا با عجز و لابه عاجزانه این گونه خواهش نداشته باشیم:
یا لیتنی اتخذت مع الرسول سبیلا!
لعلی اعمل صالحا فیما ترکت!
اگر چنین است چرا جنب و جوش لازم در ما نیست؟!
وقتی همام از امام پرهیزکاران صفات متقین را طلب کرد، حضرت امیر (سلام الله تعالی علیه) نخست به صورت کوتاه فرمود:
«يَا هَمَّامُ: اتَّقِ اللَّهَ وَ أَحْسِنْ، فَ«إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ»»
یعنی خلاصه دین و خلاصه همه نصیحت ها و دعوت ها همین دو جمله است:
یک؛ در برابر خداوند خاک سایی و خاک سپاری داشته باشیم؛ حریم و حرمت او را نگاه داریم و به دستورات او بی کم و کاست پایبند باشیم.
دو؛ در برابر بندگان او اهل احسان و نیکی، اهل درست رایی و درست منشی باشیم.
با چشم، دست و زبان کسی را آزار نرسانیم و دست نیازمندان را بگیریم و دل هایی را شاد کنیم.
آیا گذار چند دهه از عمر کوتاه برای عبرت گرفتن و درس آموختن کافی نیست؟!
آیا وقت آن نرسیده که قلب های خود برای یاد خداوند خاشع کنیم؟!
«أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ»
به قول حافظ:
هزار جان مقدس بسوخت از این غیرت
که هر صبح و مساء شمع مجلس دگری!
سحر صادق روز جمعه
بیستم مهر ۱۴۰۳
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۰.mp3
8.56M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1260
🗓 شنبه 14 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ حَدِّ نَفْيِ الزَّانِي»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۰۴.mp3
10.2M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 204
🗓 شنبه 7 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
تفسیر آیات شریفه:
«وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّیاطِینُ عَلَی مُلْک سُلَیمَانَ وَمَا کفَرَ سُلَیمَانُ وَلَکنَّ الشَّیاطِینَ کفَرُوا یعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَی الْمَلَکینِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا یعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّی یقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَکفُرْ فَیتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یفَرِّقُونَ بِهِ بَینَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَیتَعَلَّمُونَ مَا یضُرُّهُمْ وَلَا ینفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنْ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ کانُوا یعْلَمُونَ وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خَیرٌ لَوْ کانُوا یعْلَمُونَ» (بقره، 102 – 103)
@nasirigilani_ir
✳️ انتشار شصت و پنجمین اثر استاد علی نصیری با عنوان «شناختنامه قرآن»
به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «شناختنامه قرآن» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
قرآن را بايد تنها نامه پاک و پيراسته خداوند به بشريت دانست که خداوند در آن با زباني دلنشين و جذاب و با پيامي از سر مهر و منطق با بندگان خود به گفتگو پرداخته و روشني و تاريکي، هدايت و ضلالت را در آن بازشناسانده و هر چه آن چه زمينه سعادت آدميان را فراهم آورده يا باعث نگونساري آنان ميشود را تبيين کرده است. کتابي از ناحيه خداوندي که همه هستي و انسان را آفريده و به تمام زواياي آشکار و پنهان عالم خبر دارد و به نيکي ميداند که رخنههاي وجود آدميان در کجاست و آنان از چه زمينهها و بسترها آسيب ميبينند و در ورطه هلاکت گرفتار ميشوند.
قرآن را از اين جهت ميتوان به بروشوري تشبيه کرد که کمپانيهاي مختلف به هنگام عرضه کالاهاي توليد شده خود در اختيار مصرف کنندگان قرار ميدهند و تاکيد ميکنند که لازم است پيش از استفاده و گشودن آن کالا، آن بروشور مطالعه شود.
کوشش چند هزار ساله بشر به نيکي نشان داده که عقل و علم انساني قادر به پاسخگويي به پرسشهايي در باره آغاز، ماهيت و گستره کنوني عالم و پايان آن نيست؛ زيرا آنها را بايد از نوعي ديگر دانست که با عقل کنکاشگر و با سرانگشت حسّ و تجربه فراچنگ نميآيد و تنها راه يافتن پاسخ به اين دست از پرسشهاي بسيار مهم رهنمون وحي است؛ يعني بايد خود خداوند که صاحب اين عالم و مالک کمپاني آفرينش است و همان کسي است که انسان و عالم را آفريده، لب به سخن گشايد و پرده از اسرار کنار زند.
اين کار به کاملترين و جامعترين وجه در قرآن انجام گرفته است؛ از اين جهت قرآن خود را کتابي جامع معرفي ميکند که در آن همه امور تبيين شده و چيزي از نيازهاي آدميان براي راهيابي به سعادت در آن فروگذار نشده است.
اهميت وجود چنين کتاب آسماني در دوران ما زماني آشکار ميشود که دريابيم جهان گستردهترين تحولات در عرصه علم و دين را تجربه ميکند. در عرصه علم بسياري بهدرستي عصر ما را عصر انفجار اطلاعات مينامند؛ دوراني که مرزها و فاصلههاي طولاني جغرافيايي با کمک ابزارهايي همچون ماهواره و اينترنت به حداقل ممکن کاهش يافته و جهان پهناور ديروز به دهکده و بلکه به تعبيير ديگر انديش وران به خانهاي جهاني تبديل شده است و در سايه لطف بيکران الهي، عموم تفکرات الحادي از رونق افتاده و شماري از آنها به تاريخ سپرده شدند و جهان بازگشت به دين و اخلاق را تجربه ميکند.
اقبال روز افزون مردم به مراکز پرستش اعم از مسجد، کليسا، کنيسه و معبد و نيز ظهور معنويتهاي نوگرا که البته با آفاتي روبرو هستند، همگي از موج خدا گروي و آخرت باوري در ميان جهانيان حکايت دارد.
باري، انسان امروز تشنه حقيقت و معنويت است، با اين حال نميداند که کشتي ايمان و باور خود را در ساحل کدام دين و آيين پهلو زند. از اين جا ميتوان به اهميت قرآن به عنوان تنها کتاب آسماني دست نخورده پي برد که ميتواند اسلام به عنوان کاملترين دين در ميان دوازده دين زنده کنوني دنيا به جهانيان معرفي کند.
بهرغم برخورداري قرآن از جايگاه رفيع هدايت آدميان، اين کتاب همان گونه که خود اعلام کرده حتي در ميان مسلمانان مهجور است و عموماً از آن به هنگام ازدواج، خريد خانه و بر سر گور مردگان، براي تبرک و تيمن بهره ميگيرند.
مردم از اين جهت بسان بندگاني ميمانند که نامه مولاي خود را بر بالاي طاقچهاي گذاشته و هر روز در برابر آن کرنش کرده و آن را ميبوسند، در حالي که در آن اعلام شده که آنان آزاداند و آنان به خود زحمت گشودن آن را نميدهند تا خود را از يوغ بندگي آزاد کنند.
اين کتاب که برگرفته اي از کتاب «علوم قرآني» نگارنده است، در ده فصل سامان يافته و مهم ترين اطلاعات در باره قرآن در اختيار علاقه مندان قرار گرفته است.
از خداوند فيض گستر بهخاطر به فرجام رسيدن اين پژوهش سپاسگزاري ميکنم و از ساحت او ميطلبم که اين کتاب زمينه آشنايي عميقتر عموم مخاطبان را با قرآن فراهم آورد و در پي آن به ما توفيق پايبندي به آموزههاي بلند آن را ارزاني دارد.
«أَللهُمَّ ارْزُقْني تِلاوَتَهُ عَلي طاعَتِکَ
آناءَ اللّيلِ وَ أَطْرافَ النَّهارِ»
علي نصيري
20/6/1402
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «شناختنامه قرآن» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214045/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
شناختنامه قرآن.jpg
10.9K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «شناختنامه قرآن» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214045/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ تفسیر حدیث: تَتَوَاضَعُوا بَعْدِي فِي النَّاسِ كَتَوَاضُعِي لَكُمْ
6 - وبِهَذَا الإِسْنَادِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ رَفَعَه قَالَ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ (ع) يَا مَعْشَرَ الْحَوَارِيِّينَ لِي إِلَيْكُمْ حَاجَةٌ اقْضُوهَا لِي قَالُوا قُضِيَتْ حَاجَتُكَ يَا رُوحَ اللَّه فَقَامَ فَغَسَلَ أَقْدَامَهُمْ فَقَالُوا كُنَّا نَحْنُ أَحَقَّ بِهَذَا يَا رُوحَ اللَّه فَقَالَ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالْخِدْمَةِ الْعَالِمُ إِنَّمَا تَوَاضَعْتُ هَكَذَا لِكَيْمَا تَتَوَاضَعُوا بَعْدِي فِي النَّاسِ كَتَوَاضُعِي لَكُمْ ثُمَّ قَالَ عِيسَى ع بِالتَّوَاضُعِ تُعْمَرُ الْحِكْمَةُ لَا بِالتَّكَبُّرِ وكَذَلِكَ فِي السَّهْلِ يَنْبُتُ الزَّرْعُ لَا فِي الْجَبَلِ
...
ماجرای شستن پای حواریان توسط عیسی (ع) در انجیل مسیحیان بازتاب یافته است که در این جا متن انجیل یوحنا را ذکر می کنیم:
«عیسی با اینكه میدانست كه پدر همه چیز را به دست او داده است و از نزد خدا آمده و به جانب خدا میرود 4 از شام برخاست و جامة خود را بیرون كرد و دستمالی گرفته به كمر بست. 5 پس آب در لگن ریخته شروع كرد به شستن پایهای شاگردان و خشكانیدن آنها با دستمالی كه بر كمر داشت. 6 پس چون به شمعون پطرس رسید او به وی گفت: “ای سرور تو پایهای مرا میشویی؟” 7 عیسی در جواب وی گفت: “آنچه من میكنم الآن تو نمیدانی لكن بعد خواهی فهمید.” 8 پطرس به او گفت: “پایهای مرا هرگز نخواهی شست.” عیسی او را جواب داد: “اگر تو را نشویم تو را با من نصیبی نیست.” 9 شمعون پطرس گفت: “ای سرور نه پایهای مرا و بس بلكه دستها و سر مرا نیز.” 10 عیسی بدو گفت: “كسی كه غسل یافت محتاج نیست مگر به شستن پایها بلكه تمام او پاك است. و شما پاك هستید لكن نه همه.” 11 زیرا كه تسلیم كنندة خود را میدانست و از این جهت گفت: “همگی شما پاك نیستید.” 12 و چون پایهای ایشان را شست رخت خود را گرفته باز بنشست و بدیشان گفت: “آیا فهمیدید آنچه به شما كردم؟ 13 شما مرا استاد و سرور میخوانید و خوب میگویید زیرا كه چنین هستم. 14 پس اگر من كه سرور و معلّم هستم پایهای شما را شستم بر شما نیز واجب است كه پایهای یكدیگر را بشویید. 15 زیرا به شما نمونهای دادم تا چنانكه من با شما كردم شما نیز بكنید. 16 آمینآمین به شما میگویم غلام بزرگتر از سروری خود نیست ونه رسول از فرستندة خود. 17 هرگاه این را دانستید خوشابحال شما اگر آنرا به عمل آرید.» (انجیل یوحنا، فصل 13، آیات 4 – 17)
از مقایسه میان آن چه در کافی شریف بازتاب یافت با آن چه با تفصیل در انجیل یوحنا انعکاس یافته می توان شبهات های ذیل را میان آنها برشمرد:
یک؛ بر اساس آن چه در انجیل یوحنا آمده که نظیر آن در برخی یگر از اناجیل نیز گزارش شده است، آن چه رخ داد، شستن پای حواریان توسط عیسی مسیح (ع) بود و نه بوسیدن آنها و این امر قرائت رایج کافی شریف شریف که در آن در فراز «فَقَامَ فَغَسَلَ أَقْدَامَهُمْ» واژه «فغسل» آمده را تقویت می کند.
دو؛ در انجیل یوحنا نیز همصدا با کافی شریف تاکید می شود که عیسی (ع) کار شستن پا را علی رغم میل حواریون انجام داد و هدف ایشان تعلیم تواضع به آنان بوده است.
سه؛ طبق هر دو کتاب عیسی (ع) نخست هدف خود از شستن پای حواریان را بیان نفرمود، بلکه در پایان توضیح داد که مقصود ایشان تعلیم تواضع به انان بوده است.
چهار؛ از آن چه در کافی شریف و نیز انجیل یوحنا به یکصدا بازتاب یافته است، بر می آید مقصود حضرت عیسی (ع) خصوص شستن پا نبود، بلکه این کار نمادین نشانه ای بود از بالاترین سطح تواضع استاد و بلکه هر فردی که از مرتبه برتری نسبت به زیردستان خود برخوردار است. فقره «به شما میگویم غلام بزرگتر از سروری خود نیست ونه رسول از فرستندة خود» در انجیل یوحنا ناظر به این نکته است.
به رغم این شباهت ها در نقل داستان شستن پای حواریان، میان این دو منبع تفاوت هایی هم دیده می شود که عبارتند از:
یک؛ ماجرا در انجیل یوحنا با تفصیل آمده است، اما در گزارش کافی کوتاه است و البته این امر طبیعی است؛ زیرا سبک اناجیل بیان تفصیلی حوادث زندگانی حضرت عیسی است.
دو؛ در انجیل یوحنا افزون بر شستن پای حواریان از خشک کرد آنها نیز گفتگو شده است، اما در کافی شریف فقط به شستن پای آنان اشاره شده است.
سه؛ گفتار پایانی حضرت عیسی (ع) خطاب به حواریان که در کافی شریف بازتاب یافته است: «ثُمَّ قَالَ عِيسَى (ع) بِالتَّوَاضُعِ تُعْمَرُ الْحِكْمَةُ لَا بِالتَّكَبُّرِ وكَذَلِكَ فِي السَّهْلِ يَنْبُتُ الزَّرْعُ لَا فِي الْجَبَلِ» در اناجیل وجود ندارد و نقطه قوت نقل قول کافی شریف است؛ زیرا با بیانی بسیار لطیف رفتار نمادین حضرت عیسی (ع) را مدلل و مبین ساخت.
برگرفته از کتاب «تفسیر برگزیده کافی شریف» اثر استاد علی نصیری
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir