214042.jpg
14.7K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «معارف اخلاقی قرآن» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214042/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ انتشار شصت و سومین اثر استاد علی نصیری با عنوان «معارف اعتقادی قرآن»
به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «معارف اعتقادی قرآن» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
مطالعات و پژوهشهاي قرآني را به دو دسته بيروني و دروني تقسيم ميکنند. به مطالعات و نظريهپردازيهاي بيروني قرآن، اصطلاحاً علوم قرآني اطلاق ميگردد. مطالعات و پژوهشهاي دروني قرآن خود به دو قسم: ترتيبي و موضوعي تقسيم ميگردد.
عموم و عمده تفاسيري که از آغاز تاکنون نگاشته شده از نوع تفسير ترتيبي و به عبارتي از نوع مطالعات و پژوهشهاي دروني و ترتيبي قرآن است که بر اساس چينش کنوني سُور و آيات و گاه به صورت محدود بر اساس چينش نزول، انجام يافته است.
به مطالعات و پژوهشهاي دروني قرآن که با صرف نظر از چينش سُور و آيات و بر اساس يک موضوع خاص قرآني انجام ميگيرد، اصطلاحاً تفسير موضوعي يا معارف قرآن گفته ميشود.
تفسير موضوعي عبارت است از فهم و تبيين نظرگاههاي قرآن در موضوعات و عرصههاي مختلف با مراجعه مستقيم يا عرضه پرسشهاي بيروني به قرآن و استنطاق از آن پس از اصطياد و استخراج آيات، دستهبندي روشمند و استنتاج از آنها.
مهمترين مبنا که در پيريزي شيوه تفسير موضوعي نقشآفرين بوده است، ضرورت استفاده از آيات قرآن در تفسير و نقش نگاه فراگير به آيات همگن درباره يک موضوع است.
تفسیر موضوعی در سدههای پس از آن با فراز و فرود دنبال شد، اما سده چهاردهم و پانزدهم هجري را بايد دوران شکوفايي علوم اسلامي و از جمله تفسير موضوعي به حساب آورد. در اين دو سده رويکرد به تفسير موضوعي و کشف نظرگاههاي قرآن به عنوان محکمترين سند اسلام و منبع فهم معارف اين دين آسماني، با اقبال و شور زيادي دنبال شده است.
با توجه به جایگاه و نقش تفسیر موضوعی در بازشناخت نظرگاههای قرآن، هر گونه تحقیق و پژوهش در این زمینه ضروری و در عین حال قابل تقدیر است.
از افتخارات نگارنده آن است که بخشی از فصول کتاب «تفسیر موضوعی قرآن» که به صورت مشترک انتشار یافت و نیز کتاب «تفسیر موضوعی قرآن» که بیش از بیست سال به عنوان کتاب درسی مقطع کارشناسی دانشگاهها مورد استفاده قرار میگیرند، به خامه وی تدوین یافته است.
کتاب کنونی با عنوان «معارف اعتقادی قرآن» بر اساس باور به ضرورت بسط پژوهشها در عرصه تفسیر موضوعی قرآن و برگرفته از مجموع مقالات انتشار یافته نگارنده در این زمینه، در ده فصل سامان یافته است که عبارتند از: فصل اول: اثبات صانع در قرآن؛ فصل دوم: ضرورت خداباوری؛ فصل سوم: آیات خداشناسی؛ فصل چهارم: شناخت صفات الهی؛ فصل پنجم: توحید در قرآن؛ فصل ششم: شرک از نگاه قرآن؛ فصل هفتم: عدل الهی؛ فصل هشتم: پیامبر شناسی؛ فصل نهم: معاد شناسی؛ فصل دهم: بررسی مساله خلود.
در پایان سپاس بیپایان خود را به محضر فیض گستر الهی به خاطر سامان یافتن این کتاب تقدیم میدارم و از ساحت او میطلبم که این کتاب را بستر ساز رشد و تعالی معنوی و علمی خوانندگان مکرم و تقویت پیوند آنان با قرآن کریم قرار دهد.
اللهم وفقنا لما تحب و ترضی
علی نصیری
دهم بهمن ماه 1402
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214043/
معارف اعتقادی قرآن.jpg
13.1K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «معارف اعتقادی قرآن» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214043/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
خارج فقه جلسه ۱۲۵۹.mp3
11.47M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1259
🗓 شنبه 7 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات: «بَابُ حَدِّ نَفْيِ الزَّانِي»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۰۵.mp3
18.75M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 205
🗓 شنبه 14 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیات شریفه:
«وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّیاطِینُ عَلَی مُلْک سُلَیمَانَ وَمَا کفَرَ سُلَیمَانُ وَلَکنَّ الشَّیاطِینَ کفَرُوا یعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَی الْمَلَکینِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا یعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّی یقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَکفُرْ فَیتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یفَرِّقُونَ بِهِ بَینَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَیتَعَلَّمُونَ مَا یضُرُّهُمْ وَلَا ینفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنْ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ کانُوا یعْلَمُونَ وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خَیرٌ لَوْ کانُوا یعْلَمُونَ» (بقره، 102 – 103)
@nasirigilani_ir
✳️ تغییر دکترین هسته ای کشور یک ضرورت است!
وضعیت جهان بیش از هر زمان دیگر بیانگر نهادینه شدن قدرت بر همه باورها و ارزش های انسانی است تا چه رسد به باورها و ارزش های دینی و الهی.
بر اساس نظام قدرت بعد از جنگ جهانی دوم حق وتو میان پنج قدرت جهانی محصور شد و آنان هر گونه که دلشان بخواهد از آن بهره می گیرند.
بیش از یک سال است اسرائیل به بهانه حمله حماس، هزاران هزار جرم و جنایت مرتکب شده و اینک دامنه جنایات او به لبنان رسبده است.
در چنین حال و هوای حاکم بر جهان آیا می توان از پیام بازدارندگی آیه شریفه «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» دست شست؟!
وقتی دشمنان ما و حتی مدعیان دوستی هر گونه خبث و خباثتی در حق ما روا می دارند و در سر بزنگاه ها راحت کشور و ملت ما را مورد معامله و مصالحه خود قرار می دهند؛ چنان که بارها در این سال ها شاهد آن بودیم، چرا ما خود را از داشتن قدرت هسته ای محروم کنیم؟!
قدرتی که در دنیای کنونی بالاترین سطح بازدارندگی را در پی می آورد؟!
اگر قرار باشد حجم بالای خسارت ناشی از این سلاح مبنای منع آن باشد، افزون بر آن که می توان بر هدف بازدارندگی و نه کاربست آن تاکید کرد، باید توجه داشت که عموم سلاح های جاری جهانی، خسارت های جانی و مالی هر چند در سطحی کمتر را در پی دارند.
به تعبیر روشن تر، شمار و میزان خسارات جانی و مالی لزوما نمی تواند مبنای حلیت و حرمت باشد؛ زیرا از منظر آموزه های دینی خون یک انسان با فرض بی گناهی، برابر با خون همه آدمیان است.
از این جهت، درخواست شماری از نمایندگان برای تغییر دکترین هسته ای کشور از منظر منطق عقل و شرع قابل دفاع است.
@nasirigilani_ir
✳️ انتشار شصت و چهارمین اثر استاد علی نصیری با عنوان «اخلاق اسلامی»
به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «اخلاق اسلامی» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
تاریخ تفکر بشر نیز نشان میدهد که فلاسفه و اندیشمندان از آغاز تا کنون کوشیدهاند تا در سایه ژرفاندیشی خود و به زعم خویش، سعادت حقیقی را برای انسان ترسیم کرده و تعریفی روشن از آن ارایه دهند. به رغم چنین تلاشی، آن چه از آنان در این باره گزارش شده، جز به حیرت و سرگردانی بشریت نیافزوده است؛ زیرا سعادت در اندیشه متفکران بشری، چنان دچار فراز و نشیب حیرتآور شده که گاه تا پستترین سرخوشیهای جنسی و شهوانی سقوط میکند.
آن چه در این بین جا دارد که به گوش جان نیوشیده شود، رهنمون متون وحیانی است که از آبشخور دانش بیکران الهی مایه میگیرد. البته باید اذعان کرد که در میان متون الهی و آسمانی که عموماً دستخوش تحریف و تغییر شدهاند، قرآن در همه زمینهها و عرصهها هنری دیگر دارد و نمیتوان آن را با هیچ یک از متون دیگر آسمانی مقایسه کرد. وقتی به سراغ قرآن میرویم و از این کتاب آسمانی میپرسیم که سعادت را در چه چیز میداند، پاسخ قرآن آن است که فلاح و رستگاری در تزکیه نفس است.
تزکیه به معنای پاک کردن و پیراستن جان از هر گونه آلودگی و رذیلتهای اخلاقی است؛ اعم از آلودگیهای فکری همچون کفر، شرک و نفاق یا آلودگیهای رفتاری همچون کبر، بخل و حسادت. باری، هنگامی که برنامههای پیامبران آسمانی از آدم تا خاتم، به عنوان پاکترین انسانها که در سراسر عمر جز درستی، راستی و خیرخواهی چیزی از آنان مشاهده نشد، را بررسی میکنیم، درمییابیم که دعوت به تزکیه نفس، تحصیل اخلاق الهی و تشویق به خداگونه شدن پس از دعوت به توحید، در سرخط این برنامهها و جزو اصلیترین آموزههای آنان قرار دارد.
بدون تردید اگر هدف آفرینش عالمی این چنین گسترده، بیکران و پر رمز و راز را در یک کلمه خلاصه کنیم، عبارت «الهی شدن انسان» بدست خواهد آمد. بر این اساس، دعوت به خداباوری و یکتاپرستی، پذیرش رسالت پیامبران، ایمان به روز رستاخیز همگی مقدمهای به شمار میروند که قرار است انسان از رهگذر و به مدد آنها به هدف نهایی خلقت نایل آید. دانشی که با واکاوی رذایل و فضایل، سعادت انسان را تبیین میکند و راههای نیل آن را بازمیشناساند، «اخلاق» نام دارد که در متون دینی پس از عقائد، در جایگاه دوم قرار دارد و بخش فراوانی از آموزههای قرآنی و روایی را به خود اختصاص داده است.
باید اذعان کرد که به رغم جایگاه بس رفیع دانش اخلاق و نقشی که در تامین سلامت فرد و اجتماع ایفا میکند، این دانش با کمترین سهم در مطالعات و پژوهشها در عرصه اخلاق توصیفی، اخلاق توصیهای و اخلاق تحلیلی روبرو است. از این جهت، خداوند فیض گستر را هزاران بار شاکرم که توفیق تدوین کتابی در زمینه اخلاق اسلامی را به نگارنده ارزانی فرمود.
گفتنی است که نگارنده پیش از این کتابی را با عنوان «درسنامه اخلاق اسلامی» منتشر ساخت که به عنوان متن درسی مقطع کارشناسی مورد استفاده قرار گرفت. آن کتاب از حالت درسنامه خارج و با افزون فصلها و بخشهایی به آن به شکل کنونی درآمده و در اختیار علاقه مندان قرار میگیرد.
مباحث این کتاب که در چهارده فصل سامان یافته، در نگاه کلی به چهار بخش قابل تقسیم است: بخش اول به بررسی مفاهیم و مبانی اخلاق و راههای اخلاقی شدن اختصاص یافته و در آن مباحثی همچون مفهومشناسی و جایگاه علم اخلاق، گستره اخلاق، ضرورت اخلاقی زیستن و شیوههای تخلق به اخلاق الهی بازتاب یافته است. در بخش دوم در دو فصل، اخلاق فردی مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از: 1. معرفت نفس؛ 2. کرامت و عزت نفس. در بخش سوم کتاب، سه فصل انعکاس یافته و در آن مسئولیت بندگان در برابر خداوند در سه محور مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از: 1. خداباوری؛ 2. عبودیت الهی؛ 3. دنیاگریزی. بخش چهارم کتاب به بررسی اخلاق اجتماعی اختصاص یافته و در آن سه فصل آمده است که عبارتند از: 1. مهرورزی؛ 2. عدالتگرایی؛ 3. عفتمنشی.
در پایان، ضمن سپاسگزاری بی پایان از خداوند منّان که توفیق تدوین این اثر را برای این ناچیز فراهم آورد، از ساحت مهرپرور او میطلبم که این کتاب را زمینهساز رشد و بالندگی اخلاقیِ همگان قرار دهد و خود، چنان تربیت ما را برعهده گیرد که به سرمنزل انسان کامل نزدیک شویم و در کنار پیراسته شدن از هر رذیلتی، به انواع فضیلتها آراسته گردیم.
«الهی حبّب الی لقائک و احبب لقائی»
علی نصیری
10/2/1402
قم/ موسسه معارف وحی و خرد
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «اخلاق اسلامی» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214044/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
اخلاق اسلامی.jpg
13.8K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «اخلاق اسلامی» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214044/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
🔹 بنا به پیشنهاد دوستان فاضل، دروس خارج فقه و تفسیر استاد نصیری از فردا از ساعت هشت تا ده صبح در محل موسسه معارف وحی و خرد برقرار خواهد بود.
✳️ حق حیات هر روز را باید بپردازیم!
هر روز که به تعبیر قرآن روح ما را پس از توفی در حالت خواب و به خاطر سرنرسیدن اجل، به بدن بر می گردانند، لطفی بی پایان در حق ما روا داشته اند!
از این جهت سفارش شده است که به محض برخاستن از بستر این جملات را بر زبان جاری کنیم:
«الحمد لله الذی بعثنی من مرقدی و لو شاء لجعله الی یوم القیامه»
باری، هستی، حیات و استمرار برقراری در این جهان که قرار است مزرعه کشت و کار ما برای جهانی جاودانه باشد، سراسر لطف است و مرحمت.
همین الان در سایت گوگل این عبارت را حک کنید: آمار مرگ و میر لحظه ای جهان
تا همین ساعت از صبح اعلام می کند که بیش از پنجاه هزار نفر چشم از جهان فروبستند که البته تا شب چند برابر خواهد شد.
آیا جای شکر بی پایان از محضر الهی ندارد که نام ما در فهرست مردگان نیست؟!
یعنی ما هنوز وقت داریم تا لعل و لیت نگوییم و تا با عجز و لابه عاجزانه این گونه خواهش نداشته باشیم:
یا لیتنی اتخذت مع الرسول سبیلا!
لعلی اعمل صالحا فیما ترکت!
اگر چنین است چرا جنب و جوش لازم در ما نیست؟!
وقتی همام از امام پرهیزکاران صفات متقین را طلب کرد، حضرت امیر (سلام الله تعالی علیه) نخست به صورت کوتاه فرمود:
«يَا هَمَّامُ: اتَّقِ اللَّهَ وَ أَحْسِنْ، فَ«إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ»»
یعنی خلاصه دین و خلاصه همه نصیحت ها و دعوت ها همین دو جمله است:
یک؛ در برابر خداوند خاک سایی و خاک سپاری داشته باشیم؛ حریم و حرمت او را نگاه داریم و به دستورات او بی کم و کاست پایبند باشیم.
دو؛ در برابر بندگان او اهل احسان و نیکی، اهل درست رایی و درست منشی باشیم.
با چشم، دست و زبان کسی را آزار نرسانیم و دست نیازمندان را بگیریم و دل هایی را شاد کنیم.
آیا گذار چند دهه از عمر کوتاه برای عبرت گرفتن و درس آموختن کافی نیست؟!
آیا وقت آن نرسیده که قلب های خود برای یاد خداوند خاشع کنیم؟!
«أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ»
به قول حافظ:
هزار جان مقدس بسوخت از این غیرت
که هر صبح و مساء شمع مجلس دگری!
سحر صادق روز جمعه
بیستم مهر ۱۴۰۳
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۰.mp3
8.56M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1260
🗓 شنبه 14 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ حَدِّ نَفْيِ الزَّانِي»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۰۴.mp3
10.2M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 204
🗓 شنبه 7 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
تفسیر آیات شریفه:
«وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّیاطِینُ عَلَی مُلْک سُلَیمَانَ وَمَا کفَرَ سُلَیمَانُ وَلَکنَّ الشَّیاطِینَ کفَرُوا یعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَی الْمَلَکینِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا یعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّی یقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَکفُرْ فَیتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یفَرِّقُونَ بِهِ بَینَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَیتَعَلَّمُونَ مَا یضُرُّهُمْ وَلَا ینفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنْ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ کانُوا یعْلَمُونَ وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خَیرٌ لَوْ کانُوا یعْلَمُونَ» (بقره، 102 – 103)
@nasirigilani_ir
✳️ انتشار شصت و پنجمین اثر استاد علی نصیری با عنوان «شناختنامه قرآن»
به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «شناختنامه قرآن» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
قرآن را بايد تنها نامه پاک و پيراسته خداوند به بشريت دانست که خداوند در آن با زباني دلنشين و جذاب و با پيامي از سر مهر و منطق با بندگان خود به گفتگو پرداخته و روشني و تاريکي، هدايت و ضلالت را در آن بازشناسانده و هر چه آن چه زمينه سعادت آدميان را فراهم آورده يا باعث نگونساري آنان ميشود را تبيين کرده است. کتابي از ناحيه خداوندي که همه هستي و انسان را آفريده و به تمام زواياي آشکار و پنهان عالم خبر دارد و به نيکي ميداند که رخنههاي وجود آدميان در کجاست و آنان از چه زمينهها و بسترها آسيب ميبينند و در ورطه هلاکت گرفتار ميشوند.
قرآن را از اين جهت ميتوان به بروشوري تشبيه کرد که کمپانيهاي مختلف به هنگام عرضه کالاهاي توليد شده خود در اختيار مصرف کنندگان قرار ميدهند و تاکيد ميکنند که لازم است پيش از استفاده و گشودن آن کالا، آن بروشور مطالعه شود.
کوشش چند هزار ساله بشر به نيکي نشان داده که عقل و علم انساني قادر به پاسخگويي به پرسشهايي در باره آغاز، ماهيت و گستره کنوني عالم و پايان آن نيست؛ زيرا آنها را بايد از نوعي ديگر دانست که با عقل کنکاشگر و با سرانگشت حسّ و تجربه فراچنگ نميآيد و تنها راه يافتن پاسخ به اين دست از پرسشهاي بسيار مهم رهنمون وحي است؛ يعني بايد خود خداوند که صاحب اين عالم و مالک کمپاني آفرينش است و همان کسي است که انسان و عالم را آفريده، لب به سخن گشايد و پرده از اسرار کنار زند.
اين کار به کاملترين و جامعترين وجه در قرآن انجام گرفته است؛ از اين جهت قرآن خود را کتابي جامع معرفي ميکند که در آن همه امور تبيين شده و چيزي از نيازهاي آدميان براي راهيابي به سعادت در آن فروگذار نشده است.
اهميت وجود چنين کتاب آسماني در دوران ما زماني آشکار ميشود که دريابيم جهان گستردهترين تحولات در عرصه علم و دين را تجربه ميکند. در عرصه علم بسياري بهدرستي عصر ما را عصر انفجار اطلاعات مينامند؛ دوراني که مرزها و فاصلههاي طولاني جغرافيايي با کمک ابزارهايي همچون ماهواره و اينترنت به حداقل ممکن کاهش يافته و جهان پهناور ديروز به دهکده و بلکه به تعبيير ديگر انديش وران به خانهاي جهاني تبديل شده است و در سايه لطف بيکران الهي، عموم تفکرات الحادي از رونق افتاده و شماري از آنها به تاريخ سپرده شدند و جهان بازگشت به دين و اخلاق را تجربه ميکند.
اقبال روز افزون مردم به مراکز پرستش اعم از مسجد، کليسا، کنيسه و معبد و نيز ظهور معنويتهاي نوگرا که البته با آفاتي روبرو هستند، همگي از موج خدا گروي و آخرت باوري در ميان جهانيان حکايت دارد.
باري، انسان امروز تشنه حقيقت و معنويت است، با اين حال نميداند که کشتي ايمان و باور خود را در ساحل کدام دين و آيين پهلو زند. از اين جا ميتوان به اهميت قرآن به عنوان تنها کتاب آسماني دست نخورده پي برد که ميتواند اسلام به عنوان کاملترين دين در ميان دوازده دين زنده کنوني دنيا به جهانيان معرفي کند.
بهرغم برخورداري قرآن از جايگاه رفيع هدايت آدميان، اين کتاب همان گونه که خود اعلام کرده حتي در ميان مسلمانان مهجور است و عموماً از آن به هنگام ازدواج، خريد خانه و بر سر گور مردگان، براي تبرک و تيمن بهره ميگيرند.
مردم از اين جهت بسان بندگاني ميمانند که نامه مولاي خود را بر بالاي طاقچهاي گذاشته و هر روز در برابر آن کرنش کرده و آن را ميبوسند، در حالي که در آن اعلام شده که آنان آزاداند و آنان به خود زحمت گشودن آن را نميدهند تا خود را از يوغ بندگي آزاد کنند.
اين کتاب که برگرفته اي از کتاب «علوم قرآني» نگارنده است، در ده فصل سامان يافته و مهم ترين اطلاعات در باره قرآن در اختيار علاقه مندان قرار گرفته است.
از خداوند فيض گستر بهخاطر به فرجام رسيدن اين پژوهش سپاسگزاري ميکنم و از ساحت او ميطلبم که اين کتاب زمينه آشنايي عميقتر عموم مخاطبان را با قرآن فراهم آورد و در پي آن به ما توفيق پايبندي به آموزههاي بلند آن را ارزاني دارد.
«أَللهُمَّ ارْزُقْني تِلاوَتَهُ عَلي طاعَتِکَ
آناءَ اللّيلِ وَ أَطْرافَ النَّهارِ»
علي نصيري
20/6/1402
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «شناختنامه قرآن» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214045/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
شناختنامه قرآن.jpg
10.9K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «شناختنامه قرآن» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214045/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ تفسیر حدیث: تَتَوَاضَعُوا بَعْدِي فِي النَّاسِ كَتَوَاضُعِي لَكُمْ
6 - وبِهَذَا الإِسْنَادِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ رَفَعَه قَالَ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ (ع) يَا مَعْشَرَ الْحَوَارِيِّينَ لِي إِلَيْكُمْ حَاجَةٌ اقْضُوهَا لِي قَالُوا قُضِيَتْ حَاجَتُكَ يَا رُوحَ اللَّه فَقَامَ فَغَسَلَ أَقْدَامَهُمْ فَقَالُوا كُنَّا نَحْنُ أَحَقَّ بِهَذَا يَا رُوحَ اللَّه فَقَالَ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالْخِدْمَةِ الْعَالِمُ إِنَّمَا تَوَاضَعْتُ هَكَذَا لِكَيْمَا تَتَوَاضَعُوا بَعْدِي فِي النَّاسِ كَتَوَاضُعِي لَكُمْ ثُمَّ قَالَ عِيسَى ع بِالتَّوَاضُعِ تُعْمَرُ الْحِكْمَةُ لَا بِالتَّكَبُّرِ وكَذَلِكَ فِي السَّهْلِ يَنْبُتُ الزَّرْعُ لَا فِي الْجَبَلِ
...
ماجرای شستن پای حواریان توسط عیسی (ع) در انجیل مسیحیان بازتاب یافته است که در این جا متن انجیل یوحنا را ذکر می کنیم:
«عیسی با اینكه میدانست كه پدر همه چیز را به دست او داده است و از نزد خدا آمده و به جانب خدا میرود 4 از شام برخاست و جامة خود را بیرون كرد و دستمالی گرفته به كمر بست. 5 پس آب در لگن ریخته شروع كرد به شستن پایهای شاگردان و خشكانیدن آنها با دستمالی كه بر كمر داشت. 6 پس چون به شمعون پطرس رسید او به وی گفت: “ای سرور تو پایهای مرا میشویی؟” 7 عیسی در جواب وی گفت: “آنچه من میكنم الآن تو نمیدانی لكن بعد خواهی فهمید.” 8 پطرس به او گفت: “پایهای مرا هرگز نخواهی شست.” عیسی او را جواب داد: “اگر تو را نشویم تو را با من نصیبی نیست.” 9 شمعون پطرس گفت: “ای سرور نه پایهای مرا و بس بلكه دستها و سر مرا نیز.” 10 عیسی بدو گفت: “كسی كه غسل یافت محتاج نیست مگر به شستن پایها بلكه تمام او پاك است. و شما پاك هستید لكن نه همه.” 11 زیرا كه تسلیم كنندة خود را میدانست و از این جهت گفت: “همگی شما پاك نیستید.” 12 و چون پایهای ایشان را شست رخت خود را گرفته باز بنشست و بدیشان گفت: “آیا فهمیدید آنچه به شما كردم؟ 13 شما مرا استاد و سرور میخوانید و خوب میگویید زیرا كه چنین هستم. 14 پس اگر من كه سرور و معلّم هستم پایهای شما را شستم بر شما نیز واجب است كه پایهای یكدیگر را بشویید. 15 زیرا به شما نمونهای دادم تا چنانكه من با شما كردم شما نیز بكنید. 16 آمینآمین به شما میگویم غلام بزرگتر از سروری خود نیست ونه رسول از فرستندة خود. 17 هرگاه این را دانستید خوشابحال شما اگر آنرا به عمل آرید.» (انجیل یوحنا، فصل 13، آیات 4 – 17)
از مقایسه میان آن چه در کافی شریف بازتاب یافت با آن چه با تفصیل در انجیل یوحنا انعکاس یافته می توان شبهات های ذیل را میان آنها برشمرد:
یک؛ بر اساس آن چه در انجیل یوحنا آمده که نظیر آن در برخی یگر از اناجیل نیز گزارش شده است، آن چه رخ داد، شستن پای حواریان توسط عیسی مسیح (ع) بود و نه بوسیدن آنها و این امر قرائت رایج کافی شریف شریف که در آن در فراز «فَقَامَ فَغَسَلَ أَقْدَامَهُمْ» واژه «فغسل» آمده را تقویت می کند.
دو؛ در انجیل یوحنا نیز همصدا با کافی شریف تاکید می شود که عیسی (ع) کار شستن پا را علی رغم میل حواریون انجام داد و هدف ایشان تعلیم تواضع به آنان بوده است.
سه؛ طبق هر دو کتاب عیسی (ع) نخست هدف خود از شستن پای حواریان را بیان نفرمود، بلکه در پایان توضیح داد که مقصود ایشان تعلیم تواضع به انان بوده است.
چهار؛ از آن چه در کافی شریف و نیز انجیل یوحنا به یکصدا بازتاب یافته است، بر می آید مقصود حضرت عیسی (ع) خصوص شستن پا نبود، بلکه این کار نمادین نشانه ای بود از بالاترین سطح تواضع استاد و بلکه هر فردی که از مرتبه برتری نسبت به زیردستان خود برخوردار است. فقره «به شما میگویم غلام بزرگتر از سروری خود نیست ونه رسول از فرستندة خود» در انجیل یوحنا ناظر به این نکته است.
به رغم این شباهت ها در نقل داستان شستن پای حواریان، میان این دو منبع تفاوت هایی هم دیده می شود که عبارتند از:
یک؛ ماجرا در انجیل یوحنا با تفصیل آمده است، اما در گزارش کافی کوتاه است و البته این امر طبیعی است؛ زیرا سبک اناجیل بیان تفصیلی حوادث زندگانی حضرت عیسی است.
دو؛ در انجیل یوحنا افزون بر شستن پای حواریان از خشک کرد آنها نیز گفتگو شده است، اما در کافی شریف فقط به شستن پای آنان اشاره شده است.
سه؛ گفتار پایانی حضرت عیسی (ع) خطاب به حواریان که در کافی شریف بازتاب یافته است: «ثُمَّ قَالَ عِيسَى (ع) بِالتَّوَاضُعِ تُعْمَرُ الْحِكْمَةُ لَا بِالتَّكَبُّرِ وكَذَلِكَ فِي السَّهْلِ يَنْبُتُ الزَّرْعُ لَا فِي الْجَبَلِ» در اناجیل وجود ندارد و نقطه قوت نقل قول کافی شریف است؛ زیرا با بیانی بسیار لطیف رفتار نمادین حضرت عیسی (ع) را مدلل و مبین ساخت.
برگرفته از کتاب «تفسیر برگزیده کافی شریف» اثر استاد علی نصیری
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ پاسخ به پرسشی در باره حکم استفاده از سلاح های مجهز روز به قصد بازدارندگی
سلام و ارادت خدمت استاد عزیز
با توجه به شرایط جدید جهاد و اینکه می بینیم به خاطرات ملاحظات فقهی زن و بچه کفار در امنیت کامل هستند و زن و بچه شیعه و مسلمان مدام و مکرر مورد غارت قرار می گیرند آیا لزوم بازنگری در فقه جهاد به خاطر تغییر شرایط جنگ و دفاع لازم نیست؟ و اینکه آیا با سلاح های متعارف ما امکان پیروزی و نفی سبیل و ترهبون به عدو الله ممکن است؟ و ظاهرا فقه جهاد جزو مواردی است که کمتر کار شده و با شرایط جدید جنگی تطبیق شده است؟
علیکم السلام
بسم الله الرحمن الرحیم
پرسش بسیار مهم و به جایی هست یعنی با توجه به تحولاتی که در عرصه امنیت جهانی پیدا شده و بسیاری از کشورهای متخاصم یا کشورهایی که به نحوی با جهان اسلام دشمنی دارند، خودشان را به انواع سلاح های روز و حتی سلاح های هسته ای مجهز کردند و به زندگی خودشون امنیت کامل داده اند، آیا سزاوار است که جهان اسلام حالا به خصوص کشور ما مدعی باشد که ما نیاز به تامین این دست از سلاح ها نداریم و با همون سلاح های گذشته می توانیم از خود دفاع بکنیم؟
مطلبی که چند روز قبل در کانال بازتاب داده شد؛ مبنی بر ضرورت تغییر در دکترین هسته کشور ناظر به همین پرسش این عزیز است و پرسش هایی از این دست و در آن جا اعلام کردیم که به استناد آیه شریفه «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» همانگونه که دشمنان ما خود را به سلاح های هسته ای مجهز کرده اند، ما هم نه تنها جایز است که این کار را انجام بدهیم، بلکه به اقتضای ظهور امر در این آیه شریفه بر وجوب، لازم است و واجب است که خود را به چنین سلاحی مجهز بکنیم البته به هدف بازدارندگی
و این نکته را هم در آن نگاشته آوردیم که اگر قرار باشد تعداد و شماره کشته شدگان در هر جنگ را مبنای حلیت و حرمت قرار بدهیم، این امر شامل سلاح های غیر هسته ای و هسته ای میشود؛ یعنی این طور نیست که ما بگوییم چون مثلا در سلاح های غیر هسته ای تعداد کشته شدگان و آسیب دیدگان این دست از سلاح ها کمتر است، پس نگاه داشتن یا استفاده از آن جایز است، ولی در سلاح های کشتار جمعی یا سلاح های هسته ای که فراتر از این آسیب وجود دارد، بگوییم که در سلاح هسته ای حرام است؛ زیرا از منظر آموزه های دینی جان یک انسان بی گناه برابر با جان همه انسان هاست.
بنابر این یک نفر در سایه استفاده از هر سلاحی به صورت بی گناه کشته بشود با اینکه تعداد کشته شدگان صد هزار نفر یا یک میلیون نفر باشد، اصل حرمت یا قبح این کار برابر است؛ هرچند در آن جا که شدت بیشتری پیدا کند، حرمت شدیدتر می شود.
بنابر این منطق، یک جامعه اسلامی یا حکومت اسلامی نه تنها می تواند، بلکه لازم است که خود را به پیشرفته ترین سلاح های روز مجهز کند و این امر را منطقی می دانیم که هم مورد دفاع عقل است و هم مورد دفاع شرع.
ان شاء الله تعالی موفق باشید
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
@nasirigilani_ir
هر چه گفتيم جز حکايت دوست
در همه عمر از آن پشيمانيم
سعديا بي وجود صحبت يار
همه عالم به هيچ نستانيم
ترک جان عزيز بتوان گفت
ترک يار عزيز نتوانيم
✳️ انتشار شصت و ششمین اثر استاد علی نصیری با عنوان «راهنمای تحصیل در حوزه»
به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «راهنمای تحصیل در حوزه» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
نگارنده که توفیق حضور چهار دهه از عمر خود در حوزه علمیه را دارد، پیش از این، با تدوین نخستین اثر خود در سال 1374، با عنوان سازمان روحانيت؛ کاستيها و بايستگيها دغدغه خود نسبت به مسایل حوزه را آشکار ساخت و به دنبال آن، مدتها مترصد فرصتی مناسب بود تا کتابی با عنوان راهنماي تحصيل در حوزه تدوین نماید تا برای بسیاری از طلاب جوانی که عموماً با شور وصف ناشدنی پا به حوزه علمیه میگذارند، انگیزهها و روشهای تحصیل در حوزه را بازشناساند.
آن چه که توفیق تدوین این کتاب را تسریع بخشید، دو عامل بود:
1. در سال 1391 که به مناسبت تبلیغ دهه صفر در مدرسه علمیه شهر لردگان متوطن شدم، سکونت در حجره و نشست و برخاست با طلاب جوان و مشاهده پرسشهای فراوانی که آنان در باره حوزه و روش تحصیل در آن داشتند، حال و هوای روزهای آغازین طلبگی و حیرانی آن روزها را برای این ناچیز مجدداً تداعی کرد و از همان مدرسه تدوین کتابی با موضوع مورد اشاره را آغاز کردم.
2. در سال 1396 بنا به دعوت معاونت تهذیب حوزه علمیه قم، در برنامه هفتگی در مدرسه دارالشفاء، آموزش فضلایی که در آستانه تلبس به لباس مقدس روحانیت هستند، توفیق خدمتگزاری یافتم و مباحثی را در زمینه جایگاه روحانیت و روش تحصیل و رشد در آن، ارایه کردم. این امر به نوبه خود، انگیزه بیشتری برای به فرجام رساندن این کتاب را فراهم ساخت تا فاضلان حوزه در کنار مباحث شفاهی، اثری مکتوب در این زمینه در اختیار داشته باشند. مجموعه این عوامل، تدوین کتاب راهنماي تحصيل در حوزه به منظور تبیین انگیزه و روش تحصیل در حوزه را تسریع بخشید که اینک در اختیار همه خوانندگان مکرم؛ به ویژه طلاب و فضلاء عزیز حوزه قرار میگیرد.
بر این اساس، مباحث کتاب در چهارده فصل به شرح ذیل بازتاب یافته است: فصل اول: جایگاه فراگیری علوم اسلامی؛ فصل دوم: حوزه و استمرار هدایت پیامبران؛ فصل سوم: حوزه و سنگربانی از مرزهای اعتقادی؛ فصل چهارم: حوزه و سنگربانی از مرزهای اخلاقی؛ فصل پنجم: حوزه و برعهده گرفتن مسؤلیتهای اجتماعی؛ فصل ششم: حوزه راهی برای کمال و جاودانگی؛ فصل هفتم: حوزه و خدمتگزاری به ولی عصر×؛ فصل هشتم: آشنایی با دروس حوزه؛ فصل نهم: جایگاه علوم حوزوی در فرآیند اجتهاد؛ فصل دهم: روش فراگیری دروس حوزه؛ فصل یازدهم: آشنایی با روش تدریس؛ فصل دوازدهم: روش تحقیق و پژوهش؛ فصل سیزدهم: کوشش خستگیناپذیر و فرصتشناسی؛ فصل چهاردهم: تمشیت امور زندگی.
همان گونه که از عناوین فصول می توان دریافت، هفت فصل نخست کتاب ناظر به «انگیزه شناسی تحصیل در حوزه» و هفت فصل بعدی؛ یعنی از فصل هشتم تا فصل چهاردهم ناظر به «روش شناسی تحصیل در حوزه» است.
در پایان از خداوند منّان و مهربان که به این ناچیز توفیق تدوین این کتاب را ارزانی داشت، سپاسگزارم و امیدوارم به آگاهی بیش از پیش طلاب و فاضلان حوزه با انگیزهها و روشهای تحصیل و نقش حوزه در تعلیم، تربیت و سنگربانی از مرزهای اعتقادی و اخلاقی دینداران و عشق و شیدایی بیشتر آنان به این راه بیافزاید.
والله ولی التوفیق و علیه التکلان
علی نصیری
قم، موسسه معارف وحی و خرد
20/10/1393
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «راهنمای تحصیل در حوزه» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214046/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
راهنمای تحصیل در حوزه.jpg
10.9K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «راهنمای تحصیل در حوزه» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/214046/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ مدرسه قرآن و حدیث
مشهد تابستان 1403
فیلم سخنرانی استاد نصیری با عنوان:
«کاربرد قواعد اصولی در فهم قرآن و حدیث»
جلسه اول
https://www.aparat.com/v/mujdd3y?playlist=11626143
✳️ مدرسه قرآن و حدیث
مشهد تابستان 1403
فیلم سخنرانی استاد نصیری با عنوان:
«کاربرد قواعد اصولی در فهم قرآن و حدیث»
جلسه دوم
https://www.aparat.com/v/mujdd3y