بخشی از کتاب آرمان عزیز ❤️
روایت مادر شهید:مردم از ما می پرسیدند که شما چطور آرمان را تربیت کرده اید که این قدر حرفتان را گوش می کند؟
می گفتم ما برای آرمان خیلی وقت میگذاریم و باهاش صحبت می کنیم.
#سیره_تربیتی_مادران_شهدا
#وقت_گذاری
#تعامل_مثبت
#شهید_آرمان_علی_وردی
#معرفی_کتاب
@nasletamadonsaz
📢 بخش از بیانات مهم مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهدای امنیت که روانشناسان می توانند در مورد آن اثر گذار باشند:
ناایمنسازی روانی جامعه، جنگ نرم دشمن است
✏️ رهبر انقلاب: نه امروز، دشمنان ملّتها و کشورها که طمع میورزند به منافع کشورهایی که میتوانند طمع بورزند، فقط با سلاح گرم، با جنگ گرم و سخت وارد نمیشوند، با جنگ نرم وارد میشوند.
✏️ یکی از بخشهای جنگ نرم، همین ناایمنسازی روانی جامعه است؛ یکی هم این است. دیدهاید دیگر؛ شما در این چند سال هم مشاهده کردهاید که چطور دشمنان از فضای مجازی استفاده کردهاند برای اینکه اغراض خودشان را پیش ببرند. باید به این معنا توجّه بشود. ۱۴۰۳/۸/۶
مرجفون چه کسانی هستند ؟
سوره مبارکه الأحزاب آیه ۶۰
لَئِن لَم يَنتَهِ المُنافِقونَ وَالَّذينَ في قُلوبِهِم مَرَضٌ وَالمُرجِفونَ فِي المَدينَةِ لَنُغرِيَنَّكَ بِهِم ثُمَّ لا يُجاوِرونَكَ فيها إِلّا قَليلًا﴿۶۰﴾
اگر منافقان و بیماردلان و آنها که اخبار دروغ و شایعات بیاساس در مدینه پخش می کنند دست از کار خود بر ندارند، تو را بر ضدّ آنان میشورانیم، سپس جز مدّت کوتاهی نمیتوانند در کنار تو در این شهر بمانند
«مُرجِفون» یعنی؛ شایعهپراکنان، ترسپراکنان، تردیدپراکنان، شبههپراکنان؛
📣ما به عنوان روانشناس در مقابله با مرجفون چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟
۱ـ شناسایی مرجفون و تذکر به آنان و در صورت نپذیرفتن تذکر گزارش به مراجع قضایی
۲ـ امیدآفرینی و تحلیل درست و عمیق از وقایع جامعه در جهت افزایش بصیرت مردم جامعه
✍دکتر زهرا نجفی منش ،روانشناس
#مقابله_با_مرجفون
#امیدآفرینی
#بصیرت_افزایی
@nasletamadonsaz
دیروز به دلیل ضبط فیلم تربیتی فرصت نکردم صوت کارگاه کودکی رو بگذارم .
الان صوت توضیح مطالب کارگاه یکشنبه رو می گذارم
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
#کارگاه_فرزندپروری #جلسه_دوم #دوران_سیادت #رایگان #نذر_فرهنگی #کانون_مشاوره_آستان_قدس_رضوی_منطقه1_
بسیار مهم لطفاً با دقت گوش کنید
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
إن شاء الله از این پس برنامه کانال نسل تمدن ساز بدین شرح خواهد بود : ☀️شنبه: #حال_خوب_مادری #برنام
طبق برنامه امروز در مورد ۷ سال دوم صحبت می کنیم
مراحل رشد از 6 تا 12 سالگی
در دوره سوم کودکی، که دوره نوباوگی یا دوره ی دبستانی نامیده می شود، کودک وارد دبستان می شود و آموزش رسمی او آغاز می شود.
ویژگیهای شناختی
• تفکر کودک بیشتر بر اصول منطقی و عینیگرایی استوار است. در این دوره کودکان میتوانند مفاهیم کمیت و عدد را در ذهن نگه دارند. آنها قادر به تشکیل مفاهیم فضا، زمان و طبقهبندی اشیا هستند، اما هنوز به عملیات عینی وابستهاند.
• کودک میتواند با کمک علائم به طبقهبندی و ردیفسازی اقدام کند و خواندن و نوشتن و حسابکردن را یاد بگیرد.
• کودک به نگهداری ذهنی رسیده است و تغییرناپذیری محتوا را، حتی با وجود تغییر شکل، درک میکند، اما هنوز تفکر او از واقعیتهای محسوس جدا نیست.
در نتیجه برای فهم مطالب از واژه های عینی و قابل لمس باید استفاده شود نه انتزاعی مانند مفاهیم اخلاقی
• کودک کنجکاو است، به یادگیری علاقه دارد و انگیزه یادگیری در او بسیار نیرومند است.
#پیش_نوجوانی
#نوجوانی
#تربیت
#عینی
#شناخت
@nasletamadonsaz
ویژگیهای عاطفی و اجتماعی
• واکنشهای عاطفی کودک خوشایند و مطلوب است. خندهها زیاد میشود و در بیشتر اوقات شاد است.
• کودک مرتب در حال جنبوجوش است و گویا لحظهای آرام و قرار ندارد.
• کودک حوادث ساده را تعریف میکند، به توضیحات ساده عملی درباره حوادث روزانه و معما و طنز علاقه دارد. به نمایشنامه علاقهمند است و مایل است در آن ایفای نقش کند.
• شکست و ناکامی در انجام وظایف، برآوردهنشدن نیازها، تخلیهنشدن هیجان در بازیها، منعشدن از بازی، مهاجرت یا تغییر محل سکونت و تغییر محل مدرسه، میتواند آشفتگی کودک را در پی داشته باشد.
• کودک به بازیهای گروهی علاقهمند است، در آنها شرکت میکند و میتواند در گروههای کوچک فعالیت کند.
• تمایل به همانندسازی با اعضای گروه معمولاً در کودکان در اوج قرار دارد.
#پیش_نوجوانی
#عاطفی
#اجتماعی
@nasletamadonsaz
از هفت سالگی، زندگی کودکان در خانه باید توأم با نظم و مقررات باشد
با توجه به روایات، اولین دورۀ آموزشی مبارزه با نفس برای فرزندان از سن هفت سالگی آغاز میشود. پدر و مادر باید از 7 تا 14 سالگی، رعایت «ادب» را به فرزندان خود آموزش بدهند تا بچهها اصل مبارزه با هوای نفس را درک کنند و بدانند که باید با «دلم میخواهد»های نابجای خودشان مبارزه کنند. لذا ما نام این دوران را «دوران ادب» میگذاریم.
طبق دستور اسلام، ادب و نظم را از 7 تا 14سالگی و در خانواده باید یاد گرفت، نه از 18 سالگی و در دوران سربازی که امروزه برخی پسرها تنها در طول خدمت سربازی رعایت نظم و برخی آداب را تمرین میکنند؛ 18 سالگی برای این منظور خیلی دیر است. (قَالَ الصَّادِقُ ع: دَعِ ابْنَکَ یَلْعَبْ سَبْعَ سِنِ ینَ وَ یُؤَدَّبْ سَبْعَ سِنِینَ وَ أَلْزِمْهُ نَفْسَکَ سَبْعَ سِنِینَ فَإِنْ أَفْلَحَ وَ إِلَّا فَإِنَّهُ مِمَّنْ لَا خَیْرَ فِیهِ؛ منلایحضرهالفقیه/3 /492) و (قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع: یُرَبَّى الصَّبِیُّ سَبْعاً وَ یُؤَدَّبُ سَبْعاً وَ یُسْتَخْدَمُ سَبْعاً؛ منلایحضرهالفقیه/3 /493)
در دوران ادب، زندگی کودک باید توأم با نظم و مقررات (و از این لحاظ تا حدودی شبیه پادگان) باشد تا در این محیط، رعایت نظم و ادب را یاد بگیرد. او باید کارهایی مثل مرتب کردن وسایل شخصی و محل زندگی، رعایت وقت خواب و بیدار شدن، احترام به بزرگتر و خیلی از آداب را در این سالها رعایت کند تا بفهمد که دنیا جای راحتطلبی و بیمبالاتی نیست.
#ادب_آموزی
#پیش_نوجوانی
#حجت_الاسلام_پناهیان
@nasletamadonsaz
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
إن شاء الله از این پس برنامه کانال نسل تمدن ساز بدین شرح خواهد بود : ☀️شنبه: #حال_خوب_مادری #برنام
ادامه مطالب نوجوانی
هفت سال سوم
ویژگی های دوران نوجوانی
از آن جا که تربیت نوجوانان و جوانان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، برای آن که بتوانیم بهتر به این امر خطیر بپردازیم باید در ابتدا به خصوصیات این دوران واقف گردیم. بعضی از خصوصیات این دوران عبارتند از: خصوصیات عاطفی و خصوصیات اجتماعی خصوصیات عاطفی
کودک با ورود به سن بلوغ و نوجوانی، روح و روانش در کنار تغییرات زیستی و هورمونی، دچار تلاطم گشته، روحیات و عواطف او ویژگی های تازه ای پیدا می کند که بعضی از آن ویژگی ها عبارتند از:
1.حساسیت
نوجوان به دلیل این که در دوران بحران به سر می برد، از حساسیت خاصی برخوردار است. در برابر هر برخورد ما با او، عکس العمل نشان می دهد. گاهی در مقابل انتقادها، داد و فریاد می کند. درها را به هم می زند و یا اشیاء را پرتاب می کند.
2.سرگردانی
یکی دیگر از ویژگی های عاطفی این دوران این است که فرد دچار سرگردانی می شود چون بین ارزش های حاکم در مدرسه، خانواده و اجتماع هماهنگی نمی یابد و مشاهده می کند که هر یک از آنان، ارزش های متفاوتی ارائه می دهند، بنابر این در این که کدام ارزش را بپذیرد، دچار سرگردانی می شود.
هیجان های درونی
نوجوان گاه نسبت به بزرگسالان، بی اعتماد و بی اعتناست و گاه با اعتماد که این نوسانات، از هیجانات درونی او سرچشمه می گیرد.
#نوجوانی
@nasletamadonsaz
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
ویژگی های دوران نوجوانی از آن جا که تربیت نوجوانان و جوانان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، ب
۳.تنوّع خصلت های رفتاری
اعمال نوجوان و جوان دارای پختگی نبوده و در حال تغییر و دگرگونی است و دائماً رنگ عوض می کند. برای مثال گاهی زرنگ است و گاهی تنبلی می کند.
۴.عدم اطمینان به بزرگترها
او در مطرح نمودن مشکلات عاطفی و رفتاری خود، بنوعی نسبت به بزرگترها، احساس بی اعتمادی می کند زیرا می ترسد آنچه را او با آن ها در میان می گذارد، با دیگران مطرح کنند و رازش را بر ملا سازند.
۵.احساس نگرانی در برخورد با واقعیات
او در برخورد با مسائل می کوشد از رویارویی با واقعیات بگریزد و این به آن سبب است که دلیل و منطق در او ضعیف است و عقل و برهان، در او تحت الشعاع دیگر خصوصیات (مانند غرور، احساسات و عواطف) وی می باشد. البته این ویژگی در پسرها بیشتر به چشم می خورد.
دهد و رفتارش مورد تأیید قرار گیرد.
۶.حبّ ذات
تمام موجودات عالم هستی یک ویژگی مشترک، به نام حبّ ذات دارند؛ یعنی خودشان را دوست دارند و اگر چیزی قصد آسیب رساندن به ذاتشان را نماید، از خود عکس العمل نشان می دهند و دفاع می کنند. انسان نیز چنین است و از کودکی داری این صفت است. توجّه به این نکته در تربیت و ساختن و بازسازی کودکان و نوجوانان و جوانان بسیار مهم است؛ بنابراین، کتک زدن برای تربیت به هیچ وجه مؤثّر نیست و نیز لعن و نفرین به آنان، سودی نخواهد بخشید. چون مخالف «حب ذات» است.
خلاصه کلام این که اگر بخواهیم از ابزاری استفاده کنیم که در متربی مؤثّر باشد، باید در «حبّ ذات» او تأثیر بخشد. مثلاً تشویق و عاطفه با حبّ ذات همگون است ولی تنبیه و خشونت با حبّ ذات، ناهمگون. البته آنچه نباید از نظر دور داشت این است که حبّ ذات در بعد مادّی و معنوی برای افرادی که نارسایی روحی دارند، اثر منفی خواهد داشت. مانند سادیسم که فرد، حبّ به ذات خود دارد امّا به دلیل همان حبّ ذات، دیگران را آزار می دهد، هر چند در این صورت هم برخورد با آنان نباید مخالف با حبّ به ذات باشد.
#نوجوانی
@nasletamadonsaz
تجمع مادران ایرانی به همراه فرزندان
و اهدا نامه به بیدارمادران جهان
خروش مادران ایرانی در اعتراض به جنایات و کودک کشی رژیم صهیونسیتی و حامیانش
مقابل درب سفارت انگلیس
📍تهران، خیابان فردوسی، بین خیابان جمهوری و خیابان نوفل لوشاتو
📍چهارشنبه ۹ آبان ساعت ۱۵
#مادران_به_پاخیزید ✊
#نصر_مادری
#نامه_مادران_به_زنان_جهان
دارای مجوز
@nasletamadonsaz
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸میز خدمت به نفع جبهه مقاومت
🌸مشاوره تخصصی در زمینه تربیت فرزند
توسط خانم دکتر زهرا نجفی منش ( روانشناس و متخصص در زمینه تربیت فرزند)
تاریخ چهارشنبه ٩ ابان
ساعت ۱۷ الی ۱۸
مکان مسجد جامع امام رضا علیه السلام
🔸جهت هماهنگی دریافت نوبت:
سه شنبه ٨ ابان از ساعت ١٢
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را به آیدی زیر ارسال نمایید:
@N_khezri
تعداد ثبت نام محدود
🔸هزینه دریافتی ویزیت به نفع کمک به جبهه مقاومت پرداخت خواهد شد.
@nasletamadonsaz
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
إن شاء الله از این پس برنامه کانال نسل تمدن ساز بدین شرح خواهد بود : ☀️شنبه: #حال_خوب_مادری #برنام
امروز ،طبق برنامه ،روز بیان ویژگی های مثبت فرزند بیشتر هست ☺️
مشکلات رفتاری کمتر فرزندان دارای خواهر و برادر
یافتههای پژوهش بیانگر این است که تکفرزندان در مقایسه با چند فرزندان در مقیاس مشکلات رفتاری کلی و مشکلات رفتاری درونی و برونیسازی شده در معرض آسیب بیشتری قرار دارند و از شرایط نامناسبتری برای رشد اجتماعی نسبت به چند فرزندان برخوردار هستند و رشد اجتماعی پایینتر و مشکلات رفتاری بیشتری دارند.
منبع: همت آبادی، زهره، مقایسه مشکلات رفتاری درونی سازی و برونی سازی شده و رشد اجتماعی در کودکان تک و چند فرزند با نقش تعدیل کنندگی سبکهای فرزندپروری والدین، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علم و فرهنگ تهران، ص 5
#نسل_تمدن_ساز
#اثرات_تربیتی_چندفرزندی
#چندفرزندی
@nasletamadonsaz
مهارت ارتباطی و اجتماعی قوی تر کودکان دارای خواهر و برادر
#اثرات_تربیتی_چندفرزندی
#نسل_تمدن_ساز
#چندفرزندی
@nasletamadonsaz
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
إن شاء الله از این پس برنامه کانال نسل تمدن ساز بدین شرح خواهد بود : ☀️شنبه: #حال_خوب_مادری #برنام
امروز در مورد حال خوب مادری و برنامه ریزی صحبت می کنیم 🌸
روش گام به گام برنامه ریزی روزانه مادر
۱- اول از همه، باورهایتان را تغییر دهید. همین که صدای خنده، گریه، لباسشویی، لالایی و … در خانهتان میپیچد، یعنی خدای مهربان بزرگترین نعمت زندگی را به شما داده است. و تنها کافی ست روال زندگی تان را طبق نیازهای او منظم کنید تا همگی نهایت لذت را از باهم بودنتان ببرید.
۲- یک سررسید یا دفترچه بردارید و کارهای منزل را لیست کنید. مثلا نماز اول وقت ،قرآن خواندن، مطالعه ،تلفن به مادر، ورزش روزانه ،جارو کردن- تی کشیدن- شستن حمام- شستن لباس های کثیف- اتو – درست کردن ناهار و شام- تهیه عصاره قلم و...
۳- سپس کارها را به سه دسته «روزانه، هفتگی، ماهانه» تقسیم کنید. مثلا شستن حمام، هفتگی ست و تهیه عصاره قلم، ماهانه است.
۴- سپس تعداد کارهای هر دسته را بشمارید، مثلا شش کار روزانه دارید، چهار کار هفتگی و پنج کار ماهانه.
۵- حالا یک برنامه چهار هفته ای بنویسید. هفته اول، هفته دوم، هفته سوم و هفته چهارم. مقابل هر هفته، مثلا یک کار هفتگی و یک یا دو کار ماهانه یادداشت کنید.
۶- سپس برنامه اجرایی تان را به صورت روزانه از شب قبل بنویسید.
تا اینجای کار خیالتان راحت میشود که هیچ کاری از قلم نیوفتاده است و میتوانید به همه کارهای تان برسید.
۷- حالا قسمت دلنشین برنامه ریزی شما فرا میرسد. شما یک روز زیبا دارید که باید چندتا کار در طول آن انجام دهید، لیستشان را اول صبح روی تکه کاغذی یادداشت کنید و جایی مقابل دید بچسبانید
#برنامه_ریزی
#حال_خوب_مادران
@nasletamadonsaz
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: وقت هر انسان مؤمن سه قسمت است: 1 ـ یک وقت و ساعتی که برای مناجات و دعا و عبادت است 2 ـ یک وقت و ساعتی که برای کسب معاش و در آمد است 3 ـ یک وقت و ساعتی که برای تفریح و استفاده از لذتهای حلال است و انسان عاقل جز در این سه مورد، وقت نمی گذراند یا کسب معاش یا قدم نهادن برای معاد و آخرت و یا لذت بردن در غیر حرام
وَ قَالَ ع لِلْمُؤْمِنِ ثَلَاثُ سَاعَاتٍ فَسَاعَةٌ یُنَاجِی فِیهَا رَبَّهُ وَ سَاعَةٌ یَرُمُّ مَعَاشَهُ وَ سَاعَةٌ یُخَلِّی بَیْنَ نَفْسِهِ وَ بَیْنَ لَذَّتِهَا فِیمَا یَحِلُّ وَ یَجْمُلُ وَ لَیْسَ لِلْعَاقِلِ أَنْ یَکُونَ شَاخِصاً إِلَّا فِی ثَلَاثٍ مَرَمَّةٍ لِمَعَاشٍ أَوْ خُطْوَةٍ فِی مَعَادٍ أَوْ لَذَّةٍ فِی غَیْرِ مُحَرَّم، نهج البلاغه کلمات قصار ش 390
#برنامه_ریزی
#حال_خوب_مادران
@nasletamadonsaz