eitaa logo
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
3.3هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
312 ویدیو
99 فایل
مطالب کاربردی تربیت اسلامی ومشاوره رایگان توسط: دکتر زهرانجفی منش مادر سه فرزند ارشد روانشناسی بالینی (ارشد)سطح سه حوزه علمیه رشته تعلیم و تربیت اسلامی دکتری تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی عضو سازمان نظام روانشناسی خادمیار رضوی @Nazrevelayat
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️**بچه های پرتوقع* به راستی به چه دلیل بعضی از فرزندان پرتوقع‎اند و ریشه این پرتوقعی و زیاده‎خواهی و ناسپاسی چیست؟ پیش از هر چیز باید به خود یادآور شویم که هیچ نوزادی متوقع و ناسپاس به دنیا نمی‎آید و در صورتی که امروز با کودک، نوجوان یا جوان پر توقعی روبرو شده‎ایم این محصول تربیت خود والدین است. 📝در حقیقت فرزندان محصول رفتار و تربیت پدر و مادر خود هستند. پر توقع بودن والدین قطعاً یکی از علل پر توقع شدن فرزندان است. هنگامی که فرزندان شاهد رفتارهای والدین خویش هستند پر توقع بودن را یاد می گیرند و آن ها را الگوی خود قرار می دهند. به عنوان نمونه هنگامی که پدر خانواده از غذای تدارک دیده همسرش ایراد می گیرد و دائم غر می زند، و تشکر و قدر دانی نمی کند، یا مادر خانواده از لوازم و میوه های خرید کرده همسرش ایراد می گیرد، همه این مسایل به صورت غیر مستقیم بر روی فرزند تأثير گذاشته و پر توقع بودن و ناسپاسی را در وی می پروراند. 📝محبّت ها و پشتیبانی های افراطی و نا به جا بی شک باید به فرزندان محبّت کرد و شما نقش یک والد حمایتگر را باید بازي کنید. ولی باید بسیار مواظب باشیم که این محبّت ها و حمایت ها، افراطی و نابه جا نباشد. مثلا آن ها باید یاد بگیرند کارهای شخصی شان را خود انجام دهند و در منزل مسوولیت هایی را قبول کنند و به عهده بگیرند.ولی گاهی والدین از سر دلسوزی و محبّت! کودکان را بی مسوولیت بار می آورند و کارهای شخصی کودکان را هم خود انجام می دهند. پدر به فرزندش می‎گوید:« برو نان بخر» مادر می گوید:« نه هوا سرد است، بچه ام سرما می‎خورد.بچه ام خسته است. گناه دارد! خودم می روم!!» گاهی هم والدین بدان جهت که پسرم یا دخترم، درس و کنکور دارد کوچکترین مسئولیتی به وی نمی دهند.روشن است که چنين حمایت‎ها و محبت‎های بیجا و افراطی، اولاً اعتماد به ‎نفس کودکان را خراب می کند وآنها را وابسته بار می‎آورد، ثانیا ارام ارام ، این انتظار و توقع برای شان به وجود می آید که سایرین کارهای آن ها را انجام دهند. 📝هم نشینی با افرادی که از سطح مالی شما بالاتر هستند. معاشرت ها و همنشینی ها بر روان ما اثر می گذارد. چنانچه با خانواده هایی که در سطح پائین تر از شما هستند معاشرت کنید، خصوصیت سپاسگزاری در شما تقویت می شود ولی چنانچه با افرادی که سطح درامد و سطح زندگیشان از شما بالاتر است همنشین شوید، آرام آرام نسبت به داشته های خود بی تفاوت خواهید شد.در چنين شرایطی کودک و نوجوان دائم به قیاس برخواهند آمد و آغاز به بدرفتاری و بهانه گیری می کنند برای این که می خواهند که از امکانات بالاتری بهره مند باشند. قطعاً در اینگونه معاشرت ها باید تجدید نظر شود برای این که کودک و نوجوان را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. چه بهتر که معاشرین ما با وضعیت اقتصادی و فرهنگی ما هماهنگ باشند و والدین بتوانند کنترل و نظارت لازم را در پرورش فرزندان داشته باشند. 📝دادن پاداش های بیجا در پاداش دادن باید به چند نکته توجه كرد. اول این که پاداش ها مناسب با عملکرد و اندازه رفتار فرزند باشد. به عنوان مثال می‎گویید چنانچه غذایت را بخوری، به شهر بازي می رویم و هرچه خواستی می‎توانی سوار شوی و استفاده کنی، یا این که اگر در ریاضی نمره خوبی بگیری، برایت کامپیوتر شخصی می خرم و...این پاداش های بزرگ که تناسبی با کار فرزند ندارد، او را متوقع بار می‎آورد. دوم این که پاداش ها باید گوناگون باشد. به عنوان مثال برای پاداش به بچه، مدام برایش خوراکی نخرید. گاهی پاداش می‎تواند رفتن به مهمانی باشد. گاهی بازي کردن با او و گاهی هم خرید خوراکی یا وسایل بازی. https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
🔔دعوتید به بزرگترین اعتکاف دانش آموزی 🔰 ۳ روز تا بی نهایت 🔸ویژه دانش آموزان پسر پایه هفتم تا نهم 🔹همراه با برنامه های ویژه و جذاب (جنگ شبانه، مسابقات گروهی، اجرای نمایش، پخش انیمیشن) 🔸با حضور حجج الاسلام ماندگاری، بی آزار تهرانی، شهاب مرادی و دکتر میثم مطیعی و دکتر مجید اسماعیلی 📆۱۵ تا ۱۷ بهمن ماه( شنبه تا دوشنبه) 📍مسجد جامع امامزاده قاسم بن الحسن عليه السلام شمیران ☎️برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۹۶۲۵۴۸۰۷ تماس بگیرید. 📣مهلت ثبت نام تا ۹ بهمن 🔹جهت ثبت نام به سایت زیر مراجعه نمایید. 🌐Ahlamenalasal.com 🔸به علت محدودیت ظرفیت اولویت با عزیزانی است که زودتر ثبت نام می‌کنند. 📥 @imamzade_ghasem 🌐 Ahlamenalasal.com 🔰zil.ink/imamzade_ghasem
💞 بسم الله الرحمن الرحیم💞 این الرجبیون🌙 🎉🎉باز هم رجب وانتشار عطر ریحان در فضایی معنوی . وحالا تمام عاشقان مولود کعبه ، مهمان عزیز خدا هستند در خانه ارام خدا یعنی مسجد وچقدر باشکوه است *سه قدم به خدا نزدیکتر* 🕋 🌱دختران عزیز *نوجوان وجوان* ۱۴ تا ۲۰ سال شما دعوتید به اعتکافی ازجنس عطر ریحان🌱 همراه با کارگاههای هنری🖌🖍🖼 مشاوره ⚒ بحث وگفتگو 🗣 کتابخوانی 📚 مسابقه وبازی 🥉🥈🥇🏆 و........ 🧕🧔 *باحضور اساتید بزرگوار درزمینه ی تربیتی وروانشناسی* 🏃‍♀چه سعادتمندند دعوت شدگان این جشن بندگی 💡 🌺منتظر قدوم مبارک شما هستیم🌺 📝 مهلت ثبت نام *۱ الی ۱۰ بهمن* مکان : چهارراه پاسداران مسجد بقیه الله (عج) 🚫ظرفیت ثبت نام محدود🚫 📌جهت ثبت نام وارائه مدارک در فضای مجازی *۰۹۰۱۶۴۲۴۸۴۰* *۰۹۰۱۶۴۲۲۵۷۸* https://ble.ir/hashtonohia https://eitaa.com/joinchat/2877161771C27d537c02b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 امام علی النقی الهادی علیه السلام می‌فرمایند: «اَلشَّاکِرُ اَسْعَدُ بِالشُّکْرِ مِنْهُ بِالنِّعْمَهِ الَّتِی اَوْجَبَتِ الشُّکْرَ لِاَنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَ الشُّکْرَ نِعَمٌ وَ عُقْبی» ✨ *شخص شکرگزار به سبب شکر، سعادتمند‌تر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است؛ زیرا نعمت کالای دنیاست و شکرگزاری، نعمت دنیا و آخرت است.* https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
به پیشنهاد مخاطبین گرامی مبنی بر قرار دادن فایل های صوتی کتاب استاد عبدالعظیم کریمی ،به عنوان کتاب های اثرگذار بر تربیت فرزندان فایل صوتی کتاب رو براتون قرار میدم 🌸📝 هسته اصلی کتاب اثرات پنهان تربیت آسیب زا ،بازنمایی آسیب‌ شناسی روش‌ های تربیتی است‌، منظومه‌ ای از تحلیل‌ های متنوع‌ مسائل‌ تربیتی در رابطه‌ با خانه‌ و مدرسه‌ است‌، كه‌ از نظر افشای آثار پنهان‌ و غیر مستقیم‌ آن‌ میتواند هشداری تكان‌ دهنده‌ به‌ عملكرد تربیتی اولیا و مربیان‌ باشد. بر این‌ اساس‌، عنوان‌ تربیت‌ آسیب‌زا در این‌ كتاب‌ جایگاه‌ خود را باز مییابد و از موضع‌ آسیب‌ شناسی تربیتی پاره‌ ای از عوامل‌ بازدارنده‌ نظیر، آموزش‌های صوری، عادت‌های كلیشه‌ای و مكانیكی، تشویق‌ و تنبیه‌ بیرونی، یاددهی های ضد یادگیری، مهارت‌ دهی كاذبی و امنیت‌ بخشی تصنعی را به‌ معرض‌ دید اولیا و مربیان‌ قرار میدهد، چرا که مربیان قصد دارند که رفتارهای بزرگسالانه به بچه ها بیاموزند که این رفتارهای چون نمیتواند از طرف بچه ها تجزیه و تحلیل شود تبدیل به عادت دروغگویی، تظاهر و ریاکاری میشود. ۱۱ تا فایل صوتی هست که هر روز یک صوت ارسال خواهم کرد زا https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب اثرات تربیت آسیب زا گفتار اول نویسنده به مشاهداتش از جو غالب استناد میکند. ✅آموزش های دینی موجب دینداری نشده. ❓سوال: چرا در گذشته نتیجه ی آموزش های مکتب، انسان هایی دیندار میشد؟تفاوت زمانه ی ما با زمانه ی قدیم چیست؟ ✅ویژگی عصر ما: عصر جنون اطلاعات. ✅هدف شکوفایی فطرت انسان است. علمی که با پذیرش باطن و آماده سازی روانی و جذبه ی قلبی همراه نباشد🛑 بزرگترین مانع این شکوفایی است. سوال:گاهی علم خودش شوق می آورد. چه بسا کسی بالاجبار سر کلاسی بنشیند ولی با توجه به استاد علاقه مند به علم شود. یا مثلا کسی بود که تحقیق در اسلام را با هدف ضربه زدن شروع کرده بود و نهایتا مسلمان شده بود. به نظر این جمله به صورت مطلق صحیح نباشد. یا شاید بحث فقه و اخلاق است. این که فقه را بگوییم بدون گفتن مباحث اخلاقی، رشد صورت نمیگیرد. بالاخره مباحث اخلاقی هم علم هستند. و آنچه امروز به اسم دین گفته می‌شود فقه به تنهاییست. ✅در ادامه نویسنده میگوید امروزه مفهوم و معنای سواد اشتباه جا افتاده. ✅در اسلام علم فضیلت دارد. ❓سوال:چه علمی در اسلام فضیلت دارد؟ آیا برای علم قیدی زده شده؟ علم نافع داریم در روایات. نافع چیست؟ 🤔این که پیامبر بی سواد بوده درست است؟ به نظرم سواد خواندن و نوشتن داشته اند. نداشتنش نقص حساب میشود و برای پیامبر نقصی وجود ندارد. ✅این که پیامبر نگاه معنایاب داشته اند، به آسمان نگاه میکرده اند و این نگاه و تامل به معرفت منجر میشده صحیح است.😔 چقدر محتاج تفکریم. ما هم به طبیعت میرویم ولی بهره ی ما از رفتن در طبیعت کجا و بهره ی اولیا کجا. 🔴🔴دو سوال مطرح شده که قابل تامل است 1_آیا اساسا نظام آموزشی فرصت این نگاه را برای متربی ایجاد میکند؟ 2_اگر فرصت ایجاد شد، آیا شرایطی از درون برای فهم آیه یاب به طور خودجوش و وجد آور ایجاد میشود؟ ❓❓سوال: چطور شرایط ازدرون ایجاد شود؟ این وظیفه ی مربیست در آن لحظه یا منظورش روحیات خود شخص است؟ مربی در جهت دهی این روحیات نقش دارد؟ ❌نویسنده برای اولیا و انبیا و عارفان در کل میگوید، هر چه دارند به علت بیرون رفتن از چارچوب آموزش های صوری است. ❓❓سوال: این حرف چقدر صحیح است؟ این که بدانند تمام طبیعت مظهر خداست، خودش علم است. نمیشود برای کودک از بزرگی خدا نگفت و انتظار داشت دریا را که میبیند به عظمت خدا برسد. بالاخره همین که فکر کند هر مخلوقی خالقی دارد، خودش علم است. شاید برای دین، ما بد عمل کرده ایم آن هم از این جهت که فقط فقه به بچه ها گفته ایم و اخلاق هیچ.. ✅برای پرورش تفکر شهودی و گسترش ارزش های دینی باید به قلب توجه کنیم. هدف تربیت دینی برانگیختن شوق و رغبت به خداپرستی و پی بردن به کارکرد لذت بخش دین است. ❓سوال:خیلی گنگ گفته کارکرد لذت بخش. خب یعنی چه؟ کدام لذت؟ برانگیختن شوق به خدا مگر با عدم‌شناخت خدا ممکن است؟ خب شناخت خدا مستلزم داشتن علم است. ❓سوال: حدیٍث امام کاظم اشتباه معنا شده ✅دو نوع آموزش و پرورش داریم. فعال، و فعل پذیر. وظیفه ی مربی تشنه کردن متربی برای یادگیریست. برای ایمان هم مراحلیست. باید قبل از وارد شدن به مرحله ای متربی در مرحله ی قبل به پختگی برسد. این بحث را به تعادل جویی ربط داده. خیلی باز نشده. ❓❓آن پختگی در مرحله ی ایمان چطور عدم تعادل ایجاد میکند؟ پیاژه: لزوم خروج از هر مرحله مواجهه با یک چالش یا بحران است تا برای فرار از عدم تعادل به مرحله ی بعد برود. پس هنر مربی ایجاد نیاز و خلا و عدم تعادل است. ✅حس دینی در فطرت کودک هست. تنها باید با زمینه سازی، کمک دهیم کودک از درون آنرا کشف کند. نباید فرآورده های دینی را از بیرون و آماده در اختیار او قرار دهیم. ❓سوال: در روایت داریم به کودک سه ساله لااله الا الله یاد دهید!!!!!!!! " ✅مشخصه ی تربیت اکتسابی: با کوچکترین غفلت و با حذف ضعیف ترین کنترل بیرونی از بین میرود. انگیزه ی کمالجویی باید از درون بجوشد و وابسته به منابع بیرونی و ساز و کارهای پاداش و تنبیه در قالب شرطی سازی نباشد. در ساختار های رایج منابع تربیت بیرون از فرد هستند. تشویق، تنبیه جریمه و توبیخ. ❌پس رفتار دینی ارزشی ندارد. پایدار هم نیست. پس از خود عمل لذت نمیبرند. تقویت روش تنبیه و تشویق در نظام دینی یعنی تضعیف تربیت دینی. هیچ گاه شوق دینی لذت دین باوری و ایمان قلبی تقویت نمیشود. ✅نقش مربی تسهیلگر و نه تحمیل کننده است. زمینه سازی غیرمستقیم و فعال برای دست یابی کودک به حقیقت انجام میدهد. ✅در تربیت عجول نباشیم. فرایند رشد مهم است نه سرعت آن. بگذاریم کودک آرام از َطریق قوه ی کشف و قدرت عقل خود به فطرت خود برسد. تامل و تعمق خود یک عامل خلاقیت و کمالزاست. https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
داشتن الگو و سرمشق مناسب از منظر امام هادی(ع) وقتی کودک متولد می‌شود، استعداد فطری و آمادگی ذاتی برای یادگیری و تربیت را دارد و می‌بایست یک الگوی تربیتی صحیح را برای او ایجاد کرد تا از مشاهده رفتار آنان، به ویژه از والدین، الگو گیرد و از آنان تبعیّت کند و اگر چنین الگویی فرا روی فرزند نباشد، مسلماً تربیت او دچار انحراف خواهد شد. امام هادی(ع) در مرحله اول، قرآن و اهل بیت(ع) را به عنوان بالاترین الگوی تربیتی معرفی می‌کند . نخستین خبری که حقانیت و صدق آن از قرآن به دست می‌آید و می‌توان کتاب خدا را بر آن گواه گرفت، حدیثی است که بر طبق کتاب خدا و پیامبر(ص) نقل شده است و اختلاف کلمه‌ای در آن نیست که فرمود: من در میان شما دو چیز گران بها می‌گذارم: کتاب خدا و عترتم یعنی اهل بیتم را که هر گاه به آن تمسّک جویید، گمراه نمی‌شوید و این دو هیچ گاه از هم جدا نشوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره، ائمه معصوم را به عنوان بهترین سرمشق‌های انسان‌های هدایت‌جو می‌داند. امام هادی(ع) سرپیچی از الگوهای هدایت و نداشتن سرمشق جامع را موجب هلاکت و نابودی انسان معرفی می‌کند . علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
امروز با مترو رفتم مرکز شهر برای جلسه ای در حوزه تعلیم و تربیت📝 واقعا از وضعیت حجاب عده ای دلم گرفت😔 به نظرم یکی از علل مشکلات فرهنگی تربیت نادرست هست و علت دیگری فضای مجازی😔 مادران به عنوان اصلی ترین الگوی تربیت و مربی نسل جدید بیشترین اثر را در تربیت فرزندان می‌توانند داشته باشند . با تربیت صحیح فرزند نه تنها بر فرزندان خودمون اثر می‌گذاریم بلکه بر تمام دوستان فرزندمون و جامعه مون اثرگذاری می کنیم و برعکس اگه فرزندمون رو درست تربیت نکنیم اثر منفی اون فقط در خانواده دیده نمیشه بلکه بر کل جامعه اثر می‌گذارد. در نتیجه برای اصلاح وضع موجود اول باید خودمون و خانواده مون رو تربیت و تزکیه کنیم تا جامعه اصلاح بشه🌹 نظر شما چیه؟ https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
امروز با مترو رفتم مرکز شهر برای جلسه ای در حوزه تعلیم و تربیت📝 واقعا از وضعیت حجاب عده ای دلم گرفت😔
عزیز 🌸 سلام و ارادت خداقوت از مطالب خوبتون در کانال استفاده می کنیم. ان شاء الله که در مسیر ترویج فرهنگ اهل بیت ثابت قدم و موفق باشید. این صوت استاد غلامی رو براتون ارسال می کنم در صورت صلاحدید در کانال قرار بدید.
jahadetabien.mp3
20.83M
🔹چرا ؟ چون دشمن تحریف می‌کند! 🔸همایش جهاد تبیین 🎤 آقای قرآن در آیه ۷۵ سوره بقره می‌فرماید: «عملکرد دشمن اینگونه است؛ شما میل دارید که آنها به شما ایمان بیاورند در حالی که برخی از آنها کلام شما را می‌شنوند تا بتوانند آن را تحریف کنند!» و آن را از کاربرد حقیقی آن خارج نمایند. در آیه ۴۶ سوره نساء می‌فرماید: «تخصص برخی از یهودیان این است که کلام را می‌گیرند و از موضع خودش آن را خارج می‌کنند» یهودیان چون نتوانستند قرآن را تحریف کنند، قصص قرآنی و آیات الاحکام با تحریف کردند... ❓ حالا چه کنیم؟ ➖معنویت را درست کنید حجاب درست می‌شود ➖ حیا را درست کنید حجاب درست می‌شود ➖ خودتان را درست کنید جامعه درست می‌شود... ‼️ مشکل راهبردی ما این است که ما می‌خواهیم مردم را جذب کنیم!... ✅ پیامبر اکرم صلوات الله علیه برای جذب مردم کاری نمی‌کرد، کار خودش را انجام می‌داد، مردم خودشان جذب او می‌شدند... 🚫 به جای تلاش برای جذب کردن کاری، کنید که مردم خودشان جذب شوند! ⛔️ و برای جذب شدن، راهی نیست غیر از اصلاح رابطه با خدا ‼️ ✳️ رابطه خودتان را با خدا درست کنید تا خدا محبت شما را در دل بندگان قرار دهد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا