شفقنا رسانه_اینستاگرام تغییراتی را برای افزایش جذابیت این شبکه اجتماعی انجام داده که از جمله آن ها می توان به افزایش زمان پخش زنده به چهار ساعت اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از انگجت، از جمله دیگر تغییرات مهم اینستاگرام می توان به امکان آرشیو کردن فایل های پخش زنده برای حداکثر سی روز اشاره کرد.
تا پیش از این پخش زنده اینستاگرام تنها برای یک ساعت ممکن بود و حالا سه ساعت دیگر به این زمان افزوده شده است. به نظر می رسد این تغییر برگزاری جلسات پرسش و پاسخ طولانی تر و نشست های چالشی بیشتر را تسهیل کند.
* هشدار اینستاگرام و سایر تغییرات
البته اینستاگرام هشدار داده اگر از این قابلیت برای پخش زنده فیلم و تئاتر و غیره استفاده شود حتما برخورد لازم با مالک حساب کاربری متخلف صورت می گیرد. همچنین کاربران می توانند برای ذخیره سازی ۳۰ روزه فایل های پخش زنده بر روی سرویس آی جی تی وی اقدام کنند.
همچنین قرار است بخش پخش زنده فعلی در آی جی تی وی به روز شود تا مشاهده آنها تسهیل شود و کاربران بتوانند موارد مد نظر خود را شناسایی کرده و مشاهده کنند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⛔️کاربرام بیشتر در مورد چه چیز هایی در شبکه های اجتماعی #دورغ میگویند‼️
❌ عکس پروفایل فیک
❌ درباره داراییهایشان
❌ درباره عشقشون
❌ درباره شغل و موقعیت اجتماعی
❌ درباره مریضی و مرگ
❌ درباره ملاقات هاشون
❌ درباره نژادشون
❌ درباره وزن و قد و تناسب اندامشون
❌ درباره سنشون
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
❌چطور در فضای مجازی شایعه را از واقعیت تشخیص دهیم؟
شایعه در فضای مجازی همه خصوصیات فضای واقعی را دارد با این ویژگی که سرعت و تعداد انتشار آن بیشتر است. مخاطب و فرستنده نیز یکدیگر را نمی بینند و این به تقویت شایعه کمک می کند.
🔹پرسیدن این سوالات به تشخیص شایعه کمک می کند:
*منبع اصلی این پیام کجاست؟ *واقعا چه کسی این حرف را زده؟ *آیا فرد اعتبار کافی دارد؟ *ذینفعان دخیل در این شایعه چه کسانی هستند و از این آب گل آلوده چه ماهی قرار است، گرفته شود؟ *چرا الان؟ *چرا این موضوع؟ و...
شایعه، معمولا یک تلاش جمعی برای تفسیر یک موقعیت مبهم، ولی جذاب است. مخاطب نیز به علت عدم دسترسی به اطلاعات دقیق به آن پناه می برند و آن را دهان به دهان نقل می کنند و گاه بر آن می افزایند. دو شرط «اهمیت» و «ابهام» قانون اصلی شایعه هستند.
🔸قانون درباره شایعه پراکنی در فضای مجازی حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات را برای محکومان را در نظر گرفته است، پس شایعه پراکندی قابل تعقیب کیفری است.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
◽️روز جهانی اینترنت
▫️اینترنت بزرگترین سیستم مهندسی شده به دست انسان تا امروز است و امروز هم 29 اکتبر روز جهانی همین پدیده است.
▫️29 اکتبر سال 1969، برای نخستین بار ارتباط اینترنتی میان چهار کامپیوتر در دانشگاه UCLA و اسنتفورد برقرار شد و امروز پنجاه و یکمین سالروز این کشف بزرگ بشری است.
▫️اینترنت دنیای ارتباطات را متحول کرد؛ شکل و شمایلی جدید به اقتصاد و سیاست و اجتماع و فرهنگ و روابط انسانی داد؛ و جامعه جهانی را به یکدیگر نزدیکتر و وابستهتر کرد.
▫️از ۱۳ سال پیش روز ۲۹ اکتبر به عنوان روز جهانی اینترنت ثبت شده است. پدیدهای که هر چقدر جلوتر میرویم تصور زیستن بدون آن دشوارتر میشود و تاثیرش بر زندگی انسانها بالاتر.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📊«کمبود نان» از قحطی نمایی تا قیام؛ به روایت بیگ دیتا
💠کافی است به خط خبری و روایی رسانههای فارسی زبان خارج از کشور نگاهی بیندازید؛ #بحران کلیدواژه پرتکرار هفتههای اخیر آنهاست. التهاب آفرینی و دامن زدن به ناامنی غذایی درجامعه به بهانه کمبود آرد و نان و القاء احتمال جیرهبندی نان در ایران، بحران بین مسئولان و سردرگمی در کنترل کرونا، بحران او سقوط اقتصاد ایران و ... تنها چند نمونه کوچک از انبوه محتواهای تولیدی با هدف پمپاژ ترس و اضطراب عمومی با هدف کاهش تابآوری عمومی است.
💠اما با نگاهی به بیگ دیتا تولید شده با هدف قطحی نمایی نان و نمایش ناتوانی ایران در تامین نان شب مردم، خط روایت پنهان ذیل این گزاره را درخواهیم یافت.
📊رصد دیتاک درباره این موضوع طی یک ماه اخیر در بستر توئیتر نشان میدهد موضوع نان با بیش از ۱۰۳ هزار توئیت، ۷۶ هزار ریتوئیت و ۴۱۷ هزار لایک مورد توجه قرار گرفته و در دو بازه زمانی ۱۴ مهر ماه و پنجم آبان ماه پیگیری شده است.
💠هشتگ #Bread_Not_Bullets با ۱۵۶۱۴ بار تکرار، #ارومیه_نان_ندارد با ۶۲۴۵ بار استفاده و #نان با ۲۰۸۳ مورد هشتگهای بهکاربرده شده در فضای توئیتر بودند.
💠اما نکته جالب توجه این است که این هشتگها اکثرا توسط اکانتهای سلطنتطلب و معاندین و اساسا جبهه معارض با ایران در این پلتفرم مورد استفاده قرار گرفتهاند.
❌این هشتگها که با هدف ناتوان نمایی ایران در تامین نیاز غذایی حداقلی شهروندانش پیگیری شده، آنجا معنادارتر میشود که در کنار هشتگهایی همچون اعتراضات سراسری، آبان خونین، قحطی، خیزش محله محور، قیام تا پیروزی، فریاد و سال سرنگونی پیگیری شده است. هشتگهایی که با همافزایی رسانههای فارسی زبان با هدف #مهندسی_اجتماعی برای نیل به #بحران_اجتماعی پیگیری میشود.
✅«بحران»، «پنهان کاری»، «ناتوانی»، «کشته سازی»، «قهرمان سازی» و «شکاف بین مسئولان» و... روایتهایی است که طی روزها و ماههای آینده توسط رسانههای غیر همسو با ایران جهت القای ناکارآمدی و برانگیختن احساسات مردم پیگیری و برجسته سازی خواهد شد. طراحان این موضوعات زمانی موفق خواهند بود که هم افزایی یا تعلل تعمدی داخلی نیز با آنها همسو شده باشد.
✍️معصومه نصیری ـ کارشناس رسانه
#دیتاریپورت
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
◽️سلیقه در شبکههای اجتماعی
▫️این روزها میتوان آنچه را در شبکههای اجتماعی نشر یا بازنشر میشود بهعنوان معیاری برای شناخت سلیقۀ آدمها مطالعه کرد. اینکه کسی در شبکههای اجتماعی چه کسانی و چه اکانتهایی را دنبال میکند، کدام چهرههای معروف را میبیند، چه مطالبی را لایک میکند یا بازنشر و برای دیگران ارسال میکند، سلیقۀ او و طبقۀ فرهنگیاش را نشان میدهد.
▫️سلیقۀ بخش عمدهای از اکانتهای «پرکاربر» مصداقهای شهری بسیاری دارد. این سلیقه، در واقع سلیقۀ طبقۀ مشخصی از جامعۀ ایران امروز است؛ طبقهای که ترجیح میدهد معماری خانه، دکوراسیون مغازهها و پارکها شلوغ و پررنگ و «شاد» باشد. این طبقه شبکههای اجتماعیای هم که میپسندد همین قواعد را دارد.
▫️آنچه در طبقات سلیقۀ شبکههای اجتماعی میگذرد، ادامۀ همان طبقات سلیقه در زندگی روزمرۀ خارج از شبکههای اجتماعی است.
▫️شبکههای اجتماعی تابع سلیقۀ کاربرانشان هستند، نه اینکه کاربران تحتتأثیر شبکههای اجتماعی باشند. شبکههای اجتماعی در حوزۀ سلیقه، بستر و پلتفرمی خنثی و خالی هستند و کاربران محتوایش را تولید میکنند. این تفاوت ماهوی شبکههای اجتماعی و شبکههای تلویزیونی و مطبوعات است.
▫️از آنجایی که محتوا در شبکههای اجتماعی بدون سرمایههای اقتصادی تولید میشود و از آنجایی که فرایند تولید تا نشر میتواند بهسادگی و سرعت تولید شود، امکانی برای حضور کاربلدانی در تولید محتوا و مدیریت هنری ایجاد نمیکند.
▫️در واقع، بهواسطۀ شبکههای مجازی با نوعی آزادی سلیقهای مواجه هستیم که بهراحتی امکان تولید، عرضه و مصرف هر نوع سلیقهای را میدهد.
🗞منبع: گزیدهای از یادداشتی با تیتر «دموکراتیزاسیون سلیقه»، منتشر شده در شماره 96 #ماهنامه_مدیریت_ارتباطات، اردیبهشت 1397
#شبکههای_اجتماعی
#سلیقه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴 قابلیتهای کاربردی تلگرام در نسخه 7.2
🔸تلگرام بهروزرسانی جدید خود (نسخه 7.2 ) را با تغییرات جذاب و کاربردی برای کاربران عرضه کرده است.
🔸تلگرام در نسخه جدید خود پین کردن پیامها را عرضه کرده که بالاخره کاربران میتوانند در چتهای شخصی پیامهای مختلف را پین کنند.
🔸تلگرام همچنین قابلیت پین کردن چندین پیام به طور همزمان را اضافه کرده و کاربران میتوانند هم در چتهای شخصی و هم در گروهها و کانال با پین کردن چندین پیام با کلیک کردن روی پیام پینشده آنها را ببینند یا با کلیک کردن روی ایکون کنار پیام پینشده، لیست همه پیامهای پینشده را مشاهده کنند.
🔸تلگرام همچنین در کانالها، علاوه بر آمار کلی کانال، آمار هر پست به طور مجزا را هم ارائه میدهد که این بخش یک قسمت جذاب هم دارد که لیست کانالهای پابلیکی که پست خاصی از شما را فوروارد کردهاند به شما نشان میدهد.
🔸کاربران از حالا میتوانند موزیک و فایلها را هم به صورت البوم ارسال کنند. موزیکهایی که به صورت آلبوم ارسال میشوند به عنوان پلی لیست هم کاربردی هستند.
🔸تلگرام همچنین نسخه جدید لایو لوکیشن یا سرویس اشتراک گذاری همزمان موقعیت را عرضه کرده که کاربران میتوانند مشخص کنند اگر دوستشان به فاصله مشخصی از آنها رسید، به آنها اطلاع بدهد.
🔸کاربران همچنین میتوانند عکس ها را بدون نیاز به ذخیره و اپلود دوباره، در تلگرام ادیت کنند و دوباره ارسال کنند.
🔸گفتنی است؛ این بهروزرسانی برای اندروید عرضه شده و به زودی برای iOS هم منتشر خواهد شد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴 جاسوسی محترمانه اطلاعات
🔴 اُسینت (OSINT) چیست؟
✅ اوسینت یا Open Source INTelligence (OSINT) به معنی «جستجوی پیشرفته در منابع #اطلاعاتی #آزاد» است. با وجود آزادی دسترسی به این اطلاعات برای همه، به دستآوردن اطلاعات درست در زمان مناسب و همچنین بهرهبرداری از این اطلاعات کار سادهای نیست اما تکنیکهای اوسینتی این امر را ممکن میسازند.
✅ اوسینت به معنی «جستجوی پیشرفته در منابع اطلاعاتی آزاد» است. در دنیای دیجیتال میلیاردها صفحهی وب وجود دارد که هر کدام از آنها صفحات حاوی اطلاعات هستند. بسیاری از این اطلاعات آزادانه در دسترس عموم مردم قرارگرفتهاند. مطالب فرومها، اخبار سایتها، نظرات و پیامهای شبکههای اجتماعی، دانشنامهها و فیلمها تنها گوشهای از این مجموعهی بسیار وسیع هستند.
✅ یک جستجوی ساده در گوگل با کلمهی سادهای مثل «دانش» میلیونها نتیجه در بر دارد. یک جستجوی پیچیدهتر مثل «تعداد کاربران فیسبوک» حدود ۱ میلیون نتیجه در اختیار میگذارد. اگر همین پرسش، با زبان انگلیسی انجام شود، بیش از ۱۵۰ میلیون نتیجه خواهد داشت. با این حال خود گوگل هم تمامی این اطلاعات را در اختیار جستجوگر قرار نمیدهد. آمار رسمی حاکی از آن است که شبکهی اجتماعی فیسبوک، در سه ماههی نخست سال ۲۰۱۷، هر ماه در حدود ۲ میلیارد کاربر فعال به ثبت رسانده است. این تعداد کاربر، هر شصت ثانیه ۵۱۰۰۰۰ کامنت در فیسبوک به اشتراک میگذارند و بیش از ۱۵۰۰۰۰ تصویر آپلود میکنند. جستجو در میان این حجم انبوه داده، به هیچ عنوان کار سادهای نیست.
✅ سختی جستجو زمانی بیشتر نمود پیدا میکند که ناتوانی بسیاری از ابزارهای جستجو در پویش منابعی مثل فیلم، فایلهای صوتی و تصاویر روشن شود. به این ترتیب به دست آوردن اطلاعات صحیح، به روز و دقیق راجع به یک موضوع خاص، از میان این دریای ناهمگن و وسیع، در برخی موارد دست کمی از غیر ممکن ندارد.
✅ تکنیکهای اوسینت با استفاده از ابزارهای مدرن، به همین منظور ایجاد شده اند و تاکنون در موارد بسیاری، راهگشای نیازهای اطلاعاتیِ #دولتها، سازمانهای انتظامی و #نظامی، #دادگاهها، #شرکتها و #کسبوکارها بودهاند.
✅ علاوه بر پلیس، #خبرنگاران نیز از ابزارهای اوسینتی برای پرده برداری از #فسادها، حملات #تروریستی، تاریخچهی سیاستمداران و دیگر موضوعات مرتبط با کار خود استفاده میکنند. یکی از ابزارهای خبرنگاران تحقیقی برای کارهایی که انجام میدهند همین ابزارهای اوسینتی است.
✅ تعریف اوسینت
اوسینت نوعی #پژوهش است که در آن به صورت #آگاهانه منابع بیشتری بررسی میشود تا دید جامعتری نسبت به یک موضوع ایجاد شود. در عین حال در اوسینت فهم علل یک پدیده مد نظر نیست. به این معنا که بر خلاف پژوهشهای معمول که با هدف ایجاد ابزاری برای پیشبینی انجام میشوند، در اوسینت هدف جمعآوری هرچهبیشتر منابع مفید و فکتهای قابل استفاده است.
✅ از دیدگاه دیگری میتوان اوسینت را «#کارآگاه» نیز نامیده اند. یعنی اوسینتکار مثل یک کارآگاه به دنبال کشف پاسخ یک سوال در منابع عمومی که در دسترس همه قرار دارد میگردد. در نتیجه هر کسی که ارادهی حل سوال را داشته باشد، میتواند یک کارآگاه باشد. تنها کافیست به دنبال یادگیری ابزارهای جستجو بگردد و نسبت به یافتن پاسخ اقدام کند.
پس از یافتن اطلاعات، زمان تحلیل فرا میرسد. به هنگام تحلیل، از هر دادهای میتوان استفاده کرد. خواه این داده یک بند باشد از یک متن هزار صفحهای ، یا خالی باشد روی چانهی یک نفر در یک عکس دسته جمعی، یا حتی سرفهای در یک سخنرانی که صدای ضبط شدهاش موجود است. تمام این اطلاعات در اوسینت مورد استفادهاند. هنر متخصص اوسینت، یافتن ارتباط منطقی میان این حقایق و کشف پاسخ سوال از دل آنهاست.
✅ اگر کسی تکنیکهای دستیابی به این اطلاعات را بداند و در استفاده از این تکنیکها مهارت پیدا کند، میتواند به راحتی و در زمانی معقول با صرف هزینهی معقول در قیاس با سایر رویکردها به این اطلاعات دسترسی پیدا کند؛ اطلاعاتی که در ظاهر برای ناشرش اهمیت چندانی ندارند اما ممکن است برای دیگران بسیار گرانبها باشند!
✅ در اوسینت، تنها به جستجوی اطلاعات عمومی پرداخته میشود. جستجوی اطلاعات شخصی افراد، نفوذ به شبکههای خصوصی، هک، استفاده از هرنوع ابزار غیرقانونی و همچنین دزدی اطلاعات، جایی در این فن ندارد. با این حال، عمدهی مردم به اطلاعاتی که در وب به اشتراک میگذارند، توجه چندانی نشان نمیدهند. به این ترتیب با استفاده از این تکنیکها، گاها اطلاعاتی به دست میآید که دست کمی از نفوذ به اطلاعات خصوصی مردم ندارد.
منبع: osint.ir
#کارگروه_پایش_محتوایی_رسانه_ها_و_فضای_مجازی_با_رویکرد_سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📣 #پروند_ویژه محرمانههای سینما درباره پروژه ضدفرهنگی #فیلیمو
🔷ایرانسل و فیلیمو در مسیر غارت نامحسوس مشترکین
💢رویه مخرب فیلیمو شبیه همزادش آپارات است. وقتی سخنرانیهای مریم رجوی در آپارات بارگذاری و تمام موزیک ویدئوهای معارض لس آنجلسی (نه موزیک معمولی) در این سامانه در چند کانال موازی آپلود میشد، مشخص بود که مجموعه «صباایده» شمشیر را برای نظام از رو بسته است.
💢حامیان شکوری باید اهرمهای قدرتمندی را فعال کنند تا رویه آپارات و فیلیمو اصلاح شود. آپارات حتی ویدئوهایی مربوط به چهرههای شاخص بهاییت را هم که بارگذاری می شود، تایید می کند. منتها در شرایط کنونی این عیوب دیده نمیشود چون آپارات صفحه یک ممتازی دارد و ویترین آن پوشش خوبی برای این اشکلات است.
💢ساختمان فیلیمو مثل دژ است، تنها در دستشوییهای این ساختمان دوربین نیست. کامپیوترهای پرسنل فیلیمو بشدت حفاظت شده است. تمامی سیستمها رصد میشود و اگر یک ایمیل ساده خارج از چرخه حفاظت شده از داخل این ساختار ارسال کنید عوامل فنی صباایده مثل پلیس پشت میز کارمند مذکور حاضر میشوند.
💢 فیلیمو با پولهای باد آوردهای که به واسطه حق اشتراک فروشی برای دسترسی به محتوای ضداخلاقی خارجی بدست آورده تولید و توزیع محتوای مسموم را در دستور کار قرار میدهد که سرشار از روابط غیراخلاقی است و مقدمه ای برای توزیع سریال های ترکی است که اخیرا در دستور کار قرار گرفته است.
💢آغاز به کار فیلیمو با خرید اشتراک بود و مخاطبان غیراشتراکی نمیتوانستند محتوایی را تماشا کنند. اگر درشرایط کنونی اینترنت شما ایرانسلی باشد رایگان میتوانید تماشا کنید و از میزان شارژ اینترنت مخاطبان کاسته خواهد شد. مخاطب بالقوه فیلیمو، تمام ایرانسلی های کشور هستند.
💢 تقلب بزرگی که سرویسهایی نظیر نت فلیکس انجام آنرا غیرقانونی میدانند. مشترک ایرانسل هر محصولی را که تماشا کند سریعا هزینه اینترنت از حسابش کم خواهد شد و استفاده از این روش برای ایرانسل سودآوری فراوانی دارد. سرانگشتی میتوان محاسبه کرد که شراکت ایرانسل و فیلیمو چه سود هنگفتی برای آنان به ارمغان خواهد آورد.
💢 برای تماشای یک فیلم در فیلیمو معادل یک و نیم گیگ هزینه از حساب مشترک کاسته خواهد شد که معادل شش الی هفت هزار تومن محاسبه میشود. بسیاری از کاربران ایرانسلی اشتراک نمیخرند و تصور میکنند رایگان فیلم و سریال میبینند، اما این کار هزینه کاربر ایرانسل را چند برابر میکند و فیلیمو درصد فراوانی را هم از این طریق بدست میآورد.
💢 فیلیمو مهمترین توزیع کننده آثار نمایشی کشور است و با توزیع سریالهای ترکی و تولید آثار داخلی به صورت هدفمندی خانواده را هدف قرار داده است و این رسانه هیچ تفاوتی با GEM و فارسی وان ندارد. این سامانه هیچ محصولی را بدون جذابیت جنسی تولید و توزیع نخواهد کرد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
▪️ نیکل کیدمن بازیگر مشهور استرالیایی گفته من اجازه نمیدم دخترام وارد اینستاگرام بشن و حتی برا دختراش گوشی هم نخریده!
▪️ میگه چون نمیتونم چک و کنترلشون کنم و مسئولیت داره برام و... آخرشم میگه این مشکل من نیست و همه پدر و مادرا اینجوریاند!
▪️ اونوقت اینجا خیلیا سریع برای بچه تبلت و گوشی میخرن که سر بچه گرم بشه و خودشون به کاراشون برسند! یکی هم بهشون بگه "برا بچه گوشی نخرید" بهش میگن امل و عقب افتاده! تازه تصور کنید اون یک نفر سلبریتی هم باشه...
#تربیت_رسانه_ای
#اینستاگرام
#آسیبهای_رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔵 کوچ اینستاگرام و یوتیوب از اکسپلورر به اج
🔺بهزودی دسترسی به وبسایتهای مشخصی ازطریق اینترنت اکسپلورر متوقف میشود و بیش از هزار وبسایت ازجمله توییتر، یوتیوب و اینستاگرام به مرورگر اج هدایت میشوند.
🔺احتمال میرود تغییر جدید در یک ماه آینده اتفاق بیفتد و پس از کلیک روی وبسایتها در مرورگر اکسپلورر، آنها در مرورگر اج باز شوند.
🔺این ویژگی مدتی پیش و از نسخه ۸۴ مرورگر اج آزمایش شده و احتمالا از نوامبر امسال و همزمان با عرضه مرورگر اج ۸۷، تغییرات جدید اعمال میشود.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🚦 کدام #سلبریتی شما را مصرف میکند؟
📍 یکی از توهمهایی که #شبکههای_اجتماعی میدهند این است که فکر میکنیم ما هستیم که همه چیز را #انتخاب میکنیم!
🔸ممکن است در ابتدا ما یک منبع خبری یا یک سلبریتی را «انتخاب» کنیم اما بعد از این انتخاب، بیشتر اوقات به یک طعمه یا مصرفکننده تبدیل میشویم که حق انتخابی ندارد جز اینکه صدا، چهره و حرفهای آن منبع یا فرد را ببلعد و در بستهبندی جدید تکرار کند.
🔸بسیاری از سلبریتیها دانسته یا ندانسته این کار را با ما میکنند. آنها فکر، روح، #زمان و نگرش ما را مصرف میکنند.
🔸سلبریتیها با خانه و ماشین و لباسهای شیک، دندانها و پوست سفید، لبخندهای رو به دوربین، ظاهر متفاوت و خوشبختنمایی ما را با #حسرت تنها میگذارند و میتوانند به یک #سلاح_حواسپرتی_جمعی تبدیل شوند.
🔸سلبریتیهای تهیمایه در هرجای جهان حتی با ژستهای آزادیخواهانه و از روی خیرخواهی، ممکن است بهترین سرباز برای دیکتاتورها شوند.
🔸آنها حواس ما را از واقعیتهای پیرامون پرت میکنند و به ما رویاهای دروغین میفروشند.
🔸اینکه #همه میتوانند به ثروت و شهرت خیرهکننده برسند. اینکه در همین دنیا #همه میتوانند عدالت، خوشبختی و شادی واقعی را تجربه کنند. اینکه اگر شما موفق نیستید دلیلش #فقط تنبلی است و تاریخ، جغرافیا، سیاست و شانس هیچ نقشی در آن ندارد!
🔸هنر سلبریتیها این است که مستقیم به ما نمیگویند چه کاری بکنیم، اما آرامآرام ما را فتح میکنند. بدون اینکه حتی متوجه باشیم میبینیم مثل آنها لباس میپوشیم، فکر میکنیم، حرف میزنیم، شبیه آنها ژست میگیریم یا مثل آنها دست به خوشبختنمایی میزنیم.
🔸گاهی حتی مقاومت میکنیم که «امکان ندارد و من اینطور نیستم»! اما «به من بگو در شبکههای اجتماعی چه کسی را فالو میکنی تا بگویم کی هستی!». دیر آدم متوجه میشود که مدتها توسط سلبریتیها مصرف شده است.
🚨چطور بفهمیم توسط یک سلبریتی مصرف میشویم؟
+ دنبالش نکنید و بعد از یک هفته از خودتان بپرسید بدون دیدن عکس، ویدئو و نوشتههای او چیز ارزشمندی از دست دادهاید یا نه؟ صرفاً به او معتاد بودید یا از او چیزهایی یاد میگرفتید که شما را به انسان بهتری تبدیل میکرد؟
🔹پاسخ به این سوالات حتی در خلوت هم نیاز به #شجاعت دارد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ریحانه پارسا: من هرگز با مهدی کوشکی ازدواج نکردم (ازدواج سفید)
🔻 لایو ریحانه پارسا با مسیح علینژاد
🔺 رسانه ها اینگونه برخی افراد گمنام را بزرگ میکنند
#بازی_رسانهای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️ وقتی از ضرورت حکمرانی سایبری حرف می زنیم یعنی چه؟!
💠پرده اول:اینستاگرام حساب رسمی پایگاه اطلاعرسانی رهبر انقلاب به زبان فرانسوی را مسدود و ساعتی بعد آن را بازگرداند.
💠پرده دوم:صفحه اینستاگرام شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس هک شد.
💠پرده سوم:سخنگوی براندازان در لایو اینستاگرام جنگ خیابانی و استراتژیهای براندازی را آموزش می دهد!!
💠پرده چهارم: زاکربرگ گفته پس از انتخابات سوم نوامبر خطر ناآرامیهای مدنی وجود دارد. فیسبوک انتشار اطلاعیههایی را که مشروعیت نتایج انتخابات را زیر سوال ببرند، منع میکند.
🔸کشورهای دنیا سعی میکنند حاکمیت سرزمینی خود را در فضای مجازی بازتعریف و اعمال کرده، سیاستهایی را برای شکلدادن به فعالیتها در فضای مجازی تدوین و اجرا کنند، رویههای عمل قانونی و مشروع را در فضای مجازی تعیین و روابط میان بازیگران و گروههای اجتماعی مختلف را تنظیم کنند.
🔸بسیاری از کشورهای پیشرفته حکمرانی فضای مجازی را درقالب سه مفهوم «حکمرانی از طریق فضای مجازی»،«حکمرانی درفضای مجازی»و«حکمرانی بر فضای مجازی» دنبال میکنند. درایران نیز شبکه ملی اطلاعات نقطه ایدهآل حکمرانی سایبری است.
#حکمرانی_مجازی
#قدرت_رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴نتیجه اشغال رسانه و مجازی کشورها توسط آمریکا
چند نفرتان می داند (مثلا) رئیس جمهور "چین" الان کیست؟ و با کی (چه کسی) کی (چه وقتی) رقابت کرده و پیروز شده؟ .. یا انتخابات بعدی چین کی برگزار می شود و شانس پیروزی چه کسی در آن بیشتر است؟
🔸همین نکته آشکار می کند:
1- رسانه های جهان (و به تبَع آن، افکار عمومی مردمان جهان) در اختیار ایالات متحده ی آمریکاست.
2- آنقدر که آمریکا در سیاست ِ همه ی کشورهای جهان دخالت می کند (به همه زور می گوید) و سیاست های داخلی اش، روی سیاست ِ باقی کشورها تاثیر می گذارد و تقریبا همه (از ونزوئلا و شیلی و بولیوی بگیر تا افغانستان و ایران و پاکستان ، تا استرالیا و نیوزلند و جزایر برمودا و نائورو و فارکلند و فلان) زندگی شان از سیاست های میلیتاریستی آمریکا متاثر است، از تحولات سیاسی کشور دیگری متاثر نیست.
#رضا_نظام_دوست
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
❌کلاس درس حمله تروریستی وین برای رسانههای ایرانی!
❌پوشش رسانه ای بحران حمله تروریستی وین توسط مقامات اتریشی چگونه بود؟
✅به غیر از پلیس، تنها وزیر کشور بود که در این رابطه اقدام به اطلاع رسانی میکرد و شما از هیچ مقام دیگری خبری دریافت نمیکردید. همه مقامات در اظهارنظر از هم سبقت نمی گرفتند.
✅در دقایق ابتدایی حادثه، رسانه ها و حساب های کاربری در حال انتشار انواع اخبار و تصاویر مربوط به حادثه بودند، بلافاصله پلیس وین در توییتر فعال شد و به اطلاع رسانی پرداخت.
✅پلیس وین دائما هشدارهای لازم به شهروندان در رابطه با این حادثه را منتشر میکرد و از مردم میخواست در خانه هایشان بمانند و به هیچ عنوان تصاویر و فیلم های مربوط به حادثه را منتشر نکنند.
✅لینکی در اختیار قرار گرفت داد تا شهروندان بتوانند تصاویر و فیلم های خود را در آن بارگذاری کنند و به جای وحشت پراکنی، به نیروهای امنیتی برای کنترل اوضاع کمک کنند.
✅مقامات این کشور با کنترل کامل رسانهای حادثه، توانستند اوضاع را در اختیارخود قرار دهند و به جای تمرکز روی حاشیهها، به اصل موضوع و مقابله مهاجمان پرداختند.
❌نکته مهم: ایران از خلأ فرماندهی رسانه ای در زمان بحران بشدت رنج میبرد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💥 پرنفوذترین رسانههای معاند در شبکههای اجتماعی
شناسایی موثرترین رسانههای معاند میتواند به ما در درک بهتر بازی رسانهای دشمن کمک کند. از این رو دیتاک با تحلیل دادههای سه بستر توئیتر، تلگرام و اینستاگرام به عنوان مهمترین رسانه های اجتماعی جامعه ایران، پرنفوذترین بنگاههای رسانهای را شناسایی کرده است.
در بستر تلگرام به عنوان پرکاربردترین رسانه خبری مردم ایران، به ترتیب بی بی سی، سپهر آزادی، مملکته، وحید آنلاین و ایران اینترنشنال در ردههای اول تا پنجم قرار گرفتهاند.
در اینستاگرام با بیش از ۲۰ میلیون کاربر فعال ایرانی، بی بی سی، ایران اینترنشنال، رادیو فردا، منوتو و شیر و خورشید پرنفوذترین رسانهها هستند.در توئیتر، اگرچه رسانهها به اندازه اشخاص مورد توجه نیستند اما رسانههایی همچون حافظه تاریخی، ایران اینترنشنال، بی بی سی، رادیو فردا و منوتو نیوز توانستهاند مخاطبان زیادی را جذب کنند. نکته حائز اهمیت، تفاوت عملکرد و شهرت رسانهها در بسترهای گوناگون است.
#کارگروه_پایش_محتوایی_رسانه_ها_و_فضای_مجازی_با_رویکرد_سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢چگونه دیساینفورمیشن را در شبکههای اجتماعی شناسایی کنیم
🔹در این ویدیو با چند ترفند برای بررسی و تشخیص دیساینفورمیشن و اخبار جعلی در شبکههای اجتماعی آشنا میشویم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️ چرا تلویزیون نام سریال "نفوذ" را تغییر داد؟/ داستانی که به تسخیر لانه جاسوسی میرسد
♨️ گمانهها و رایزنیها برای پخشِ سریال "نفوذ" یا نام جدیدش "روزهای ابدی" کماکان ادامه دارد حتی تیزرهای مربوط به این سریال از شبکه یک سیما پخش میشود. محسن علیاکبری تهیهکننده این سریال که با گروه پساتولید درگیرِ آماده کردن این مجموعه تلویزیونیاند گفت:
🔻صحبتی که با شبکه داشتهایم اوایل دیماه انشاءالله سریال به آنتن خواهد رسید. احتمالاً جایگزین سریال "خانه امن" خواهیم شد و تا هفته دوم اسفندماه پخشِ سریال ادامه خواهد داشت.
🔴 وی در پاسخ به این سؤال که چرا نام سریال "نفوذ" را تغییر دادید، تأکید کرد: پیشنهاد خود جواد شمقدری کارگردان بود که نام "روزهای ابدی"، انتخاب شود و جایش با "نفوذ" تغییر دهد. این پیشنهاد پذیرفته شد؛ دلیلی نداشت به جز اینکه احساس کردیم این نامِ پرمسماتر و گویاتری برای سِیر داستانی سریال است.
💢 علیاکبری افزود: این مجموعه تلویزیونی 44 قسمتی با اتفاقات اواخر دیماه 1357 شروع میشود و در نقطه 13 آبانماه 1358 به پایان میرسد. ما در سریال میبینیم که سایتهای مختلف جاسوسی در اقصی نقاط کشور، مثل سایت کپکان کارش جاسوسی است و گزارشهایش را به طور کامل تحویل سفارت آمریکا میداده است و از آنجا به وی آی ای منتقل میکردند.
♦️ وی در خصوص کار بعدی که تهیهکنندگی میکند، گفت: منتظریم سریال "روزهای ابدی" روی آنتن برود، چون این روزها درگیرِ مراحل فنی این مجموعه تلویزیونیایم. من تمام سعی و تلاشم این است که با توجه به تجربههای گذشته مثل سریالهای مریم مقدس، اصحاب کهف و خیلی از کارهای دیگر، سریال تاریخی کار کنم نه تاریخ معاصر. فعلاً کاری به من اعلام نشده اما در دستِ برررسی قرار دارند.
♦️ «نفوذ» در سه فصل پیشبینی شده، فصل یک از پیش از انقلاب شروع میشود و تا تسخیر لانه جاسوسی را روایت میکند. فصلهای بعدی هم به حوادث حین گروگانگیری تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی که با حمایت آمریکا صورت گرفت، میپردازد. تصاویر مربوط به فصل یک در تهران، فصل دو در روستای قرقآباد، فصل سه در خجیر، فصل چهار در گنبد و مشهد و همچنین فصل پنج در تهران ضبط شده است. فصل دو این سریال از تسخیر لانه جاسوسی آغاز شده و تا پایان جنگ تحمیلی ادامه دارد.
💢 در این سریال از حضور بازیگران ایرانی و خارجی استفاده شده است. بازیگران خارجی این سریال از بازیگران آلمانی، بلغاری و فرانسوی انتخاب شدند که به زبان انگلیسی و با لهجه آمریکایی صحبت میکنند و این بخشها با زیرنویس فارسی پخش خواهد شد.
ایران آنلاین
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📣 یک بام و دو هوای شبکههای اجتماعی: مقایسه سیاستهای توئیتر در انتخابات آمریکا و ایران
🔹 توئیتر این روزها و ساعتها به شدت مشغول مبارزه با «اطلاعات غلط»، «اخبار جعلی»، «ادعاهای بیاساس» و اقدامات دیگری از این دست است؛ یا حداقل خودش اینطور میگوید. این شبکه اجتماعی آمریکایی به خاطر هشدارهایی که درباره پیامهای دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، میدهد سرِ زبانها افتاده است. بسیاری این رفتار توئیتر را مسئولیتپذیرانه میدانند و معتقدند این شبکه اجتماعی دارد به وظیفه مدنی و اجتماعی خود عمل میکند.
🔹 این شبکه اجتماعی کنار بسیاری از توئیتهای ترامپ هشدارهایی داده مانند اینکه «این توئیت حاوی محتوای گمراهکننده است» و همچنین حتی خوانندهی توئیت را به منابعی ارجاع داده که از نظر توئیتر معتبر هستند و میتوان «واقعیتها» درباره محتوای توئیت ترامپ را از آنجا خواند. توئیتر، مانند برخی دیگر از شبکههای اجتماعی آمریکایی، مجازاتهایی نیز برای توئیتهایی در نظر گرفته که «تشویق به خشونت» یا «تهدید علیه دیگران» به حساب بیایند.
🔹 توئیتر پیش از انتخابات ریاستجمهوری امسال آمریکا، تمهیدات خاصی هم برای جلوگیری از بروز هرجومرج در این کشور اندیشید؛ حتی اگر قرار بود عامل هرجومرج، رئیسجمهور آمریکا باشد. این شبکه اجتماعی از همان ابتدا اعلام کرد اجازه نخواهد داد هیچکدام از نامزدها (بخوانید: دونالد ترامپ) پیش از شمارش آرای کافی، اعلام پیروزی زودهنگام کند. و تأکید کرد تنها در صورتی نتایج شمارش آرا یا نتیجه انتخابات را رسمی تلقی خواهد کرد که یا توسط مقامات ایالتی اعلام شده باشد، و یا توسط دو رسانه از هفت رسانهای تأیید شده باشد که «گروههای تصمیمگیری مخصوص و مستقل درباره انتخابات» دارد: ایبیسی، آسوشیتدپرس، سیبیاسنیوز، سیانان، دیسیژندسک اچکیو (DecisionDeskHQ)، فاکسنیوز، و انبیسینیوز .
همه اینها خوب است، اما ماجرا وقتی جالب میشود که رفتار توئیتر درباره فضای داخلی آمریکا را با رفتار این شبکه اجتماعی درباره اعتراضات سال ۱۳۸۸ در ایران مقایسه کنیم.
🔹هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا، در کتاب خاطرات خود «انتخابهای سخت» ، به نکته جالبی درباره سیاست توئیتر در قبال اعتراضات مشابه در ایران اشاره میکند. وی در بخشی از کتابش (گزارش مشرق را از اینجا بخوانید) اینگونه مینویسد:
***ژوئن همان سال [۲۰۰۹ میلادی، ۱۳۸۸ شمسی]، جوانان ایرانی از وبسایتها و شبکههای اجتماعی به منظور ارسال پیامهای خود در جریان اعتراضات پس از انتخابات استفاده کردند. درست در همان زمان بود که صحنه تیراندازی به خانم ۲۶ سالهای به نام «ندا آقاسلطان» توسط نیروهای شبهنظامی طرفدار دولت با استفاده از دوربین تلفنهای همراه ضبط شده و در توئیتر و فیسبوک منتشر شد.
🔹بدین ترتیب، در کمتر از چند ساعت میلیونها نفر از مردم جهان مشاهده کردند که چهطور در یکی از خیابانهای تهران دختر جوانی در خون خود غلتید. به گفته مجله تایم: «در طول تاریخ حیات بشری، هیچ صحنه قتلی با این حجم از بیننده مواجه نبوده است.» همین ویدیو خشم جهانیان نسبت به ظلمی که به معترضان میرفت را برانگیخت.
🔹 درست پنج روز پیش از این حادثه، مقامات وزارت خارجه [آمریکا] که پیگیر تلاشهای مخالفانِ دولت ایران در فضای مجازی بودند، متوجه بروز یک مشکل شدند. توئیتر قصد داشت به منظور انجام تعمیرات دورهای، برای مدت زمان کوتاهی، خدمات جهانی خود را محدود کند که دقیقاً نیمهی روز در تهران بود.
🔹برای حل این مسئله یکی از اعضای واحد برنامهریزی سیاسی وزارت خارجه به نام «کوهن» که جوانی ۲۷ ساله بود، انتخاب شد. کوهن آوریل همان سال طی سفری به بغداد با «جک دورسی» یکی از بنیانگذاران و مدیران توئیتر، ملاقات کرده بود. به همین دلیل، بلافاصله تلاش کرد تا ضمن ارتباط با دورسی به او هشدار دهد که محدود ساختن خدمات توئیتر در آن بازه زمانی چه ضربهای به فعالان اجتماعی در ایران وارد میکند.
🔹 در نتیجه همین گفتوگوها، توئیتر برنامه تعمیرات خود را تا نیمهشب بعد به تعویق انداخت. این شرکت در توضیح علت این کار در یادداشتی که در وبلاگ خود منتشر کرد، نوشت: «به نظر میرسد در حال حاضر توئیتر نقش ارتباطی مهمی در ایران ایفا میکند.»
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
"اگر برای کالایی پول نمیدهید، این یعنی شما خودِ کالایید"
برای ما خبر خوبیست که تمام اپلیکیشنهای "ضروری" روی موبایلهایمان مجانیاند.
اما روی دیگرِ احساسِ خوشبختی از داشتن چیزی مجانی، چندان نمیارزد.
اپلیکیشنها، دیتاهای ما را در اختیار ابرکامپیوترهای هوشمند قرار میدهند و این سیستم عاملها سایکولوژی مغز ما را در جهت سیستم میل خودشان، هک و عوض میکنند، فریب میدهند، اخبار جعلی میسازند، هویت دزدی میکنند و ...
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔵 دم خروستان را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟!
🔹 هیچگاه در طول 40 سال گذشته انتخابات امریکا اینقدر تا پایینترین سطوح جامعه ما مورد توجه نبوده است؛ چرا؟
🔹 مسئولان میگویند فرقی نمیکند چه کسی در امریکا بر سر کار بیاید؛ ساختارها در هر دو نظام ثابت است.
🔹 رسانهها یکپارچه در لحظه از انتخابات امریکا گزارش میدهند. از سادهترین اظهارنظرهایی که شاید برای مردم امریکا هم هیچ اهمیتی نداشته باشد.
🔹 این نوع مواجهه غلط رسانهها که ناشی از فضای ولنگار رسانهای و نبود قوه عاقله در مدیریت پیام در سطح کلان کشور است، تنور حساسیت مردم به انتخابات امریکا را اینقدر به اشتباه داغ کرده است.
🔹 این کار رسانهها نتیجه طبیعی آن، شرطی شدن افکار عمومی به حوادث داخلی امریکاست و این خسارتی جبرانناپذیر در مدیریت افکار عمومی داخلی است.
🔹 این حجم ولنگاری در مدیریت پیام در سطح کلان غیر از آن است که دولت هم چشم به انتخابات امریکا دوخته و به قول فردی نکتهسنج، ناشی از آن است که برخی ختمِ "اَمَّنْ یُجیب" برای پیروزی بایدن گرفتهاند؟!
#مدیریت_رسانه
#انتخابات_امریکا
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ علل گرایش جوانان به شبکه های اجتماعی
🔸تازگی، جذابیت و همچنین قابلیت های شبکه های اجتماعی باعث شده تا امروره مخاطب از آن حالت منفعل بودن خارج و خود را موجودی فعال در بین میلیون ها فرد فعال دیگر ببیند.
🔻افراد به دلایل زیر به سمت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی گرایش پیدا میکنند؛
1⃣ نوجویی و هیجانخواهی؛
شبکههای اجتماعی مجازی پدیدهای نوظهور هستند که قابلیتهای پرهیجانی را به کاربران خود میدهد مانند آشنایی با برنامههای جدید، طرح موضوعهای شگفتانگیز و پرتحرک، خلق صحنههای اعجابآور، ارائهی اطلاعات جدید و… در نتیجه افرادی که از هیجانخواهی بالایی برخوردارند، برای ارضای این نیاز خود به سمت شبکههای اجتماعی میروند.
2⃣ میل به محبوبیت و خودشیفتگی؛
پژوهشها نشان میدهد شبکههای اجتماعی بهشت افرادی است که دچار اختلال شخصیت خودشیفتگی هستند یا حداقل میل زیاد به محبوبیت دارند؛ زیرا آنها میتوانند بدون داشتن روابط دوستانه واقعی، تعداد زیادی #رابطه_موهوم و تخیلی برای خود دستوپا کنند؛ بنابراین شبکههای اجتماعی مجازی #توهم_محبوییت را صرفاً براساس کمیت تعداد دوستان برای فرد به وجود میآورد.
3⃣ حفظ ارتباط با دیگران در عین تنهایی؛
برخی افراد به دلیل ویژگیهای شخصیتی و تغییرات سبک زندگی، ترجیح میدهند در عین تنهایی و داشتن زندگی خصوصی، با جهان پیرامون خود ارتباطات گستردهای نیز برقرار کنند. شبکههای اجتماعی مجازی به بهترین حالت ممکن این نیاز را برآورده میکنند.
4⃣ میل برای فرار از محرکهای تنشآور؛
برخی کاربران شبکه اجتماعی برای رهایی از تنش روزمره و ایجاد فراغت، به سمت این فضا میروند. شبکههای اجتماعی مجازی نیز میتوانند اوقات خوشی را برای آنان فراهم کنند تا فرد بتواند نگرانی و تنشهای خود را با دوستان خود مطرح و در نهایت بهگونهای از طرف آنان حمایت اجتماعی دریافت کنند.
5⃣ باورهای غیرمنطقی و غیرسازشی:
باورها و افکار غیرمنطقی و نادرست میتواند زمینه استفاده مفرط از شبکههای اجتماعی را ایجاد کند؛ از جمله این باورها میتوان به این موارد اشاره کرد: «فقط فرد در شبکههای اجتماعی برای خود کسی است و در آنجا قابل احترام است»؛ «هیچکس در بیرون از این شبکههای اجتماعی مجازی از من خوشش نمیآید»؛ «شبکههای اجتماعی تنها جایی است که واقعاً میشود مردم را شناخت»؛ «هر کسی به نوعی عضو این شبکههاست.»
6⃣ ارضای نیازهای روانی؛
افراد از آن رو شیفته یک فرد یا فعالیتی خاص میشوند که نیازی را در آنها ارضا کند. طبق این نظریه افراد با گرایش به شبکههای اجتماعی تا حدی نیازهای خود را برآورده میکنند. مثلاً افراد با کاوش در ابعاد فنی شبکههای اجتماعی مجازی، توانایی بالقوهی ذهنی خود را ابراز میکنند، یا با ابعاد مختلف شخصیت خود که پیش از این پنهان بود، آشنا میشوند، عقاید و نیازهای هنری خود را بیان و به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا میکنند و… از سویی شبکههای اجتماعی محملی برای گریز از واقعیت و وسیلهای برای ارضای نیازهای روانی است.
7⃣ ایجاد حس پیشرفت و غرور؛
حضور در شبکههای اجتماعی مجازی و کار با اینترنت، هر روز تجربهی جدیدی را در اختیار کاربران قرار داده که در درجهی اول احساس فعال بودن و در درجهی دوم حس غرور و عزت نفس را در افراد تقویت که در ادامه فرد به مرور احساس میکند حضوردر این فضا به او قدرت میدهد.
8⃣ اضطراب اجتماعی؛
در بسیاری از تحقیقات روانشناسی بر ارتباط بین اضطراب اجتماعی، هراس اجتماعی و کمرویی با گرایش به استفاده از اینترنت رابطهی مثبت یافتهاند. در واقع مطالعات حاکی از آن است که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی در هنگام ارتباط آنلاین احساس راحتی و خودافشایی بیشتری میکنند. این افراد تعامل آنلاین را برای حفظ گمنامی و دوری از شرکت در تعاملاتی که ترس از ارزیابی دیگران به وسیله مشاهده وجود دارد، راحتتر یافتهاند.
9⃣ اعتیاد اینترنتی؛
استفاده مکرر و زیاد از اینترنت دچار اعتیاد اینترنتی میشود، که در ادامه، اعتیاد اینترنتی و حالات روانشناختی محتمل بر آن نیز، به نوبهی خود، باعث گرایش بیشتر افراد به سمت شبکههای اجتماعی میشود. درواقع، قطع بودن یا عدم دسترسی به اینترنت باعث ایجاد حالات افسردگی و اضطراب میشود و این افراد برای رهایی از این حالات ناخوشایند دوباره به سمت استفاده از شبکههای اجتماعی میروند.
منبع: "ژئوپلیتیک رسانه"
#کارگروه_پایش_محتوایی_رسانه_ها_و_فضای_مجازی_با_رویکرد_سواد_رسانه_ای
@art8pr
✅ علل گرایش جوانان به شبکه های اجتماعی
🔸تازگی، جذابیت و همچنین قابلیت های شبکه های اجتماعی باعث شده تا امروره مخاطب از آن حالت منفعل بودن خارج و خود را موجودی فعال در بین میلیون ها فرد فعال دیگر ببیند.
🔻افراد به دلایل زیر به سمت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی گرایش پیدا میکنند؛
1⃣ نوجویی و هیجانخواهی؛
شبکههای اجتماعی مجازی پدیدهای نوظهور هستند که قابلیتهای پرهیجانی را به کاربران خود میدهد مانند آشنایی با برنامههای جدید، طرح موضوعهای شگفتانگیز و پرتحرک، خلق صحنههای اعجابآور، ارائهی اطلاعات جدید و… در نتیجه افرادی که از هیجانخواهی بالایی برخوردارند، برای ارضای این نیاز خود به سمت شبکههای اجتماعی میروند.
2⃣ میل به محبوبیت و خودشیفتگی؛
پژوهشها نشان میدهد شبکههای اجتماعی بهشت افرادی است که دچار اختلال شخصیت خودشیفتگی هستند یا حداقل میل زیاد به محبوبیت دارند؛ زیرا آنها میتوانند بدون داشتن روابط دوستانه واقعی، تعداد زیادی #رابطه_موهوم و تخیلی برای خود دستوپا کنند؛ بنابراین شبکههای اجتماعی مجازی #توهم_محبوییت را صرفاً براساس کمیت تعداد دوستان برای فرد به وجود میآورد.
3⃣ حفظ ارتباط با دیگران در عین تنهایی؛
برخی افراد به دلیل ویژگیهای شخصیتی و تغییرات سبک زندگی، ترجیح میدهند در عین تنهایی و داشتن زندگی خصوصی، با جهان پیرامون خود ارتباطات گستردهای نیز برقرار کنند. شبکههای اجتماعی مجازی به بهترین حالت ممکن این نیاز را برآورده میکنند.
4⃣ میل برای فرار از محرکهای تنشآور؛
برخی کاربران شبکه اجتماعی برای رهایی از تنش روزمره و ایجاد فراغت، به سمت این فضا میروند. شبکههای اجتماعی مجازی نیز میتوانند اوقات خوشی را برای آنان فراهم کنند تا فرد بتواند نگرانی و تنشهای خود را با دوستان خود مطرح و در نهایت بهگونهای از طرف آنان حمایت اجتماعی دریافت کنند.
5⃣ باورهای غیرمنطقی و غیرسازشی:
باورها و افکار غیرمنطقی و نادرست میتواند زمینه استفاده مفرط از شبکههای اجتماعی را ایجاد کند؛ از جمله این باورها میتوان به این موارد اشاره کرد: «فقط فرد در شبکههای اجتماعی برای خود کسی است و در آنجا قابل احترام است»؛ «هیچکس در بیرون از این شبکههای اجتماعی مجازی از من خوشش نمیآید»؛ «شبکههای اجتماعی تنها جایی است که واقعاً میشود مردم را شناخت»؛ «هر کسی به نوعی عضو این شبکههاست.»
6⃣ ارضای نیازهای روانی؛
افراد از آن رو شیفته یک فرد یا فعالیتی خاص میشوند که نیازی را در آنها ارضا کند. طبق این نظریه افراد با گرایش به شبکههای اجتماعی تا حدی نیازهای خود را برآورده میکنند. مثلاً افراد با کاوش در ابعاد فنی شبکههای اجتماعی مجازی، توانایی بالقوهی ذهنی خود را ابراز میکنند، یا با ابعاد مختلف شخصیت خود که پیش از این پنهان بود، آشنا میشوند، عقاید و نیازهای هنری خود را بیان و به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا میکنند و… از سویی شبکههای اجتماعی محملی برای گریز از واقعیت و وسیلهای برای ارضای نیازهای روانی است.
7⃣ ایجاد حس پیشرفت و غرور؛
حضور در شبکههای اجتماعی مجازی و کار با اینترنت، هر روز تجربهی جدیدی را در اختیار کاربران قرار داده که در درجهی اول احساس فعال بودن و در درجهی دوم حس غرور و عزت نفس را در افراد تقویت که در ادامه فرد به مرور احساس میکند حضوردر این فضا به او قدرت میدهد.
8⃣ اضطراب اجتماعی؛
در بسیاری از تحقیقات روانشناسی بر ارتباط بین اضطراب اجتماعی، هراس اجتماعی و کمرویی با گرایش به استفاده از اینترنت رابطهی مثبت یافتهاند. در واقع مطالعات حاکی از آن است که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی در هنگام ارتباط آنلاین احساس راحتی و خودافشایی بیشتری میکنند. این افراد تعامل آنلاین را برای حفظ گمنامی و دوری از شرکت در تعاملاتی که ترس از ارزیابی دیگران به وسیله مشاهده وجود دارد، راحتتر یافتهاند.
9⃣ اعتیاد اینترنتی؛
استفاده مکرر و زیاد از اینترنت دچار اعتیاد اینترنتی میشود، که در ادامه، اعتیاد اینترنتی و حالات روانشناختی محتمل بر آن نیز، به نوبهی خود، باعث گرایش بیشتر افراد به سمت شبکههای اجتماعی میشود. درواقع، قطع بودن یا عدم دسترسی به اینترنت باعث ایجاد حالات افسردگی و اضطراب میشود و این افراد برای رهایی از این حالات ناخوشایند دوباره به سمت استفاده از شبکههای اجتماعی میروند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💢حاکمیت سایبری در خارج از کشور
❇️قوانین انگلیس برای محافظت از کودکان در فضای مجازی
🔸انگلیس سعی دارد با تنظیم قوانینی از کودکان در فضای آنلاین محافظت کند که یکی از آنها طراحی سنی مناسب است که تمام تهیه کنندگان سرویس های آنلاین باید آن را رعایت کنند.
🔸دفتر کمیساری اطلاعات انگلیس(ICO) از سال ۲۰۱۸ مشغول تنظیم قانون «طراحی سن مناسب» است. این بخشی از تلاش دولت این کشور برای ایجاد استانداردهای جهانی برای کودکان در فضای آنلاین است.
🔸این قانون شامل ۱۵ استاندارد است که به ترتیب عبارتند از: در نظر گرفتن منافع کودک، ارزیابی تاثیرات حفاظت از اطلاعات، طراحی سن مناسب دسترسی، شفافیت، استفاده نهایی از اطلاعات، سیاست ها و استانداردهای اجتماعی، تنظیمات پیش فرض، حداقل استفاده از اطلاعات، اطلاعات مکانی، قابلیت نظارتی والدین، پروفایل بندی، اسباب بازی های متصل به اینترنت، ابزارهای آنلاین. همچنین اشاره شده نقض این قانون عواقبی از جمله هشدار و جریمه را در پی دارد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💠 آنچه این بیماری از بچههایمان دزدید
— درسها را میشود به صورت مجازی هم آموخت، اما مدرسه فقط جایی برای آموزش نیست
🔸وقتی اولینبار خبر تعطیلی مدارس در زمستان سال گذشته اعلام شد، اکثر بچهها خوشحال بودند. اما نمیدانستند این «تعطیلی» با هر چیزی که پیش از این بهعنوان تعطیلی برایش شادی کرده بودند، فرق دارد. حالا بعد از ماهها خانهنشینی، پاندمی دیگر برای آنها یک اتفاق نیست، بلکه بخش ماندگاری از تجربۀ زندگیشان است. چیزی است که آنها را از لذتها و فرصتهای مهم کودکیشان محروم کرده؛ دوستانشان، بازیهایشان، جنبوجوش و سرزندگیشان را گرفته؛ و غمانگیز اینکه معلوم نیست تا کی قرار است ادامه داشته باشد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan