🛑 جهاد تبیین، جهاد قطعی
⭕️ جنگ نرم حداقل در شش سطح بررسی میشود:
1️⃣ - ویژگیهای جنگ نرم:
۱- پیچیده بودن
۲- آرام و بیصدا
۳- غافلگیرکننده
۴- پیشرفته
۵- هنرمندانه
۶- سازماندهی شده
۷- سریع و پرشتاب
۸- دقیق نبودن مرزهای خودی و غیرخودی
2️⃣ - روشهای اعمال جنگ نرم:
۱- فریب مردم
۲- شایعهپراکنی
۳- شبههافکنی در جامعه
۴- کارشکنی در برنامهها
۵- نفوذ (نفوذ در اشخاص - نفوذ در ارکان- نفوذ در برنامهها و تصمیمات)
۶- برخی اغتشاشات صنفی
3️⃣ - ابزارهای جنگ نرم:
۱- رسانه؛ به عنوان مهمترین ابزار جنگ نرم شامل: ماهواره، اینترنت، فضای مجازی
۲- سلبریتیها از هر قشری (هنرمند، ورزشکار، شاعر، خواننده و...)
4️⃣ - اهداف جنگ نرم:
۱- تغییر باورها و اعتقادات
۲- تغییر افکار و اندیشهها
۳- تغییر رفتار
۴- تغییر ساختار (هدف غایی)
5️⃣ - پیامدهای جنگ نرم:
۱- سست کردن مقاومت ملی
۲- از بین بردن وحدت و انسجام
۳- به هم ریختن آرامش روانی جامعه
۴- ایجاد دوقطبیهای کاذب و عمیق کردن برخی شکافهای سطحی و جزئی موجود
۵- تقویت گرایشات به خارج از مرزها
۶- تغییر سبک زندگی از شیوه بومی، سنتی و اسلامی به لوکسگرایی و مصرفزدگی
۷_ ترویج بی تفاوتی نسبت به محیط اطراف و اطرافیان؛ چه این اطراف، همسایه یا شهر دیگری باشد یا کشوری دیگر و ...
6️⃣ - راههای مقابله با جنگ نرم:
۱- تکیه به خداوند و رعایت تقوا و تعبد
۲- بصیرتافزایی
۳- نیکوکاری
۴- تقویت همبستگی
۵- خدمت به مردم
۶- شایستهگزینی
۷- مبارزه با فساد
۸- صداقت با مردم
۹- حضور در مراسمهای مذهبی و ملی
۱۰- تقویت روحیه ایثار
۱۱- تقویت امید در جامعه
۱۲- باور به نقش جوانان
۱۳- توجه جدی به پرورش کودکان و دانش آموزان
۱۴- تسهیل ازدواج
۱۵- توجه به معیشت مردم
۱۶-اعتقاد به اصل"ما میتوانیم"
۱۷- سادهزیستی و پرهیز از اسراف
۱۸ - مصرف کالاهای داخلی
۱۹ - تلاش در جهت رفع محرومیت
۲۰- کاهش فاصلههای غیر ضروری و غیر لازم میان مردم و مسئولین.
۲۱- تشویق به حضور و عضویت حداکثری در بسیج و مساجد و مراسم های آن و محافل منبر و روضه و ادعیه و همراه بردن خانواده جهت تشویق و ترغیب
۲۲- گوش کردن دقیق به رهنمودها و سخنرانیهای رهبری.
🛑 جنگ امروز، امتداد جنگ هشت ساله دیروز است، اما به مراتب سختتر و پیچیدهتر.
🔺در این میدان همه مانند یک فرمانده عمل کنید. سکوت جایز نیست. رزمندگان در دفاع مقدس در حین خط شکنی و ایجاد معبر در میدان مین و حفظ خط مقدم، ادعیه و ذکر و زیارت عاشورا بر لب داشتند.
🔺امروز فقط به محافل پر فیض حدیث کسا و زیارت عاشورا و ادعیه ها و ..... اکتفا نکنیم. در این محافل و در بین اقوام و دوستان و محل کار، تبیین و روشنگری هم باشد.
"محتوای جهاد تبیین"
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
💠جامعه بشری در حال ورود به عصر قدرت مبتنی بر دانایی است
🔸توسعه #رسانهها و تکنولوژی های نوین ارتباطی از یک سو و افزایش سرعت انتشار اخبار و اطلاعات و دسترسی به آنها از سوی دیگر باعث شده تا قدرت نرم که همان قدرت رسانه است بیشتر مورد توجه قرار گرفته و پیوند ژئوپلتیک و رسانه به عنوان یکی از ارکان قدرت، بطور ملموس نمایانتر شود.
🔸در عصر کنونی رسانهها به علت فوق تخصصی شدن این توان را یافتهاند که از حالت واسطه بودن خارج و خود به عنوان منشا تاثیر بر افکار عمومی و فرهنگ جوامع ظاهر شوند
.
🔺تعابیر گوناگونی مانند: قدرت رسانه، قدرت نرم، قدرت دانایی، جنگ نرم، ناتوى فرهنگى، ارتباطات روز افزون، استعمار فرانوین، جنگ نوین، صنعت فرهنگ سازی، جنگ روانی، دیپلماسی رسانهای، مهندسی رسانه، جو سازی، رشد فضای سایبر و..... نمایانگر قدرت روز افزون رسانه در زمینه های مختلف در جوامع پست مدرنیسم امروزی است.
🔸نظریه کارشناسان و آینده پژوهان درباره آینده ارتباطات نشانه فراگیری و تاثیر روز افزون این علم جدید در نوع برقراری ارتباط و تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان در بررسی های قدرت رسانه است.
#جنگشناختی_ترکیبی
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
📌 سلیمانی نیوز | جشنواره بینالمللی تولیدات فعالان فضای مجازی مکتب حاج قاسم
🔻سازمان فضای مجازی بسیج برگزار میکند:
جشنواره بینالمللی تولیدات فعالان فضای مجازی #مکتب_حاج_قاسم
🔻موضوعات جشنواره:
حاج قاسم و آزادی #قدس شریف، حاج قاسم و #دفاع_مقدس، حاج قاسم و بسیج مردم، حاج قاسم و عصر #ظهور،
حاج قاسم و ولایت، حاج قاسم و دیپلماسی، وداع مردم با پیکر حاج قاسم، حاج قاسم بعد از شهادت و ......
🔻قالب ارسال آثار: نرمافزارهای ویژه تلفن همراه، پویانمایی (کات اوت، موشن گرافیک، استاپ موشن و کمیک موشن)، بازیهای ویژه تلفن همراه، پوستر مفهومی، عکس نوشت، کلیپ و فیلم کوتاه
🔻آیین افتتاحیه جشنواره: ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲
🗓️مهلت ارسال آثار: پنجم دیماه 1402
🔻مراسم اختتامیه و اعلام نتایج: 15 دیماه همزمان با سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی
📲ارسال آثار و کسب اطلاعات بیشتر: https://festival.bsjmajazi.ir/fa/send/
📲 @Soleimany_news ایتا | بله | سروش | روبیکا | آپارات
🎯 سروصدای زیاد مانع رشدشناختی خردسالان میشود
🔴 حدود ۵۰ سال پیش، محققان متوجه مسئلۀ عجیبی در یک مدرسه شدند. دانشآموزانی که کلاسهایشان در یک طرف ساختمان مدرسه بود، به شکل محسوسی، عملکرد بهتری از دانشآموزانی داشتند که کلاسشان آن طرف مدرسه بود. تحقیقات به نتیجۀ قانعکنندهای رسید: یک خط آهن پرسروصدا از کنار کلاسهایی که عملکرد بدتری داشتند میگذشت. بعد از انتشار این تحقیق، کلاسهای نزدیک به خط آهن عایقبندی صوتی شدند و سال بعد، نتایج یکسان شد. این از اولین تحقیقاتی بود که از تأثیر سروصدا بر عملکرد آموزشی پرده برمیداشت.
🔴 نینا کراوس، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه نورثوسترن میگوید: مغز خردسالان بهدنبال ربطدادن صدا به معناست، بنابراین بسیار مهم است که صداهای اطراف آنها غنی و معنادار باشد.
🔴 کراوس و تیمش در مطالعهای از ۶۶ دانشآموز کلاس نهمی، درحالیکه داشتند تکالیفی در زمینۀ خواندن و حافظه را انجام میدادند، نقشۀ فعالیت مغزی گرفتند. سپس فعالیت الکتریکی مغز آنها را حین تماشای فیلم و گوشدادن به صداهای مزاحم رصد کردند. آنها دریافتند دانشآموزانی که در محیطهای پُرسروصدا بزرگ شده بودند در تکالیف خواندن و حافظه ضعیفتر عمل میکردند. این دانشآموزان دارای مغزهایی «پُرسروصداتر» بودند، یعنی نورونهای بسیاری در مغزشان مدام در حال فعالیت الکتریکی بودند، حتی زمانی که مغز درگیر هیچ کاری نبود.
🔴 کراوس میگوید این فعالیت الکتریکی اضافی در مغز را میتوانید مثل صدای خِرخِر تلفن در نظر بگیرید. و اگر این صدای خِرخِر بیشازحد وجود داشته باشد، درک اطلاعات دشوار میشود.
🔴 باوجوداین، این روزها تصوری عمومی به وجود آمده است که اگر میخواهید توجه کودکان را جلب کنید، باید پرسروصدا باشید. شهربازیها نمونهای از این مکانها هستند که از نقطه به نقطۀ آنها دارد نورهای رنگی، موسیقیهای بلند و جیغ و هیاهو بیرون میزند. از نظر امیلی الیوت، استاد روانشناسی دانشگاه لوئیزیانا، واقعاً نمیتوان گفت چنین فضاهایی علیالخصوص برای کودکان کمسنوسال مناسباند. الیوت در مقابل میگوید صداهای پیوسته و ثابت، مثل آوای آب جاری میتواند برای بچهها مزیتی شناختی باشد.
🔴 بهتر است وقتی داریم به فضا یا برنامهای مخصوص کودکان فکر میکنیم، همیشه این سوال را در ذهن داشته باشیم که: آیا لازم است این سروصداها وجود داشته باشد؟
🔴 کرواس میگوید: «من فکر میکنم که باید بتوانیم سکوت را پاس بداریم. سکوت چیزی کموبیش مرموز در خود دارد. گاهی باید از خودمان بپرسیم که ’آیا میشود لحظهای سکوت کنیم؟‘؛ و در همین لحظه است که بهنوعی به درون خودمان راه مییابیم». و این ماجرا، برای کودکان که در ابتدای راه پرورش قوای شناختیشان هستند، بیشتر از ما صادق است. سکوت برای بچهها شفادهنده است، اما متأسفانه پیداکردن آن در دنیای امروز هر روز سختتر از قبل میشود. شاید باید نهضتی عمومی برای ساختن دوبارۀ محیطهای ساکت به راه بیفتد.
📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «مغز کودکان شهربازی نیست». این مطلب در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ در وبسایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ ال.ای جانسون است و نیره احمدی آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وبسایت ترجمان سر بزنید.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/t47802
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🏴 همزمان با ایام فاطمیه و
مراسم تشییع و تدفین پیکر شهدای گمنام #وداع_با_لالهها
🇮🇷برگزاری نشست برخط سواد رسانهای
🟣باموضوع: تاکید برحضور پرشور مردم شهیدپرور و انقلابی در مراسم تشییع و تجدید پیمان با شهدا فارغ از گرایشات مرسوم
🟡سخنران:
جناب سرهنگ دکتر حسن حبیبی
"مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گیلان"
🔴زمان: شنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۲
ساعت ۴ عصر
🟧آدرس ما در پیام رسان روبیکا
https://rubika.ir/nasra_guilan
🔲 دستور کار : سیاهنمایی حداکثری
✳️یکی از عوارض گسترش بیقاعده #رسانه و #فضای_مجازی این است که اغلب مردم نه با «واقعیت» که با «تصویر واقعیت» مواجه میشوند؛ اگرچه این موضوع، آسیبها و زیانهایی را متوجه عامه مردم کرده و اغلب آنها را از شناخت حقیقت محروم ساختهاست ولی مسیر را برای شعبدهبازان رسانهای بیشاز پیش هموار نمودهاست.
🔷 در شگرد #سیاهنمایی_حداکثری نه از «خبر» به «نتیجه» بلکه از «نتیجه» به «خبر» پی برده میشود! به این صورت که ابتدا نتیجهای را که باید بر مخاطب تلقین شود در نظر گرفته و سپس با توجه به آن، به پوشش و تحلیل اخبار پرداخته میشود! بدیهی است که در این روش چه در صورت تحقق یک فعل و چه در صورت عدم تحقق آن نتیجهای که مطلوب دستاندرکاران این رسانهها هست باید گرفته شود؛ در این شگرد طی برنامهای پیچیده، یک بازی #دوسرباخت برای مخاطبین طراحی شده ودنبال کنندگان این رسانهها بدون آن که خود متوجه شوند عنان فکر خود را به آنها میسپارند و بی اختیار، هر استدلالی که از طرف آنها مطرح میشود میپذیرند.
🔺مثالهایی را برای هرچه بیشتر محسوس شدن این شگرد در ادامه می آوریم:
🔶تصور کنید رسانهای هدف خود را معارضه با یک دولت تعریف کرده و نتیجه ای که در پی آن است «بی اعتمادی و ناامیدی مردم از آن دولت» می باشد؛ حال سوال این است: پوشش اخبار و جهتدهی افکار توسط این رسانه و پادوهای آنها در موضوعات مختلف، چگونه خواهد بود؟! به نمونه های زیر -که اندکی از بسیار است- توجه کنید:
1⃣اگر دولت نسبت به مشورت نخبگان حوزوی و دانشگاهی کم توجهی کند گفته میشود : «دولت خودرأی است و به توصیه های کارشناسان توجه نمیکند» و در مقابل اگر دولت تقاضای مشورت و ارائه راهکار از حوزه و دانشگاه کند گفته میشود: «دولت برنامه ندارد و فقط شعار میدهد!»
2⃣اگر شخصی در ایام قبل از انتخابات فعالیتهای امیدآفرینی داشته باشد گفته میشود: «این اقدامات جنبه تبلیغاتی دارد!» و در مقابل اگر بعد از انتخابات نیز این اقدامات استمرار داشته و بلکه بیشتر هم شده باشد گفته میشود : «انسان پوپولیست و عوامفریبی است!» البته در همین مورد هم برخی رسانه ها از تبلیغاتی بودن فعالیت ها برای انتخابات 4سال آینده میگویند که بیشتر به طنز شبیه است.
3⃣مسئولی میگوید وضعیت معیشتی ما نیز مثل مردم در تنگنا است؛ در این صورت در این رسانهها گفته میشود : «مسئول باید خودش مرفه باشد تا مردم را نیز به رفاه برساند» و اگر مسئولی بگوید وضعیت معیشتی مسئولین مناسب است همین رسانهها میگویند : «مسئولی که طعم فقر را نچشیده باشد نمیتواند درک درستی از مشکلات داشته باشد!»
4⃣مسئولی میگوید فرزندان من شغل ندارند؛ بلافاصله این رسانهها میگویند : «مسئولی که عرضه پیدا کردن کار برای فرزندان خود را نداشته باشد برای فرزندان مردم چه خواهد کرد؟!» و در مقابل اگر بگوید فرزندان من شغل دارند همین رسانه ها از ژن خوب سخن خواهند گفت!!
♦️در تمام این موارد و نمونههای نظیر آن، آن چه که برای گردانندگان این رسانهها مهم است این است که هدفِ از پیش تعیین شده، به هر قیمتی که شده است محقق شود؛ انصاف این است که اگر یک طرف این گزاره ها را بپذیریم، دست کم طرف دیگر را نباید قبول کنیم لکن این رسانه ها هنرمندانه تر از آن عمل میکنند که متوجه شعبدهبازی آنها شویم.
و در پایان اشاره به این مطلب نیز ضروری است که مقدمه غلبه بر فشار حداکثری، غلبه بر سیاهنمایی حداکثری و در تعبیر جامعتر غلبه بر تحریف است؛ کسانی که مرد این میدان هستند بسم الله...
#مدیر_عقال
#جریان_تحریف
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
⭕️ #پوستر | فاطمیه
✍ زهرا جان غصه ام گرفته نگاهم نمیکنی😭💔
💠 #ایام_فاطمیه 💠
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
📡❌📡❌📡
♨️ سکته ی رسانه های بیگانه در اوج
با طوفان الاقصی
📌 رسانه های بیگانه که ماموریت اصلی آنها به چالش کشیدن و اعتبار زدایی از رویدادهای مهم و اصلی ایران با تکنیک های همچون انتقال ریزمفاهیم و برجسته کردن آنهاست؛ از جمله برجسته سازی مسائلی مانند اعدام، کشته سازی، سالگردسازی و ماهگرد سازی و یا زیر سوال بردن و حاشیه سازی برای مسئله ی تحولات موشکی ایران،
در اغتشاشات سال1401 نیز با برجسته سازی موضوع حجاب، این ماموریت را به اوج خود رسانیدند، به طوری که در این خصوص مجموعه سناریوهایی را در چند مرحله چیده بودند و به خوبی هم پیش می رفتند و تکامل برنامه های آنان که عمدتا در شبکه من وتو و اینترنشنال اتفاق می افتاد نیز مسیر خوبی را طی می کرد،
تا اینکه ماجرای طوفان الاقصی برای این رسانه ها همچون یک شوک غیرقابل بازگشت عمل کرد...
🔹 در واقع ماهیت وجودی شبکه من و تو به شش وزارت خانه در رژیم صهیونیستی و ماهیت شبکه اینترنشنال به بخشی از عربستان و آمریکا برمی گردد و کوردیناتور هر دو این شبکه، انگلستان است، اما در ظاهر خود را رسانه های بی طرفی جا می زدند که فقط و فقط به بیان واقعیات می پردازند؛
اما بعد از عملیات طوفان الاقصی به وضوح شاهدیم که لایهی حفاظتی چیده شده بر آن ها به یکباره از کنترل خارج شد و وارد چالشی به نام بحران ماهیت مخاطب می شوند...
📌 اکنون بحران اصلی این شبکه ها این است که بتوانند مخاطب را نسبت به صحت ماهیت بی طرفانه ی خود قانع کنند، اما توانایی انجام این کار را ندارند.
🔹عمریست که رسانه های بیگانه، جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق بشر متهم میکنند اما اکنون با مسئله ایی تحت عنوان هتک حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی روبهرو هستند، این سوال پیش می آید که رسانه های بیگانه در مقابل آن چه می کنند؟
به عنوان مثال شبکه من و تو چرا نمیتواند ادامه دهد؟ به این دلیل که در میان این مفاهیم گیر کرده است و نمی تواند پاسخگوی این جنایات در مقابل مخاطبان خود باشد، لذا مجبور به خودزنی می شود...
🔹 در حالیکه تا سه ماه گذشته طرح هر موضوعی از سمت آنها، جامعه را درگیر می کرد، با اتفاقاتی که در غزه افتاد و با توجه به رفتار وحشی گرایانه رژیم اسرائیل، و حمایت آشکار این رسانهها از اسرائیل، حقیقت آنها در پیش مخاطب برملا شد و
مخاطب در حالی که گسل بین واقعیات و حقیقت آنها را می بیند، از این رسانه ها گریز پیدا کرده است.
📌بنابراین؛ می توان گفت که بحران رسانه های بیگانه بحران پیام و مخاطب نیست، بلکه بحران حقیقت خود این شبکه ها است و مابقی بحران ها ذیل آن تعریف می شود....
♨️ در واقع می توان گفت رسانه های بیگانه با عملیات طوفان الاقصی
«در حالی که در اوج بودند، سکته کردند»
با این حال باز هم باید مراقب بود؛ چرا که
اگر به این رسانه ها بگویند که یک دقیقه به پایان عمرشان باقیست با این یک دقیقه برای مخاطبین چه کار می کنید؟
بی شک چنین خواهند کرد:
«تحریف برای تخریب...»
( دکتر داوودی کارشناس ارشد رسانه
رادیو گفتگو/برنامه امواج شبهه)
#سواد_رسانه
#رسانه_های_بیگانه
#طوفان_الاقصی
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
⁉️ رسانههای بیگانه چگونه با ذهنیت سازیهای هدفدار، شهروندان را از حاكمیت و از هویت خویش منزجر میسازند؟!
📌 یکی از مهمترین اهداف رسانههای بیگانه و فارسی زبان خارجی این است تا كشور را از اهداف جاری خود دور كنند.
🔺 آنها تلاش میكنند تا با گزینش از پیش تعیین شدهی نقصها، كاستیها، سهلانگاریها، ناشایستگیها، تصمیمات احمقانه و رفتارهای مضحك و به ظاهر تمسخرآمیز، یك تصویر منسجم و طرح كلی تثبیت شده از کشور و نظام به مخاطبان خود ارائه دهند.
🔻به دنبال آن، برای این مدل سازیها مصادیقی را پیدا می کنند تا از طریق شبكههای اجتماعی و تلویزیونی مدام به آن بپردازند و در عوض بسیاری از موضوعات اصلی و اساسی پیرامون پیشرفت های کشور را مسكوت، تحریف شده و برچسب خورده رها كنند.
‼️خروجی چنین رفتارهایی از رسانههای بیگانه این خواهد بود كه شاهد احساس ضعف و عقب ماندگیهای اجتماعی در شهروندان باشیم.
رویكردی كه احساس عقب ماندگی به شهروندان میدهد و این فكر را در آن ها تقویت میكند كه
ما دچار یك حاكمیت مضمحل، غیر عقلانی و غیر شایستهای هستیم كه با زور حاكم شده است نه با خواست عمومی و منطق...
در نهایت نسبت به ارزشها، سنتها و هویت ملی خود منزجر میشود و تصویر رویای فردا برای جوانان و مخاطبان آن ها به صورت تدریجی با گذشت زمان از بین خواهد رفت....
🔺هدف رسانههای بیگانه نیز همین ذهنیت سازی است كه به احساس انزجار، دل زدگی و ناامیدی از هویت و حاكمیت در فرد میانجامد.
🔻 از طرف دیگر نیز طرحهای موازی از وضعیت دیگر كشورها مانند اروپای غربی و آمریكای شمالی ترسیم میكنند و تصاویری از شهروندان ایرانی مهاجرت كرده به این کشورها میسازند و با القای فاصله میان آنچه كه فرد احساس میكند در آن قرار گرفته با حالتی كه احساس میكند كه دیگران در آن قرار گرفتهاند، یك تصویری می سازند که تا حد زیادی تحریف شده؛
نه به این معنا كه آنچه كه در داخل و خارج كشور نشان میدهند، الزاما دروغ است بلكه یك تصویر گزینش شده و هدفدار است.
📌 لذا؛ كاركرد رسانههای بیگانه ایجاد تصویری گزینش شده و القای احساساتی است كه در نهایت به تصمیمات، رویكردها و رفتارهای پرخاشگرانه و ناخوشایند در شهروندان میانجامد...
⚠️ با آگاهی از این شگردها، ساخت الگوها و انگاره های ذهنی خویش را به دست این رسانهها نسپاریم...
#سواد_مدیا
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
اتفاق مثبت در اطلاع رسانی حادثه پمپ بنزین ها
تمرین جلوگیری از خشم عمومی
✍رضا غبیشاوی
عصرایران
🔹بعد از توقف کار برخی پمپ بنزین ها؛ در زمینه اطلاع رسانی چند اتفاق مثبت رخ داد که قابل توجه است.
نخست اینکه مسوولان تلاش نکردند اصل حادثه را تکذیب کنند. توقف کار برخی پمپ بنزین ها در تهران و سایر شهرهای ایران یک واقعیت عینی و ملموس بود. پنهان سازی یا تلاش برای کم رنگ کردن آن نیز بی فایده و رسوا کننده است.
اینکه مسوولین و برخی رسانه ها تلاش نکردند این واقعیت را انکار یا تکذیب کنند یا آن را کم اهمیت جلوه دهند رخداد مثبتی است.
🔹در مقابل، هم مقامات بعد از اعلام عمومی توقف کار برخی پمپ بنزین ها، واکنش مناسب نشان دادند و با صدور اطلاعیه و مصاحبه، واقعیت اختلال را قبول کردند و توضیح دادند؛ هم رسانه هایی چون صداوسیما به صورت فوری و مشروح واکنش متناسب داشتند. واکنش صداوسیما در قالب شبکه خبر، هم وزن با حادثه بود. شبکه خبر برنامه های عادی خود را قطع و در بخش خبری مستمر، جدیدترین خبرها را پخش کرد. در خبر ساعت 14 نیز ، حادثه پمپ بنزین ها، خبر اول بود و به صورت مشروح به آن پرداخته شد. خبرنگاران صداوسیما هم از شهرهای مختلف قطع سیستم پمپ بنزین ها را تایید کردند.
🔹علاوه بر این، مسوولان، عامل واقعی اختلال یعنی حمله سایبری را هم اعلام کردند و به دنبال پنهان کردن این موضوع نبودند.
البته اگر مسوولان دلیل را هم اعلام نمی کردند رسانه ها و منابع خارجی همزمان آن را می گفتند و در نتیجه، مسوولان ایرانی باید سکوت یا مخفی کاری می کردند که هر دو به ضرر آنها و کشور تمام می شد. در نهایت هم مردم دلیل موضوع را از طریق منابع خارجی دریافت می کردند و متوجه ماجرا می شدند.
🔹ضمن اینکه وقتی مردم دلیل اصلی این اتفاق را از مسوولان و منابع داخلی دریافت کنند هم از آسیب بیشتر به مرجعیت اطلاع رسانی داخلی کاسته می شود هم نگاه ها به سمت داخل خواهد بود. به جای اینکه برای دریافت جزئیات و اطلاعات مهم درباره حادثه داخلی، در منابع خارجی جستجو کنند. البته قبل از داخل، در منابع خارجی حمله سایبری به عنوان دلیل اختلال پمپ بنزین ها اعلام شد و جایی برای تکذیب این واقعیت باقی نمی ماند.
🔹اتفاق مثبت سوم این بود که مسوولان و سازمان های مسوول تلاش نکردند جلوی اطلاع رسانی درباره اصل حادثه و دلیل واقعی آن را بگیرند. البته اگر هم دست به این کار می زدند اصل واقعیت ها تغییر نمی کرد بلکه اعتبار و اعتماد آنها نزد افکار عمومی آسیب بیشتری می دید و خشم افکارعمومی از عدم اطلاع رسانی شکل می گرفت ( همان طور که در ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸ رخ داد و حوادث ناگواری را به دنبال داشت).
🔹نکته اینکه در چارچوب پذیرش اصل حادثه و بیان دلیل واقعی به عنوان دو خبر منفی، سازمان های مسوول توانستند خبرهای مثبت این رویداد را هم برای مخاطبان خود عرضه کنند. از جمله این خبرها بازگشت پمپ بنزین ها به چرخه فروش بنزین البته به صورت دستی و نه سیستمی اما فروش بنزین ازسرگرفته شد و توقف، ساعت های زیادی طول نکشید.
🔹این اتفاقات مثبت یعنی پذیرش اصل حادثه، اعلام دلیل واقعی آن و خودداری از ایجاد مانع در برابر اطلاع رسانی صحیح، تمرین مناسبی برای مسوولان و سازمان های مسوول است که در حوادث مشابه، بحران جدیدتر و بدتر یعنی بحران اطلاع رسانی را اضافه نکنند و موجب خشم و عصبانیت و توهین به افکار عمومی نشوند.
🔹آنچه به عنوان اتفاقات مثبت اطلاع رسانی حادثه بنزینی ذکر شد بدیهیات و الفبای این حوزه است که متاسفانه مورد توجه قرار نمی گیرد و اسباب مشکلات بزرگتر بعدی را فراهم می کند.با این حال در داستان حادثه بنزینی این انتقاد وجود دارد. وقتی مسوولین زودتر از رسانه ها متوجه این اختلال در کار پمپ بنزین ها شدند چرا قبل از اینکه رسانه ها به آن بپردازند خود این موضوع را اعلام عمومی نکردند؟
🔹اگر روابط عمومی سازمان های مسوول قبل از رسانه ها اطلاع رسانی صحیح و دقیق می کردند قطعا امتیاز بیشتری از اعتبار و اعتماد افکار عمومی کسب می کردند. این فرصت بزرگ و مهمی بود که سازمان های مسوول در این حوزه از دست دادند.
http://asriran.com/003tMB
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🎯 سروصدای زیاد مانع رشدشناختی خردسالان میشود
🔴 حدود ۵۰ سال پیش، محققان متوجه مسئلۀ عجیبی در یک مدرسه شدند. دانشآموزانی که کلاسهایشان در یک طرف ساختمان مدرسه بود، به شکل محسوسی، عملکرد بهتری از دانشآموزانی داشتند که کلاسشان آن طرف مدرسه بود. تحقیقات به نتیجۀ قانعکنندهای رسید: یک خط آهن پرسروصدا از کنار کلاسهایی که عملکرد بدتری داشتند میگذشت. بعد از انتشار این تحقیق، کلاسهای نزدیک به خط آهن عایقبندی صوتی شدند و سال بعد، نتایج یکسان شد. این از اولین تحقیقاتی بود که از تأثیر سروصدا بر عملکرد آموزشی پرده برمیداشت.
🔴 نینا کراوس، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه نورثوسترن میگوید: مغز خردسالان بهدنبال ربطدادن صدا به معناست، بنابراین بسیار مهم است که صداهای اطراف آنها غنی و معنادار باشد.
🔴 کراوس و تیمش در مطالعهای از ۶۶ دانشآموز کلاس نهمی، درحالیکه داشتند تکالیفی در زمینۀ خواندن و حافظه را انجام میدادند، نقشۀ فعالیت مغزی گرفتند. سپس فعالیت الکتریکی مغز آنها را حین تماشای فیلم و گوشدادن به صداهای مزاحم رصد کردند. آنها دریافتند دانشآموزانی که در محیطهای پُرسروصدا بزرگ شده بودند در تکالیف خواندن و حافظه ضعیفتر عمل میکردند. این دانشآموزان دارای مغزهایی «پُرسروصداتر» بودند، یعنی نورونهای بسیاری در مغزشان مدام در حال فعالیت الکتریکی بودند، حتی زمانی که مغز درگیر هیچ کاری نبود.
🔴 کراوس میگوید این فعالیت الکتریکی اضافی در مغز را میتوانید مثل صدای خِرخِر تلفن در نظر بگیرید. و اگر این صدای خِرخِر بیشازحد وجود داشته باشد، درک اطلاعات دشوار میشود.
🔴 باوجوداین، این روزها تصوری عمومی به وجود آمده است که اگر میخواهید توجه کودکان را جلب کنید، باید پرسروصدا باشید. شهربازیها نمونهای از این مکانها هستند که از نقطه به نقطۀ آنها دارد نورهای رنگی، موسیقیهای بلند و جیغ و هیاهو بیرون میزند. از نظر امیلی الیوت، استاد روانشناسی دانشگاه لوئیزیانا، واقعاً نمیتوان گفت چنین فضاهایی علیالخصوص برای کودکان کمسنوسال مناسباند. الیوت در مقابل میگوید صداهای پیوسته و ثابت، مثل آوای آب جاری میتواند برای بچهها مزیتی شناختی باشد.
🔴 بهتر است وقتی داریم به فضا یا برنامهای مخصوص کودکان فکر میکنیم، همیشه این سوال را در ذهن داشته باشیم که: آیا لازم است این سروصداها وجود داشته باشد؟
🔴 کرواس میگوید: «من فکر میکنم که باید بتوانیم سکوت را پاس بداریم. سکوت چیزی کموبیش مرموز در خود دارد. گاهی باید از خودمان بپرسیم که ’آیا میشود لحظهای سکوت کنیم؟‘؛ و در همین لحظه است که بهنوعی به درون خودمان راه مییابیم». و این ماجرا، برای کودکان که در ابتدای راه پرورش قوای شناختیشان هستند، بیشتر از ما صادق است. سکوت برای بچهها شفادهنده است، اما متأسفانه پیداکردن آن در دنیای امروز هر روز سختتر از قبل میشود. شاید باید نهضتی عمومی برای ساختن دوبارۀ محیطهای ساکت به راه بیفتد.
📌 این مطلب نوشتۀ ال.ای جانسون است و نیره احمدی آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وبسایت ترجمان سر بزنید.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
⁉️چه کسی پیروز است
رسانه و امکانات یا ایمان و اراده؟!
📌هنگامی که موضوع #جنگ_رسانهای به ذهن خطور میکند حتی تصور مقابله با کمپانیهای چند صد میلیارد دلاری جهانی که سالها تجربه نفوذ، کودتا، عملیات روانی و دستکاری در افکارعمومی کشورهای مختلف را در کارنامه خود ثبت کردهاند، توسط مستضعفان و محرومانی که نه ابزار و نه امکاناتی خاص و نه زیرساخت رسانهای قابل ذکری دارند به نظر خندهدار میرسد...
🔺اما همانطور که در عرصه نظامی مجاهدان #حماس توانستند نه با تکیه بر ابزار و تجهیزات خود، بلکه با اراده، تفکر و توکل خود، دشمن اسرائیلی را به عقب برانند، دشمن را در عرصه افکار عمومی جهان نیز مغلوب ساختند.
🔻ما که همچنان حسرت امکانات و تکنیکهای رسانهای پیچیده آمریکاییها در دستکاری افکار عمومی را میخوریم، هنوز به قدرت ایمان و اراده باور نداریم.
آنچه در طول این چهل و اندی روز از صحنه نبرد توسط فلسطینی ها به افکار عمومی جهانیان مخابره شد را میتوان نمونه کاملی از جهاد در راه خدا دانست که خداوند نیز با امداد خود قلوب جهانیان را با آرمان فلسطین همراه ساخت...
⁉️چه کسی فکر میکرد که دستگاه تبلیغاتی ابرکمپانیهای عظیم رسانهای آمریکایی و صهیونیست در سراسر جهان در مقابل تصاویر ضبطشده با دوربینهای کوچک و دستهای لرزان مبارزان فلسطینی در صحنه نبرد و تصاویر ضبطشده از گوشیهای تلفن همراه شهروندان غزه که نه کارگردانی داشته، نه اصلاح رنگ و نور خورده و نه موسیقی آنچنانی بر آن افزوده شده زانو بزند؟
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan