#به_وقت_مطالعه
🖥 تلویزیون #رسانهای بی اعتبار،
❌سردرگم میان تبلیغ ماندن در خانه یا رفتن به حراجستان
✍ #محمد_علی_اصالتی
🔹 در شرایطی که تلویزیون با تهیه گزارش های مکرر برای در خانه ماندن مردم، آنها را به دوری از اماکن عمومی توصیه میکند ، با پخش پیدرپی تبلیغ حراج تمام روزه یک فروشگاه زنجیرهای در پیامهای بازرگانی، مردم را به شوق خرید ارزان، به رفتن به فروشگاههایی ترغیب میکند که به دلیل تراکم بالای جمعیتی، محلی پر خطر برای انتشار ویروس کرونا هستند.
🧐این دوگانگی و تضاد در رفتار تلویزیون، این رسانه را همچون گذشته در مقابل معدود مخاطبان خود به رسانه پای بیاعتبار تبدیل میکند. در شرایطی که تلویزیون به دلیل ایجاد رقابت با شبکههای مجازی در مورد اطلاع رسانی درباره بیماری کرونا در ایران، مخاطبان خود را به دریافت خبر از رسانههای معتبر توصیه میکند، با ایجاد چنین تضادهایی در رفتار خود، اعتبارش در میان مخاطبان خود را به خطر میاندازد.
📺رسانه تلویزیون در ایران دهه هاست که به دلیل شكلدهی و دستكاری افكار عمومی به منظور بهره برداریهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دچار رفتارهای متناقض آمیز در مقابل مخاطبان خود شده و به رسانهای بی اعتبار در جامعه ایران تبدیل شده است.
💢با توجه بر اینکه معتبر بودن منبع پیام پیش شرط لازم برای بر قراری یك ارتباط كامل بین فرستنده پیام و مخاطب آن است، بیاعتباری تلویزیون سبب از میان رفتن تأثیرات این رسانه بر مخاطبان شده است.
🔹 " کارل هاولند " ، روانشناس اجتماعی امریکایی در رابطه با اعتمادپذیری مخاطبان از رسانهها ، اثربخشی را وابسته به اعتبار منبع میداند و معتقد است که منبع معتبر میتواند موجب افزایش اثر پیام شود.
بر همین اساس معتبر نبودن تلویزیون در نزد مخاطبان در جامعه ایران سبب شده است تا پیامهای این رسانه در حوزههای سیاسی و فرهنگی بدون اثرگذاری باشد.
🔹 همچنین "پیج" و "دمپسی“ اندیشمندان حوزه رسانه درتحقیقات خود نشان داده اند که اعتبار منبع نقش مهمی در تعیین اثر ارتباط جمعی بر افکار عمومی دارد. آنها نتیجه گرفته اند که خبرهایی که از منابع مختلف می آید ، می تواند اثر کاملاً متفاوتی داشته باشد.
این بدین معناست که منبع رسانه ای نامعتبر اثر ضعیفی بر مخاطبان خود به عنوان بخشی از افکار عمومی خواهد داشت.
🔹 روانشناسان اجتماعی معتقد هستند
زمانیكه فاصله پيام با گيرنده پيام بسیار زياد شود ، منجر به بی اعتباری منبع پیام می گردد. در واقع اشتباه در ارائه پیام ، سبب فاصله میان رسانه و مخاطب و بی اعتباری رسانه می شود.
🔹 گيبسن ، استاد روزنامه نگاری دانشگاه تگزاس در رابطه با بی اعتباری رسانه به عنوان بی اعتباری منبع پیام می گويد: «افكار عمومی ، مالکان رسانه های جمعی را معصوم نمی داند. خوانندگان ، بينندگان و شنوندگان رسانه ها به كررات به رسانه بی اعتمادی می كنند. بخشی از عدم اعتماد آنها از مشاهده مكرر اشتباهات رسانه ها ناشی می شود. تا زمانیكه رسانه نتواند تمام اشتباهات خود را محو كند ، قادر به محو كامل بی اعتمادی آنان نيز نخواهد بود.››
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
خانواده خوشبخت در #عصر_اطلاعات با میز رسانه
🖌محمد مهدی فتوره چی
امروزه در جامعه اطلاعاتی و تحقق نسبی #جامعه_شبکه ای تقریبا گریزی از تعاملات مجازی و بهره گیری از فناوری های ارتباطی نوین بویژه موبایل و تبلت هوشمند نیست، تاجایی که این ابزارهای ارتباطی نه تنها جزیی از اجزای بدنمان شده بلکه به رغم هشدارهای بهداشتی تا پستوی خانه ها و حتی اطاق های خواب راه یافته اند و هر روز موجبات مشاجره و اختلاف نظرهای بیشتری را در بین اعضای خانواده و بویژه #همسران فراهم و گاها در پی #افزایش_بی_اعتمادی و سوء ظن بین زوجین، پای آنان را به محکمه های طلاق باز می کند.
در تحقیقی که در سال ۹۶ در تهران انجام شده است ۶۰ درصد زوجین اذعان کرده بودند که #موبایل و فعالیت اعتیادآمیز و مشکوک همسرشان در فضای مجازی موجب آغاز و یا تشدید اختلافشان شده است(عامل مداخله گر و نه اصلی) و در میان زوج های متقاضی طلاق در چین، #عامل_کنشگری و برقراری ارتباطات مجازی و متعاقبا حضوری این میزان تا بیش از۹۰ درصد گزارش شده است!که این آمار و ارقام، آینده نگران کننده ای را برای جامعه کاربران ترسیم می کند و چنانچه از سوی متولیان و مربیان پرورشی و آموزشی بویژه والدین از ابتدای دوره خردسالی تمهیداتی اندیشیده نشود و آموزش های لازم ارایه نشود حتما تاثیرات کژکارکردی های کاربران نه تنها بنیان خانواده ها را سست می کند که حتی عرصه های کار و آموزش و امنیت و ...را تحت تاثیر قرار می دهد و لذا بی تردید نقش اولیاء به عنوان اولین گروه مرجع خانگی بسیار تاثیر گذار و اساسی است بویژه آنکه فرزندانمان با مشاهده رفتارمان آموزش می بینند و نه گفتار و نصیحت های کسل بارمان!
در اغلب کارگاه ها و نشست های هم اندیشی سواد رسانه ای و یا ارتباطات موفق و ...پس از ارایه آموزه های کلی والدینی از ما مدرسان این حوزه نسخه قابل تحقق طلب می کنند و می پرسند باید چه کرد و یا از کجا آغاز کرد؟!
به عنوان اولین توصیه کاربردی معمولا استقرار میز رسانه را در ورودی خانه ها پیشنهاد می دهیم، با اختصاص چنین محلی در واحدهای مسکونی مان هم مانع ورود آلودگی های میکروبی و این روزها ویروسی احتمالی اینگونه ابزار ارتباطی به محیط استراحت و خواب می شویم و علاوه بر آن یا مهم تر از آن حریمی را برای #ارتباطات_مجازی وارتباطات خانوادگی قایل می شویم. جای هیچ تردید نیست که در زمان مراجعت به خانه و هم باشی با خانواده، با رها کردن وسایل هوشمند ارتباطی مان بر روی میز رسانه در حالیکه خاموش و یا در حالت بی صدا و از همه مهم تر فاقد رمز دسترسی است حتما موجب #اعتمادزایی و افزایش آسایش و امنیت روانی اعضای خانواده بویژه همسرمان خواهیم شد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔹پارادایم اخلاق رسانهای از منظر امام علی (ع)
✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای
🔻اینکه آیا اگر موضوعی واجد ارزش های خبری بود حتی به قیمت نادیده انگاشتن اخلاق، مجوزی برای نشر دارد یا خیر، اینکه مخاطب در مواجه با پیام های رسانه ای، چگونه با بررسی منبع پیام می تواند از بسط و گسترش شایعات پرهیز نماید، اینکه حریم خصوصی افراد دارای اهمیت است و هرگونه ورود رسانه ای به آن تحت هر عنوانی یعنی نقض آن و…. نکاتی است که در فرمایشات مولا علی (ع) در نهج البلاغه مورد توجه قرار گرفته و چه حیف که ما به عنوان مدعیان شیعه علی ابن ابیطالب بودن، اصول مورد تاکید در کلام ایشان را برای مقاصد و مصالح اقتصادی، سیاسی و…..نادیده می گیریم.
🔻از اصولی که این روزها در قالب انتشار افسارگسیخته شایعات در انواع رسانه با آن مواجه هستیم، «عدم توجه به صداقت و راستگویی» منبع منتشرکننده پیام است. امام علی(ع) نیز میفرمایند: «هرچه شنیدی برای مردم نگو وگرنه دروغگو خواهی بود، و هرچه مردم به تو گفتند رد نکن و گرنه نادان خواهی بود.» این نگاه ضرورت داشتن قدرت تجزیه و تحلیل آنچه می خوانیم و می شنویم را به ما گوشزد می کند.
🔻نگاهی به شفافیت و حرمت سانسور و خودسانسوری، پرهیز از پروپاگاندا یا غوغاسالاری رسانهای، ضرورت عدم تحریف و دستکاری واقعیت، ضرورت رعایت حرمت مخاطبان و تأکید بر کرامت انسانها در کلام مولا علی (ع)
▪️متن کامل این یادداشت که بازنشر مجدد شده است را در لینک زیر بخوانید:
👉 https://fa.shafaqna.com/news/578543/
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
دنبال کردن #سلبریتیهای_اینستاگرامی چگونه ما را از زندگی #ناامید میسازد؟
🔻دنیای مدرن مداوماً به ما القا میکند که بقیه دارند خوش میگذرانند ولی سهم ما کسالت و ناکامی است. اکثر ما میدانیم زندگی آدمها به شادی و طراوتِ صفحههای اینستاگرامشان نیست. با اینحال، مگر میشود جلوی آرزوها را گرفت؟ ما در معرض بمبارانِ مداومِ پیشنهادهایی هستیم دربارۀ کارهایی که خوب است انجام دهیم.
وقتی ما دائماً در صفحات دیگران خبرهایی از سفر رفتن، دیدار با یک سلبریتی مشهور، رفتن به یک رستوران یا طبیعتی بکر و کارهای عجیب و جالب دیگر میبینیم، کم کم زندگی خود را با همین معیارها مقایسه میکنیم.
آلن دوباتن اندیشمند مشهور دراین باره تحلیل قابل توجّهی دارد. دوباتن ضمن مطالعه پیرامون عشق و نگاه انسان ها به زندگی عاشقانه، دو رهیافت اصلی را تشخیص می دهد؛ نگاه سنّتی و نگاهی که دوباتن آن را رمانتیک مینامد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔸#فلسفه_سواد_رسانه_ای اعاده عدالت است.
🔸️جنگ واقعی در فضای مجازی امروز تلاش برای #تغییر_واقعیت_ها است.
🔹️برخی فکر می کنند سواد رسانه ای یعنی فرق خبر و مصاحبه .یا فرق فرمت های مختلف یک عکس
🔹️ #سواد_رسانهای یعنی بدانیم محتوایی که میآید #از_چه_سکویی پرتاب شده و کجا #فرود میآید؛ یعنی #ناعدالتی را در متن روشن کنیم؛ #رمزگشایی و #واکاوی کنیم..من انرا #اعاده_عدالت می نامم.
بین سواد رسانه ای و #سواد_دیجیتالی تفاوت بسیار است.
🔹️سواد رسانه ای الزاما دانش بکار گیری ابزارهانیست. وبلاگ باز کردن و نوشتن آکنون راحت است..سواد رسانه ایده دسترسی به پدیده های نوین نیست.
همچنان که بین سوشال مدیا و سوشال نتورک تفاوت است سوشال مدیا میتواند رسمی باشد ولی سوشال نتورک، هرگز.
🔹️متأسفانه کلمات در عرصه فضای مجازی به سهو یا به سبب بیاطلاعی، به جای یکدیگر به کار برده میشوند. شبکه اجتماعی سوشال نتورک است و رسانه اجتماعی سوشال میدیا
جنگ واقعی در فضای مجازی برای تغییر واقعیت است .
🔹️الان کشورها دو چهره دارند؛ یکی روی زمین و یکی تصویر فضای سایبریشان. شما کشوری مثل کره شمالی را ندیدید اما به واسطه تصویری که رسانهها از کره شمالی ساختهاند از آن میترسید.
👈بخش هایی از گپ دکتر یونس شکرخواه، در لایو #اینستاگرام صفحه یونسکو ایران
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔸مهندسی افکار عمومی با چاشنی سرگرمی
🔹از آنجایی که نگاه جهان غرب و نظام سرمایه داری به مقوله #اوقات_فراغت در ساحت زندگی بشر، یک نگاه اقتصادی و سودمحورانه می باشد، پدیده ای بنام #صنعت_سرگرمی شکل می گیرد که با ظاهری تمام فرهنگی و جذاب و با ابزارهای چندرسانه ای، عقبه اقتصادی و بهره کشی از بشر در قالب جدید را رقم می زند.
🔹اساسا #صنعت_فرهنگ در پی بازتولید نظام سرمایه داری است. هرچقدر از آلام بشر غفلت شود و دردهای معنوی بشر نیز به یغما رود، به نفع سردمداران اقتصادی ماجرا خواهد بود.
🔹عصر سرگرمی با شاخص هایی چون #فردگرایی، #مصرف_زدگی، #لذت_گرایی، #اصالت_تجربه و ظاهرگرایی، #غفلت_از_معنا و مسئولیت و جامعه و مبدا و معاد را سبب می شود.
🔹اینکه در نگاه دینی، #زمان را همچون ابرگذران می بیند و اوقات فراغت را با چاشنی #لذت_حلال می نگرد و #کار_برای_خانواده را چون اجر و لذت #مجاهدت_در_راه_خدا قرار می دهد، نشان از عمق فاجعه ای است که در پس صنعت سرگرمی و مدیریت اوقات فراغت در حال رخ دادن است.
🔹اساسا #مهندسی_افکار_عمومی، صورت جدیدی یافته و با #سرگرم_آموزی و در بستر قهرمان ها و ضدقهرمان های فیلم ها و سریال ها و انیمیشن ها، ذائقه های هک شده ای را تولید و بازتولید می کند.
🔹استعمار فرانو، #تسلیحات و #اطلاعات را در خدمت #تبلیغات درآورده و #مهندسی_موافقت را بعنوان استراتژی اصلی پروژه #جهانی_سازی، در دستور کار قرار داده است.
🔹بهترین گزینه برای #قدرت_هژمونیک غرب، همین صنعت سرگرمی است که یک #شهروند_بسته_بندی شده را تحویل نظام بین الملل می دهد و مجاری اندیشه ها و علایق و اقداماتش را از طریق #سرگرمی_های_فیلتر_شده، کنترل می کند و خروجی های مدنظرش را براحتی پیش بینی می نماید.
🔹دلیل این اتفاق نیز شاید مخاطب منفعلی است که پای رسانه و سرگرمی تربیت می شود و بجای #کشف به دنبال #الگوست و بجای #پردازش و دقت، #تکرار می کند و بجای #ابداع و ابتکار، #انباشت می کند.
🔹در روزهایی که بدلیل بحران ویروس کرونا، رژیم مصرف رسانه ای همه بهم ریخته و سرگرمی های تصویری و دیجیتالی، رکورد خارق العاده ای زده است، به فکر باشیم که خستگی ناشی از مصرف بیش ازحد اطلاعات باعث ازخودبیگانگی و غفلت بیش از حد نشود.
🔹مکث و تامل و #تفکر انتقادی را چاشنی استفاده از رسانه نماییم و اجازه ندهیم سرگرمی های مان، #شخصیت ما را دور زده و مهندسی نمایند.
📝 علیرضا محمدلو
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔻#لایوهای_اینستاگرام نیازمند فضای امن است نه امنیتی
🔻#شعور_سواد_رسانهای وسیعتر از مهارتهاست
🔹شعور سواد رسانهای وسیع تر از مهارتهاست؛ چراکه سواد رسانهای به کاربر می گوید که چه محتوایی را با چه هدفی ببیند و حتی در مقابل با محتوا و تولیدات چه واکنشی باید داشته باشد.
🔹پیش از این زمانی که فردی خلوتی را پیدا میکرد، باید از جمع میرفت، اما هماکنون بهگونهای شده که آن خلوت ممکن است در داخل جمع اتفاق بیفتد یعنی کاملا از جمع ایزوله است و فرد با دیگرانی ارتباط دارد که پیش از این برای ارتباط با آنها باید به جمع آنها می رفت، اما امروزه خلوتش در میان جمعی است که به صورت مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند.
🔹ما در فضا مجازی ضعف های اساسی در امن کردن برای استفاده عام داریم، همانطور که شهر را برای زندگی مردم امن می کنیم باید فضای مجازی را هم تبدیل به محیطی امن برای کاربران کنیم. البته منظور از امن کردن، ایجاد فضای امنیتی نیست و این دو کلمه نباید با یکدیگر اشتباه شود؛ امن از این جهت که افراد بدون هیچ دردسری بتوانند از فرصت های فضای مجازی بهره مند شوند.
🔹افزایش مهارت به تنهایی کافی نیست چراکه مهارت بخش کوچکی از سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای وسیع تر از مهارت ها به شمار می رود چرا که در این نوع سواد کاربر می تواند بداند که محتوا با چه هدف و منظوری تولید شده و در پشت صحنه تولید آن چه خبر است. او به واسطه این نوع سواد می تواند فضا را درک کند؛ چراکه درک این فضا سخت است و دانش و معارف بسیار می طلبد.
🔹مهارت توسعه یافته در کنار سواد رسانه و دانش مناسب می تواند کاربر را در فضای مجازی به ویژه لایوهای اینستاگرامی در امان نگهدارد. زمانی که مهارت و سواد در کنار هم باشند، بهتر می توان مصرف کننده را به سمت محتوای مفید سوق داد.
🔹متأسفانه برخی از لایوهای اینستاگرامی یک سری سبک زندگی را تغییر میدهند، از مدل پوشش گرفته تا نظر کارشناسی دادن درباره هر موضوعی. در واقع بسیاری از افراد پرمخاطب در لایوها در مورد هر چیزی نظر می دهند .مصرف کننده نیز به نوعی مشوق تولیدکننده است، یعنی او با شرکت در لایوهای اینستاگرام به نوعی به صاحب آن لایو #اعتبار می بخشد؛ بنابراین مخاطبان اینستاگرام باید مراقب باشند با شرکت در لایو چه کسانی چه اعتباری به آنها میدهند.
🔸دکتر حسن خجسته
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🕣 زمان استفاده از اینترنت را مدیریت کنید:
📌قبل از اتصال به شبکه بنویسید که چهکاری در اینترنت دارید و تخمین بزنید که کارتان چقدر طول میکشد. به برنامهريزيهاي خود پایبند باشید و به وبگردی نپردازید.
👆 این فرمول کوتاه بهترین راهحل برای جلوگیری از اتلاف وقت در اینترنت، اعتیاد اینترنتی و مشکلات بعدی است.
👬 در مورد کودکان و نوجوانان این مسئله جدیتر است و باید مراقب اعتیاد فرزندان خود به زندگی در فضای مجازی باشیم و برای آنها تفریحات سالم جایگزین در نظر بگيريم.
بریده ای از فصل #اینترنت / کتاب 150 هشتگ #نهضت_سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🖌تحلیلی بر بیانات دیدار دانشجویی حضرت آقا:
🔎سه گانه تمدن ساز در یک دیدار راهبردی
🔸بحران بهداشتی جهانی خودساخته یا #غافلانه_موذیانه غرب باعث شد که نقاط ضعفِ معرفتی، مدیریتی و اجتماعی غرب، رو شده و ضعف الهیاتی برای تولیدمعنای برتر و کارآمد و امیدبخش زندگی و #بن_بست_فلسفه_اجتماعی جهت انسجام و انظباط بخشی به جامعه، علنی شده و به اثبات بین الاذهانی برسد.
🔸در چنین فضایی و در شرایطی که دنیا در حال تغییر وضعیت تمدنی است و جهان بشریت #انتظار یک جهش و شیفت فکری_معرفتی را در زمینه مدیریت و تحولات پارادایمی دارد، رهبرانقلاب با همان درایت و آرامش و تیزبینی همیشگی، قرار سالانه اش با جوانان تحصیلکرده و بدنه علمی_انرژیک جامعه را تعطیل نمی کند و به مقولات بسیار جدی و جریان ساز تاکید و اشاره می نماید.
🔸در این نشست صمیمی که با وجود چاشنی مجازی بودن، چیزی از ارزش های معرفتی و معنوی و تشکیلاتی آن کم نمی شود، به موضوعات متعددی اشاره می شود که اگر بخواهیم در سه مقوله بسیارمهم خلاصه کنیم، ۱.تقویت فرد و خانواده، ۲.چابک سازی و پاسخگوبودن ساختارها و ۳.مساله گفتمان سازی، بعنوان سه عنصر برجسته در یک تحلیل اجتماعی و ساخت تمدنی قابل فهم و اشاره است.
◽️مستحضرید که هرساختاری برای حفظ پویایی و فرار از خستگی و ناکارآمدی، بایستی پاسخگو بوده و از نیروهای تازه نفس و خوش فکر برای #بروزرسانی خود بهره مند شود. بنظر می رسد که رهبرانقلاب با درک درست این نکته که جریان #بروکراتیزه_شدن_ساختارها نیازمند کنترل و بازتعریف و ایجاد پویایی است، مساله #مطالبه_گری جدی را در صحبت هایشان پررنگ تر از همیشه مطرح نمودند.
◽️در همین راستا و درجهت چابک سازی و شکوفایی ساختارها، #تقویت_فرد و عامل را بعنوان راه حل کارآمدسازی و کاستن از ضعف های نظام بروکراتیک برشمردند و با نام بردناز #شخصیت_افق_گشا و جریان سازی چون #سپهبدشهیدحاج_قاسم_سلیمانی و همچنین #دولت_جوان_حزب_اللهی بعنوان راه علاج مشکلات مدیریتی کشور، بر این مساله صحه گذاشتند. دقت در اینکه عامل را مکمل و راهبر و نه نقطه مقابل و بدیل ساختار می دانند، نکته مهمی در فهم ذهنیت اجتماعی حضرت آقا می باشد.
◽️نکته مهم دیگر گفتمان سازی و ایجاد ذهنیت صحیح در افکارعمومی بود که بعنوان یک ضرورت فوری مطرح گردید تا ایده های انقلابی و تمدنی در اتاق فکرها و اندیشکده ها جانماند و طبیعتا #پیوست_رسانه_ای داشتنِ اندیشه های دینی و انقلابی، لازمه این امر مهم و ضروری است.
◽️لازم به توضیح می باشد که هرساختاری برای تثبیت و مردمی سازی ایده هایش نیازمند #گفتمان_سازی و کاررسانه ای فعال می باشد اما بدون تربیت عناصر و انسان های تربیت یافته، به مرور دچار فرسودگی و کهنگی خواهد شد و از تب و تاب اولیه خواهد افتاد و قابلیت انتقال به نسل های آینده را از دست خواهد داد.
◽️بهمین منظور ایشان با دقت نظر به ویژگی های انسان طراز انقلابی، #معرفت و #معنویت را جهت رفع انحراف و انفعال بعنوان فاکتورهای جدی مطرح نمودند که طبیعتا نقش تربیت و کارفرهنگی در محیط های آموزشی رسمی و غیررسمی و حتی رسانه ای بسیار مهم و چشمگیر خواهد بود.
🔹تاکید بر معرفت افزایی و تکیه بر معنویت اصیل دینی در حرکت های علمی و اجتماعی و در عصر پست مدرن و #افول_ابَرروایت_ها، نوعی ساختارشکنی و راهبری تمدنی است که نشان از تسلیم نشدن و حفظ استقلال جریان انقلاب در برابر #نظریات_تزریقی و چارچوب سازی معنایی غربی است که عقلانیت بشر را در تنگنایِ #به_چه_بیندیشیم و #چگونه_بیندیشیمِ جبری_رسانه ای خودشان، به مرحله حذف کامل کشیده اند.
🔹همانگونه که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت، #خانواده بعنوان هسته اصلی تمدن دینی مقوله ای است که بایستی جدی گرفته شده و تمامظرفیت های رسانه ای و ذخیره های معرفتی و آموزشی نظام در خدمت تقویت این #عنصرتمدن ساز و محوری #سبک_زندگی_اسلامی قرار بگیرد که اگر چنین نشد، در بلندمدت، آسیب هایی چون طلاق و اعتیاد و افسردگی و بی هویتی ناشی از ضعف بنیه خانوادگی، بعنوان #پاشنه_آشیل نظام، گریبان جامعه را خواهد گرفت.
🔹پس تقویت فرد و خانواده، گفتمان سازی و فهم درست کاررسانه ای، تقویت ساختارهای کارآمد و مهربان و پاسخگو مقولاتی است که با تربیت انسان های مومن، انقلابی و جریان ساز و دریک کلام، #افق_گشا(اینتروپر) ممکن و هموار خواهد شد.
🖋علیرضامحمدلو، پژوهشگر حوزه دین و رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📚 #برشی_از_یک_کتاب
🔹چرا باید سواد رسانهای را ترویج کنیم؟
◽️آموزش سواد رسانهای شامل پس گرفتن حقوق ذاتی ما در زمینه آزادی افکار است، آنهم از رسانهای که همواره تلاش میکند ذهن ما را رصد، ترغیب و شرطی کند.
◽️ما باید سواد رسانهای خود را بالا ببریم که در برابر احساس "انتخاب گری" که رسانهها به ما القا میکنند، آگاهانه ظاهر شده و بتوانیم واقعاً نقش فعالانهای در گزینشگری و تأثیرات رسانهای ایفا کنیم. رسانه، شما را چنان برنامهریزی کرده است که فکر کنید حق انتخاب دارید، حالآنکه درواقع دایره انتخاب شما بهشدت محدود است.
◽️سواد رسانهای به ما کمک خواهد کرد جای مخاطب و رسانه عوض شده و بتوانیم تصمیم بگیریم چه چیزی را ببینیم و چه چیزی را بشنویم. ترویج سواد رسانهای ما را به خواندن نانوشتهها و دیدن آنچه در تصویر نیست، مسلط میکند. پس ترویج سواد رسانهای از چرا و اما عبور کرده و به باید و حتماً رسیده است.
🔹سواد رسانهای کمک میکند تا مخاطبان:
🔻استفادهکنندگانی متفکر در برخورد با رسانهها باشند.
🔻مدیریت اطلاعات داشته باشند و تسلیم ابزارهای چندرسانهای قدرتمند فرهنگ رسانهای جهانی نشوند.
🔻تفکر انتقادی نسبت به محیط رسانهای داشته باشند و خود را تسلیم هر پیامی نکنند. زمانی که این رویکرد درونی میشود تفکر انتقادی حتی میتواند ماهیت زندگی را شکل دهد.
🔻فرصتی را برای ترکیب موضوعات و مدیریت اطلاعات برای مخاطبان فراهم میکند تا در زمان نیاز از اطلاعات دستهبندیشده خود در برخورد با مسائل مختلف استفاده کنند.
🔻توانایی و مهارت مخاطبان را افزایش میدهد تا بتوانند ارتباطی دوسویه و تعاملی با محتوای پیامهای رسانهای برقرار کنند.
📚کتاب: #اصول_آموزش_سوادرسانهای_به_کودکان
✍️به قلم: #معصومه_نصیری و #سیدعلی_موسوی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#چیستی_جنگ_روایت_ها در عصر رسانه
محمد صرفی
سال ۲۰۰۱ اندیشکده آمریکایی رند کتابی پژوهشی با عنوان «شبکه ها و #جنگ_های_شبکه_ای» منتشر کرد. جان آرکیولا و دیوید رونفلد در این پژوهش ۳۸۰ صفحه ای، جمله ای طلایی دارند که گذشت زمان ارزش و اعتبار آن را بیش از پیش روشن کرده است. آنان می نویسند؛ «در #جنگ های_فردا برنده کسی نیست که بزرگ ترین بمب ها را دارد، کسی است که #بهترین_روایت را دارد.»
اهمیت و عمق این نظر را می توان در نظرات متفکران قرن ها پیش هم جست. حدود ۲۵۰۰ سال پیش فرمانده ای نظامی در چین باستان، تجارب و تفکرات نظامی خود را روی ورق های نازک چوب به رشته تحریر درآورد و کتاب خود را «شیوه های جنگی» یا «روش های به کارگیری نیروها» نام نهاد.
«سان تزو» به شکلی عجیب و افسانه وار، پس از فتوحات بزرگ، به طور خودخواسته ناپدید شد اما کتاب وی، او را به یکی از مشهورترین چهره های تاریخ مبدل کرد. کتاب از چنان قوتی برخوردار بود که فرمانروایان چینی ۱۳ قرن آن را به صورت محرمانه و نسل به نسل حفظ کردند تا آنکه بالاخره ژاپنی ها موفق شدند در قرن هشتم میلادی نسخه ای از آن را به دست آورده و به کشور خود منتقل کنند. ۳۰۰ سال پیش کتاب به فرانسوی ترجمه و وارد اروپا شد و « #هنر_جنگ» نام گرفت.
این کتاب اکنون نه تنها در آکادمی های نظامی بلکه توسط شرکت های تجاری و بازاریابی ها نیز مطالعه و تدریس شده و از آموزه های عمیق آن بهره برداری می شود.
تزو در کتاب خود بر #عملیات_روانی تاکید بسیاری دارد و بزرگ ترین پیروزی را آن می داند که بدون جنگ به دست آید. مفهومی که اینک تحت عنوان «پیروزی بدون جنگ»(Winning Without Fighting) مورد توجه محافل دانشگاهی، رسانه ای، نظامی و دولت هاست. دنیای امروز خالی از جنگ و بمب نیست و هر کشوری برای تضمین امنیت و حتی بقای خود نیاز به بمب و موشک دارد اما در سطحی بالاتر از جنگ بمب ها و موشک ها، #جنگ_روایت_ها در جریان است.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔻#لایوهای_اینستاگرام نیازمند فضای امن است نه امنیتی
🔻#شعور_سواد_رسانهای وسیعتر از مهارتهاست
🔹شعور سواد رسانهای وسیع تر از مهارتهاست؛ چراکه سواد رسانهای به کاربر می گوید که چه محتوایی را با چه هدفی ببیند و حتی در مقابل با محتوا و تولیدات چه واکنشی باید داشته باشد.
🔹پیش از این زمانی که فردی خلوتی را پیدا میکرد، باید از جمع میرفت، اما هماکنون بهگونهای شده که آن خلوت ممکن است در داخل جمع اتفاق بیفتد یعنی کاملا از جمع ایزوله است و فرد با دیگرانی ارتباط دارد که پیش از این برای ارتباط با آنها باید به جمع آنها می رفت، اما امروزه خلوتش در میان جمعی است که به صورت مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند.
🔹ما در فضا مجازی ضعف های اساسی در امن کردن برای استفاده عام داریم، همانطور که شهر را برای زندگی مردم امن می کنیم باید فضای مجازی را هم تبدیل به محیطی امن برای کاربران کنیم. البته منظور از امن کردن، ایجاد فضای امنیتی نیست و این دو کلمه نباید با یکدیگر اشتباه شود؛ امن از این جهت که افراد بدون هیچ دردسری بتوانند از فرصت های فضای مجازی بهره مند شوند.
🔹افزایش مهارت به تنهایی کافی نیست چراکه مهارت بخش کوچکی از سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای وسیع تر از مهارت ها به شمار می رود چرا که در این نوع سواد کاربر می تواند بداند که محتوا با چه هدف و منظوری تولید شده و در پشت صحنه تولید آن چه خبر است. او به واسطه این نوع سواد می تواند فضا را درک کند؛ چراکه درک این فضا سخت است و دانش و معارف بسیار می طلبد.
🔹مهارت توسعه یافته در کنار سواد رسانه و دانش مناسب می تواند کاربر را در فضای مجازی به ویژه لایوهای اینستاگرامی در امان نگهدارد. زمانی که مهارت و سواد در کنار هم باشند، بهتر می توان مصرف کننده را به سمت محتوای مفید سوق داد.
🔹متأسفانه برخی از لایوهای اینستاگرامی یک سری سبک زندگی را تغییر میدهند، از مدل پوشش گرفته تا نظر کارشناسی دادن درباره هر موضوعی. در واقع بسیاری از افراد پرمخاطب در لایوها در مورد هر چیزی نظر می دهند .مصرف کننده نیز به نوعی مشوق تولیدکننده است، یعنی او با شرکت در لایوهای اینستاگرام به نوعی به صاحب آن لایو #اعتبار می بخشد؛ بنابراین مخاطبان اینستاگرام باید مراقب باشند با شرکت در لایو چه کسانی چه اعتباری به آنها میدهند.
🔸دکتر حسن خجسته
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan