✅ برداشت های مختلف از يك پيام رسانه ایِ واحد،
🔹به علت تفاوت های سنی، تربيتی و آموزشی، هيچ دو نفری را نميتوان يافت كه يك فيلم واحد را همانند يكديگر ببينند و يك قطعه موسيقی
واحد را همانند يكديگر بشنوند. حتی اعضای يک خانواده نيز يک نمايش تلويزيونی را مثل هم نمی بينند.
🔺 ايـن مفهوم، نظريه ای را كه مي گويد
تماشاگران تلويزيونی و دريافت كنندگان پيام ها صرفاً مخاطبانی انفعالی هستند كه مورد هـدف رسانه ها قرار دارند را رد می كنـد؛ زيرا اكثر
مخاطبان حتی نوجوانان نيز همواره می كوشند مفهوم آنچه را كـه می بينند، می شنوند يا می خوانند، درك كنند.
🔸هر چه راجع بـه آنچه در اطراف ما می گذرد پرسش های بيشتری مطرح كنيم، پيرامون پذيرش يـا رد پيام های رسانه ای و اطلاعات دريافتی، آگاهی بيشتری كسب ميكنيم، خواه اين اطلاعات از يک سريال كمدی تلويزيونی، يک بازی رايانه ای، يک نوار موسيقی، يک پيام بازرگانی مطبوعاتی يا تلويزيونی و يا يك فيلم سينمايی دريافت شده باشد.
🔹بنابراين ملاحظه می شود كه يكی از پيامدهای تحليل و درک پيام های رسانه ای، بالا رفتن آگاهی در جامعه است كه می تواند منجر به تقويت ساختارهای دموكراتيک جامعه شود.
🔺بر اساس اين رويكرد، شهروندِ مسئولِ آگـاهِ پردازشگر، موثر و كارآمد بوجود می آيد كه پايه و اساس آينده جامعه دموكراتيک است.
🔸 افراد بايد پيوسته به ميزان اطلاعات خـود بیفزايند و سعی كنند اين تكه های اطلاعاتی را به گونه ای سازماندهی نمايند كه در جای خود و به نحو احسن از آنها بهره مند شوند.
تركيب اطلاعات، پردازش، ارزيابی و نقادی آن نيز اهميت دارد و افراد بايد همواره سعی كنند به اطلاعات خود عمق وسعت و جهت بيشتری دهند و از سطحی نگری اجتناب نماينـد.
🔹دسترسی به سطوح بالای اطلاعات ميتواند نگرش های معقول و ثابتی بـه فرد بدهد، به طوری كه او را توانمند می كند تا از سطح دانش و فهميدن به سطوح بالاتر حركت كرده و خود توليد علم نمايند و اطلاعات را بـه نقد كشيده يا به آن بيفزايند.
🔅امروزه دسترسی به اطلاعات به سادگی صورت می گيرد؛ زيرا در خصوص موضوعات معين، اطلاعات گونـاگونی از رويكردها و مناظر مختلف وجود دارد و امكان روزآمد كردن اطلاعات به راحتی و با سرعت زياد فراهم است، از طرف ديگر فراهم آمدن امكان تعامل در رسانه های جديد موجب شده است كه فرد صرفاً شنونده و پذيرنده ديدگاه های ديگران نباشد بلكه خود بعنوان يكی از طرفين مـاهر و فعال در مباحث شركت جويد.
🔺 اين مسئله باعث می شود كـه افراد هـم فرصت و جرات ابراز عقايد خود را داشته باشند و هم مـسئوليت عقايـد و رفتارهای خود را بپذيرند و فعالانه دست به گزينش و پـردازش اطلاعـات بزنند و به آسانی يكسری اطلاعات بسته بندی شده را قبول نکنند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️یوتیوب موزیک، جایگزین گوگل پلی موزیک میشود
🔹گوگل اعلام کرد فروشگاهGoogle Play Music تنها تا پایان سال در دسترس خواهد بود؛ این بخشی از روند انتقال خدمات موسیقی گوگل به یوتیوب است.
🔹طبق اعلام این غول فناوری، Google Play Music به زودی تعطیل میشود وYouTube Music با ارائه ویژگی های جدید جایگزین آن می شود.
🔹بر این اساس، صفحه وب Google Play Music پیامی را نشان می دهد که دیگر این سرویس در دسترس نیست و کاربران برای گوش دادن به موسیقی ، باید مجموعه موزیک های خود را به YouTube Music منتقل کنند.
🔹به گزارش گجت 360، یکی از ویژگی های جدید YouTube Music این است که کاربران می توانند به راحتی از داخل برنامه YouTube در تلویزیون هوشمند به لیست پخش ذخیرهشده و آهنگهای پسند شده خود دسترسی پیدا کنند.
🔹همچنین کاربران میتوانند موزیکها را از طریق کامپیوتر در کتابخانه YouTube Music خود بارگذاری و از طریق تلویزیون به آنها دسترسی پیدا کنند.
🔹کاربران YouTube Music Premium نیز به زودی میتوانند پس از خروج از برنامه، مانند YouTube Music در تلفن همراه، در پس زمینه موسیقی را پخش کنند.
🔹اگر کاربران نمیخواهند به YouTube Music منتقل شوند، می توانند دادههای خود را از طریق Google Takeout دانلود کنند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️ طوفان خان طومان در شبکههای اجتماعی
🔹از سال ۹۵ نامش را شنیدیم؛ #خان_طومان و شهدایی که در پی سوءاستفاده تکفیریها از فرصت ایجاد شده از آتشبس کوتاه و بمباران ناجوانمردانه منطقه، آسمانی شدند. این بازگشت سرخ در شبکههای اجتماعی با بیش از ۱۵۱ هزار پست روبرو شد.
📊رصد دیتاک در سه بستر توییتر، اینستاگرام و تلگرام نشان میدهد کاربران هشتگ #قهرمانان_وطن را در مجموع بیش از ۶۳ هزار بار مورد استفاده قرار دادند.
💢سنگ تمام توییتریها
🔻کاربران توییتر با ۱۳۳.۵ هزار پست، ۱۱۳.۴ هزار ریتوییت و ۳۱۶ هزار لایک، حدود ۶۰هزار بار استفاده از هشتگ #قهرمانان_وطن، ۱۷ هزار بار استفاده از هشتگ #شهدای_خان_طومان، نزدیک به ۹.۵ هزار بار استفاده از هشتگ #کبوتران_حرم، ۴۹۷۵ بار استفاده از هشتگ #شهید_محمدبلباسی و ۱۸۸۵ بار استفاده از هشتگ #خان_طومان، موضوع بازگشت پیکر شهدا را مورد توجه قرار دادند.
🔻«از شام بلا شهید آوردند» محبوبترین توییت با ۳۳۰۰ لایک و ۶۰۵ ریتوییت بوده است.
💢قدرشناسی اینستاگرامیها
🔻کاربران اینستاگرام با بیش از ۵.۵ هزار پست که شامل ۲۶۰۰ ویدیو، ۲۳۰۰ عکس، ۶۵۳ پست اسلایدی، بیش از ۳۵۲ هزار لایک و حدود ۱۰ هزار کامنت بوده است، بیشتر موضوع «شهادت» و «ادای دین به شهدا» را مورد توجه قرار دادند.
🔻هشتگهای #شهدای_مدافع_حرم ۱۸۱۳، #شهید ۱۶۶۴، #شهدا ۱۵۲۳، #شهدا_شرمندهایم ۱۴۳۶ و #قهرمانان_وطن ۱۳۶۸ بار توسط کاربران این بستر مورد استفاده قرار گرفته است.
🔻توییت علیرضا پناهیان با متن «ما از مرگ میترسیم چون پایان یافتن فرصت حیات را دوست نداریم. تنها راه جاودانه شدن و زنده ماندن شهادت است. شهدا بهتر از ما در حال زندگی هستند» با بیش از ۴۱ هزار لایک و ۴۳۰ کامنت مورد توجهترین مطلب اینستاگرام بوده است.
💢استقبال تلگرامیها از خبر بازگشت شهدا
🔻کاربران تلگرام موضوع بازگشت پیکر شهدای خان طومان را با ۱۱.۱ هزار پست که اکثرا تولید شده توسط مخاطبان بوده و با بیش از ۱۷ میلیون بازدید مورد توجه قرار دادند که تعداد ۵۴۰۰ عکس و ۲۸۰۰ ویدیو نشان میدهد تصاویر بیش از متنها در فضای این بستر تولید و منتشر شده است.
🔻هشتگهای پرکاربرد تلگرام #شهدای_خان_طومان، #قهرمانان_وطن و #شهید_محمد_بلباسی بوده است.
🔻تلگرامیها خبر انتشار یافته توسط خبر فوری درباره شناسایی پیکر هفت شهید مدافع حرم در سوریه را با بیش از ۱۸۱ هزار بار بازدید بیش از سایر محتواها مورد توجه قرار دادند.
#دیتاک
✍️معصومه نصیری، مدرس سواد رسانهای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💠استفاده از تبلت به توانایی کودک در مداد دست گرفتن آسیب می رساند
🔸سرپرست تیم تحقیق از بنیاد قلب انگلستان، در این باره می گوید: «کودکان فعلی در سن ۱۰ سالگی دارای قدرت و مهارت مناسبی در ناحیه دست خود نیستند.»
🔹به گفته وی، «کودکانی که به مدرسه می آیند باید قلم در دست بگیرند اما قادر به نگه داشتن قلم در دست نیستند، زیرا مهارت های حرکتی خوبی ندارند. آنها نیاز به کنترل قوی ماهیچه های انگشتان شان دارند. اما استفاده از صفحات لمسی تبلت و آی پد موجب شده ماهیچه های دست کودکان خوب رشد نکند.»
#عصب_شناسی_و_رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
«بدترین زمان تلویزیون دیدن کودکان».
💠بدترین زمان تلویزیون دیدن، بلافاصله بعد از بیداری و لحظاتی قبل از خوابیدن است.
🔸طبق پژوهشهای انجام شده بر روی مغز و رفتار کودکان، مشاهدهٔ تلویزیون در سنین قبل از مدرسه به خصوص زیر دو سال، باعث کاهش عملکرد صحیح مغز، حافظه فعال، توجه و تمرکز کودکان خواهد شد.
#عصب_شناسی_و_رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چالش مومو چیست؟
💢هشداری جدی به والدین
پلیس:
🔹والدین تهدیدات ارسالکنندگان کلیپهای «مومو» را جدی نگیرند
🔹 دستگیری این مجرمان سایبری در دستور کار است.
❌ این کلیپ را پخش کنید و والدین را از این خطر آگاه کنید❌
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
❌۳۷۹ هزار لایک برای یک خبر فیک!
⬅️ماجرا از آنجا کلید خورد که دونالد ترامپ از مایک پمپئو انتقاد کرد که چرا ایمیلهای هیلاری کلینتون در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ را منتشر نکرده است و مایک پمپئو در گفتگو با شبکه فاکس نیوز اعلام کرد در اولین فرصت ممکن و احتمالا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این ایمیلها منتشر خواهد کرد.
⬅️حال با وجود اینکه هنوز متن یا ایمیل تازهای از کلینتون منتشر نشده است، جریان رسانه های معاند در شبکه های اجتماعی فارسی زبان با پیگیری هشتگ #ایمیل_های_هیلاری با ۱۷٫۶۶۶ تکرار، اقدام به تولید دیس اینفورمیشن و اخبار جعلی و تصاویر ساختگی کرده اند. محتواهایی که طبق رصد دیتاک با ۶۹٫۴۰۰ توییت و ۵۷٫۵ هزار ریتوئیت همراهی شده و در کمال تعجب این محتواهای جعلی بیش از ۳۷۹ هزار لایک دریافت کرده اند.
⬅️این متن ها و تصاویر عجیب و غریب و ادعاهای غیر واقعی تا جایی پیش رفته است که یورونیوز به نقل از وبسایت فارن پالسی نوشته است: ما هنوز نمیدانیم قرار است چه میزان از ایمیلهای خانم کلینتون در زمان حضور او به عنوان وزیر امور خارجه منتشر شود. ضمن اینکه نمیدانیم محدودیتهای موضوعی در خصوص انتشار وجود خواهد داشت یا خیر؟
⬅️این محتواهای ساختگی سعی در القای موضوع همکاری و حمایت آمریکا و ایران از داعش و ... را دارند که البته این ادعای غیرواقعی از سوی یورونیوز «طبیعتا واقعی نیست» خوانده و عنوان شد اساسا هنوز ایمیلی منتشر نشده که از میان آنها اسنادی استخراج شود.
⬅️منتشرکنندگان چنین ادعایی برای معتبرسازی محتوای خود لینک هایی را نیز منتشر کرده اند که با مراجعه به همگی آنها متوجه خواهیم شد محتواها اولا بی ربط به ادعای مطروحه و دوما بسیار قدیمی هستند.
⬅️این گاف ها و تلاش های رسانه های مورد حمایت مخالفان جمهوری اسلامی تا جایی پیش رفته است که برخی رسانه ها عنوان کردند به جز چندین سایت و خبرگزاری که آنها هم فریب خوردند، هیچ رسانه دیگری این موضوع را پوشش نداده بود و ماجرا به حسابهای کاربری غیرواقعی در توییتر و کانالهای تلگرامی با مبدا نامشخص در تلگرام محدود ماند، چرا که اساسا خبری وجود نداشت که مورد توجه قرار گیرد.
💢کلان روایت، #اعتبارزدایی، #ایجاد_شبهه و #تردیدآفرینی درباره جمهوری اسلامی است. معمولا در این زمینه نیز سرعت انتشار اخبار غیرواقعی و زودباوری و کمبود سواد رسانه ای مخاطبان بر روند انتشار اخبار فیک بدون توجه به صحت و حقانیت آنها اثر میگذارد.
✍️معصومه نصیری ـ کارشناس رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ ضرورت آموزش سواد رسانه ای
باری دونكان عضو انجمن سواد رسانه ای كانادا، سواد رسانه ای را پاسخی به حل مشكلات ناشی از رسانه ها معرفی مـی كنـد.
دونكان در ضرورت اين آموزش، دلايل زير را بر مي شمرد:
1⃣ رسانه ها بر حيات فرهنگی وسياسی ما سلطه دارند.
2⃣ تقريباً همه اطلاعات جز مواردی كه آنها را به طور مستقيم تجربه می كنيم رسانه ای شده هستند.
3⃣ رسانه ها بدون آنكه خود آگاه را فعال كننـد بر ما تأثير می گذارند.
4⃣ سواد رسانه ای می تواند مصرف رسانه ای ما را لذت بخش تر كند و يك رابطه انفعالی را به يك رابطه فعال تبديل كند.
5⃣ رسانه ها قادرند مدل های ارزشی و رفتـاری قدرتمندی را خلـق كنند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
نسرا گیلان
🔴 چالش مومو چیست؟ 💢هشداری جدی به والدین پلیس: 🔹والدین تهدیدات ارسالکنندگان کلیپهای «مومو» را جد
✅ چالش مومو چیست؟
🔸 مومو در حقیقت یک اکانت واتس اپ است که تصویر پروفایل آن، تصویری از یک دختر است که به شکل بسیار زشتی همراه با یک خنده جوکر مانند، در آمده است. در واقع تصویر پروفایل مومو فتوشاپ یا ویرایش شده نیست، بلکه تصویری از یک مجسمه از مجموعه آثار عروسکهای نمایشگاه توکیو ژاپن است که قسمتهایی از آن بریده شده و تنها تصویر صورت زشت آن، در پروفایل نمایش داده شده است.
این موجود در افسانههای ژاپنی، یک موجود وحشتناک و پرنده است که طبق افسانه ها، گاهی اوقات اقدام به دزدیدن بچهها نیز میکرده اند. تصویر مومو اولین بار در اینستاگرام فردی به نام ناناکو که یک عروسک ساز است منتشر شد و پس از آن به شهرت جهانی دست یافت.
🔺چالش مومو از کجا شروع شد؟
🔹اما داستان خطرناک شدن Momo از فیس بوک آغاز گردید. پس از معرفی و مشهور شدن این مجسمه، در یک گروه فیس بوک، کاربران برای ایجاد ارتباط با یک شماره ناشناس به چالش کشیده شدند. برخی از آنها چنین بیان میکردند که اگر پیامی را برای مومو ارسال کنند، مومو پاسخ آنها را با تصاویری وحشتناک، خشونت آمیز و حتی تهدید میدهد.
با توجه به مواردی که ذکر شد، بنظر میرسد چالش مومو تنها با یک پیام آغاز خواهد شد و فرستنده پیام نمیتواند پایانی برای آن در نظر بگیرد.
این چالش با ارسال پیام به مومو آغاز میشود و پس از آن پیامهای تهدید آمیز، خشونت بار و وحشتناک به کاربر ارسال میگردد.
این بازی ابتدا از آرژانتین آغاز و سپس تا ایالات متحده، آلمان، فرانسه و دیگر کشورها گسترش یافت و تاکنون خودکشی یک دختر نوجوان ۱۲ ساله را به آن نسبت میدهند.
پس از انتشار این بازی در فیس بوک، حال مومو در واتس اپ اقدام به انتشار کرده است و از طریق این پیام رسان قربانی میگیرد.
برخی از کارشناسان حوزه نرم افزاری، این چالش را حقهای برای سرقت اطلاعات کاربران عنوان کرده اند و برخی دیگر نیز آن را یک چالش بیمارگونه، همچون نهنگ آبی، نامیده اند.
کشورهای زیادی در خصوص این چالش به خانوادهها و نوجوانان هشدار داده اند، پلیس ملی اسپانیا، بی بی سی نیوز در برزیل، پلیس آرژانتین و سایر مقامات کشورهایی که به نوعی درگیر این بازی شده اند، هشدارهایی را در خصوص عدم گرایش به این نوع چالشها داده اند که باید آنها را مورد توجه قرار داد.
🔺ورود پلیس فتا به موضوع چالش مومو.
🔸رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به ارسال کلیپهای مومو برای برخی کاربران به خصوص دانش آموزان گفت: والدین در این خصوص دقت بیشتری داشته باشند و تهدیدات ارسال کنندگان کلیپهای مومو را جدی نگیرند و استرس و اضطراب به فرزندان خود منتقل نکنند.
وی یادآور شد: متاسفانه برخی خانوادهها در پی ارسال پیامها و کلیپهای چالش مومو برای فرزندانشان به جای راهکارهای فنی و صحبت کردن با آنها نگرانی بیشتری به فرزندان خود منتقل کرده و باعث ایجاد اضطراب در فرزندانشان شدهاند.
سرهنگ رجبی از والدین و معلمان خواست: به هیچ وجه دانش آموزان را به استفاده از پیام رسانهای خارجی برای آموزش مجازی هدایت نکنند و مراقبتهای لازم را انجام دهند و در صورتی که به هر دلیل نیاز به استفاده از بستری دیگر غیر از برنامه شاد بود از پیام رسانهای داخلی استفاده کنند.
🔗 توضیحات بیشتر
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ مهمترین جنبه های تهديد امنيت ایران توسط رسانه های غربی
🔸 بطور کلی وقتی کشوری مورد آماج عملیات روانی رسانه ای قرار می گیرد، این عملیات در دو بخش می تواند امنیت ملی آن کشور را تحت تأثیر قرار دهد:
#حاکمیت و
#افکار_عمومی_شهروندان.
🔸🔸کارگزاران عملیات روانی در مورد شهروندان کشور آماج،عمدتا چند هدف را دنبال می کنند:
1⃣ ایجاد حس بدبینی در آحاد جامعه نسبت به حاکمیت
2⃣ بالا بردن سطح توقعات عمومی جامعه
3⃣ ایجاد بحرانهای ساختگی در سطوح داخلی ومنطقه ای
4⃣ ترویج فرهنگ غربی در مقابل فرهنگ مطلوب حاکمیت
5⃣ معرفی غرب به عنوان یگانه منجی جهانی
🔺 این اقدامات از طریق بکار گیری ابزار های رسانه ای صورت می پذیرد، اما غرب( ودر راس آن آمریکا) چگونه می توانند با بهره گیری از رسانه ها تهدیدی برای امنیت ملی این کشور ایجاد نمایند:
🔘 #تحریک_گروه_های_اپوزوسیون داخلی وخارجی.
هدف رسانه های غربی در این بخش عمدتاً تحت فشار نهادن مسئولین نظام وزیر سوال بردن مشروعیت ومقبولیت نظام است که بطور مشخص از طریق شبکه گسترده مجازی ( اینترنت ، فیس بوک ، تویتر و...) شبکه های ماهواره ای پیگیری می شود.
🔘تشدید #اختلافات_قومي_و_مذهبي.
اصولا کشور هایی که در آن اقوام ومذاهب گوناگون حضور دارند بطور بالقوه همواره با برخی تهدیدات مواجه هستند، رسانه های غربی با بهره گیری از این فضا وبا هدف تحت تاثیر قرارنهادن امنیت ملی کشور، تلاش می کنند تا حد امکان کشور را با چالش های مختلف مواجه سازند اوج این اقدامات را در تمایلات گریز از مرکز قومیت ها، تشدید درگیریهای قومی ونهایتا موضوع جدایی طلبی بخصوص در استانهای مرزی کشور می بینیم.
🔘 گسترش ناامني اجتماعي و #انحرافات_اخلاقی.
این امر در یک فرآیند دو سویه نه تنها با تضعیف بنیانهای اصلی اجتماعی همچون خانواده خود می تواند در یک روند زنجیره وار ابعاد دیگر را متاثر نماید بلکه در صورت گسترش فضای ناامنی اجتماعی به تدریج نخبگان وافراد طبقه متوسط جامعه اعتبار خود را در گروه های معارض که برعکس با شعار توجه به موضوعات اجتماعی وارد می شوند می یابند وبه این ترتیب نارضایتی اجتماعی گسترده شده وتبعات آن دامنگیر امنیت کشور خواهد شد.
🔘 طرح افزایش قدرت مردمی جهت #مهندسی_انقلاب_رنگی.
به این منظور شبكه وسيعي از رسانههاي جمعی، تحت هدایت غرب تلاش دارند تا با بحرانسازی اجتماعی و آفند تبلیغاتی وبه اصطلاح افزایش قدرت مردمی به مهندسی انقلاب رنگی در ایران بپردازند.در سالهای اخیر، این رسانهها بخش اعظم کمکهای مالی آشکار برای ترویج به اصطلاح دمکراسی در ایران را به خود اختصاص داده بودند.
🔘 گسترش فرق و #اندیشه_های_انحرافی.
فرقه گرایی ورواج اندیشه ها ی خرافی توسط شبکه رسانه ای غرب از جمله دغدغه های جوامع اسلامی است.بخصوص آنکه دنیای غرب پس از سالها مبارزه با حاکمیت دینی،در عصر برگشت بسوی ایمان،پرچم ترویج معنویت مورد نظر خود را برافراشته وبه تولید،صدور و تشویق گرایش جوانان به عرفان های کاذب می پردازد.
🔘 گسترش شبهات و #تضعیف_بنیانهای_دینی.
رسانه های تحت مدیریت یا هدایت غرب با استفاده از تکنیک های تبلیغاتی رسانه ای در بلند مدت می توانند سئوالات بی پاسخ فراوانی را در حوزه های مختلف برای مخاطبان عام به وجود آورنداین شبهه افکنی هاکه عمدتا با هدف تحریف در تاریخ اسلام و مخدوش نمودن چهره دین ونیز ماهیت حکومت اسلامی در اذهان عمومی صورت می گیرد می تواند در حوزه امنیت فرهنگی (مذهب) جامعه را با خطرات جدی مواجه سازد بخصوص آنکه در مقابل ، تلاشی کارساز برای پاسخ به این سوالات صورت نپذیرد.
🔘 افزایش اقبال عمومی نسبت به #فرهنگ_آمریکایی.
آمریکا بابهره گیری از منابع متعدد قدرت نرم خود، به خوبی به خانه های مردم ورود کرده وتلاش می کند تا فرهنگ آمریکایی را با جذابیت زیاد برای آحاد جامعه نهادینه کند. این جذابیتها می تواند در درازمدت افکار عمومی کشور را نسبت به پذیرش سیاستهای آمریکا در ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار دهد .
🔘 ایجاد #بحران_های_هویتی در جوانان.
استراتژي رسانه هاي غربي، در واقع، اين است که شخصيت و هويت ملي و فرهنگي ما را در برابر يک چالش و بحران جديد قرار دهد.این مهم می تواند خطری جدی در امنیت اجتماعی وفرهنگی جامعه محسوب شود.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💠 نحوست ماه #صفر و بشارت ماه #ربیع_الاول
🔸چند سالیه که وقتی ایام آخر ماه صفر میرسه و آغاز ماه ربیع_الاول نزدیک میشه در شبکه های اجتماعی پیام هایی رد و بدل میشه مبنی بر اینکه هرکس ورود ماه ربیع الاول رو مژده بده اهل بهشت خواهد بود.
🔹حقیقت این است که برای بشارت دادن به پایان ماه صفر٬ هیچ دلیل نقلی یا عقلی وجود ندارد . همان طور که برای نحوست این ماه هم دلیلی وجود ندارد . اما با این وصف٬ نویسنده ی عالی مقام کتاب المراقبات حدیثی را نقل کرده اند که جای تأمّل و بررسی دقیق است. وی به نقل از پیامبر(ص) آورده است که : هرکس به من پایان صفر را بشارت دهد بهشت را به او بشارت می دهم ! ( المراقبات ص۳۷ ) این در حالی است که نویسنده ی کتاب شریف المراقبات هم سندی برای آّن نمی آورد.
🔸از طرف دیگر٬ دلیلی بر شومی و نحوست ذاتی ایام دردست نیست تا پیامبر اکرم(ص) چنین سخنی را فرموده باشد . زیرا عامل اصلی در شکل گیری ایام نحس که در قرآن (۱۶/فصلت و ۱۹/قمر) و روایات بیان شده است همان سوء رفتار و تدبیر انسان هاست . از این رو امام هادی (ع) می فرمایند: گناه ایّام چیست که شما آن ها را شوم بحساب می آورید ؟ در حالی که کیفر گناهانتان است که در این روزها به شما می رسد (تحف العقول ص۴۸۲) . اگر در روایات هم٬نسبت به پرداخت صدقه و انجام دعا و استغفار برای امان ماندن از روزهای نحس٬سفارش شده است از همین جهت است که انسان نتیجه ی کردار خود را برطرف نماید یعنی در آن ایام به سبب گناه قومی عذاب نازل شد پس جهت رفع نهوست عمل آنان استغفار میکنیم و یا صدقه میدهیم.
🔹البته در حدیث معتبری٬ پیامبر (ص) سخنی را شبیه به این کلام فرموده است که: هرکس پایان ماه آذار را به من بشارت دهد بهشت از اوست ( علل الشرایع ج۱ ص۱۷۶) ٬ اماسنخیتی میان این حدیث معتبر و آن کلام بدون سند نیست تا تصور شود نویسنده ی بزرگوار المراقبات همین روایت را در کتاب خود نقل به معنا کرده است . زیرا ماه آذار ٬ ماه هفتم از سال های سریانی و سومین ماه از ماه های رومی (مسیحی) یا اولین ماه بهار (مارس) از سال های مسیحی(میلادی) است ( اقرب الموارد ج ۱ و دهخدا ). بنابراین معلوم است که ارتباطی از جهت عنوان٬ میان ماه آذار و ماه صفر و نیز میان سال های رومی و قمری وجود ندارد .
🔸با همه ی این اوصاف ملاحظه ی متن کامل این حدیث و توجه به سبب صدور این روایت ما را متوجه می سازد که پیامبر(ص) در مقام بیان نحوست ماه آذار و اهمیت دادن به بشارت پایان آن هم نمی باشند٬ بلکه این ماه هم شبیه ماه های دیگر میلادی استاست .
متن حدیث بنابه نقل ابن عباس این چنین است که روزی رسول الله (ص) با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بودند . دراین هنگام به یاران خود فرمودند : اینک شخصی بر شما وارد می شود که از اهل بهشت است . در این موقع جمعی از یاران پیامبر (ص) برای آن که از اهل بهشت باشند به سرعت از مسجد بیرون رفتند تا نخستین نفری باشند که باز می گردند. رسول الله (ص) متوجه کار یاران خود شد سپس رو به دیگران کرد و فرمود: اکنون جمعی بر شما وارد می شوند در حالی که از یکدیگر سبقت می گیرند . از میان آنان هرکس به من بشارت پایان ماه آذار را بدهد بهشت از اوست . در این هنگام همگی داخل شدند در حالی که ابوذر هم با آنان بود. پیامبر(ص) به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستیم ؟ ابوذر جواب داد : ای رسول خدا ! آذار به پایان رسید. پیامبر(ص) فرمود : ای ابوذر این را می دانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند که تو اهل بهشت هستی ...
🔹دقّت در متن کامل این روایت معلوم می سازد که بشارت پایان ماه آذار علامتی برای معرفی جناب اباذر است و ارتباطی به نحوست این ماه ندارد. همان گونه که به طریق أولی ارتباطی به پایان ماه صفر نخواهد داشت. و چنانچه چنین بشارتی هم ثابت شود مقیّد است به این که شخص پیامبر (ص) مخاطب این بشارت باشد.
با این حال بسیار جای تعجّب است که در چند سال گذشته براساس این برداشت نادرست٬ رفتارهایی خرافی٬ دامن گیر افرادی شده تا در شب اوّل ماه ربیع الاول ازطریق #تلفن، #پیامک و #شبکه_های_اجتماعی بشارت ورود این ماه را ارسال کنند و یا با اجتماع در مقابل هفت مسجد٬ بشارت پایان ماه صفر را با کوفتن درب مساجد بدهند و رفته رفته و سال به سال بر آیین های خرافی آ ن بیفزایند. بنابراین با توجّه به بی اساس بودن بشارت پایان ماه صفر و نیز خرافاتی شدن رفتار های ناشی از آن٬ لازم است در جهت جلوگیری از انجام و ترویج چنین رفتارهایی که در درجه ی نخست سبب مخفی ماندن گوهر حقیقی دین می گردد اقدام و تلاش مضاعف نمود.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan